Het Autotentoonstellingen en showrooms van vroeger topic

@ Stefan V6:

Inderdaad, die eenvoud van toen was echt mooi! Wie heeft er trouwens oude foto's van de oude Peugeot Nefkens showrooms? Ik bedoel uit de tijd van de 404 en 504?

Hetzelfde pand iets later:

LU012-1bw--.jpg

Dit bedrijf bestaat nog steeds, maar daar kan ik geen goede foto's van vinden...

Mijn eerste reactie was: 1996? Dat is toch niet van vroeger? Toen bedacht ik me dat dat ook al weer 22 jaar geleden is...
Leuke plaatjes, dank voor het delen. (y)

Ik was na een lange tijd weer eens in het boek "25 years Mazda - Auto Palace - de Binckhorst b.v. - 1968-1993" aan het snuffelen. De eerste Mazda's (en Wartburg en Barkas) stonden in 1968 te wachten in de leveringshal van de importeur:

klAtwi7.jpg

En de showroom (2x Mazda 1500 en Mazda 3x 1200)
xiiBoLP.jpg

AutoRAI in 1975
CXqVKIf.jpg

De huisstijl van die Renault-dealer was zelfs ten tijde van de foto al niet up-to-date (een toelichting bij de foto, bijvoorbeeld waar hij gemaakt is, zou trouwens wel prettig zijn).

Geweldig die Starlet station.
Deze foto zal van 1979 (of vroeg 1980) zijn geweest, de Corolla E70 kwam pas in 1979 op de markt en de bugeye Starlet station is nog de pre-facelift van voor 1980.

Bij dit topic moest ik aan deze video denken:
Ongeveer het gehele modellen gamma van Datsun in 1972 komt voorbij. Zelfs de Nissan 2400GT (de export versie van de Skyline C10) kun je zien op 1:29.

Ook 25 jaar geleden, inmiddels. Je zou trouwens verwachten dat ze daar aan de overkant anno 2000 al wel het modernere Audi logo/huisstijl zouden voeren!
Eens. Volgens mij heb ik het vaker gezien bij bepaalde dealers. Maar het zal ongetwijfeld ook te maken hebben met de planning van bedrijven (o.a. lichtreclame) die het moeten uitvoeren.

Je hebt een uitrolperiode. In dealerland gaat het er vaak hard aan toe. Importeurs voeren soms een niet zuiver beleid om hun eigen doelstellingen te realiseren om het aantal dealers waar ze zaken mee doen terug te dringen. "Vroeguh" had ieder dorp zijn Opel en VW garage. Dealers werden gedwongen (of ze waren hun dealerschap kwijt) om van alles aan te passen, vaak alles via 1 leverancier... De kosten van al die spullen die "moeten" krijg je gewoon gefactureerd, dus zullen er keuzes gemaakt moeten worden. Als je op de rol staat als autobedrijf je dealerschap kwijt te raken van een importeur ben je mooi klaar. Ze hebben methodes zat om om je snel de nek om te draaien.

Ja, mijn ex-werkgever heeft zijn Hyundai-dealerschap eraan gegeven omdat de importeur zoveel eisen stelde aan werkplaats, speciaal gereedschap, opleiding en aankleding van het pand dat ze de eerste jaren geen winst meer zouden maken.

Er was eens een klein, lokaal dealertje in een klein plaatsje (groot dorp), opgericht eind jaren 60 van de vorige eeuw. Ergens rond 1995 wilde de importeur van 'm af, dwong hem om van de gehele modellenlijn van het merk 1 exemplaar in zijn showroom (100m2) neer te zetten, anders..... Het halve dorp had een c-segmenter van zijn merk, maar dat telde niet. "U voldoet niet aan onze regels, bent geen dealer meer, dus u mag de merkborden niet meer voeren en wilt u even per direct alle openstaande financieringen aflossen nu het contract vervallen is? (Zie de hele kleine lettertjes). We vragen zekerheidshalve alvast uw faillissement aan".....

Laatst bewerkt:
Hier in Drachten zaten ook allerlei dealers van verschillende merken. Je kon het zo gek niet bedenken of het was er, groot en klein. Maar met herstructureren van bepaalde dealerorganisaties verdwenen bepaalde vestigingen, anderen gingen verder met meerdere merken onder één dak dankzij fusies van fabrikanten (denk aan Stellantis) en er waren een aantal dealers die failliet gingen of merken die uit Europa verdwenen dus zo verdwenen er heel wat merken.

Wat ik me nog kan herinneren (niet in abc-volgorde):

Alfa Romeo
Lancia
Fiat
Daihatsu
Daewoo/Chevrolet
Honda
Seat
Hyundai
Toyota
Citroën

Laatst bewerkt: