Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Auto-fan zei:
Mijn punt is meer dat het geen donder uit maakt of je die gassen nu een paar 100 meter verderop uit stoot. Deze verplaatsen zich toch wel de hele stad over. Daar win je niks mee.
Mijn punt, en dat van meetinstrumenten in de binnenstad, is dat straten met veel verkeer toch opvallend viezer zijn dan de autoloze. Maar die straatjes slaat de wind zeker even over?

@rke; Daarmee illustreer je toch eigenlijk mijn punt? Hoe verder van de bron, hoe minder last. Zet je auto maar eens in de Sahara of eet eens een rendierenbiefstukje uit Tsjernobyl.

Ik ben het wel met je eens dat het roer om en iedereen in een Twizy-achtige echt verschil zou maken, maar hoe krijg je de consument zover? Die luistert liever hoe een Trump de klimaatverandering ontkent...

rke zei:
Wij moeten iets doen aan het stof in uitlaatgas (daarvan neemt de concentratie met een paar duizend kilometer wel af) en iets aan de uitstoot van CO2 (moet bestreden worden met bomen en planten).

Die uitstoot van CO2 bestrijden met bomen en planten gaat het ook niet worden... levende vegetatie neemt inderdaad wel CO2 op maar stoot een groot deel ook weer af in vrij korte tijd (denk o.a. even aan de vallende blaadjes maar ook aan het maaien en snoeien), en het restant komt al weer vrij na het afsterven van de plant.
De flora-kringloop is grofweg ongeveer zelfvoorzienend en absoluut niet berekend op het verwerken van een extra aanbod CO2 uit de fossiele buffers.

Wil je optimale CO2-opname realiseren dan kun je beter gaan voor schone zeeën en oceanen... fytoplankton buffert namelijk CO2 wat bij afsterven naar de diepte verdwijnt waar het grotendeels in een anaerobe kringloop terecht komt die de C verder buffert. (moet je er niet gelijk weer een booreiland bovenop zetten:))
En diezelfde fytoplankton is trouwens ook nog eens de grootste zuurstofproducent van onze aardkloot, een leuke bijkomstigheid.

Dakloos zei:
Iedereen begrijpt dat het in 1940 wel een paar doden had gescheeld wanneer het bombardement buiten de binnenstad had plaatsgevonden. Maar dat het verplaatsen van uitlaatgassen ook wat levens kan rekken schijnt wat moeilijker te zijn. :confused:

Tsja, de amerikanen hadden vroeger al een simpel ysteem bedacht wat lucht in het uitlaatspruitstuk pompte zodat de uitstootwaarden aan het einde van de uitlaatpijp een stuk schoner waren... maar daar werd de luchtkwaliteit netto ook niet beter van ondanks de "schonere" uitlaatgassen.

Het mengen of verplaatsen van uitstoot is nog steeds heel wat anders als het werkelijk reduceren van uitstoot... als je alleen gaat voor het verplaatsen dan zou je in die vieze straatjes net zo goed wat ventilatoren op kunnen hangen die het straatje schoon blazen, dat doen ze in tunnels ook al.

Trump roept wel vaker dingen. Zo zei hij eerder dat Obama een illegale terrorist is en de schepper van IS. Nu zag ik hem net handjes schudden met Obama en dat 'ie zeer veel respect voor hem heeft.

Trump heeft veel lopen schreeuwen en beloven om te komen waar hij nu is, maar puntje bij paaltje moeten we eerst maar eens zien hoe of wat.

Zadelsnuiver zei:
Trump roept wel vaker dingen. Zo zei hij eerder dat Obama een illegale terrorist is en de schepper van IS. Nu zag ik hem net handjes schudden met Obama en dat 'ie zeer veel respect voor hem heeft.

Trump heeft veel lopen schreeuwen en beloven om te komen waar hij nu is, maar puntje bij paaltje moeten we eerst maar eens zien hoe of wat.

Precies! Enkele dingen die op zijn website stonden zijn er ook al vanaf gehaald. Der staan genoeg goede mensen achter hem. Scherpe randjes gaan er de komende 2 maanden wel af. Die man is niet dom, dan word je geen 3,5 miljard waard. Gaat echt wel meevallen dit.

Zadelsnuiver zei:

Is standaard procedure bij verkiezingen. Eerst maken ze tijdens de campagne elkaar uit voor alles wat mooi en lelijk is,
en vervolgens roken ze met elkaar de vredespijp.
Obama kon tijdens zijn presidentschap niet alles wat hij wilde voor elkaar krijgen, dat zal voor Trump niet zoveel anders zijn.

Muddy Bandit zei:
Wil je optimale CO2-opname realiseren dan kun je beter gaan voor schone zeeën en oceanen... fytoplankton buffert namelijk CO2 wat bij afsterven naar de diepte verdwijnt waar het grotendeels in een anaerobe kringloop terecht komt die de C verder buffert. (moet je er niet gelijk weer een booreiland bovenop zetten:))
En diezelfde fytoplankton is trouwens ook nog eens de grootste zuurstofproducent van onze aardkloot, een leuke bijkomstigheid.

De zeeën en oceanen schoon :eek: .
Als je het over een ambitieus doel hebt....

Misschien is er iets te doen met een systeem waarbij je het behoud en de groei van fytoplankton garandeert. Ik lees iets over ijzer oplossen in zeewater (we hebben nog wel een paar gare volksfietsen over) en misschien helpt lucht in het water pompen. Maar dit heeft een groot nadeel: we hebben maar één testlab vol met proefdiertjes: die grote blauwe knikker naast de zon.

Toch, ook op kleine schaal is er genoeg te doen. Ik weet dat er kassen zijn (die tomatenboeren in het westland) waar CO2 gebruikt wordt om de oogst te verbeteren. Win win - en er ligt een grote CO2-ader vlak naast de kassen. Of zoals dat distributiecentrum (plaatje, klikbaar) wat zonder energie van buitenaf functioneert. Zelfs bij een conservatief boerendorp als Zwijndrecht staat een kantoorcomplex waarvan de temperatuur met aardwarmte geregeld wordt. (2e plaatje)
Zo zie je overal projecten om CO2 terug te dringen en vervuiling tegen te gaan.

Behalve bij personenauto's. Je ziet daar een streven naar brandstofvermindering in procentjes terwijl er factoren mogelijk zijn. Juist dat irriteert mij, de keuze om dat vervoer echt milieuvriendelijk aan te pakken wordt niet adequaat aangepakt.

1050x700_crop.jpg

Blackadder the 5th zei:
Obama kon tijdens zijn presidentschap niet alles wat hij wilde voor elkaar krijgen, dat zal voor Trump niet zoveel anders zijn.

Obama had maar een beperkte periode een meerderheid van Democraten in het Congres.

herman m zei:
Blackadder the 5th zei:

Obama had maar een beperkte periode een meerderheid van Democraten in het Congres.

Veel Republikeinen zijn niet echt gelukkig met Trump, het is de vraag of ze altijd braaf zullen instemmen met zijn voorstellen ... ;)

Muddy Bandit zei:
Het mengen of verplaatsen van uitstoot is nog steeds heel wat anders als het werkelijk reduceren van uitstoot... als je alleen gaat voor het verplaatsen dan zou je in die vieze straatjes net zo goed wat ventilatoren op kunnen hangen die het straatje schoon blazen, dat doen ze in tunnels ook al.
:D

Ik heb het nu over smog. Het probleem met smog is dat het deels een natuurverschijnsel is (een soort ozon "mist" om het heel simpel te houden) maar omdat het zich mengt met fijnstof en vervolgens relatief lang en laag bij de grond blijft hangen is het super schadelijk, normaal gezien waait de fijnstof inderdaad gewoon weg en heb je er verder op korte termijn vrij weinig last van.

Op lange termijn is elke vorm van uitstoot natuurlijk even schadelijk, of het nu in de stad gebeurt of in de Sahara. Maar wanneer je de uitstoot uit de leefgebieden kan halen gaat de luchtkwaliteit daar wel een heel stuk beter worden.

Renault15.17 zei:
Te koop in Frankrijk, een Clio Electrique uit 1998. Zou je zo'n Clio-tje niet kunnen voorzien van modernere batterijen om een fatsoenlijk rijbereik te kunnen halen? Blijft een leuk karretje.

Clio Electrique voor € 2300 / 3200,-

75f09a990516e499b4bf96e9eeea26e676223850.jpg

Zou op zich wel kunnen, maar het kost denk ik nog eens de aanschafprijs ... :(

Review Mitsubishi I-miew 2010

Quote uit de reacties op de review:

De kosten van het accupakket heb ik niet meegekregen, de beste man van de dealer kon wel aangeven dat een Outlander PHEV accu (12kWh) een inkoopwaarde heeft van 2500 euro, dat zou dan neerkomen om circa 3500 euro inkoop. Voor de consument met 4 uur arbeid en BTW zal het wel in de papieren lopen.

De waarde van een dergelijke auto grotendeels bepaald door de capaciteit/conditie van het accupakket.

Wat betreft de ontwikkeling van milieubewuste / duurzame systemen zoals windmolens & elektrische auto's: het zou mij niets verbazen als er soms ronduit overdreven of zelfs gelogen wordt, wanneer het gaat om grote verdienmodellen bij partijen die hier belang bij hebben. Deze elite wereld is zich niets vreemd, zolang de miljoenen maar binnen gehaald kunnen worden.

En ja, ikzelf geef wel degelijk om het milieu.

Elektrisch rijden met accu's zie ik niet(!) als de grote toekomst (in tegenstelling tot velen), omdat de accu's nog steeds veel eerder stuk gaan dan de auto zelf en de accu's erg duur zijn. Ook vind ik nog steeds de actieradius (iets) te kort schieten en de laadtijd.
Ja, de ontwikkelingen gaan vlug. Maar de accu op zich bestaat al een hele tijd en ik verwacht niet dat er nog heel veel rek in zit op kort termijn.
5 tot 20 jaar zou een accu mee moeten gaan.
Met die 20 jaar zou ik kunnen leven, maar praktijk wijst uit dat 5 jaar veel realistischer is.

Verwisselbare accu's (onderweg) is misschien al een stapje beter, maar is logistiek gezien een omslachtig gebeuren.

Ook een groot nadeel is dat de accu's zelf allesbehalve milieuvriendelijk zijn.

Ik zie veel meer heil en toekomst in elektrische auto's op waterstof. Ja, het kost wat ruimte in de auto - maar dat heb je met batterijpakketten ook.
Er zijn al een aantal modellen op de markt met dit systeem en vraag me af waarom dit het ondergeschoven kindje is gebleven in vergelijking met de aantallen van de accu-versies.

Voorwaarde van het gebruik van waterstof vind ik wel dat het gewonnen moet worden uit zeewater (dat raakt werkelijk nooit op), maar dat is hedendaags nog steeds een dure methode.
Daarom pleit ik ervoor om geld te steken in de ontwikkeling van het rendabel maken van deze brandstofvorm ipv het massaal storten op de ontwikkeling van betere accu's en aanverwante technieken.

Even terug op de windmolens: zelfs na miljardeninvesteringen en jaren van ontwikkeling is het rendement niet bijzonder groot te noemen en is menig horizon vanaf het strand een skyline geworden.

Gelukkig is daar nu eindelijk de praktijk voltrokken (het idee bestond overigens al veel langer, maar niemand wilde hier in investeren.) van het stroom opwekken bij plaatsen waar zoet en zout water samenkomen.
Dit zie ik als een veel betere en veel meer rendabele manier om duurzaam stroom van te onttrekken dan alle windmolentjes bij elkaar. En zeg nou zelf: Nederland is het land bij uitstek om dit te bewerkstelligen. (Afsluitdijk, zeeland, nieuwe waterweg, noordzeekanaal, etc, etc.)

Om terug te komen op het begin: persoonlijk ben ik in de veronderstelling dat vriendjespolitiek, gun-factoren, omkoping en zakendeals ervoor zorgen dat niet per sé de beste energiewinningstechniek wordt gebruikt. De politiek is momenteel niet veel anders dan de vertegenwoordiger van de multinationals & opdrachtgever EU. Het is aan ons om dat te doorzien en verder te kijken.

Honda75 zei:
Wat betreft de ontwikkeling van milieubewuste / duurzame systemen zoals windmolens & elektrische auto's: het zou mij niets verbazen als er soms ronduit overdreven of zelfs gelogen wordt, wanneer het gaat om grote verdienmodellen bij partijen die hier belang bij hebben. Deze elite wereld is zich niets vreemd, zolang de miljoenen maar binnen gehaald kunnen worden.
Het schandaal rondom de loodhoudende benzine is hopelijk nog niet vergeten. Heel veel "wetenschappers" die beweerden dat lood in de benzine geen kwaad kon...

Elektrisch rijden met accu's zie ik niet(!) als de grote toekomst (in tegenstelling tot velen), omdat de accu's nog steeds veel eerder stuk gaan dan de auto zelf en de accu's erg duur zijn. Ook vind ik nog steeds de actieradius (iets) te kort schieten en de laadtijd.
Ja, de ontwikkelingen gaan vlug. Maar de accu op zich bestaat al een hele tijd en ik verwacht niet dat er nog heel veel rek in zit op kort termijn.
5 tot 20 jaar zou een accu mee moeten gaan.
Met die 20 jaar zou ik kunnen leven, maar praktijk wijst uit dat 5 jaar veel realistischer is.
Schaalverkleining kan ook heel veel schelen. Moderne auto's zijn veel groter en lomper dan strikt noodzakelijk en de levensduur kan veel langer zijn.
We hebben de techniek maar het volk vraagt om voorwerpen die het aapje status geven. De bewuste gouden ring...

Verwisselbare accu's (onderweg) is misschien al een stapje beter, maar is logistiek gezien een omslachtig gebeuren.
Als je een accu nodig hebt die een factor 5 ~ 10 minder capaciteit nodig heeft, scheelt dat behoorlijk wat. Opladen gaat sneller en de logistiek van ruilaccu's is veel eenvoudiger.

Ook een groot nadeel is dat de accu's zelf allesbehalve milieuvriendelijk zijn.

Ik zie veel meer heil en toekomst in elektrische auto's op waterstof. Ja, het kost wat ruimte in de auto - maar dat heb je met batterijpakketten ook.
Er zijn al een aantal modellen op de markt met dit systeem en vraag me af waarom dit het ondergeschoven kindje is gebleven in vergelijking met de aantallen van de accu-versies.
Ik zie het nadeel van het ontploffingsgevaar van waterstof. Maar, gesteld dat we dit risico accepteren (hoe vaak staan er geen auto's in de fik ondanks het gebruik van diesel, benzine en LPG), is waterstof wel zo rendabel?
Samenpersen tot zoveel bar kost ook energie en het omzetten van water in waterstof is ook een proces wat vast en zeker een rendement kleiner dan 100 % kent.

Voorwaarde van het gebruik van waterstof vind ik wel dat het gewonnen moet worden uit zeewater (dat raakt werkelijk nooit op), maar dat is hedendaags nog steeds een dure methode.
Daarom pleit ik ervoor om geld te steken in de ontwikkeling van het rendabel maken van deze brandstofvorm ipv het massaal storten op de ontwikkeling van betere accu's en aanverwante technieken.
Heb je meer info over deze methode?

Even terug op de windmolens: zelfs na miljardeninvesteringen en jaren van ontwikkeling is het rendement niet bijzonder groot te noemen en is menig horizon vanaf het strand een skyline geworden.

Gelukkig is daar nu eindelijk de praktijk voltrokken (het idee bestond overigens al veel langer, maar niemand wilde hier in investeren.) van het stroom opwekken bij plaatsen waar zoet en zout water samenkomen.
Dit zie ik als een veel betere en veel meer rendabele manier om duurzaam stroom van te onttrekken dan alle windmolentjes bij elkaar. En zeg nou zelf: Nederland is het land bij uitstek om dit te bewerkstelligen. (Afsluitdijk, zeeland, nieuwe waterweg, noordzeekanaal, etc, etc.)
Energie opwekken is niet eenvoudig en heel veel methodes geven linksom of rechtsom toch vervuiling. Ik vind het een hele goede zaak dat er serieus gezocht wordt naar alternatieven, maar we moeten het besparen als methode niet zonder meer in de prullenbak gooien.

Om terug te komen op het begin: persoonlijk ben ik in de veronderstelling dat vriendjespolitiek, gun-factoren, omkoping en zakendeals ervoor zorgen dat niet per sé de beste energiewinningstechniek wordt gebruikt. De politiek is momenteel niet veel anders dan de vertegenwoordiger van de multinationals & opdrachtgever EU. Het is aan ons om dat te doorzien en verder te kijken.
Helaas, je hebt helemaal gelijk. We zijn kuddedieren die ons laten sturen door het beestje met de grootste bek. En dat is slechts zelden het meest intelligente exemplaar.

Ik zie groot voordeel in extreme schaalverkleining van de auto. Ten eerste omdat we met zijn allen flink meer energie gebruiken dan strikt noodzakelijk. Maar, als de energiebehoefte van het voertuig veel lager wordt, kan de bestuurder zijn eigen energie toevoegen. Dat scheelt niet alleen in de hoeveelheid die van buiten aangevoerd moet worden (elektriciteit, brandstof) maar het scheelt ook in alertheid en gezondheid van de autogebruikers.

En zeg nou zelf: iedere dag zie ik weer meerdere voorbeelden van suffende automobilisten.

Quote:

Hieronder een voorbeeld / link met duidelijke uitleg over deze technologie:
https://emileglorieux.blogspot.no/2010/10/waterstof-technologie-maakt-schepen-op.html

Honda75 zei:
Quote:

Hieronder een voorbeeld / link met duidelijke uitleg over deze technologie:
https://emileglorieux.blogspot.no/2010/10/waterstof-technologie-maakt-schepen-op.html
Dat klinkt als een interessante methode.

Een paar kanttekeningen:
Maar het belangrijkste probleem voor de waterstofeconomie is namelijk de opslag en het transport van het waterstofgas. Waterstofgas is zeer licht ontvlambaar en bevat dus een lage ontstekingsenergie. De opslag- en transportmethode moeten dus voorkomen dat het waterstofgas niet gaat ontsteking voordat het zijn eindbestemming bereikt. Dit kan men doen door het onder een hoge druk te bewaren, namelijk bij drukken van 350 tot 700 bar. Ook is het mogelijk om het veilig te transporteren bij enorm lage temperaturen, van zo'n -252,9 °C
Hiermee bevestigt dit arikel mijn eerder genoemde stelling dat het "te gevaarlijk" is om direct als energiedrager te gebruiken. 350 bar in een tank is (zelfs met stikstof) een bom op zich, de diffusie van waterstof door ieder metaal maakt lange termijn opslag onwenselijk en het extreem grote explosiegevaar is het kersje op de taart.

Dit artikel beweert dat een aluminiumlegering samen met zeewater (zoet water werkt schijnbaar ook) als energiedrager gebruikt kan worden om via ter plaatse gemaakt waterstofgas energie te kunnen leveren.
Toch heb ik hier wel enkele kanttekeningen bij.
1- Van de legering reageert het aluminium naar aluminiumoxide wat middels de gangbare processen omgezet wordt in aluminium. Hoe schoon is dit proces?
2- De legering bestaat uit aluminium, gallium, indium en tin. Net zoals aluminium en tin ligt gallium en indium gewoon in het schap bij de Gamma... toch?
3- Het proces wekt ook warmte op. De wet van behoud van energie: een deel energie wordt de potentiële energie in waterstof, een ander deel wordt warmte. Daarna de waterstof een brandstofcel in en een deel wordt elektriciteit en een ander deel wordt warmte.... Maw: wat is het overall rendement: van energiebron tot de wielen?
4- Het klinkt bij mij als een complex proces. Het is ook een teken aan de wand dat de onderzoekers deze techniek voor zeeschepen willen inzetten (vandaar zeewater), een supertanker heeft wat meer ruimte dan mijn Seat Leonneke.

Ik denk dat er ruwweg een aantal problemen zijn met ons huidige vervoer.
1- Het gewone personenvervoer is extreem inefficiënt. Dat is vooral door het dommigheidsrandje (de kreukelzone), maar ook het vijfpersoons concept speelt mee.
2- We verbranden ter plaatse. Olieproducten worden opgestookt en de verbranding geeft vervuiling, zoals CO2.
3- We zijn erg lomp bezig. We rammen er maar op los en alles moet slaapverwekkend comfortabel gebeuren.
4- Er is te weinig plaats voor deze decadente manier van personentransport. Dat gaat inmiddels zo ver dat het echte transport er ernstig last van heeft.
5- Er zijn wel technieken maar er wordt gezocht naar exotische en nieuwe technieken. Elektrisch rijden heeft ook 100 jaar als "niet bruikbaar" op de plank gelegen voordat aangetoond is dat het wel bruikbaar is.

6- We hebben last van ons kuddedier syndroom. Marc heeft een Bentley, Freddy rijdt een Rolls, Donald heeft een Cadillac, Nico rijdt een Mercedes... Dus ik wil iets wat op een Rolls, Bentley, Cadillac of Mercedes lijkt. Geen sigaar op fietswieltjes...

Hoewel dit artikel uit 2010 geschreven is, is het nog steeds niet perfect. Maar ik durf te wedden dat wanneer men net zoveel geld hierin steekt als in het accu-verhaal, dat men de perfectie aardig na kan streven.

Ik zou niet niet precies kunnen vertellen hoe schoon dit proces is, gezien ik hier niet mee werk.
Ik kan wel vertellen dat er in IJsland ook wel waterkracht wordt gebruikt om waterstof te verkrijgen - de bussen daar rijden op 'schone' waterstof.

Wat mij nog rest toe te voegen...
Hoewel ik voorstander ben van een schoon milieu heb ik min of meer een 'emotioneel' probleem om de fossiele brandstofmotor de rug toe te keren. Ik vind de nieuwe tijdperk auto's namelijk hartstikke nep.
Nep, in de zin van: je hoort niet dat het 'leeft' als het rijdt. En dan heb ik het niet over herrie-makende sport-uitlaten, maar een ingetogen grommende krachtbron als je gas geeft is toch wel een stuk meer ervarings- en rijbeleving dan een zoemend elektrisch geluid.
Een Tesla bijvoorbeeld heeft lekker veel vermogen (Hoewel het bij hogere snelheden snel minder wordt dan in vergelijking met brandstofmotoren.), maar het blijft net zoiets als een heel mager mannetje die je 500 kg ziet tillen: NEP.

Honda75 zei:
Nep, in de zin van: je hoort niet dat het 'leeft' als het rijdt. En dan heb ik het niet over herrie-makende sport-uitlaten, maar een ingetogen grommende krachtbron als je gas geeft is toch wel een stuk meer ervarings- en rijbeleving dan een zoemend elektrisch geluid.
Een Tesla bijvoorbeeld heeft lekker veel vermogen (Hoewel het bij hogere snelheden snel minder wordt dan in vergelijking met brandstofmotoren.), maar het blijft net zoiets als een heel mager mannetje die je 500 kg ziet tillen: NEP.

Ik meen dat je bij een beetje wannabee EV toch het gewenste motorgeluid via het audiosysteem kan laten horen?

Europa heeft het (externe) geluidsprobleem ook al gesignaleerd, maar om een andere reden:
de argeloze fietser/voetganger hoort de EV niet aankomen ... ;)

Er is door het EU-parlement besloten dat de de stille auto vanaf 2019 meer geluid moet maken

In de VS hebben ze voor het fenomeen een creatieve oplossing bedacht:

Chauffeurs van elektrische auto's in Californië doen zelf ook iets aan het 'geluidsprobleem'. Als ze in drukke straten rijden, draaien ze de raampjes van hun fluisterstille voertuigen open en zetten de stereo-installatie extra hard.

Zoiets als dit dus: You can win if you want ...;)

Honda75 zei:
Ik kan wel vertellen dat er in IJsland ook wel waterkracht wordt gebruikt om waterstof te verkrijgen - de bussen daar rijden op 'schone' waterstof.
Waterstof is een hele goede energiedrager.

Wat mij nog rest toe te voegen...
Hoewel ik voorstander ben van een schoon milieu heb ik min of meer een 'emotioneel' probleem om de fossiele brandstofmotor de rug toe te keren. Ik vind de nieuwe tijdperk auto's namelijk hartstikke nep.

Ik ben zelf ook een fan van ouderwetse plofmotoren. Ik heb nog aan tweetaktuning gedaan en dat is toch een heel aparte techniek.

Wat ik bedoel met ouderwetse technieken die misschien ook bruikbaar zijn, zijn bijvoorbeeld de stoommachines. Een stoomturbine heeft een hoog rendement en je kan zijn nadelen opvangen door de gegenereerde energie in een (kleine) accu op te vangen. Maar ook de stirlingmotor kent de open verbranding die de stoommachine juist zo beheersbaar en schoon maakt. Daarnaast zijn er nog allerlei soorten motoren met interne verbranding. De dubbelzuiger diesel is een concept wat in de tweede wereldoorlog best wel bewezen heeft betrouwbaar te zijn. Of de gewone tweetaktdiesel, die is ook op de plank beland.

We hebben wat last van het windows-syndroom. We rennen massaal achter datgene aan wat we kennen en betere technieken laten we links liggen met als smoesje: ja, maar windows kennen we.

Ik zit iedere dag in een groot blik 7 liter dieselolie te verstoken om mijn vette reet naar het werk te verplaatsen. Dat kan zeker met 1,4 liter brandstof, maar het zou misschien nog zuiniger kunnen. Nu zijn er geen technische mogelijkheden (men maakt ze simpelweg niet).
Ik zou ook nog vanuit een subkantoortje of vanuit huis kunnen werken. Maar de werkgever wil toch liever zijn schaapjes in de buurt hebben.

Als je rond je heen kijkt en als je bedenkt dat slechts een klein deel van de wereldbevolking in alle welvaart vervuiling produceert... wat wordt het straks met al die Chinezen, Russen, Afrikanen, Indianen en Latino's? Slechts een fractie van de wereldbevolking geniet van de welvaart en die invloed is al merkbaar. Of gaat dit kleine prutslandje een wereldmacht als China vertellen dat zij zich niet verder mogen ontwikkelen?

Ik ga echt niet alleen als soort Don Quichotte de windmolens bevechten...
Een op zeven miljard zet geen zoden aan de dijk.

Quote:
Ik meen dat je bij een beetje wannabee EV toch het gewenste motorgeluid via het audiosysteem kan laten horen?

Als er iets nep is...(opblaaspopniveau)...dan nog liever het EV geluid.

Honda75 zei:
Quote:

Als er iets nep is...(opblaaspopniveau)...dan nog liever het EV geluid.

Er zij heel veel dingen nep. Denk alleen maar aan de film. Toch kan zoiets heel leuk zijn. een EV met de motor karakteristiek en het geluid van een Porsche 911. Zet maar voor mijn deur. Een beetje kleur kan de EV wel gebruiken.

rke zei:
Wat ik bedoel met ouderwetse technieken die misschien ook bruikbaar zijn, zijn bijvoorbeeld de stoommachines. Een stoomturbine heeft een hoog rendement en je kan zijn nadelen opvangen door de gegenereerde energie in een (kleine) accu op te vangen. Maar ook de stirlingmotor kent de open verbranding die de stoommachine juist zo beheersbaar en schoon maakt. Daarnaast zijn er nog allerlei soorten motoren met interne verbranding. De dubbelzuiger diesel is een concept wat in de tweede wereldoorlog best wel bewezen heeft betrouwbaar te zijn. Of de gewone tweetaktdiesel, die is ook op de plank beland.

Zou je je steeds maar herhaalde stelling, dat stoomturbines (die overigens helemaal niets met stoommachines te maken hebben) in alle gevallen een hoog rendement hebben, eens willen onderbouwen?

Met een stoomturbine op zich kun je niks. Je hebt er brandstof bij nodig, een zware stoomketel, (veel) water als energiedrager en in een auto liefst een goede (en dus grote en zware) condensor om niet te veel water mee te hoeven slepen. Dat maakt dat stoomturbines alleen op heel grote schaal, waar ze met een constante snelheid kunnen draaien, echt efficiënt kunnen zijn. Het soort schaal waar omvang en gewicht niks uitmaken. Zeg schepen en elektriciteitscentrales. Kleiner en je loopt tegen hopeloze problemen aan. Zeker in een auto, waar je aan een aandrijfmechanisme dat alleen efficiënt is bij constante snelheden niet zoveel hebt.

Toen stoomlocs (met stoommachines dus) op hun eind liepen is heus wel geprobeerd om ze te vervangen door locomotieven met stoomturbines. En guess what? Is niks geworden, omdat ze hopeloos gecompliceerd werden, nauwelijks efficiënter waren dan stoomlocs en veel inefficiënter en vooral duurder dan diesels of elektrische treinen.

Misschien mis ik iets. Ik hou me dus erg aanbevolen voor je onderbouwing van stoomturbines als superieure aandrijftechniek voor auto's.

1- In elektriciteitscentrales halen ze met turbines een rendement van boven de 60% (combinatie van gasturbine met stoomturbine). Je mag blij zijn als een goede dieselmotor in de 30% range scoort.
2- Een straalmotor is niet meer dan twee gekoppelde turbines. Deze straalmotor is zo klein te bouwen dat hij een modelvliegtuigje kan aandrijven. Dat een turbine in een auto en een motor gebruikt kan worden is al een keer bewezen.
3- In 1925 (zonder computers, met pre-war technieken) konden al stoomauto's gemaakt worden die aan moderne eisen van gebruiksgemak, efficiëntie en vervuiling konden voldoen. Het grote nadeel, een paar minuten opwarmtijd, mag voor een voertuig wat meerdere uren per dag actief moet zijn geen bezwaar zijn.

Als je kijkt hoe veel energie een vrachtwagen nodig heeft, is een accu eigenlijk geen optie. De energie moet in periodes van 8 ~ 9 uur geleverd worden en er is nauwelijks oplaadtijd in de rustpauzes. Ik ben geboren in een tijd dat een vrachtwagen nog een 100 pk dieseltje had en dat is tegenwoordig echt niet meer voldoende. In die tijd was een vrachtwagenchauffeur blij met 80 km/uur en dat was zonder begrenzer. Tegenwoordig heeft een beetje vrachtwagen al snel 500 pk en we klagen nog steeds dat die dingen zo langzaam zijn.
Wat voor een accu heb je nodig om 9 uur aan een stuk 100 pk (600 Kwh, een Tesla model s heeft een 85 kwh accu) te leveren en wat voor een laadapparaat heb je nodig om die accu in de rusttijd (15 uur) weer op te laden?
Daarnaast zijn nog veel meer "werkauto's", het professionele vervoer. Denk aan het busje waarvan de laadruimte omgebouwd is tot werkplaats. We kunnen wel roepen dat die ook allemaal elektrisch moeten worden, maar de huidige busjes (Nissan e-NV200) houden het slechts 170 km lang vol en dat is de waarde genoemd in de folder. Ik zou niet met een e-NV200 met werkplaats achterin aan een klus beginnen op 100 km afstand, dan mag je wel een fiets achterin zetten....

Ik snap dat de schone diesels steeds complexer moeten worden om aan milieu-eisen te voldoen. Het kenmerk van otto-motoren is de inwendige verbranding. Open verbranding is beter controleerbaar maar dat geeft de uitdaging hoe deze open verbranding om te zetten naar kinetische energie. Bovendien is een open verbranding veel eenvoudiger als het om andere brandstoffen gaat.
Ik denk dat we open moeten staan voor de stoommachine / stoomturbine / stirling motor als aandrijving voor de professionele voertuigen die zo veel energie vragen dat een accu onbruikbaar is. De accu in professionele voertuigen zal dan gebruikt kunnen worden (de eigenschappen van de motor kan dit zelfs dicteren) in een 'EV met range-extender' configuratie, waardoor wisselingen in de energiebehoefte uitgemiddeld kunnen worden. Dan is dat 85Kwh batterijtje van een Tesla model s bruikbaar, de Scania kan daar toch een tiental minuutjes tot een uurtje mee rijden.

Heeft de elektrische auto de toekomst? Of toch niet?

Quote hieruit:

Naast de economische voordelen van elektrisch rijden zijn er nadelen voor de gezondheid van elektrogevoelige personen. Er zijn binnenin sterke elektromagnetische velden (EMV) afkomstig van accu en motoren die ziekmakend zijn voor wie daar overgevoelig voor is. Daarnaast zijn er radiofrequente velden voor draadloze communicatie binnen en buiten. Steeds meer mensen ervaren gezondheidsklachten in dit type auto. Deze blog geeft enige achtergrondgegevens over EMVs in dergelijke auto’s, dan weet u waar u aan toe bent als u aanschaf overweegt.

Blackadder the 5th zei:
Heeft de elektrische auto de toekomst? Of toch niet?

Quote hieruit:

Naast de economische voordelen van elektrisch rijden zijn er nadelen voor de gezondheid van elektrogevoelige personen. Er zijn binnenin sterke elektromagnetische velden (EMV) afkomstig van accu en motoren die ziekmakend zijn voor wie daar overgevoelig voor is. Daarnaast zijn er radiofrequente velden voor draadloze communicatie binnen en buiten. Steeds meer mensen ervaren gezondheidsklachten in dit type auto. Deze blog geeft enige achtergrondgegevens over EMVs in dergelijke auto’s, dan weet u waar u aan toe bent als u aanschaf overweegt.

Tja, dat is eigenlijk wel logisch. Je zit in de directe omgeving van een setje magneten die in staat zijn enkele duizenden kilo's op gang te slingeren en je zit op bedrading met heel hoge stroomsterktes. Nog niet bij stilgestaan, ik denk dat je jezelf eerst ziek moet voelen voor je het jezelf realiseert.

Er is nog niet zo veel bekend van de invloed van sterke elektromagnetische velden, maar de gegevens stapelen zich op. Mensen die (zoals uit de quote van blackadder) last hebben van computercentra, mensen die onder hoogspanningsdraden wonen.
Voor extreem hoge frequenties is het schadelijke effect wel heel goed bekend: van gamma en röntgen straling weten we dat het gevaarlijk is.

Moet je jezelf druk maken over de EMV van de elektromotoren van de EV's in jouw directe omgeving? Deze velden nemen snel in kracht af en ik rij meestal op meters afstand van een Tesla of ander EV. Toch wijst dit artikel wel op de noodzaak onderzoek te doen naar de invloed van elektromagnetische velden en straling. En we moeten zeker niet te lang wachten met dat onderzoek, de wereld industrialiseert zo snel dat we zeer binnenkort geen enkel plekje meer op deze aardbol hebben waar maar weinig elektromagnetische velden zijn.

P.s. Er zijn mensen die geen magnetron meer willen gebruiken omdat de EMV die het voedsel verwarmen ook het voedsel plaatselijk van samenstelling verandert.

Je hebt natuurlijk gelijk. EMV is 'straling' en dat is per definitie heel erg. Er bestaan ook geen normen voor, zoals ICNIRP, dus iedereen doet maar wat. In een beetje EV word je dus doodziek. Dat kun je op je vingers natellen, dus is het zo en kun je er maar beter bang voor zijn. Dat is, zoals je zegt, logisch.

Auto's met fossielmotoren daarentegen zijn volstrekt ongevaarlijk, dat weet een kind. Ze produceren alleen maar wat CO2, NOx, fijnstof en nog wat heerlijke gassen waar alles en iedereen blij en gezond van wordt. Dus in tegenstelling tot EV's hoeven we daar niet bang voor te zijn. Ook dat is natuurlijk hartstikke logisch.

[sarcasme-modus]
Nobody in Particular zei:
Je hebt natuurlijk gelijk. EMV is 'straling' en dat is per definitie heel erg. Er bestaan ook geen normen voor, zoals ICNIRP, dus iedereen doet maar wat. In een beetje EV word je dus doodziek. Dat kun je op je vingers natellen, dus is het zo en kun je er maar beter bang voor zijn. Dat is, zoals je zegt, logisch.

Auto's met fossielmotoren daarentegen zijn volstrekt ongevaarlijk, dat weet een kind. Ze produceren alleen maar wat CO2, NOx, fijnstof en nog wat heerlijke gassen waar alles en iedereen blij en gezond van wordt. Dus in tegenstelling tot EV's hoeven we daar niet bang voor te zijn. Ook dat is natuurlijk hartstikke logisch.
[/sarcasme-modus]

We kunnen ook besluiten onszelf te beperken in de hoeveelheid gebruikte energie. Dat scheelt in ellende, wat voor een motor je gebruikt.

rke zei:
[sarcasme-modus]
Nobody in Particular zei:

[/sarcasme-modus]

We kunnen ook besluiten onszelf te beperken in de hoeveelheid gebruikte energie. Dat scheelt in ellende, wat voor een motor je gebruikt.

Een waarheid als een koe. Heb vandaag een Twizy bij een tankstation zien staan als reclame-blikvanger.
Is wel klein ten opzichte van de gemiddelde auto op de weg.
Je moet naar mijn mening een groot hart hebben om daarmee in de drukke spits te willen rijden ...

Ik rijd sinds juni in een Twizy mijn woon-werk verkeer en ik heb me nog geen moment onveilig gevoeld. Natuurlijk realiseer ik me dat ik een stuk minder veilig zit in geval van een aanrijding. Maar het lange termijn denken (minder energie verbruiken) mag voor mij persoonlijk zwaarder wegen dan het egoïsme ("als ik maar veilig zit" )

Renault15.17 zei:
Ik rijd sinds juni in een Twizy mijn woon-werk verkeer en ik heb me nog geen moment onveilig gevoeld. Natuurlijk realiseer ik me dat ik een stuk minder veilig zit in geval van een aanrijding. Maar het lange termijn denken (minder energie verbruiken) mag voor mij persoonlijk zwaarder wegen dan het egoïsme ("als ik maar veilig zit" )

Rijd je met de Twizy ook in de spits op de snelweg?

Blackadder the 5th zei:
Heb vandaag een Twizy bij een tankstation zien staan als reclame-blikvanger.
Je moet naar mijn mening een groot hart hebben om daarmee in de drukke spits te willen rijden ...
Ja, suffend slaaprijden wordt een stuk gevaarlijker.

Als ik dit lees en dan dit filmpje zie op een plaats waar ik me het ijs niet echt meer kan herinneren....
Ijs is tegenwoordig zo zeldzaam dat ik niet eens meer schaatsen heb terwijl mijn vader (samen met zijn broers) in zijn jeugd heel veel prijzen - op natuurijs !! - bij elkaar geschaatst heeft.

Hoezo geen klimaatverandering?

Maar klimaatverandering kan ook betekenen dat bijvoorbeeld Nederland kouder wordt en Alaska lekker zomers. Heel veel warmte wordt over de wereld verdeeld door de grote stromingen in de oceanen en die bestaan deels dankzij het ijs op Groenland. Ijs wat nu in heel rap tempo steeds minder wordt.
Gaan wij deze klimaatverandering wel bijsloffen? Zal de golfstroom blijven stromen zoals hij het nu doet? Of worden wij de dinosaurussen van de toekomst?

rke zei:
Blackadder the 5th zei:
Heb vandaag een Twizy bij een tankstation zien staan als reclame-blikvanger.
Ja, suffend slaaprijden wordt een stuk gevaarlijker.

Als ik dit lees en dan dit filmpje zie op een plaats waar ik me het ijs niet echt meer kan herinneren....
Ijs is tegenwoordig zo zeldzaam dat ik niet eens meer schaatsen heb terwijl mijn vader (samen met zijn broers) in zijn jeugd heel veel prijzen - op natuurijs !! - bij elkaar geschaatst heeft.

Maar klimaatverandering kan ook betekenen dat bijvoorbeeld Nederland kouder wordt en Alaska lekker zomers. Heel veel warmte wordt over de wereld verdeeld door de grote stromingen in de oceanen en die bestaan deels dankzij het ijs op Groenland. Ijs wat nu in heel rap tempo steeds minder wordt.
Gaan wij deze klimaatverandering wel bijsloffen? Zal de golfstroom blijven stromen zoals hij het nu doet? Of worden wij de dinosaurussen van de toekomst?

Ben in de gelukkige omstandigheid dat ik dicht bij mijn werk woon en het meestal met de (elektrische) fiets afkan.
Door omstandigheden moest ik van de week wel ver weg met de auto en in de (beginnende) avondspits weer terug naar huis.
Veel gelegeheid voor slaaprijden had ik niet, daar was het voor mij toch net te druk voor ... ;)
Ik zag trouwens weinig motoren op de weg, blijkbaar is het seizoen alweer voorbij.
Na even zoeken gevonden dat de Renault Twizy net de 80 km/h haalt, lijkt me wel aan de krappe kant op de snelweg.

rke zei:

Tsja, dat is nu eenmaal de prijs van een paar eeuwen techniek en wetenschap onder het mom van "vooruitgang".
Maar die prijs moet wel met moedertje natuur afgerekend worden, en moedertje natuur rekent niet af met valuta of andere economische betaalmiddelen maar met gevolgen.
En eerlijk gezegd verwacht ik ook niet dat de mensheid hier nog verandering in kan gaan brengen, wat resteert is alleen maar de vraag hoe lang de mensheid het nog vol kan houden.

Waarschijnlijk met de rekenmethode zoals in alle onderzoekjes gehanteerd wordt: als de uitkomst maar is wat wat we willen horen en/of wat het beste uitkomt.

Muddy Bandit zei:
Waarschijnlijk met de rekenmethode zoals in alle onderzoekjes gehanteerd wordt: als de uitkomst maar is wat wat we willen horen en/of wat het beste uitkomt.

Toch heb ik dit ook gelezen als bezwaar van iemand die met een waterstof brandstofcel aan karten deed. De brandstofcel wordt behoorlijk heet, die energie komt ergens vandaan. Het waterstofgas zit in een tankje onder 300 bar. Dat comprimeren van 1 naar 300 bar gaat niet vanzelf. Het waterstof maken is een proces wat een rendement lager dan 100% kent.
Gelukkig geeft de expansie van het waterstofgas genoeg temperatuurdaling om de brandstofcel te koelen.

In dit onderzoek wordt gesproken van een rendement van 30% voor de waterstof - brandstofcel keten tegenover 60% voor een accu. Allereerst is het een goede zaak dat eindelijk een keer gesproken wordt over het rendement van elektriciteit in een accu stoppen, maar het geeft ook aan dat waterstofgas met een brandstofcel eigenlijk een slecht rendement heeft. Voeg daarbij het gevaarlijke karakter van waterstofgas en het spul heeft voor mij afgedaan.

Eigenlijk zou er een goed en vooral onafhankelijk onderzoek gedaan moeten worden naar de beste methode om ons vervoer te regelen. Nu laten we onszelf voorliegen door grote multinationals die economisch belang bij de uitslag hebben.
En daarin heb ik weinig vertrouwen in de onderzoeken die de overheid laat uitvoeren. De besluiten hebben de schijn tegen dat de regering zich laat voorlichten door gekleurde onderzoeken van grote multinationals.

rke zei:
Eigenlijk zou er een goed en vooral onafhankelijk onderzoek gedaan moeten worden naar de beste methode om ons vervoer te regelen. Nu laten we onszelf voorliegen door grote multinationals die economisch belang bij de uitslag hebben.
En daarin heb ik weinig vertrouwen in de onderzoeken die de overheid laat uitvoeren. De besluiten hebben de schijn tegen dat de regering zich laat voorlichten door gekleurde onderzoeken van grote multinationals.

Denk dat velen niet blij zouden zijn met de uitkomst: meer met de fiets/lopend gaan ... ;)

Wat ik uit het artikel haal is dat waterstof nu vooral als surplus wordt geproduceerd om de overcapaciteit
van de oude steenkoolcentrales in Duitsland toch nuttig te gebruiken.
Je zou het ook accu's mee op kunnen laden, maar dan heb je er wel heel veel van nodig ...
Ook een (stuw)meer volpompen is een mogelijkheid, maar ook dan moet je de ruimte er voor hebben
en accepteren dat er een stuk woongebied/natuurgebied voor wordt opgeofferd.

En windmolenparken voor elektriciteitsopwekking?

Zelfs natuurorganisaties zijn het niet met elkaar eens of deze er wel of niet moeten komen:
Greenpeace vindt het onverstandig dat natuurorganisaties protesteren tegen windmolens

Blackadder the 5th zei:
rke zei:

Denk dat velen niet blij zouden zijn met de uitkomst: meer met de fiets/lopend gaan ... ;)

Wat ik uit het artikel haal is dat waterstof nu vooral als surplus wordt geproduceerd om de overcapaciteit
Je zou het ook accu's mee op kunnen laden, maar dan heb je er wel heel veel van nodig ...
Ook een (stuw)meer volpompen is een mogelijkheid, maar ook dan moet je de ruimte er voor hebben

Zelfs natuurorganisaties zijn het niet met elkaar eens of deze er wel of niet moeten komen:
Greenpeace vindt het onverstandig dat natuurorganisaties protesteren tegen windmolens

We moeten inderdaad veel meer gaan lopen en fietsen. Heel veel ouderdomsziektes zijn het gevolg van te weinig bewegen. Energie gebruiken om je gezondheid te verpesten... dat kunnen alleen mensen verzinnen.
De eerste vraag van mijn huisarts is tegenwoordig: Hoe vaak sport u in een week?

We kunnen qua energie onszelf beschouwen als een tokkie in geldnood. Aan de ene kant stroomt het geld er uit aan "zinvolle zaken" en aan de andere kant komt er te weinig binnen. En tokkie doet er verstandig aan zowel inkomsten als uitgaven te optimaliseren voordat hogerhand ingrijpt en het op de grove manier doet. Ik denk dat moedertje natuur gaat ingrijpen, de aanmaningen liggen al op de mat.

Windenergie heeft windmolens nodig. Ik vind zelf ook dat er nog zeker 100 jaar overheen gaat voordat de eerste windmolens bewaard en geknuffeld gaan worden als monumenten. Voorlopig zien mensen windmolens nog als horizonvervuiling en vernietiging van natuurgebied.
Zonnepanelen zien er ook niet uit, maar het werkt wel. Bovendien is de acceptatiefactor van zonnepanelen hoger, de vorm van het huis verandert niet echt.

Maar windenergie - net zoals zonne-energie - is geen constante bron van energie. Vandaag bijna niks, morgen bijna te veel. Er komt een punt dat we energie ergens moeten opslaan.

rke zei:
Blackadder the 5th zei:
rke zei:

We moeten inderdaad veel meer gaan lopen en fietsen. Heel veel ouderdomsziektes zijn het gevolg van te weinig bewegen. Energie gebruiken om je gezondheid te verpesten... dat kunnen alleen mensen verzinnen.
De eerste vraag van mijn huisarts is tegenwoordig: Hoe vaak sport u in een week?

Eigenlijk zou er een (her)waardering moeten komen voor lichamelijk inspannend werk.
Met een soort van tweeledig doel: er wordt nuttige/zinvolle arbeid verricht en tegelijkertijd wordt de (eigen) gezondheid verbeterd/op peil gehouden.
Dus in plaats van hele dagen op kantoor en daarna nog naar de sportschool, halve dag op kantoor, halve dag straatvegen/postbezorgen/onkruid wieden.

Blackadder the 5th zei:
Eigenlijk zou er een (her)waardering moeten komen voor lichamelijk inspannend werk.
Met een soort van tweeledig doel: er wordt nuttige/zinvolle arbeid verricht en tegelijkertijd wordt de (eigen) gezondheid verbeterd/op peil gehouden.
Dus in plaats van hele dagen op kantoor en daarna nog naar de sportschool, halve dag op kantoor, halve dag straatvegen/postbezorgen/onkruid wieden.

Mijn stem heb je.
Ik zou graag een halve dag het suffe kantoorwerk vervangen met echt handwerk. Het klinkt raar maar ik sleutel niet voor niets graag aan motoren en auto's. Gewoon echt met dingen bezig zijn, het heerlijk digitale van het werkt wel of het werkt niet in plaats van dat zeikerige, nichterige: "Ja, maar ik vind het zo niet zo mooi, ik wil het graag anders. Hoe weet ik niet, maar.... ".

En dan als toetje sporten in de baas zijn tijd.

rke zei:
Blackadder the 5th zei:

Mijn stem heb je.
Ik zou graag een halve dag het suffe kantoorwerk vervangen met echt handwerk. Het klinkt raar maar ik sleutel niet voor niets graag aan motoren en auto's. Gewoon echt met dingen bezig zijn, het heerlijk digitale van het werkt wel of het werkt niet in plaats van dat zeikerige, nichterige: "Ja, maar ik vind het zo niet zo mooi, ik wil het graag anders. Hoe weet ik niet, maar.... ".

Je bedoelt zelf het kantoor stofzuigen/schoonmaken in plaats van dit door een schoonmaakbedrijf te laten doen? ;)

Blackadder the 5th zei:
rke zei:
Blackadder the 5th zei:

Mijn stem heb je.

Je bedoelt zelf het kantoor stofzuigen/schoonmaken in plaats van dit door een schoonmaakbedrijf te laten doen? ;)

Ik ben 's morgens vaak als eerste binnen. Ik maak de vaatwasser dus leeg. Lijkt mij een heel normale actie hoewel ik weet dat een enkeling zich daar te goed voor voelt. Even stofzuigen en schoonmaken gaat mij wat te ver, ik beperk het schoonmaken tot mijn eigen bureau en stofzuigen doe ik thuis wel.

Maar, daar ben ik geen halve dag aan kwijt en het is geen zwaar werk.

Aan de andere kant: de banken gooien de laatste vijf jaar regelmatig wat personeel er uit. Mijn detacheringscontract bij de bank is recent opgezegd, de kans is reëel dat ik binnenkort ook echt aan het werk moet.

Misschien ga ik - met wat geluk - nog een nieuw kunstje leren. En heel misschien zelfs wel iets met auto's of motoren... :D

Ik snap een beetje van computers en elektronica en tegenwoordig zijn het rijdende Nintendo-netwerken. Ik hoorde pas een verhaal dat een bekend merk luxe zakenbolide maar liefst 27 met elkaar pratende computertjes heeft.

Daar moet werk in te vinden zijn. In den beginne was er chaos en dat is het werk van de programmeur.

Muddy Bandit zei:

Nou ja zoals ik het zie is het 85-90% efficiency voor EV en 60-65% voor Hydrogen.
Verbaas me hogelijk over het feit waterstof dan nog maar de helft van EV is waarbij we dan direct in het hoog rendement diesel gebied zitten.

Terug
Bovenaan