Bofkont
Net ingestapt
Nobody in Particular zei:
Man hou toch op, dit heeft niets met racerij/liefhebberij te maken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Bofkont zei:Nobody in Particular zei:
Ik verwacht van niet.
Nobody in Particular zei:Bofkont zei:Nobody in Particular zei:
Ik verwacht van niet.
Oh.
Nou, dan zal de verwachting van het ministerie wel onzin zijn, want jouw verwachtingen zijn tot nu toe allemaal uitgekomen.
Sorry, ik generaliseerde misschien een beetje. Ik bedoelde ruim 99,9% van autoliefhebbers. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Als jij opgewonden wordt van het geluid van toeren maken met een diesel in een suffe leaseauto, prima. Veel plezier ervan.[D2] zei:Dakloos zei:Inderdaad. Dat wil de autoliefhebber. Maar vervolgens rijdt ook de gemiddelde autoliefhebber zijn dagelijkse woon-werk gewoon met een suffe lease-diesel. Waarom moet je als autoliefhebber nou zo anti-ev zijn?
Waarom moet jij nou zo'n vastgeroest idee hebben van wat een 'autoliefhebber' is?
Ik geniet van die 'suffe lease-diesel'. De vermogensopbouw, het motorgeluid dat zich al naargelang toerental en snelheid anders manifesteert, het koppelen en schakelen, hoe al die mechanica zo mooi samenwerkt en ik nog steeds in control ben. De wetenschap dat mijn suffe leasediesel niet hetzelfde motorkarakter en prestaties heeft als een andere type suffe leasediesel, ergo dat er nog onderscheid bestaat. Ook dat is autoliefhebberij.
Danny Hopkins responds to the end of the ‘proper’ engine
Early in July, the French government announced plans to phase out diesel and petrol cars from 2040. Then BMW announced that a fully electric version of the MINI will be built at Cowley. So the government’s announcement that from 2040, sales of new cars with diesel and petrol engines will be banned, should come as no surprise.
It’s a line in the sand, but it is also a token. The real death of the internal combustion engine will happen well before then. I would be surprised if there are any major marques making fuel burners beyond the mid-2030s. As with all major technological advances, the biggest shift will happen as an evolutionary process.
We shouldn’t panic. As long as the government is seen to be tackling the problem of pollution at source then we can lobby hard to avoid knee jerk nonsense such as scrappage and draconian emissions zone car bans. I know that the Historic Vehicles Group in parliament and the FBHVC will be building on previous successes to do this. Shifting responsibility on to local authorities is one to watch though. It’s a typical tactic from a government that wants to avoid implementing a proper national strategy and the accountability that comes with it. Fighting headline grabbing stupidity at a local level ismore difficult, but it isn’t impossible. I think, if we continue to cherish our cars, they will still be on the road a hundred years from now. Perhaps not as daily drivers in inner cities, but certainly as fabulous examples of the history of social emancipation and engineering ingenuity. More than ever we need to demonstrate our passion for the road, by getting out there and using our classics. Keep calm and carry on driving.
Bofkont zei:NIP,
Eerst zien dan geloven, en er zal vast een oplossing komen voor de hobby matige echte autoliefhebbers.
Bofkont zei:Eerst zien dan geloven,
Bofkont zei:en er zal vast een oplossing komen voor de hobby matige echte autoliefhebbers.
Ik ga anders echt niet naar Leeuwarden per Speed pedelec. Of Zeeuws Vlaanderen. Om zomaar wat locaties te noemen waar ik zakelijk wel eens kom.rke zei:Bofkont zei:NIP,
Eerst zien dan geloven, en er zal vast een oplossing komen voor de hobby matige echte autoliefhebbers.
De oplossing voor hobbyvoertuigen zal een minder bruikbare zijn. Kijk maar eens naar klassieke tweetakt bromfietsen die op mengsmering rijden, dat is tegenwoordig gepruts met jerrycans en olie zelf toevoegen in het schuurtje.
Je ziet het al met benzine, het spul wat gewoon in ieder voertuig bruikbaar is zonder schadelijke gevolgen wordt steeds zeldzamer te krijgen en steeds duurder.
Ik gok dat je over 20 jaar benzine bij speciaalzaken moet kopen en onderdelen (zelfs filtertjes) steeds schaarser worden.
Maar daar staat wel een elektrisch voertuig tegenover. Een ding, wat met de juiste roestpreventie en af en toe een verse accu, veel langer meekan dan een plofvoertuig.
Daarom is het belangrijk na te denken hoe we dat voertuig gaan bouwen en niet botweg dat verouderde postkoets concept blijven gebruiken.
De Speed pedelec is in mijn ogen de auto van de toekomst. Vooral zakelijk..
Dakloos zei:Sorry, ik generaliseerde misschien een beetje. Ik bedoelde ruim 99,9% van autoliefhebbers. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Als jij opgewonden wordt van het geluid van toeren maken met een diesel in een suffe leaseauto, prima. Veel plezier ervan.[D2] zei:Dakloos zei:Inderdaad. Dat wil de autoliefhebber. Maar vervolgens rijdt ook de gemiddelde autoliefhebber zijn dagelijkse woon-werk gewoon met een suffe lease-diesel. Waarom moet je als autoliefhebber nou zo anti-ev zijn?
Waarom moet jij nou zo'n vastgeroest idee hebben van wat een 'autoliefhebber' is?
Ik geniet van die 'suffe lease-diesel'. De vermogensopbouw, het motorgeluid dat zich al naargelang toerental en snelheid anders manifesteert, het koppelen en schakelen, hoe al die mechanica zo mooi samenwerkt en ik nog steeds in control ben. De wetenschap dat mijn suffe leasediesel niet hetzelfde motorkarakter en prestaties heeft als een andere type suffe leasediesel, ergo dat er nog onderscheid bestaat. Ook dat is autoliefhebberij.![]()
Als zo'n ding nu eens een actieradius heeft van een paar honderd kilometer en een tobsnelheid die meer richting 100 km/uur ligt?Auto-fan zei:Ik ga anders echt niet naar Leeuwarden per Speed pedelec. Of Zeeuws Vlaanderen. Om zomaar wat locaties te noemen waar ik zakelijk wel eens kom.rke zei:De Speed pedelec is in mijn ogen de auto van de toekomst. Vooral zakelijk..Voor woon-werk kan het zeker een oplossing zijn, maar zakelijk zeer zeker niet!
Dat zou het al een beter alternatief maken. Nu nog een afdakje er bij zodat je droog zit en fatsoenlijke wegen (want met zo'n Speed Pedelec mag je de snelweg niet op) en het gaat al ergens op lijken.rke zei:Als zo'n ding nu eens een actieradius heeft van een paar honderd kilometer en een tobsnelheid die meer richting 100 km/uur ligt?Auto-fan zei:Ik ga anders echt niet naar Leeuwarden per Speed pedelec. Of Zeeuws Vlaanderen. Om zomaar wat locaties te noemen waar ik zakelijk wel eens kom.rke zei:De Speed pedelec is in mijn ogen de auto van de toekomst. Vooral zakelijk..Voor woon-werk kan het zeker een oplossing zijn, maar zakelijk zeer zeker niet!
Dat zijn cijfers die technisch gezien veel eenvoudiger te realiseren zijn dan wat Tesla op de markt gooit. Voor de vergelijking: de accu van een Zero motorfiets kan je alleen uit de motor schroeven of vervangen. De accu van een Tesla weegt 800 kg, er zal nog menig sportschool uurtje overheen gaan voordat ik dat kan tillen. Ook het 'snoertje'; een Zero laad je op met een normaal stopcontact, desnoods via een verdeelstekker. Dat zou je voor de gein eens met het laadsnoertje van een Tesla moeten proberen....
(De accucapaciteit wordt wel eens gemeten in Kwh per kg accu, vandaar de gewichts vergelijking).
Voor het zakelijk vervoer waarbij zware lasten of een complete werkplaats meegesjouwd moet worden is de dieselmotor op dit moment nog niet te vervangen door accuaandrijving. Misschien dat er een moment komt dat ook hier een omslagpunt bereikt wordt maar ik zie een elektrische 40-tonner nog lang niet voldoen aan de tijden genoemd in de rijtijdenwet.
Daarnaast is er een omslagpunt bij het publiek. Ik ben op dit moment zoekende naar een nieuwe opdracht. In tegenstelling tot een vijftal jaar terug, schrikt men vandaag de dag van dagelijks 100 km woonwerk. Bij enkele bedrijven vroeg men zelfs aan mij (ik ben bijna 60 lentes jong) hoe mijn conditie is.
De werkgevers ontdekken langzaam aan dat vooral de bank-aardappels vaak ziek zijn en men ontdekt ook dat ook de moderne manier van autorijden geestelijk best inspannend is. En welke werkgever wil een werknemer die 's morgens intellectueel al flink moe is als hij op het werk aankomt?
De Speed Pedelec en de elektrische motorfietsen zijn alternatieven die nu in de handel zijn. Waarom zou je een Twizy niet een klein beetje opvoeren (tot 130 km/uur max in plaats van 100 km/uur) en er een iets zwaarder accuutje onder schroeven?Auto-fan zei:Dat zou het al een beter alternatief maken. Nu nog een afdakje er bij zodat je droog zit en fatsoenlijke wegen (want met zo'n Speed Pedelec mag je de snelweg niet op) en het gaat al ergens op lijken.
Bofkont zei:Jij gelooft dat het gaat gebeuren, je moet je eigen waarheid niet als feiten gaan brengen.
Hoezo denigrerend? Oprecht, als jij blij wordt van diesel, geniet er lekker van. Nee, ik snap die liefde niet.[D2] zei:Dakloos zei:Sorry, ik generaliseerde misschien een beetje. Ik bedoelde ruim 99,9% van autoliefhebbers. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Als jij opgewonden wordt van het geluid van toeren maken met een diesel in een suffe leaseauto, prima. Veel plezier ervan.[D2] zei:Dakloos zei:Inderdaad. Dat wil de autoliefhebber. Maar vervolgens rijdt ook de gemiddelde autoliefhebber zijn dagelijkse woon-werk gewoon met een suffe lease-diesel. Waarom moet je als autoliefhebber nou zo anti-ev zijn?
Ik geniet van die 'suffe lease-diesel'. De vermogensopbouw, het motorgeluid dat zich al naargelang toerental en snelheid anders manifesteert, het koppelen en schakelen, hoe al die mechanica zo mooi samenwerkt en ik nog steeds in control ben. De wetenschap dat mijn suffe leasediesel niet hetzelfde motorkarakter en prestaties heeft als een andere type suffe leasediesel, ergo dat er nog onderscheid bestaat. Ook dat is autoliefhebberij.![]()
Ohja, en dan zo reageren. Wat ik me afvraag: Waarom moet je je als EV-liefhebber nou zo denigrerend opstellen tegen een ieder die een iets andere voorkeur heeft, laat staan die het waagt iets van kritiek te hebben? Is dat nou net zo'n fenomeen aan het worden als bijvoorbeeld met die hysterische Social Justice Warriors? Een zaak consequent van slechts van één kant willen belichten en iedereen met andere mening als vijand wegzetten? Ik snap heus wel dat die EV's er toch wel komen, ik zal niet beweren dat het niet zo zal zijn. Maar -om maar even uit jouw denigrerende vaatje te tappen- ik glibber niet direct van mijn stoel bij dat vooruitzicht. En met die hele zwerm electrofiele fanatici die deze site overspoelt, wordt dat er ook niet beter op.
[D2] zei:Ohja, en dan zo reageren. Wat ik me afvraag: Waarom moet je je als EV-liefhebber nou zo denigrerend opstellen tegen een ieder die een iets andere voorkeur heeft, laat staan die het waagt iets van kritiek te hebben? Is dat nou net zo'n fenomeen aan het worden als bijvoorbeeld met die hysterische Social Justice Warriors? Een zaak consequent van slechts van één kant willen belichten en iedereen met andere mening als vijand wegzetten? Ik snap heus wel dat die EV's er toch wel komen, ik zal niet beweren dat het niet zo zal zijn. Maar -om maar even uit jouw denigrerende vaatje te tappen- ik glibber niet direct van mijn stoel bij dat vooruitzicht. En met die hele zwerm electrofiele fanatici die deze site overspoelt, wordt dat er ook niet beter op.
Auto-fan zei:Dat ben ik absoluut met je eens. Ik heb aan mijn C2 ook meer dan genoeg. Groter hoeft echt niet.
Overigens is nog niet iedereen het er over eens dat EV de oplossing is: Hyundai toont eerste beelden van nieuwe waterstofauto.
iDS zei:Auto-fan zei:Dat ben ik absoluut met je eens. Ik heb aan mijn C2 ook meer dan genoeg. Groter hoeft echt niet.
Overigens is nog niet iedereen het er over eens dat EV de oplossing is: Hyundai toont eerste beelden van nieuwe waterstofauto.
Voor de productie van waterstof heb je hopen elektriciteit nodig: degenen die twijfelen aan de capaciteit van de elektriciteitsproductie om massaal met EVs te gaan rijden, moeten vooral hier niet van gaan dromen.
De range op waterstof is daarnaast ook niet om over naar huis te schrijven.
iDS zei:Auto-fan zei:Dat ben ik absoluut met je eens. Ik heb aan mijn C2 ook meer dan genoeg. Groter hoeft echt niet.
Voor de productie van waterstof heb je hopen elektriciteit nodig: degenen die twijfelen aan de capaciteit van de elektriciteitsproductie om massaal met EVs te gaan rijden, moeten vooral hier niet van gaan dromen.
De range op waterstof is daarnaast ook niet om over naar huis te schrijven.
Als bestuurders thuiskomen van hun werk en allemaal op hetzelfde moment hun auto opladen, zou dat zelfs het elektriciteitsnet kunnen destabiliseren, zegt promovendus Konstantina Valogianni van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). In haar proefschrift beschrijft ze hoe zelflerende algoritmes pieken in de vraag voorkomen en de stroomkosten voor consumenten kunnen verlagen. Een onderwerp dat tegenwoordig hot is in de wereld van de elektrische auto.
Blackadder the 5th zei:[D2] zei:Ohja, en dan zo reageren. Wat ik me afvraag: Waarom moet je je als EV-liefhebber nou zo denigrerend opstellen tegen een ieder die een iets andere voorkeur heeft, laat staan die het waagt iets van kritiek te hebben? Is dat nou net zo'n fenomeen aan het worden als bijvoorbeeld met die hysterische Social Justice Warriors? Een zaak consequent van slechts van één kant willen belichten en iedereen met andere mening als vijand wegzetten? Ik snap heus wel dat die EV's er toch wel komen, ik zal niet beweren dat het niet zo zal zijn. Maar -om maar even uit jouw denigrerende vaatje te tappen- ik glibber niet direct van mijn stoel bij dat vooruitzicht. En met die hele zwerm electrofiele fanatici die deze site overspoelt, wordt dat er ook niet beter op.
Vermoed zelf dat sommige forummers iets hebben met de 3e wet van Newton ...
![]()
Dakloos zei:Hoezo denigrerend? Oprecht, als jij blij wordt van diesel, geniet er lekker van. Nee, ik snap die liefde niet.Tenzij het liefde voor je portemonnee is.Maar ik voel me niet genoodzaakt daarvoor het grote dieseltopic te spammen met mijn mening.
Als ik iedereen met een andere mening als vijand moet zien zou ik geen vrienden hebben. Ook voor mij is de elektrische auto niet heilig. Maar ik ben wel een beetje allergisch voor de steeds weer terugkerende onzinargumenten van bepaalde tegenstanders.
rzasa zei:https://www.ad.nl/utrecht/tesla-rijdt-woning-binnen-in-bilthoven~aea95a48/
Stemmingmakerij wat mij betreft.
Blackadder the 5th zei:rzasa zei:https://www.ad.nl/utrecht/tesla-rijdt-woning-binnen-in-bilthoven~aea95a48/
Vrouw parkeert auto tegen huis in Deurne
Het is wel raak de laatste tijd.
Hadden ze de auto niet kunnen blurren, zodat het merk/model niet zichtbaar is?
En waarom aangeven dat het een vrouw was? Hadden ze niet "iemand" kunnen schrijven?
rzasa zei:https://www.ad.nl/utrecht/tesla-rijdt-woning-binnen-in-bilthoven~aea95a48/
Boppie zei:rzasa zei:https://www.ad.nl/utrecht/tesla-rijdt-woning-binnen-in-bilthoven~aea95a48/
Stond de autopiloot aan?
Bofkont zei:Tja wederom zo'n levensgevaarlijke Tesla gecrasht, procentueel gezien zijn het gigantische brokkenmakers.
Wanneer heeft de brandstofcelauto in Nederland de batterijauto in aantal ingehaald?
“Binnen tien jaar. Daar heb ik met verschillende mensen weddenschappen over lopen. Maar het is niet zo dat de batterijauto straks verdwijnt. In stedelijk vervoer en klein transport blijft die een rol spelen. Bij vervoer over grotere afstanden kom je al gauw bij waterstof uit, ook voor bussen, taxi’s, vrachtwagens en schepen.”
Stapt Tesla straks ook over op waterstof?
“Laat ik vooropstellen dat Tesla-oprichter Elon Musk ons een grote dienst heeft bewezen met het ingevoerd krijgen van elektrisch rijden. Ik denk ook dat daardoor de batterijtechnologie een stuk verder is gekomen en nog zal komen.”
“Maar ik denk ook dat het aanbod van Tesla in de toekomst behalve batterijauto’s ook zal moeten bestaan uit brandstofcelauto’s. En uit tussenvarianten. Want een hybridesysteem met een batterij én een brandstofcel kan een heel efficiënte en duurzame oplossing zijn, vooral voor grotere voertuigen zoals bussen.”
“Tevens wordt de levensduur van de brandstofcel daarmee aanzienlijk verlengd doordat die onderweg de batterij blijft laden en dus niet – zoals bij een brandstofcelauto – een fluctuerend vermogen moet leveren, wat levensduur reduceert.”
Shell zet ook in op rijden op waterstof en kijkt daarbij naar de productie van waterstof uit stroom van windparken op zee. Is dat de toekomst?
“Absoluut. De duurzame productie van waterstof zal zeker komen uit wind- en zonne-energie. Een waterstoftankstation dat Shell bij Hamburg bouwde, draait ook op waterstof dat geproduceerd is met wind-stroom.”
“De volgende stap is dat je zo’n windpark voor de productie van waterstof ver op zee zet, waar het nog meer waait. Want een kabel naar land is niet nodig, omdat je stroom daar op zee gelijk omzet in waterstof. Dat stop je dan in een schip waarmee je overal naar toe kan varen. Dat proces maakt je als energieproducent dus veel flexibeler, vergelijkbaar met LNG (vloeibaar aardgas). Daar kan je in een schip ook mee naar Rotterdam varen of naar China.”
Blackadder the 5th zei:Wanneer heeft de brandstofcelauto in Nederland de batterijauto in aantal ingehaald?
“Binnen tien jaar.
Nobody in Particular zei:Blackadder the 5th zei:Wanneer heeft de brandstofcelauto in Nederland de batterijauto in aantal ingehaald?
“Binnen tien jaar.
Mooi statement, dat alweer van begin 2016 stamt. Zeker opmerkelijk in het licht van de recente verklaring van Hyundai dat ze de FCEV pas op z'n vroegst in 2035 concurrerend kunnen maken met fossielauto's of EV's.
Begin 2026 hebben we het er weer over, OK? Tegen die tijd zal van Wijk wel met emeritaat zijn, maar dan spreken we 'm er gewoon toch op aan.
Nobody in Particular zei:Bofkont zei:Tja wederom zo'n levensgevaarlijke Tesla gecrasht, procentueel gezien zijn het gigantische brokkenmakers.
Dat kan dommer, Kont: https://www.wreckedexotics.com/
Missie
Maar het gaat de studenten niet alleen om het winnen van de Eco-marathon. Ze hebben ook een boodschap. “We willen laten zien dat waterstof een veilige energiebron is. Veel mensen denken bij waterstof aan explosiegevaar, maar als ze zien dat zelfs studenten ermee werken, verandert dat misschien.” Want hoewel veel mensen wel inzien dat fossiele brandstoffen hun beste tijd hebben gehad en waterstof een mooi alternatief lijkt, lukt het de waterstofauto maar niet om voet aan de grond te krijgen. Zonde, vindt Hulsman. “Wij zijn ervan overtuigd dat waterstof een goede oplossing is, onder meer omdat een kleine hoeveelheid waterstof heel veel energie kan dragen.”
Dat de waterstofauto het toch nog altijd verliest van de elektrische auto is volgens Hulsman goed te verklaren. “Er moet heel veel voor de waterstofauto geregeld worden.” We vinden het vanzelfsprekend dat we elke dertig of vijftig kilometer een tankstation tegenkomen waar we onze benzine- of dieselauto’s vol kunnen gooien. En toen de elektrische auto aan een opmars begon, was het vrij gemakkelijk om bij die tankstations een laadpuntje te maken. Elektriciteit was er immers reeds voorhanden. Anders is dat voor waterstofauto’s. “Daar moet nog een heel netwerk voor worden gemaakt.” En zonder de benodigde infrastructuur lijkt de waterstofauto op korte termijn geen toekomst gegund. Jammer, vindt Hulsman, want “de technologie is rijp.” Wat nu nodig is, is een cultuuromslag. “Zowel de autofabrikanten als de politiek en de consument moeten er de waarde van in gaan zien.” Het futuristisch uitziende autootje van het team van Hulsman kan daar wellicht een rol in spelen. Want hoe kun je de potentie van de waterstofauto nu beter in de kijker spelen dan een recordbrekende 5000 kilometer af te leggen op de equivalent van 1 liter benzine?
RobEU zei:Nobody in Particular zei:Blackadder the 5th zei:Wanneer heeft de brandstofcelauto in Nederland de batterijauto in aantal ingehaald?
“Binnen tien jaar.
Mooi statement, dat alweer van begin 2016 stamt. Zeker opmerkelijk in het licht van de recente verklaring van Hyundai dat ze de FCEV pas op z'n vroegst in 2035 concurrerend kunnen maken met fossielauto's of EV's.
Begin 2026 hebben we het er weer over, OK? Tegen die tijd zal van Wijk wel met emeritaat zijn, maar dan spreken we 'm er gewoon toch op aan.
Blackadder is niet zo geïnteresseerd in goede of recente bronnen. Hij zwengelt Google aan, typt wat willekeurige begrippen en deelt het bovenste 'artikel'.
RobEU zei:Blackadder is niet zo geïnteresseerd in goede of recente bronnen. Hij zwengelt Google aan, typt wat willekeurige begrippen en deelt het bovenste 'artikel'.
Blackadder the 5th zei:Shell bouwt mega windpark in Noordzee. De olie-industrie gaat niet op 1 paard wedden ...
Dat doet van Wijk ook niet. Hij geeft aan dat er in de toekomst zowel ruimte is voor EV's (op de kortere afstanden en in de stad)
als voor waterstof (op de langere afstanden).