Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Blackadder the 5th zei:
Als door een regionale stroomstoring iedereen zijn EV leeg moet rijden,...

Dan heeft iedereen een probleem, want ook brandstofpompen zijn elektrisch. Maar goed, we weten allemaal dat stroomstoringen in NL altijd dagen lang duren, dus dit is echt een heel reëel probleem. En we moeten altijd denken in problemen, niet in mogelijkheden.

Wat is dat toch? Nooit es met belangstelling en een open blik naar nieuwe ontwikkelingen kijken, maar altijd meteen het negatieve benadrukken van dat wat we (nog) niet kennen. Liefst op basis van zo min mogelijk feiten (of het verhaaltje dat we zelf verzinnen), want dat is het makkelijkst.

Zijn we zo conservatief? Of zo bang?

Nobody in Particular zei:
Blackadder the 5th zei:
Als door een regionale stroomstoring iedereen zijn EV leeg moet rijden,...

Dan heeft iedereen een probleem, want ook brandstofpompen zijn elektrisch. Maar goed, we weten allemaal dat stroomstoringen in NL altijd dagen lang duren, dus dit is echt een heel reëel probleem. En we moeten altijd denken in problemen, niet in mogelijkheden.

Wat is dat toch? Nooit es met belangstelling en een open blik naar nieuwe ontwikkelingen kijken, maar altijd meteen het negatieve benadrukken van dat wat we (nog) niet kennen. Liefst op basis van zo min mogelijk feiten (of het verhaaltje dat we zelf verzinnen), want dat is het makkelijkst.

Zijn we zo conservatief? Of zo bang?

Nee, we moeten zuinig zijn met energie, of dit nu uit kolen of uit wind/zon komt.
Daar hoort naar mijn mening geen 4 persoons Telsa bij van 1800 kg zwaar ...

Windmolens draaien niet elke dag (en dan bedoel ik niet het stilleggen voor onderhoud)

Hoeveel zon is er nodig om zonnepanelen een behoorlijk redement te laten halen? (Net ongeveer 12hectare aan zonnepanelen in m'n achtertuin gekregen)

Zadelsnuiver zei:
Waarom zou je zuinig moeten zijn met zon of wind energie? De wind waait en de zo'n schijnt en de volgende dag is het er weer.

Wind- en zonne-energie is net zo (on)beperkt als het aantal windmolens/zonnepanelen dat je kunt bouwen ... ;)

Zadelsnuiver zei:
Maar zolang we het niet kunnen opslaan moet het toch 'op..

Of we pompen er een stuwmeer water mee vol als levensgrote accu ... ;)

Vergeten dorp op Kreta

TV-antenne-Kreta-320x240.jpg

Muddy Bandit zei:
[...] dat het prikaanbod bij lange na niet toereikend genoeg zal zijn om alles groen elektrisch te laten rijden?

Je blijft dat maar roepen, maar kun je het ook onderbouwen?

Er zijn de laatste tijd veel onderzoeken op dit vlak geweest en die komen allemaal tot de conclusie dat er op termijn, als het hele wagenpark geëlektrificeerd is, ongeveer 10% meer stroom nodig zal zijn. Niks om je zorgen over te maken dus.

Kunnen produceren is 1, daadwerkelijk kunnen leveren is 2... ik kan ook wel veel produceren maar als ik het vervolgens niet kan uitleveren wordt er nog niets bereikt.;)

De afgelopen 10 jaar heeft het priknet in m'n woonwijk (jaren '60 wijk met industriële bedrijven erin) al diverse keren bewezen nu al niet meer op haar taak berekend te zijn, met als gevolg diverse forse stroomstoringen die wat langer duurden als een dag.
Als men daar dan ook nog eens de energievraag van 2400 accumobielen (=ca. 50% van het aantal woningen), zo'n 100 prikbusjes van het post distributiepunt en pakweg 50 andere prik bedrijfsauto's bij op gooit dan heb ik het vermoeden dat de netbeheerder hier wel een dagtaak gaat krijgen tot het moment dat dit ondergrondse net verbeterd wordt.

En er zijn in Nederland vele vergelijkbare woonwijken die met hetzelfde probleem kampen: i.v.m. kostenbesparingen willen de netwerkbeheerders pas gaan verbeteren als de gehele infrastructuur (wegen, riolering enz.) in een wijk op de schop gaat, en dat laatste is helaas vaak een gemakkelijk bezuinigingspotje wat alsmaar vooruit geschoven wordt door de gemeentelijke instanties.

Zadelsnuiver zei:
Waarom zou je zuinig moeten zijn met zon of wind energie? De wind waait en de zo'n schijnt en de volgende dag is het er weer.

Omdat jij ook voor andere zaken energie verbruikt. Bijvoorbeeld: De hoogovens verstoken megawattjes zodat er staal is voor jouw verse bolide. Zo zijn er nog veel meer bedrijfstakken te noemen die energie vreten. We maken vooral energie door te verbranden, een klein deel wordt nu middels zonne en wind energie opgewekt (83% uit fossiele brandstoffen, Bron) .

Het zou fijn zijn als al deze energie uit groene bronnen gewonnen kan worden, maar voorlopig kunnen we niet zonder aanvulling met fossiele brandstoffen / kernenergie.

Edit:
1 - Helaas gebruiken we nu ook al erg veel energie voor onze blikken dozen. Deze hoeveelheid energie wordt nu nog maar voor een verwaarloosbaar klein deel genoemd in dit overzicht (in 2013 waren er nog maar weinig accu-auto's). Als het vervoer ook elektrisch aangedreven gaat worden zal je het terugzien in dit overzicht.
2 - Het elektriciteitsnet is nu op sommige plaatsen al te krap. Natuurlijk is het mogelijk extra draadjes te trekken, een tweede transformatorhuisje in de wijk te zetten en iedere parkeerplaats van krachtstroom te voorzien. Maar we moeten wel beseffen dat dit de gemeenschap veel geld gaat kosten.

Blackadder the 5th zei:

Quote hieruit:

TenneT

Nederlandse netbeheerders voorzien geen problemen met het elektriciteitsnet. Netbeheerder TenneT benadrukt dat – als zeven miljoen huishoudens een elektrische auto zouden rijden – het stroomverbruik met “slechts” 21 TWh (terawattuur) toeneemt bovenop het huidige, landelijke verbruik van 120 TWh. Die berekening is op basis van een gemiddelde kilometrage van 15.000 km/jaar en een stroomverbruik van 20 kWh per 100 km per auto.

Door de uitbreiding van het laadnetwerk, de verbetering van de laadsnelheid en de ontwikkeling van de batterijtechniek zullen niet alle auto’s tegelijk op dezelfde plek worden opgeladen.Toekomstige elektrische modellen zullen in de meeste gevallen maar één keer per week aan de lader moeten. Daardoor worden de laadsessies beter verdeeld. We staan immers ook niet met honderden auto’s tegelijk bij een tankstation te wachten.

Heel veel verwachtingen/prognoses/vooruitzichten. Als door een regionale stroomstoring iedereen zijn EV leeg moet rijden,
wordt het ineens wel "dringen" bij de laadpaal, net zoals nu het dringen is bij de benzinepomp als de stations niet worden bevoorraad ...
Plus dat hierin ook de aanname zit dat men netjes wacht tot ze aan de beurt zijn ipv gewoon iedere dag de auto maar vast vol te laden. Waag het te betwijfelen dat men zo veel discipline zal hebben.

rke zei:
Zadelsnuiver zei:

Omdat jij ook voor andere zaken energie verbruikt. Bijvoorbeeld: De hoogovens verstoken megawattjes zodat er staal is voor jouw verse bolide. Zo zijn er nog veel meer bedrijfstakken te noemen die energie vreten. We maken vooral energie door te verbranden, een klein deel wordt nu middels zonne en wind energie opgewekt (83% uit fossiele brandstoffen, Bron) .

Het zou fijn zijn als al deze energie uit groene bronnen gewonnen kan worden, maar voorlopig kunnen we niet zonder aanvulling met fossiele brandstoffen / kernenergie.

Edit:
1 - Helaas gebruiken we nu ook al erg veel energie voor onze blikken dozen. Deze hoeveelheid energie wordt nu nog maar voor een verwaarloosbaar klein deel genoemd in dit overzicht (in 2013 waren er nog maar weinig accu-auto's). Als het vervoer ook elektrisch aangedreven gaat worden zal je het terugzien in dit overzicht.
2 - Het elektriciteitsnet is nu op sommige plaatsen al te krap. Natuurlijk is het mogelijk extra draadjes te trekken, een tweede transformatorhuisje in de wijk te zetten en iedere parkeerplaats van krachtstroom te voorzien. Maar we moeten wel beseffen dat dit de gemeenschap veel geld gaat kosten.

Allicht zullen we zuinig om moeten gaan met energie, zolang het nog op de oude manier wordt opgewekt, Maar ik doel meer op de post van Blackadder:

Blackadder the 5th zei:
Nee, we moeten zuinig zijn met energie, of dit nu uit kolen of uit wind/zon komt.
Daar hoort naar mijn mening geen 4 persoons Telsa bij van 1800 kg zwaar ...

Energie uit wind en zon is er of het is er niet, we kunnen het niet opslaan dus wanneer de centrales draaien moet je het consumeren, anders vervliegt het gewoon en dat is erg inefficiënt. En zoals al vaker gezegd moeten we het elektrisch rijden éérst aantrekkelijk maken voordat het mainstream gaat worden, en voor dat doel is een Tesla van 1800 kg die in 3 seconden naar de 100 spurt nu eenmaal beter geschikt dan een Twizzy-achtig iets, dat komt allemaal later wel.

En het klopt dat de infrastructuur een uitdaging gaat zijn, daarom blijf ik pleiten voor universele en mobiele/uitneembare plug&play batterypacks die je gewoon thuis in de keuken op kunt laden en onderweg bij een "tank"station kunt omwisselen voor een volle gelijk een gasfles.

Zadelsnuiver zei:
Energie uit wind en zon is er of het is er niet, we kunnen het niet opslaan dus wanneer de centrales draaien moet je het consumeren, anders vervliegt het gewoon en dat is erg inefficiënt. En zoals al vaker gezegd moeten we het elektrisch rijden éérst aantrekkelijk maken voordat het mainstream gaat worden, en voor dat doel is een Tesla van 1800 kg die in 3 seconden naar de 100 spurt nu eenmaal beter geschikt dan een Twizzy-achtig iets, dat komt allemaal later wel.

En het klopt dat de infrastructuur een uitdaging gaat zijn, daarom blijf ik pleiten voor universele en mobiele/uitneembare plug&play batterypacks die je gewoon thuis in de keuken op kunt laden en onderweg bij een "tank"station kunt omwisselen voor een volle gelijk een gasfles.

Auto's zoals de Twizzy zullen de doorslag moeten geven als we massaal overgaan op de EV.
Voor dergelijk auto is een (standaard) accupack waarschijnlijk nu al te realiseren.
Ook de (extra) belasting voor het bestaande net is dan nog te overzien.

De Tesla zie ik als speeltje voor de rijken, die inderdaad laat zien wat er technisch mogelijk is.

Vergelijkbaar met Rolls Royce begin vorige eeuw, maar het was de T-Ford die uiteindelijk voor de massa-motorisering zorgde ...;)

Zadelsnuiver zei:
Energie uit wind en zon is er of het is er niet, we kunnen het niet opslaan dus wanneer de centrales draaien moet je het consumeren, anders vervliegt het gewoon en dat is erg inefficiënt.

Kunnen we nou eindelijk eens ophouden met het verkondigen van dit soort verouderde kul?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Energieopslagtechniek

https://www.bright.nl/nieuws/tesla-bouwt-grootste-accu-park-ter-wereld-australie

https://www.duurzaamgeproduceerd.nl/onderzoek-onderwijs/20160113-toekomst-voor-ammoniak-als-energie-opslag

Dat je het (nog) niet overal ziet wil niet zeggen dat het onmogelijk is. Energieopslag wordt nu al toegepast en het groeit hard, omdat het economisch makkelijk uit kan.

Zadelsnuiver zei:
En het klopt dat de infrastructuur een uitdaging gaat zijn

Waarom klopt dat? Netwerkboeren en energieleveranciers zien anders geen enkel probleem. Zouden die er niet wat meer kijk op hebben?

Auto-fan zei:
Plus dat hierin ook de aanname zit dat men netjes wacht tot ze aan de beurt zijn ipv gewoon iedere dag de auto maar vast vol te laden. Waag het te betwijfelen dat men zo veel discipline zal hebben.

Range anxiety is tijdelijk en vooral een 'probleem' dat tussen de oren zit van lieden die nog nooit een EV hebben gehad.

Zoek even op 'dynamische beprijzing', voor elektriciteit. Dynamische beprijzing gaat er komen, dat is onvermijdelijk. Als we de keus hebben om diep in de nacht of midden op de dag onze EV voor een fractie van de kosten te laden dan op andere tijden, dan lost dat elk aanbod- of netwerkprobleem op. Er zullen EV's komen die zelf weten wanneer laden het goedkoopst is en het zelf regelen, want daar is behoefte aan en het is betrekkelijk makkelijk te realiseren.

Voor de zoveelste keer: denk in mogelijkheden, niet in problemen. Het vereist alleen wat voorstellingsvermogen en loslaten van het verleden. Meer niet.

Blackadder the 5th zei:
Zadelsnuiver zei:

Auto's zoals de Twizzy zullen de doorslag moeten geven als we massaal overgaan op de EV.
Voor dergelijk auto is een (standaard) accupack waarschijnlijk nu al te realiseren.
Ook de (extra) belasting voor het bestaande net is dan nog te overzien.

De Tesla zie ik als speeltje voor de rijken, die inderdaad laat zien wat er technisch mogelijk is.

Vergelijkbaar met Rolls Royce begin vorige eeuw, maar het was de T-Ford die uiteindelijk voor de massa-motorisering zorgde ...;)

Zo zie ik het ook, maar eerst moeten de Tesla's van deze wereld het voortouw nemen. Je kunt niet verwachten van iemand die nu in een dikke D/E segmenter met grote vroemvroem onder de kap sie opgeeft en zomaar vrijwillig in een Twizzy gaat rijden, je moet de kikker langzaam koken ;)

Zadelsnuiver zei:
Zo zie ik het ook, maar eerst moeten de Tesla's van deze wereld het voortouw nemen. Je kunt niet verwachten van iemand die nu in een dikke D/E segmenter met grote vroemvroem onder de kap sie opgeeft en zomaar vrijwillig in een Twizzy gaat rijden, je moet de kikker langzaam koken ;)

Iemand van een D/E-segmenter met ICE in een Tesla krijgen is geen kunst, kwestie van voldoende bananen (lees subsidie) geven ... ;)

Iemand van een Aygo in een Twizzy krijgen is veel lastiger, maar levert op termijn veel minder luchtvervuiling op.
Er zijn nu eenmaal veel meer A-segmenters dan D/E-segmenters op de weg ... ;)

Zadelsnuiver zei:
Energie uit wind en zon is er of het is er niet, we kunnen het niet opslaan dus wanneer de centrales draaien moet je het consumeren, anders vervliegt het gewoon en dat is erg inefficiënt.

Kunnen we nou eindelijk eens ophouden met het verkondigen van dit soort verouderde kul?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Energieopslagtechniek

https://www.bright.nl/nieuws/tesla-bouwt-grootste-accu-park-ter-wereld-australie

https://www.duurzaamgeproduceerd.nl/onderzoek-onderwijs/20160113-toekomst-voor-ammoniak-als-energie-opslag

Dat je het (nog) niet overal ziet wil niet zeggen dat het onmogelijk is. Energieopslag wordt nu al toegepast en het groeit hard, omdat het economisch makkelijk uit kan.

Zadelsnuiver zei:

Waarom klopt dat? Netwerkboeren en energieleveranciers zien anders geen enkel probleem. Zouden die er niet wat meer kijk op hebben?

Mijn punt is dat ik niet zozeer inzie waarom we zuinig zouden moeten zijn op groen opgewekte energie, als we dat optimaal kunnen benutten kan straks iedereen in een EV met ruim 1000Kw aan vermogen rijden zonder enige uitstoot en tegen geringe kosten. Waarom zouden we ons dan nog in een Twizzy hijsen?
En uiteraard is opslag mogelijk, ik heb het met eigen ogen gezien bij de Hoover dam en super dat het in opmars is! Voor de huishoudens en industrie een mooie ontwikkeling naar voor de EV's zouden we geen gigantische opslagcentrales nodig hebben als we de energie allemaal decentraal (als in: mobiele batterypacks bij voormalige tankstations, gevuld met groene stroom plaatselijk opgewekt met zonnecellen en windmolens) kunnen opwekken en opslaan.
En dat maakt ook gelijk de hele investering in een nieuwe infrastructuur overbodig. Natuurlijk is er altijd een oplossing, hier in Finland heeft vrijwel iedereen in de stad zijn eigen stroompaal om in de winter de blokverwarming op aan te sluiten en je kunt deze ook gebruiken om op te laden:

20170929_180511.jpg

Het is logisch dat de netwerkboeren hier wel een oplossing voor hebben, zijn allemaal boterhammen! Maar ze doen het niet voor niks en volgens mij moet je het allemaal juist zo goedkoop mogelijk houden om het als alternatief voor de gewone auto neer te kunnen zetten.

Blackadder the 5th zei:
Zadelsnuiver zei:

Iemand van een D/E-segmenter met ICE in een Tesla krijgen is geen kunst, kwestie van voldoende bananen (lees subsidie) geven ... ;)

Iemand van een Aygo in een Twizzy krijgen is veel lastiger, maar levert op termijn veel minder luchtvervuiling op.
Er zijn nu eenmaal veel meer A-segmenters dan D/E-segmenters op de weg ... ;)

Ik denk dat je me wel begrijpt naar toch een beetje het laatste woord wilt hebben.. Hoeveel kinderen hebben een poster van een Aygo aan de muur? En hoeveel van die mensen met een Aygo rijden er in omdat ze het zo'n fantastische auto vinden? Of heeft het toch meer te maken met kosten? Zet een EV neer die onderaan de streep per maand goedkoper is dan een Aygo en je zult zien dat ze over de toonbank zullen vliegen. Maar om daar te komen moeten we de EV eerst "sexy" en mainstream maken en daar is Tesla nu mee bezig. Een Tesla poster zie ik wel voor me, een Twizzy aan de muur daarentegen...

Zadelsnuiver zei:
Ik denk dat je me wel begrijpt naar toch een beetje het laatste woord wilt hebben.. Hoeveel kinderen hebben een poster van een Aygo aan de muur? En hoeveel van die mensen met een Aygo rijden er in omdat ze het zo'n fantastische auto vinden? Of heeft het toch meer te maken met kosten? Zet een EV neer die onderaan de streep per maand goedkoper is dan een Aygo en je zult zien dat ze over de toonbank zullen vliegen. Maar om daar te komen moeten we de EV eerst "sexy" en mainstream maken en daar is Tesla nu mee bezig. Een Tesla poster zie ik wel voor me, een Twizzy aan de muur daarentegen...

In die fase zitten we al een tijdje: de Tesla is allang sexy, maar nog niet mainstream.
Veel te groot/duur voor de gemiddelde automobilist ... ;)
De echte doorbraak zal van een elektrische T-Ford al dan niet met portable accu moeten komen.
Of een andere energiedrager/energiebron die minder vervuilt/makkelijker toepasbaar is.
Maakt mij niet uit, als het maar minder vervuilend/milieubelastend is dan nu.

Auto-fan zei:

Range anxiety is tijdelijk en vooral een 'probleem' dat tussen de oren zit van lieden die nog nooit een EV hebben gehad.

Zoek even op 'dynamische beprijzing', voor elektriciteit. Dynamische beprijzing gaat er komen, dat is onvermijdelijk. Als we de keus hebben om diep in de nacht of midden op de dag onze EV voor een fractie van de kosten te laden dan op andere tijden, dan lost dat elk aanbod- of netwerkprobleem op. Er zullen EV's komen die zelf weten wanneer laden het goedkoopst is en het zelf regelen, want daar is behoefte aan en het is betrekkelijk makkelijk te realiseren.

Voor de zoveelste keer: denk in mogelijkheden, niet in problemen. Het vereist alleen wat voorstellingsvermogen en loslaten van het verleden. Meer niet.
En vervolgens wil dan iedereen dat uiteraard, want goedkoper. Met als gevolg dat het hele wagenpark massaal stroom begint te trekken zodra om 23:00 de goedkope nachtstroom ingaat. Daarmee verplaatst je dus alleen maar het probleem. ;) In mogelijkheden denken doe ik graag (hoort ook bij mijn werk), maar enige vorm van realisme is ook wel op zijn plaats. Oplossing hiervoor zou weer kunnen zijn om de goedkope periodes in te delen in clusters, maar om te bepalen wie er wanneer goedkope stroom krijgt zal alsnog de hele infrastructuur aangepast moeten worden. :)

revolution-nl zei:
Bofkont zei:
https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-guitige-unit-gaat-je-longen-en-je-velgen-redden-102101

Duidelijk weer dat het hele uitstoot geneuzel van de ICE niet zo erg is als de groene EV brigade ons wil doen laten geloven:T
Mooie ontwikkeling dit weer.

Lekker belangrijk, een V8 koop je ook niet voor het milieu. Een EV koop je omdat je koppelrijk in rust van A naar B wilt zonder herrie, trillingen en stank.
Dat broem broem heng heng is in het weekend een keer leuk, maar iedere dag jezelf verplaatsen in zo'n plofkoets is gewoon niet meer van deze tijd qua rust en comfort.

Daarnaast is het fijn dat er geen dinosap getankt moet worden waarmee je indirect een stel malloten in het Midden-Oosten sponsort.

dat broem broem heng heng, zoals je dat zo denigrerend noemt, is bij velen van ons nog steeds de bron van onze hobby. Het autorijden zoals we dat gekend hebben, al kennen en nog lang willen blijven kennen. Die vorm van autorijden geeft velen nog heel veel plezier, vanwege allerlei motieven. Dat er ander "sap" wellicht ingaat in de toekomst, met milieuvriendelijkere waardes, is prima mee te leven, als alles heel blijft. Om geruisloos van a naar b te zoeven, kun je ook de trein nemen of een taxi.

Jarenlang werd er gewaarschuwd voor de opwarming en weeg weggewuifd, en nu ineens worden ze allemaal wakker en zijn GROEN en DUURZAAM de toverwoorden die kraantjes openzetten en maar ook dichtdraaien.

En wat is dat toch met die koppelgeilte bij EV adepten? Is dat het belangrijkste? hoe snel en geruisloos je een stel fietsers kan schepppen of een voetganger omdat ze je niet aan horen komen? Hoe snel je die accu leeg krijgt? wat is er mis om verantwoord met elke vorm van energie om te gaan?

Autorijden stond ooit voor onafhankelijkheid, maar dadelijk is het enkel waar de overheid wilt dat je rijd, wanneer je er rijd en waarom. En echt rijden?...tsja, je laten rijden is het dan meer.

Ontwikkelingen gaan erg snel, en wellicht dat er naast electriciteit nog andere vormen aan bod komen, als de markt er groot genoeg voor is. ik ben benieuwd.

Maar je nickname doet al vermoeden dat dit aan dovemansoren gericht is...

Zadelsnuiver zei:

De heertjes aan de top praten daar dan wel heel anders als het volk op de werkvloer... wie zou er wat meer kijk op hebben?

Muddy Bandit zei:
Zadelsnuiver zei:

De heertjes aan de top praten daar dan wel heel anders als het volk op de werkvloer... wie zou er wat meer kijk op hebben?

Grootverbruikers van energie verenigd in de VEMW: 'In toekomst meer stroomstoringen door nieuwe wet' ...

Quote hieruit:

Momenteel buigt de Tweede Kamer zich over het wetsvoorstel Voortgang Energietransitie (VET), dat de toekomstige verduurzaming van onze stroom- en gasvoorziening regelt. Die wet bevat echter een aantal uitzonderingen op de verplichting dat het elektriciteitsnet altijd dubbel beveiligd moet zijn. Die wettelijke eis voorkomt dat de stroom door een enkele storing uitvalt.

"Kunnen we nou eindelijk eens ophouden met het verkondigen van dit soort verouderde kul?"

Geheel eens NIP, de EV is idd verouderde kul van meer dan 100 jaar oud, toen ook al geen succes.

Volgens mij blijft NIP vooral zelf zaniken.
Een zeer succesvol CEO onze Sergio, hij durft tenminste wel kritisch te zijn in deze EV hype.

Bofkont zei:
Volgens mij blijft NIP vooral zelf zaniken.
Een zeer succesvol CEO onze Sergio, hij durft tenminste wel kritisch te zijn in deze EV hype.

De narigheid met de EV hype is dat er zo extreem veel belastinggeld op vernietigd wordt. Als de overheid een goede campagne zou starten voor wie elektrische voertuigen rendabel zijn, heb je ten eerste de doelgroep te pakken die er baat bij heeft EN je bent slechts een fractie kwijt van wat het de burgers nu kost.

Een elektrische auto heeft vooral zin voor mensen die zich lokaal moeten voortbewegen. Een loodgieter die klusjes lokaal aanpakt heeft baat bij een busje met stekker. Dat slijt niet, dat stinkt elders en er is ruim voldoende actieradius.
De manager die 100k in het jaar rijdt kan beter een Aygo kopen dan een Tesla. Maar hij krijgt subsidie op een Tesla die deze Tesla in geld vergelijkbaar maakt met de Aygo.

Waarom?

De narigheid met het verbranden van fossiele grondstoffen is dat er zo extreem veel maatschappelijke schade mee wordt aangericht. Oorlogen, genocide, terreur, volksverhuizingen, klimaatverandering, overstromingen, woestijnvorming, hongersnoden en onnodig hoge kosten voor gezondheidszorg.

Maar je hebt natuurlijk gelijk, een beetje belastinggeld besteden om het einde van het verbanden van fossiele grondstoffen te versnellen is nonsens. Dat moeten we niet willen.

rke zei:
Een elektrische auto heeft vooral zin voor mensen die zich lokaal moeten voortbewegen. Een loodgieter die klusjes lokaal aanpakt heeft baat bij een busje met stekker. Dat slijt niet, dat stinkt elders en er is ruim voldoende actieradius.
Prima dan toch? Voor de ondernemer zijn er voldoende subsidieregelingen.

rke zei:
De manager die 100k in het jaar rijdt kan beter een Aygo kopen dan een Tesla. Maar hij krijgt subsidie op een Tesla die deze Tesla in geld vergelijkbaar maakt met de Aygo.

Waarom?
Omdat die manager misschien helemaal geen Ayqo wil (al geef je er geld bij)? Zelfs onze voormalige communistische oosterburen vonden nog dat iedereen recht had op een Trabant, wat destijds toch wel een luxere wagen was dan een Aygo nu.

Oh en een Tesla voor Aygo geld? Vertel, waar?

Ik vind wel dat je een punt hebt dat kleine lichtgewicht auto's (of ze nou elektrische zijn of niet) ook aangemoedigd mogen worden. Maar zo'n Aygo wordt ook al behoorlijk gesubsidieerd. Bpm op basis van prijs en uitstoot, wegenbelasting op basis van gewicht, bijtelling over de lage cataloguswaarde.

Wat naar mijn idee vergeten wordt in Den Haag is dat er ook nog mensen zijn die gewoon privé een auto kopen. Die worden nog steeds niet aangemoedigd elektrisch te gaan rijden, waardoor met een beetje pech de dik gesubsidieerde elektrische leaseauto's die op de tweedehands markt terecht komen gewoon weer naar het buitenland verdwijnen.

Ook voor het ombouwen van bestaande auto's naar elektrisch lijkt weinig aandacht te zijn.

De narigheid met het verbranden van fossiele grondstoffen is dat er zo extreem veel maatschappelijke schade mee wordt aangericht. Oorlogen, genocide, terreur, volksverhuizingen, klimaatverandering, overstromingen, woestijnvorming, hongersnoden en onnodig hoge kosten voor gezondheidszorg.

Maar je hebt natuurlijk gelijk, een beetje belastinggeld besteden om het einde van het verbanden van fossiele grondstoffen te versnellen is nonsens. Dat moeten we niet willen.

Hetzelfde verhaal kun je ook houden voor de zeldzame metalen die nodig zijn voor o.a. zonnepanelen en batterijen:Grondstoffen schaars door geo-politiek

Quote hieruit:

Het toeval wil dat juist de opkomende industriële en economische machten, zoals China en Brazilië, relatief grote voorraden kritische mineralen bezitten. Zo wordt indium vooral in Chinese mijnen geproduceerd, als bijproduct van de koper- en zinkwinning. De wereldwijde voorraad aan indium omvat enkele tienduizenden tonnen. Tot de groep van de kritische mineralen worden ook de zeldzame aardmetalen gerekend, een groep van 17 elementen waaronder het gewilde neodymium (Nd). Van de zeldzame aardmetalen, ook wel Rare Earth Elements (RRE’s) genoemd, produceert China wereldwijd met ruim 97 procent veruit het meest. In het verleden heeft de VS veel mijnen gesloten.
De mijnbouw van REE’s is erg milieubelastend.
Voor de productie van consumentenelektronica, maar ook voor wapensystemen, zijn zeldzame aardmetalen essentieel.

Dakloos zei:
Wat naar mijn idee vergeten wordt in Den Haag is dat er ook nog mensen zijn die gewoon privé een auto kopen. Die worden nog steeds niet aangemoedigd elektrisch te gaan rijden, waardoor met een beetje pech de dik gesubsidieerde elektrische leaseauto's die op de tweedehands markt terecht komen gewoon weer naar het buitenland verdwijnen.

Ook voor het ombouwen van bestaande auto's naar elektrisch lijkt weinig aandacht te zijn.

(y)

Blackadder the 5th zei:
Hetzelfde verhaal kun je ook houden voor de zeldzame metalen die nodig zijn voor o.a. zonnepanelen en batterijen

Natuurlijk. Het delven van grondstoffen om er eindproducten te maken - die je ook nog kunt recyclen - is minstens zo erg als het delven van grondstoffen om ze te verbranden. Daarom moeten we blijven doen wat we al eeuwen doen: grondstoffen verbranden.

Of was dat niet je redenering?

Dakloos zei:

Exact. Zolang het ongeveer 2x zo duur blijft om elektrisch te rijden t.o.v. fossiele brandstoffen ga ik geen elektrisch rijden iig. Dus heb alvast zitten kijken naar een opvolger voor de C2 en dit lijkt me wel leuk:
maxresdefault_1.jpg

Blackadder the 5th zei:
Hetzelfde verhaal kun je ook houden voor de zeldzame metalen die nodig zijn voor o.a. zonnepanelen en batterijen

Natuurlijk. Het delven van grondstoffen om er eindproducten te maken - die je ook nog kunt recyclen - is minstens zo erg als het delven van grondstoffen om ze te verbranden. Daarom moeten we blijven doen wat we al eeuwen doen: grondstoffen verbranden.

Of was dat niet je redenering?

Lees de quote uit het artikel, daar staat het antwoord ... ;)

Klopt idd NIP, maar blijkbaar genoeg moraal ridders :D
En ach de EU wordt steeds meer een dictatuur, straks verplicht aan de EV.

Bofkont zei:
Klopt idd NIP, maar blijkbaar genoeg moraal ridders :D
En ach de EU wordt steeds meer een dictatuur, straks verplicht aan de EV.

En Hitler was de grote democraat waarschijnlijk?
Het zijn 'heerschappen' zoals de geciteerde die de samenleving richting dictatuur duwen door loze beweringen de wereld in de slingeren omdat hun mening niet wordt doorgedrukt door de Europese Unie. En tegelijkertijd maar profiteren van alle voordelen die de Unie gebracht heeft, maar daarover zwijg je natuurlijk als rechtgeaarde dweper o_O

Uiteraard die bracht ons de prachtige Volkswagen :)
Voordelen van de Unie?? welke voordelen heeft dat gezwel in Brussel ons gebracht dan??
Ik zou veel liever terug gaan naar de E.E.G., ik blijf erbij vroeger was alles beter.

Tja dan stort de verkoop direct in Blackadder zie je overal, want men is niet begaan met het milieu enkel met zijn financieel gewin.

https://www.businessinsider.com/tesla-sales-stopped-in-hong-kong-tax-break-for-electric-cars-scrapped-2017-7?international=true&r=US&IR=T
https://fleet-mobility.nl/fleet/personenautos/3548-europese-ev-verkoop-stagneert

Bofkont zei:
Tja dan stort de verkoop direct in Blackadder zie je overal, want men is niet begaan met het milieu enkel met zijn financieel gewin.

https://www.businessinsider.com/tesla-sales-stopped-in-hong-kong-tax-break-for-electric-cars-scrapped-2017-7?international=true&r=US&IR=T
https://fleet-mobility.nl/fleet/personenautos/3548-europese-ev-verkoop-stagneert

Dan is er blijkbaar nog weinig veranderd ...;)

[size=x-small]De commercial is al oud, maar blijft leuk ...[/size]

Terug
Bovenaan