Dakloos zei:
Als geld de drijfveer achter alles is (ik zal zeker niet ontkennen dat het in ieder geval voor mij ook een zeer belangrijke drijfveer is), leg dan eens uit waarom de markt juist zal kiezen voor iets waarvoor eenvoudig accijns te heffen is? Ik zie de onafhankelijkheid juist als een van de voordelen van elektrisch. Nu zal de overheid wel een andere manier vinden (een vorm van rekeningrijden) maar je bent in ieder geval af van de grote oliemaatschappijen en de afhankelijkheid van enkele hele vervelende oliestaatjes.
Olie is een belangrijke meter voor de economie. Waar je ook me zit is infrastructuur en overheidsfinancieen.
In mijn idee moet je de macht laten bij de oliemaatschappij, dus geef aan dat je als autoindustrie je puur en alleen gaat richten op waterstof, schoon, makkelijk te vernieuwen en veel aanwezig (jammer genoeg altijd aan andere atomen vast maar goed)
Geef de oliemaatschappij de opdracht om de infrastructuur te regelen, laat de overheid een vaste prijs bepalen die gelijk ligt met benzine voor de afstand die je er gemiddeld op zou kunnen rijden. En ga dan als industrie zijnde waterstofautos ontwikkelen.
Je houd anders dat je met de electroficatie tegen de olieindustrie moet opboksen. Recentelijk natuurlijk het nieuwe productieplafond wat de olieprijs op de beurs direct deed stijgen met 7% (vond ik dan wel weer leuk)
Maar je merkt direct dat mensen zich daardoor druk maken om de benzineprijs, de economie is er niet bij gebaat omdat olie nog steeds een grondstof is voor veel producten en ga zo maar door.
Geef je de olieindustrie dus een beetje macht terug in de strijd voor zero CO2 tijdens vervoer kun je daar als overheid en consument de vruchten van plukken. Scheelt bergen infrastructuur.
En daarbij zal de accu-auto echt niet verdwijnen, mensen die nu weinig rijden of zakelijk genoeg hebben aan die actieradius zullen dat doen. Maar sommigen zullen dan kiezen voor een elektrische auto met brandstofcel. En een enkeling zal het geluid van een motor missen en gaan voor een wankelmotor met waterstof.
Nieuwe testen duiden erop dat met de komst van freevalve we wellicht zelfs kunnen gaan kijken naar waterstofinjectie in een zuigermotor. Met andere woorden. Iedereen kan erbij winnen. Maar dat is mijn kijk erop.