Hé das een leuke ter inspiratie Jay, mooi merk Aprilia. 1994, ik trad toe als redacteur voor een motortijdschrift waarvoor ik al jaren freelance schreef in mijn studententijd. Aprilia ging toen een gewaagde samenwerking aan met topdesigner Philippe Starck bekend van die veel te dure citruspersen.
Iedereen dus lachen toen de 6/5 werd gelanceerd. Stuk terecht, stuk onterecht. Het reed beroerd, nee het was niet Aprilia snel, ja het was te duur (een Ducati Monster kostte evenveel en was niet aan te slepen) en het zag er “nogal speciaal” uit. Verkocht voor geen meter bijgevolg; geschat wordt 6.000 stuks waarvan er één in het Guggenheim museum staat en heel wat anderen in mancaves.
Typische kenmerken zijn de uitlaat/wiegframe en de integratie van de radiator die diende om het vijfkleps Rotax-blok te koelen. Ook het dashboard was speciaal.
Tijd om over het origineel eens een 2026 saus te gieten met Gemini dus!
Tot mijn verbazing bleef Gemini verbazingwekkend dicht bij het origineel wat ik ook probeerde met mijn prompt. Dit bracht me tot het volgende “In 1995 was de wereld niet klaar voor de 6/5, in 2026 is het een legende”.
Goede exemplaren zijn zeldzaam en kosten meer dan de nieuwprijs toen.
Fun fact: ook de gereedschapsset onder het zadel was gedesigned door Starck en is op zich al geld waard.