Het Autotentoonstellingen en showrooms van vroeger topic

Die city in de showroom met die achterraam jalouzie heeft een (mat) zwart dak, wat voor een uitvoering zo dat geweest zijn.
Namelijk nog nooit gezien, aan de striping opzij lijkt het mij een city j

Rellie kel, waar vind jij al die prachtfoto's :D(y)
Mijn hart klopt sneller bij het zien van al die nieuwe C-Kadettjes !

Overigens is de Aero op de laatste foto volgens mij nog steeds in bezit van Adam Opel AG:D

Stond vorige zomer 4000km op de klok:p

adamopelagrsselsheim296g.jpg

adamopelagrsselsheim296.jpg

adamopelagrsselsheim296p.jpg

Stif zei:
Die city in de showroom met die achterraam jalouzie heeft een (mat) zwart dak, wat voor een uitvoering zo dat geweest zijn.
Namelijk nog nooit gezien, aan de striping opzij lijkt het mij een city j

Hij ziet er vooral uit als een door de dealer opgeleukte versie. Het vinyldak is zo te zien namelijk geplaatst vanwege het eveneens ingebouwde schuifdak. Gebeurde wel vaker in die tijd dat dealers eigen actiemodellen 'maakten' met mistlampen, striping, mattensets, radio en een schuifdak.

Dat zal wel een vinyldak zijn geweest. Zag je vaker destijds, en helemaal als er met het inbouwen van het aftermarket zonnedak wat misgegaan was...

opelfreak zei:
Rellie kel, waar vind jij al die prachtfoto's :D(y)
Mijn hart klopt sneller bij het zien van al die nieuwe C-Kadettjes !

https://forum.opelkadettcclub.nl (y)
Daar staat een heleboel van dergelijk spul,

Hat dak van die city is inderdaad zo'n 'ook-vaak-gebruikt-als-schade-wegwerkend' vinyl
Vor de rest is het een c2 junior met enkele opties

Hier werd de Kadett c Aero voor het eerst gepresenteerd.
Autosalon van Geneve in 1976

1976l.jpg

Volgens mij een proto type van Panhard.

Greetzz Renate.

*edit* Even opgezocht: Panhard Dynavia

Idd een panhard.

Maar wat rolt daar nu van de trailer een chevy corvette stationwagen???? (bovenste foto van Klassiekerrijder, die met de rechterdeur open)

Een concept op basis van de corvette en een voorbode van de nomad:
PV__012668__.jpg

Het waren, veelal door exner getekende, dreamcars voor de GM Motorama, GM's eigen autoshow

later maakte gm zelf nog een remake:
chevynomad-550x365.jpg

Ik vind die Corvette stationcar trouwens erg fraai, net als de afgebeelde hardtop coupe. Van mij hadden ze 'm mogen bouwen (maar ik vermoed dat het niet helemaal paste in het Corvette-stramien).

Introductie van de Opel Rekord P2 in 1960

GroteFoto-M4B6JYZ8.jpg

En nog een poosje voor dat ze de showroom in gingen.

GroteFoto-8EDB4ZB3.jpg

GroteFoto-LHOFARNV.jpg

Groetjes Marc

m1czsusas9nr.jpg

Bijschrift:
4 februari 1981 - De autofabriek FIAT presenteerde vandaag voor de pers een Brazilaanse FIAT die uitsluitend op alcohol rijdt. De presentatie op de Amsterdamse RAI werd opgeluisterd door een zeer kleurrijk Braziliaanse dansgroep. FIAT staat op de RAI-tentoonstelling, die morgen wordt geopend, met plm 10 nieuwe modellen en uitvoeringen.

Even een oud linkje bovenhalen met nog meer Autorai plaatjes..
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,3507248,page=2

En:
Torino67.jpg

Salone Automobile Torino 1967

IsoGrifoLMS66.jpg

Earls Court 1966 (Iso Griffo)

img159.jpg1..jpg

Berlijn 1934 (Tatra 77)

76LMS.jpg

Earls Court 1976

66GTA.jpg

Monza Racing Show 1966 Alfa Romeo GTA SA (compressor) Jochem Rindt

ZAG_SalonTurin_54.jpg

Zagato op de Salone Automobile Torino 1954

LanciaSalonParis1922.jpg

Lancia op Autosalon Parijs

FER_SalonTurin_59.jpg

Ferrari op Salone Automobile Torino 1959

Thom

thomfr zei:
Torino67.jpg

Leuke foto's. Maar wat gebeurde daar op die Fiat-stand in Turijn? Ik neem aan dat dit de persdag is (als ze dat toen al hadden) en dat daar een onthulling plaatsheeft.

Complimenten voor het heropenen van dit forum!
Nu heb ik zelf zo gauw geen plaatjes en ik hoop dus dat jullie dat wel hebben.

Succes en fijne avond.

Ja hoor...

Earl's Court, 1961: Reliant Sabre 4
Sabre4top.jpg

Earl's Court, 1963: Reliant Sabre 6
sabre6_1963.jpg

sabre6.jpg

Earl's Court, 1971: Reliant Scimitar GTE
5aMtrShow.jpg

Earl's Court, 1971: TVR Tuscan V8
tuscan_nude.jpg

Earl´s Court 1973: Austin Allegro
allegro_07.jpg

Birmingham Motor Show, 1988: Aston Martin Virage
am88_003.jpg

Birmingham Motor Show 1990: Peugeot 605
3059217893_87d62a85f1.jpg

Birmingham Motor Show 1992: Audi Coupé S2
3063619045_f0f6dc9cdb_z.jpg

Schitterend topic, is er toevallig iemand die fotos heeft van oude Alfa dealers bijvoorbeeld Auto hotel Rotterdam. Of fotos van Jaguar dealers.

Gr Roy

Auto Beckker in Dusseldorf. December 1984! De introductie van de Testarossa....

58b.jpg

Amsterdam autorai 1983:

25a.jpg

25b.jpg

929V6 zei:
Dennis_zw zei:
thomfr zei:
*plaatje*

Leuke foto's. Maar wat gebeurde daar op die Fiat-stand in Turijn? Ik neem aan dat dit de persdag is (als ze dat toen al hadden) en dat daar een onthulling plaatsheeft.

Introductie van de Fiat Dino?

De Dino Spider werd geïntroduceerd op de Salon van Turijn in 1966, de coupé in Genève in 1967. De foto hier is Turijn 1967.

Dennis_zw zei:
929V6 zei:
Dennis_zw zei:
thomfr zei:
*plaatje*

Introductie van de Fiat Dino?

De Dino Spider werd geïntroduceerd op de Salon van Turijn in 1966, de coupé in Genève in 1967. De foto hier is Turijn 1967.

Dan kan het de nationale premiere in Italie zijn van de coupé en Italie was de belangrijkste markt voor deze auto volgens mij (is zo ver ik weet nooit naar de USA geleverd).
Thom

Nog enkele:

Jochen Rindt motor show (nu Essen Motor Show( BMW stand 1968
Foto-OJAUA8NK.jpg

Jochen Rindt motor show 1974 Porsche Carrera RSR
Foto-6JAY7EXU.jpg

Jochen Rindt motor show 1976 stand van Porsche (best druk daar)
Foto-EOYAKGWM.jpg

Jochen Rindt motor show 1976 Fiat/Lancia stand met een Stratos
https://www.mijnalbum.nl/Foto-XMCM7LKB.jpg[img]

Motor Show Essen 1979 DRM Ford Capri Turbo Hans Heyer
[img]https://www.mijnalbum.nl/Foto-CN6YSJIC.jpg[ímg]

Thom

en nog een

Motor Show Essen 1979 DRM Ford Capri Turbo Hans Heyer
https://www.mijnalbum.nl/Foto-CN6YSJIC.jpg[ímg]

Thom

Ik ben al een tijdje op zoek naar foto's van de Nederlandse Alfasud introductie op de Autorai van 1973. Mocht iemand hier iets van hebben dan hou ik mij aanbevolen !

Deze Tagora (de eerste voorproductie model) staat op dit moment te koop in Frankrijk! Het is zogenaamd een SX met een V6 motor maar
de 6 cilinder hadden ze niet op tijd klaar voor deze beurs in 1980 en dus hebben ze er een 2.2 motor in geplaatst. Bovendien zaten er verkeerde
banden onder omdat de Michelin TRX voor deze auto er ook niet op tijd waren. Dit chassisnummer bestaat dus nog terwijl er van de 20.000 geproduceerde Tagora's naar schatting geen honderd meer over zijn.

Mooie foto's trouwens! (y)

simca1006 zei:
Wat een mooie plaatjes komen hier voorbij.(y)

Die Simca 1000 naast een Toyota Corolla en Simca Chrysler Sunbeam, heerlijk jaren '70 plaatje !:eek:

talbot-tagora-big.jpg

Autosalon Geneve 1970:

MontiGeneve.jpg

Introductie van de Alfa Romeo Montreal
(foto forum Alfaclub)

geneve%203%201970.jpg

Introductie Citroen SM

110207-Ferrari_Modulo-07.jpg

Ferrari Modulo

Autosalon Geneve 1981

5401108747_634ae209eb.jpg

Mercedes stand, nieuwe S-klasse.

Autosalon Geneve 1984
1984geneve01.jpg

Peugeot 205 Turbo 16

Autorai 1969
daf%20racingcarshow1969.JPG

Daf stand

Auto Rai 1983
99Special%20RAI%201983.jpg

Saab 99 GL special edition

1_Renault.jpg

Renault stand met Renault F1 en 5 Turbo cup auto.

Bedrijfsautorai 1980
295705.jpg

Scania stand

Bedrijfsautorai 1983
ftfrai1983of1984.jpg

FTF (Floor Truck Fabriek) stand

Bedrijfsautorai 1990
scannen0024.jpg

FTF stand

Heeft iemand ook foto's van DAF trucks van vroeger op een of andere beurs? ben benieuwd!

SuperRaman zei:
Heeft iemand ook foto's van DAF trucks van vroeger op een of andere beurs? ben benieuwd!

Hierbij:
images

4142926097_3975e429b6.jpg

Rai 1989

1982NTTRAI.jpg

Rai 1982

GroteFoto-33CWAGX8.jpg

Rai 1964

4349-620-454.jpg

Rai 1953 (bron ANP)

Fiat dealer van het eerste uur (en nog steeds dealer, en dat zijn er niet veel meer o_O)
Grappig tijdens een show kon je de auto's nog gewoon in een rijtje zetten met een ballon ervoor en everybody was happy.

Dit zal in 1987 zijn geweest , de Regata is al gefacelift.

scannen0027.jpg

scannen0028.jpg

Let ook eens op het glazen hokje om af te kunnen rekenen als je getankt had. Er is heel wat veranderd....

scannen0029.jpg

Overigens is de eerste Regata van links de auto die mijn vader destijds gekocht heeft, zeer luxe en zeer betrouwbaar

Mooi die Fiat (en ook de FTF) foto's.
Vraag mij echt af waarom zelfs de dealers van B merken tegenwoordig glimmende paleizen moeten bouwen van de importeurs waarbij iedere 3 jaar het interieur weer in een andere kleur geschilderd moet worden. Zie de toegevoegde waarde er niet van in. Vriendelijke service, een goed uitgeruste werkplaats, goede regeling (bijvoorbeeld halen en brengen zoals hier op de dorpen nog gebruikelijk) in geval van een beurt vindt ik veel belangrijker. En niet te vergeten een dealer die met een fatsoenlijke korting geven ook nog wat kan verdienen en niet platgedrukt wordt door de importeur of leasemaatschappijen. Ben ik de enige?

Zijn die FTF foto's bij Hoogovens in IJmuiden gemaakt?

Thom

Een paar foto's uit het ANP Historisch Archief:

RAI 19??

4347-800-555.jpg

Bedrijfsautorai 1953

4349-800-585.jpg

RAI 1956 (openingstoespraak)

4367-800-532.jpg

Bedrijfsautorai 1957

4358-800-598.jpg

RAI 1960

4363-800-489.jpg

RAI 1961: Prins Bernhard in Levacar

243830-800-585.jpg

RAI 1989

4355-800-597.jpg

RAI 1993

43515-800-579.jpg

43508-800-584.jpg

43504

SuperRaman zei:
Dat mag ik wel hopen ja en dan hoop ik ook dat gewoon alle merken weer aanwezig zijn en het weer een echt spectakel word.
De Autorai is toch iets hollands en stelde vroeger veel voor nu is dat een beetje vergane glorie en dat mag wel veranderen van mij.

Sinds 2008 heb ik de Wikipedia pagina van de AutoRAI flink uitgebreid met tekst en primeurs en de laatste maanden veel van mijn foto's van editie 2009 en 2011. Nu heb ik ook gezocht naar de bezoekersaantallen en heb van veel edities de getallen gevonden: https://nl.wikipedia.org/wiki/AutoRAI
Als iemand nog wat ontbrekende getallen heeft of meer Europese primeurs en wereldprimeurs hoor ik het graag! In de staafdiagram is in ieder geval duidelijk te zien dat de AutoRAI flink aan populariteit heeft ingeboet. 2009 bleef qua bezoekersaantallen amper boven 1956 en in 2011 was er nog altijd sprake van een halvering ten opzichte van 1983.

Daewoo-Chevrolet zei:
Sinds 2008 heb ik de Wikipedia pagina van de AutoRAI flink uitgebreid met tekst en primeurs en de laatste maanden veel van mijn foto's van editie 2009 en 2011. Nu heb ik ook gezocht naar de bezoekersaantallen en heb van veel edities de getallen gevonden. Als iemand nog wat ontbrekende getallen heeft of meer Europese primeurs en wereldprimeurs hoor ik het graag! In de staafdiagram is in ieder geval duidelijk te zien dat de AutoRAI flink aan populariteit heeft ingeboet. 2009 bleef qua bezoekersaantallen amper boven 1956 en in 2011 was er nog altijd sprake van een halvering ten opzichte van 1983.

Ken je het boek memoRAIbilia ook dat in 1999 is uitgegeven naar aanleiding van het 100-jarig bestaan van de AutoRAI? Daarin staat een grafiek met alle bezoekersaantallen van na de oorlog, en ook die van 9 edities vóór de oorlog.

1zml8vl.jpg

Dennis_zw zei:
Ken je het boek memoRAIbilia ook dat in 1999 is uitgegeven naar aanleiding van het 100-jarig bestaan van de AutoRAI? Daarin staat een grafiek met alle bezoekersaantallen van na de oorlog, en ook die van 9 edities vóór de oorlog.

Dat boek kende ik nog niet, nee. Bedankt voor de tip! Op marktplaats.nl zie ik er in ieder geval al één staan.

En anders kan ik nog wel een paginaatje hier of daar scannen. Maar het is een vrij ingewikkeld boek met drie verschillende soorten pagina's (een soort = geschiedenis RAI, tweede soort = algemene wereldgeschiedenis, derde soort = automobiele geschiedenis) en dan daartussendoor nog allerlei prints van van alles wat maar ooit gedrukt is en met auto's te maken heeft, en dat allemaal op ware grootte, en daardoor variërend in formaat. En dat allemaal weer in een ring die op het eind van een driedelige kaft scharniert. Erg onhandig scannen.

Je kunt ook hier even kijken bij welke bibliotheek je het kunt inzien: Gemeentearchief Amsterdam, Koninklijke Bibliotheek en NHTV Breda.

Interessant om te zien hoe kantoormeubelen (jaren 50-60) plaats maakten voor tuinmeubelen incl. parasols (jaren 70-80) die uiteindelijk weer werden vervangen door echte meubelen en wat stijl in de showroom (vanaf jaren 90/21ste eeuw).

Facer zei:
Hier rechts lijkt wel een kruising van de BMW 6 serie en een Mercedes?

1zowww7.jpg

Je bedoelt die veiligheidsconcept car ESF-22? Het was rond 1970 gewoon erg in onder automobielfabrikanten om dat soort auto's te bouwen om te laten zien dat je veiligheid serieus nam, het onder de knie had en natuurlijk om zelf verder te komen op dat gebied.

Terug
Bovenaan