Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Mijn zegen heb je rke, al word het hele systeem van met elkaar pratende computers steeds minder. Maar dat centrale regel orgaan word ook steeds complexer.

Blackadder the 5th zei:
Eigenlijk zou er een (her)waardering moeten komen voor lichamelijk inspannend werk.
Met een soort van tweeledig doel: er wordt nuttige/zinvolle arbeid verricht en tegelijkertijd wordt de (eigen) gezondheid verbeterd/op peil gehouden.
Dus in plaats van hele dagen op kantoor en daarna nog naar de sportschool, halve dag op kantoor, halve dag straatvegen/postbezorgen/onkruid wieden.

Hmmm... ik begin me al bijna af te vragen waarom ik nog investeer in dure machines die het werk een stuk lichter maken.:)

Muddy Bandit zei:
Blackadder the 5th zei:
Eigenlijk zou er een (her)waardering moeten komen voor lichamelijk inspannend werk.
Met een soort van tweeledig doel: er wordt nuttige/zinvolle arbeid verricht en tegelijkertijd wordt de (eigen) gezondheid verbeterd/op peil gehouden.
Dus in plaats van hele dagen op kantoor en daarna nog naar de sportschool, halve dag op kantoor, halve dag straatvegen/postbezorgen/onkruid wieden.

Hmmm... ik begin me al bijna af te vragen waarom ik nog investeer in dure machines die het werk een stuk lichter maken.:)

Tsja, op eigen tempo fysieke arbeid verrichten is helemaal niet zo slecht voor een mens.
Maar blijkbaar vinden we het logischer om de hele dag weinig lichamelijke inspanning te verrichten
om ons vervolgens na werktijd op de sportschool helemaal in het zweet te "werken" ... ;)

Blackadder the 5th zei:
Muddy Bandit zei:
Blackadder the 5th zei:

Sommige machines zijn het vervangen niet waard.
Ik had ooit een aannemer als buurman. Ik was een gezond, sterk, halverwege dertig en 1.80 m. Hij was kleiner (1.70) en liep tegen de vijftig. We zouden een schutting gaan metselen en hij had wat zakjes beton geregeld, in die tijd waren het nog zakjes van 50 kg per stuk. Deze werden uiteraard bij de voordeur afgeleverd en aan ons de schone taak ze door de brandgang naar de schuur (een paar honderd meter) te sjouwen. Twee buren die zo vaak tuinierden dat zelfs een kruiwagen niet in het gereedschapsassortiment zat.

Ik was na een paar zakjes beton al behoorlijk kapot. De veel kleinere buurman heeft toen de rest (een compleet pallet met zakken) maar even in de schuur gegooid. Ik heb me zelden zo zwak gevoeld; ik was in de loop der jaren een kantoor-eitje geworden....

Een beetje bewegen voor het werk is echt zo slecht niet.

Tsja, op eigen tempo fysieke arbeid verrichten is helemaal niet zo slecht voor een mens.
Maar blijkbaar vinden we het logischer om de hele dag weinig lichamelijke inspanning te verrichten
om ons vervolgens na werktijd op de sportschool helemaal in het zweet te "werken" ... ;)

En als toetje zijn er de uitdagingen van de sportschool om voldoende parkeerruimte voor auto's te krijgen.

Straks is de markt rijp voor een loopband die breed genoeg is voor een scootmobiel. Een scootmobiel met extra accucapaciteit (en laadcapaciteit) natuurlijk, want je moet wel minstens een uur trainen.

rke zei:
Straks is de markt rijp voor een loopband die breed genoeg is voor een scootmobiel. Een scootmobiel met extra accucapaciteit (en laadcapaciteit) natuurlijk, want je moet wel minstens een uur trainen.

Dat is zo ongeveer het toppunt van energie vernietigen ... ;)

rke zei:
Sommige machines zijn het vervangen niet waard.
Ik had ooit een aannemer als buurman. Ik was een gezond, sterk, halverwege dertig en 1.80 m. Hij was kleiner (1.70) en liep tegen de vijftig. We zouden een schutting gaan metselen en hij had wat zakjes beton geregeld, in die tijd waren het nog zakjes van 50 kg per stuk. Deze werden uiteraard bij de voordeur afgeleverd en aan ons de schone taak ze door de brandgang naar de schuur (een paar honderd meter) te sjouwen. Twee buren die zo vaak tuinierden dat zelfs een kruiwagen niet in het gereedschapsassortiment zat.

Ik was na een paar zakjes beton al behoorlijk kapot. De veel kleinere buurman heeft toen de rest (een compleet pallet met zakken) maar even in de schuur gegooid. Ik heb me zelden zo zwak gevoeld; ik was in de loop der jaren een kantoor-eitje geworden....

Een beetje bewegen voor het werk is echt zo slecht niet.

Dat soort taaie "buurmannetjes" moet je tegenwoordig al met een vergrootglas zoeken, helaas...
En ook in de jonge generatie is voor het "zware handwerk" in weer en wind al bijna niemand meer te porren, zolang ze maar met machines mogen werken willen ze wel maar o wee als er eens een paar dagen een schop in de handen genomen moet worden... dan kan ik bij wijze van spreken het telefoonnummer van het UWV alvast klaar leggen voor de ziekmelding.:(

Maar gelukkig zijn er af en toe nog wel uitzonderingen op de regel te vinden.
Afgelopen voorjaar had ik 4 maanden iemand vanuit een wajong-traject die nog wist wat pezen was, die gast moest ik zelfs nog regelmatig temperen.
Want die presteerde het rustig om een paar dagen lang 2 schutting betonpalen (ca. 45 kg/stuk) op z'n schouders te nemen en dit door het werk heen te sjouwen, hij vond het een leuke oefening voor de sportschool waar hij elke avond worstelde met gewichten.:eek:
Maar hij is nu 24, ik heb wel m'n twijfels hoe lang hij dit nog denkt vol te kunnen houden met z'n rug... van mij mocht hij in ieder geval nog maar 1 paal tegelijk verplaatsen met het daarvoor geschikte transportkarretje.

Muddy Bandit zei:
Dat soort taaie "buurmannetjes" moet je tegenwoordig al met een vergrootglas zoeken, helaas...
En ook in de jonge generatie is voor het "zware handwerk" in weer en wind al bijna niemand meer te porren, zolang ze maar met machines mogen werken willen ze wel maar o wee als er eens een paar dagen een schop in de handen genomen moet worden... dan kan ik bij wijze van spreken het telefoonnummer van het UWV alvast klaar leggen voor de ziekmelding.:(

Maar gelukkig zijn er af en toe nog wel uitzonderingen op de regel te vinden.
Afgelopen voorjaar had ik 4 maanden iemand vanuit een wajong-traject die nog wist wat pezen was, die gast moest ik zelfs nog regelmatig temperen.
Want die presteerde het rustig om een paar dagen lang 2 schutting betonpalen (ca. 45 kg/stuk) op z'n schouders te nemen en dit door het werk heen te sjouwen, hij vond het een leuke oefening voor de sportschool waar hij elke avond worstelde met gewichten.:eek:
Maar hij is nu 24, ik heb wel m'n twijfels hoe lang hij dit nog denkt vol te kunnen houden met z'n rug... van mij mocht hij in ieder geval nog maar 1 paal tegelijk verplaatsen met het daarvoor geschikte transportkarretje.

Ze zijn er inderdaad nog wel. Een kennis van mij, oudere man - ex-commando, werkte in het magazijn van een bandenimporteur. Af en toe huurde hij via het uitzendbureau jongens in om een dagje te helpen. Bij het inhuren vroeg hij dan al specifiek om krachtige jongelui met goede conditie.
En daar kwamen vaak sportschooltypes op af. En soms met veel lawaai; zo'n oude vent... pfff....
Hij ging dan met zo'n lawaaipapegaai de vrachtwagenbanden doen. Volgens zijn zeggen was het na een uurtje sjouwen dan wel over met het lawaai, er zijn bandjes bij van 100 kg het stuk.

Over die rug: zolang jouw medewerker de juiste houding heeft kan het heel lang goed gaan. Maar je hebt wel gelijk, eenmaal een hernia en je mag jarenlang meedoen met de kreupele brigade. Ik heb zelf bijna tien jaar getobd met mijn rug en dat is zeker geen pretje.
Ik ben nu vrijwel van mijn rugklachten af (en precies op dit moment sla ik mijn knokkels stuk op een stuk hout), bij mij kon ik er van af komen door het versterken van de rugspieren. Dat was het advies van een goede fysiotherapeut die mij toen heel duidelijk al mijn opties heeft uitgelegd.

Ik zie er in mijn branche al te veel om me heen die het kraakbeen tussen de ruggewervels volledig versleten hebben tegen hun 50e, en dan is het wel volledig over en uit als de zenuwbanen knel komen te zitten.

Van een mens kan tegenwoordig al veel gereviseerd worden, maar de rug is en blijft toch een kritiek ding waar je maar beter zuinig mee om kunt gaan.
Werkhouding en spiertraining is dan wel heel belangrijk, maar alle ballast drukt je ruggegraat nog wel in elkaar met alle gevolgen van dien... en ik heb liever dat daar ook over na gedacht wordt i.p.v. dat ik een deel van de financiële gevolgen door die overbelasting op m'n dak geschoven krijg.
Meestal vraag ik zo'n persoon wel even waarvoor hij zo overdreven hard aan het werk is: spaar je voor een 3-wielige scootmobiel of een 4-wielig exemplaar?

In het begin is zo'n krachtpatser wel even een leuke aanwinst tussen het personeel, maar het is ook een risicogroep die snel om kan slaan naar een grote kostenpost... en van dat laatste houd ik niet zo van.

Muddy Bandit zei:
Ik zie er in mijn branche al te veel om me heen die het kraakbeen tussen de ruggewervels volledig versleten hebben tegen hun 50e, en dan is het wel volledig over en uit als de zenuwbanen knel komen te zitten.

Van een mens kan tegenwoordig al veel gereviseerd worden, maar de rug is en blijft toch een kritiek ding waar je maar beter zuinig mee om kunt gaan.
Werkhouding en spiertraining is dan wel heel belangrijk, maar alle ballast drukt je ruggegraat nog wel in elkaar met alle gevolgen van dien... en ik heb liever dat daar ook over na gedacht wordt i.p.v. dat ik een deel van de financiële gevolgen door die overbelasting op m'n dak geschoven krijg.
Meestal vraag ik zo'n persoon wel even waarvoor hij zo overdreven hard aan het werk is: spaar je voor een 3-wielige scootmobiel of een 4-wielig exemplaar?

In het begin is zo'n krachtpatser wel even een leuke aanwinst tussen het personeel, maar het is ook een risicogroep die snel om kan slaan naar een grote kostenpost... en van dat laatste houd ik niet zo van.

Ja, de rug is extreem kwetsbaar en vrijwel niet te repareren. De rug is daarom echt iets om heel erg voorzichtig mee te zijn.
Maar, als de chirurg begint over snijden en hij heeft plannen om dat in je rug te doen, bedenk jezelf dan minstens drie keer of je het echt nodig vindt.

Ik heb zelf ook een pillendraaier als huisarts. Bij de klacht "u kunt niet poepen" komt direct de pillendoos boven tafel in plaats van een advies als "zou je niet eens iets anders eten dan witbrood"? Ik ben zelf een voorstander van "het lichaam kan veel zelf oplossen, gebruik die mogelijkheden".
Geen spierverslappers bij rugpijn maar het advies de spieren te versterken...... en dat scheelt een jas. Met spierverslappers had ik mezelf indertijd definitief bij het legertje pijnlijders ingelijfd terwijl de spieren versterken mij (tot vandaag ... even afkloppen) een goed en aktief leven heeft gegund.

Mijn pillendraaier is inmiddels op de hoogte van mijn voorkeur van behandelingen en ik krijg tegenwoordig pilletjes met een goed advies hoe ik kan zorgen dat ik ze niet nodig heb en wanneer ik ze echt moet slikken. Met het gevolg dat ik een voorraadje oude medicijnen heb.

Nou, lees net dit artikel: OPEC

Ze gaan de productie dus verlagen zodat de olieprijs fiks kan gaan stijgen.
Dit zal wel inhouden dat we hier binnen de kortste keren rond de 2€ of meer per litertje euro95 mogen aftikken. :rolleyes:

Electrische autos moeten dan wel zsm echt beter betaalbaar gaan worden hoop ik.... :eek:

Bekijk het maar postief: er wordt weer minder olie opgepompt dus we kunnen weer wat langer vooruit met de fossiele voorraad.:)

rke zei:
Ik heb zelf ook een pillendraaier als huisarts. Bij de klacht "u kunt niet poepen" komt direct de pillendoos boven tafel in plaats van een advies als "zou je niet eens iets anders eten dan witbrood"? Ik ben zelf een voorstander van "het lichaam kan veel zelf oplossen, gebruik die mogelijkheden".
Geen spierverslappers bij rugpijn maar het advies de spieren te versterken...... en dat scheelt een jas. Met spierverslappers had ik mezelf indertijd definitief bij het legertje pijnlijders ingelijfd terwijl de spieren versterken mij (tot vandaag ... even afkloppen) een goed en aktief leven heeft gegund.

Hier dezelfde ervaringen, ik ga ook het liefst met een grote boog om die pillendraaiers heen en luister alleen maar naar wat m'n lichaam aangeeft.
Ik heb een aangeboren heupafwijking waardoor ik volgens de medicijnmannetjes nooit zware lichamelijke beroepen uit zou kunnen oefenen, maar ik draai inmiddels al 35 jaar niets anders als lichamelijke arbeid en zonder grote problemen.
Ik moet alleen oppassen dat m'n linkerbeen niet veelvuldig achter elkaar opgetrokken moet worden, dus dingen zoals veel achtereen traplopen/ladders beklimmen en ander klauterwerk (maar ook fietsen of langdurig een zithouding aannemen) moet ik gewoon mee op passen... dus na het eerste "pijnscheutje" gewoon even een half uurtje wat anders gaan doen waarbij m'n been even gestrekt kan blijven.

Ik heb eens een medische keuring moeten ondergaan waarbij de fietstest een onderdeel uitmaakte van die keuring... ik heb toen dus heel vriendelijk bedankt voor die test en gevraagd of 100m2 spitten ook voldoende was voor een conditietest en een hartfilmpje.
Niet dus, en daarmee was een fatsoenlijke AOV-verzekering voor mij gelijk al zo goed als niet niet meer af te sluiten. :confused:

Nobody heeft zijn opwindende nieuwtjes ook hoor poeh :T
Ik weet wel andere sites te bezoeken dan voor echt wat lekkers.

Buurmannen die zware zakken cement sjouwen en jongelui keihard afbeulen met wat banden, kortom hoe werk je je eigen lichaam de vernieling in.
Dit soort lui zitten vaak al voor hun 50e thuis met een compleet versleten lichaam.
Niets mis met wat lichamelijke inspanning maar dit is natuurlijk onzin om dit soort gedrag/werk op te hemelen.

Nico GTR zei:
Nobody in Particular zei:
Na de elektrische auto komt de elektrische trekker.

You know it makes sense.

Vraag ik me af, volgens mij zijn er nog wel wat problemen mee.

Elektrische trekker stap dichterbij

Een paar kleine probleempjes:

De trekker is ca. 1000 kg zwaarder dan een ICE-trekker.
Geeft extra structuurbederf (dichtrijden van de ondergrond) bij drassig grasland/bouwland.
Na 2 uur vol aan de bak (ploegen e.d.) is de accu leeg ... :(
Een grote windmolen op het erf is wel handig voor de stroomvoorziening ... ;)

Bij (industrie)vorkheftrucks is elektrische aandrijving al jaren gemeengoed.
Het extra gewicht is doorgaans geen probleem (= extra contragewicht voor de te heffen lading)
en grote afstanden worden er niet mee afgelegd. Het grote voordeel is natuurlijk dat je
geen last hebt van uitlaatgassen in het gebouw.

Zolang zo'n ding niet minimaal 10 uur aaneen continu kan draaien bljft het nog wel bij een enkele demo, niemand gaat namelijk investeren in een dure machine die noodgedwongen meer stil moet staan als gebruikt kan worden.

Bij graafmachines is de elektische trend dit ook al diverse jaren: daarvan zijn ook hybride's leverbaar die op een krachtstroomaansluiting kunnen werken dankzij een externe hydro-unit, en ook single krachtstroom aangedreven exemplaren.... de accuversie is al weer gestopt vanwege de te beperkte capaciteit.
Voor binnensloopwerken in de bouw is het soms wel handig vanwege de uitstoot, maar voor de rest is het alleen maar last (en risico) vanwege de leidingen die als een soort infuus aan de machine verbonden zijn.
Ik ken diverse bedrijven die zo'n hybrideversie wel hebben maar het elektradeel nooit gebruiken (incl. ik zelf): het bestaansrecht ervan is aardig vergelijkbaar met die van de Metsubsidie Outlander PHEV, want de 5 jaren aan machine-afschrijvingen worden namelijk ruimschoots gedekt door de verkregen subsidies.

Muddy Bandit zei:
Zolang zo'n ding niet minimaal 10 uur aaneen continu kan draaien bljft het nog wel bij een enkele demo, niemand gaat namelijk investeren in een dure machine die noodgedwongen meer stil moet staan als gebruikt kan worden.

Bij graafmachines is de elektische trend dit ook al diverse jaren: daarvan zijn ook hybride's leverbaar die op een krachtstroomaansluiting kunnen werken dankzij een externe hydro-unit, en ook single krachtstroom aangedreven exemplaren.... de accuversie is al weer gestopt vanwege de te beperkte capaciteit.
Voor binnensloopwerken in de bouw is het soms wel handig vanwege de uitstoot, maar voor de rest is het alleen maar last (en risico) vanwege de leidingen die als een soort infuus aan de machine verbonden zijn.
Logisch, je hebt het over een enorme hoeveelheid energie. Een modern huis is door de energieleverancier afgezekerd (gemeentestop) met 40A met fase wat verder verdeeld wordt over 16A groepen. Dat betekent dat je met een 'woonhuisaansluiting' nooit meer dan 8,5 kW per fase kan gebruiken. Dat betekent ook dat een 'woonhuisaansluiting' nooit meer dan 25kW (krachtstroom bestaat uit drie fases van 220 elk) kan leveren.
En als je het over 'normale' bedrading (wandcontactdoos, 16A) hebt, blijft er zelfs maar een miezerige 3,5 kW (4,5 pk) over.

Hoeveel kW heeft een graafmachine nodig? Is een graafmachientje met 100 paardjes (75 kW) wel bruikbaar voor de prof? Of is een graafmachientje met maar 25 kW (krachtstroom rechtstreeks van gemeentestop naar graafmachine) iets wat je eergisteren in de schoen van je kleine zoontje had moeten proppen (speelgoed dus)....

Als je 75Kwh in een accu wil proppen betekent dat dat je met alle elektriciteit van je woonhuis 3 uur aan het laden bent. Dat betekent dus ook dat zo'n graafmachientje maximaal 6 uur aan een stuk kan werken, mits het rendement van het laden 100% is (dus niet), de accu groot genoeg is (dus niet) en je de elektriciteit in het woonhuis dus 18 uur niet voor iets anders dan laden gebruikt (liever niet)...

Ik ken diverse bedrijven die zo'n hybrideversie wel hebben maar het elektradeel nooit gebruiken (incl. ik zelf): het bestaansrecht ervan is aardig vergelijkbaar met die van de Metsubsidie Outlander PHEV, want de 5 jaren aan machine-afschrijvingen worden namelijk ruimschoots gedekt door de verkregen subsidies.
Dat is dus het nadeel van gedrag afdwingen via belastingen en subsidies: men gaat er omheen werken. Jammer dat er een accu in de auto zit maar gelukkig kan ik met dat aggregaat (range-extender) in de kofferbak die batterijauto gewoon normaal gebruiken. Leve het belastingvoordeel, jammer van die 500 kg accu, raggen met die een op een emmer doos.

Waarbij de opmerking gemaakt moet worden dat er echt wel een enkeling te vinden is die de batterijauto gebruikt zoals hij gebruikt hoort te worden.

In Amsterdam zie je nu al bijvoorbeeld een elektrische graafmachine. Voordeel los van de uitstoot is natuurlijk dat zo'n ding veel stiller is. Betekent dat je ook wat later door kan werken. Wel zo handig in de 24-uurseconomie waar we steeds meer naartoe gaan. Ik kan me voorstellen dat een boer ook wel eens wat later op de avond wil oogsten zonder gezeur met de buren. Uiteindelijk zullen dit soort apparaten ook autonoom worden en dan zelf wel bedenken wanneer ze opgeladen moet worden (zoals een robotmaaier of -stofzuiger nu al doet).

2056176693-e8094926.jpg

Indien wij erin slagen om voldoende elektriciteit op te wekken en het te gebruiken zijn wij als land misschien wat minder afhankelijk van energiebronnen uit Rusland of het Midden Oosten. Of Groningen. Best iets om over na te denken.

rke zei:
Muddy Bandit zei:

Logisch, je hebt het over een enorme hoeveelheid energie. Een modern huis is door de energieleverancier afgezekerd (gemeentestop) met 40A met fase wat verder verdeeld wordt over 16A groepen. Dat betekent dat je met een 'woonhuisaansluiting' nooit meer dan 8,5 kW per fase kan gebruiken. Dat betekent ook dat een 'woonhuisaansluiting' nooit meer dan 25kW (krachtstroom bestaat uit drie fases van 220 elk) kan leveren.
En als je het over 'normale' bedrading (wandcontactdoos, 16A) hebt, blijft er zelfs maar een miezerige 3,5 kW (4,5 pk) over.

Hoeveel kW heeft een graafmachine nodig? Is een graafmachientje met 100 paardjes (75 kW) wel bruikbaar voor de prof? Of is een graafmachientje met maar 25 kW (krachtstroom rechtstreeks van gemeentestop naar graafmachine) iets wat je eergisteren in de schoen van je kleine zoontje had moeten proppen (speelgoed dus)....

Als je 75Kwh in een accu wil proppen betekent dat dat je met alle elektriciteit van je woonhuis 3 uur aan het laden bent. Dat betekent dus ook dat zo'n graafmachientje maximaal 6 uur aan een stuk kan werken, mits het rendement van het laden 100% is (dus niet), de accu groot genoeg is (dus niet) en je de elektriciteit in het woonhuis dus 18 uur niet voor iets anders dan laden gebruikt (liever niet)...

Op zich valt dat nog wel mee: de elektromotor drijft namelijk alleen maar 2 hydropompen aan en die hydropompen leveren vervolgens de kracht. (resp. 180 en 30 bar oliedruk voor de graafarm / het rijwerk)
Mijn Kubota minigraver heeft een 700cc 3-cilinder diesel die 10 pk bij 2000rpm levert (verbruik = ca. 1 l/h), en als ik op stroom wil werken dan kan de externe hydro-unit probleemloos op een 25A afgezekerde krachtgroep ingeplugd worden.
Maar op stroom werkt het gewoon niet handig dankzij die bos slangen die aan de machine verbonden is: het beperkt je werkbereik fors, je moet op blijven passen dat de die slangen niet beschadigd, en die zware hydro-unit moet tevens op verharde ondergrond blijven staan. (en niet overal is een krachtstroomaansluiting aanwezig)
Op accu zou het inderdaad wel een heel stuk handiger zijn, maar dan moet de machine wel gewoon minimaal 8 uur non-stop kunnen blijven draaien... want verplichte stilstand van machines (en dus personeel) kost nu eenmaal ook tijd en geld.

Muddy Bandit zei:
Op zich valt dat nog wel mee: de elektromotor drijft namelijk alleen maar 2 hydropompen aan en die hydropompen leveren vervolgens de kracht. (resp. 180 en 30 bar oliedruk voor de graafarm / het rijwerk)
Mijn Kubota minigraver heeft een 700cc 3-cilinder diesel die 10 pk bij 2000rpm levert (verbruik = ca. 1 l/h), en als ik op stroom wil werken dan kan de externe hydro-unit probleemloos op een 25A afgezekerde krachtgroep ingeplugd worden.
Maar op stroom werkt het gewoon niet handig dankzij die bos slangen die aan de machine verbonden is: het beperkt je werkbereik fors, je moet op blijven passen dat de die slangen niet beschadigd, en die zware hydro-unit moet tevens op verharde ondergrond blijven staan. (en niet overal is een krachtstroomaansluiting aanwezig)
Op accu zou het inderdaad wel een heel stuk handiger zijn, maar dan moet de machine wel gewoon minimaal 8 uur non-stop kunnen blijven draaien... want verplichte stilstand van machines (en dus personeel) kost nu eenmaal ook tijd en geld.

Dat valt inderdaad wel mee. 10 pk => 7,5 Kw => 11,5 A per fase. Neem een aanloopstroom die twee keer zo hoog is, dan klopt die 25A wel.
Maar, waarom zit die hydropomp niet aan de machine vast en sleep je een 3 fasen kabel mee?

En die accu's... Een Tesla heeft een actieradius van 400 km en de accu weegt 800 kg (op 1100 kg Kubota). Als de Tesla 20 pk gebruikt bij 100 km/uur is de accu na 4 uur leeg.
Met wat mazzel houdt jouw gravertje het met een Tesla model S accu dus krap 8 uur vol - als de accu nieuw is, na 19 uur laden en een accu van 35000,- ??
Maar wat vindt de accu van geheel ontladen iedere dag? Doe dat een keer met een auto-accu en de lokale accuboer kijkt even of hij de juiste op voorraad heeft....

Blackadder the 5th zei:
Even een praatje bij het plaatje: Elektrische shovel plaveit Amsterdamse wegen

Er staat jammer genoeg niet bij hoe lang de machine per dag draait en of hij ook aan een laadpaal kan opladen ... ;)

Afhankelijk van het formaat accu (keuze uit 3 versies) een werktijd tot 5 uur... reken dus maar hooguit 3 uur als er straatwerk opgebroken en uitgeschud moet worden.
Of het ook aan de laadpaal geladen kan worden geen idee, maar ik zou hem niet graag onbewaakt aan een openbare laadpaal koppelen.:)

rke zei:
Maar, waarom zit die hydropomp niet aan de machine vast en sleep je een 3 fasen kabel mee?

De hydropompen van de machine zitten star aan de dieselmotor vast zonder tussenkomst van een koppeling, de één kan dus niet zonder de ander draaien.
Dus voor gebruik op stroom moet je bij zo'n hybride dan wel externe elektrisch aangedreven hydropompen gebruiken die middels koppelstukken aangesloten worden op het aanwezige hydraulisch systeem van de machine.
Bij de E-versie is de diesel wel vervangen voor een elektromotor, maar het gebruik van zo'n e-versie voor mij betekenen dat ik er in de praktijk meestal alsnog een dieselaggregaat bij naast zou moeten zetten... dat schiet dus al net zo hard op als met die externe hydro-unit op stroom, want van de ca. 1200 draaiuren heb ik er al bijna 9 op stroom gedraaid.

rke zei:
En die accu's... Een Tesla heeft een actieradius van 400 km en de accu weegt 800 kg (op 1100 kg Kubota). Als de Tesla 20 pk gebruikt bij 100 km/uur is de accu na 4 uur leeg.
Met wat mazzel houdt jouw gravertje het met een Tesla model S accu dus krap 8 uur vol - als de accu nieuw is, na 19 uur laden en een accu van 35000,- ??
Maar wat vindt de accu van geheel ontladen iedere dag? Doe dat een keer met een auto-accu en de lokale accuboer kijkt even of hij de juiste op voorraad heeft....

Ik heb het vermoeden dat een Tesla-accu wel iets meer ruimte nodig heeft als het aanwezige dieseltje, en ook al het extra gewicht (zal ca. 650 kg zijn) komt de inzetbaarheid niet ten goede.
En laten we het over de verdrievoudiging van de nieuwprijs dan maar helemaal niet hebben, daarvoor moet het subsidiekraantje wel aardig wat verder open gezet worden als bij die hybride.

@Muddy Bandit,

Dit geeft wel precies aan waarom professioneel verkeer voorlopig nog lang niet met een accu vooruit kan. Een 40 tons Scania heeft niets aan een 10 pk elektromotor (hooguit voor de koeling van een gekoelde trailer), daar moet je met minstens 100 pk aan komen. Diesel elektrisch zou wel kunnen (locomotieven, WO II Tiger tanks), maar het accupakketje is nogal "aan de prijs". Toch zou diesel elektrisch voor een Scania wel praktisch zijn, bergje rijden wordt dan een feestje van opladen en ontladen zodat de diesel wat kleiner kan zijn. Bovendien heeft een elektromotor koppel vanaf 0 rpm wat voor een vrachtwagen best handig kan zijn.
Maar een vrachtwagen zonder fossiele brandstof... daar geloof ik voorlopig nog niet in. Misschien als waterstofbom maar willen we dat wel?

Daarnaast is er de totale energiestroom. Als je voor de grap eens kijkt hoeveel brandstof bijvoorbeeld mijn woonwijk verstookt in de diverse auto's, dan ligt er nog een stevige uitdaging voor de beheerder van het elektriciteitsnet. Geen dun, flauw draadje meer naar onze acht-onder-een-kap maar een deugdelijke hoogspanningleiding en zelfs een eigen transformator. En, iedere parkeerplaats voorzien van een eigen stekkerdoos...

En laten we het over de verdrievoudiging van de nieuwprijs dan maar helemaal niet hebben, daarvoor moet het subsidiekraantje wel aardig wat verder open gezet worden als bij die hybride.

Tja. Subsidie groeit aan bomen, dus dat is een goede zaak voor de boomknuffelaars.

Ik heb het over landbouwmachines zoals een tractor niet een kraan.

Dakloos,

De EV is niet de oplossing.

Bofkont zei:
Ik heb het over landbouwmachines zoals een tractor niet een kraan.

Maakt op zich niet zo gek veel verschil.
Voor een efficiënt gebruik moeten beide werktuigen immers gewoon fulltime kunnen draaien in het werk zonder een verplichte middagslaap voor het laden. ;)

Leren rijden op een elektrische bus

De 550 chauffeurs van Hermes in Eindhoven en Helmond rijden vanaf zondag in de elektrische bussen van VDL.
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/09/leren-rijden-op-een-elektrische-bus-5686372-a1536001
https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/logistiek/19581/brabant-krijgt-europas-grootste-vloot-van-elektrische-bussen

Carfanatic zei:
Leren rijden op een elektrische bus

De 550 chauffeurs van Hermes in Eindhoven en Helmond rijden vanaf zondag in de elektrische bussen van VDL.
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/09/leren-rijden-op-een-elektrische-bus-5686372-a1536001
https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/logistiek/19581/brabant-krijgt-europas-grootste-vloot-van-elektrische-bussen

Wat opzich wel grappig is omdat het hele busvervoer in Eindhoven op de schop gaat en over word geheveld naar "Bravo"

Als je met een ritje van 18 km al 71% van de stroom verbruikt hebt is de actieradius nog wel heel beperkt.:confused:
Ik herinner me nog de elektrische Spijkstaal karretjes van de melkboer, die werden vroeger ook geregeld afgesleept door de grote Landcruiser servicewagen van de Ormet... de oude tijden gaan op herhaling?

Muddy Bandit zei:
Als je met een ritje van 18 km al 71% van de stroom verbruikt hebt is de actieradius nog wel heel beperkt.:confused:
Ik herinner me nog de elektrische Spijkstaal karretjes van de melkboer, die werden vroeger ook geregeld afgesleept door de grote Landcruiser servicewagen van de Ormet... de oude tijden gaan op herhaling?

60 tot 80km range volgens de 2de link.

Daarnaast houdt Hermes dagelijks elektrische bussen achter de hand, die ingezet kunnen worden als andere elektrische bussen opgeladen moeten worden.

zo wordt het wel een dure grap.

Muddy Bandit zei:

Dan hebben ze het in Arnhem beter voor elkaar ... ;)

vroeger:
260px-Trolley_109_Groningen_1965.jpg

en nu:
260px-Arnhem_trolleybus.jpg

Waarom opnieuw het wiel uitvinden?:confused:

Carfanatic zei:
Muddy Bandit zei:

60 tot 80km range volgens de 2de link.

Jep, dat heb ik ook gelezen... het verschil tussen de theorie en de praktijk is dus nog steeds fors.

... en inmiddels dus ook al in het nieuws.:)
https://www.tubantia.nl/algemeen/binnenland/nieuwe-elektrische-bussen-in-eindhoven-stranden-op-eerste-reis-1.6731265

Carfanatic zei:
Daarnaast houdt Hermes dagelijks elektrische bussen achter de hand, die ingezet kunnen worden als andere elektrische bussen opgeladen moeten worden.

zo wordt het wel een dure grap.

Volgens mij vrij standaard, bij gewone bussen staat er vrijwel altijd wat in reserve.

Ik zou in dit geval niet van 'reserve' spreken. Die extra bussen zijn gewoon nodig, dat is vooraf bekend.

Blackadder the 5th zei:

Prima systeem, maar de bijbehorende infrastructuur brengt natuurlijk ook wat met zich mee. Datzelfde geldt natuurlijk voor de draadloze systemen waar nu mee getest wordt. Onder de artikelen hierboven wordt ook doorgelinkt naar artikelen over dergelijke systemen:

Ik kan me voorstellen dat wanneer de accu's voldoende blijken te zijn dat een eenvoudigere oplossing is. Maar dat moet de praktijk maar uit gaan wijzen...

Bofkont zei:

Die Nissan Bons heeft toch gelijk gekregen, of niet dan :T
https://www.autoblog.nl/nieuws/friese-dealer-moet-ev-terugkopen-na-misleiding-93681

Zoals gewoonlijk heeft ons bofkontje weer volkomen gelijk:

https://www.autoblog.nl/nieuws/ford-compenseert-kopers-c-max-hybrid-na-slecht-verbruik-61052 (Ford)
https://www.autoblog.nl/nieuws/belg-sleept-renault-voor-rechter-om-brandstofverbruik-65835 (Renault)
https://www.autoblog.nl/honda-veroordeeld-civic-hybrid-haalt-opgegeven-verbruik-niet (Honda)
https://automotive-management.nl/nieuws/laatste-nieuws/schade/11967-miljoenenschikking_in_zaak_rond_verbruikscijfers_hyundai.html (Hyundai)
https://www.autoweek.nl/nieuws/vw-wacht-ook-claim-om-olieverbruik/ (VW/Audi)

Volgens zijn maatstaven gaat het nog verder: met de fossielmotor wordt het al helemaal niks!

Bofkont zei:

Die Nissan Bons heeft toch gelijk gekregen, of niet dan :T
https://www.autoblog.nl/nieuws/friese-dealer-moet-ev-terugkopen-na-misleiding-93681

Zoals gewoonlijk heeft ons bofkontje weer volkomen gelijk:

https://www.autoblog.nl/nieuws/ford-compenseert-kopers-c-max-hybrid-na-slecht-verbruik-61052 (Ford)
https://www.autoblog.nl/nieuws/belg-sleept-renault-voor-rechter-om-brandstofverbruik-65835 (Renault)
https://www.autoblog.nl/honda-veroordeeld-civic-hybrid-haalt-opgegeven-verbruik-niet (Honda)
https://automotive-management.nl/nieuws/laatste-nieuws/schade/11967-miljoenenschikking_in_zaak_rond_verbruikscijfers_hyundai.html (Hyundai)
https://www.autoweek.nl/nieuws/vw-wacht-ook-claim-om-olieverbruik/ (VW/Audi)

Volgens zijn maatstaven gaat het nog verder: met de fossielmotor wordt het al helemaal niks!

Bij een ICE-auto blijft het bij de ergernis van het niet halen van het opgegeven verbruik,
met een EV sta je langs de weg en moet de auto door de sleepdienst worden opgehaald ... ;)

Dakloos zei:
Ik zou in dit geval niet van 'reserve' spreken. Die extra bussen zijn gewoon nodig, dat is vooraf bekend.

Blackadder the 5th zei:

Prima systeem, maar de bijbehorende infrastructuur brengt natuurlijk ook wat met zich mee. Datzelfde geldt natuurlijk voor de draadloze systemen waar nu mee getest wordt. Onder de artikelen hierboven wordt ook doorgelinkt naar artikelen over dergelijke systemen:

Ik kan me voorstellen dat wanneer de accu's voldoende blijken te zijn dat een eenvoudigere oplossing is. Maar dat moet de praktijk maar uit gaan wijzen...

Dezelfde infrastructuur zou ook door vrachtwagens kunnen worden gebruikt.
Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan speciale bus/vrachtautobanen in de stad.
Mijn opmerking is meer dat men zich niet alleen op de accu als elektriciteitsvoorziening voor een voertuig concentreert, er zijn meer mogelijkheden.

Terug
Bovenaan