Zadelsnuiver zei:
Lichte electromotor en trapondersteuning dmv vliegwielsysteem en je kunt een hoop lol hebben in zo'n ding.
Nico, weet jij dat toevallig of zo'n vliegwielsysteem al bestaat voor fietsen/ligfietsen? Denk aan het speelgoedautotje welke je eerst een paar keer met z'n wielen over de grond haalt en zich vervolgens keihard lanceert bij het loslaten.
Zoiets als deze Kikkerland Zecar.
Mooi principe.
Het idee van dit voertuig is vergelijkbaar met de Prius. Je stopt de remenergie ergens weg en je gebruikt deze energie later om jezelf voort te bewegen.
Voor dat bewegen kan je ook perslucht gebruiken. Ook door bijvoorbeeld bij het remmen lucht te comprimeren en te gebruiken bij het optrekken. Daarnaast is zelf waterstofgas maken door elektrolyse een knallend goed klinkende mogelijkheid.
Deze systemen hebben allemaal een paar "puntjes van aandacht".
Hoe hoog is het rendement? Ik stop er (tijdens het remmen) zo veel energie in, hoeveel krijg ik terug bij het gebruiken?
Hoe zwaar is het systeem zelf? Kort door de bocht: je moet het allemaal meesjouwen.
Hoe lang blijft de energie bewaard? Die vliegwielautootjes van vroeger stonden op een gegeven moment ook stil, zelfs als je hem niet liet rijden.
Daarnaast zie ik grote, lompe, stalen botsdozen traag over 's Neerlands wegen glijden. Maar waarom lomp en groot?
Als je kijkt naar een fiets: 10 kg om 100 kg te vervoeren. 100 ~ 150 Watt aandrijving (ga maar eens 100 watt stampen in de sportschool). En daarmee extreem weinig vervuiling. Weinig materialen om het te bouwen, weinig energie om te bewegen en weinig ruimte nodig op de weg en bij het parkeren. Jammer genoeg ook veel te weinig actieradius, slechts kampioenen trappen met gemak iedere dag 200 km weg.
In schuurtjes worden projecten gedaan door amateurs die deze beweringen bewijzen. 1 op 100 rijden met een conventionele (el cheapo gebouwd, ook nog) viertaktmotor. Zelf in elkaar gebakken stroomlijn, zelf aangepast voertuig. En toch is 1 op 100 een ambitieus maar zelfs voor een amateur haalbaar doel.
En dan stap ik in mijn Leonneke. 1 op 20 met hyperzuinige dieseltechniek, dankzij jarenlange research en gevoelige systemen. Wel vijf zetels en een botsrandje rondom voor de idioten op de weg. En wat decadentie, voor minder doen we het natuurlijk niet.
En 's avonds ga ik naar de sportschool. Ik stamp mezelf daar in het zweet om de bloedvaterij enigszins intact te houden. Ik wil geen hartaanval, geen hersenbloeding enzovoorts.
Voor de toekomst gaan we die aandrijving van het Leonneke vervangen door een batterijtje met elektromotortje en dan heet het ding Prius of zo.....
Hallo...
Gaat er iets niet goed?
Snap ik het niet?