Honda75 zei:
Quote:
Heb je meer info over deze methode?
Hieronder een voorbeeld / link met duidelijke uitleg over deze technologie:
https://emileglorieux.blogspot.no/2010/10/waterstof-technologie-maakt-schepen-op.html
Dat klinkt als een interessante methode.
Een paar kanttekeningen:
Maar het belangrijkste probleem voor de waterstofeconomie is namelijk de opslag en het transport van het waterstofgas. Waterstofgas is zeer licht ontvlambaar en bevat dus een lage ontstekingsenergie. De opslag- en transportmethode moeten dus voorkomen dat het waterstofgas niet gaat ontsteking voordat het zijn eindbestemming bereikt. Dit kan men doen door het onder een hoge druk te bewaren, namelijk bij drukken van 350 tot 700 bar. Ook is het mogelijk om het veilig te transporteren bij enorm lage temperaturen, van zo'n -252,9 °C
Hiermee bevestigt dit arikel mijn eerder genoemde stelling dat het "te gevaarlijk" is om direct als energiedrager te gebruiken. 350 bar in een tank is (zelfs met stikstof) een bom op zich, de diffusie van waterstof door
ieder metaal maakt lange termijn opslag onwenselijk en het extreem grote explosiegevaar is het kersje op de taart.
Dit artikel beweert dat een aluminiumlegering samen met zeewater (zoet water werkt schijnbaar ook) als energiedrager gebruikt kan worden om via ter plaatse gemaakt waterstofgas energie te kunnen leveren.
Toch heb ik hier wel enkele kanttekeningen bij.
1- Van de legering reageert het aluminium naar aluminiumoxide wat middels de gangbare processen omgezet wordt in aluminium. Hoe schoon is dit proces?
2- De legering bestaat uit aluminium,
gallium,
indium en tin. Net zoals aluminium en tin ligt gallium en indium gewoon in het schap bij de Gamma... toch?
3- Het proces wekt ook warmte op. De wet van behoud van energie: een deel energie wordt de potentiële energie in waterstof, een ander deel wordt warmte. Daarna de waterstof een brandstofcel in en een deel wordt elektriciteit en een ander deel wordt warmte.... Maw: wat is het overall rendement: van energiebron tot de wielen?
4- Het klinkt bij mij als een complex proces. Het is ook een teken aan de wand dat de onderzoekers deze techniek voor zeeschepen willen inzetten (vandaar zeewater), een supertanker heeft wat meer ruimte dan mijn Seat Leonneke.
Ik denk dat er ruwweg een aantal problemen zijn met ons huidige vervoer.
1- Het gewone personenvervoer is extreem inefficiënt. Dat is vooral door het dommigheidsrandje (de kreukelzone), maar ook het vijfpersoons concept speelt mee.
2- We verbranden ter plaatse. Olieproducten worden opgestookt en de verbranding geeft vervuiling, zoals CO2.
3- We zijn erg lomp bezig. We rammen er maar op los en alles moet slaapverwekkend comfortabel gebeuren.
4- Er is te weinig plaats voor deze decadente manier van personentransport. Dat gaat inmiddels zo ver dat het echte transport er ernstig last van heeft.
5- Er zijn wel technieken maar er wordt gezocht naar exotische en nieuwe technieken. Elektrisch rijden heeft ook 100 jaar als "niet bruikbaar" op de plank gelegen voordat aangetoond is dat het wel bruikbaar is.
6- We hebben last van ons kuddedier syndroom. Marc heeft een Bentley, Freddy rijdt een Rolls, Donald heeft een Cadillac, Nico rijdt een Mercedes... Dus ik wil iets wat op een Rolls, Bentley, Cadillac of Mercedes lijkt. Geen sigaar op fietswieltjes...