Het algemene AI Car Creations-topic!

En dan groot nieuws van tweewielerfabrikant Aprilia! Helaas is voortijdig de eerste vierwieler van het merk op internet verschenen. Het model heet ‘Aprilia One’ en zal naar verluid 1 april officieel worden voorgesteld aan de pers!
IMG-0927.png

Laatst bewerkt:
Hé das een leuke ter inspiratie Jay, mooi merk Aprilia. 1994, ik trad toe als redacteur voor een motortijdschrift waarvoor ik al jaren freelance schreef in mijn studententijd. Aprilia ging toen een gewaagde samenwerking aan met topdesigner Philippe Starck bekend van die veel te dure citruspersen.

Iedereen dus lachen toen de 6/5 werd gelanceerd. Stuk terecht, stuk onterecht. Het reed beroerd, nee het was niet Aprilia snel, ja het was te duur (een Ducati Monster kostte evenveel en was niet aan te slepen) en het zag er “nogal speciaal” uit. Verkocht voor geen meter bijgevolg; geschat wordt 6.000 stuks waarvan er één in het Guggenheim museum staat en heel wat anderen in mancaves.
Typische kenmerken zijn de uitlaat/wiegframe en de integratie van de radiator die diende om het vijfkleps Rotax-blok te koelen. Ook het dashboard was speciaal.

Tijd om over het origineel eens een 2026 saus te gieten met Gemini dus!

Tot mijn verbazing bleef Gemini verbazingwekkend dicht bij het origineel wat ik ook probeerde met mijn prompt. Dit bracht me tot het volgende “In 1995 was de wereld niet klaar voor de 6/5, in 2026 is het een legende”.
Goede exemplaren zijn zeldzaam en kosten meer dan de nieuwprijs toen.
Fun fact: ook de gereedschapsset onder het zadel was gedesigned door Starck en is op zich al geld waard.

Laatst bewerkt:
Gemini komt met het volgende, heb wel gevraagd om een elektrische:
Ja, uiteraard logisch.

Ondanks dat ik mezelf altijd meer een Ford-man vond ga ik op basis van de looks toch voor de Opel Vectra! Ligt me net wat beter op het netvlies en nu ik er langer naar kijk, dan zie ik er bij de sedan zelfs wel een beetje Rekord-trekjes in waar ik de Astra wel wat van de Kadett vind hebben.

Mooi, ik,zie er ook wat C5 elementen in maar ja, op de duur is alles wel al eens getekend zeker?
Vraagje: hoe doe je dat qua prompt om in Gemini die 3 beelden in elkaar te “monteren” want is echt leuk gedaan.

Die is leuk! (y) Gemini (maar ook andere AI tools) zijn soms erg eigenwijs idd bij het aanpassen van het perspectief of een andere achtergrond. Dan maakt hij er soms een compleet ander model van of een ander merk. Heel soms pas ik enkele details zoals een verkeerd lopend naadje of spijltje aan in photoshop. Want ook dergelijke simpele aanpassingen snapt AI soms niet helemaal.

Voor een eerste bewerking van een een oud model naar een nieuwe versie gebruik ik vaak Copilot en upload een afbeelding met als prompt: "Maak een moderne versie van deze (merk en type) met een moderne uitstraling maar wel met de kenmerkende vorm en herkenbaar als het origineel" Voor het aanpassen van perspectief en achtergrond gebruik ik dan weer Grok of Gemini want dat gaat bij Copilot vaak erg slecht en bovendien gaat met elke bewerking de kwaliteit van de afbeelding drastisch achteruit

Edit: ook een paar goede alternatieven gevonden die bijna net zo goed zijn als Grok of Gemini: PixVerse en KIE AI

Van al mijn honderden (wat zeg ik: wel meer dan 2000!) photoshops die ik in de afgelopen 25 jaar heb gemaakt is deze Citroen 2CV misschien wel de beroemdste (want de hele wereld over gegaan) en waarschijnlijk ook wel de meest tijdrovende met vele avonduurtjes shoppen:

klikken voor groot. Overigens zeker niet mijn beste shop!

Nou is die map met meer dan 2000 photoshops natuurlijk in 1 klap waardeloos geworden, want hoe leg ik later aan mijn kleinkinderen uit dat ik die echt allemaal zelf heb bedacht en gemaakt met vele uren werk...?

Een eerste poging met Gemini leverde dit plaatje op van de 2CV MPV:

Bij een tweede poging kwam dit er uit:

Laatst bewerkt:
Mee eens, de shop is de mooiste. De eerste poging van AI is eigenlijk verschrikkelijk, ik vind hem niet mooi.

• Leuk
Waarderingen: SVF
De originele blijft de leukste, met shoppen kun je alles tot in detail zelf bepalen, al vind ik de gele ook niet slecht. Die heeft wel iets van de C3 Picasso. Al denk ik dat AI en Photoshop ook wel een leuke combinatie kan opleveren. De basis met AI en dan perfectioneren met Photoshop.

• Leuk
Zeer geslaagde creaties, maar ik herken eerlijk gezegd weinig C6 in je C6. Die speciale achterruitvorm en vooral de achterlichten. Het doet me en profil meer denken aan een Lamborghini, een Espada maar met 4 portieren.
Gave kleur trouwens ergens tussen blauw en groen.

Wat een geweldige creaties weer, @SVF.
Vooral de C6 spreekt me erg aan dankzij de overeenkomsten met de SM en XM.
Dat is wel veel eer. Ik heb gewoon een plaatje van een SM geupload en gevraagd om een moderne versie en Copilot deed de rest. ;) Ik had er wel een stuk of 5 pogingen voor nodig om tot dit resultaat te komen.

Het is inderdaad geen directe verwijzing naar de oude C6 maar kwa formaat en stijl komt hij wel overeen en zie ik dit wel als een waardige opvolger.

Bij de Charade maakte Copilot en ook Gemini er telkens weer een Honda van omdat ze dachten dat het om een Civic ging.

Laatst bewerkt:
Maar moet dat? Ik denk dat het belangrijker is dat je kan zien dat er bekende en duidelijke merkinvloeden zijn. Ik zie bv. zelf weinig Porsche in een Macan.
Tuurlijk moet dat niet, maar bvb die Talisman zou je zelfs zonder begeleidende text zo herkennen, zeker met de markante achterkant. De Daihatsu met die “patrijspoort” ook.
Dat had ik met de moderne C6 interpretatie niet. Maar als gezegd leuk gedaan.

NICE!!! :love::love::love:

Dan denk ik: Waarom kan dit bij Jaguar niet gewoon ipv die lelijke vierkante hokken waarmee ze aan het testen zijn?

Langere post over "AI" en copyrights - negeer het gewoon als het je niet boeit!!

De insteek was : "Waar ligt de grens van copyright?"

Hans Bourlon, samen met “Gertjeuh” de baas van Studio 100 (Kabouter Plop, P. Piraat etc) zei in een Podcast deze week dat de software van Suno voor muziekgeneratie op het randje van illegaal is en te vergelijken valt met Napster (voor de wat ouderen onder ons). Net als toen staat een nieuwe technologie (toen mp3-sharing, nu generatieve AI) lijnrecht tegenover het traditionele auteursrecht.

1. Waarom de vergelijking met Napster klopt
Napster werd uiteindelijk illegaal verklaard omdat het op grote schaal auteursrechtelijk beschermde bestanden deelde zonder toestemming. Voor Suno geldt een vergelijkbaar verwijt:
  • Training zonder licentie: De grote platenlabels hebben Suno aangeklaagd omdat het bedrijf miljoenen nummers zou hebben gebruikt om hun AI-model te "trainen" zonder daarvoor te betalen / toestemming te vragen.
  • Directe concurrentie: de labels stellen dat Suno vervolgens met die gestolen data een product maakt dat vervolgens de originele artiesten beconcurreert.
2. Is het officieel "illegaal"?
Op dit moment is er nog geen definitief vonnis dat Suno illegaal verklaart, maar de druk neemt toe.
  • Rechtszaken: In de VS loopt een rechtszaak van de labels tegen Suno (en concurrent Udio).
  • Schikkingen: Opvallend is dat de koers aan het wijzigen is. Warner Music Group heeft eind 2025 bijvoorbeeld een schikking getroffen met Suno. In plaats van te vechten tot de dood, kiezen sommige labels nu voor "licentiedeals": Suno betaalt miljoenen en mag in ruil daarvoor de muziek van dat label legaal gebruiken voor training van zijn muziekmodellen.
3. Het "Fair Use" verweer
Suno verdedigt zich met het principe van Fair Use (redelijk gebruik). Zij claimen dat de AI de muziek niet simpelweg "kopieert" (zoals Napster deed), maar er iets totaal nieuws van maakt. Ze vergelijken hun AI met een menselijke muzikant die naar duizenden uren radio luistert om te leren hoe muziek werkt en daarna een eigen nummer schrijft.

4. Wie schuilt erachter?
Kort gezegd, The Big Boys :
  • Nvidia is een strategische investeerder via NVentures
  • Er is een sterke samenwerking met Microsoft, waarbij Suno is geïntegreerd als een plugin in Microsoft Copilot.
  • Suno gebruikt OpenAI's ChatGPT om songteksten te genereren.

Wat is nu de link met dit topic en ook onze wekelijkse AI wedstrijd? Ook daar doen wij vaak inspiratie op
voor onze beeldgeneratie van het algemene design / merk- en modelnaam / merklogo's / wiel- en lichtsignatuurdesign / kleurstellingen (en noem het maar) van huidige en voorgaande modellen van een merk.

Het is even een hersenspinsel om mijn paasei indigestie weg te werken dus als het irrelevant is, rapporteer maar of vraag Roadracer om het weg te halen.

Laatst bewerkt:
Ik vind het wat overdreven om te stellen dat de AI op een illegale manier bestaande muziek heeft gebruikt om de modellen te trainen. Op YouTube mag en kan ik vrijwel elk relevant stuk muziek van de afgelopen 100 jaar gratis luisteren, zo vaak ik maar wil maar met de tegenprestatie dat ik afentoe een reclame voorgeschoteld krijg. Als dat het gekozen verdienmodel is, moet je achteraf niet gaan klagen.

Platenmaatschappijen zijn sowieso veel te hebberig, in de tijd dat je nog 42 gulden betaalde voor een CD album kreeg de artiest zo'n 2 gulden per verkocht album, en het kostte zo'n 90 cent om een CD te maken.

Maar ik kan me ook niet voorstellen dat iemand die fan is van bijvoorbeeld Metallica nu opeens niet meer naar Metallica concerten zou gaan of zou stoppen met hun muziek streamen omdat er nu opeens AI muziek is. Ja het is leuk om een beetje mee te goochelen maar na een half uurtje ben ik wel klaar mee en wil ik toch naar échte muziek luisteren.

• Leuk
Ik was die blog aan het luisteren op de trein en dat zette me aan het denken - ik vond het interessant als kind van de jaren 70/80 en fervent Napster gebruiker back in the days om er even verder naar te kijken qua copyrights, wat Hans Bourlon van Studio 100 aankaartte.

Het is geen persoonlijke mening hoor. Ik ben al fan van Metallica / The Ramones toen de CD nog niet eens bestond voor het grote publiek. En ik vind het zelf ook fijn om met Suno wat in mekaar te draaien. Elke gek zijn gebrek zeker ;)

Ach, het gezeur over copyrigts is van alle tijden. Vroeger had je Sigrid Kaagman van de band Earth and Fire en later actief bij stichting Brein, die altijd maar zat te drammen over het copieren van cd's en vond dat er een heffing van 50 cent op cassettebandjes moest komen en dat soort ongein. Napster is een beetje voor mijn tijd. Toen ik in 2003 voor het eerst een breedband internet verbinding kreeg had je Kazaa of Kazaa Lite en heel veel andere filesharing programma's (Limewire, Shareaza, Pilot etc) en die zaten toen al vol met nepbestanden (alleen gekraak) Feit is en blijft dat ik sinds die tijd nooit meer een cent heb betaald voor muziek, maar ze hebben daarvoor genoeg aan mij verdiend!

Eigenlijk is de rol van platenmaatschappijen een beetje uitgespeeld en gedragen ze zich als een een stel gefrustreerde kleuters die proberen wanhopig hun verdienmodel in stand te houden. Tegenwoordig zijn er heel veel platvorms (zoals TikTok!) waar nieuwe hits geboren worden zonder tussenkomst van zo'n hebberige platenbaas. Welkom in de moderne wereld! Héél vroeger in de tijd van de klassieke bladmuziek, werd het als een eer gezien als anderen jouw muziek stuk ten gehore brachten. Nu krijg je meteen een plagiaatadvocaat op je dak als er toevallig één noot of akkoord een klein beetje lijkt op dat van een andere.

Maar genoeg geluld menschen! Weer wat plaatjes:

Het lukte niet om deze 2 aanzichten samen in 1 afbeelding te plaatsen of samen met het oude model omdat men er telkens weer een Giulia van maakte...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan