Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Muddy Bandit zei:
Die accuprijzen kunnen nu wel hard dalen, maar in het verleden behaalde resultaten bieden nog steeds geen garantie voor de toekomst.
Want overal zit een bodemprijs aan die o.a. gebaseerd is op kosten grondstoffen + arbeid + energie + transport, en al deze kosten zijn variabele kosten die voor de toekomst gewoon niet bij voorbaat vast te stellen zijn... dus puur natte vingerwerk op basis van wat voorgeschotelde verwachtingen, daar zijn in de afgelopen crisisjaren ook al velen mee op de fles gekomen.
Dat vraag ik me ook af. Het zou mij ook niet verbazen wanneer accuprijzen juist stijgen als gevolg van een sterk toenemende vraag naar elektrische auto's.

Dit blijft ook een geniaal ding.

Spookt ook als idee al veel langer door mijn hoofd om er een te maken, ik heb al wat schetsen en de hulp van wat medestudenten alsmede een paar docenten die wel mee willen in het idee. Maar ik struikel heel erg over de regelgeving van de RDW.

Op de afgelopen RAI heb ik staan praten met een (verschrikkelijk vervelende en cynische) gozer die ongeveer mijn idee had qua vorm, al was die van mij wat ruimer opgezet en een ander deur en bagageruimte idee. Maar ook zon regendruppel.
Hoe dan ook, die van hem reed maar 25 omdat je dan dus zonder rijbewijs in een dergelijk ding kan rijden omdat het een fiets is en geen auto.
Ja 25 km/h red ik op een van de richtingen met gemak! Ik heb mijn hele leven op een mountainbike of een racefiets gereden, dus 20 km in 40 minuten op een dag was geen probleem, heen 20 min en terug 30. Maar goed! Dat vond hij onzin en zodoende dat ie vervelend was.

Hoe dan ook, ik wil dat ding registreren als een soort van Twizy, dus tegen de 80 en met wat geluk zelfs 120 km/h op trapkracht. Berekeningen moet ik ook nog maken wat efficienter is. Maar in dat geval begint de RDW moeilijk te doen, een 3 wieler is het idee, 2 voorwielen en 1 achter, kan een motor zijn maar als je dat zonder helm wilt doen zijn er weer eisen aan de constructie en veiligheid, zeker voor de gordel en ja....het is een doodskist op wielen als je de snelweg neemt. Dus hoe krijg je goedkeuring?

Geen idee, maar het concept idee blijft goed, want voor dagelijks woon werk voor een hele hoop mensen kan dit een heel leuk alternatief zijn en het gebruik van een echte auto tot 5000 km/jaar kunnen beperken als het niet minder is.

Je bedoelt zoiets?
Morgan-EV3-Concept-Car.jpg

Maar dan lichter en met dak en ruitenwisser. ;)

Mocht ik in de mogelijkheid komen iets dergelijks daadwerkelijk te starten als project houd ik jullie daarvan op de hoogte. Tot die tijd houd ik precieze details liever nog even geheim.

Fossiele brandstofauto's mag ik hopen. Of gaan we kortzichtig zijn en alles wat waterstof kan verbranden ook maar direct verbieden?

Nico GTR zei:
Fossiele brandstofauto's mag ik hopen. Of gaan we kortzichtig zijn en alles wat waterstof kan verbranden ook maar direct verbieden?

<pedant>Waterstof is geen brandstof, maar een energiedrager.</pedant>

Het gelinkte artikel maakt overigens goed duidelijk waar het echt om gaat.

Carfanatic zei:
Nico GTR zei:

NiP gaat wat kort door de bocht, titel van het artikel:

Zweden zet zinnen op EU-verbod op diesel- en benzineauto’s

(y) Heb je gelijk in.

Nobody in Particular zei:
Nico GTR zei:

Heb je gelijk in maar als ik het in de fik wil zetten explodeert het toch....

Hoe dan ook, is dat ook waar.

Nobody in Particular zei:
Nico GTR zei:

Mij toch niet helemaal. Gaat het puur om benzine en diesel of ook om (iets) groenere alternatieven?

Ik vind deze ook wel leuk:

https://www.elsevier.nl/Kennis/blogs/2015/7/Nederland-is-gidsland-in-tot-mislukken-gedoemde-techniek-2663568W/

Blackadder the 5th zei:
Tros radar 24-10-2016 Laadpalen

Quote uit de uitzending:

Waarom ben je bij de ene laadpaal voor elektrische auto's 20 cent, en bij de andere 1,10 euro per kWh kwijt? En waarom zie je de prijs niet direct?

Volgens de reportage ben je bij de duurste aanbieder per km zowat net zo duur uit als voor de brandstof bij een benzine-auto ... :(

Ik had het gisteren ook gezien.... afgezet tegen € 1,10/kWh rijdt mijn oude V8 drankorgel nog voordeliger als een Tesla.:)
Dat laadpaalcircus is nog een aardige maffia-bende.:(

Muddy Bandit zei:
Ik had het gisteren ook gezien.... afgezet tegen € 1,10/kWh rijdt mijn oude V8 drankorgel nog voordeliger als een Tesla.:)
Dat laadpaalcircus is nog een aardige maffia-bende.:(

Zolang het aanbod aan laadpalen nog kleiner is dan de vraag zal dit nog wel zo blijven. De meeste elektrorijders zijn
al blij dat ze kunnen laden, de kosten zijn probleem nummer 2 ... ;)

Naar mijn idee is een EV alleen interessant als je de auto met stroom van het eigen huis en/of bedrijf op kunt laden.
Maar ja, dan moet je wel plek hebben om de auto te kunnen stallen ...

"Waarom ben je bij de ene laadpaal voor elektrische auto's 20 cent, en bij de andere 1,10 euro per kWh kwijt? En waarom zie je de prijs niet direct?"

Het tarief voor het betreffende 22 kW AC dubbele laadpunt is als volgt: € 2,00 starttarief plus € 0,25 per kWh (gratis koffie)

Dus als je maar 2,3 kWh laadt krijg je zo'n hoog bedrag van 1,10 euro per kWh. Dat het starttarief hoger is klinkt logisch omdat het een snellere laadpaal is.

De meeste plug-in hybrides kunnen ook alleen op lage snelheid laden. Voordeel van een volledig elektrische auto is dat je meestal sneller kan laden en meer kWh's per laadbeurt en dus minder last hebt van een hoog starttarief.

GreenFlux tarieven

GreenFlux tarieven alle laadpalen

Bij het normale tanken heb je toch ook geen extra flauwekul van starttarief en transactiekosten, maar gewoon een duidelijk zichtbare all-in literprijs die je (al dan niet op rekening) moet betalen ongeacht of je nu 10 of 100 liter afneemt?

Ik kan me voorstellen dat het kWh-tarief aan een openbare laadpaal een stuk duurder uitvalt als vanuit je eigen laadpunt, maar dat is de literprijs aan de openbare pomp ook in vergelijking met de literprijs die je betaald voor het afvullen van een eigen (bedrijfs)pomp.
Maar om naast een hoger kWh-tarief daar ook nog eens een starttarief + transactiekosten extra voor in rekening te brengen kan ik alleen maar zien als dubbel op geldklopperij om snel uit de kosten te komen en daarna extra winst te maken.

Muddy Bandit zei:

https://www.elsevier.nl/Kennis/blogs/2015/7/Nederland-is-gidsland-in-tot-mislukken-gedoemde-techniek-2663568W/
Ik ook, aangezien dit blog nu een jaar later al zo achterhaald is (voor zover het destijds al klopte).

Dakloos zei:
Muddy Bandit zei:

Ik ook, aangezien dit blog nu een jaar later al zo achterhaald is (voor zover het destijds al klopte).

Een beetje tegengas geven op de ronkende artikelen met veel "wishful thinking" kan mijns inziens geen kwaad ... ;)

Elektrische auto is voor mij niet interessant,ik heb thuis geen enkele mogelijkheid om een auto op te laden,zou mooi zijn als er eventueel nog andere alternatieven komen voor de verbrandingsmotor,maar het liefst blijf ik zolang mogelijk met een auto met verbrandingsmotor rijden,die worden ook steeds schoner.

Ik zou wel een elektrisch voertuig willen gebruiken.

Maar dan denk ik aan een dak en muren (van het huis) vol zonnecellen en een Tesla Powerwall in combinatie met een lichtgewicht elektrische motorfiets of zeer snelle elektrische (lig)fiets. Zodat ik gratis kan laden - ik denk dat elektriciteit flink duurder gaat worden als de meerderheid elektrisch rijdt.
De zeer snelle elektrische (lig)fiets zou mijn voorkeur hebben, er zijn op dit moment experimentele exemplaren die geen moeite hebben met 80 ~ 100 km/uur. Bovendien zal de workout tijdens het rijden de conditie en concentratie van de bestuurder verhogen.

Voor het vrachtvervoer en het echte werkverkeer zal elektrisch rijden nog even op zich laten wachten. Een 40-tonner heeft veel energie nodig en wordt erg veel gebruikt. Ik denk voor die groep aan stoom, CNG, LPG of toch schone diesels.
Misschien is een verplichte begrenzer voor alles op (fossiele) brandstof een oplossing, daarmee kan het doel dat vooral vracht en werkverkeer op brandstof gaat rijden gehaald worden.

rke zei:
Voor het vrachtvervoer en het echte werkverkeer zal elektrisch rijden nog even op zich laten wachten. Een 40-tonner heeft veel energie nodig en wordt erg veel gebruikt.

nog een maandje wachten, https://nikolamotor.com/

Carfanatic zei:
rke zei:
Voor het vrachtvervoer en het echte werkverkeer zal elektrisch rijden nog even op zich laten wachten. Een 40-tonner heeft veel energie nodig en wordt erg veel gebruikt.

nog een maandje wachten, https://nikolamotor.com/

Waterstof is een interessante energiedrager voor de grote vrachtwagens maar ik zou toch graag zien dat de gevaren van waterstof niet onderschat worden. Het is een erg gevaarlijk gas, vooral door de extreem hoge energiedichtheid, de ruime explosiegrenzen en diffusie door alle bekende stoffen. Er is dus geen tank te maken waar het waterstof niet "uit druppelt" en het brandt in bijna alle concentraties.
Aan de andere kant kan een geringe diffusie en een rendementsverlaging (door de overgang van elektriciteit naar waterstof, het verpompen en het omzetten naar elektriciteit) acceptabel zijn als je het extreem schone gebruik in de vergelijking meeneemt.

Toch zie ik meer in een stoommachine in vrachtwagens. Moderne kolencentrales gaan met het rendement richting de 65% dankzij stoom en deze technieken kunnen waarschijnlijk (met lager rendement) ook gebruikt worden voor verbranding in vrachtwagens. Voor het milieu is stoom ook beter dan diesel; sommige stoomauto's uit de twintiger jaren hadden een uitstoot die aan de moderne emissienormen voldoet.
Bovendien is 2 minuten opstarten geen bezwaar bij een voertuig wat daarna een paar uur aan een stuk gebruikt wordt.

rke zei:
Toch zie ik meer in een stoommachine in vrachtwagens. Moderne kolencentrales gaan met het rendement richting de 65% dankzij stoom en deze technieken kunnen waarschijnlijk (met lager rendement) ook gebruikt worden voor verbranding in vrachtwagens. Voor het milieu is stoom ook beter dan diesel; sommige stoomauto's uit de twintiger jaren hadden een uitstoot die aan de moderne emissienormen voldoet.
Bovendien is 2 minuten opstarten geen bezwaar bij een voertuig wat daarna een paar uur aan een stuk gebruikt wordt.

Stoom is mooi. Maar maak jezelf niks wijs over rendement of emissienormen. Het rendement van elektriciteitscentrales is hoog omdat er geen stoommachines maar stoomturbines worden gebruikt. Stoomturbines werken het beste op zo groot mogelijke schaal en bij constante toerentallen en zijn daarom ongeschikt voor wegtransport.

Bovendien zal het opwekken van stoom als energiedrager altijd afhankelijk zijn van kernsplitsing (niet echt een optie op de weg) of het verbranden van fossiele grondstoffen. Dat tijdperk loopt onverbiddelijk teneinde. De fossiele grondstoffen die we nog hebben kunnen we maar beter daadwerkelijk als grondstof gebruiken en niet omzetten in CO2.

rke zei:
Waterstof is een interessante energiedrager voor de grote vrachtwagens maar ik zou toch graag zien dat de gevaren van waterstof niet onderschat worden. Het is een erg gevaarlijk gas, vooral door de extreem hoge energiedichtheid, de ruime explosiegrenzen en diffusie door alle bekende stoffen. Er is dus geen tank te maken waar het waterstof niet "uit druppelt" en het brandt in bijna alle concentraties.
Aan de andere kant kan een geringe diffusie en een rendementsverlaging (door de overgang van elektriciteit naar waterstof, het verpompen en het omzetten naar elektriciteit) acceptabel zijn als je het extreem schone gebruik in de vergelijking meeneemt.

Je moet ze niet onderschatten maar ook niet leidend maken. Diffusie gaat ook veel sneller door de relatief hoge druk waarmee je het opslaat. Daardoor zet de tank telkens uit wat de afstand tussen de moleculen groter maakt.
In dit opzicht echter kom je nooit op een rijk genoeg mengsel om ontbranding of een explosie mogelijk te maken.

Voordeel is dat je waterstof ook niet hoeft te produceren in een grote fabriek. Je zou de infrastructuur zo kunnen opzetten dat het enige medium wat je rondpompt elektriciteit is. Dan heb je geen tankers die rijden met grote hoeveelheden van het spul. Wat echter ook weer goedkoper is als je bedenkt dat het 10.000x zo weinig weegt als reguliere benzine. Met weliswaar 4x zoveel ruimte dat het inneemt per joule aan energie. Maar goed!
Het is wel een goede oplossing als we vervoer willen houden op de manier dat we het nu kennen. En de mensheid kennende zal dat wel zo zijn.

Volgens mij is het een gemiste kans dat de EV-producenten geen industriestandaard opzetten voor wisselaccu's.
Carrosserie zo inrichten dat je de lege cellen zo uit je auto kunt schuiven en kunt wisselen voor volle.

herman m zei:
Volgens mij is het een gemiste kans dat de EV-producenten geen industriestandaard opzetten voor wisselaccu's.
Carrosserie zo inrichten dat je de lege cellen zo uit je auto kunt schuiven en kunt wisselen voor volle.

Het is geprobeerd, met een techniek van Renault en dat accuwisselbedrijf wat ooit 2 vestigingen had in NL. Maar kwam niet van de grond en vond geen herhaling bij andere bedrijven. Zonde? Weet ik niet.
Een accu wisselen wetende dat die dingen achteruit gaan en dus van een zeer belangrijk onderdeel van je auto afstand doen in termen van bezit vinden veel mensen lastig.

Dat moet je dus op bijna elk tankstation kunnen doen, op statiegeldbasis zeg maar.
Er zijn meer dingen die op moment X floppen maar op moment X+1 of X+2 wel slagen. :)

Zeker waar! Eigenlijk is het iets wat de meeste fabrikanten zonder het te zeggen en onder de aandacht te brengen hadden moeten toevoegen. En als je dan een basis hebt voor elektrische auto's qua verkopen het introduceren als mogelijkheid.
Op dat punt trek je dan mensen die nog twijfelen voor de lange afstand. Maar er werd meer gezien in superchargen. Wat eigenlijk veel slechter voor een accu is. Maar goed!

Zadelsnuiver zei:
Ik hoop dat de ontwikkeling van de accu/batterypack de kant op zal gaan dat deze steeds kleiner en compacter gaan worden. Stel dat een batterypack dan uitneembaar zou zijn en net zo groot zou zijn als een flinke reiskoffer (ook met wieltjes en handvat etc) dan zou je een infrastructuur kunnen opzetten waarbij iedere EV rijder 2 batterypacks heeft; 1 in de auto en de andere thuis in de opladen. Als je dat systeem dan enigszins kunt standaardiseren zou je ook de huidige tankstations om kunnen bouwen naar een faciliteit waar 200 van die dingen staan te laden, je trekt er 1 uit, "plugt" hem in jouw auto en zet jouw lege batterypack weer aan de oplader.

Lijkt me een veel betere oplossing dan op straat aan een paal laden, zeker als de energie voor de "tankstations" lokaal met wind en/of zon kan worden opgewekt.

Heel het hybride gezeur van Toyota was om geen nieuwe reeks van benzinemotoren te hoeven ontwikkelen. ROI is allang terug, ze konden wat experimenteren met elektra terwijl ze er ook nog winst op draaiden.

En dan ondertussen de 2 proefballonnetjes afwachten. Heel slim!

De elektrische auto: een valse oplossing?

Quote uit het artikel:

Om de elektrische auto een kans op slagen te geven moeten we dringend een en ander veranderen. Ten eerste zal de groene stroomproductie snel opgedreven moeten worden. Het heeft weinig zin om met thermische centrales elektriciteit op te wekken die nodig is om de batterijen op te laden. Bovendien zullen elektrische auto’s kleiner en lichter moeten worden in vergelijking met het huidige wagenpark. Dat is goed voor het rijbereik. Daardoor moeten de batterijen minder vaak opgeladen worden en is er minder elektriciteit nodig. Alle auto’s vervangen door elektrische auto’s is niet realistisch. We zullen ook meer gebruik moeten maken van andere vervoersmiddelen zoals het openbaar vervoer of de fiets. Pas dan wordt de elektrische auto een realistische oplossing.

Tesla en consorten lopen dus nog steeds achter de feiten aan en verplaatsten het (energie)probleem slechts ...

Blackadder the 5th zei:
Tesla en consorten lopen dus nog steeds achter de feiten aan en verplaatsten het (energie)probleem slechts ...
Ik ben al enorm blij als die gore uitlaatgassen van mijn straat verplaatst worden naar een of ander industrieterrein. Scheelt mij met een beetje geluk een paar jaar van mijn leven. Daarnaast vind ik juist Tesla erg goed bezig, door ook te investeren in de ontwikkeling van zonnepanelen (in dakpannen) en thuisbatterijen.

Dakloos zei:
Blackadder the 5th zei:
Ik ben al enorm blij als die gore uitlaatgassen van mijn straat verplaatst worden naar een of ander industrieterrein. Scheelt mij met een beetje geluk een paar jaar van mijn leven. Daarnaast vind ik juist Tesla erg goed bezig, door ook te investeren in de ontwikkeling van zonnepanelen (in dakpannen) en thuisbatterijen.

Verplaatsen van uitlaatgassen heeft geen zin, je moet juist minder uitlaatgassen maken door zuiniger met energie om te gaan.
Hoeveel dakpannen zou je nodig hebben om een Tesla S te voorzien in zijn dagelijkse stroombehoefte? ;)

Pardon? Enig idee hoe slecht de luchtkwaliteit in steden is? Die uitstoot verplaatsen naar buiten de bebouwde kom scheelt natuurlijk enorm veel voor de volksgezondheid.

Ik denk dat de gemiddelde Tesla-rijder aardig wat pannen op zijn dak kwijt kan. ;)

De Tesla Model S is nog zuiniger dan een Smart ED op de snelweg. Het belangrijkste is de aerodynamica deze is met een CW-waarde van 0,24 voor de Model S zeer goed , de Model 3 moet zelfs 0,21 gaan halen.

www.fueleconomy.gov

Dakloos zei:
Pardon? Enig idee hoe slecht de luchtkwaliteit in steden is? Die uitstoot verplaatsen naar buiten de bebouwde kom scheelt natuurlijk enorm veel voor de volksgezondheid.

Ik denk dat de gemiddelde Tesla-rijder aardig wat pannen op zijn dak kwijt kan. ;)

Als je echt wat wilt doen, moet je aan de goede kant beginnen:

Smart_escooter_ed.jpg

Voor de (elektro) waarde van een Tesla S kun je een leuk aantal van bovenstaande EV's laten rijden in de stad
Helpt beter dan een Tesla van 2,5 ton met maximaal 4 mensen erin ... ;)

Terug
Bovenaan