Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Blackadder the 5th zei:
Bij een ICE-auto blijft het bij de ergernis van het niet halen van het opgegeven verbruik,
met een EV sta je langs de weg en moet de auto door de sleepdienst worden opgehaald ... ;)

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. En als je Epko heet, dan doe je dat 34 keer achter elkaar. En er heeft nog nooit iemand met een lege tank langs de weg gestaan.

Als er iemand nou es iets zou uitvinden als - ik noem maar wat - een kWh-meter of zoiets, en die in EV's zou inbouwen, zodat de bestuurder precies weet wanneer-ie moet laden....

Of zou een EV gewoon nog niet iets voor geestelijk aartsluie mensen zijn?

Nobody in Particular zei:
Als er iemand nou es iets zou uitvinden als - ik noem maar wat - een kWh-meter of zoiets, en die in EV's zou inbouwen, zodat de bestuurder precies weet wanneer-ie moet laden....

En dat die bestuurder er vervolgens achterkomt dat de laadpalen verder van elkaar zijn verwijderd dan het bereik van de auto?
Met ongeveer 20 km laadsnoer & 8 uur wachten redt hij het net ...;)
En dat het lastiger is om een volgeladen accucel mee te nemen dan 5 liter brandstof voor het bereiken van het volgende tankstation?

Boppie zei:
Toen ik die 34 keer las stond ik ook even met de oren te klapperen. In geen 34 jaar.

Denk dat de persoon in kwestie een nogal vasthoudend type is.

Laten we wel wezen, bij veel voertuigen (Electrisch/hybride/ICE) is het theoretische verbruik vaak gunstiger
dan het werkelijke verbruik. Bij een EV komt dat wat pijnlijker aan het licht ... ;)

[Als er iemand nou es iets zou uitvinden als - ik noem maar wat - een kWh-meter of zoiets, en die in EV's zou inbouwen, zodat de bestuurder precies weet wanneer-ie moet laden....

Ik maak afspraken met mensen. Ik ben zo en zo laat zoveel kilometer verderop. Dan mag ik er van uitgaan dat als de fabrikant mij 200 km belooft, ik 80 km wel ga halen op een lading.

De accu bakken hebben een metertje aan boord. Dan kan je zien dat je het niet gaat halen. En dan bel je de potentiële klant dat hij maar naar de concurrent moet gaan

In ieder geval is de accubak bij mijn werkgever niet meer toegestaan.

EV zal voorlopig toch meer geschikt blijven voor het gemiddelde huis-/tuin-/keukengebruik als voor het daadwerkelijk langere afstanden of een bedrijfsmatige inzet waarbij een betrouwbare inzet 24h/dag gewaarborgd moet zijn, hoe graag je het ook anders wilt zien.

Zo'n ingebouwd metertje is altijd wel handig (zit er meestal wel in), maar dan moet er alsnog wel ergens een snellader op de route te vinden zijn... en die zijn buiten bebouwde kom nog steeds een stuk lastiger te vinden als een simpele 24h-dorpspomp waar je in 5 minuten de tank weer vol hebt.
En als je daarbij ook nog eens de opgegeven geringe actieradius al met een marge van 50% moet nemen dan kun je je met dat ev maar beter tot het stadsverkeer beperken.

Muddy Bandit zei:

EV zal voorlopig toch meer geschikt blijven voor het gemiddelde huis-/tuin-/keukengebruik als voor het daadwerkelijk langere afstanden of een bedrijfsmatige inzet waarbij een betrouwbare inzet 24h/dag gewaarborgd moet zijn, hoe graag je het ook anders wilt zien.

Zo'n ingebouwd metertje is altijd wel handig (zit er meestal wel in), maar dan moet er alsnog wel ergens een snellader op de route te vinden zijn... en die zijn buiten bebouwde kom nog steeds een stuk lastiger te vinden als een simpele 24h-dorpspomp waar je in 5 minuten de tank weer vol hebt.
En als je daarbij ook nog eens de opgegeven geringe actieradius al met een marge van 50% moet nemen dan kun je je met dat ev maar beter tot het stadsverkeer beperken.

Deels mee eens, de range is wel meer dan prima om gewoon woon/werk verkeer mee af te leggen. Dat hoeft niet alleen stadsverkeer te zijn. Voor de lange afstand is het wat minder, reisje van 1300 op een dag is niet haalbaar.

Boppie zei:
Muddy Bandit zei:

Deels mee eens, de range is wel meer dan prima om gewoon woon/werk verkeer mee af te leggen. Dat hoeft niet alleen stadsverkeer te zijn. Voor de lange afstand is het wat minder, reisje van 1300 op een dag is niet haalbaar.

Dat haal ik ook nauwelijks met een auto op benzine/diesel. 1000 km op 1 dag vind ik toch wel de max. De Renault Zoe met grotere accu komt echter wel een heel eind. Een kilometer of 800 haal je daar wel mee. Als er voldoende snelladers onderweg zijn ;-) Kwestie van goed plannen.

Zou die VW Retrobus er dan eindelijk toch een keer komen, als EV?

a theoretical range of up to 500km, in de praktijk en zonder sjoemelsoftware zal daarvan dan nog pakweg zo'n 250 km over blijven... dat begint tenminste al een klein beetje op een actieradius te lijken.
Echter kan ik er op dat embleempje na maar weinig retro aan ontdekken... misschien dat het na een avondje kroeg wat beter lukt?:T

Muddy Bandit zei:
Zou die VW Retrobus er dan eindelijk toch een keer komen, als EV?

a theoretical range of up to 500km, in de praktijk en zonder sjoemelsoftware zal daarvan dan nog pakweg zo'n 250 km over blijven... dat begint tenminste al een klein beetje op een actieradius te lijken.
Echter kan ik er op dat embleempje na maar weinig retro aan ontdekken... misschien dat het na een avondje kroeg wat beter lukt?:T
Dacht bij de Retrobus ook meer aan iets als dit.

Boppie zei:
Muddy Bandit zei:

Ik heb afgelopen week bijna 1200 km gereisd. Als ik dat moet doen in stukjes van 80 km met een pauze van 4 uur tussen de laadmomenten (Nissan Leaf), ben ik meer dan 40 uur bezig (60 uur alleen het laden).
Voor mij heeft een ev dus nog geen zin. Bovendien zal het prijskaartje flink moeten krimpen, ik heb het geld niet voor een accubak van 80 ruggen.

Daarnaast ben ik van mening dat de accubak zoals de automotive industrie hem nu presenteert slechts een deeloplossing is. We moeten ook iets doen aan de belachelijk grote hoeveelheid energie die we nu gebruiken om het lijf te verplaatsen.

Voor de beeldvorming: Afgelopen week heb ik (dankzij een zuinig voertuig) 60 liter dieselolie (6 emmers vol) verstookt. Er zijn op dit moment amateurs die voertuigen gemaakt hebben die aan iets meer dan een emmer vol (12 liter) genoeg gehad zouden hebben.
Het is toch gewoonweg schandalig dat een amateur een voertuig kan bouwen wat zo extreem veel zuiniger is dan het voertuig wat de professional bouwt.
En wij verheerlijken die professionals want ze hebben het voertuig met een accu-tje nog dorstiger gemaakt.

Tsja....
Maar de gemiddelde consument wil:
- een zo schoon en zuinig mogelijke auto, liefst minimaal 1:20 met nihil uitstoot
- minimaal 80 volstrekt overbodige pk's bovenop het noodzakelijke vermogen
- een topsnelheid van minimaal 220 km/h en een acceleratie van 0-100 binnen 8 seconden
- alles zoveel mogelijk elktrisch bediend en verwarmd en tevens voorzien van een energievretende airco
Ziet u de logica nog?

Ik heb hier nog steeds een oude Talbot Horizon 1.1LS staan uit 1981.
Gemiddeld verbruik ligt ongeveer op 1:15, uitstootwaardes volgens de 4-gasmeting (tijdens APK 2014) vergelijkbaar met een moderne Suzuki Alto.... wat heeft die moderne techniek in de afgelopen 35 jaar toch veel milieuwinst behaald.:rolleyes:
En vreemd genoeg mag de Talbot Rotterdam niet in, maar m'n 1:3½ slurpende Jeep Wagoneer wel.

Tevredenheidstoppers in de VS...

Zo zie je maar, die baggerkwaliteit speelt Tesla ernstig parten.

Lijstje heeft meer met de kwaliteit van de marketing dan met de kwaliteit van de auto zelf te maken, quote uit het artikel:

Even a brand with a low ranking can make a satisfying model—the Nissan Murano, for instance, is well liked by its owners despite Nissan being ranked second to last overall.

Muddy Bandit zei:

We gaan het in de komende jaren wel beleven of het nu werkelijk goedkoper is geworden of alleen maar minder duurzaam is geworden.
Makita heeft dit truukje ook al eens toegepast.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Je kunt overal maar beter zo negatief mogelijk tegenaan kijken, dan kan het alleen maar meevallen.

Is wel een goede manier.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Je kunt overal maar beter zo negatief mogelijk tegenaan kijken, dan kan het alleen maar meevallen.

Negatief, of misschien toch alleen maar een beetje sceptisch en voorzichtig vooruitdenkend????

Een beetje sceptisch alles bekijken en wat realistisch vooruit denken heeft me tot nu toe nog steeds geen windeieren gelegd: als iets al te mooi klinkt dan zitten er meestal ook wel wat addertjes onder het gras verstopt.;)

En daarnaast: in het verleden behaalde resultaten bieden nog steeds geen garantie voor de toekomst.
Als je die accu kostencurves van de afgelopen 2 jaren bekijkt dan zie je duidelijk dat de curve inmiddels al stevig aan het afvlakken is, en door een stijging van de grondstofkosten (vraag/aanbod) ligt het inmiddels ook al dik in de voorspellingen dat de prijzen weer gaan stijgen.
Bekijk het prijsverloop van de grondstof lithium over de afgelopen 2 jaren maar eens (2015/2016 + 26%, 1e kwartaal 2016 +47% :eek: ), misschien dat je dan zelf ook wat sceptischer gaat worden.

Muddy Bandit zei:
Bekijk het prijsverloop van de grondstof lithium over de afgelopen 2 jaren maar eens (2015/2016 + 26%, 1e kwartaal 2016 +47% :eek: ), misschien dat je dan zelf ook wat sceptischer gaat worden.

Weet je al hoe verschrikkelijk hoog het percentage lithium in al die Li-ion, Li-po en Li-Fe-accu's is?

Google maar even.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Valt nog vies tegen, hè?

Zullen we het over pakweg een jaar nog es hebben over die gestegen accuprijzen?

Ik gok op minstens twaalf procent. Minstens twaalf procent prijsdaling, om precies te zijn. Gemiddeld over de hele markt. En dan ben ik nog voorzichtig.

Weet je al hoe verschrikkelijk hoog het percentage lithium in al die Li-ion, Li-po en Li-Fe-accu's is?

Google maar even.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Valt nog vies tegen, hè?

Zullen we het over pakweg een jaar nog es hebben over die gestegen accuprijzen?

Ik gok op minstens twaalf procent. Minstens twaalf procent prijsdaling, om precies te zijn. Gemiddeld over de hele markt. En dan ben ik nog voorzichtig.

Die zwarte stipjes vallen me idd. vies tegen, ik had eigenlijk wel wat betere bronnen verwacht.:)

Maar het prijsverloop van EV-accu's over 2010-2016 is bekend, laten we het prijsverloop over 2016-2022 daar dan ook maar eens tegenover gaan projecteren om tot een duurzaam vergelijk te komen.... ofwel: we gaan het vanzelf beleven of die prijsdaling van EV-accu's een echt blijvertje is of slechts een bewust gecreëerd tijdelijk commercieel lokkertje om die energieopslag z.s.m. tot een onmisbaar gemeengoed te maken.
In de aanloop van de verbrandingsmotor kostte de olie immers ook een paar decennia lang geen drol, maar toen olie eenmaal gemeengoed was kon de OPEC dankzij kartelvorming de prijs ook prima kunstmatig hoog houden.

Met aandrijfsystemen voor E-bikes is Bosch ook al goed bezig:

middenmotor-elektrische-fiets.jpg%5B2%5D

Prijspariteit voor EV's in 2022

Bottom line: het duurt nog vijf tot tien jaar, maar dan is de fossielauto toch echt economisch passé.

Die tabel heb ik een paar weken geleden ook al gezien in één of ander duits transport- en logistiek blad.
Daar hadden ze echter voor de volledigheid er ook nog een vergelijkbare tabel voor LLKW (bedrijfsauto's <7500 kg) bij naast geplaatst en tevens ook een totaaloverzicht van beide tabellen samengevoegd, en dat gaf toch aanmerkelijk andere cijfers en jaartallen voor dat "economisch passé".

Dus het plaatje blijft nog aardig afhankelijk van waarmee je je vervoert, voor de kleine gebakjes is het omslagpunt aanmerkelijk dichterbij als voor de zwaardere auto's.

Muddy Bandit zei:
Dus het plaatje blijft nog aardig afhankelijk van waarmee je je vervoert, voor de kleine gebakjes is het omslagpunt aanmerkelijk dichterbij als voor de zwaardere auto's.

Natuurlijk. Daarom is Tesla met "zwaardere auto's" begonnen en werken ze zich omlaag naar lichtere exemplaren. Is logisch.

Ik ga niet rijden voor mijn plezier in een of ander veel te zwaar hok. Niet als het autonoom is en ook niet voor prive.

2155 kg is veel te zwaar! Als ze een kleiner hok maken wat rond de 1200 kg weegt en 800 km ver komt op een lading in zware winterse omstandigheden, daarnaast een stuurwiel bezit en adaptive cruise ga ik er nog eens naar kijken.

Nico GTR zei:
Ik ga niet rijden voor mijn plezier in een of ander veel te zwaar hok. Niet als het autonoom is en ook niet voor prive.

2155 kg is veel te zwaar! Als ze een kleiner hok maken wat rond de 1200 kg weegt en 800 km ver komt op een lading in zware winterse omstandigheden, daarnaast een stuurwiel bezit en adaptive cruise ga ik er nog eens naar kijken.

Je hebt helemaal gelijk. Alleen in een klein, licht hok rijd je 800 km aan één stuk voor je plezier. Paar plaszakken mee, wat kan je gebeuren?

In een hok van rond de 1200kg (1160 & 1110kg om precies te zijn) rij je met gemak voor je plezier 800km.

Als de olie-stokers uitsterven zal het tekort van de schatkist toch op de een of andere manier aangevuld moeten worden.
Ik stel voor om per direct wegenbelasting te heffen op die zware EV's, gewoon tegen het tarief wat benzine auto's nu moeten betalen, dan kost een Model S in Zeeland 1592€ per jaar aan motorrijtuigenbelasting. [size=small]Mijn "licht gewicht" olie-stoker kost maar 584€ per jaar aan motorrijtuigen belasting en de andere slechts 90€ :) [/size]

Nico GTR zei:

Je hebt helemaal gelijk. Alleen in een klein, licht hok rijd je 800 km aan één stuk voor je plezier. Paar plaszakken mee, wat kan je gebeuren?

Heb je het eindelijk door? Gewicht verpest alles, handling, acceleratie, topsnelheid. En ja, voor mij is dat plezier....daarnaast wil ik ook gewoon ongestraft een lekker stuk van 200 km rijden zonder me druk te maken over actieradius en netjes uit laten rollen.
Maar ja......dat is niet ecologisch natuurlijk.

Blackadder the 5th zei:
Prijspariteit voor EV's in 2022

Bottom line: het duurt nog vijf tot tien jaar, maar dan is de fossielauto toch echt economisch passé.

Er van uitgaand dat de prijs voor accu's de komende jaren blijft dalen ... ;)

Het is niet onmogelijk dat de accuprijs minder daalt dan in voorgaande jaren, omdat de vraag plotseling explosief toeneemt en geen enkele producent het lef of de visie heeft gehad om daar op grootse & meeslepende wijze op te anticiperen.

Geen enkele producent?

Nee, een snotneus uit Californië bouwt op dit moment samen met Panasonic de met afstand aller, allergrootste EV-accufabriek ter wereld, waarin accu's sneller geproduceerd gaan worden dan een machinegeweer kogels uitbraakt. Tegen behoorlijk lage kosten, dat moge duidelijk zijn, want de echte kosten zitten heus niet in de grondstoffen. Ze noemen 'm GigaFactory 1, wat betekent dat het de eerste in een reeks is.

Als die snotneus eenmaal zulke grote hoeveelheden accu's tegen zulke lage kosten gaat produceren, wat denk je dan dat dat met de accuprijzen in de rest van de wereld gaat doen? Alleen als de vraag naar EV's bij andere producenten explosief toeneemt en als gevolg daarvan de tekorten aan EV-accu's bij andere producenten stijgen, zullen de prijzen voor die accu's (enkele jaren) kunnen stijgen. Totdat de rest van de wereld Panasonic/Tesla qua productiecapaciteit heeft ingehaald. Maar dan heeft Panasonic/Tesla al jarenlang goedkoop in grote hoeveelheden kunnen produceren en daarmee goedkope EV's kunnen vullen. Van die gedachte worden bestaande autoproducenten (VW voorop) inmiddels toch ietwat nerveus. Nog een link.

Ik herhaal toch nog maar even de profetische woorden van Audi-chef Stefan Niemand, van maart vorig jaar: "Es schmerzt mich es zu sagen, aber Tesla hat bisher strategisch leider alles richtig gemacht". En de rest van de industrie dus niet.

Of de accuprijzen nou stijgen of dalen, de industrie heeft een gigantisch probleem zodra de gemiddelde consument ziet dattie met een EV veel beter en goedkoper uit is. Met uitzondering van één producent, die 'helaas' wel alle juiste strategische keuzen heeft gemaakt.

En zoals we allemaal weten, dingen aannemen mag, maar geeft geen garantie voor de toekomst.

Bovendien is het leuk dat het accus uitbraakt sneller dan een machinegeweer kogels. Er is een grens aan die hoeveelheid zware en zeldzame metalen. En grafiet is er nog lang niet klaar voor.

Het is allemaal heel leuk, maar kijk nu ook eens naar de evt. nadelen.

Nico GTR zei:

Je hebt helemaal gelijk, we moeten veel meer in problemen denken in plaats van in mogelijkheden. Daar is de mensheid immers altijd mee vooruit gekomen.

Nico GTR zei:

Je hebt helemaal gelijk, we moeten veel meer in problemen denken in plaats van in mogelijkheden. Daar is de mensheid immers altijd mee vooruit gekomen.

Nee, laten we allemaal net zo hysterisch gaan doen als jij...

Je hebt geen idee wat het woord 'hysterisch' betekent, he?

Weet je wel wat ad hominem betekent?

Terug
Bovenaan