Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Vandaag bij de dealer de Renault Kangoo Maxi ZE opgehaald. Gaat als dorpsdeelauto ingezet worden bij ons in het dorp. Auto is vanmiddag meteen gepresenteerd en al heel wat enthousiaste reacties ontvangen. Rijdt trouwens fantastisch. Vlot, geruisloos en comfortabel. Na een ritje hierin voelt zo'n auto met benzine motor en handgeschakelde versnellingsbak echt ouderwets.
DSC08523.JPG

DSC08526.JPG

DSC08512.JPG

DSC08514.JPG

DSC08537.JPG

@ Kristian: Wat is het doel (nut?) van zo'n dorpsdeelauto?

Wel stoer dat er steeds meer van dit soort voertuigen komen. Of het echt de toekomst is, weet ik niet en ik wil hier niet weer discussieren over "milieubelasting", maar uiteindelijk zitten er wel hele leuke voordelen aan een auto met maar 1 energiesysteem. Mijn enige ervaring tot nu toe is met de Twizy, die ik erg leuk vind voor erbij (maar dat laten de financien / de vrouw ;):D niet toe). Daarom wacht ik met smart op de Zoe, dat lijkt me een geweldige auto, die er ook nog eens leuk uit ziet.

Het is een auto die ook andere mensen kunnen gebruiken. Als je weinig rijdt of een 2e auto hebt die vaak stil staat kan het interessant zijn om hiervan gebruik te maken.
Maar ook de doelgroep ouderen willen we hiermee benaderen. M.b.v. vrijwilligers/mantelzorgers kunnen ze zo ook ergens heen. Ook verenigingen en instellingen kunnen hem gebruiken.

voor meer info: duurzame dorpsdeelauto Hoonhorst

Ik spotte vandaag een Cree SAM:

Het is mij niet geheel duidelijk of dit electrische driewielertje al in serieproductie wordt gebouwd: uit de diverse bronnen (waaronder de site van Cree zelf) word ik niet echt wijzer.

Hoe dan ook: leuk dat er een in Nederland terecht is gekomen.

Best geinig die driewieler. Volgens wiki zijn er 80 gemaakt, daarna lijkt het stil:
Cree SAM, designed and developed by the Swiss company Cree, is a prototype zero emission battery electric vehicle. It is a tadpole three-wheel car, with two seats in a tandem arrangement.

About 80 vehicles were produced for public testing in the Zurich and Basel area, in 2001. In 2003 the company laid off all employees and applied for bankruptcy, but the shareholders including the original designer Daniel Ryhiner bought the company and kept it running, as an investment offer.

In mid-2009 a Polish company, Impact Automative Technologies (IAT, Preskow), was said to be developing a newer and faster version of the Cree SAM with a larger range. It was tested and received road certification in Italy, and was planned to produce 500 cars by the beginning of 2009.

Die deelauto is ook wel een leuk initiatief! (y)

Waarom niet? Zo'n kitcar leent zich natuurlijk uitstekend voor zo'n ombouw. Maar gezien je naam zal er volgens jou wel een dikke V8 in moeten?

Die Cobra is nooit voorzien geweest van een ICE. Deze wagen is speciaal gebouwd voor deze EV conversie en is gebouwd voor een klant in Japan. Daar rijd hij nu dan ook rond.

De Escalade is ook al een tijdje klaar. Ze rijden er al in rond. Ze zijn nu alleen met de details bezig. Ze waren bezig met de verwarming en nu het weer beter wordt is dat klaar. Ze gaan nu beginnen met de airco en ze denken daarmee ergens in het najaar klaar te zijn. Het schijnt nogal ingewikkeld te zijn.

evtv.png

De Escalade nadat de electro motoren waren ingebouwd.
evtv2.png

Nou, dit zou mooi zijn voor EV's:

Technologie kan telefoon in 30 seconden opladen

Een 18-jarige scholiere uit de Verenigde Staten heeft een heel klein apparaatje ontwikkeld waarmee telefoons in 30 seconden kunnen worden opgeladen.

Eesha Khare ontwikkelde het apparaat voor de Intel International Science and Engineering Fair en ging met de hoofdprijs van 50.000 dollar naar huis.
Het kleine apparaatje van Khare omschrijft ze als een 'supercondensator'. Het component kan elektrische lading en energie opslaan. De condensator is slechts 3 centimeter lang en kan verwerkt worden in de accu van bijvoorbeeld een smartphone.

Supercondensatoren bestonden al, maar het probleem was dat er relatief weinig energie in kon worden opgeslagen. Het nieuwe apparaatje van de 18-jarige Khar kan veel meer energie opslaan en kan 10.000 keer opgeladen worden.

Als bewijs gebruikte Khare de condensator om een led-lamp te laten branden, maar in haar visie kan het apparaatje gebruikt worden om draagbare elektronica zoals telefoons op te laden. In een pdf-bestand waarin ze uitlegt wat haar doelen zijn, spreekt ze zelfs van het opladen van de batterijen van elektrische auto's.

https://www.nu.nl/tech/3479285/technologie-kan-telefoon-in-30-seconden-opladen.html

Misschien nog wel een betere oplossing dan snelladen, laden tijdens het rijden?

Zuid-Korea heeft weg die elektrische bus oplaadt zei:
Zuid-Korea heeft een weg 'aangezet' die een speciale, elektrische bus oplaadt tijdens het rijden.

Dat meldt BBC News. De ontwikkelaar van het project zegt dat het wegdek van 12 kilometer lang de eerste in zijn soort is.

Voertuigen die zijn uitgerust met speciale oplaadapparatuur hoeven dus niet te stoppen. Een ander groot voordeel van het project is dat auto's en bussen in de toekomst uitgerust kunnen worden met kleinere accu's.

De bussen worden opgeladen door middel van Shaped Magnetic Field In Resonance-technologie. Elektrische kabels onder de weg genereren hierbij een elektromagnetische velden die omgezet worden door een spoel onder het voertuig. Deze spoel mag maximaal 17 centimeter van de weg verwijderd zijn.

OLEV

Volgens de onderzoekers is de technologie zeer efficiënt. Slechts 5 tot 15 procent van de weg hoeft voorzien te worden van de elektromagnetische kabels.

Inmiddels rijden er al twee zogenoemde OLEV-bussen (online electric vehicle) van het openbaar vervoer op het traject, maar er zijn plannen om de vloot met nog tien bussen uit te breiden in 2015.

Door: NU.nl/Dennis Mons

De techniek is al langer bekend, maar dit is het eerste praktijkvoorbeeld waar ik over lees. Goed plan om het eerst met stadsbussen te proberen, maar uiteindelijk misschien ook haalbaar voor personenauto's?

maar niet elke EV ontwikkeling is even slim..

Dit project lijkt misschien duurzaam.. maar bedenk wel wat voor infrastructuur er aangelegd moet worden.
In feite een bovengronds trolley systeem dat onder het wegdek gemaakt moet worden..

Nee, beter is om inductieladen bij halteplaatsen te integreren, vind ik.
Zie het TOSLA project bij airport Geneve.
https://www.ovpro.nl/bus/2013/06/17/draadloze-trolleybus-laadt-in-15-seconden-stroom-bij-de-halte/

Infrastructureel een minder grote aanpassing dan hele straten openbreken..

Ik neem aan dat het overschakelen op compleet elektrisch nog wel even op zich laat wachten. Ik denk dat de verhoudingen tussen elektriciteit en gas in de hybrids langzaam richting elektriciteit zal gaan. In het begin zal het duur zijn maar naar mate de competitie groter wordt komt hier verandering in denk ik.

[size=x-large]100% Increase In Electric Cars Sales In 2013[/size]

The US Department of Energy (DOE) recently announced that about twice as many electric vehicles were sold in the first half of 2013 compared to the first half of 2012. The DOE noted the very low cost of fueling an electric car versus fueling a gasmobile, and the eGallon tool it recently unveiled. “The eGallon, a quick and simple way for consumers to compare the costs of fueling electric vehicles vs. driving on gasoline, rose slightly to $1.18 from $1.14 in the latest monthly numbers, but remains far below the $3.49 cost of a gallon of gasoline,” a press release sent to me by the DOE stated.

The low cost of powering a car with electricity is part of the equation, but as the electricity prices shared by the DOE show, that’s part of the equation that doesn’t change much over time — or doesn’t change very quickly. That surely doesn’t account for the 100% increase in plug-in electric vehicle sales in the first half of 2013 compared to the first half of 2012. The biggest reasons for that, I’m quite positive are:

• Nissan Leaf production moved to the US, bringing its price down by over $6,000 and making it very affordable. Sales have skyrocketed as a result.
• Production of the Tesla Model S, widely considered the best production car in the world, has gotten up to a noteworthy level, resulting in the deliveries of thousands of these vehicle.
• The Chevy Volt has steadily seen strong sales. Even with the Leaf and Model S picking up sales, the Volt has sold well thanks to its excellent reviews (i.e., quality) and the gas extender that makes the range of the plug-in hybrid electric vehicle comparable to that of a conventional gasoline-powered car. It has also implemented some decent price cuts.

The Key Component — Batteries

The DOE also notes the rapid drop in the price of lithium-ion batteries for electric cars: “thanks to technology improvements and growing domestic manufacturing capacity, the cost of a battery has come down by nearly 50 percent in the last four years, and is expected to drop to $10,000 by 2015.” That has certainly been a big help, and there is a ton of optimism about the likelihood of EV batteries dropping to quite a low price.

Other EVs

Additionally, while they aren’t accounting for a large percentage of the sales, several plug-in electric cars are now on the market, adding a bit more to the total. These include: the Mitsubishi i, Ford Focus Electric, Ford C-MAX Energi, Ford Fusion Energi, Toyota Prius Plug-in Prius, Honda Fit EV, and more.

EV Sales Are Looking Good

They story is very clear: In an increasing number of places and situations, buying an EV simply makes a ton more sense than buying a gasmobile.

The DOE makes one more point that I think is very interesting and worth bookmarking:

“The latest numbers also show how the early years of the PEV market have seen much faster growth than the early years of the hybrid vehicle market. Thirty months after the first hybrid was introduced, monthly sales figures were under 3,000.

“By comparison, PEVs – which were first introduced in December 2010 – report nearly 9,000 cars sold in the last month.”

EVs are at the early stage of their growth and development, but they’re already worth paying attention to. And if you’re in the market for a new car, i’d 100% recommend an electric vehicle (either to buy or lease).

Maar dan rekenen ze dus ook plug-in hybrides mee. Ook goed dat de accu prijzen dalen, al is het nog steeds een behoorlijk bedrag per auto.

Durashift zei:
Dit project lijkt misschien duurzaam.. maar bedenk wel wat voor infrastructuur er aangelegd moet worden.
In feite een bovengronds trolley systeem dat onder het wegdek gemaakt moet worden..
Mee eens, maar wanneer je het gaat combineren met het onderhoud van wegen is het misschien enigszins te overzien?

Durashift zei:
Nee, beter is om inductieladen bij halteplaatsen te integreren, vind ik.
Zie het TOSLA project bij airport Geneve.
Daar heb ik ook wel eens wat over gelezen, voor bussen een prima optie maar met het oog op het complete wagenpark sprak dit project me meer aan.

LEAF i/d USA:

Is in de eerste 8 maanden stegen de verkopen van 4.000 naar 14.300 stuks.

Dakloos zei:
Maar dan rekenen ze dus ook plug-in hybrides mee. Ook goed dat de accu prijzen dalen, al is het nog steeds een behoorlijk bedrag per auto.
Dat klopt, die worden ook als EV aangemerkt. Al ben ik het daarmee niet helemaal mee eens. Een echte EV is een 100% EV. (maar dat is mijn mening)

Ik heb verder niets tegen de PHEV's, ze dragen bij aan de ontwikkeling van volledig elektrisch rijden. Maar het onderscheid mag wat mij betreft wel duidelijk gemaakt worden. Ook in bijvoorbeeld eventuele belastingvoordelen.

Dakloos zei:
Ik heb verder niets tegen de PHEV's, ze dragen bij aan de ontwikkeling van volledig elektrisch rijden. Maar het onderscheid mag wat mij betreft wel duidelijk gemaakt worden. Ook in bijvoorbeeld eventuele belastingvoordelen.

Nog een week wachten.. wellicht horen we dan dat bijtelling voor FEV (100% EV) lager is dan PH/RE-EV.

:cool:

Die stijging in USA (Californië) heeft puur met quota te maken van die deelstaat. Fabrikanten hebben zich verbonden aan een x-percentage zero emission. Dit verklaart de 'wedloop' in prijsdaling en daarmee verkoopstijging van elektrische voertuigen.
Op zich niks mis mee, alleen is het net zo als in nederland mbt bijtelling; wordt zo'n auto uit overtuiging gekocht of vanwege financiële of fiscale voordelen?

vrindty zei:
Ik neem aan dat het overschakelen op compleet elektrisch nog wel even op zich laat wachten.

Die insteek moet je niet hebben.
Ik verwacht niet dat 'ons' wagenpark over 50 jaar compleet elektrisch zal zijn..
Andere, alternatieve brandstoffen, zullen een rol blijven spelen. Omdat die nu eenmaal beter toegerust zijn voor de uit te voeren taak.

Elektrisch is prima voor de groot stedelijke gebieden waar luchtkwaliteit een issue is.
Tuurlijk, als over 5 jaar de grafeen accutechniek beschikbaar komt, kan de batterij- en oplaadcapaciteit flink toenemen tegen aantrekkelijke kosten.
Edoch, zo'n batterijpakket in een vrachtwagencombinatie plempen die wekelijks op- en neer naar Italië rijdt, dát zie ik nog niet gebeuren.

Daar is Biogas een veel beter & schonere brandstof voor.., vind ik.

Durashift zei:
Op zich niks mis mee, alleen is het net zo als in nederland mbt bijtelling; wordt zo'n auto uit overtuiging gekocht of vanwege financiële of fiscale voordelen?
Dat is inderdaad de vraag. Maar je kunt je ook de vraag stellen of het erg is dat iemand een auto koopt puur uit financiële overwegingen, maar tegelijkertijd wel helpt de uitstoot te verminderen.

Dakloos zei:
Maar je kunt je ook de vraag stellen of het erg is dat iemand een auto koopt puur uit financiële overwegingen, maar tegelijkertijd wel helpt de uitstoot te verminderen.

In Nederland is het eerste deel niet erg zolang het gebruik ervan en de intentie er ook is om daadwerkelijk die uitstoot te verminderen.
Dus, ten alle tijde opladen van je plug-in.
Niet een dagelijkse woon-werk afstand van 150 km afleggen met je plug-in bij 120 km/h..
Eigenlijk niet eens een auto kopen/maken die door z'n hoge bouw een ongunstige stroomlijn heeft en dus een relatief hoog praktijkverbruik (Outlander PH-EV).

Ik ben het met je eens dat veel van deze auto's niet direct helpen de uitstoot te verminderen, maar indirect leveren ze wel een bijdrage aan de ontwikkeling en acceptatie van auto's met een lage uitstoot. Maar wat mij betreft mogen ze de tankpas wel eens gaan koppelen aan het haalbare verbruik bij dit soort auto's, om mensen aan te moedigen wel daadwerkelijk de auto thuis/op het werk op te laden.

General Motors werkt aan betaalbare EV zei:
m1nyi9db7n9e.jpg

General Motors ziet het succes van de Tesla Model S met lede ogen aan, maar daar komt verandering in. Het concern is inmiddels druk bezig met een volledig elektrisch volumemodel.

Het Amerikaanse megaconcern heeft relatief betaalbaar model voor ogen dat zo'n 320 tot 320 kilometer ver moet kunnen komen op een volgeladen accupakket. Het beoogde prijskaartje? Om en nabij de 30.000 dollar, in the States gaat een Tesla Model S voor ruim het dubbele weg.

De Amerikaanse krant The Wallstreet Journal heeft met GM's productmanager Doug Parks om de tafel gezeten, die op zijn beurt de ontwikkeling bekend heeft gemaakt. Op korte termijn hoeven we de EV nog niet te verwachten. 'De technieken hebben we in huis,' vertelt Parks, 'maar het kostenplaatje is nog niet goed genoeg om hem al spoedig op de markt te brengen'. Het is nog niet bekend welke merknaam de aanstaande zoemende auto op zich krijgt gedrukt.

De keuze van GM om een elektrisch volumemodel te ontwikkelen is bepaald geen vreemde. Zo is het aanbod van hybride en elektrische auto's sinds 2010 verviervoudigd. Leuk detail: al in 1966 presenteerde General Motors een prototype van een volledig elektrische auto, en wel in de vorm van de Electrovan (foto).

Vanavond is de feestelijke officiële opening van het eerste Fastned snellaadstation aan de snelweg (A1 Palmpol in dit geval). Zal Fastned een boost kunnen geven aan het elektrisch rijden?

Renault15.17 zei:
Vanavond is de feestelijke officiële opening van het eerste Fastned snellaadstation aan de snelweg (A1 Palmpol in dit geval). Zal Fastned een boost kunnen geven aan het elektrisch rijden?
Vreemd, dat is volledig aan mij voorbij gegaan:rolleyes:

Ik ga daar morgen eens wat extra info over opzoeken.

Ja, dat ziet er gelikt uit. Vind ik.
Ik begreep alleen van 'kenners' op een ander fora dat Zoe rijders met 22 kWh AC laden niet écht snel-laden;)

Die op de A18 is ook open, begreep ik.

Palmpol, dat is toch de Total vlak voor de A30 naar Barneveld/Ede?
Of is dat die verderop, bij Stroe?

Het heeft nog veel weg van een conventioneel tankstation. Met het huidige aantal EV's voldoet dat prima, maar wanneer er in de toekomst meer mensen elektrisch gaan rijden heb je al snel een wachtrij. Ik zie de 'tankstations' van de toekomst meer als een grote parkeerplaats overdekt met zonnepanelen.

Hoewel, misschien zijn de laadtijden tegen die tijd nog sneller en is de gemiddelde actieradius veel hoger waardoor überhaupt weinig mensen onderweg hoeven tanken. Of wie weet laden we over een paar jaar wel op onder het rijden...

Universiteit? Welke? Die van Duckstad? Of beledig ik dan de geroemde opleidingen daar? Lees eerst eens de forumregels voor je wat post.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Ivanov, wat heeft Michieljvg misschreven?

@Dakloos.. Tja, volgens de echte EV gebruikers wil je niet bij de Fastned's komen. Thuis en op werklocatie opladen moet voldoende zijn.
Langs de weg laden is dan voor 'nood'.

Kijk, met bijvoorbeeld een Outlander PHEV die slechts een kilometer of 35 elektrisch kan rijden, is bijladen langs de snelweg wel een must. Ook als de auto zelf kWh genereert met de brandstofmotor.

De Volvo V60Hybdrid schijnt er zelfs niet te kunnen laden. Iets met het type laadsysteem..

Toch is het een goede ontwikkeling dat de locaties worden uitgerold. Het zal de mensen met strandingsangst een goed gevoel geven om de 'elektro pomp' te halen.

En daarbij, voor die locaties waar geen reguliere snelwegpomp is.. Maak er een pleisterplaats van, zet er een Mobibus neer en je kan er werken, koffie drinken etc. tijdens laden..
https://www.mobibus.nl/

Durashift zei:
Ivanov, wat heeft Michieljvg misschreven?

Oh, weer een keer een post van iemand die een onderzoek/enquête wil doen en niet de moeite genomen heeft de forumregels te lezen waar zeer duidelijk staat dat dit niet is toegestaan.

Ivanov
AutoWeek Moderator

In november zijn er in Nederland 550 full EV's op kenteken gezet. Dat lijkt me een record en is voornamelijk te danken aan de Tesla Model S.

Verkoopaantallen EV's en PHEV's
- Tesla Model S: 408
- Opel Ampera: 319
- Renault Zoe: 62
- Nissan Leaf: 53
- BMW i3: 26
- Chevrolet Volt: 4
- Fluence Z.E.: 1
- Mitsubishi i-MIEV / C-zero / iOn: 0
Cijfers voor de V60 PHEV en Outlander PHEV worden helaas niet apart opgegeven. Hetzelfde geldt trouwens ook voor de Kangoo ZE.

Samen met de opening van de eerste 4 Fastned stations, de eerste Tesla supercharger in Nederland, lijkt Nederland nu langzaam aan "EV proof" te worden.

De Ampera en Volt vallen toch niet onder de EV's? Dat zijn plug-in hybrides. Maar dan zou de Plug-in Prius er ook bij moeten staan.

Klopt, ik schrijf ook EV's en PHEV's. Maar net zoals voor de V60 en Outlander geldt dat er geen aparte cijfers voor de Prius PIH weergegeven worden.

Maar gelukkig heeft Marc Bollier van zerauto.nl deze cijfers wel, zie:

EV-Statistieken-nov-2013.jpg

Dat kan ook kloppen, want het is Twizy! Met één z. :rolleyes::)
Maar formeel is de Twizy echter geen auto, maar een "Driewielig motorrijtuig (L7e)". Deze worden niet meegenomen in de autoverkopen / -registraties.

Renault15.17 zei:
Dat kan ook kloppen, want het is Twizy! Met één z. :rolleyes::)
Maar formeel is de Twizy echter geen auto, maar een "Driewielig motorrijtuig (L7e)". Deze worden niet meegenomen in de autoverkopen / -registraties.

Een Twizy is een klein guitig karretje. Meer dan één 'z' is toegestaan :) Maar als ik er één zie tel ik toch echt 4 wielen. En er zijn twee versie's, de snellere(minder langzame) zal toch als auto meetellen?

Weblog van Jeroen Elbertse op de frontpage:

Stekkertje trekken met de laadpaalvandaal zei:
Zondagmorgen. Ik ga de deur uit en wandel op mijn gemak richting de parkeerplaats. Vandaag echter niet naar de parkeerplaats voor de deur, maar naar die een paar straten verderop. Ik rijd namelijk dit weekend in onze elektrische Renault Zoe duurtester en de enige laadpaal in mijn dorp staat helaas niet bij mij voor de deur.

Als ik na enkele minuten bij de Zoe aankom, valt me al op dat de laadkabel niet meer keurig opgerold voor de auto ligt, maar helemaal is uitgerold. Misschien een grapjas, denk ik nog.

Bij de auto aangekomen, blijkt dat ik er helaas volledig naast zit. Wanneer ik namelijk de voorzijde van de auto bekijk, zie ik dat iemand geprobeerd heeft de stekker los te trekken van de auto. Doordat de stekker vergrendeld is tijdens het laden, gaat dat natuurlijk niet, maar de laadpaalvandaal heeft zich daardoor niet laten weerhouden.

Het resultaat is een nogal treurig gezicht, aan de ene kant een halve stekker met zeven losse polen en aan de andere kant de Zoe met een (nog vergrendeld) stuk stekker. Gelukkig was de Zoe al volgeladen toen de vandaal langskwam en is alleen het laadsnoer beschadigd, maar de frustratie is er niet minder om. Is stekkertje trekken het nieuwe spiegeltje trappen?

Wordt dit het nieuwe spiegeltjetrappen/antennevouwen of zal het wel meevallen?

Daarnaast merk ik op dat veel reageerders het asociaal vinden de laadplaats zo lang bezet te houden. Ik ben benieuwd hoe daar hier over gedacht wordt. Verplaatsen wanneer de auto opgeladen is? Mij lijkt dat wat te veel gevraagd...

Jij gaat toch ook niet uitgebreid winkelen in de winkel als je klaar bent met tanken?

Accu vol = verplaatsen!

Ik neem rustig een kopje koffie met een gehaktstaaf in de tankshop maar zet mijn auto dan inderdaad wel even aan de kant. ;)

Maar moet je het parkeren op een laadplaats vergelijken met het tanken aan de pomp? Heeft het niet meer weg van het gebruik maken van een laptopwerkplek (met stopcontact) terwijl de batterij nog wel een paar uur mee kan?

Joël D. zei:
Jij gaat toch ook niet uitgebreid winkelen in de winkel als je klaar bent met tanken?

Accu vol = verplaatsen!

Duurt het tanken van de auto dan zo lang dat je in die tijd kunt winkelen?

Als het laden van een EV een paar uur duurt, dan kun je in die tijd wel een boodschap doen. Aan de andere kant. Als de auto aan de lader gaat om 19.00u, rond 02.00u* vol is, ga jij dan je bedje uit om de auto af te koppelen en jouw buurman wakker te maken om te melden dat zijn Tesla eraan kan omdat jouw Leaf eraf is?

[size=x-small]* dit is een voorbeeldtijd. Ik heb geen idee hoe lang een Leaf erover doet om van 'helemaal leeg'(dat is hij natuurlijk nooit) tot helemaal vol te laden. Het zou zo korter kunnen zijn, het gaat even om het principe van midden in de nacht klaar zijn met laden.[/size]

Dat de accuwisselstations van Better Place geen succes waren wist ik, maar van de Fluence had ik wel wat meer verwacht.

Renault strekt stekker uit Fluence ZE zei:
Lang heeft de carrière van de Fluence ZE in Nederland niet mogen duren. In 2011 kwam de elektrische Renault bij ons op de markt, en nu wordt de stekker er definitief uit getrokken.

In mei vorig jaar kregen we het bericht dat Renault zich zou terugtrekken uit Project Better Place, een infrastructuur voor de elektrische Fransman bestaande uit accuwisselstations. Kort hierop bleek dat ook de Nederlandse afdeling van het bedrijf, destijds gevestigd op Schiphol, faillissement had aangevraagd.

Renault-CEO Carlos Ghosn lichtte het een en ander toe door te zeggen dat bedrijven niet stonden te springen om hun vloot elektrische auto's om te ruilen voor de Fluence omdat er niet gewacht kon worden op de beschikbaarheid van volledig opgeladen accu's bij de stations.

Ook de consument wilde er niet aan, zo verkocht Renault vorig jaar 13 Fluences ZE, tegenover 547 elektrische Zoe's. Ter vergelijking: Nissan verkocht vorig jaar 462 exemplaren van de Leaf. Het elektro-avontuur van Renault draait evengoed nog op volle toeren.

Renault Nederland bevestigt dat de Fluence inderdaad niet meer besteld kan worden. "De productie van de Fluence ZE is gestopt in de Oyak-Renault fabriek in het Turkse Bursa. Dit heeft natuurlijk voor een groot deel te maken met het faillissement van Better Place." Bovendien was de Fluence ZE in de vorm gegoten van een traditionele sedan, een carrosserievorm die in Nederland minder populair is dan bijvoorbeeld een hatchack. De productie van de Samsung SM3, de Zuid-Koreaanse variant van de Fluence ZE voor de lokale markt, gaat wel gewoon door.

De Fluence met verbrandingsmotor, zoals hij in nieuwe vorm in 2012 al in Istanboel werd gepresenteerd, blijft in landen als Turkije en Rusland ook gewoon in de verkooplijst staan. Onder de kap van die versies ligt een 1.6-liter benzinemotor, gekoppeld aan een X-Tronic variabele transmissie. Dieselen kan met de dCi 110 EDC en dCi 130-motoren.

Terug
Bovenaan