Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dat vraag ik me ook af. Het zou mij ook niet verbazen wanneer accuprijzen juist stijgen als gevolg van een sterk toenemende vraag naar elektrische auto's.Muddy Bandit zei:Die accuprijzen kunnen nu wel hard dalen, maar in het verleden behaalde resultaten bieden nog steeds geen garantie voor de toekomst.
Want overal zit een bodemprijs aan die o.a. gebaseerd is op kosten grondstoffen + arbeid + energie + transport, en al deze kosten zijn variabele kosten die voor de toekomst gewoon niet bij voorbaat vast te stellen zijn... dus puur natte vingerwerk op basis van wat voorgeschotelde verwachtingen, daar zijn in de afgelopen crisisjaren ook al velen mee op de fles gekomen.
Nico GTR zei:Fossiele brandstofauto's mag ik hopen. Of gaan we kortzichtig zijn en alles wat waterstof kan verbranden ook maar direct verbieden?
Zweden zet zinnen op EU-verbod op diesel- en benzineauto’s
Nico GTR zei:Fossiele brandstofauto's mag ik hopen. Of gaan we kortzichtig zijn en alles wat waterstof kan verbranden ook maar direct verbieden?
Carfanatic zei:Nico GTR zei:Fossiele brandstofauto's mag ik hopen. Of gaan we kortzichtig zijn en alles wat waterstof kan verbranden ook maar direct verbieden?
NiP gaat wat kort door de bocht, titel van het artikel:
Zweden zet zinnen op EU-verbod op diesel- en benzineauto’s
Nobody in Particular zei:Nico GTR zei:Fossiele brandstofauto's mag ik hopen. Of gaan we kortzichtig zijn en alles wat waterstof kan verbranden ook maar direct verbieden?
<pedant>Waterstof is geen brandstof, maar een energiedrager.</pedant>
Het gelinkte artikel maakt overigens goed duidelijk waar het echt om gaat.
Mij toch niet helemaal. Gaat het puur om benzine en diesel of ook om (iets) groenere alternatieven?Nobody in Particular zei:Nico GTR zei:Fossiele brandstofauto's mag ik hopen. Of gaan we kortzichtig zijn en alles wat waterstof kan verbranden ook maar direct verbieden?
<pedant>Waterstof is geen brandstof, maar een energiedrager.</pedant>
Het gelinkte artikel maakt overigens goed duidelijk waar het echt om gaat.
Waarom ben je bij de ene laadpaal voor elektrische auto's 20 cent, en bij de andere 1,10 euro per kWh kwijt? En waarom zie je de prijs niet direct?
Blackadder the 5th zei:Tros radar 24-10-2016 Laadpalen
Quote uit de uitzending:
Waarom ben je bij de ene laadpaal voor elektrische auto's 20 cent, en bij de andere 1,10 euro per kWh kwijt? En waarom zie je de prijs niet direct?
Volgens de reportage ben je bij de duurste aanbieder per km zowat net zo duur uit als voor de brandstof bij een benzine-auto ...![]()
Muddy Bandit zei:Ik had het gisteren ook gezien.... afgezet tegen € 1,10/kWh rijdt mijn oude V8 drankorgel nog voordeliger als een Tesla.
Dat laadpaalcircus is nog een aardige maffia-bende.![]()
Ik ook, aangezien dit blog nu een jaar later al zo achterhaald is (voor zover het destijds al klopte).Muddy Bandit zei:Ik vind deze ook wel leuk:
https://www.elsevier.nl/Kennis/blogs/2015/7/Nederland-is-gidsland-in-tot-mislukken-gedoemde-techniek-2663568W/
Dakloos zei:Ik ook, aangezien dit blog nu een jaar later al zo achterhaald is (voor zover het destijds al klopte).Muddy Bandit zei:Ik vind deze ook wel leuk:
https://www.elsevier.nl/Kennis/blogs/2015/7/Nederland-is-gidsland-in-tot-mislukken-gedoemde-techniek-2663568W/
rke zei:Voor het vrachtvervoer en het echte werkverkeer zal elektrisch rijden nog even op zich laten wachten. Een 40-tonner heeft veel energie nodig en wordt erg veel gebruikt.
Carfanatic zei:rke zei:Voor het vrachtvervoer en het echte werkverkeer zal elektrisch rijden nog even op zich laten wachten. Een 40-tonner heeft veel energie nodig en wordt erg veel gebruikt.
nog een maandje wachten, https://nikolamotor.com/
rke zei:Toch zie ik meer in een stoommachine in vrachtwagens. Moderne kolencentrales gaan met het rendement richting de 65% dankzij stoom en deze technieken kunnen waarschijnlijk (met lager rendement) ook gebruikt worden voor verbranding in vrachtwagens. Voor het milieu is stoom ook beter dan diesel; sommige stoomauto's uit de twintiger jaren hadden een uitstoot die aan de moderne emissienormen voldoet.
Bovendien is 2 minuten opstarten geen bezwaar bij een voertuig wat daarna een paar uur aan een stuk gebruikt wordt.
rke zei:Waterstof is een interessante energiedrager voor de grote vrachtwagens maar ik zou toch graag zien dat de gevaren van waterstof niet onderschat worden. Het is een erg gevaarlijk gas, vooral door de extreem hoge energiedichtheid, de ruime explosiegrenzen en diffusie door alle bekende stoffen. Er is dus geen tank te maken waar het waterstof niet "uit druppelt" en het brandt in bijna alle concentraties.
Aan de andere kant kan een geringe diffusie en een rendementsverlaging (door de overgang van elektriciteit naar waterstof, het verpompen en het omzetten naar elektriciteit) acceptabel zijn als je het extreem schone gebruik in de vergelijking meeneemt.
De lobby rond de elektrische auto was zo succesvol, dat ze bijna gratis werden weggegeven. Rick Nieman onderzoekt de wereld rond de stekkerauto.
Met o.a. minister Schultz en voormalig ANWB-baas Guido van Woerkom.
herman m zei:Volgens mij is het een gemiste kans dat de EV-producenten geen industriestandaard opzetten voor wisselaccu's.
Carrosserie zo inrichten dat je de lege cellen zo uit je auto kunt schuiven en kunt wisselen voor volle.
Zadelsnuiver zei:Ik hoop dat de ontwikkeling van de accu/batterypack de kant op zal gaan dat deze steeds kleiner en compacter gaan worden. Stel dat een batterypack dan uitneembaar zou zijn en net zo groot zou zijn als een flinke reiskoffer (ook met wieltjes en handvat etc) dan zou je een infrastructuur kunnen opzetten waarbij iedere EV rijder 2 batterypacks heeft; 1 in de auto en de andere thuis in de opladen. Als je dat systeem dan enigszins kunt standaardiseren zou je ook de huidige tankstations om kunnen bouwen naar een faciliteit waar 200 van die dingen staan te laden, je trekt er 1 uit, "plugt" hem in jouw auto en zet jouw lege batterypack weer aan de oplader.
Lijkt me een veel betere oplossing dan op straat aan een paal laden, zeker als de energie voor de "tankstations" lokaal met wind en/of zon kan worden opgewekt.
Om de elektrische auto een kans op slagen te geven moeten we dringend een en ander veranderen. Ten eerste zal de groene stroomproductie snel opgedreven moeten worden. Het heeft weinig zin om met thermische centrales elektriciteit op te wekken die nodig is om de batterijen op te laden. Bovendien zullen elektrische auto’s kleiner en lichter moeten worden in vergelijking met het huidige wagenpark. Dat is goed voor het rijbereik. Daardoor moeten de batterijen minder vaak opgeladen worden en is er minder elektriciteit nodig. Alle auto’s vervangen door elektrische auto’s is niet realistisch. We zullen ook meer gebruik moeten maken van andere vervoersmiddelen zoals het openbaar vervoer of de fiets. Pas dan wordt de elektrische auto een realistische oplossing.
Ik ben al enorm blij als die gore uitlaatgassen van mijn straat verplaatst worden naar een of ander industrieterrein. Scheelt mij met een beetje geluk een paar jaar van mijn leven. Daarnaast vind ik juist Tesla erg goed bezig, door ook te investeren in de ontwikkeling van zonnepanelen (in dakpannen) en thuisbatterijen.Blackadder the 5th zei:Tesla en consorten lopen dus nog steeds achter de feiten aan en verplaatsten het (energie)probleem slechts ...
Dakloos zei:Ik ben al enorm blij als die gore uitlaatgassen van mijn straat verplaatst worden naar een of ander industrieterrein. Scheelt mij met een beetje geluk een paar jaar van mijn leven. Daarnaast vind ik juist Tesla erg goed bezig, door ook te investeren in de ontwikkeling van zonnepanelen (in dakpannen) en thuisbatterijen.Blackadder the 5th zei:Tesla en consorten lopen dus nog steeds achter de feiten aan en verplaatsten het (energie)probleem slechts ...
Dakloos zei:Pardon? Enig idee hoe slecht de luchtkwaliteit in steden is? Die uitstoot verplaatsen naar buiten de bebouwde kom scheelt natuurlijk enorm veel voor de volksgezondheid.
Ik denk dat de gemiddelde Tesla-rijder aardig wat pannen op zijn dak kwijt kan.![]()
Volt zei:De Tesla Model S is nog zuiniger dan een Smart ED op de snelweg. Het belangrijkste is de aerodynamica deze is met een CW-waarde van 0,24 voor de Model S zeer goed , de Model 3 moet zelfs 0,21 gaan halen.
www.fueleconomy.gov