^^ Mwah, in die periode (iets ouder, zeg de jaren 00) had je Opel dealers die met Chevrolet in één pand zaten. Of Opel en Renault, zoals in Utrecht.
Wat je nu ziet is dat er meerdere merken onder één dak worden geplaatst vanuit één importeurs/fabrikant conglomeraat (Stellantis bijvoorbeeld) maar bijvoorbeeld nu ook het zgn
Driver House van MaasdeKoning in Gouda/Moordrecht: alle VAG merken (bijna) onder één dak, in dezelfde straat i.p.v. versnipperd in de stad.
In de jaren 90 kwam het fenomeen 'multi merken dealer' op. Denk aan het Autodrome in Hoogeveen.
Wat het, uiteindelijk, mede door de financiële crisis jaren '08/'09, niet gered heeft.
De 540 particuliere schuldeisers van autobedrijf Autodrôme, dat in 2009 failliet ging, kunnen een ongebruikelijk hoog percentage van hun vordering op het bedrijf tegemoet zien. Zij verdelen in het najaar 3,8 miljoen euro.
www.rtvdrenthe.nl
Veel merken onder één dak, of zeker meerdere panden naast elkaar met meerdere merken en dan werkplaatsen 'delen' etc. In aangepaste vorm, nu vooral tot uiting via de dealerholdings, is dit aspect nog steeds actief in autoland, naar mijn indruk.
Ik kwam nog een artikel tegen over de dealerholding top 100, gepresenteerd in juli 2024 met cijfers over de jaren 2022 en 2023. Eric Berkhof komt ook aan het woord, over o.a. MG maar hij zegt ook nog iets over de reden van de expansie van Van Mossel, binnen en buiten de Benelux.
(..)De huidige situatie is noot een doel op zich geweest, maar in de crisisperiode van 2008-2009 is er wel wat veranderd in het beleid. “In de straat waarin ik zat, zaten acht dealerholdings. In een maand tijd waren er zes failliet. Toen dacht ik: het moet anders. Ik had 1 fabrikant en 1 bank, dan ben je niet meer zelfstandig maar een soort marionet. De huidige strategie kwam toen als mogelijke weg.” (..)
De festiviteiten rondom de uitreiking van de jubileumeditie van de Aumacon Dealerholding Top-100 stonden in het teken van schaalgrootte, concentratie en overnameperikelen. Inmiddels zijn de 100 allergrootsten samen goed voor 89,7 procent van de markt.
aftersalesmagazine.nl
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Qua showroom (bezoek) is de samenleving toch ook wel verandert, of niet?
Afgelopen zaterdag (begin van de middag) reed ik in Duivendrecht langs de Hyundai dealer, richting de A10. Op links zit de Makro en daar was een file van auto's (misschien vanwege de zéér scherpe brandstofprijzen) maar ik keek de Hyundai showroom in en daar was geen volk te zien.
Nou, dit was 20 jaar geleden toch ook anders? Dan was een zaterdag(middag) toch best nog wel een drukke dag in showrooms met kijkers, kopers en soms nog werkplaatsbezoek. Ik snap het wel dat autobedrijven steeds meer op de zaterdag(middag) op tijd sluiten of zelfs niet meer open zijn. Er komt toch haast niemand meer... helaas.