Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Nobody in Particular zei:

Ik denk dat de heren autofabrikanten zich hier meer zorgen over maken dan over een fabrikant die tot nu toe
alleen in het hogere segment succes schijnt te hebben met electro-aandrijving.

De doorbraak zal van de massa moeten komen en we zullen kritischer moeten gaan kijken
naar de hoeveelheid energie die we verbruiken voor het vervoer van 1 persoon en hoe we die energie opwekken.
Daarvoor is elektro-aandrijving alleen niet de oplossing.

PvdA heeft dat hier toch ook in een energie visie nota (oid) staan?

Kijken hoe dat volgend jaar uitpakt..

Nobody,

Nee klopt dat gaat ook niet zo snel, uiteraard heb ik gelijk :T

Durashift,

Volgend jaar is de PVDA gelukkig een kleine oppositie partij die niets meer klaar krijgt.

Nou.. eerst maar eens afwachten of Ascher zich verkiesbaar stelt voor het lijstrekkerschap..

Maar ehm, jij gelooft toch niet de nieuwe beloftes van Rutte?

Altijd een briljant plan om een politieke discussie te openen. :)
In Nederland bestaan eigenlijk geen politieke verschillen, het is min of meer een eenpartijstaat met wat accentverschillen hier en daar.

herman m zei:
Altijd een briljant plan om een politieke discussie te openen. :)

Oh, dat was niet mijn doel.

herman m zei:
In Nederland bestaan eigenlijk geen politieke verschillen, het is min of meer een eenpartijstaat met wat accentverschillen hier en daar.

Nou.. tijdens de 12 jaar Lubbers of de Paarse jaren zou ik je gelijk geven,. maar in deze tijd vind ik dat er toch wel riante uitersten te vinden zijn..

Als je bedoelt 'er is altijd een compromis noodzakelijk'.. Ja, dan heb je een punt..

Zoals ik ergens al las.. de VVD (noch de PvDA en ook PVV niet) zal 76 zetels behalen.. dus de beloften uit verkiezingsprogramma's dienen ten minste door 2 gedeeld te worden. :D

Durashift zei:
herman m zei:

Nou.. tijdens de 12 jaar Lubbers of de Paarse jaren zou ik je gelijk geven,. maar in deze tijd vind ik dat er toch wel riante uitersten te vinden zijn..

Als je bedoelt 'er is altijd een compromis noodzakelijk'.. Ja, dan heb je een punt..

Ik snap wat je bedoelt. Maar neem nu bijv. Dijsselbloem, die had net zo goed van de VVD kunnen zijn.
Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, Nederland is nu een afdeling van Euroland geworden met nog smallere marges dan in de jaren '80.
Als je geen eigen munt hebt kun je per definitie weinig kanten op. Vandaar dat ze de boel dan maar langzaam afbreken.

herman m zei:
Durashift zei:
herman m zei:

Ik snap wat je bedoelt. Maar neem nu bijv. Dijsselbloem, die had net zo goed van de VVD kunnen zijn.
Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, Nederland is nu een afdeling van Euroland geworden met nog smallere marges dan in de jaren '80.
Als je geen eigen munt hebt kun je per definitie weinig kanten op. Vandaar dat ze de boel dan maar langzaam afbreken.

Nederland met zijn kleine economie is altijd al afhankelijk geweest van zijn buurlanden: Geschiedenis Nederlandse munteenheid

Blackadder the 5th zei:
Nederland met zijn kleine economie is altijd al afhankelijk geweest van zijn buurlanden: Geschiedenis Nederlandse munteenheid

Zo'n koppeling is een keuze, die je ook weer ongedaan kunt maken als de omstandigheden veranderen (bijvoorbeeld als de betalingsbalans het niet meer zo goed toelaat).
Bovendien is het nooit noodzakelijk, integendeel de beleidsvrijheid is altijd het grootst bij een vrije wisselkoers.
Alleen zal de exporteurslobby dat niet leuk vinden. Daar heb je dan trouwens de financiële en verzekeringssector voor die koersschommelingen kunnen verzekeren.

Kortom er is een groot verschil tussen jezelf op dieet zetten of niet genoeg te eten krijgen. :)

Edit:
auteur bevestigt precies mijn punt:
Hein A.M. Klemann in het Historisch Nieuwsblad in 2002(!) zei:
Alles wijst erop dat ook de interne begrotings- en belastingpolitiek op termijn aan de eigen wetgever - en daarmee goeddeels aan nationale democratische controle - onttrokken zal worden ten gunste van de ondoorzichtige en weinig democratische Brusselse bureaucratie.

herman m zei:
Blackadder the 5th zei:

Zo'n koppeling is een keuze, die je ook weer ongedaan kunt maken als de omstandigheden veranderen (bijvoorbeeld als de betalingsbalans het niet meer zo goed toelaat).
Bovendien is het nooit noodzakelijk, integendeel de beleidsvrijheid is altijd het grootst bij een vrije wisselkoers.
Alleen zal de exporteurslobby dat niet leuk vinden. Daar heb je dan trouwens de financiële en verzekeringssector voor die koersschommelingen kunnen verzekeren.

Kortom er is een groot verschil tussen jezelf op dieet zetten of niet genoeg te eten krijgen. :)

Edit:
Alles wijst erop dat ook de interne begrotings- en belastingpolitiek op termijn aan de eigen wetgever - en daarmee goeddeels aan nationale democratische controle - onttrokken zal worden ten gunste van de ondoorzichtige en weinig democratische Brusselse bureaucratie.

Noem eens een land die alleen door devaluatie van zijn munt economisch er weer bovenop is gekomen?

Blackadder the 5th zei:
herman m zei:
Blackadder the 5th zei:

Edit:

Noem eens een land die alleen door devaluatie van zijn munt economisch er weer bovenop is gekomen?

Dat is het nou juist, die zijn er niet.
Daarvoor heb je ook begrotingsbeleid nodig. Maar daarin heb je steeds minder te kiezen als je geen eigen munt hebt.
Als de overheid probeert het begrotingstekort terug te dringen tot 0% (zoals de opdracht is) is een recessie automatisch het gevolg.
Tenzij er weer nieuwe zeepbellen worden geblazen, uiteraard. Dan wordt de recessie uitgesteld tot na het ploffen van de zeepbel.

herman m zei:
Blackadder the 5th zei:
herman m zei:
Blackadder the 5th zei:

Edit:

Daarvoor heb je ook begrotingsbeleid nodig. Maar daarin heb je steeds minder te kiezen als je geen eigen munt hebt.
Als de overheid probeert het begrotingstekort terug te dringen tot 0% (zoals de opdracht is) is een recessie automatisch het gevolg.
Tenzij er weer nieuwe zeepbellen worden geblazen, uiteraard. Dan wordt de recessie uitgesteld tot na het ploffen van de zeepbel.

Ik bedoel dus in het Europa voor de eenwording, toen elk land nog zijn eigen munt/nationale bank en zelf zijn monetaire beleid kon voeren ...

Lees dit eens, gaat over tekorten op de begroting en waar sommige maatregelen toe kunnen leiden ...

Blackadder the 5th zei:
herman m zei:
Blackadder the 5th zei:

Ik bedoel dus in het Europa voor de eenwording, toen elk land nog zijn eigen munt/nationale bank en zelf zijn monetaire beleid kon voeren ...

Lees dit eens, gaat over tekorten op de begroting en waar sommige maatregelen toe kunnen leiden ...

Ik heb nooit gezegd dat je met devaluatie alleen wat kan bereiken, waar zeg ik dat?
Het voorbeeld dat je noemt wordt samen met Zimbabwe altijd genoemd, maar dat heeft niks te maken met begrotingstekorten. (Los van het feit dat een beetje inflatie op zichzelf helemaal niet erg is. Zolang de lonen meestijgen is er niks aan de hand.)

(De grootste inflatie van de afgelopen 20 jaar kwam bijna 100% door de banken, nl. vastgoedzeepbel en bijna 0% door de begroting, trouwens.)

Het ging in Weimar-Duitsland om (opgelegde) schulden die niet stonden genoteerd in de eigen munt.
Mijn punt is dat je zonder eigen munt uiteindelijk geen goed begrotingsbeleid kunt voeren. Niet dat je moet kunnen devalueren om problemen op te lossen. Als je de wisselkoers vrijlaat (zoals meestal het verstandigst is) valt er sowieso niks te devalueren.
Als we van de euro een eigen munt willen maken, moet er ook begrotingsbeleid worden gemaakt op Europees niveau.

Als je het toch over begrotingstekorten wilt hebben, vraag je dan eens af hoe bijv. de VS niet "failliet" zijn gegaan na de Tweede Wereldoorlog.
Of hoe landen als Zuid-Korea economisch zijn uitgegroeid van derdewereldland tot rijk land in minder dan veertig jaar tijd.
Het is niet moeilijk maar ik zal het antwoord nog niet verklappen. :)

herman m zei:
Ik heb nooit gezegd dat je met devaluatie alleen wat kan bereiken, waar zeg ik dat?
Het voorbeeld dat je noemt wordt samen met Zimbabwe altijd genoemd, maar dat heeft niks te maken met begrotingstekorten. (Los van het feit dat een beetje inflatie op zichzelf helemaal niet erg is. Zolang de lonen meestijgen is er niks aan de hand.)

(De grootste inflatie van de afgelopen 20 jaar kwam bijna 100% door de banken, nl. vastgoedzeepbel en bijna 0% door de begroting, trouwens.)

Het ging in Weimar-Duitsland om (opgelegde) schulden die niet stonden genoteerd in de eigen munt.
Mijn punt is dat je zonder eigen munt uiteindelijk geen goed begrotingsbeleid kunt voeren. Niet dat je moet kunnen devalueren om problemen op te lossen. Als je de wisselkoers vrijlaat (zoals meestal het verstandigst is) valt er sowieso niks te devalueren.
Als we van de euro een eigen munt willen maken, moet er ook begrotingsbeleid worden gemaakt op Europees niveau.

Als je het toch over begrotingstekorten wilt hebben, vraag je dan eens af hoe bijv. de VS niet "failliet" zijn gegaan na de Tweede Wereldoorlog.
Of hoe landen als Zuid-Korea economisch zijn uitgegroeid van derdewereldland tot rijk land in minder dan veertig jaar tijd.

Het is niet moeilijk maar ik zal het antwoord nog niet verklappen. :)

VS had het geluk wel veel spullen te kunnen leveren voor het voeren van de oorlog zonder de bijkomende schade aan infrastructuur gebouwen e.d.
dit de andere geallieerden en Russen wel opliepen.

Zuid Korea: Opkomst van van een derde wereldland

quote uit dit gedeelte:

– Steun van het buitenland

Door de steun van andere landen, waaronder Nederland, heeft Zuid-Korea zich kunnen ontwikkelen. Zestien landen hielpen Zuid-Korea in de oorlog. Toen deze eenmaal afgelopen was kreeg Zuid-Korea van diezelfde landen economische hulp om het land weer op te bouwen.

Een beetje te vergelijken met de Marshall hulp die Europa kreeg van de Amerikanen na WW2. Het leek ze niet verstandig om net als na WW1 de verliezers grote herstelbetalingen op te leggen en daarmee de bron voor een mogelijk nieuw conflict te kweken.

Vraag blijft hoe je de transitie van auto's op brandstof naar elektrisch soepel laat verlopen zonder de overheidsbegroting door de war te schoppen.

@Blackadder
Dit wordt een lange discussie..
Helaas heb ik daar geen tijd voor. :)

Laat ik het erop houden dat die ontwikkelingshulp aan Zuid-Korea als reden voor economisch succes natuurlijk heel lief is, maar wel onzin.
Talloze landen kregen en krijgen ontwikkelingshulp. De vraag is waarom dat land is gekomen waar het nu is en met welk economisch beleid.
Het antwoord zit in gigantische overheidsinvesteringen en directe ingrepen in de industrie.
Dus meteen een antwoord op je vraag: de overheidsbegroting is een non-issue. Als bepaalde investeringen noodzakelijk zijn, dan moet je die gewoon doen. Of het tekort nu oploopt tot 3, 5, 10 of 15 procent.

herman m zei:
Dus meteen een antwoord op je vraag: de overheidsbegroting is een non-issue. Als bepaalde investeringen noodzakelijk zijn, dan moet je die gewoon doen. Of het tekort nu oploopt tot 3, 5, 10 of 15 procent.

Of je bepaalde maatregelen noodzakelijk zijn (in dit geval de aanschaf/gebruik van EV's stimuleren) is uiteindelijk een politieke discussie.
De mogelijke gevolgen voor de begroting is dat dus ook.
Begrotingsdiscipline is een middel om een bepaald doel te bereiken, niet een doel op zich, in dat opzicht ben ik het wel met je eens.
Probleem in de praktijk is vaak dat men korte termijn (lees tot de volgende verkiezingen) planningen maakt en de problemen door de
volgende regering mag worden opgelost ...

Ontopic: Het zou mooi zijn als een goedkope A-segment EV-auto op de markt zou komen,
met dergelijke auto's zou naar mijn idee pas echt grote stappen gemaakt kunnen worden.
Dit soort auto's wordt vaak op de korte afstand gebruikt en
een groot bereik/goede prestaties zijn dan minder belangrijk.

Blackadder the 5th zei:
Ontopic: Het zou mooi zijn als een goedkope A-segment EV-auto op de markt zou komen,
met dergelijke auto's zou naar mijn idee pas echt grote stappen gemaakt kunnen worden.

Maar die is er al. :)
11587825-1-1-2.jpg

herman m zei:
Blackadder the 5th zei:

Maar die is er al. :)
11587825-1-1-2.jpg

Dat bedoel ik dus, geen dure EV A-segmenters ... ;)

Ook de C-Zero en de iOn heb je nu nieuw v.a. €22000, de (ik dacht identieke) iMIEV kost €26600.
Met occasions voor €11.000~12.000 kun je toch wel spreken van concurrentie voor een Aygo als je die vooral in de stad gebruikt.

herman m zei:
Ook de C-Zero en de iOn heb je nu nieuw v.a. €22000, de (ik dacht identieke) iMIEV kost €26600.
Met occasions voor €11.000~12.000 kun je toch wel spreken van concurrentie voor een Aygo als je die vooral in de stad gebruikt.

Zolang een nieuwe Smart EV nog 19000 Euro kost, terwijl een nieuwe Smart benzine al voor 12000 Euro te krijgen is,
kan je nog niet echt van een doorbraak spreken.
Daarvoor is naar mijn mening het prijsverschil (nog steeds) te groot.

Het zou niet zo moeilijk hoeven zijn om slimme financieringsvormen te bedenken zodat dit verschil kleiner wordt, bijvoorbeeld door het verschil in onderhoud, MRB en energie/brandstofkosten t.o.v. benzine voor de klant voor te financieren.
De vraag blijft vaak, willen ze die dingen eigenlijk wel verkopen. :)
Of is dit een manier om "de normen" te halen.

herman m zei:
Het zou niet zo moeilijk hoeven zijn om slimme financieringsvormen te bedenken zodat dit verschil kleiner wordt, bijvoorbeeld door het verschil in onderhoud, MRB en energie/brandstofkosten t.o.v. benzine voor de klant voor te financieren.
De vraag blijft vaak, willen ze die dingen eigenlijk wel verkopen. :)
Of is dit een manier om "de normen" te halen.

Ik denk niet dat ze die auto's met verlies willen verkopen.
7000 euro is aardig wat benzine/mrb in dit segment, dat prijsverschil is gewoon te groot voor de particuliere autorijder.

BP tegen aandeelhouders: "groei van vraag naar olie zal vraag naar EV's overspoelen" (Bloomberg).

Een paar puntjes.

De econoom in kwestie gaat uit van 70 miljoen EV's in 2040. Dat is ongeveer drie miljoen per jaar.

Maar in 2016 zullen er al wereldwijd ongeveer een miljoen EV's verkocht worden en het recente groeipercentage is 50%. Dat is exponentieel en zal alleen daarom al tot veel hogere aantallen in 2040 leiden. Met het serieus toetreden van de grote autoproducenten tot de EV-markt is er is geen reden om aan te nemen dat het groeipercentage zal dalen; eerder stijgen. Alleen Tesla al (daar heb je die snotneus weer) wil de komende jaren een jaarlijkse groei van >100% realiseren. Dat kunnen de andere spelers, met hun veel grotere productiecapaciteit, niet op zich laten zitten.
BP heeft het ook niet over de stijgende prijs van fossielauto's enerzijds en de constant hard dalende prijs van EV-accu's anderzijds, die worden ingebouwd in auto's die toch al goedkoper zijn om te produceren. Om nog maar te zwijgen over de constant stijgende kosten van oliewinning.

De Rockefellers zijn recentelijk al heel bewust opgehouden met investeren in de industrie waarin ze ooit groot zijn geworden. Het moet natuurlijk worden voorkomen dat andere investeerders hun voorbeeld volgen. Dus gaat u maar rustig slapen, beste geldschieters, onze toekomst is geweldig.

Nog een leuk, quasi-dreigend citaat:

“I do think sometimes that perhaps if our objective has to do with climate, perhaps we should spend more time on how to encourage and capture those improvements in efficiency rather than on EVs,’’ he said. “If I had some subsidies to use, I’d ask if it’s always best to encourage a switch from internal combustion engine to electric vehicle or better internal combustion engines? Bigger bang for your buck.’’

Met andere woorden: jongens, ga nou gewoon door met het verbranden van kostbare grondstoffen, het steunen van foute regimes/religies en het spekken van onze kas, maar verbrand die grondstoffen alleen maar wat efficiënter. Het gaat immers uitsluitend om de centen en de rest is bijzaak.

BP heeft het bij de insinuatie over subsidie voor duurzame energie voor het gemak ook maar weer niet over de wereldwijde financiële voordelen voor de fossiele brandstofindustrie, waaronder het gratis kunnen externaliseren van de maatschappelijke schade die het gebruik van fossiele brandstoffen veroorzaakt. Die voordelen zijn honderden tot duizenden keren zo groot als de 'subsidies' waarmee we het smerige fossiele verleden nou eindelijk eens achter ons willen laten.

Blackadder the 5th zei:
Wel eens over nagedacht waar alle energie vandaan moet komen van die grote EV's met "ludricous mode"?

Al die energie komt uit accu's. En die accu's kun je laden met elektriciteit uit heel veel verschillende bronnen, die steeds diverser en duurzamer worden. En dat op het moment dat het jou schikt, wanneer het bijvoorbeeld het goedkoopst (of zelfs gratis) is, omdat er een overschot aan wind- en/of zonne-energie is. Waar niet veel mensen bij stilstaan: laden duurt wat langer dan tanken, maar het kost je per saldo echt veel minder tijd dan tanken.

Overigens is ludicrous mode maar een gadget, zoals een Bugatti Veyron een gadget is. Je hebt er rationeel gezien niks aan, maar het is wel leuk om te hebben, natuurlijk. Een soort penisprothese voor Teslarijders. Alleen mensen met meer geld dan ratio kopen het en die paar lui maken er maar een paar keer gebruik van. In het grote geheel van EV-energieverbruik gaat ludicrous mode nergens over.

Bloomberg: Daimler moet bezuinigen op EV-ontwikkelingskosten

Daimler moet wel investeren in de elektrische toekomst, maar blijkt er moeite mee te hebben om het vol te houden. Probleem is dat de aandeelhouders willen dat ze ook op korte termijn winstgevend blijven. Zo hoort dat nou eenmaal, vinden ze.

Een minstens zo groot probleem is dat ze moeten blijven investeren in oude techniek. Daimler gaat ervan uit dat 25% van de productie in 2025 elektrisch is, maar dat wil zeggen dat 75% dan nog ouwe fossielmeuk zal zijn.

“We cannot stop advancing combustion engine technology, even if 25 percent of vehicles sold in 2025 are e-cars, as 75 percent won’t be”

Daimler weet als geen ander dat de fossiele investeringen van de komende jaren sunk costs (lees: weggegooid geld) zullen zijn, maar ze hebben geen keus. Althans: ze lijken niet echt te durven kiezen voor een drastische vlucht naar voren.

De huidige wegwerpmaatschappij houdt de olievraag toch wel in stand ook al zou al het verkeer volledig elektrisch gaan rijden, dus wat dat betreft hoeft Shell en BP (en hun aandeelhouders) er totaal niet wakker van te liggen... voor productie zijn immers ook sloten olie en andere fossiele brandstoffen noodzakelijk.

En wat het milieu betreft:
Zolang er alleen maar gekeken blijft worden naar de milieu-effecten tijdens het gebruik van een product i.p.v. productie + gebruik + levensduur van een product blijft het hele milieuverhaal een kunstmatig opgewekt verhaaltje wat veel positiever voorgespiegeld wordt als wat het daadwerkelijk is.
En dan kan men voor het eind van de levensduur wel heel mooi wijzen naar "milieuvriendelijke recycling", maar die milieuvriendelijke recycling van al die wegwerpartikelen is ook nog steeds een stevige aanslag op het milieu.

Blackadder the 5th zei:
Wel eens over nagedacht waar alle energie vandaan moet komen van die grote EV's met "ludricous mode"?

Al die energie komt uit accu's. En die accu's kun je laden met elektriciteit uit heel veel verschillende bronnen, die steeds diverser en duurzamer worden. En dat op het moment dat het jou schikt, wanneer het bijvoorbeeld het goedkoopst (of zelfs gratis) is, omdat er een overschot aan wind- en/of zonne-energie is. Waar niet veel mensen bij stilstaan: laden duurt wat langer dan tanken, maar het kost je per saldo echt veel minder tijd dan tanken.

Overigens is ludicrous mode maar een gadget, zoals een Bugatti Veyron een gadget is. Je hebt er rationeel gezien niks aan, maar het is wel leuk om te hebben, natuurlijk. Een soort penisprothese voor Teslarijders. Alleen mensen met meer geld dan ratio kopen het en die paar lui maken er maar een paar keer gebruik van. In het grote geheel van EV-energieverbruik gaat ludicrous mode nergens over.

Hoe snel zal de energievoorziening omgaan van olie naar zelfvoorzienend?
Je kunt een deadline stellen voor de introductie van EV's, maar als de energie nog steeds met kolen/gas/steenkool
opgewekt moet worden is het alleen het probleem verplaatsen/groter maken ...

Blackadder the 5th zei:
Je kunt een deadline stellen voor de introductie van EV's, maar als de energie nog steeds met kolen/gas/steenkool

Tsja, moeilijk hoor.

Laat ik het voor het gemak even bij de feiten houden. In grote delen van de wereld is duurzame energie nu al veel goedkoper dan fossiele energie. Als je dat weet, waarom vraag je je dan af hoe lang het nog gaat duren?

Verder scheelt een EV nu al minstens 30% in de uitstoot ten opzichte van een vergelijkbare fossielauto, over de gehele levensduur van de auto, zelfs al zie je kans om uitzonderlijk lomp te zijn en er honderd procent kolenstroom in te stoken. Ook dat verzin ik niet zomaar, dat is een feit. Die honderd procent kolenstroom in je EV is nu al onmogelijk en het percentage fossiele stroom daalt in de komende jaren hard. Daar ontkomen we niet aan.

Steeds maar weer suggereren dat een EV geen verschil zou maken of de dingen zelfs erger zou maken is niet meer dan kroegpraat van lieden die bang zijn dat hun leven verandert. Of erger nog: dat ze geen andere keus gaan hebben dan zelf te moeten veranderen om te kunnen leven in een toekomst die toch echt anders zal zijn. De feiten spreken de nonsens die ze zo graag verspreiden nu al tegen. Naarmate de ontwikkelingen vorderen (steeds duurzamere energie-opwekking, kelderende accuprijzen, hogere fossielprijzen, uiterst bruikbare EV's, steeds meer consumenten die zich afvragen waarom ze nog een fossielauto zouden willen) gaan de feiten alleen maar meer tegen ze werken.

Blackadder the 5th zei:

Tsja, moeilijk hoor.

Laat ik het voor het gemak even bij de feiten houden. In grote delen van de wereld is duurzame energie nu al veel goedkoper dan fossiele energie. Als je dat weet, waarom vraag je je dan af hoe lang het nog gaat duren?

Verder scheelt een EV nu al minstens 30% in de uitstoot ten opzichte van een vergelijkbare fossielauto, over de gehele levensduur van de auto, zelfs al zie je kans om uitzonderlijk lomp te zijn en er honderd procent kolenstroom in te stoken. Ook dat verzin ik niet zomaar, dat is een feit. Die honderd procent kolenstroom in je EV is nu al onmogelijk en het percentage fossiele stroom daalt in de komende jaren hard. Daar ontkomen we niet aan.

Steeds maar weer suggereren dat een EV geen verschil zou maken of de dingen zelfs erger zou maken is niet meer dan kroegpraat van lieden die bang zijn dat hun leven verandert. Of erger nog: dat ze geen andere keus gaan hebben dan zelf te moeten veranderen om te kunnen leven in een toekomst die toch echt anders zal zijn. De feiten spreken de nonsens die ze zo graag verspreiden nu al tegen. Naarmate de ontwikkelingen vorderen (steeds duurzamere energie-opwekking, kelderende accuprijzen, hogere fossielprijzen, uiterst bruikbare EV's, steeds meer consumenten die zich afvragen waarom ze nog een fossielauto zouden willen) gaan de feiten alleen maar meer tegen ze werken.

Fantastisch, waar wachten we nog op?
We kunnen lekker doorgaan met hetgeen we nu doen, en iedereen kan op termijn met een elektrische auto rondrijden.
Waarom zijn we hier niet eerder aan begonnen?
En waarom loopt Nederland nog zo achter, terwijl we zo ongeveer de windmolen hebben uitgevonden?

220px-WiekerMeule0978.jpg

Leuk onderzoek: er wordt nogal eens gebaseerd op "naar verwachting zal..." en "er van uit gaande dat..." en "als richtwaarde kan aangehouden worden dat...".:T
Feitelijk zijn al die mooie cijfertjes dus nog steeds geen harde cijfers maar slechts schattingen, waarbij er gemakshalve maar klakkeloos vanuit wordt gegaan dat de levensduur tussen elektrisch vervoer en fossiel vervoer geheel gelijk is en blijft. (wat ook nog nergens bewezen is)
En als ik in de huidige praktijk al zie dat moderne auto's redelijk snel afgeschreven (lees "gerecycled") worden vanwege complexe en/of dure elektronica-storingen heb ik ook niet de verwachting dat de levensduur van het elektrisch vervoer er weer op vooruit gaat maar eerder achteruit... als we die factor ook meenemen in het onderzoek dan krijgen we opeens heel andere uitkomsten van al die "reken"sommetjes.

En waar blijft het LPG/CNG-plaatje als schoonste fossiele brandstof?... ik herinner me ergens een TNO-onderzoek waarbij LPG al de helft schoner zou zijn als de benzinestoker, wellicht is daar ook al veel milieuwinst mee te behalen.

Blackadder the 5th zei:
Al zou de energie niet duurzamer opgewekt worden dan is een EV nog steeds schoner. Het probleem wordt dus zeker niet groter. Het probleem wordt inderdaad deels verplaatst. Maar het verplaatsen van uitstoot van de uitlaat in een woonomgeving naar een schoorsteen op een industrieterrein biedt direct gezondheidsvoordelen. Verder staat de sluiting van kolencentrales al op de planning en komen er steeds meer en betere zonnepanelen/windmolens etc.

Dakloos zei:
Blackadder the 5th zei:
Al zou de energie niet duurzamer opgewekt worden dan is een EV nog steeds schoner. Het probleem wordt dus zeker niet groter. Het probleem wordt inderdaad deels verplaatst. Maar het verplaatsen van uitstoot van de uitlaat in een woonomgeving naar een schoorsteen op een industrieterrein biedt direct gezondheidsvoordelen. Verder staat de sluiting van kolencentrales al op de planning en komen er steeds meer en betere zonnepanelen/windmolens etc.

Mogen ze wel een beetje tempo maken in Nederland met duurzame energie, anders moet men noodgedwongen kolencentrales openhouden om de EV's aan de praat te houden ...

Duurzame energie

Audi trekt na anderhalf jaar alweer de stekker uit e-Tron.

Er zijn niet meer dan enkele tientallen exemplaren van gemaakt/verkocht. Wat wil je ook, als je er een miljoen euro voor moet neertellen en er voor dat geld veel betere, elektrische alternatieven zijn?

Dergelijke auto's zijn leuk om ervaring met EV op te doen. De grote aantallen zullen uit de onderkant van de markt moeten komen.
Zolang de A- en B-segment EV's nog 1,5 tot 2 keer zo duur zijn in aanschaf in vergelijk met de niet-EV's kunnen we blijven wachten op een doorbraak.

De T-Ford brak begin vorige eeuw door niet omdat het zo'n fantastische auto was,
maar vooral omdat hij goedkoop en praktisch was.

Terug
Bovenaan