A
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dat is zoals je zelf al aangeeft iets wat zeker ook opgaat voor huidige generatie verbrandingsmotoren. Kijk wat fabrikanten allemaal aan een auto hangen om (op papier) net iets schoner te zijn. Dan is de techniek van een EV relatief simpel. Ik zou me meer druk maak over de accu, die heeft nu eenmaal niet het eeuwige leven.Muddy Bandit zei:En los van of er werkelijk milieuwinst te behalen valt heb ik sterk m'n twijfels of de levensduur van het EV nog wel gelijk kan blijven aan de levensduur van de fossiele auto: trillingen, vocht en grote temperatuurverschillen (normale rij-omstandigheden dus) zijn nu eenmaal niet bepaald bevordelijk voor de levensduur van auto-elektronica, de economisch verantwoorde levensduur van de huidige generatie fossiele auto's wordt immers ook al aardig gekort door allerlei vage en dure elektronica-storingen. (is ook al bewezen door Stiba)
Ik denk dat niemand je verbied om te reageren. Ik begrijp best dat een EV voor jou voorlopig nog geen optie is. Een EV met trekgewicht van 3500 kg zal over 10 jaar ongetwijfeld leverbaar zijn, maar of dat ook binnen jouw budget past is natuurlijk nog maar de vraag. Terecht dat jij dit persoonlijk dan als een probleem van EV's ziet. Maar een dergelijk trekgewicht is voor dermate weinig mensen van belang is dat het nou niet echt een doorslaggevend argument is tegen EV's in het algemeen. Verder zie ik ook niet echt dat iemand verboden wordt te reageren, wel dat er (niet altijd even vriendelijk) gevraagd wordt een reactie wat beter te staven met feitjes.Muddy Bandit zei:Maar met mijn autogebruik-omstandigheden en met mijn bedenkingen over het huidige EV wordt je door enkele EV-fans blijkbaar gelijk als een ouderwetse en vastgeroeste petrolhead weggezet die totaal nergens voor open staat en die hier dus niet zou moeten reageren.... en dat slaat natuurlijk helemaal nergens op, die EV-fans moeten ook maar eens kunnen accepteren dat het EV nog bij lange na niet voor iedereen een geschikte optie is en dat enige kritiek en bedenkingen hierover dus ook op z'n plaats zijn.
![]()
Nobody in Particular zei:Car & Driver: Ferrari wil hoogstens hybrides maken - want ze kunnen niet zonder broembroem en hengheng.
That might not be music to the ears of ardent environmentalists, but while even Tesla targets sales volumes of 500,000 cars a year (eventually, someday), Ferrari has capped its annual manufacturing capacity at just 10,000. On top of that, many of its high-powered cars clock up notoriously low annual mileages.
Nico GTR zei:Hmmm ja.
Nee joh, diesel is de beste brandstof. En daarna maar eens kijken naar waterstof.
Nico GTR zei:Het valt best mee. En we kennen een proces in de natuur dat uit zonlicht H maakt. Fotosynthese. Op laboratoriumschaal al mogelijk. Nu nog op grote schaal en we zijn in mijn ogen klaar.
herman m zei:Nico GTR zei:Het valt best mee. En we kennen een proces in de natuur dat uit zonlicht H maakt. Fotosynthese. Op laboratoriumschaal al mogelijk. Nu nog op grote schaal en we zijn in mijn ogen klaar.
Ik zeg doen!![]()
Zadelsnuiver zei:Ik snap het idee van waterstof wel, maar ik krijg altijd het gevoel erbij dat het als hét alternatief word neergezet omdat je alsnog afhankelijk bent van een ander om het te krijgen. Als je denkt hoe groot bedrijven als Shell en ExxonMobil zijn en hoeveel medewerkers er betaald moeten worden van die liter brandstof die jij in je auto pompt dan snap je ook wel dat een litertje waterstof ook niet gratis zal zijn EN de fiscus gooit er gewoon weer lekker een berg belasting op.
En de waterstofcell vind ik echt onzinnig, dat is gewoon compleet de verkeerde kant op werken qua rendementen gewoon om te 'bewijzen' dat het in de praktijk zou moeten werken.
Nico GTR zei:herman m zei:Nico GTR zei:Het valt best mee. En we kennen een proces in de natuur dat uit zonlicht H maakt. Fotosynthese. Op laboratoriumschaal al mogelijk. Nu nog op grote schaal en we zijn in mijn ogen klaar.
Ik zeg doen!![]()
Ik ook, mijn idee is dat je dit balletje bij de olieindustrie moet leggen. Ze hebben het geld in dit te ontwikkelen en je creëert direct de mogelijkheden voor infrastructuur en een stabiele aanvoer.
Zijn alleen veel mensen oneens met mij helaas.
herman m zei:Nico GTR zei:herman m zei:Nico GTR zei:Het valt best mee. En we kennen een proces in de natuur dat uit zonlicht H maakt. Fotosynthese. Op laboratoriumschaal al mogelijk. Nu nog op grote schaal en we zijn in mijn ogen klaar.
Ik zeg doen!![]()
Ik ook, mijn idee is dat je dit balletje bij de olieindustrie moet leggen. Ze hebben het geld in dit te ontwikkelen en je creëert direct de mogelijkheden voor infrastructuur en een stabiele aanvoer.
Zijn alleen veel mensen oneens met mij helaas.
Van de olie-industrie hoef je letterlijk helemaal niks te verwachten, het zijn geen liefdadige instellingen die het welzijn van de planeet voor ogen hebben, het zijn beursgenoteerde ondernemingen waarvan de bestuurders alleen geïnteresseerd zijn in de waarde van het eigen optiepakket en in de kwartaalcijfers.
Dit soort grote structurele economische veranderingen moet samengaan met bemoeienis van de overheid (belastingstelsel, investeringen in infrastructuur, enz.). (Okee we hebben op dit moment een heel slecht functionerende overheid in dat opzicht maar dat ligt ook aan de kiezers en vooral aan de EMU.)
Ik denk dat de aangetoonde sjoemelsoftware bij zowel VAG als steeds meer andere merken pijnlijk laat zien dat diesel wel een beetje uitontwikkeld is en ontzettend smerig is. Bizar dat je bij het tankstation wel geconfronteerd wordt met schokkende teksten en plaatjes op tabak maar geen woord over die duivelse drek die je net in je bolide hebt gepompt.Nico GTR zei:Hmmm ja.
Nee joh, diesel is de beste brandstof. En daarna maar eens kijken naar waterstof.
Dakloos zei:Bizar dat je bij het tankstation wel geconfronteerd wordt met schokkende teksten en plaatjes op tabak maar geen woord over die duivelse drek die je net in je bolide hebt gepompt.
Dakloos zei:Ik denk dat de aangetoonde sjoemelsoftware bij zowel VAG als steeds meer andere merken pijnlijk laat zien dat diesel wel een beetje uitontwikkeld is en ontzettend smerig is. Bizar dat je bij het tankstation wel geconfronteerd wordt met schokkende teksten en plaatjes op tabak maar geen woord over die duivelse drek die je net in je bolide hebt gepompt.Nico GTR zei:Hmmm ja.
Wie wil er nou geen 'ultrascherp toezicht' op de eigen gezondheid en de toekomst van deze aarde? Zijn dat dezelfde mensen die sjoemelsoftware bedenken?Nico GTR zei:Diesel is nog lang niet uitontwikkeld.Benzine evenmin. We gaan alleen steeds meer toe naar een ultrascherp geregeld systeem. En sommige mensen willen dat ook niet.
Dat ben ik helemaal met je eens.Nico GTR zei:Dan is een EV weer kinderlijk eenvoudig.
Dakloos zei:Ik denk dat de aangetoonde sjoemelsoftware bij zowel VAG als steeds meer andere merken pijnlijk laat zien dat diesel wel een beetje uitontwikkeld is en ontzettend smerig is. Bizar dat je bij het tankstation wel geconfronteerd wordt met schokkende teksten en plaatjes op tabak maar geen woord over die duivelse drek die je net in je bolide hebt gepompt.Nico GTR zei:Hmmm ja.
Dakloos zei:Wie wil er nou geen 'ultrascherp toezicht' op de eigen gezondheid en de toekomst van deze aarde? Zijn dat dezelfde mensen die sjoemelsoftware bedenken?Nico GTR zei:Diesel is nog lang niet uitontwikkeld.Benzine evenmin. We gaan alleen steeds meer toe naar een ultrascherp geregeld systeem. En sommige mensen willen dat ook niet.
Dat ben ik helemaal met je eens.Nico GTR zei:Dan is een EV weer kinderlijk eenvoudig.![]()
Blackadder the 5th zei:Dakloos zei:Ik denk dat de aangetoonde sjoemelsoftware bij zowel VAG als steeds meer andere merken pijnlijk laat zien dat diesel wel een beetje uitontwikkeld is en ontzettend smerig is. Bizar dat je bij het tankstation wel geconfronteerd wordt met schokkende teksten en plaatjes op tabak maar geen woord over die duivelse drek die je net in je bolide hebt gepompt.Nico GTR zei:Hmmm ja.
Fijnstofalert - benzinemotoren viezer dan diesels
Wel vaker gehoord dat die moderne direct ingespoten benzinemotoren ook zeker niet de schoonste zijn inderdaad. In het artikel van je linkje stond er overigens nog een vraagteken achter het kopje.Blackadder the 5th zei:
Zadelsnuiver zei:Blackadder the 5th zei:Dakloos zei:Ik denk dat de aangetoonde sjoemelsoftware bij zowel VAG als steeds meer andere merken pijnlijk laat zien dat diesel wel een beetje uitontwikkeld is en ontzettend smerig is. Bizar dat je bij het tankstation wel geconfronteerd wordt met schokkende teksten en plaatjes op tabak maar geen woord over die duivelse drek die je net in je bolide hebt gepompt.Nico GTR zei:Hmmm ja.
Fijnstofalert - benzinemotoren viezer dan diesels
Dat artikel is 4,5 jaar oud. Wel interessant hoe deze aantijgingen met stille trom weer zijn vertrokken maar een paar jaar later de diesel gate de hele wereld in rep en roer heeft gezet.
Nico GTR zei:Maar goed, ik houd het bij de verwachting dat de dieselrijders naar waterstof overgaan. De trein moet terrein winnen op de middellange afstand. En de elektrische auto is voor de mensen die nu tot 15.000 per jaar rijden en niet met de auto op vakantie gaan.
Nico GTR zei:Zeker waar Blackadder. Maar qua marktwerking komt de verzadiging meestal van bovenaf. Dus is een kwestie van tijd. Een gebruikte Leaf of Zoë is nu al redelijk te betalen.
Voor mij ook bij lange na niet hoor. Maar hij daalt wel.
Nobody in Particular zei:Amsterdams taxibedrijf laat zien dat 100% elektrisch gewoon kan
"We staan vaker met een lekke band dan met een lege accu".
Muddy Bandit zei:In 1908 reed de ATAX al met de eerste elektrische taxi's in Amsterdam: rond 1915 hadden ze al zo'n 60 elektrische taxi's in bedrijf en hebben ze in Haarlem ook nog een filiaal geopend.
Nobody in Particular zei:Duitse fabrikanten willen zelf snellaadnetwerk in Europa bouwen.
De dino's blijven lafhartig doen wat ze de afgelopen eeuw gedaan hebben: eerst zeker weten dat het werkt (liefst bij een ander) en dat dan een beetje nadoen. Ze kennen waarschijnlijk niet eens de betekenis van het woord innovatie.
Nobody in Particular zei:Muddy Bandit zei:In 1908 reed de ATAX al met de eerste elektrische taxi's in Amsterdam: rond 1915 hadden ze al zo'n 60 elektrische taxi's in bedrijf en hebben ze in Haarlem ook nog een filiaal geopend.
Interessant, dat wist ik niet. Maar het heeft het niet gehaald. Ik kan me niet voorstellen dat het nu net zo gaat.
Muddy Bandit zei:[...] als de subsidies komen te vervallen dan zakt die markt weer als een kaartenhuis ineen.
zeebra zei:De Dino's zijn slim. Ze hoeven alleen maar af te wachten tot Tesla buiten adem raakt en omvalt.
zeebra zei:BMW loopt met de I3 voor op Tesla, dus innoveren kunnen ze wel. Neem alleen het koolstofvezel wat ze toepassen. Daardoor blijft de auto relatief licht.
De meest bekende elektrische auto is de auto van oma Duck.Muddy Bandit zei:Nobody in Particular zei:Muddy Bandit zei:In 1908 reed de ATAX al met de eerste elektrische taxi's in Amsterdam: rond 1915 hadden ze al zo'n 60 elektrische taxi's in bedrijf en hebben ze in Haarlem ook nog een filiaal geopend.
Interessant, dat wist ik niet. Maar het heeft het niet gehaald. Ik kan me niet voorstellen dat het nu net zo gaat.
Het elektrisch rijden is gewoon net zo oud als de plofwagen, in de afgelopen eeuw is al meermalen gepoogd om dit berijfsmatig in te zetten om kosten te kunnen besparen... denk ook maar eens aan Spijkstaal, dat nederlandse bedrijf is ook groot geworden met elektrisch vervoer.
Door de decennia heen is al vaak genoeg aangetoond dat EV best wel kansen heeft ondanks de nadelen, maar voordat er een echte doorslag kan gaan komen zal er toch eerst gewerkt moeten worden aan het te hoge prijsverschil tussen EV en plofvervoer.
Het zijn nu nog steeds de subsidies die het prijsverschil moeten effenen voor de consument, en dat is gewoon een kunstmatig gecreëerde situatie die staat of valt met de continuïteit van subsidie... dus geen stevige poot waar het EV duurzaam op kan blijven draaien, als de subsidies komen te vervallen dan zakt die markt weer als een kaartenhuis ineen.
rke zei:EV heeft wel zijn voordelen, maar we zoeken het verkeerd. Dankzij de accubakken wordt nu pijnlijk zichtbaar aangetoond hoeveel energie wij gebruiken om een kreukelrandje en een paar vrijwel ongebruikte zetels van hot naar her te verslepen.
Ik bedoel maar: je koopt een Tesla en vervolgens komt er een elektromonteur krachtstroom thuis aanleggen (3 keer 16A)....
Daar gaan jouw groene acties om 100 Watt gloeipeertjes te vervangen door 5 Watt led's. Er stroomt maar liefst 15.000 Watt de Tesla in, waar maak je jezelf dan druk om met die 95 Watt besparing....
Ik zag recent (ik zal eens zoeken op de dashcam) een ligfiets rijden. Volledige stroomlijn, driewieler, dat wel.
Maar meneer trapte 45 ~ 50 km/uur op een gewone woonwerk rit. Vul die 100 tot 200 Watt benen-energie nu eens aan met een 1000 Watt elektromotortje in plaats van een lomp grote stalen doos met 200.000 Watt....
Daar zit besparing, niet in die plofmotor vervangen door een accu met elektromotor.
Nobody in Particular zei:Muddy Bandit zei:[...] als de subsidies komen te vervallen dan zakt die markt weer als een kaartenhuis ineen.
Een EV is, nu nog even afgezien van de accu, een stuk simpeler en goedkoper te maken dan een auto met plofmotor. Ik heb al meermalen nieuwsberichten gepost waaruit blijkt dat de prijzen van accu's constant en hard dalen, met als onvermijdelijk gevolg dat het geen tien jaar meer duurt voordat EV's goedkoper zijn dan fossielauto's.
Waar doe ik het allemaal voor?