Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

D. Elzinga zei:
Ik heb even in het betreffende exemplaar kunnen zitten, maar vond de stoelen niet lekker. Verder vind ik de Th!nk qua uiterlijk een brommobieluitstraling hebben. Afwerking is inderdaad vrij netjes te noemen.
Welk exemplaar bedoel je? Ben je in Hoorn geweest?

Over de stoelen: Ik vond ze redelijk zitten, maar er bestaan betere stoelen.

Toch een andere, dacht even dat het dezelfde was vanwege zelfde matzwarte lak:rolleyes: Onderstaand exemplaar was meegenomen naar de Passatmeeting door medeforummer Klassiekerrijder, dus die Th!nk heb ik toen even kunnen bestuderen.

Je moet wel heel erg 'groen' zijn om daar blij mee te zijn.
Wat me vooral opvalt aan je redenaties @Dennis is dat je nogal makkelijk voorbij gaat aan het 'gebruiken' van een auto in verhouding tot het 'hebben'. Het grote issue bij een vervoermiddel is de actieradius in relatie tot de mogelijkheden om te laden (tanken dus ook) en da's nou net hét gróte probleem bij deze auto's. Jezelf dan maar beperkingen op (moeten) gaan leggen of een tweede auto aanschaffen is natuurlijk geen echte optie.

D. Elzinga zei:
Toch een andere, dacht even dat het dezelfde was vanwege zelfde matzwarte lak:rolleyes: Onderstaand exemplaar was meegenomen naar de Passatmeeting door medeforummer Klassiekerrijder, dus die Th!nk heb ik toen even kunnen bestuderen.

Oke thx.

R-W zei:
Je moet wel heel erg 'groen' zijn om daar blij mee te zijn.
Wat me vooral opvalt aan je redenaties @Dennis is dat je nogal makkelijk voorbij gaat aan het 'gebruiken' van een auto in verhouding tot het 'hebben'. Het grote issue bij een vervoermiddel is de actieradius in relatie tot de mogelijkheden om te laden (tanken dus ook) en da's nou net hét gróte probleem bij deze auto's. Jezelf dan maar beperkingen op (moeten) gaan leggen of een tweede auto aanschaffen is natuurlijk geen echte optie.
Voordat je een EV aanschaft moet je jezelf afvragen of een EV bij je past. Je moet kijken of de actieradius voldoende is voor jouw dagelijkse afstand. Als ik naar mijn persoonlijke situatie kijk, dan heb ik ruim voldoende aan de actieradius van de Think. Zelf als enige auto.

Dus voor mij is het geen probleem om gedurende de uren dat ik slaap de Think op te laden en om vervolgens er gebruik van te maken.

Maar dat zal voor iedereen anders zijn.

Het opladen van de Think duurt trouwens (van leeg naar vol (wat je trouwens moet vermijden)) duurt 10 uur.

Nou ja, het is vooral voor een relatief kleine doelgroep evt een optie, in mijn geval op vrijwel geen enkele manier en dat vind ik ook het jammere aan die categorie. Waarom nou niet iig zo'n ding bruikbaar 9en bij voorkeur ook toonbaar) maken?

R-W zei:
Nou ja, het is vooral voor een relatief kleine doelgroep evt een optie, in mijn geval op vrijwel geen enkele manier en dat vind ik ook het jammere aan die categorie. Waarom nou niet iig zo'n ding bruikbaar 9en bij voorkeur ook toonbaar) maken?
Die doelgroep is groter dan jij denkt.

Lees dit maar eens: https://www.agentschapnl.nl/en/node/110894

Dan kun je lezen dat het gemiddelde kilometrage van het hele Nederlandse wagenpark per jaar niet meer is dan 13.700 km (cijfers uit 2008, artikel uit 2011). Als je dat door 365 gaat delen dan kom je op een 37,5 km per dag uit. En als je het alleen door het aantal werkdagen (261) gaat delen (vakanties niet meegerekend) dan kom je uit op 52,4 km per dag. Ruim binnen actieradius van de meeste EV's. Dit gemiddelde toont aan dat de doelgroep toch best groot is. Jij valt buiten die doelgroep en dat is prima. Voor jouw is een EV geen optie.

En over het toonbaar maken: zoals als ik al zei op de vorige pagina 'Beauty is in the eye of the beerholder'.

Ik ben ook geen fan van de styling van de Think, maar als ik achter het stuur zit zie ik de buitenkant niet. Dan zie ik alleen het interieur en die vind ik wel mooi.

Gelezen maar die cijfers zeggen me niet zoveel, alleen de ritlengte zegt niet alles. Wat doen weersomstandigheden, verkeerssituaties, samenstelling van de ritten, het soort gebruik van de auto enz met die auto's (en het accupakket)? Zoals al ergens te lezen viel (volgens mij in het topic van de kleine renault) halveert (!) de capaciteit als het koud is, wat doet regen, stadsverkeer, belading enz? Daarnaast is het niet altijd/vaak niet mogelijk om de auto 10 uur aan een stuk te laden, houdt dat in dat ik donderdag met een capaciteit van bijv 40% op pad moet en vrijdag voortaan maar thuis moet werken voor de zekerheid?
Je opmerking over het uiterlijk, tja, zo kan je alles rechtkletsen natuurlijk. Men zou ook eens een wat aantrekkelijker ontwerp kunnen maken, je zou toch denken dat als men er alles aan wil doen om dit soort auto's te promoten, het in- en exterieur iig op orde moeten zijn.

Overdrijven is ook een vak. Koud weer heeft absoluut niet tot gevolg dat de actieradius halveert. Zelfs in het ergste geval is het verlies gemiddeld niet meer dan 10%. En de andere factoren die je noemt; die hebben net zoveel invloed op een EV als op een auto met een ICE.

Nogmaals: opladen van nul naar 100% duurt 10 uur. Het zal echter zelden het geval zijn dat de accu op 0 staat. Van 1/2 naar vol opladen duurt veel korter.

Mijn opmerking over het uiterlijk heeft niets met rechtkletsen te maken. Dat is mijn mening. Jij kijkt alleen maar oppervlakkig en je wilt niet naar de techniek kijken die onderhuids aanwezig is. Zoals ik al zei: ik ben geen fan van de styling van de Think, maar ik vind het wel een leuk wagentje en ik zou hem zonder bedenkingen en twijfel kopen.

Nou niet net doen of ik het zelf verzin:
***De autobouwer geeft aan dat met de Zoe een afstand van maximaal 220 km gereden kan worden, maar dat de officiële actieradius bij koude weersomstandigheden slechts 100 km bedraagt.
bron

Áls de overige factoren die ik noem al dezelfde invloed zouden hebben als bij een normale auto, betekent dat dat het verbruik ong met 10% zal stijgen, bij een normale auto moet ik eerder tanken wat hooguit vervelend is, bij een electrische auto kan dat ernstiger gevolgen hebben.

Laden duurt ong 10 uur van 0 naar 100%, van 50% naar vol duurt dus geen 5 uur?

Vwb mijn zienswijze op de techniek zit je er totaal naast, echter wil ik dat de techniek mij verder helpt, niet beperkt en dat is in dit geval wel zo.

Het is vreemd dat Zoe zo veel last heeft van koud weer. Ik heb me heel erg verdiept in EV's en ik zal niet beweren dat ik er alles van af weet, maar ik heb nog nergens eerder gelezen over een EV die zoveel actieradius verliest bij koud weer.

Die ernstige gevolgen kunnen verder gaan dan alleen maar stil staan langs de weg. De Lithium accu kunnen gewoon stuk gaan als je ze regelmatig leegrijdt.

Over de beperking: Daarom moet je voor aankoop eerst goed bekijken of jij iets aan een EV hebt. Dat heb ik hierboven al een paar keer gezegd. Nogmaals: In mijn situatie - en ik woon vlakbij mijn werk - is een EV zeer geschikt, ook als eerste en enige voertuig. Jij hebt een andere manier van je auto gebruiken dus jij hebt niets aan een EV en jij moet er dan ook vooral geen een kopen. Maar omdat jij er niets aan hebt, betekend het nog niet dat niemand er een moet kopen.

D.E.N.N.I.S. zei:
Het is vreemd dat Zoe zo veel last heeft van koud weer. Ik heb me heel erg verdiept in EV's en ik zal niet beweren dat ik er alles van af weet, maar ik heb nog nergens eerder gelezen over een EV die zoveel actieradius verliest bij koud weer.

Die ernstige gevolgen kunnen verder gaan dan alleen maar stil staan langs de weg. De Lithium accu kunnen gewoon stuk gaan als je ze regelmatig leegrijdt.

Dat komt ook doordat er nog niet heel veel EV's verkocht worden. De problemen met actieradius bij koud weer hebben gewoon te maken met de huidige accutechniek. De Zoë Z.E. is dan ook niet de enige EV die er last van heeft of zal gaan hebben. Natuurlijk kun je wel de impact enigszins beperken door andere airco/warmtetechnieken te gebruiken en je software agressiever te laten ingrijpen bij kou (minder stuurbekrachtiging, minder airco etc), waardoor je de actieradius eigenlijk kunstmatig wat verlengt. Ik hoop dat dat toch enigszins snel wordt aangepakt, want een EV als primair vervoersmiddel lijkt mij erg interessant.
Overigens zou het voor mij ook een oplossing zijn wanneer ik op een aantal handige plekken het accupakket zou kunnen laten verwisselen voor een vol pakket (wat moet kunnen bij de Zoë Z.E.), of wanneer er voldoende oplaadpunten zouden zijn op bedrijventerreinen. Op die manier zit je inderdaad bijna nooit op 0%. (Iets dat je sowieso nooit zult halen want de software beperkt de minimale lading altijd tot 5% bij de meeste EV's.)

Voor mij is een EV ook nog geen optie, als dan eerder iets met een range extender zoals een Ampera of Prius, ware het niet dat ik vrij veel ruimte nodig heb (bagage voor 2-5 weken en een herdershond), dus vallen ook die af. Nog afgezien van het feit dat ze veel te veel geld kosten t.o.v. "normale" auto's.

Maar na mijn ritje in de Tesla ben ik er van overtuigd dat de techniek veel potentieel heeft, en nu de markt eindelijk ee beetje bekend wordt en de interesse toeneemt zal het ook met de accutechniek langzaamaan in een stroomversnelling komen. Want dat is gewoon nog het probleem: de techniek is nog te jong en er is nog te weinig vraag om de ontwikkeling écht op gang te brengen.

Ik sta er in ieder geval wél voor open. Design is puur smaak en ook ik vind de binnenkant belangrijker dan de buitenkant, daar breng ik de meeste tijd door. Wat een ander denkt kan me echt zo ontzettend worst zijn... Als de mogelijkheden beter bij mijn situatie passen of als mijn situatie verandert zal ik het echt wel serieus overwegen. En als er dan een EV komt is dat voor mezelf, niet voor het milieu, voor de buurman of voor de overheid...

Een Prius en een Ampera/Volt zijn geen electrische auto's met een range-extender maar hybrides. Electromotor en benzinemotor die samenwerken en samen voor de aandrijving zorgen. Soms alleen de electromotor, soms springt de benzinemotor bij en doen ze het samen.

LoveMyJeep zei:
Voor mij is een EV ook nog geen optie, als dan eerder iets met een range extender zoals een Ampera of Prius, ware het niet dat ik vrij veel ruimte nodig heb (bagage voor 2-5 weken en een herdershond), dus vallen ook die af. Nog afgezien van het feit dat ze veel te veel geld kosten t.o.v. "normale" auto's.

Maar na mijn ritje in de Tesla ben ik er van overtuigd dat de techniek veel potentieel heeft, en nu de markt eindelijk ee beetje bekend wordt en de interesse toeneemt zal het ook met de accutechniek langzaamaan in een stroomversnelling komen. Want dat is gewoon nog het probleem: de techniek is nog te jong en er is nog te weinig vraag om de ontwikkeling écht op gang te brengen.

Ik sta er in ieder geval wél voor open. Design is puur smaak en ook ik vind de binnenkant belangrijker dan de buitenkant, daar breng ik de meeste tijd door. Wat een ander denkt kan me echt zo ontzettend worst zijn... Als de mogelijkheden beter bij mijn situatie passen of als mijn situatie verandert zal ik het echt wel serieus overwegen. En als er dan een EV komt is dat voor mezelf, niet voor het milieu, voor de buurman of voor de overheid...
Kijk dat is wat ik bedoel; Je moet eerst bekijken of een EV voor jou persoonlijk geschikt is. Dat is veel eerlijker dan alleen maar de kritiek van andere na te praten.

Er komt trouwens (zoals je warschijnlijk al wel weet) een ruimere 7-zits Prius aan: https://www.autoweek.nl/video/2899/rij-impressie-toyota-prius-wagon. Hij komt in mei 2012 op de markt, voor een geschatte prijs van rond de 31 mille (volgens een artikel op deze site)

Prius_v_011-610.jpg

Als ik dit filmpje zo bekijk is het geluid ook nog best verslavend. Of zou dat toch door de constant piepende banden komen? :D
Stil kun je het in ieder geval niet noemen!

D.E.N.N.I.S. zei:
R-W zei:
Die doelgroep is groter dan jij denkt.

Lees dit maar eens: https://www.agentschapnl.nl/en/node/110894

Dan kun je lezen dat het gemiddelde kilometrage van het hele Nederlandse wagenpark per jaar niet meer is dan 13.700 km (cijfers uit 2008, artikel uit 2011). Als je dat door 365 gaat delen dan kom je op een 37,5 km per dag uit. En als je het alleen door het aantal werkdagen (261) gaat delen (vakanties niet meegerekend) dan kom je uit op 52,4 km per dag. Ruim binnen actieradius van de meeste EV's. Dit gemiddelde toont aan dat de doelgroep toch best groot is. Jij valt buiten die doelgroep en dat is prima. Voor jouw is een EV geen optie.

En over het toonbaar maken: zoals als ik al zei op de vorige pagina 'Beauty is in the eye of the beerholder'.

Ik ben ook geen fan van de styling van de Think, maar als ik achter het stuur zit zie ik de buitenkant niet. Dan zie ik alleen het interieur en die vind ik wel mooi.

Mijn complimenten voor dit topic D.E.N.N.I.S. , met veel interesse en plezier gelezen. Je gaf de "schuld" aan Audi80Coupe, nog iets van hem vernomen? Dat topic lijkt stil te staan, ik hoop niet dat hetzelfde voor zijn plannen geldt.

Over de actieradius, het probleem zit hem m.i. niet zozeer in de feitelijk te rijden afstand, meer in het gevoel. Als ik de stad in moet en ik zou nog 54 km kunnen rijden, dan kan dat zat. Maar het voelt niet lekker. Daarnaast zegt gemiddeld niet zoveel over het aantal keren dat je niet genoeg hebt aan de actieradius. Het lijkt mij dat iedereen die bijv naar het buitenland op vakantie gaat niets kan met een EV. Al blijft het een interessante ontwikkeling.

Over het interieur, smaken verschillen, het komt op mij nogal jaren 80 over. Wat overigens niets zegt over de netheid in de afwerking. Typisch vind ik wel het portier: heel leuk in de vorm van een auto, maar waarom dan die rechthoekige deurgreep?!

Dutch Finnatic zei:
Het lijkt mij dat iedereen die bijv naar het buitenland op vakantie gaat niets kan met een EV.
Ieder die met de auto naar het buitenland op vakantie gaat. Een ritje naar het vliegveld moet nog wel lukken.

Je kunt natuurlijk altijd nog een auto huren. Duur? Het hele jaar in een dikke auto rijden 'omdat die zo lekker met de caravan overweg kan' is natuurlijk ook niet zo goedkoop. En over de caravan gesproken, doe dat ding de deur uit en huur een camper. (y)

De grote bedrijven houden innovatie tegen. Ze besteden het liefst zo weinig mogelijk energie aan het zichzelf de vaste plaats behouden in de markt. Daarom houden ze innovaties ook tegen. Iedereen weet dat over tien jaar gas en olie op zijn. Ook multinationals zoals Shell zijn niet op hun achterhoofd gevallen. Maar nu maken ze nog steeds winst, behoorlijk ook, dus gaan ze net zo lang door tot de boel op is. Wie dan leeft dan zorgt. Dan zitten de hoge heren allang ergens op een eiland in de Stille Oceaan. En zullen waarschijnlijk electrisch rijden. Maar ze hebben wel een bankrekening waar je u tegen zegt. Het zal hun een complete worst zijn hoe de wereld er dan voor staat, als zij het maar goed hebben.

De innovatieafdeling van Shell is een lachertje. Dat is alleen maar om het gezicht menselijker te maken. Geloof je nu echt dat zij daar serieus werk van maken? Natuurlijk niet. Anders waren die booreilanden allang weg.

Wat de electrische autos en benzine-zuinige auto's betreft: ik zou eerst iets aan die namen doen. Smart en Think en weet ik allemaal meer. Als je die namen ziet denk je dat je slim bent om zo'n auto nemen. Het zijn slechts pleistertjes, het zijn alleen maar producten om consumenten te laten denken dat producenten goed bezig zijn, en dat zijn ze niet.

De auto's waar je dit topic mee aankondigde, zijn ok, lekker ruim, met een flinke actieradius. Ze zijn de nek omgedraaid. Ik vind het jammer dat alles wat slim moet zijn ook miniscuul moet zijn, jammer. I don't think I buy a think.:T

Soloman, ik durf te wedden dat het diezelfde multinationals zijn die nu die innovatie tegenhouden, die straks "ineens" over debeste alternatieven blijken te beschikken als de fossiele brandstoffen daadwerkelijk schaars zijn geworden. Ze gaan echt niet ophouden hun zakken te vullen omdat de olie op is, dat soort bedrijven denkt ver vooruit. Hoe ze vandaag jouw centen inpikken hebben ze tien jaar geleden al bedacht en geregeld.... ;)

Ach, die grote brandstofconcerns zullen niet staan te springen om alternatieven op dit moment. Maar om nou te zeggen dat ze de innovatie tegenhouden vind ik overdreven. Ik zie Shell toch vaak als sponsor van bijvoorbeeld een solar challenge of eco marathon. Dat kun je dan hypocriet noemen, maar dergelijke projecten hebben geen bestaansrecht zonder die bijdrages.

Shell heeft een speciaal ontwikkelingscentrum voor zonne-energie in Helmond als het goed is...

Maar die is inmiddels gesloten zag ik op google..."Shell Solar sluit fabriek voor zonnepanelen in Helmond"

wibi zei:
Shell heeft een speciaal ontwikkelingscentrum voor zonne-energie in Helmond als het goed is...

Maar die is inmiddels gesloten zag ik op google..."Shell Solar sluit fabriek voor zonnepanelen in Helmond"

Ja. Ik moet me een beetje inhouden, want ik zit er helemaal midden in, in de duurzame-energie-technologie. Dus ik kan beter mijn klep houden, voordat ik op het werk bij de baas wordt geroepen. In Limburg zit een groot zonnecellen-bedrijf die al jaren de toon aangaf, maar nu op het randje van de afgrond bengelt door de opkomst van de Chinese industrieen. Supertriest.

Allemaal heel leuk die electrische auto's, maar met 160km/dag (detachering !) is het geen optie om na 100 kilometer stil te mogen vallen.
Dit heeft alleen toekomst (m.i.) als er gebruik wordt gemaakt van een brandstofcel. Daar wacht ik geduldig op...

wibi zei:
Allemaal heel leuk die electrische auto's, maar met 160km/dag (detachering !) is het geen optie om na 100 kilometer stil te mogen vallen.
Dit heeft alleen toekomst (m.i.) als er gebruik wordt gemaakt van een brandstofcel. Daar wacht ik geduldig op...

Je kunt toch op je werkadres laden? Je bent daar waarschijnlijk toch 8 of 8,5 uur.

wibi zei:
Dan kun je lang wachten. Tegen die tijd gaat een accu waarschijnlijk ook wel weer langer mee.

D.E.N.N.I.S. zei:
Overdrijven is ook een vak. Koud weer heeft absoluut niet tot gevolg dat de actieradius halveert. Zelfs in het ergste geval is het verlies gemiddeld niet meer dan 10%. En de andere factoren die je noemt; die hebben net zoveel invloed op een EV als op een auto met een ICE.

Hoe weet jij dit zo zeker, Dennis?
Menig Leaf rijder denkt met spanning terug aan de strenge vorstperiode deze winter, vermoedt ik. Actieradius verdween als sneeuw voor de zon;)
Mede door het niet voorverwarmen (daar kan je dus wat aan doen middels de App) en daarnaast domweg dat de capaciteit van de accu bij normaal gebruik al niet overhoudt.. De beloofde actieradius wordt bij lange na niet waargemaakt, zie de Radar test van enkele weken gelden nog maar eens terug. Dus 10% minder in de winter geloof ik niet.

Nog een tip: Bestel bij een electrische bestelwagen altijd een volwaardig tussenschot mee. Anders benut je accu capaciteit voor de laadruimte..

Ik hoorde recent dat een EV Renaultdealer een instructierit geeft voor een EV KAngoo.
-Airco uit
-Tussenschot erin
-niet harder dan 90 km/h op de snelweg.

Dan kan je de dagelijkse, stedelijke distributierondjes volmaken op een acculading..

Durashift zei:
D.E.N.N.I.S. zei:

Hoe weet jij dit zo zeker, Dennis?
Menig Leaf rijder denkt met spanning terug aan de strenge vorstperiode deze winter, vermoedt ik. Actieradius verdween als sneeuw voor de zon;)
Mede door het niet voorverwarmen (daar kan je dus wat aan doen middels de App) en daarnaast domweg dat de capaciteit van de accu bij normaal gebruik al niet overhoudt.. De beloofde actieradius wordt bij lange na niet waargemaakt, zie de Radar test van enkele weken gelden nog maar eens terug. Dus 10% minder in de winter geloof ik niet.

Nog een tip: Bestel bij een electrische bestelwagen altijd een volwaardig tussenschot mee. Anders benut je accu capaciteit voor de laadruimte..

Ik hoorde recent dat een EV Renaultdealer een instructierit geeft voor een EV KAngoo.
-Airco uit
-Tussenschot erin
-niet harder dan 90 km/h op de snelweg.

Dan kan je de dagelijkse, stedelijke distributierondjes volmaken op een acculading..
Die info heb ik o.a. van https://www.evtv.me/, https://www.jaylenosgarage.com/video/categories/electric/30506?view=thumbnail en https://www.youtube.com/playlist?list=PL207303D142DF8FB8&feature=mh_lolz

Een van de belangrijkste 'films' die hebben bijgedragen aan mijn geloof in EV's zijn is A Convenient Response to an Inconvenient Truth (klik gewoon op de bovenste video, daarna speelt alles automatisch af). Paul Rickard is iemand die al jaren in de EV-business zit en zeer veel kennis van zaken heeft. Deze film bevat een heleboel technische informatie die erg droog vertelt wordt, maar als je er even voor gaat zitten is er prima doorheen te komen.

Bij EV-TV zijn ze momenteel bezig om een Cadillac Escalade om te bouwen naar EV. Het is echt fascinerend om te zien hoe ze dat doen.

evtv.png

De Escalade nadat de electro motoren waren ingebouwd.
evtv2.png

Een andere film die mijn heeft overtuigd is de film uit de OP.

Vandaag mocht ik het verleden en de toekomst samenvoegen en heb ik mogen rijden op het nieuwe elektrische toeristenbusje dat sinds kort in Hoorn rondrijdt. De volgende keer zal ik een fotocamera meenemen voor een aantal eigen foto's.

7%255B1%255D.jpg

Goedendag zei:
A110-50 zei:
D.E.N.N.I.S. zei:
Daarom noem ik het ook een toeristenbusje :cool:

Toepasselijk in het elektrische auto topic dan;)

Tijd om een "Het grote algemene elektrische toeristenbusje topic" aan te maken.

Als TS heb ik mogen besluiten dat dit busje binnen de grenzen van deze topic valt. Op de eerste pagina heb ik eerder al een link mogen plaatsen naar een heuse elektrische stadsbus.

Goed nieuws:)

https://www.telegraaf.nl/autovisie/12849128/__Elektrisch_rijden_neemt_vlucht__.html [size=x-small]di 28 aug 2012, 20:28[/size]

[size=x-large]Elektrisch rijden neemt vlucht[/size]

PETTEN - In de eerste helft van 2012 zijn er veel meer elektrische auto's bijgekomen in Nederland. Er rijden nu bijna 4000 van deze milieuvriendelijke voertuigen rond. Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksinstituut ECN en Agentschap NL, onderdeel van het ministerie van Economische Zaken.

In zeven maanden tijd verdrievoudigde het aantal elektrische auto's bijna, van 1404 naar 3931 eind juli. Aan het begin van het jaar waren er nog veel meer oplaadpunten dan elektrische wagens, namelijk 1841, maar inmiddels is het aantal laadpunten weer voorbijgestreefd. Er zijn nu 3554 laadpunten, waarvan 34 voor snelladen.

Daarmee neemt Nederland een koppositie in Europa in, aldus ECN.

Maar waarom? Is de Nederlander zo bezig met electrisch rijden? Nee, die kijken naar het kostenplaatje en dat is, dankzij de gulle overheid, erg gunstig. Als dat niet zo zou zijn dan zouden er een handje vol van verkocht worden...

Goed nieuws! Ik ben benieuwd met wat voor auto's er gerekend is. Zullen ze de plug-in voertuigen ook hebben meegenomen? Wellicht alles onder 50 gram CO2 uitstoot? Of alleen puur elektrisch (dus 0 gram CO2 uitstoot)?

IMG_0781.jpg

Enzo Ferrari zei:
Goed nieuws! Ik ben benieuwd met wat voor auto's er gerekend is. Zullen ze de plug-in voertuigen ook hebben meegenomen? Wellicht alles onder 50 gram CO2 uitstoot? Of alleen puur elektrisch (dus 0 gram CO2 uitstoot)?
Ik heb er geen bevestiging voor, maar ik denk dat het hier om echte EV's gaat.

De Paus gaat ook elektrisch. Cadeautje van Renault. Maar zoals de naam al zegt (Pausmobiel), het ding ziet er niet uit.

311nrsm.jpg

Hij doet me zelfs een beetje aan een Zuideuropese lijkwagen denken, zo'n bestelwagen of stationcar met in het achterdeel een heel grote zijruit met goed zicht op de kist en de bloemen.

popekangoo2660.jpg

De Professional Passionates Electric Rally 2012

m-alfen-icu-teams-nemen-deel-aan-pp-electric-rally-2012-128797.png

Op 14 september is Nederland het centrum van de wereld op het gebied van elektrische mobiliteit en rijden 250 maatschappelijk betrokken CEO's, politici en andere topbestuurders in 250 volledig elektrisch aangedreven auto's de 2e Professional Passionates Electric Car Rally.

Doel van het event is om topbestuurders, politici en de samenleving nader kennis te laten maken met elektrisch rijden en hen te inspireren voor duurzame mobiliteit.

https://www.ppelectricrally.nl/

Aankomende week mag ik een Renault Kangoo Maxi Z.E. in ontvangst nemen. Is een project bij ons in het dorp en wordt als deelauto ingezet. Totdat die daarvoor is omgebouwd (boordcomputer)' ga ik hem zelf ook eens een paar keer gebruiken.

Ivanov zei:
Maar waarom? Is de Nederlander zo bezig met electrisch rijden? Nee, die kijken naar het kostenplaatje en dat is, dankzij de gulle overheid, erg gunstig. Als dat niet zo zou zijn dan zouden er een handje vol van verkocht worden...

Omdat Nederland klein en vlak is, en de temperatuur hie niet te hoog of te laag ligt. Kortom, perfecte omstandigheden voor een elektrische auto/de actieradius ;)

In Frankrijk is de overheid bijvoorbeeld veel guller dan hier, dus die vlieger gaat niet helemaal op...

Terug
Bovenaan