Ik heb nooit gezegd dat je met devaluatie alleen wat kan bereiken, waar zeg ik dat?
Het voorbeeld dat je noemt wordt samen met Zimbabwe altijd genoemd, maar dat heeft niks te maken met begrotingstekorten. (Los van het feit dat een beetje inflatie op zichzelf helemaal niet erg is. Zolang de lonen meestijgen is er niks aan de hand.)
(De grootste inflatie van de afgelopen 20 jaar kwam bijna 100% door de banken, nl. vastgoedzeepbel en bijna 0% door de begroting, trouwens.)
Het ging in Weimar-Duitsland om (opgelegde) schulden die niet stonden genoteerd
in de eigen munt.
Mijn punt is dat je zonder eigen munt uiteindelijk geen goed begrotingsbeleid kunt voeren. Niet dat je moet kunnen devalueren om problemen op te lossen. Als je de wisselkoers vrijlaat (zoals meestal het verstandigst is) valt er sowieso niks te devalueren.
Als we van de euro een eigen munt willen maken, moet er ook begrotingsbeleid worden gemaakt op Europees niveau.
Als je het toch over begrotingstekorten wilt hebben, vraag je dan eens af hoe bijv. de
VS niet "failliet" zijn gegaan na de Tweede Wereldoorlog.
Of hoe landen als Zuid-Korea economisch zijn uitgegroeid van derdewereldland tot rijk land in minder dan veertig jaar tijd.
Het is niet moeilijk maar ik zal het antwoord nog niet verklappen.