Het Caravan Topic

Gezien de grote hoeveelheid caravans op de weg is het seizoen alweer in volle gang.

Dus bij deze ook maar even een update van mijn kant:
Afgelopen zomer, terwijl we op vakantie waren met een leen-caravan, vonden we in de buurt van de camping een caravan dealer die caravans met de indeling die ik op het oog had had staan van vijf verschillende merken. Dus leek me dat mooi om eens te oriënteren. Er zat echter een caravan tussen die zó netjes was, en waar we beiden zó enthousiast van werden, dat we vrij snel de knoop hebben doorgehakt.

Doordat de Touran een MTM van 2220 kg heeft, en de caravan max 1500 kg mag wegen, is het wel een BE-combinatie. Totale lengte zo'n 12,3 meter.
Dus.......gisteren op geweest voor mijn BE-rijbewijs en GESLAAGD!

Dit is dus nu de combinatie waarmee we de komende jaren gaan kamperen:
Caravancombinatie1_zps8988da9b.jpg

Het betreft een Knaus 500TK Sudwind uit 2003.
Stapelbed met treinzit en voorin een rondzit. Voorlopig gebruiken we de "kinderkamer" om allemaal te slapen (treinzit wordt twee-persoons bed).
Ik heb de caravan al een beetje "getweaked" met wieldoppen die bij de auto passen, en een kentekenplaat met opgelegde letters.:cool:

271FF9F9-4AAE-4AEC-9CF7-C4BF40E5FA7D_zps0cexzqe1.jpg

20140928_113709937_iOS_zpsd16604c3.jpg

27E6DE4B-72D7-4B77-88D1-9964750938C6_zpskt5yip1p.jpg

20141031_161257742_iOS_zps17766a78.jpg

En natuurlijk een mooie stalling voor de winter:
20141112_190852495_iOS_zps0oudkvmq.jpg

Kom maar op met dat mooie weer!
Liefst al komende twee weken.......:rolleyes:

Tja...

En dan een scheiding.

De kindjes hebben toestemming de sleurhut te gebruiken. Maar, mijn meisjes hebben het concept "camperen" nooit begrepen, die zijn meer "Paris Hilton". Ontbijtje, room service, een echt diner en schoonmaaksters. En een eventuele nieuwe vlam in mijn leven... die is er nog niet.

Toch, de sleurhut kan achter de Seat. De operationele kosten van de sleurhut vallen reuze mee, het enige minpunt is op dit moment dat ik mijzelf eerst weer moet voorstellen bij de eigenaar van de caravanstalling. Maar verkopen is ook geen sinecure, de eerste vraag van een eventuele koper is: Hoe groot is de toilet/douche ruimte? En het antwoord "Dat hangt van de camping af" is niet het antwoord wat potentiële kopers hongerig maakt.

De mover-discussie is voor mij een onzin-discussie. Ik heb namelijk een hele goede mover, tegenwoordig een oliegestookt exemplaar. Er staat "Leon" op maar hij heeft geen afstandsbediening.
Met mijn ex parkeerde ik de sleurhut meestal met mijn ex wandelend in het zicht van de spiegels achter de caravan, daar had zij overzicht en ik kan met de ramen open en de radio uit horen welke kant ik heen moet. Ik heb een tijdje met een camera en display gereden, maar dat was al wat jaren terug en toen was een 2 inch display zeer luxe. Op een gegeven moment was dat 5 cm schermpje zonder leesbril voor mij niet meer te doen.
Tegenwoordig zijn er flink grotere display's voor een paar muntjes te koop. Als ik ooit weer met de sleurhut op stap ga, komt er zeker zo'n camera met groot display. Dan het display met een elastiekje tegen de binnenspiegel aan knopen en je hebt er de hele rit gemak van.

Wij hebben het eerste lange weekend ook weer gekampeerd met de caravan. Van vrijdag tot afgelopen maandag gestaan op een fantastisch kampeerterrein in Gaasterland. (de Bosrand in Oudemirdum)
Wij kamperen nu voor het 3e seizoen in onze Hobby 380 TB, bouwjaar 2013. Inderdaad, de niet zo geliefde indeling (tot zeer ruim bed om te bouwen zithoek en eindkeuken). Wij hebben de caravan juist om deze indeling uitgekozen. Vanwege de totale lengte past deze precies op de oprit naast de beide auto's. Het maximum totaalgewicht bedraagt 1200 kg en ik heb een Duitse 100 km/u ontheffing.
Wij kamperen sinds 1989 met de caravan en onze beide voorgaande wagens hadden ook deze indeling. De kinderen hebben altijd in een eigen tentje geslapen.
Door de indeling en gewichtsverdeling kan ik prima 2 lichte toerfietsen meenemen op de fietsdrager op de dissel. Met 2 gasflessen in de disselbak heb ik een kogeldruk van 75 kg. De Hobby ligt zeer stabiel achter de Octavia 1.9 TDI (2009). Verbruik met caravan aan de haak meestal 1:11,5. Anderhalve week een ritje heen en weer naar de dealer in Lochem (150 km) en met een nagenoeg lege caravan een verbruik van 1:14.
Het ombouwen van de zithoek tot bed is eigenlijk maar een peuleschil. Met z'n tweeën ben je in een paar minuten klaar. En dan heb ik wel een bed van 1.60 x 2.00 m. Door de afmetingen en het gewicht is een mover overbodig. En gelukkig kan ik met (naar ik hoop) een jaar of 5 als ik met pensioen ga de diesel inwisselen voor een wat compactere benzineauto.
Zo heeft ieder z'n voorkeur voor merk, maat en indeling.

Wij gaan van de zomer met de caravan naar Engeland. We varen over van Duinkerken naar Dover. Heeft iemand ervaring? Kun je beter een camping zoeken in Duinkerken of kun je op de parkeerplaats overnachten? Hoe is het links rijden?
ALvast bedankt!

Dankzij Altai ben ik bekend met geworden met dit topic!

Ik ben ook een kampeerder, en ben sinds een tijdje een eigenaar van een combi-camp. Dit is een Deense vouwwagen, een zogenaamde Turbo opzetter..
je draait de pootjes neer, 2 handels los,en je klapt hem open. Stroom inpluggen en klaar!

Mijne is waarschijnlijk eind jaren 70, en ik heb hem voor 75 euro gekocht. De mensen van wie hij was, zeiden bij de bezichtiging, we klappen hem open, en toen ie stond wouden ze de tuinslang pakken om te laten zien dat ie water dicht is. Ik wist toen dat ik 'n goede koop zou doen!

Toen ik met mn vriendin op vakantie ging, zag je ook de mensen kijken... wij maakten er vanaf camping 2 een show van... Kwamen we aan, gingen we een beetje schaapachtig om de vouwwagen heenlopen, zag je vooral de ervaren mensen al echt "gaan zitten" Gingen we na het rondje lopen, beetje dom staan kijken, beetje onhandig doen, de bierblikken werden door de omstanders al geopend. EN dan was het één minuut later, we waren klaar, pootjes uitdraaien, 2 handels openen kap open klappen en klaar..
Heerlijk, en dan die gezichten, beteuterd!

20415381938_9257839cd9_c.jpg

Voor iets meer dan 1 nacht, met voortent eraan!

Ik heb nog en foto zonder tent, maar flickr lijkt er geen zin in te hebben!

Van wat ik er van kan zie, zie je de leeftijd er niet aan af. De vorige eigenaren zijn er heel erg netjes mee omgegaan zo te zien. Een mooie aanwinst, Pjötr.

Volgens mij is de combi-camp best wel ruim.

Graag gedaan, Pjotr.
Leuke vakantiefoto. Zoals FOX stelt het ziet er keurig uit.
Altijd geweldig hoe mensen trots op hun bezit zijn, dit door willen verkopen en voor dit bescheiden bedrag ook nog eens de tuinslang erop willen zetten om de kwaliteit aan te tonen. geweldig toch.(y)

Ik heb wel gelachen over de foto. Zelfs de schoen is in de was gegaan? :cool:

Ik ga opzoeken hoe ruim de combi-camp is.

Waarom wordt dit niet het grote kampeertopic. Is immers iets waar je de auto vaak bij gebruikt.

Ah ja, van die mensen die meewarig gaan kijken als je met een vouwwagen aankomt. Herkenbaar uit mijn kinderjaren.

Dat deden ze ook als je met een tent kwam, zoals ik in mijn studententijd. "Zo zijn wij vroeger ook begonnen." Pff...

Anderson zei:
Ah ja, van die mensen die meewarig gaan kijken als je met een vouwwagen aankomt. Herkenbaar uit mijn kinderjaren.

Zo van, 'Ach gut, zij zitten nog in de fase van onhandig oud spul', terwijl ze zelf voor hun gloednieuwe Dethleffs-caravan een karbonaadje staan te grillen op hun gasgestookte barbecue ;) .

Ik hou van mijn oude spul. In 2012 gekocht voor 650 euro, eigenhandig opgeknapt en mijn dochters zijn er nog steeds dol op. Mijn ex en ik gebruiken de Paradiso bij toerbeurt, het is ons enige nog gezamenlijk eigendom. Maar zij ziet, als alleenstaande vrouw, steeds meer op tegen het opzetten en afbreken van de combinatie, dus ik vermoed dat dit jaar het laatste jaar is dat ze ermee op pad is gegaan.

Ik wil de Paradiso nog wel een tijdje houden. Mijn dochters worden ook wat ouder en dus kunnen ze steeds beter helpen bij het opzetten en afbreken, al blijkt tot op heden dat zij vijf minuten helpen al een eeuwigheid vinden.

11834714_920315014705348_3974564434986818611_o.jpg

11807709_920315331371983_5745920533481180768_o.jpg

11754670_920314884705361_854604116316221245_o.jpg

Prachtig mooi om hem in ere te houden, ik heb ook liever onze twaalf jaar oude Chateau (die er keurig uitziet) dan een gloednieuwe Hobby van 25 mille. Daar zou ik écht niet mee op vakantie durven te gaan.

Mensen kunnen kijken wat ze willen als we de tent opzetten....boeit mij niet zo allemaal. Je gaat gewoon je gangetje en als we het zat zijn gaan we wat drinken.

Vouwwagen lijkt mij wel leuk, maar het is gelijk een stuk minder qua snelheid. Pjotr en Fox, het zijn wel mooie apparaten.

Met het tentje zoeken we ook wel de zonplekken op. Beetje regen is niet erg, maar het moet niet de helft van de vakantie zijn.

Boppie zei:
Vouwwagen lijkt mij wel leuk, maar het is gelijk een stuk minder qua snelheid.

Toen we nog met de tent kampeerden hadden we een dakkoffer en een afgeladen auto. Daar reed ik ook niet voor mijn lol 120 mee. Het verbruik nam door die dakkoffer schrikbarend toe. Met de Paradiso rij ik rond de 90, net als de vrachtwagens. Heel relaxed. Ik merk nauwelijks dat ie er achter hangt en kan via de achteruitkijkspiegel over de Paradiso heen kijken, dus ik heb zicht rondom. Het verbruik van de auto neemt nauwelijks toe, omdat het eventuele toename van het verbruik door het extra gewicht van de combinatie zo goed als opgeheven wordt door de lagere snelheid.

the Fox zei:
Boppie zei:
Vouwwagen lijkt mij wel leuk, maar het is gelijk een stuk minder qua snelheid.

Toen we nog met de tent kampeerden hadden we een dakkoffer en een afgeladen auto. Daar reed ik ook niet voor mijn lol 120 mee. Het verbruik nam door die dakkoffer schrikbarend toe. Met de Paradiso rij ik rond de 90, net als de vrachtwagens. Heel relaxed. Ik merk nauwelijks dat ie er achter hangt en kan via de achteruitkijkspiegel over de Paradiso heen kijken, dus ik heb zicht rondom. Het verbruik van de auto neemt nauwelijks toe, omdat het eventuele toename van het verbruik door het extra gewicht van de combinatie zo goed als opgeheven wordt door de lagere snelheid.
Met de Paradiso en een zware auto er voor reed ik in Frankrijk rustig 130 km/u met de Kip aan de haak slechts 90km/u.

Om de snelheid er in te houden is geen probleem, maar als je vanaf 130 plotseling moet reageren op een rare actie van een medeweggebruiker wordt het ook met een Paradiso een beetje riskant.

De laatste keer waren we met de Polo. Toen heb ik niet harder dan 100km/u gereden. Met een caravan is het sowieso zaak te anticiperen. Verder vooruit kijken en daar naar handelen.

Thnx Boppie,

je kan er met de mijne 100 wel, zelfs 110 wel.. Ligt ook een beetje aan de auto.. De Yp haalde 100, maar dat duurde even en dan moest het vlak zijn, en een heuvel mocht wel , maar met een aanloop.

Na het ongeluk had ik een Renault Laguna, en dat wou helemaal wel, had je niet echt door dat er iets achter hangt. De Getz terkt de boel ook vlot. En deze zomer achter de Rover ging het ook goed, het ding weegt immers ook amper iets.

Ik moet zeggen, tijdens de tweede vakantie heb ik een klapband gehad, dus ik heb als max dat ik 110 rijd.

Zoals beloofd, een plaatje zonder de voortent..
20144967404_46331d32bc_z.jpg

En in dichte staat:
20579578440_dd83184af5_z.jpg

Joost PP zei:
Fox, is de Paradiso nog een beetje geschikt om te trekken?

Niet als je de voortent elke keer wil opzetten en afbreken. Dan kan je beter langer op één camping blijven. Maar op doorreis kan je prima een nachtje in de Paradiso doorbrengen zonder voortent te gebruiken.

Dankje The Fox,

ik zit nu even te kijken, op internet heb ik een folder gevonden uit 1986, met dezelfde kleuren die ik heb..

Zonder rem weegt ie 195 kilo, is ie inclusief dissel 3,33 meter, en is 96 cm hoog, EN 147 breed.

Inderdaad net niets!

Link naar oude folders

Je ziet op de foto de leeftijd er echt niet aan af.

Bij mijn Paradiso kan je, als je er naast staat, wel zien dat het een oud karretje is. Menig krasje, deukje en scheurtje is zichtbaar.

Mooi spul, in mijn ogen net zo goed als het nieuwe. ik ben wel eens wezen kijken, maar die prijzen....nee. Dan blijf ik bij mijn tentje.

Boppie zei:
Mooi spul, in mijn ogen net zo goed als het nieuwe. ik ben wel eens wezen kijken, maar die prijzen....nee. Dan blijf ik bij mijn tentje.

Misschien is dit wat voor jou? Mooie leeftijd, gunstige prijs.

Ik hou het bij mijn tent. Nieuw gekocht en veel plezier van. Voordeel is dat ik deze op zolder kan leggen. Het ziet er wel goed uit en het is denk ik de volgende stap, maar ik heb er geen ruimte voor. Nu stal ik alle spullen op zolder. En er zitten goede herinneringen aan vast, maar dat is mijn zwakke kant..ik wil er geen afscheid van nemen.

the Fox zei:
Joost PP zei:
Fox, is de Paradiso nog een beetje geschikt om te trekken?

Niet als je de voortent elke keer wil opzetten en afbreken. Dan kan je beter langer op één camping blijven. Maar op doorreis kan je prima een nachtje in de Paradiso doorbrengen zonder voortent te gebruiken.
Klopt. Ik vond de voortent altijd wel wat werk. En een nadeel vond ik toch wel de beperkte opbergruimte. Daarentegen ligt het als een blok achter de auto.

Leuke combo's.
Zelf in mijn jeugd opgegroeid met een Scout Senior (eerst een 4 persoons, 2 jaar later kwam er een 6 persoons versie) en daarna een Alpen Kreuzer (zoals zoveel Nederlanders in die tijd)

De Paradiso kwamen we ook geregeld tegen, net als enkele andere bekende merken.

Ik ben dit jaar met mijn jongste dochter op vakantie geweest. Het was de bedoeling dat "het vriendje" ook mee zou gaan maar hij moest werken.

De reis verliep voorspoedig. Ik was wel op een van de beruchte zwarte zaterdagen vertrokken, maar ik moest aan de westkust van Frankrijk zijn en het toerisme staat vooral vast op de "route du soleil". Alleen de bekende tolpoortjes waren wat druk waardoor ik zowel heen als terug een goede 12 uur nodig had voor 950 km.

De Seat voldeed prima voor die kleine sleurhut van mij. Nu is deze sleurhut wel aangepast voor optimaal weggedrag, maar de Seat had er helemaal geen moeite mee.

Een foto van de heenreis:
IMG-20150808-WA0000_zps9hdiectu.jpeg

En op de camping met zogenaamde "riante plaatsen".
IMG_5044_zpsxt7bi6dc.jpg

Mijn auto staat net buiten beeld, en daarmee was het plekje vol.

Dit was een vakantie van kleine missers. Het begon op de heenreis, kennelijk heb ik ergens een spijker gevonden met mijn achterband. De boordcomputer gaf na zoveel uur aan dat ik een lekke band had en vanaf dat moment heb ik bij iedere rustpauze even de achterband opgepompt. Eenmaal op de camping dacht ik de achterband op te pompen met de accu van de caravan maar dat vond de diode van de lader geen prettig idee en daar kwam dus een rookpluimpje uit. En zoals je weet: Als de rook er uit is, is de elektriciteit op.

En geen 12 volt betekent ook geen gloeilampen. Gelukkig heeft deze oude blinde kip een soort obsessieve manie om zaklampjes te verzamelen.
Maar, helaas heb ik ook een set ventilatoren achter het koelelement van de ingebouwde caravankoelkast gemonteerd om de koelkast van de caravan beter te laten werken. Deze ventilatoren draaien op .... 12 volt. Dus kon de caravankoelkast geen ijsklompen maken voor mijn Pastis, het is dus een bijna blauwe knoop vakantie geworden...

Gelukkig had ik een 12/220 volt koelbox bij me voor het eten.
Na het slopen van de lader kregen we zin de tent op te zetten die ik voor dochterlief en het vriendje had meegenomen. Dat zou wel betekenen dat we de auto buiten de camping moesten parkeren, maar het plan was een fiets te huren en vlak voor vertrek de auto weer op te zoeken.
Helaas, het doek hadden we bij ons, maar de stokken..... zijn nog steeds zoek. Dus de tent weer opgeborgen en de auto naast de sleurhut met een velg op het zand. Dochterlief heeft dus het gesnurk van haar vader in die kleine drie persoons sleurhut moeten overleven.

Tijdens de vakantie ontdekten we ook dat een koelbox met koeling in het deksel een vervelende eigenschap heeft. Het condenswater van de koeling druipt.... juist, het papierke van mijn echte franse superstinkkaas was zeiknat.
Tijdens een van de vele rustmomenten ging dochterlief met haar volle 60 kg op de stoel zitten - ik weeg bijna het dubbele, 100 kg, maar ik zak er niet doorheen. Krak... brak er een bout af. Nu heb ik een uit elkaar getrokken stoel in onderdelen in de sleurhut slingeren (stof van zitting was gescheurd) dus een vervangend boutje was snel gevonden.

We hebben ook een dag regen gehad. Geeft niet, we zaten op het schiereiland Quiberon en vlak bij was een museum van oude duikboten uit WO II. Wat raar, die Fransen geven buiten al aan dat de verzameling compleet is....
Ja hoor, voor noppes dus vele vogeltjes met fijnstof uit het luchtruim verjaagd. Met "complet" bedoelen de Fransen dat het maximum aantal bezoekers bereikt is. Wel lag er buiten nog een relikwie uit WO II
20150814_135414_zpsljeswqh2.jpg

Voordat we naar het museum konden moest ik eerst natuurlijk de band oppompen en ik was ook zo handig eerst de olie te peilen. Het streepje "minimum" werd nog net gehaald, maar als ik de auto schuin had geparkeerd...
Toen ik van huis wegreed, dacht ik nog gemakkelijk heen en weer te kunnen rijden op het restje olie, een beurtje stond geplanned direct na de vakantie. Deze meting gaf dus de uitdaging olie te scoren.
In Nederland wordt de olie door de garage bijgevuld; helaas is deze Spaanse Duitser erg kieskeurig. Maar, ik weet niet welke olie er in moet en de leasemaatschappij vertrouwt haar bestuurders in zoverre dat men denkt dat een 710-dop vinden al onmogelijk is.
Daar sta je dus in een Franse garage met personeel wat vooral Frans spreekt om olie te vragen waarvan ik niet meer weet dan dat er iets van "long life" op moet staan. Gelukkig, die twee woorden zijn de toverwoorden. Ik heb een of ander soort synthetische, chemisch verkeerd gekleurde, stralende, kankerverwekkende, bijna in lood verpakte vloeistof gekregen wat in het blok gekieperd moest worden. Voor 20,95 per liter, terwijl mijn dealer beweert dat het "dik 30 euro per liter kost".

Ondanks de heftig gepeperde rekening van de camping, de vele kleine tegenslagen en de korte duur is dit wel een erg goed geslaagde vakantie geweest. Ik heb kunnen lezen (ouderwets, met informatie op papier) en ik heb veel met mijn dochter kunnen praten. En dat laatste is iets wat de moderne communicatiemiddelen af en toe onmogelijk maken. Ik ben van de generatie die niet geleerd heeft informatie via schermpjes uit te wisselen en de jeugd gaat een richting uit waarbij geluid haar functie als informatiedrager gaat verliezen. Misschien ga ik de tijd nog meemaken waarin mensen direct via een met gedachten bestuurd medium gaan communiceren - en ik denk dat dat voor mij een moeilijke tijd gaat worden.
Denk maar eens aan de combinatie van een bijzonder lekker uitziende buurvrouw vergezeld van een haantjes-macho.

@Anderson, vorig jaar heeft volgens mij een dergelijke Scout te koop gestaan bij de kringloopwinnkel alhier. Toen bedacht ik mij dat er nauwelijks ruimte was "in de bak" om de klapkratten-zooi, die door de gebruikelijke kampeerders meegenomen moet worden, in zou passen. Erg ondiep en een grote bewondering voor de toenmalige kampeerders. Die waren vast veel inventiever dan de huidige kampeerder.

@Rke: Heerlijk complet verhaal. :D
Om te plagen wellicht een keer vragen aan de ex naar de stokken? Anders staat zij de volgende keer op een camping met stokken maar zonder...:cool:
Ook fijn om te lezen dat de vader-dochter band weer aangehaald is door de goede gesprekken. (y)
En succes met de buuf.
:)

Die zal lekker lopen achter de auto....een vol gewicht van 750kg? Lijkt mij een stuk prettiger dan de halve villa`s die tegenwoordig achter een Touran hangen.

Altai zei:
Toen bedacht ik mij dat er nauwelijks ruimte was "in de bak" om de klapkratten-zooi, die door de gebruikelijke kampeerders meegenomen moet worden, in zou passen.
Wij hadden er op maat gemaakte houten bakken in die er uit getild konden worden.

Anderson zei:
Wij hadden er op maat gemaakte houten bakken in die er uit getild konden worden.
(y)

Kijk, klopt precies.
"een grote bewondering voor de toenmalige kampeerders. Die waren vast veel inventiever dan de huidige kampeerder."
:cool:

Boppie zei:
Die zal lekker lopen achter de auto....een vol gewicht van 750kg? Lijkt mij een stuk prettiger dan de halve villa`s die tegenwoordig achter een Touran hangen.

Ja, 750 kg max.

Als ik de luifel meeneem, kom ik op zo'n 700kg met volle bepakking - een jaar of wat terug heb ik hem laten wegen. De zware lading staat dankzij een schot vrijwel direct boven de as, alleen de lichte spullen liggen bij de dissel. De "bovenkastjes" blijven tijdens de reis leeg, de haak is vervangen door een anti-slingerkoppeling, de banden zijn normale banden (geen zg "caravanbanden" ) en de wielen zijn gebalanceerd. Tot 130 km/uur blijft hij als een blok achter de auto liggen, maar ik rij zelden sneller dan 110. Verder rij ik niet op banden ouder dan 10 jaar (hij staat droog en uit de zon in de stalling) en de schokdempers zijn een jaar of vier oud.

Ik ben niet zo van de halve villa's. De Zweden noemen een caravan een "husvagn" en ik vind dat een treffende omschrijving. Voor de klassieke Nederlandse combinaties zou "rijdend huis met crisis-tractor" ook een goede omschrijving zijn.

We zijn onderweg weer een paar van die typische Nederlandse combinaties tegengekomen. Grote XXXXL-sleurhut, amechtig hijgend autootje er voor en de trekhaak over het wegdek slepend.

Dan denk ik: koop een klapkar. Een Alpen Kreuzer, Paradiso, Combicamp of welke klapkar ook biedt je al snel meer ruimte dan die sleurhut en je rijdt een stuk veiliger. Meer overzicht, veel stabieler en lichter
(en de klapkar is veel voordeliger en je bent niet het lachertje van de camping als je met de "mover" aan het kl0ten bent).

Er zijn maar twee nadelen aan een klapkar: het doek kan nat worden en je moet met een wc-rol onder de arm over de camping.

Bovendien: iedere sleurhutter die ik ken loopt net zo trouw als ik met zijn wc-rolletje onder de arm over de camping. Je wil nu eenmaal niet in de damp van het kleien van Pa zitten :( :( .

Waarom zou je het lachertje van de camping zijn als je de caravan met de mover op de plek zet?
Na jaren met de Paradiso te hebben gekampeerd hebben we nu zo'n villa op wielen met mover en ik kan je zeggen dat bevalt prima. Ow ja en ook niet bepaald een crisis trekker er voor. Maar kennelijk is dat not done? Weer zo'n typisch Nederlandse eigenschap. Steek vooral je kop niet boven het maaiveld uit. Het valt me hier wel vaker op dat de Opels en verrotte Japanners hier bijna verafgood worden maar een mooie nieuwe auto al snel het stempel van patser krijgt. Beetje verdraagzaamheid mag best. Wellicht onbedoeld maar het lijkt het een beetje op jaloezie. Tel je zegeningen in plaats van de zaken die je niet hebt. Laat iedereen in zijn eigen waarde en een ieder kampeert op zijn/haar eigen manier. En of dat nu in een tentje is of met een dikke tandemasser moet helemaal niet ter zake doen. Als je het op zijn tijd maar gezellig hebt met zijn allen.

... zo lang je maar niet op de Autobahn die villa-op-wielen met anti-crisis-trekker zomaar naar links gooit vind ik alles best.

Ik verbaas mij gewoon over sommige combinatie`s. Dan is mijn gevoel dat dat niet lekker stuurt. Dikke caravan met een geschikte wagen is prima, maar je ziet soms combi`s waarbij het allemaal weinig overhoudt qua gewichten.

Als ik geld over zou hebben zou ik een goede tent kopen. Maar ik heb een oude sleurhut en geen muntjes over voor een tent, dus voorlopig blijf ik met mijn oude sleurhut crossen.

michel1975 zei:
Waarom zou je het lachertje van de camping zijn als je de caravan met de mover op de plek zet?
Ik vind het lachwekkend als er met veel bombarie zo'n enorme caravan met een mover op een klein campingplekje gezet moet worden. Dat geeft een beetje het "kom we gaan primitief doen, we nemen alleen vijfentwintig koffers, de senseo, de elektrieke fietsen, vijf mud aardappels, de tv en de pc mee" gevoel.
De reclamemakers maken niet voor niets gebruik van de tobbers met een XXXXL-sleurhut en oversized campers. Het is allemaal heel erg herkenbaar.

Aan de andere kant: je bent op vakantie. Tijd om jezelf een keer niet druk te maken wat anderen van je vinden.
Bolle buik vooruit, grote camera op een veel te strak en flitsend overhemdje en over de boulevard flaneren.

@ rke: leuk verhaal!

Wij hebben ook jaren gekampeerd en altijd met veel genoegen. Klein begonnen met een koepeltentje en een Toyota Starlet, maar uiteindelijk een beetje opgewaardeerd. Zie hieronder.

DSC00826.jpg

IMG_1045.jpg

Wat mij altijd opviel is dat ik, toen we nog met een tentje gingen, makkelijker aanspraak had op campings. Veel gesprekken met (vaak oudere) medekampeerders hoe leuk het toch was om zo lekker simpel op stap te zijn. Zo waren zij ook begonnen, maar nu was een caravan toch handiger en zouden ze nooit meer terug willen.

Dat veranderde wel toen wij aan caravans begonnen. Toen kreeg ik geregeld te horen dat wij wel geluksvogels waren dat we de spullen van onze ouders mochten lenen of dat zij nooit zo'n grote auto of caravan zouden kopen. En zo'n mover, dat is echt de grootste kolder. Decadentie ten top! En weet je wat het vervelende is? Ik vroeg niet om die reacties, ik kreeg ze al direct als ik ergens kwam. Van die scheve gezichten en dat afgunstige gezeur werden wij op een gegeven moment wel een beetje moe.

De complimenten kregen we overigens ook wel, maar vaak van Duitsers. Die wisten het spul wel te waarderen.

rke zei:
Ik vind het lachwekkend als er met veel bombarie zo'n enorme caravan met een mover op een klein campingplekje gezet moet worden. Dat geeft een beetje het "kom we gaan primitief doen, we nemen alleen vijfentwintig koffers, de senseo, de elektrieke fietsen, vijf mud aardappels, de tv en de pc mee" gevoel.
De reclamemakers maken niet voor niets gebruik van de tobbers met een XXXXL-sleurhut en oversized campers. Het is allemaal heel erg herkenbaar.

Aan de andere kant: je bent op vakantie. Tijd om jezelf een keer niet druk te maken wat anderen van je vinden.
Bolle buik vooruit, grote camera op een veel te strak en flitsend overhemdje en over de boulevard flaneren.

En mensen met deze instelling hielden wij dus altijd een beetje op afstand. Want die stonden bij ons aan de luifel te verkondigen dat ze het allemaal niks vonden. Ongevraagd. En daar ga ik niet voor met vakantie.

520d zei:
rke zei:

En mensen met deze instelling hielden wij dus altijd een beetje op afstand. Want die stonden bij ons aan de luifel te verkondigen dat ze het allemaal niks vonden. Ongevraagd. En daar ga ik niet voor met vakantie.
Grappig zo'n instelling rke. Wellicht is een mover in ons geval helemaal geen overbodige luxe maar misschien wel een vereiste om überhaupt nog te kunnen kamperen. Denk daar maar eens over na.

520d zei:
Wat mij altijd opviel is dat ik, toen we nog met een tentje gingen, makkelijker aanspraak had op campings. Veel gesprekken met (vaak oudere) medekampeerders hoe leuk het toch was om zo lekker simpel op stap te zijn. Zo waren zij ook begonnen, maar nu was een caravan toch handiger en zouden ze nooit meer terug willen.
Met een tentje heb je inderdaad veel meer aanspraak. Wandelend, met de fiets, de motor of een klein simpel open zeilbootje op vakantie. En ja, dat is "naar" als het regent en er zullen echt wel momenten zijn dat je een goed bed mist.

Maar voor mij is vakantie even back to basic. Ik heb jaren met mijn ex "in luxe" moeten kamperen, nu kan ik deze luxe weer afbouwen. Als ik dan zie hoe weinig ellende ik eigenlijk ondervonden heb van bijvoorbeeld een niet functionerende 12 volts installatie in de sleurhut of een lege achterband van de Seat, dan denk ik: waarom sjouw ik dat allemaal mee?

Als mijn gezondheid het toelaat, wil ik weer gaan afbouwen met de vakanties. Misschien nog een paar jaar met deze sleurhut (het is een van de laatste RC-sleurhutten in Nederland, de rest is gesloopt) maar daarna wil ik toch weer aan een kleinere tent. Misschien dat ik ooit nog een keer een bed and breakfast tocht met de motor onderneem, dat lijkt mij wel iets voor de nabije toekomst.
Een wandel- of fietstocht wordt met mijn huidige fysieke conditie een uitdaging. Toch wil ik conditie opbouwen, ik hoop op een mogelijkheid ook dat een keer te gaan doen.

De motortocht zal iets worden door Scandinavië, Ierland of Schotland; een beetje buiten het campinggebeuren en het massatoerisme om.

rke zei:
Maar voor mij is vakantie even back to basic. Ik heb jaren met mijn ex "in luxe" moeten kamperen, nu kan ik deze luxe weer afbouwen.

Ik merk juist dat ik steeds minder zin heb in een hoop gedoe op vakantie. Daarom heb ik het kampeerspul inmiddels verkocht en huur ik een huisje. Koffer inpakken en gaan. Dat past nu beter bij een druk beroep en twee kleine kinderen. Op vakantie wil ik nu lekker uitrusten en dingen zien.

Maar wie weet is dat over een paar jaar weer anders en koop ik weer een caravan. Een beetje luxe mag het voor mij dan wel weer hebben, ik ben niet zo van dat basale.

En dat is nu juist het aardige van kamperen, voor elk wat wils!

rke zei:
....

Gôh, we vinden het doodnormaal dat tegenwoordig het kleinste autootje airco en bluetoothkoppeling voor de smartphone heeft. Net zo normaal als de flatscreen thuis aan de muur. Maar als het woord “camping” of “caravan” valt, zouden we in de jaren ’60 moeten blijven hangen en primitief doen?

Ik trek dit appartement achter me aan en geniet van het kamperen.
IMG_3145.jpg

IMG_3152.jpg

Weegt ruim 1850 kg, en dat zet je zonder mover niet op z’n plek ;-)

michel1975 zei:

Mijn ouders zijn 75+ en hebben sinds twee jaar een mover onder hun caravan. Ik geef ze groot gelijk. Er hoeven maar enkele molshopen te liggen of je krijgt zo'n caravan met moeite vooruit, zeker als je op leeftijd bent. Zolang je er niet de hele camping mee gaat rondrijden vind ik niets geks aan zo'n mover.

Mover of niet ?
Hmm ik denk een beetje hetzelfde als airco in een caravan... Het lijkt overbodige luxe (want vroeger hadden ze het ook niet ed), maar als je eenmaal de geneugten hebt geproefd wil je niet meer zonder.

Althans, de ervaring leert me dat ik de caravan sneller kan koppelen oid met de hand op vlakke grond en als er weinig hoeken zijn. Ook kan ik op veel plaatsen de caravan door goed te rijden enigszins goed op z'n plek krijgen.
Maaaaaar ik heb elk jaar, en bijna elke keer dat we weg gaan met de caravan (nu nog een Kip Starline 47TDB, volgend jaar hopelijk een Hobby 495/540UK) wel een omstandigheid waarbij ik de mover gebruik om de caravan te rangeren. Of de plek is erg krap, of de caravan moet op een dermate manier staan dat deze er niet 'in te draaien' is.
Wat de rest van de camping daarvan vindt zal me jeuken. Ik vindt het prachtig, geef de AB van de mover aan m'n dochter van 6 en met wat aanwijzingen rijdt ze vol trots de hele camping rond als ze de kans krijgt.
Punt is, als er een voorziening is die je leven makkelijker maakt, waarom zou je dan jezelf in het zweet werken ? Thuis slaap ik ook niet op de grond... Een beetje comfort vindt ik wel prettig.
En ja, ik ben ook zo'n type die een accuboor gebruikt voor de steunpoten ;)

Pjötr zei:
Thnx Boppie,

je kan er met de mijne 100 wel, zelfs 110 wel.. Ligt ook een beetje aan de auto.. De Yp haalde 100, maar dat duurde even en dan moest het vlak zijn, en een heuvel mocht wel , maar met een aanloop.

Na het ongeluk had ik een Renault Laguna, en dat wou helemaal wel, had je niet echt door dat er iets achter hangt. De Getz terkt de boel ook vlot. En deze zomer achter de Rover ging het ook goed, het ding weegt immers ook amper iets.

Ik moet zeggen, tijdens de tweede vakantie heb ik een klapband gehad, dus ik heb als max dat ik 110 rijd.

Zoals beloofd, een plaatje zonder de voortent..
20144967404_46331d32bc_z.jpg

En in dichte staat:
20579578440_dd83184af5_z.jpg

Fantastische dingen! Ik ben ermee opgegroeid. Ongeveer even breed als een auto, even duur als een kleine caravan (zei moeke..) en in 15 seconden kan je slapen. Geweldig al die verbaasde gezichten op de camping. Mooier en makkelijker dan die Alpenkreuzers

maxresdefault.jpg

Foto van google.. zo'n een hadden wij jaren lang. Daarvoor een jaren 70 oranje achtig.

Tot we in 2000 als gezin met het vliegtuig op vakantie gingen en de combi camp gaar was zijn we nooit weer zo wezen kamperen. Ik in 2008 nog met toenmalige vriend die toevallig een wat nieuwere Combi Camp had, maar de geur vanbinnen was precies hetzelfde :) Stiekem wil ik nog wel een keer met een grote tent op vakantie..

Terug
Bovenaan