Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Blackadder the 5th zei:Eigenlijk zou er een (her)waardering moeten komen voor lichamelijk inspannend werk.
Met een soort van tweeledig doel: er wordt nuttige/zinvolle arbeid verricht en tegelijkertijd wordt de (eigen) gezondheid verbeterd/op peil gehouden.
Dus in plaats van hele dagen op kantoor en daarna nog naar de sportschool, halve dag op kantoor, halve dag straatvegen/postbezorgen/onkruid wieden.
Muddy Bandit zei:Blackadder the 5th zei:Eigenlijk zou er een (her)waardering moeten komen voor lichamelijk inspannend werk.
Met een soort van tweeledig doel: er wordt nuttige/zinvolle arbeid verricht en tegelijkertijd wordt de (eigen) gezondheid verbeterd/op peil gehouden.
Dus in plaats van hele dagen op kantoor en daarna nog naar de sportschool, halve dag op kantoor, halve dag straatvegen/postbezorgen/onkruid wieden.
Hmmm... ik begin me al bijna af te vragen waarom ik nog investeer in dure machines die het werk een stuk lichter maken.![]()
Blackadder the 5th zei:Muddy Bandit zei:Blackadder the 5th zei:Eigenlijk zou er een (her)waardering moeten komen voor lichamelijk inspannend werk.
Hmmm... ik begin me al bijna af te vragen waarom ik nog investeer in dure machines die het werk een stuk lichter maken.![]()
Tsja, op eigen tempo fysieke arbeid verrichten is helemaal niet zo slecht voor een mens.
Maar blijkbaar vinden we het logischer om de hele dag weinig lichamelijke inspanning te verrichten
om ons vervolgens na werktijd op de sportschool helemaal in het zweet te "werken" ...![]()
rke zei:Straks is de markt rijp voor een loopband die breed genoeg is voor een scootmobiel. Een scootmobiel met extra accucapaciteit (en laadcapaciteit) natuurlijk, want je moet wel minstens een uur trainen.
rke zei:Sommige machines zijn het vervangen niet waard.
Ik had ooit een aannemer als buurman. Ik was een gezond, sterk, halverwege dertig en 1.80 m. Hij was kleiner (1.70) en liep tegen de vijftig. We zouden een schutting gaan metselen en hij had wat zakjes beton geregeld, in die tijd waren het nog zakjes van 50 kg per stuk. Deze werden uiteraard bij de voordeur afgeleverd en aan ons de schone taak ze door de brandgang naar de schuur (een paar honderd meter) te sjouwen. Twee buren die zo vaak tuinierden dat zelfs een kruiwagen niet in het gereedschapsassortiment zat.
Ik was na een paar zakjes beton al behoorlijk kapot. De veel kleinere buurman heeft toen de rest (een compleet pallet met zakken) maar even in de schuur gegooid. Ik heb me zelden zo zwak gevoeld; ik was in de loop der jaren een kantoor-eitje geworden....
Een beetje bewegen voor het werk is echt zo slecht niet.
Muddy Bandit zei:Dat soort taaie "buurmannetjes" moet je tegenwoordig al met een vergrootglas zoeken, helaas...
En ook in de jonge generatie is voor het "zware handwerk" in weer en wind al bijna niemand meer te porren, zolang ze maar met machines mogen werken willen ze wel maar o wee als er eens een paar dagen een schop in de handen genomen moet worden... dan kan ik bij wijze van spreken het telefoonnummer van het UWV alvast klaar leggen voor de ziekmelding.
Maar gelukkig zijn er af en toe nog wel uitzonderingen op de regel te vinden.
Afgelopen voorjaar had ik 4 maanden iemand vanuit een wajong-traject die nog wist wat pezen was, die gast moest ik zelfs nog regelmatig temperen.
Want die presteerde het rustig om een paar dagen lang 2 schutting betonpalen (ca. 45 kg/stuk) op z'n schouders te nemen en dit door het werk heen te sjouwen, hij vond het een leuke oefening voor de sportschool waar hij elke avond worstelde met gewichten.
Maar hij is nu 24, ik heb wel m'n twijfels hoe lang hij dit nog denkt vol te kunnen houden met z'n rug... van mij mocht hij in ieder geval nog maar 1 paal tegelijk verplaatsen met het daarvoor geschikte transportkarretje.
Muddy Bandit zei:Ik zie er in mijn branche al te veel om me heen die het kraakbeen tussen de ruggewervels volledig versleten hebben tegen hun 50e, en dan is het wel volledig over en uit als de zenuwbanen knel komen te zitten.
Van een mens kan tegenwoordig al veel gereviseerd worden, maar de rug is en blijft toch een kritiek ding waar je maar beter zuinig mee om kunt gaan.
Werkhouding en spiertraining is dan wel heel belangrijk, maar alle ballast drukt je ruggegraat nog wel in elkaar met alle gevolgen van dien... en ik heb liever dat daar ook over na gedacht wordt i.p.v. dat ik een deel van de financiële gevolgen door die overbelasting op m'n dak geschoven krijg.
Meestal vraag ik zo'n persoon wel even waarvoor hij zo overdreven hard aan het werk is: spaar je voor een 3-wielige scootmobiel of een 4-wielig exemplaar?
In het begin is zo'n krachtpatser wel even een leuke aanwinst tussen het personeel, maar het is ook een risicogroep die snel om kan slaan naar een grote kostenpost... en van dat laatste houd ik niet zo van.
rke zei:Ik heb zelf ook een pillendraaier als huisarts. Bij de klacht "u kunt niet poepen" komt direct de pillendoos boven tafel in plaats van een advies als "zou je niet eens iets anders eten dan witbrood"? Ik ben zelf een voorstander van "het lichaam kan veel zelf oplossen, gebruik die mogelijkheden".
Geen spierverslappers bij rugpijn maar het advies de spieren te versterken...... en dat scheelt een jas. Met spierverslappers had ik mezelf indertijd definitief bij het legertje pijnlijders ingelijfd terwijl de spieren versterken mij (tot vandaag ... even afkloppen) een goed en aktief leven heeft gegund.
Nobody in Particular zei:
Nico GTR zei:Nobody in Particular zei:
Vraag ik me af, volgens mij zijn er nog wel wat problemen mee.
Logisch, je hebt het over een enorme hoeveelheid energie. Een modern huis is door de energieleverancier afgezekerd (gemeentestop) met 40A met fase wat verder verdeeld wordt over 16A groepen. Dat betekent dat je met een 'woonhuisaansluiting' nooit meer dan 8,5 kW per fase kan gebruiken. Dat betekent ook dat een 'woonhuisaansluiting' nooit meer dan 25kW (krachtstroom bestaat uit drie fases van 220 elk) kan leveren.Muddy Bandit zei:Zolang zo'n ding niet minimaal 10 uur aaneen continu kan draaien bljft het nog wel bij een enkele demo, niemand gaat namelijk investeren in een dure machine die noodgedwongen meer stil moet staan als gebruikt kan worden.
Bij graafmachines is de elektische trend dit ook al diverse jaren: daarvan zijn ook hybride's leverbaar die op een krachtstroomaansluiting kunnen werken dankzij een externe hydro-unit, en ook single krachtstroom aangedreven exemplaren.... de accuversie is al weer gestopt vanwege de te beperkte capaciteit.
Voor binnensloopwerken in de bouw is het soms wel handig vanwege de uitstoot, maar voor de rest is het alleen maar last (en risico) vanwege de leidingen die als een soort infuus aan de machine verbonden zijn.
Dat is dus het nadeel van gedrag afdwingen via belastingen en subsidies: men gaat er omheen werken. Jammer dat er een accu in de auto zit maar gelukkig kan ik met dat aggregaat (range-extender) in de kofferbak die batterijauto gewoon normaal gebruiken. Leve het belastingvoordeel, jammer van die 500 kg accu, raggen met die een op een emmer doos.Ik ken diverse bedrijven die zo'n hybrideversie wel hebben maar het elektradeel nooit gebruiken (incl. ik zelf): het bestaansrecht ervan is aardig vergelijkbaar met die van de Metsubsidie Outlander PHEV, want de 5 jaren aan machine-afschrijvingen worden namelijk ruimschoots gedekt door de verkregen subsidies.
rke zei:Muddy Bandit zei:Zolang zo'n ding niet minimaal 10 uur aaneen continu kan draaien bljft het nog wel bij een enkele demo, niemand gaat namelijk investeren in een dure machine die noodgedwongen meer stil moet staan als gebruikt kan worden.
Bij graafmachines is de elektische trend dit ook al diverse jaren: daarvan zijn ook hybride's leverbaar die op een krachtstroomaansluiting kunnen werken dankzij een externe hydro-unit, en ook single krachtstroom aangedreven exemplaren.... de accuversie is al weer gestopt vanwege de te beperkte capaciteit.
Voor binnensloopwerken in de bouw is het soms wel handig vanwege de uitstoot, maar voor de rest is het alleen maar last (en risico) vanwege de leidingen die als een soort infuus aan de machine verbonden zijn.
Logisch, je hebt het over een enorme hoeveelheid energie. Een modern huis is door de energieleverancier afgezekerd (gemeentestop) met 40A met fase wat verder verdeeld wordt over 16A groepen. Dat betekent dat je met een 'woonhuisaansluiting' nooit meer dan 8,5 kW per fase kan gebruiken. Dat betekent ook dat een 'woonhuisaansluiting' nooit meer dan 25kW (krachtstroom bestaat uit drie fases van 220 elk) kan leveren.
En als je het over 'normale' bedrading (wandcontactdoos, 16A) hebt, blijft er zelfs maar een miezerige 3,5 kW (4,5 pk) over.
Hoeveel kW heeft een graafmachine nodig? Is een graafmachientje met 100 paardjes (75 kW) wel bruikbaar voor de prof? Of is een graafmachientje met maar 25 kW (krachtstroom rechtstreeks van gemeentestop naar graafmachine) iets wat je eergisteren in de schoen van je kleine zoontje had moeten proppen (speelgoed dus)....
Als je 75Kwh in een accu wil proppen betekent dat dat je met alle elektriciteit van je woonhuis 3 uur aan het laden bent. Dat betekent dus ook dat zo'n graafmachientje maximaal 6 uur aan een stuk kan werken, mits het rendement van het laden 100% is (dus niet), de accu groot genoeg is (dus niet) en je de elektriciteit in het woonhuis dus 18 uur niet voor iets anders dan laden gebruikt (liever niet)...
Muddy Bandit zei:Op zich valt dat nog wel mee: de elektromotor drijft namelijk alleen maar 2 hydropompen aan en die hydropompen leveren vervolgens de kracht. (resp. 180 en 30 bar oliedruk voor de graafarm / het rijwerk)
Mijn Kubota minigraver heeft een 700cc 3-cilinder diesel die 10 pk bij 2000rpm levert (verbruik = ca. 1 l/h), en als ik op stroom wil werken dan kan de externe hydro-unit probleemloos op een 25A afgezekerde krachtgroep ingeplugd worden.
Maar op stroom werkt het gewoon niet handig dankzij die bos slangen die aan de machine verbonden is: het beperkt je werkbereik fors, je moet op blijven passen dat de die slangen niet beschadigd, en die zware hydro-unit moet tevens op verharde ondergrond blijven staan. (en niet overal is een krachtstroomaansluiting aanwezig)
Op accu zou het inderdaad wel een heel stuk handiger zijn, maar dan moet de machine wel gewoon minimaal 8 uur non-stop kunnen blijven draaien... want verplichte stilstand van machines (en dus personeel) kost nu eenmaal ook tijd en geld.
Blackadder the 5th zei:Even een praatje bij het plaatje: Elektrische shovel plaveit Amsterdamse wegen
Er staat jammer genoeg niet bij hoe lang de machine per dag draait en of hij ook aan een laadpaal kan opladen ...![]()
rke zei:Maar, waarom zit die hydropomp niet aan de machine vast en sleep je een 3 fasen kabel mee?
rke zei:En die accu's... Een Tesla heeft een actieradius van 400 km en de accu weegt 800 kg (op 1100 kg Kubota). Als de Tesla 20 pk gebruikt bij 100 km/uur is de accu na 4 uur leeg.
Met wat mazzel houdt jouw gravertje het met een Tesla model S accu dus krap 8 uur vol - als de accu nieuw is, na 19 uur laden en een accu van 35000,- ??
Maar wat vindt de accu van geheel ontladen iedere dag? Doe dat een keer met een auto-accu en de lokale accuboer kijkt even of hij de juiste op voorraad heeft....
En laten we het over de verdrievoudiging van de nieuwprijs dan maar helemaal niet hebben, daarvoor moet het subsidiekraantje wel aardig wat verder open gezet worden als bij die hybride.
Bofkont zei:Ik heb het over landbouwmachines zoals een tractor niet een kraan.
Leren rijden op een elektrische bus
De 550 chauffeurs van Hermes in Eindhoven en Helmond rijden vanaf zondag in de elektrische bussen van VDL.
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/09/leren-rijden-op-een-elektrische-bus-5686372-a1536001
https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/logistiek/19581/brabant-krijgt-europas-grootste-vloot-van-elektrische-bussen
Carfanatic zei:Leren rijden op een elektrische bus
De 550 chauffeurs van Hermes in Eindhoven en Helmond rijden vanaf zondag in de elektrische bussen van VDL.
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/09/leren-rijden-op-een-elektrische-bus-5686372-a1536001
https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/logistiek/19581/brabant-krijgt-europas-grootste-vloot-van-elektrische-bussen
Muddy Bandit zei:Als je met een ritje van 18 km al 71% van de stroom verbruikt hebt is de actieradius nog wel heel beperkt.
Ik herinner me nog de elektrische Spijkstaal karretjes van de melkboer, die werden vroeger ook geregeld afgesleept door de grote Landcruiser servicewagen van de Ormet... de oude tijden gaan op herhaling?
Daarnaast houdt Hermes dagelijks elektrische bussen achter de hand, die ingezet kunnen worden als andere elektrische bussen opgeladen moeten worden.
Muddy Bandit zei:Als je met een ritje van 18 km al 71% van de stroom verbruikt hebt is de actieradius nog wel heel beperkt.
Ik herinner me nog de elektrische Spijkstaal karretjes van de melkboer, die werden vroeger ook geregeld afgesleept door de grote Landcruiser servicewagen van de Ormet... de oude tijden gaan op herhaling?
Carfanatic zei:Muddy Bandit zei:Als je met een ritje van 18 km al 71% van de stroom verbruikt hebt is de actieradius nog wel heel beperkt.
60 tot 80km range volgens de 2de link.
Carfanatic zei:Daarnaast houdt Hermes dagelijks elektrische bussen achter de hand, die ingezet kunnen worden als andere elektrische bussen opgeladen moeten worden.
zo wordt het wel een dure grap.
Prima systeem, maar de bijbehorende infrastructuur brengt natuurlijk ook wat met zich mee. Datzelfde geldt natuurlijk voor de draadloze systemen waar nu mee getest wordt. Onder de artikelen hierboven wordt ook doorgelinkt naar artikelen over dergelijke systemen:Blackadder the 5th zei:
Bofkont zei:Nobody in Particular zei:
Die Nissan Bons heeft toch gelijk gekregen, of niet dan :T
https://www.autoblog.nl/nieuws/friese-dealer-moet-ev-terugkopen-na-misleiding-93681
Nobody in Particular zei:Bofkont zei:Nobody in Particular zei:
Die Nissan Bons heeft toch gelijk gekregen, of niet dan :T
https://www.autoblog.nl/nieuws/friese-dealer-moet-ev-terugkopen-na-misleiding-93681
Zoals gewoonlijk heeft ons bofkontje weer volkomen gelijk:
https://www.autoblog.nl/nieuws/ford-compenseert-kopers-c-max-hybrid-na-slecht-verbruik-61052 (Ford)
https://www.autoblog.nl/nieuws/belg-sleept-renault-voor-rechter-om-brandstofverbruik-65835 (Renault)
https://www.autoblog.nl/honda-veroordeeld-civic-hybrid-haalt-opgegeven-verbruik-niet (Honda)
https://automotive-management.nl/nieuws/laatste-nieuws/schade/11967-miljoenenschikking_in_zaak_rond_verbruikscijfers_hyundai.html (Hyundai)
https://www.autoweek.nl/nieuws/vw-wacht-ook-claim-om-olieverbruik/ (VW/Audi)
Volgens zijn maatstaven gaat het nog verder: met de fossielmotor wordt het al helemaal niks!
Dakloos zei:Ik zou in dit geval niet van 'reserve' spreken. Die extra bussen zijn gewoon nodig, dat is vooraf bekend.
Prima systeem, maar de bijbehorende infrastructuur brengt natuurlijk ook wat met zich mee. Datzelfde geldt natuurlijk voor de draadloze systemen waar nu mee getest wordt. Onder de artikelen hierboven wordt ook doorgelinkt naar artikelen over dergelijke systemen:Blackadder the 5th zei:
Ik kan me voorstellen dat wanneer de accu's voldoende blijken te zijn dat een eenvoudigere oplossing is. Maar dat moet de praktijk maar uit gaan wijzen...