Dakloos zei:
Ja je bent een uitzondering als je blij wordt van diesel, waarom is dat zo denigrerend? Niets mis met een uitzondering zijn hoor. Als iedereen hetzelfde denkt is de wereld ook maar saai. Maar als ik het goed begrijp ben jij helemaal geen dieselliefhebber dus?
Een uitzondering ja? Dat valt volgens mij reuze mee. De meerderheid van de veelrijders in Nederland rijdt op diesel, in de landen om ons heen zijn het er veel meer. Denk je dat die allemaal zitten te balen van hun dieseltje? Ik denk het niet hoor.
En ik ben niet per se 'dieselliefhebber' (ik drink het niet, bijvoorbeeld), maar jij begon over een 'suffe leasediesel', dus ik hield die kreet er gewoon even in. Het had wat mij betreft ook een 'suffe leasebenzine' mogen zijn, dan had ik die overgenomen. Hou me ten goede, maar mijns inziens probeerde je grofweg het punt te maken dat het niet boeiend is of een EV minder beleving biedt dan een fossiel aangedreven auto, aangezien de gemiddelde leaserijder toch al in een niet boeiende auto rondrijdt. Of zit ik er nu helemaal naast?
Welnu, mijn punt is simpelweg dat er wel degelijk mensen plezier beleven aan die categorie van autorijden, dat ook een modale, standaard auto rijplezier biedt. Ervaar jij dat totaal niet dan? Wat is dan jouw standaard qua autorijden en -beleving?
En ik rijd toevallig altijd diesel omdat mijn werkgever mij daartoe verplicht, iets met kilometrage. Als ik soms de benzine aangedreven evenknie mag uitproberen, valt me dat vaak ook niet tegen. Minder gewicht in de neus, mooiere loop, vaak sneller, soepeler (50 in z'n vijf, hoef je met een diesel niet te proberen) en vaak behoorlijk zuinig. Anderzijds bieden vergelijkbaar presterende dieselversies vaak wat meer
sjeu bij het optrekken, door de manier waarop ze hun kracht ontvouwen. Ze voelen wat vlotter aan (terwijl ze dat meestal niet zijn).
Ach, ook alweer zoiets leuks aan de verbrandingsmotor, die variatie in eigenschappen die ze tentoon spreiden. Dat ga ik missen bij elektrische auto's. Ik heb er nog niet mee gereden, maar ik ben bang dat ik er geen moer aan ga vinden. Het helpt ook niet dat het huidige aanbod aan EV's bepaald niet vrolijk stemt. Die Tesla's zijn van buiten nog wel mooi, maar peperduur en die kale, goedkoop afgewerkte interieurs vind ik echt een enorme afknapper. Maar goed, de EV begint nu langzamerhand een alternatief voor normale auto's te worden, dus er zullen de komende jaren wel betere aanbiedingen komen. En misschien blijkt dat het best heel leuk om mee te rijden. Maar er valt ook een heel aantal aspecten van het huidige autorijden weg, en dat vind ik gewoon jammer.
Wel grappig dat er dan door sommigen gesuggereerd wordt dat je er best een 'ice' naast kunt houden voor de hobby...maar moet dat dan beter zijn voor het milieu? Lekker in het weekend compenseren voor je doordeweekse 'schone' gedrag? Het komt mij een tikkeltje krom voor.
Dakloos zei:
[D2] zei:
Ik ben ook liefhebber van horloges, maar betekent dat dan ook dat ik automatisch mijn neus ophaal voor een Swatch of Armani-klokje? Nee dus.
Oh dus horloges op batterijen zijn wel leuk?
Grapjas. Punt is: Ook
betaalbare horloges zijn leuk. En dat maakt mij niet minder een horlogeliefhebber dan knakkers die met rolexen van duizenden euro's rondlopen.
En in horlogeland is uiteraard mechanisch/automatisch de norm. Zelfs Swatch heeft enige tijd geleden een nieuw mechanisch uurwerk ontwikkeld, en wat voor één. Betaalbaar, eenvoudig en met een gangreserve die je normaliter alleen bij véél duurdere merken tegenkomt. Is grappig genoeg natuurlijk dezelfde partij die -samen met Seiko- ooit de horlogewereld op haar kop zette met goedkope quartz uurwerken. Maar wat moet je die stinkbatterijen als je een mooie
kinetic oplossing kunt maken? Seiko met name heeft ook mooi spul op dat gebied. Ik heb wel een aantal quartz klokkies maar tegenwoordig moet ik het wel heel mooi vinden wil ik daar nog voor kiezen.