Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Blackadder the 5th zei:
Dakloos zei:
Pardon? Enig idee hoe slecht de luchtkwaliteit in steden is? Die uitstoot verplaatsen naar buiten de bebouwde kom scheelt natuurlijk enorm veel voor de volksgezondheid.

Ik denk dat de gemiddelde Tesla-rijder aardig wat pannen op zijn dak kwijt kan. ;)

Als je echt wat wilt doen, moet je aan de goede kant beginnen:

Smart_escooter_ed.jpg

Voor de (elektro) waarde van een Tesla S kun je een leuk aantal van bovenstaande EV's laten rijden in de stad
Helpt beter dan een Tesla van 2,5 ton met maximaal 4 mensen erin ... ;)

De Tesla Model S haalt 102 MPGe in de stad en de Smart ED 122 MPGe. Met vier personen is de Tesla dus een stuk zuiniger per persoon. De BMW i3 60 Ah doet het nog beter met 137 MPGe in de stad.

Volt zei:
De Tesla Model S haalt 102 MPGe in de stad en de Smart ED 122 MPGe. Met vier personen is de Tesla dus een stuk zuiniger per persoon. De BMW i3 60 Ah doet het nog beter met 137 MPGe in de stad.

Een BMW I3/Chevrolet Spark doet het ook heel aardig in de stad, daar kunnen ook 4 personen in ... ;)
Maar ja, hoe vaak rijd je met 4 personen?

Edit, ik zie dat je me al bent geweest ... ;)

@Nico, helemaal correct. Daar doel ik ook feitelijk op.
Het gaat er niet om dat we de (zware) benzine/dieselauto voor een (nog) zwaardere EV inruilen, maar dat we veel bewuster met onze vervoersbehoefte omgaan.
Dat is iets waar ik Tesla (nog) niet mee bezig zie. De winst voor de EV-s moet naar mijn idee uit de (kleine) stads-auto's komen.

Tesla heeft de Model S ook niet als stadsauto in de markt gezet. De Smart voldoet daar natuurlijk prima en volgend jaar kun je van alle Smarts een elektrische versie krijgen.

1474293107896.jpg

Maar in zekere mate is het toch ook vreemd ook.

Ik heb op al mijn fietsen vanaf mijn 12e toen ik naar de middelbare school ging een fietscomputer gehad. Ik had die fiets toen 2 jaar dus kleine schatting van mijn kant dat er toen ongeveer 3000 km op stond, ongeveer 1500 per jaar.
Dat schoot omhoog naar 5000 per jaar in de eerste 2 jaar van de middelbare school. Ketting en tandwielen waren stuk dus laten vervangen en kilometrage ging omhoog doordat ik meer naar vrienden in de omgelegen dorpen ging die natuurlijk behoorlijk uit de richting waren, dus met 20 km/dag redde ik dat niet meer. Uiteindelijk nog eens 2 jaar later was na 14.000 extra km het spul weer stuk.

1 fiets met "bekende" kilometerstand afgeschreven, eindstand ongeveer 27000 km

Nieuwe mountainbike gekocht nadat ik op dat punt was gaan zoeken naar een ligfiets, het liefste een banaan. Snel, zag er stoer uit en ik kon er waarschijnlijk eindelijk een gemiddelde snelheid van 35 km/h mee halen waar op de mountainbike dat omstreeks de 30 lag, met een niet lang houdbare top op 50 en een cruise op 35 met wind mee.
Ergens vind ik het nog steeds heel erg jammer dat ik destijds niet het geld had om een banaan te kopen. Want man wat wil ik nog steeds graag een dergelijk ding. Ondertussen al meerdere exemplaren een uurtje mee gehad. Van vrienden, en 2 van een winkel. Man wat is dat geniaal! Snap niet dat je een auto neemt als je ook xx km met een dergelijk ding kunt fietsen in een uurtje.
Kilometerstand van de huidige mountainbike staat na 5 jaar op 35.000 km, waarvan 25.000 in de laatste 2 jaar van de havo, rijbewijs kilometers en vaker naar feestjes en vrienden, 3 kettingen vervangen en de crank heeft speling. Maar een prima fiets. Stel je voor als ik dat allemaal met de bus had gedaan. Was ik nu ongezond, dik en verwend geweest. Om over de besparingen in CO2 maar te zwijgen. Daarbij heb ik er 95% van de tijd van genoten. Ga fietsen. (y) ;)

Back to the '70 met het elektrische stadsverkeer kan nog, dus grijp je kans.

https://www.onlineveilingmeester.nl/nl/veilingen/1529/kavels/7
(als ik me niet vergis is deze zelfs het prototype)

Wat een ontwerp was dat. Maar de witkar leeft weer!

Blackadder the 5th zei:
Het gaat er niet om dat we de (zware) benzine/dieselauto voor een (nog) zwaardere EV inruilen, maar dat we veel bewuster met onze vervoersbehoefte omgaan.
Dat is iets waar ik Tesla (nog) niet mee bezig zie. De winst voor de EV-s moet naar mijn idee uit de (kleine) stads-auto's komen.
Laat ik op vooropstellen dat ik niets tegen een kleine elektrische stadsauto's als de Smart ED heb, integendeel ik heb er erg goede ervaringen mee. Maar iemand die voornamelijk snelwegkilometers maakt in een auto uit het bovensegment krijg je daar natuurlijk niet zomaar in. Tesla kan in dat segment nu al wel enigszins concurrerend zijn. Leuk dat een compactere EV dan nog iets schoner is, maar als die door deze doelgroep niet worden gekocht omdat ze het niet als serieus alternatief zien is daar geen 'winst' te halen. Ik snap deze kritiek op duurdere EV's dan ook niet.

Nico GTR zei:
Dat is, zeker in de stad, een hele goede oplossing. Juist voor die groep 'gezonde' fietsers is het wel zo fijn als de rest van het verkeer de lucht dan een beetje schoon houdt.

Nico GTR zei:
Nieuwe mountainbike gekocht nadat ik op dat punt was gaan zoeken naar een ligfiets, het liefste een banaan. Snel, zag er stoer uit en ik kon er waarschijnlijk eindelijk een gemiddelde snelheid van 35 km/h mee halen waar op de mountainbike dat omstreeks de 30 lag, met een niet lang houdbare top op 50 en een cruise op 35 met wind mee.
Ik zou zo'n banaan toch niet 'stoer' willen noemen. Waarom een mountainbike eigenlijk? Tenzij een deel van je route offroad gaat zou ik toch voor een racefiets gaan.

Niet elke banaan (eigenlijk moeten we velomobile zeggen) is even hip natuurlijk, maar er zitten toch wel wat vette ontwerpen tussen hoor.

baff96c0dfa4f399f36596067fb50baa.jpg

Zet daar een soort Pedelec systeem in en je hebt een fantastisch schone en efficiënte manier om onderweg te zijn.

Dit is helemaal gruwelijk natuurlijk..

1024_2000.jpg

Het model spreekt me wel aan en ik ben een groot fietsliefhebber, maar ik zie deze karretjes toch liever met iets bredere wielen en gewoon met een eenvoudige motor zonder trapaandrijving.

Dakloos zei:
Ik zou zo'n banaan toch niet 'stoer' willen noemen. Waarom een mountainbike eigenlijk? Tenzij een deel van je route offroad gaat zou ik toch voor een racefiets gaan.

Nee de meesten mensen vinden het niets, ik vind ze heel vet! Maar das heel persoonlijk natuurlijk. Ik heb een racefiets. Maar die is 40 jaar oud. En niet ontzettend comfortabel ofzo. En het kwam deels ook neer op prijs. Ik wilde een goede binnen een bepaald budget, dus het is geen top of the line Cube geworden dan had ik de banaan genomen. Maar gewoon een heel simpele Batavus BA 1.1 24 versnellingen, comfi banden, shimano Deore, V brake, helaas geen schijven had ik graag willen hebben, maar om die er nu nog op te zetten moet ik de velgen ook vernieuwen, het frame heeft er wel support voor. Maar dat vind ik ergens een beetje zonde van het geld want dat is niet goedkoop. Zeker ook omdat er meer werk aan zit want de crank heeft wat horizontale speling. En ik vind het gewoon veel fijner fietsen dan een racefiets. Ik kan meer doen met deze banden, op los zand en bosgrond kom ik er ook echt wel mee. Daar kan ik dit heel goed plaatsen, zo goed zelfs dat ik in de regen geen gas/kracht meer terugnam en zelfs eens op ijzel heb lopen driften. Wat een hele tijd goed ging omdat er plekken waren op het wegdek waar wel grip was dus dan kreeg je alles weer rollend. Needless to say dat ik hem wel verloren ben op een bepaald punt...... :D daar zat geen plek met grip meer.

30077157954_2652138002_c.jpg

Deze verzameling is ondertussen nog uitgebreid met een blauwe variant van de witte, maar die blauwe is in concoursstaat. De witte is mijn studentenkrot. :p

@carfanatic, in de stad zijn ze wel wat breed inderdaad, maar niet verschrikkelijk onhandelbaar op een gemiddeld fietspad. De brede paden zijn het prettigste natuurlijk.
En wat meehelpt, pomp daar een elektromotor bij met wat accuondersteuning en reken daar het verbruik eens van uit. Dat is iets wat zeker met dak voor veel mensen een echte mogelijkheid kan zijn. Maar moeten ze er wel voor openstaan.

Zadelsnuiver zei:
Niet elke banaan (eigenlijk moeten we velomobile zeggen) is even hip natuurlijk, maar er zitten toch wel wat vette ontwerpen tussen hoor.

baff96c0dfa4f399f36596067fb50baa.jpg

Zet daar een soort Pedelec systeem in en je hebt een fantastisch schone en efficiënte manier om onderweg te zijn.

Dit is helemaal gruwelijk natuurlijk..

1024_2000.jpg

Als we iets willen doen aan het autoprobleem, zijn dit de bruikbare alternatieven. Ik reed recent achter zo'n ligfiets en die man trapte eventjes 50 km/uur. Geen extreme situatie (hij kon ook niet sneller fietsen vanwege de relatief trage autootjes) maar gewoon saai ik-trap-naar-huis.

Als je zo'n banaan met een 2 ~ 10 Kw elektromotor ondersteunt, heb je een serieus alternatief voor de auto. Geen kreukelrandje, zelf trappen maar ook geen 100Kw wat uit toch links of rechts het stopcontact gezogen moet worden. Dit is oplaadbaar met een pauze van een half uurtje en na twee uur trappen wil je graag een half uurtje uitrusten. Maar, dan moet de regering wel meewerken met ruimte op de wegen voor dit soort voertuigen, je wil met dit ding geen Scania, boes of taxi afsnijden.

Wij gaan de amerikanen achterna. We verstoken kostbare brandstof middels grote klompen ijzer vooral om de mensen aan obesitas te kunnen laten lijden. Bovendien, als je fysiek bezig bent, ben je ook veel meer alert. Niet die slaperige voet-op-de-gasplank maar stampen op de pedalen om de gang er in te houden. Een manager zou dit winnerdewinwin kunnen noemen.

@Nico GTR: Dit is mijn huidige Gazelluf. Pas een jaartje of vijftien oud maar helaas levert Gazelle er geen onderdelen meer voor. Ik heb ooit 4k per jaar weggetrapt maar sinds de woonwerk kilometers ingeblikt afgelegd worden staat hij vaak stil. En, eerlijk gezegd, dat merk ik echt aan mijn conditie en gezondheid (en dat is niet alleen het gevolg van de leeftijd).

20130427_1120531_zps3635d90a.jpg

Dat type fiets was keuze 2 inderdaad, maar die maakt Gazelle sowieso niet meer, heel erg zonde. Nog even proefgereden omdat ik het niet vertrouwde.....ik miste inderdaad grip, veel te eng. Wat mijn racefietsbandje heeft aan grip is fantastisch, maar ik denk dat je die dan 2x per jaar mag vervangen.

Maar zeker een mooi fietsje!

Nico GTR zei:
Ik heb een racefiets. Maar die is 40 jaar oud. En niet ontzettend comfortabel ofzo.
Ik heb zelf ook een aardig antiek exemplaar staan. Weinig comfort inderdaad. Maar het rijdt zo makkelijk gevaarlijk hard. De mountainbike die ik had reed op de weg ook wel lekker (al was het bandenprofiel daar niet echt geschikt voor) maar de top lag toch wel een stukje lager. Leuke collectie heb je! (y)

rke zei:
Dit is mijn huidige Gazelluf. Pas een jaartje of vijftien oud maar helaas levert Gazelle er geen onderdelen meer voor.
Ik ben toch wel benieuwd om welke onderdelen het dan gaat.

Het rijd heel hard inderdaad. Is heel leuk op zijn tijd en als je echt even wilt racen, maar niet dagelijks.

Ik heb mijn werk gelukkig op fietsafstand zitten, probeer het zoveel mogelijk met de (weliswaar elektrische) fiets te doen.

Het mes snijdt hierbij aan twee kanten: ik houd mijn conditie en gezondheid nog een beetje op peil,
en van de uitgespaarde benzine kan ik met een beetje geluk het onderhoud/afschrijving van de fiets betalen.
En als ik het dorp inga, hoef ik geen parkeergeld te betalen voor het stallen van de vierwieler.

Ik probeer hiermee de auto zo min mogelijk te gebruiken, dat is tot nu toe mijn bijdrage aan een beter milieu ... ;)

Volgens dit Artikel is de elektrische velomobiel 80 keer zo zuinig als de elektrische auto. Kijk, dat helpt met energie besparen.
Dan heb je aan een paar zonnepanelen genoeg om mobiel te blijven ...

Lichte electromotor en trapondersteuning dmv vliegwielsysteem en je kunt een hoop lol hebben in zo'n ding.

Nico, weet jij dat toevallig of zo'n vliegwielsysteem al bestaat voor fietsen/ligfietsen? Denk aan het speelgoedautotje welke je eerst een paar keer met z'n wielen over de grond haalt en zich vervolgens keihard lanceert bij het loslaten.

Zoiets als deze Kikkerland Zecar.

Dakloos zei:
Blackadder the 5th zei:
Laat ik op vooropstellen dat ik niets tegen een kleine elektrische stadsauto's als de Smart ED heb, integendeel ik heb er erg goede ervaringen mee. Maar iemand die voornamelijk snelwegkilometers maakt in een auto uit het bovensegment krijg je daar natuurlijk niet zomaar in. Tesla kan in dat segment nu al wel enigszins concurrerend zijn. Leuk dat een compactere EV dan nog iets schoner is, maar als die door deze doelgroep niet worden gekocht omdat ze het niet als serieus alternatief zien is daar geen 'winst' te halen. Ik snap deze kritiek op duurdere EV's dan ook niet.

Voor het milieu zetten de duurdere EV's geen zoden aan de dijk. Daarvoor worden in die klasse te weinig auto's verocht.
De grote klappen moeten worden gemaakt in de klasse van de Smart en iets daarboven, daar rijden er veel meer van rond. De milieuwinst is
daar ook veel groter omdat de kleinere auto's vaak op de korte afstand worden gebruikt, waar een benzine/dieselauto nog veel vervuilender is.
Maar ja, zolang een EV-smart 1,5 keer zo duur is in aanschaf als een gewone smart, blijven we allemaal in ons kleine benzine-autootje rijden.

Zadelsnuiver zei:
Lichte electromotor en trapondersteuning dmv vliegwielsysteem en je kunt een hoop lol hebben in zo'n ding.

Nico, weet jij dat toevallig of zo'n vliegwielsysteem al bestaat voor fietsen/ligfietsen? Denk aan het speelgoedautotje welke je eerst een paar keer met z'n wielen over de grond haalt en zich vervolgens keihard lanceert bij het loslaten.

Zeker!

Ehm, nou ja ik heb idd van het concept gehoord. En het was een van de inzendingen binnen de shell ecomarathon van mijn opleiding. (nog binnenskamers)
Is opzich wel interessant om eens een script op los te laten hoeveel kracht je dat zou kosten. Maar concreet of het bestaat? Nee dat weet ik niet.

Zadelsnuiver zei:

Mooi principe.

Het idee van dit voertuig is vergelijkbaar met de Prius. Je stopt de remenergie ergens weg en je gebruikt deze energie later om jezelf voort te bewegen.
Voor dat bewegen kan je ook perslucht gebruiken. Ook door bijvoorbeeld bij het remmen lucht te comprimeren en te gebruiken bij het optrekken. Daarnaast is zelf waterstofgas maken door elektrolyse een knallend goed klinkende mogelijkheid.

Deze systemen hebben allemaal een paar "puntjes van aandacht".
Hoe hoog is het rendement? Ik stop er (tijdens het remmen) zo veel energie in, hoeveel krijg ik terug bij het gebruiken?
Hoe zwaar is het systeem zelf? Kort door de bocht: je moet het allemaal meesjouwen.
Hoe lang blijft de energie bewaard? Die vliegwielautootjes van vroeger stonden op een gegeven moment ook stil, zelfs als je hem niet liet rijden.

Daarnaast zie ik grote, lompe, stalen botsdozen traag over 's Neerlands wegen glijden. Maar waarom lomp en groot?
Als je kijkt naar een fiets: 10 kg om 100 kg te vervoeren. 100 ~ 150 Watt aandrijving (ga maar eens 100 watt stampen in de sportschool). En daarmee extreem weinig vervuiling. Weinig materialen om het te bouwen, weinig energie om te bewegen en weinig ruimte nodig op de weg en bij het parkeren. Jammer genoeg ook veel te weinig actieradius, slechts kampioenen trappen met gemak iedere dag 200 km weg.

In schuurtjes worden projecten gedaan door amateurs die deze beweringen bewijzen. 1 op 100 rijden met een conventionele (el cheapo gebouwd, ook nog) viertaktmotor. Zelf in elkaar gebakken stroomlijn, zelf aangepast voertuig. En toch is 1 op 100 een ambitieus maar zelfs voor een amateur haalbaar doel.

En dan stap ik in mijn Leonneke. 1 op 20 met hyperzuinige dieseltechniek, dankzij jarenlange research en gevoelige systemen. Wel vijf zetels en een botsrandje rondom voor de idioten op de weg. En wat decadentie, voor minder doen we het natuurlijk niet.
En 's avonds ga ik naar de sportschool. Ik stamp mezelf daar in het zweet om de bloedvaterij enigszins intact te houden. Ik wil geen hartaanval, geen hersenbloeding enzovoorts.
Voor de toekomst gaan we die aandrijving van het Leonneke vervangen door een batterijtje met elektromotortje en dan heet het ding Prius of zo.....

Hallo...
Gaat er iets niet goed?
Snap ik het niet?

rke zei:
Hoe hoog is het rendement? Ik stop er (tijdens het remmen) zo veel energie in, hoeveel krijg ik terug bij het gebruiken?
Hoe zwaar is het systeem zelf? Kort door de bocht: je moet het allemaal meesjouwen.
Hoe lang blijft de energie bewaard? Die vliegwielautootjes van vroeger stonden op een gegeven moment ook stil, zelfs als je hem niet liet rijden.

Het idee van opslaan van (rem)energie in een vliegwiel bestaat al wat langer: Gyrobus

Waarom het niets geworden is?

Nadelen
De constructie, een 1500 kilo zwaar vliegwiel in een gasdichte behuizing, plus de generator, voegt bijna drieduizend kilo toe aan het totaalgewicht van de bus, met een hoge asdruk als gevolg. Het vliegwiel ging als een gyroscoop werken, waardoor de bus slecht een bocht kon nemen. Ook lag het stroomverbruik hoog (bijna 3 kilowattuur), terwijl een tram meer passagiers kon vervoeren bij een lager verbruik.

Het belangrijkste probleem was echter dat de bus niet altijd op tijd het volgende oplaadpunt haalde en dan stil kwam te staan.

Vooral het gyroscopische effect is voor een fiets/auto niet echt prettig:
het voertuig wil alleen maar rechtdoor met het vliegwiel op volle snelheid ... :(

Ik heb het dus niet over opslaan van energie, maar meer het vliegwiel toepassen voor trapondersteuning. Met je trappers trap je het vliegwiel aan (als het erg zwaar gaat wellicht een kleine electromotor gebruiken voor de eerste paar meters) en vervolgens blijft het vliegwiel de wielen aandrijven zodat je met minder intensief trappen een heel stuk sneller kunt fietsen. Je zou ook een (electromagnetische) koppeling kunnen gebruiken om de eerste meters te maken zonder vliegwiel en op snelheid het vliegwiel inschakelen. Deze (ont)koppeling moet dan ook aan de rem gekoppeld zijn anders kun je nooit op tijd stoppen.

Blackadder the 5th zei:
rke zei:

Het idee van opslaan van (rem)energie in een vliegwiel bestaat al wat langer: Gyrobus

Nadelen
De constructie, een 1500 kilo zwaar vliegwiel in een gasdichte behuizing, plus de generator, voegt bijna drieduizend kilo toe aan het totaalgewicht van de bus, met een hoge asdruk als gevolg. Het vliegwiel ging als een gyroscoop werken, waardoor de bus slecht een bocht kon nemen. Ook lag het stroomverbruik hoog (bijna 3 kilowattuur), terwijl een tram meer passagiers kon vervoeren bij een lager verbruik.

Het belangrijkste probleem was echter dat de bus niet altijd op tijd het volgende oplaadpunt haalde en dan stil kwam te staan.

het voertuig wil alleen maar rechtdoor met het vliegwiel op volle snelheid ... :(

Ik vind het gyroscopische effect juist een enorm pluspunt in deze applicatie. Dit effect kan, indien op de juiste manier toegepast, de rechtuitstabiliteit enorm verbeteren. Iets wat volgens mij best wenselijk kan zijn wanneer we in de toekomst lange afstanden af gaan leggen in lichtgewicht (3 wielige) velomobiles. Meer comfort en betere wegligging alsmede minder last van zijwind lijken mij mooie voordelen van dit effect.

Zadelsnuiver zei:
Blackadder the 5th zei:

Nadelen

Ik vind het gyroscopische effect juist een enorm pluspunt in deze applicatie. Dit effect kan, indien op de juiste manier toegepast, de rechtuitstabiliteit enorm verbeteren. Iets wat volgens mij best wenselijk kan zijn wanneer we in de toekomst lange afstanden af gaan leggen in lichtgewicht (3 wielige) velomobiles. Meer comfort en betere wegligging alsmede minder last van zijwind lijken mij mooie voordelen van dit effect.

Niet om vervelend te doen, maar het voordeel zit juist met het nadeel verbonden.
Het probleem is, dat je op een gegeven moment toch een bocht moet nemen (en dus af moet remmen),
rem-energie gaat opslaan in het vliegwiel. Daardoor neemt het gyroscopische effect toe, juist op het moment dat je het niet kan gebruiken.
Als je alleen maar rechtdoor gaat en geen rotondes tegenkomt, zal het inderdaad werken. ;)

Blackadder the 5th zei:

Ongelooflijk. Zal technisch best interessant zijn. Dit was nog niet eens een FCEV, maar gewoon een wankel-plofmotor waarin H2 werd verbrand. In een tijd waarin je echt helemaal nergens H2 kon tanken - tegen nu bijna nergens. Wordt er dan echt niet nagedacht over praktische bruikbaarheid? Ik heb een gloeiende pesthekel aan marketing, maar sommige techneuten zouden toch eens wat gedachten moeten wijden aan de markt waar ze voor ontwikkelen.

Nobody in Particular zei:
Blackadder the 5th zei:

Ongelooflijk. Zal technisch best interessant zijn. Dit was nog niet eens een FCEV, maar gewoon een wankel-plofmotor waarin H2 werd verbrand. In een tijd waarin je echt helemaal nergens H2 kon tanken - tegen nu bijna nergens. Wordt er dan echt niet nagedacht over praktische bruikbaarheid? Ik heb een gloeiende pesthekel aan marketing, maar sommige techneuten zouden toch eens wat gedachten moeten wijden aan de markt waar ze voor ontwikkelen.

Deze auto was uit de tijd dat je met een EV nog met moeite 160km ver kwam. Dus niet zo vreemd dat men ook andere mogelijkheden bekeek: De vergeten auto: EV-1

Het verhaal toont meteen ook aan dat er om een bepaalde ontwikkeling in gang te zetten een sterke lobby richting overheid noodzakelijk is.

Edmunds heeft 6 maanden een Toyota Mirai gehad, 2016 Toyota Mirai Long-Term Road Test Wrap-Up

During the first three years it is free to fuel the Mirai. It wins, right? Except it isn't that easy. Say you left your fuel card on the dresser or say the three-year grace period ran out. We found hydrogen prices vary considerably from station to station and paid anywhere from $9.54 to $16.63 per kg during our test. Our average cost per mile was 24 cents.

Now take our Prius. We have averaged 47.7 mpg to date. Since the Mirai is a California-only car, we take the $2.80 average cost of 87-octane gasoline in this state for the calculation. Our average cost per mile in the Prius is 6 cents, or four times less than the Mirai, if we had to pay.

We have no idea what hydrogen will cost in the future. For the success of the technology it has to drop considerably. But for the purposes of drawing a conclusion, the safe bet at this point in time is to lease a Mirai rather than buy.

R-W zei:
'Elektrisch rijden komt sputterend tot stilstand' - https://nos.nl/l/2141691

Omdat er 1 minister in dit landje is die niet begrijpt hoe het werkt komt de NOS nu met zo'n artikel? Laat me niet lachen, wanneer dat straks allemaal op Europees niveau geregeld is worden er over minder 10 jaar nog maar amper benzine of diesel auto's verkocht in Nederland.

Zadelsnuiver zei:
R-W zei:
'Elektrisch rijden komt sputterend tot stilstand' - https://nos.nl/l/2141691

Omdat er 1 minister in dit landje is die niet begrijpt hoe het werkt komt de NOS nu met zo'n artikel? Laat me niet lachen, wanneer dat straks allemaal op Europees niveau geregeld is worden er over minder 10 jaar nog maar amper benzine of diesel auto's verkocht in Nederland.

De kans dat dit Europees wordt geregeld, lijkt me niet erg groot. Daarvoor zijn de belangen van de verschillende Europese lidstaten te divers.
Voorlopig is het nog EV's aantrekkelijk maken door belastingvoordelen e.d. En dat kost gewoon geld ...
Als de minister in het volgende kabinet dat ook niet begrijpt, kan het wel eens langer dan 10 jaar gaan duren ... :(

Dakloos zei:
Pardon? Enig idee hoe slecht de luchtkwaliteit in steden is? Die uitstoot verplaatsen naar buiten de bebouwde kom scheelt natuurlijk enorm veel voor de volksgezondheid.

Ik denk dat de gemiddelde Tesla-rijder aardig wat pannen op zijn dak kwijt kan. ;)
Het scheelt idd echt enorm als je het verplaatst van de Erasmusbrug naar de Europoort.o_O

Een nieuwe Kodak: Mazda gaat geen EV's maken.

Jammer. Een elektrische MX-5 zou een groot succes kunnen worden. Het was leuk je gekend te hebben, Mazda.
Echter zijn ze wel de enige die de mooie cijfers ook echt waar kunnen maken. Mazda's zijn niet alleen in de testcyclus zuinig, maar ook in de dagelijkse praktijk.

Blackadder the 5th zei:

Deden ze dat maar eens idd. Dan kwamen er tenminste niet van die onbruikbare en/of veel te dure EV's...

Auto-fan zei:
Blackadder the 5th zei:

Deden ze dat maar eens idd. Dan kwamen er tenminste niet van die onbruikbare en/of veel te dure EV's...

;)

Auto-fan zei:
Dakloos zei:

Het scheelt idd echt enorm als je het verplaatst van de Erasmusbrug naar de Europoort.o_O
Iedereen begrijpt dat het in 1940 wel een paar doden had gescheeld wanneer het bombardement buiten de binnenstad had plaatsgevonden. Maar dat het verplaatsen van uitlaatgassen ook wat levens kan rekken schijnt wat moeilijker te zijn. :confused:

Dakloos zei:
Auto-fan zei:
Dakloos zei:

Iedereen begrijpt dat het in 1940 wel een paar doden had gescheeld wanneer het bombardement buiten de binnenstad had plaatsgevonden. Maar dat het verplaatsen van uitlaatgassen ook wat levens kan rekken schijnt wat moeilijker te zijn. :confused:
Mijn punt is meer dat het geen donder uit maakt of je die gassen nu een paar 100 meter verderop uit stoot. Deze verplaatsen zich toch wel de hele stad over. Daar win je niks mee. Beter regelt men eens een keer fatsoenlijk OV, daar is veel meer mee te winnen. Echter komt er bij mijn werk al geen OV, dus ik moet wel met de auto. Douchefaciliteit hebben we niet hier, dus 25 km fietsen gaat hem ook niet worden.

Dakloos zei:
Auto-fan zei:
Dakloos zei:

1- Tjernobyl ligt 2000 km van mijn huis vandaan. Toen de kerncentrale daar poef deed, konden wij op school duidelijk meten dat de achtergrondstraling was toegenomen. De rendieren (6000 km verderop) zijn afgeschoten omdat zij radioactief waren.
2- Ik vind met regelmaat saharazand op mijn auto. Dat komt van 2000 kilometer afstand (met gunstige wind).
3- Toen de onuitspreekbare vulkaan in Ijsland uitbarstte (Eyjafjallajökull), had het vliegverkeer op schiphol last van het vulkaanstof. Is ook ongeveer 2000 km....

Dus, dat kippenstukje (40 km) van centrum Rotterdam naar Europoort zal ruim voldoende zijn.

Wij moeten iets doen aan het stof in uitlaatgas (daarvan neemt de concentratie met een paar duizend kilometer wel af) en iets aan de uitstoot van CO2 (moet bestreden worden met bomen en planten). Gezien de huidige stand van de techniek lijkt het mij verstandig eerst eens grof te besparen op de hoeveelheid energie die nodig is.
Tesla's en andere tot ev omgebouwde auto's is een vorm van dweilen met de kraan open, dat is energieverspilling op afstand.

rke zei:
Dakloos zei:
Auto-fan zei:
Dakloos zei:

1- Tjernobyl ligt 2000 km van mijn huis vandaan. Toen de kerncentrale daar poef deed, konden wij op school duidelijk meten dat de achtergrondstraling was toegenomen. De rendieren (6000 km verderop) zijn afgeschoten omdat zij radioactief waren.
2- Ik vind met regelmaat saharazand op mijn auto. Dat komt van 2000 kilometer afstand (met gunstige wind).
3- Toen de onuitspreekbare vulkaan in Ijsland uitbarstte (Eyjafjallajökull), had het vliegverkeer op schiphol last van het vulkaanstof. Is ook ongeveer 2000 km....

Dus, dat kippenstukje (40 km) van centrum Rotterdam naar Europoort zal ruim voldoende zijn.

Wij moeten iets doen aan het stof in uitlaatgas (daarvan neemt de concentratie met een paar duizend kilometer wel af) en iets aan de uitstoot van CO2 (moet bestreden worden met bomen en planten). Gezien de huidige stand van de techniek lijkt het mij verstandig eerst eens grof te besparen op de hoeveelheid energie die nodig is.
Tesla's en andere tot ev omgebouwde auto's is een vorm van dweilen met de kraan open, dat is energieverspilling op afstand.

Die voorbeelden zijn interessant maar natuurlijk absoluut niet te vergelijken met hoe bijvoorbeeld smog zich gedraagt. Smog blijft hangen op dezelfde plek waar het is opgewekt, daar zijn talloze studies naar gedaan en de grootste veroorzaker daarvan is uitlaatgas (al dan niet icm ozon). Niet alleen van verkeer maar ook van kracht centrales, kacheltjes en generatoren etc.
Als je die uitstoot dus op een andere locatie kunt vormgeven verbeter je per direct de kwaliteit van de lucht in de binnensteden. Tevens is het ook veel makkelijker wanneer de uitstoot geconcentreerd is, om deze continu te monitoren en eventueel bij te sturen en deze zo schoon mogelijk te maken. Nu rijden er miljoenen auto's rond met een theoretische uitstoot waar ze 1 keer per jaar op gecontroleerd worden en in de tussentijd kunnen ze wel tientallen keer meer uitstoten dan wat we denken (dieselgate).

Zadelsnuiver zei:
Die voorbeelden zijn interessant maar natuurlijk absoluut niet te vergelijken met hoe bijvoorbeeld smog zich gedraagt. Smog blijft hangen op dezelfde plek waar het is opgewekt, daar zijn talloze studies naar gedaan en de grootste veroorzaker daarvan is uitlaatgas (al dan niet icm ozon). Niet alleen van verkeer maar ook van kracht centrales, kacheltjes en generatoren etc.
Als je die uitstoot dus op een andere locatie kunt vormgeven verbeter je per direct de kwaliteit van de lucht in de binnensteden. Tevens is het ook veel makkelijker wanneer de uitstoot geconcentreerd is, om deze continu te monitoren en eventueel bij te sturen en deze zo schoon mogelijk te maken. Nu rijden er miljoenen auto's rond met een theoretische uitstoot waar ze 1 keer per jaar op gecontroleerd worden en in de tussentijd kunnen ze wel tientallen keer meer uitstoten dan wat we denken (dieselgate).

Smog is een samenstel van stofdeeltjes en gassen. De gassen zijn grotendeels transparant, de stofdeeltjes vormen de bruine wolk die je zichtbaar is als je met westenwind van de Noordzee richting Rotterdam/Amsterdam/Antwerpen vaart. Smog blijft inderdaad met windstil weer in een dal hangen, de po-vlakte is daar een mooi voorbeeld van. Met windstil weer zal je dus verschil meten tussen de smog op de snelweg en in het centrum.
Met een beetje wind verspreidt deze smog zich, je meet al verschil in smog als je met westenwind in Den Helder meet en bij Eindhoven.

Dat de smog beter te controleren is als het uit een (kolen)centrale komt ben ik direct met je eens. Maar daarbij vergeet je wel dat opslag van elektriciteit (waterstof, perslucht, chemisch (accu, synthetische brandstoffen) ook een rendement heeft wat kleiner is dan 100%.

Ik ben zeker geen tegenstander van elektrische voertuigen maar ik zie ook de nadelen van de manier waarop elektrisch rijden nu wordt ingezet.
1- Extra vervuiling door fabricage van accu's.
2- Meer energie nodig om hetzelfde poppetje te verplaatsen.
3- Nog steeds relatief duur.
4- Onze infrastructuur (het elektrische netwerk) is niet klaar voor een massale omschakeling naar elektrisch rijden.

Een grote schaalverkleining van onze voertuigen zou op al deze punten vooruitgang betekenen. Al zouden we maar massaal richting Twizy gaan. Ik zou graag zien dat de overheid die overstap aanmoedigt in plaats van subsidies op loodzware auto's volgens het klassieke concept te geven.

Terug
Bovenaan