Het afschrikwekkende topic

Kleurige Punto

fiat_2.jpg

DIY Civic

civic_2.jpg

Alternatieve luchthapper

fiat.jpg

Inderdaad vreselijk. Nog 40 euro ook, koop ik liever een kerstboom voor.

Doe het dan wel goed:
img2267.jpeg

Jeumig. Zonde van de schroeven in de kofferbakdeksel. Komt nooit meer goed.

Even een vraagje tussendoor, omdat je het zoveel ziet: Wat is het nut van een achterspoiler?
Bij Formule I, waar zoveel krachten een grote rol spelen, kan ik me er iets bij voorstellen, maar bij onze auto's heeft zo'n ding toch helemaal geen invloed? Of heb ik dat nu mis?
Als ik zo'n timmerfabriek op zo'n slome dodge zie (mooie auto trouwens), wat maakt dan het verschil? Of zit ik nu uit mijn nek te kletsen.

Maakt in zo'n amateuristisch geval geen verschil. De meeste van die plastic bodykits maken je auto alleen maar zwaarder.

Maar ze monteren die dingen niet voor niets. Vroegguh kreeg je ze wel eens op je nieuwe auto van de dealer. Dat was niets voor niets. Iemand met zo'n ding zei eens (20 jaar geleden) dat je auto dan strakker op de weg werd gedrukt, zodat je sneller de bochten in kunt.
Maar ik kan me eerlijk gezegd weinig bij voorstellen. Gezien onze auto's niet met 100 in de bocht gaan liggen (of je moet levensmoe zijn).
Bij een BMW 330i kan ik me wel iets bij voorstellen.

Bij door fabrikanten of door professionele tuners ontworpen bodykits kan ik mij wel vooorstellen dat ze downforce genereren, maar zoiets als dit heeft echt geen enkel nut:

119465.jpg

jan626 zei:
Volgens mij was dit een Fiesta (weet het niet zeker), maar deze eigenaar wilde zijn buurman met een Renault 5 Turbo aftroeven.
https://www.shotimes.com/php-bin/pics/SHOgun001/SHOgun1-1.jpg

Dat is een wel erg pijnlijke vergissing die je daar maakt. Dat is een productieversie (nou ja, productie, ik denk dat er maar 7 van gemaakt zijn; Leno heeft er ook één) vanuit een bepaalde customizer waarmee Ford samenwerkte. Dat bakje heeft geen achterbank, maar een 3.0 V6 (iets zoals de Clio V6) en gaat van 0-100 in 4.6 seconden. Dat is dus geen uiterlijk vertoon, maar echte spieren. Mooi kan ik het niet echt vinden, maar alles heeft zeker een bestaansreden!

jan626 zei:
Volgens mij was dit een Fiesta (weet het niet zeker), maar deze eigenaar wilde zijn buurman met een Renault 5 Turbo aftroeven.
SHOgun1-1.jpg
In 1990, Chuck Beck of Special Editions and Rick Titus took seven Ford Festivas, gutted the interiors, and mounted Ford SHO (Yamaha-built for the Taurus SHO) 3.0 L V6s behind the front seats to make the car mid-engined.

Zie verder https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Festiva#The_SHOgun

Er is weer een nieuw Italiaans supersportwagenmerk! Normaal goed voor een topic in 'nieuwe auto's', maar in dit geval vond ik hem toch beter hier passen. Hier is de...

Tirrito Ayrton!

tirrito_450.jpg

Meer info en een filmpje hier.

Terug
Bovenaan