Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

herman m zei:
Blackadder the 5th zei:
Hoe hou je als overheid de (belasting)inkomsten op peil bij het veranderen van fossiele brandstof naar elektrische aangedreven auto's?

Dat is alleen in de eurozone een probleem, in "normale" landen (met een eigen munt) kan het begrotingstekort altijd hoger.

Je bedoelt de staatsschuld weg devalueren door de waarde van de eigen munt t.o.v. de rest van de wereld te verlagen?
Dat is een schijnoplossing: Hyperinflatie in Duitsland na WW1

Niet van toepassing, de goudstandaard bestaat niet meer.
Duitsland had schulden in goud en andere valuta, dus in het geheel niet relevant.
Ik bedoel meer dat voor een niet-euroland het geen fluit uitmaakt of het begrotingstekort nu 3% of 10% of 15% is.
Dus als de benzinepomp als accijnsmachine wegvalt, niemand ligt er wakker van.

herman m zei:
Niet van toepassing, de goudstandaard bestaat niet meer.
Duitsland had schulden in goud en andere valuta, dus in het geheel niet relevant.
Ik bedoel meer dat voor een niet-euroland het geen fluit uitmaakt of het begrotingstekort nu 3% of 10% of 15% is.
Dus als de benzinepomp als accijnsmachine wegvalt, niemand ligt er wakker van.

Niet voor het land zelf, wel ten opzichte van de rest van de wereld.
De eigen munt zal minder waard worden door het hoge begrotingstekort en
daarmee zullen de goederen/grondstoffen die worden ingevoerd duurder gaan worden.
Als er niets (extra) te exporteren valt, is er voor het land zelf minder geld te besteden ...

@Blackadder
Dat zijn veronderstellingen die niet door de economische praktijk worden gestaafd.
Het komt allemaal logisch over, maar tussen begrotingstekorten en de wisselkoers valt geen verband aan te tonen.
De goudstandaard ligt namelijk al geruime tijd achter ons.

PS
Zelfs het omgekeerde lijkt soms waar te zijn:
Hoge begrotingstekorten > hoge koopkracht > veel consumptie en investeringen > groeiende economie
> aantrekkelijk voor buitenlandse investeerders > veel import buitenlandse valuta > veel vraag naar de munt > koers stijgt.

Maar ook dat is niet zo makkelijk aan te tonen, want oorzaak en gevolg worden nog wel eens door elkaar gehaald in de economie.

Nobody in Particular zei:
Andersdenkenden kun je soms nog met goede argumenten meekrijgen. Bij nietdenkenden heeft dat geen enkele zin.

Vast zitten in je eigen waarheid is ook wat of niet dan :T

@NiP sorry had even verkeerd gelezen, dat klopt opzich wel. Maar meer Kw blijft duur.

Overigens is geld de drijfveer achter alles helaas. Dat ga je niet veranderen dan moet iedereen dat doen. En dat gaat gewoon niet gebeuren. Elektrisch heeft niet de toekomst. Dat heeft m.i. een ander medium, iets waar je makkelijker accijns op kunt heffen zonder dat je iedereen in de portemonnee treft. En die weliswaar geen dergelijk hoog rendement heeft als elektriciteit kan hebben, maar wel veel van de nadelen niet heeft.

We gaan het allemaal vanzelf wel zien en beleven.

Ik heb zelf het idee dat het met elektrisch vervoer net zo gaat als met de accu-boormachines de afgelopen 25 jaren.
Vroeger waren die dingen nog verrekte duur maar ook heel duurzaam, tegenwoordig zijn ze goedkoop maar ook een wegwerp-artikel... want de levensduur is namelijk wel met 50 tot 75% terug gelopen, ook voor de betere merken.
En dan is het maar weer de vraag waar het milieu nu het meeste bij gebaat is, want over de verhouding milieuschade-productie en milieuschade-gebruik krijg je namelijk nooit cijfertjes en grafiekjes te zien.
Maar ik weet echter wel dat de economie gebaat is bij snelle afschrijving en vervanging, en daar wordt altijd heel handig op in gespeeld... want de industriemotor moet namelijk wel zo optimaal mogelijk blijven draaien.

herman m zei:
PS
Hoge begrotingstekorten > hoge koopkracht > veel consumptie en investeringen > groeiende economie
> aantrekkelijk voor buitenlandse investeerders > veel import buitenlandse valuta > veel vraag naar de munt > koers stijgt.

Maar ook dat is niet zo makkelijk aan te tonen, want oorzaak en gevolg worden nog wel eens door elkaar gehaald in de economie.

Je vergeet naar mijn idee 1 grote factor: vertrouwen.

Het (gebrek aan) vertrouwen kan een economie van een land maken of breken.
Daar hebben we in de geschiedenis (helaas) al veel voorbeelden van voorbij zien komen ...

Blackadder the 5th zei:
herman m zei:
PS

Je vergeet naar mijn idee 1 grote factor: vertrouwen.

Het (gebrek aan) vertrouwen kan een economie van een land maken of breken.
Daar hebben we in de geschiedenis (helaas) al veel voorbeelden van voorbij zien komen ...

Inderdaad, er is geen vertrouwen in de toekomst van de eurozone vanwege het rampzalig slechte economisch beleid.
En dat gebrek aan vertrouwen hangt samen met als een kip zonder kop het begrotingstekort proberen terug te dringen tot (einddoel) 0%, wat overal leidt tot recessie.
Daarom willen ze zo graag weer een nieuwe huizenzeepbel, zodat de banken weer het geld kunnen creëren dat de overheid weigert uit te geven.

Blackadder the 5th zei:
Probleem is dat in Nederland de overheid haar verdienmodel heeft afgestemd op accijns op benzine/BPM/MRB.
Hoe hou je als overheid de (belasting)inkomsten op peil bij het veranderen van fossiele brandstof naar elektrische aangedreven auto's?

Dat is helemaal geen probleem. De belastingdruk op elektriciteit (voor consumenten) is hoger dan die op fossiele brandstoffen. Dus de overheidsinkomsten nemen bij elektrificatie van het wegvervoer zeker niet af.

Blackadder the 5th zei:
Andersdenkenden kun je soms nog met goede argumenten meekrijgen. Bij nietdenkenden heeft dat geen enkele zin.

Ik vind dit een hele vervelende manier van discussie voeren ... :cry:

Lang niet zo vervelend als een 'dialoog' met figuren die inhoudelijk weinig hebben in te brengen, en dan maar uit arren moede op de man gaan spelen.

Blackadder the 5th zei:

Lang niet zo vervelend als een 'dialoog' met figuren die inhoudelijk weinig hebben in te brengen, en dan maar uit arren moede op de man gaan spelen.

Heb jij jouw reactie op die van Bofkont wel goed gelezen?

Komende 25 jaar zie ik het wagenpark nog niet veel veranderen, de ICE is nog lang niet uit ontwikkeld, olie maatschappijen en auto/onderdelen fabrikanten die gigantische politieke invloed hebben, allemaal factoren om rekening mee te houden.

Thx Boppie,

Probleem van Nobody is dat hij veel te hard van stapel loopt, zijn idee van de elektro auto maakt hem zo ontzettend g*el dat iedereen er aan moet geloven, voor hem is het geweldig dus is het geweldig voor de hele wereld. Wil je niet mee in zijn gedachten dan ben je ouderwets/dom etc etc etc

Bofkont zei:
zijn idee van de elektro auto maakt hem zo ontzettend g*el dat iedereen er aan moet geloven, voor hem is het geweldig dus is het geweldig voor de hele wereld. Wil je niet mee in zijn gedachten dan ben je ouderwets/dom etc etc etc

Hebben we dat ook niet recentelijk gezien bij onze minister van infrastructuur? Die word ook heel erg, nou ja, van de zelfrijdende auto en daarom moeten we dat ook maar implementeren. Een idee waar ik zwaar tegen ben!

Maar ja, elektro red het niet.

Bofkont zei:
Komende 25 jaar zie ik het wagenpark nog niet veel veranderen, de ICE is nog lang niet uit ontwikkeld, olie maatschappijen en auto/onderdelen fabrikanten die gigantische politieke invloed hebben, allemaal factoren om rekening mee te houden.

Hier heb je helemaal gelijk in. De komst van freevalve is op handen. Invloeden van de olieindustrie zijn gigantisch dus die ga je echt wel merken. En ga zo maar door.

Muddy Bandit zei:
(..)
Voor € 27.500,= kan ik een nieuwe bus + schop kopen of een 6 jarige occasion bus + nieuwe minigraver, en dan hoef ik niet lang te rekenen om mijn keuze te bepalen... het grondverzet doe ik toch liever met behulp van oliedruk als met bloeddruk.;)

.. och, koop je over een paar jaar een groengas Sprinter van PostNL over.. ;)

Het postbedrijf wil voor het einde van 2017 vierhonderd diesel bestelwagens vervangen door groengasvoertuigen. Daarmee komt het totale aantal groengasvoertuigen op 550. Postnl zoekt nu groengas-leveranciers die vulinstallaties willen aanleggen bij het bedrijf.

.. .. en de minigraver laat je op B100 diesel draaien.

Ben je, qua brandstofkeuzes, ook groen bezig(y)

Nico GTR zei:
Overigens is geld de drijfveer achter alles helaas. Dat ga je niet veranderen dan moet iedereen dat doen. En dat gaat gewoon niet gebeuren. Elektrisch heeft niet de toekomst. Dat heeft m.i. een ander medium, iets waar je makkelijker accijns op kunt heffen zonder dat je iedereen in de portemonnee treft. En die weliswaar geen dergelijk hoog rendement heeft als elektriciteit kan hebben, maar wel veel van de nadelen niet heeft.
Als geld de drijfveer achter alles is (ik zal zeker niet ontkennen dat het in ieder geval voor mij ook een zeer belangrijke drijfveer is), leg dan eens uit waarom de markt juist zal kiezen voor iets waarvoor eenvoudig accijns te heffen is? Ik zie de onafhankelijkheid juist als een van de voordelen van elektrisch. Nu zal de overheid wel een andere manier vinden (een vorm van rekeningrijden) maar je bent in ieder geval af van de grote oliemaatschappijen en de afhankelijkheid van enkele hele vervelende oliestaatjes.

Muddy Bandit zei:
Ik heb zelf het idee dat het met elektrisch vervoer net zo gaat als met de accu-boormachines de afgelopen 25 jaren.
Vroeger waren die dingen nog verrekte duur maar ook heel duurzaam, tegenwoordig zijn ze goedkoop maar ook een wegwerp-artikel... want de levensduur is namelijk wel met 50 tot 75% terug gelopen, ook voor de betere merken.
Aan de ontwikkeling van batterijen zal het niet liggen, die zijn er in alle opzichten op vooruit gegaan. Dat producten in het algemeen zeker niet meer 'voor het leven' gemaakt worden is zeker waar. Zolang ze de garantietermijn maar doorkomen. Overigens hebben enkele betere gereedschapsmerken ook nog een professionele lijn voor de vakman.

On topic:
cirKel zei:
Deze EP Tender wordt op huurbasis aangeboden. Je moet 40 euro per jaar betalen als abonnement, daarna betaal je 17 euro per dag inclusief 1 uur werking van de motor, voor elk extra uur werking betaal je 7 euro. Dat maakt elektrisch rijden toch weer prijziger.
Terecht, want je rijdt dan ook niet volledig elektrisch. ;)

Maar prima als noodoplossing! Ik zou zeggen bouw zo'n ding in een caravan en gepensioneerd NL is ook weer blij.

Het plan voor een hogere toegestane snelheid voor EV's vind ik ook een mooie gedachte. (y)

Dakloos zei:
Als geld de drijfveer achter alles is (ik zal zeker niet ontkennen dat het in ieder geval voor mij ook een zeer belangrijke drijfveer is), leg dan eens uit waarom de markt juist zal kiezen voor iets waarvoor eenvoudig accijns te heffen is? Ik zie de onafhankelijkheid juist als een van de voordelen van elektrisch. Nu zal de overheid wel een andere manier vinden (een vorm van rekeningrijden) maar je bent in ieder geval af van de grote oliemaatschappijen en de afhankelijkheid van enkele hele vervelende oliestaatjes.

Olie is een belangrijke meter voor de economie. Waar je ook me zit is infrastructuur en overheidsfinancieen.

In mijn idee moet je de macht laten bij de oliemaatschappij, dus geef aan dat je als autoindustrie je puur en alleen gaat richten op waterstof, schoon, makkelijk te vernieuwen en veel aanwezig (jammer genoeg altijd aan andere atomen vast maar goed)
Geef de oliemaatschappij de opdracht om de infrastructuur te regelen, laat de overheid een vaste prijs bepalen die gelijk ligt met benzine voor de afstand die je er gemiddeld op zou kunnen rijden. En ga dan als industrie zijnde waterstofautos ontwikkelen.

Je houd anders dat je met de electroficatie tegen de olieindustrie moet opboksen. Recentelijk natuurlijk het nieuwe productieplafond wat de olieprijs op de beurs direct deed stijgen met 7% (vond ik dan wel weer leuk)
Maar je merkt direct dat mensen zich daardoor druk maken om de benzineprijs, de economie is er niet bij gebaat omdat olie nog steeds een grondstof is voor veel producten en ga zo maar door.

Geef je de olieindustrie dus een beetje macht terug in de strijd voor zero CO2 tijdens vervoer kun je daar als overheid en consument de vruchten van plukken. Scheelt bergen infrastructuur.
En daarbij zal de accu-auto echt niet verdwijnen, mensen die nu weinig rijden of zakelijk genoeg hebben aan die actieradius zullen dat doen. Maar sommigen zullen dan kiezen voor een elektrische auto met brandstofcel. En een enkeling zal het geluid van een motor missen en gaan voor een wankelmotor met waterstof.
Nieuwe testen duiden erop dat met de komst van freevalve we wellicht zelfs kunnen gaan kijken naar waterstofinjectie in een zuigermotor. Met andere woorden. Iedereen kan erbij winnen. Maar dat is mijn kijk erop.

Blackadder the 5th zei:

Whoehahaha, mag ik een teiltje ... :cry::cry::cry:

Durashift zei:
Muddy Bandit zei:
(..)
Voor € 27.500,= kan ik een nieuwe bus + schop kopen of een 6 jarige occasion bus + nieuwe minigraver, en dan hoef ik niet lang te rekenen om mijn keuze te bepalen... het grondverzet doe ik toch liever met behulp van oliedruk als met bloeddruk.;)

.. och, koop je over een paar jaar een groengas Sprinter van PostNL over.. ;)

Het postbedrijf wil voor het einde van 2017 vierhonderd diesel bestelwagens vervangen door groengasvoertuigen. Daarmee komt het totale aantal groengasvoertuigen op 550. Postnl zoekt nu groengas-leveranciers die vulinstallaties willen aanleggen bij het bedrijf.

.. .. en de minigraver laat je op B100 diesel draaien.

Ben je, qua brandstofkeuzes, ook groen bezig(y)

Ik ben al groen genoeg bezig, een fors deel van mijn handmachines werkt inmiddels al op 36V-accu's i.p.v. op mengsmering... en die machines maken toch aardig meer draaiuren als m'n bus.
En in de levering van biomassa draag ik trouwens ook al vele jaren bij, ik snoei op jaarbasis zo'n 80 ton groenafval.;)

Maar van de andere kant: al dat groenafval wat tegenwoordig allemaal verstookt/vergist enz. wordt om energie mee op te wekken wordt feitelijk ook gewoon onttrokken aan de natuurlijke kringloop, dus feitelijk roofbouw... is dat groene gas dan uiteindelijk nog wel zo "groen" als er voor de bemesting van gewassen opeens weer meer kunstmest ingezet moet worden i.p.v. compost?:eek:

Dakloos zei:
Muddy Bandit zei:

Aan de ontwikkeling van batterijen zal het niet liggen, die zijn er in alle opzichten op vooruit gegaan. Dat producten in het algemeen zeker niet meer 'voor het leven' gemaakt worden is zeker waar. Zolang ze de garantietermijn maar doorkomen. Overigens hebben enkele betere gereedschapsmerken ook nog een professionele lijn voor de vakman.

Nope, de accu's uit de oude professionele lijn van o.a. Makita en DeWalt waren veel duurzamer als de huidige meuk, tegenwoordig ben ik al blij als zo'n accu het 2-3 jaar vol houdt terwijl die oude meuk probleemloos 5 jaar mee ging. (geldt trouwens ook voor de machines)... inderdaad, als de garantietermijn maar net gehaald wordt.
Het enigste accugereedschap waar ik me positief over blijf verbazen zijn de accu-tuinmachines van Stihl, na 5 jaar intensief professioneel gebruik (en mishandeling) heb ik de machines allemaal al een keer moeten vervangen maar de 36V-accu's blijven gewoon werken.:cool:

Muddy Bandit zei:
(..)
Ik ben al groen genoeg bezig, een fors deel van mijn handmachines werkt inmiddels al op 36V-accu's i.p.v. op mengsmering... en die machines maken toch aardig meer draaiuren als m'n bus.
En in de levering van biomassa draag ik trouwens ook al vele jaren bij, ik snoei op jaarbasis zo'n 80 ton groenafval.;)

(y)

Muddy Bandit zei:
Maar van de andere kant: al dat groenafval wat tegenwoordig allemaal verstookt/vergist enz. wordt om energie mee op te wekken wordt feitelijk ook gewoon onttrokken aan de natuurlijke kringloop, dus feitelijk roofbouw... is dat groene gas dan uiteindelijk nog wel zo "groen" als er voor de bemesting van gewassen opeens weer meer kunstmest ingezet moet worden i.p.v. compost?:eek:

Ja, dat is een goede vraag. Geen idee.

Blackadder the 5th zei:
Blackadder the 5th zei:

g045.gif

Komt wel goed Blackadder.

Nico GTR zei:
Blackadder the 5th zei:
g045.gif

Komt wel goed Blackadder.

Dank je, het gaat gelukkig al weer een stuk beter ... :T

Soms moet je jezelf een beetje kunnen relativeren, blijkt voor sommigen heel lastig te zijn ...

Het is moeilijk ...

10030031gr.gif

Mercedes is achter de schermen al gigantisch ver met de ontwikkeling van een goede EV.
Wellicht al stukken verder zelfs dan Tesla.
Nu is het nog wachten totdat het rendabel wordt in massa te gaan produceren.

Vaporware, tja leuk stukje, maar ik ben ervan overtuigd dat mercedes met al zijn geld en opgedane kennis absoluut een betere auto op de markt kan zetten dan Tesla. En Mercedes zou gek zijn om niet de techniek te lenen/stelen van Tesla, Aziaten hebben nooit anders gedaan dan onze auto's/ techniek kopiëren om daarna te verbeteren zelfs.

maar ik ben ervan overtuigd dat mercedes met al zijn geld en opgedane kennis absoluut een betere auto op de markt kan zetten dan Tesla.

maar eigenlijk hebben MB en BMW toch gewoon de boot een beetje gemist en Tesla onderschat.

Bofkont zei:
Vaporware, tja leuk stukje, maar ik ben ervan overtuigd dat mercedes met al zijn geld en opgedane kennis absoluut een betere auto op de markt kan zetten dan Tesla. En Mercedes zou gek zijn om niet de techniek te lenen/stelen van Tesla, Aziaten hebben nooit anders gedaan dan onze auto's/ techniek kopiëren om daarna te verbeteren zelfs.

Ach ja, misschien doen BMW/Mercedes hetzelfde wat Microsoft regelmatig doet: technologie inkopen door complete bedrijven op te kopen ... ;)
overname.jpg

Blackadder the 5th zei:
Ach ja, misschien doen BMW/Mercedes hetzelfde wat Microsoft regelmatig doet: technologie inkopen door complete bedrijven op te kopen ... ;)
Daimler was ooit een grote aandeelhouder in Tesla. Elon musk is Daimler daar ook openlijk dankbaar voor, want het heeft Tesla drijvende gehouden in een moeilijke tijd. In 2014 heeft Daimler z'n hele positie in TSLA echter van de hand gedaan. Ze investeren graag in startups waar aan te verdienen valt (Tesla koopt nog steeds onderdelen voor de Model S bij/via M-:cool:, maar houden ermee op zodra het serieus te nemen concurrenten worden.

Carfanatic zei:
maar eigenlijk hebben MB en BMW toch gewoon de boot een beetje gemist en Tesla onderschat.

BMW-chef Krüger stapte onlangs op een grote autoshow achterin een Tesla Model X. Toen een journalist 'm herkende, zei dat het ook een BMW had kunnen zijn en wat-ie daarvan vond probeerde hij zich ijlings uit de voeten te maken, onderwijl mompelend "ist ja nur ein Prototyp". Hij wist kennelijk niet eens dat deze auto op dat moment al een paar maanden in Europa werd geleverd.

De (top van de) Duitse auto-industrie onderschat Tesla niet alleen, ze lijken zelfs te arrogant om te beseffen hoe ver Tesla al is!

Leuke kroegpraat...

Je bent met stip de ergste fanboy zeg, wow...

Al over nagedacht dat meneer misschien bedoelt dat het model te 'onaf' is? Stoot ook nog zijn hoofd bij het uitstappen. Wat handig, zo'n Model X!

Carfanatic zei:

BMW-chef Krüger stapte onlangs op een grote autoshow achterin een Tesla Model X. Toen een journalist 'm herkende, zei dat het ook een BMW had kunnen zijn en wat-ie daarvan vond probeerde hij zich ijlings uit de voeten te maken, onderwijl mompelend "ist ja nur ein Prototyp". Hij wist kennelijk niet eens dat deze auto op dat moment al een paar maanden in Europa werd geleverd.

De (top van de) Duitse auto-industrie onderschat Tesla niet alleen, ze lijken zelfs te arrogant om te beseffen hoe ver Tesla al is!

Nou.. ik zie dat de video in maart dit jaar gepubliceerd is. Het zal dus de Genève show betreffen?
Ik hoor de DLD Tesla zegsman vertellen dat de eerste Model X (klanten) exemplaren rond de zomer verwacht worden..

Maakt het voor mij aannemelijk dat de betreffende auto op de beurs daadwerkelijk een prototype is.
De beste man van BMW stoot ook nog eens zijn hoofd aan de punt van de deur bij het uitstappen.. Kennelijk gaat zo'n tesla deur niet al te ver open voor een volwassen vent? ;)

Al over nagedacht dat meneer misschien bedoelt dat het model te 'onaf' is? Stoot ook nog zijn hoofd bij het uitstappen. Wat handig, zo'n Model X!

de reactie van de bmw-man is natuurlijk wel tenenkrommend.

Durashift zei:
Carfanatic zei:

Nou.. ik zie dat de video in maart dit jaar gepubliceerd is. Het zal dus de Genève show betreffen?
Ik hoor de DLD Tesla zegsman vertellen dat de eerste Model X (klanten) exemplaren rond de zomer verwacht worden..

Maakt het voor mij aannemelijk dat de betreffende auto op de beurs daadwerkelijk een prototype is.
De beste man van BMW stoot ook nog eens zijn hoofd aan de punt van de deur bij het uitstappen.. Kennelijk gaat zo'n tesla deur niet al te ver open voor een volwassen vent? ;)

Mooi uitgezocht(y)

Nip, stop eens met die Tesla-propaganda...

Bofkont zei:
ik ben ervan overtuigd dat mercedes met al zijn geld en opgedane kennis absoluut een betere auto op de markt kan zetten dan Tesla.

M-B maakt goede auto's en zal best een aardige EV kunnen maken. Maar sinds een paar jaar gaat het niet meer alleen om het maken van auto's, metalen dozen met vier wielen en een aandrijving. Mercedes kon tot voor kort bogen op legendarische merktrouw, maar dat is veranderd. Tesla-klanten zijn inmiddels veel merktrouwer dan die van Mercedes. Dat komt omdat de totale ervaring die je bij Tesla krijgt veel meer op prijs wordt gesteld dan de auto's die M-B verkoopt.

De vraag is daarom wat mij betreft niet of M-B een betere auto op de markt kan zetten, maar of ze een minstens zo goede ervaring als Tesla kunnen bieden. Voor een relatief oud, groot en log bedrijf als M-B kon dat nog wel eens heel lastig worden. Dieter Zetsche doet z'n best met het afkijken van de organisatie en werkwijze van bedrijven uit Silicon Valley, maar hij moet het doen met heel veel mensen die het altijd anders gedaan hebben en aan wie tot voor kort nog verteld werd dat dat goed was. Ga d'r maar aan staan.

Bofkont zei:
En Mercedes zou gek zijn om niet de techniek te lenen/stelen van Tesla[...]

Ik noemde het om aan te geven dat M-B tot voor kort niet in staat was om een massa-EV met eigen techniek te leveren, maar die techniek moest inkopen bij snotneus Tesla. Dat is toch redelijk beschamend voor een concern als Daimler, zeg nou zelf.

Daarom vind ik die Daimler-EV die beter gaat worden dan alle andere vooralsnog vaporware. Eerst zien, dan geloven.

(..)Mercedes kon tot voor kort bogen op legendarische merktrouw, maar dat is veranderd. Tesla-klanten zijn inmiddels veel merktrouwer dan die van Mercedes.

Bron?

Want in onderstaande link lees ik het niet.. Wat ik lees is een column (persoonlijke mening) van iemand die een MB 'affiniteits' programma heeft meegemaakt en dit beoordeeld. Iets met een fabrieksbezoek ofzo..
Verder wordt Tesla 'opgehemeld' zoals door vele 'elite techies' in mijn ogen..

De vraag is daarom wat mij betreft niet of M-B een betere auto op de markt kan zetten, maar of ze een minstens zo goede ervaring als Tesla kunnen bieden. Voor een relatief oud, groot en log bedrijf als M-B kon dat nog wel eens heel lastig worden. (..)

Wat biedt Tesla dan voor ervaring? Ja, het gaat hard vooruit én je krijgt direct een software update i.p.v via de garage..
Ik denk overigens dat ik liever de software ondersteuning omtrent rij-assistentie systemen van MB wil ervaren dan die van Tesla.. daarmee kan je zomaar onder een witte truck belanden...
;)

Ik noemde het om aan te geven dat M-B tot voor kort niet in staat was om een massa-EV met eigen techniek te leveren, maar die techniek moest inkopen bij snotneus Tesla. Dat is toch redelijk beschamend voor een concern als Daimler, zeg nou zelf.

Vind jij.. Misschien was het wel slim van Daimler.. waarom zelf het wiel uitvinden? Je koopt iets in, het voldoet redelijk, aandacht van R&D kan op iets anders gericht worden (Fuel Cell?) en ergens in de tijd komt men verbeterpunten tegen aan hetgeen ingekocht wordt.. en gaan het wiel verder zelf perfectioneren..

Ik weet niet.. maar de eerste A-klasse was toch al wel bedacht op elektroaandrijving en een accupakket onder de vloer. Het is er nooit van gekomen.. maar toen was meneer Musk nog druk met een online betaalsysteem, volgens mij.

Elektrisch rijden staat niet gelijk aan Tesla.
Het is maar één producent. Vast een belangrijke maar toch, maar één producent.
Verheerlijking van Tesla lijkt me net zo ongezond als verheerlijking van de verbrandingsmotor.

Onze Nobody Heeft een missie, en staat overduidelijk op de loonlijst als pr medewerker van Tesla :T
Iets anders kan ik mij niet bedenken, waarom zou je je anders dag in dag uit zo inzetten voor de zaak.

Ach, geheel zaligmakend zijn die Tesla's blijkbaar ook nog niet.
Ik zag vanmiddag nog een aardig tafereeltje op de vluchtstrook: een Tesla die op een bergingswagen gelierd werd.
En toen bedacht ik dat mijn oude dieselstook Rocky eigenlijk ook wel voor een hybride door kan gaan, daar zit namelijk ook een elektrisch aangedreven lier op. :)

Ach, MB heeft een streepje voor in autonoom rijden.

Helaas al zeg ik dat over de techniek. Niet over MB.

Muddy Bandit zei:
Ik zag vanmiddag nog een aardig tafereeltje op de vluchtstrook: een Tesla die op een bergingswagen gelierd werd.
(..)

Ja, zag ik woensdagmiddag ook, op de A12 net na Driebergen (oostwaarts).

Kan technische storing zijn of een gevalletje 'geen prik meer hebben' zijn..

Durashift zei:
Muddy Bandit zei:
(..)

Misschien net iets te vaak de "ludricous mode" uitgeprobeerd? ;)

Blackadder the 5th zei:
Durashift zei:
Muddy Bandit zei:
(..)

Misschien net iets te vaak de "ludricous mode" uitgeprobeerd? ;)

Maar da's de enige modus waarin zo'n ding misschien!! nog enigzins leuk is:) bij mij zou die daar ook altijd in staan en dan haal ik ook nog graag gewoon m'n bereik van 400km

(Haalt zo'n ding de 400km nou al in de praktijk?)

Terug
Bovenaan