Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

NIP geen dank, de ice is idd nog volop in ontwikkeling en zal dat de komende jaren ook wel zo blijven, wees realistisch , de huidige verkoop van auto's wereldwijd is meer dan 99% ice
En dat gaat echt niet snel veranderen nog.

NIP,

Mooi man die reclame van Mercedes, vooral van die moralistische eco wollensokken figuren die geloven in de groene EV leugen of bijtellingsridders.
Bij die laatste groep snap ik het argument nog.

Tja veel laden op saaie parkeerplaatsen lijkt me, met zo'n caravan zal het stroomverbruik nog wat hoger liggen.
Dan is een dikke diesel toch veel fijner, wees eerlijk.

Nobody in Particular zei:

Misschien eerst in Arnhem gaan kijken?
293bd5c213aea9585deba4d24a3afa23.jpg

Blackadder the 5th zei:
Misschien eerst in Arnhem gaan kijken

Het opmerkelijke is dat er in Moskou al decennialang trolleybussen rijden...

Daarom juist. Kijken hoe ze het bij de (verre) buren doen,
voordat ze de eigen spullen definitief afschrijven ... ;)

Quote uit het stukje:

Oberleitungsbusse fahren in der russischen Hauptstadt schon seit 1933, gelten wegen hoher Infrastrukturkosten aber als wenig zukunftsfähig.
Auch ein deutsches Unternehmen könnte von der Elektro-Offensive im urbanen Nahverkehr Russlands profitieren: Siemens hat russischen Medienberichten zufolge im Juni mit dem Nutzfahrzeughersteller Kamaz eine Entwicklungskooperation für E-Busse und E-Lkw vereinbart.
Zou ik ook zeggen als ik daarmee EV-bussen zou verkopen ... ;)

Lycan Capri zei:
Meerdere keren per dag je caravan af en aankoppelen je moet het maar willen

Ik vind het best kansloos

Voor wie alleen maar in problemen denkt - het kan ook anders:

Tesla-Supercharger-Nebbenes-Norway-1000x567.jpeg

Lycan Capri zei:

??? Waar is de oplossing dan?

Of keur jij het goed om met je caravan zeer a-sociaal een laadplek van een andere Tesla in te pikken? :)

Lycan Capri zei:
Lycan Capri zei:

Of keur jij het goed om met je caravan zeer a-sociaal een laadplek van een andere Tesla in te pikken? :)

De definitie van asociaal wordt wel heel erg oprekt als je meent dat het asociaal is om een caravan op een laadplek te parkeren als er nog ruim voldoende vrije plaatsen zijn.

Als je dat asociaal vind, wat vind je dan van lieden die met hun dieselauto woonwijken bevuilen met giftige dampen?

Soms krijg ik er gewoon het jeuken van als je de zoveelste tirade leest tegen iets wat niet zo gezond moet zijn. Roken, alcohol, rood vlees, bruin vlees, boerenkool en nu dit weer. Er is altijd wat te zeiken. Er is altijd wat door de strot de duwen door allerlei groepen en extremisten.

Buiten dat het misschien ook wel hypocriet is. Of denk je dat het spul waarmee je je auto oplaadt alleen afgegeven wordt door madeliefjes. Denk eens aan de arme donders die in de rook van een kolencentrale wonen. Hierboven zegt zeebra eigenlijk het juiste. Meer dat ding laten staan ongeacht de aandrijving en vervolgens de fiets pakken naar het dorp.

Revolution, denk ook maar eens na over onze enorme consumptiemaatschappij. Doe jij ook keihard aan mee waarschijnlijk. Doen we allemaal aan mee.

Jouw auto is daar al een getuige van. Een auto van het formaat en gewicht Twingo 1 op electrische aandrijving. Dat is economisch. Dat een ICE niet gezond is geloof ik gelijk.

Ik probeer mijzelf in te dammen. Niet de TV vervangen als hij kleiner is dan van de buurman. Fietsen waar mogelijk. Niet iedere twee jaar een nieuwe mobiel willen. En misschien is het in de vaart houden van oudere wagens ook wel goed. Hoeven geen andere wagens voor gemaakt te worden. Misschien ook beter nadenken over het schoner maken van die oudere voertuigen door middel van bijvoorbeeld een roetfilter.

We leven in een wegwerpmaatschappij. Misschien moeten we daarin eens om.

revolution-nl zei:
Lycan Capri zei:
Lycan Capri zei:

De definitie van asociaal wordt wel heel erg oprekt als je meent dat het asociaal is om een caravan op een laadplek te parkeren als er nog ruim voldoende vrije plaatsen zijn.

Op het moment dat jij aankomt zijn er voldoende plaatsen
Als je 40 minuten aan de lader hangt is de lader bij je caravan de enige die nog niet in gebruik is en toevallig komt er net nog een persoon aangereden die ook graag wil laden;);)

Nou Boffie. Dan ziet dit er, landschappelijk bekeken, een stuk beter uit, nietwaar?
tanken.jpg
c050.gif

O... en daar hoort dit natuurlijk ook nog bij...
k022.gif
images

De lucht is hier ook een stuk frisser dan bij zo'n elektriek tankstation. Die olie komt immers allemaal gewoon uit de grond? Puur natuur! En al die aanrijdende en vertrekkende "echte" auto's, heerlijk die geur... en die geweldige herrie, daar kan geen vogel tegenop zingen!

Zo, als 't dan toch "over the top" moet...
a049.gif

[size=x-small].[/size]​

En zo kan je nog wel een poosje heen en weer ketsen. Je zal mij niet horen zeggen dat de ICE zaligmakend is. Maar doe niet alsof elektrisch dat wel is. Alleen merk je dat wat minder in de stad. Minder consumeren is in mijn ogen al een hele stap vooruit.

Minder mensen is nog beter maar ja, dat is nogal een heilig huisje. Dat windmolengedoe is alleen leuk voor het gevoel maar levert bar weinig op.

Boppie zei:
En zo kan je nog wel een poosje heen en weer ketsen. Je zal mij niet horen zeggen dat de ICE zaligmakend is. Maar doe niet alsof elektrisch dat wel is. Alleen merk je dat wat minder in de stad. Minder consumeren is in mijn ogen al een hele stap vooruit.

Dat is ook de reden dat ik het plaatje heb neergezet. Ik krijg wel eens de indruk dat wind/zon/waterkrachtenergie gratis is, maar ook daar moet een prijs voor worden betaald in de vorm van (zicht)vervuiling en of vernietiging van een stuk natuur (in het geval van stuwdammen).
Dus waarom batterijbussen gaan toepassen, terwijl er een trolley-bus netwerk is
om mogelijk verder uit te bouwen, om maar een voorbeeld te noemen ... ;)

Blackadder the 5th zei:
Boppie zei:

Dat is ook de reden dat ik het plaatje heb neergezet. Ik krijg wel eens de indruk dat wind/zon/waterkrachtenergie gratis is, maar ook daar moet een prijs voor worden betaald in de vorm van (zicht)vervuiling en of vernietiging van een stuk natuur (in het geval van stuwdammen).

Je zou het trolley bus systeem ook voor grotere vrachtwagens kunnen gebruiken. Eigen rijbaan met bovenleiding, techniek die voor het rijden zorgt en overlaadstations bij steden en landsgrenzen. Het Australische roadtrain mechanisme zou zeer geschikt zijn, een truck met meerdere (korte) aanhangers. Aan de rand van de stad de aanhangers neerzetten en met lichte trucks de aanhangers stuk voor stuk het centrum inrijden.

Blackadder the 5th zei:
Boppie zei:

Die hele infrastructuur om elektriciteit op te wekken gebruik je ofwel om olie te raffineren ofwel om elektrisch te rijden. In het laatste geval heb je laadstations nodig in het andere tankstations.
Bij geen van beide vallen elektriciteitscentrales of windmolens weg.

iDS zei:
Blackadder the 5th zei:
Boppie zei:

Die hele infrastructuur om elektriciteit op te wekken gebruik je ofwel om olie te raffineren ofwel om elektrisch te rijden. In het laatste geval heb je laadstations nodig in het andere tankstations.
Bij geen van beide vallen elektriciteitscentrales of windmolens weg.

En daarom is het naar mijn idee verstandig om in beide gevallen (nog) zuinig(er) met energie om te gaan.
Zowel bij ICE als bij EV zal er een vorm van vervuiling/gebruik van grondstoffen optreden.
De kunst is om deze vervuiling zo beperkt mogelijk te houden
door effectief met de opgewekte energie in welke vorm dan ook om te gaan.

Jazzik,

Ja idd stukken mooier, absoluut eens :D
Al die windmolens ook een verschrikking, lijkt me prachtig zo'n ding eens op te blazen :p

Bofkont zei:
Jazzik,

Al die windmolens ook een verschrikking, lijkt me prachtig zo'n ding eens op te blazen :p

Heb jij dan enig idee waar het tuitje zit bij de windmolen om te blazen?
stappen-1.jpg

Dan wil ik je dat wel eens zien doen!
de-ballon-van-opblazen-2939666.jpg

Jazzik zei:
Bofkont zei:
Jazzik,

Heb jij dan enig idee waar het tuitje zit bij de windmolen om te blazen?
stappen-1.jpg

Dan wil ik je dat wel eens zien doen!
de-ballon-van-opblazen-2939666.jpg

Windmolens hebben ook een doel: https://youtu.be/QAwL0O5nXe0

En serieus: Geen energie uit een plofmotor betekent simpelweg dat deze energie ergens anders vandaan moet komen. Van een veld van zonnepanelen, uit windmolentjes, uit kerncentrales, uit kolen/gas centrales, uit spierkracht....
Kijk je naar de verdeling van de hoeveelheid energie die nu opgewekt wordt, zal energie uit kern/kolen of gascentrales het meest voor de hand liggend zijn. Misschien dat zonnepanelen (men werkt nu aan panelen met 44% rendement in plaats van de ooit gebruikelijke 10%) en molentjes ooit een groot deel van de energielevering op zich gaan nemen, maar vooralsnog is dat niet het geval.

rke zei:
Kijk je naar de verdeling van de hoeveelheid energie die nu opgewekt wordt, zal energie uit kern/kolen of gascentrales het meest voor de hand liggend zijn. Misschien dat zonnepanelen (men werkt nu aan panelen met 44% rendement in plaats van de ooit gebruikelijke 10%) en molentjes ooit een groot deel van de energielevering op zich gaan nemen, maar vooralsnog is dat niet het geval.

Als je het over de mobiliteit van de toekomst hebt - en daar gaat dit topic over - dan moet je juist niet kijken naar de verdeling van energieopwekking nu, want daarvan weet je zeker dat die niet toekomstvast is. Enerzijds zijn kernenergie, kolen en gas niet duurzaam en staan ze in een kwaad daglicht. Daarom krimpt hun aandeel in de energieopwekking steeds harder. Anderzijds worden duurzame energiebronnen steeds goedkoper, waardoor hun aandeel steeds harder groeit. Opslag van duurzaam opgewekte energie wordt steeds belangrijker en de technieken daarvoor worden steeds bruikbaarder.

In grote delen van de wereld is duurzaam opgewekte elektriciteit nu al goedkoper dan 'gewone' stroom. Er is ook een sterke neerwaartse prijsontwikkeling voor opslag van duurzaam opgewekte stroom. Dat wordt alleen maar beter en het duurt echt niet lang meer voordat iedereen bij een kolen- of kerncentrale op z'n voorhoofd staat te wijzen.

rke zei:

Als je het over de mobiliteit van de toekomst hebt - en daar gaat dit topic over - dan moet je juist niet kijken naar de verdeling van energieopwekking nu, want daarvan weet je zeker dat die niet toekomstvast is. Enerzijds zijn kernenergie, kolen en gas niet duurzaam en staan ze in een kwaad daglicht. Daarom krimpt hun aandeel in de energieopwekking steeds harder. Anderzijds worden duurzame energiebronnen steeds goedkoper, waardoor hun aandeel steeds harder groeit. Opslag van duurzaam opgewekte energie wordt steeds belangrijker en de technieken daarvoor worden steeds bruikbaarder.

In grote delen van de wereld is duurzaam opgewekte elektriciteit nu al goedkoper dan 'gewone' stroom. Er is ook een sterke neerwaartse prijsontwikkeling voor opslag van duurzaam opgewekte stroom. Dat wordt alleen maar beter en het duurt echt niet lang meer voordat iedereen bij een kolen- of kerncentrale op z'n voorhoofd staat te wijzen.

Dat komt dan mooi uit, NIP heeft ruimte genoeg in de voortuin voor al die windmolens, op het dak voor alle benodigde zonnepanelen en
de waterval in de achtertuin kan mooi worden gebruikt voor een waterkrachtcentrale. Probleem opgelost ... :cool:
Ben ik nog iets vergeten?

Misschien wel. Voorlopig ga ik van deze cijfers uit: https://www.cbs.nl/-/media/imported/documents/.../2015-elektriciteit-in-nederland.pdf waarbij de opmerking gemaakt moet worden dat energie voor voertuigen hier nauwelijks op genoemd is. Het merendeel van de voertuigen rijdt namelijk op zelf gegenereerde energie - ik verwaarloos hierdoor de fractie energie die middels accu's voor volledig elektrisch rijden gebruikt wordt.
Van deze energiesoorten zijn de fossiele brandstoffen en zonnecellen eigenlijk de enige energiedragers die 'het volk' zonder morren accepteert, zoals je kan lezen uit de voorgaande opmerkingen over windmolentjes is men niet gelukkig met windmolens.

Ik denk zelf dat we onszelf dwars zitten. We rennen met een noodgang op het ravijn af, iedereen ziet (er zijn zeer slechtziende mensen) het ravijn op zich afkomen maar er is niemand die langzamer wil lopen.

We zitten een beetje vast in het "Ik heb auto, ik zal auto rijden en ik ga niet op een fiets rijden.". En het wordt nu door de overheid luidkeels geadverteerd dat het ouderwetse concept van iedereen in een vierpersoons koets met elektrisch/plof paard nog steeds haalbaar is.

NIP mag u wel jokken:T
Het aandeel stroom uit kolen is hoger als ooit en toenemend!
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/26/elektriciteitsproductie-uit-steenkool-opnieuw-hoger

Bofkont zei:
NIP mag u wel jokken:T
Het aandeel stroom uit kolen is hoger als ooit en toenemend!
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/26/elektriciteitsproductie-uit-steenkool-opnieuw-hoger

Je hebt zoals gewoonlijk weer een veel te smalle kijk op de realiteit, Kont:

https://www.reuters.com/article/us-global-coal-idUSKCN11C2N4

https://www.theguardian.com/environment/2017/mar/22/coal-power-plants-green-energy-china-india

https://www.iea.org/newsroom/news/2017/august/coal-falls-as-gas-rises-world-energy-balances-in-2016.html

https://inhabitat.com/global-coal-production-falls-6-2-in-the-biggest-decline-in-history/

Heus, de wereld is iets groter dan alleen je eigen behoeften, hij gaat wat verder dan je eigen straat en zelfs veel verder dan dit k*tlandje.

Blackadder the 5th zei:

Dat is natuurlijk briljant.

Heeft iemand al bedacht wat de maximale efficiency van dat hele proces kan zijn, als het over enkele decennia eindelijk eens uitontwikkeld en marktrijp zal zijn? En wat het dan kost om duurzame elektriciteit, in plaats van het simpelweg in accu's te stoppen, om te zetten in benzine? En dat alleen om door te kunnen gaan met broembroem en hengheng? In welke verbrandingsmotoren moeten we het tegen die tijd stoppen? Die van voorwereldlijke oldtimers?

En heeft iemand al bedacht hoe krankzinnig stom het is om CO2 uit de lucht te halen, er vervolgens chemicaliën van te maken en die vervolgens met hoogstens 70% 30% efficiency weer om te zetten in onder meer... CO2?!

NIP,

Krankzinnig zou ik eerder die EV lobby van je willen noemen dan:T
Wij echte autoliefhebbers zitten daar toch echt niet op de wachten.

Dit is waar het om gaat in autoland, dit wil de autoliefhebber!

https://petrolicious.com/
https://www.youtube.com/channel/UCgyJPixJl95X1ut3E9K99KA

Blackadder the 5th zei:

Dat is natuurlijk briljant.

Heeft iemand al bedacht wat de maximale efficiency van dat hele proces kan zijn, als het over enkele decennia eindelijk eens uitontwikkeld en marktrijp zal zijn? En wat het dan kost om duurzame elektriciteit, in plaats van het simpelweg in accu's te stoppen, om te zetten in benzine? En dat alleen om door te kunnen gaan met broembroem en hengheng? In welke verbrandingsmotoren moeten we het tegen die tijd stoppen? Die van voorwereldlijke oldtimers?

En heeft iemand al bedacht hoe krankzinnig stom het is om CO2 uit de lucht te halen, er vervolgens chemicaliën van te maken en die vervolgens met hoogstens 70% efficiency weer om te zetten in onder meer... CO2?!

Inderdaad onhandig om elektriciteit om te zetten in een brandstof met 30x meer calorische waarde als een verlijkbare accu ... ;)
Hou je toch meer laadvermogen over. Bij bepaalde toepassingen (luchtvaart) kan dit een mogelijke oplossing zijn
om onafhankelijk van olie te worden/blijven. Het is niet de heilige graal, net zo min dat de EV met batterij dat is.

Bovendien heb ik ergens gelezen dat elektriciteit binnenkort spotgoedkoop gaat worden ... ;)

Bofkont zei:
NIP,

Wij echte autoliefhebbers zitten daar toch echt niet op de wachten.

Dit is waar het om gaat in autoland, dit wil de autoliefhebber!

Inderdaad. Dat wil de autoliefhebber. Maar vervolgens rijdt ook de gemiddelde autoliefhebber zijn dagelijkse woon-werk gewoon met een suffe lease-diesel. Waarom moet je als autoliefhebber nou zo anti-ev zijn?

Bofkont zei:
https://www.businessinsider.nl/tesla-model-3-productie-obligaties-schulden/
Goed artikel:
businessinsider.nl zei:
Tesla haalde afgelopen week 1,8 miljard dollar op met de uitgifte van achtergestelde obligaties, met een looptijd van acht jaar en een verwachte rente van 5,5 procent.
...
Toch kunnen beleggers er niet genoeg van krijgen. Tesla wilde 1,5 miljoen dollar ophalen, maar dat werd dus drie ton meer.
o_O

Dakloos zei:
Inderdaad. Dat wil de autoliefhebber. Maar vervolgens rijdt ook de gemiddelde autoliefhebber zijn dagelijkse woon-werk gewoon met een suffe lease-diesel. Waarom moet je als autoliefhebber nou zo anti-ev zijn?

Waarom moet jij nou zo'n vastgeroest idee hebben van wat een 'autoliefhebber' is?

Ik geniet van die 'suffe lease-diesel'. De vermogensopbouw, het motorgeluid dat zich al naargelang toerental en snelheid anders manifesteert, het koppelen en schakelen, hoe al die mechanica zo mooi samenwerkt en ik nog steeds in control ben. De wetenschap dat mijn suffe leasediesel niet hetzelfde motorkarakter en prestaties heeft als een andere type suffe leasediesel, ergo dat er nog onderscheid bestaat. Ook dat is autoliefhebberij.

Bofkont zei:
NIP,

Wij echte autoliefhebbers van de oude stempel zitten daar toch echt niet op de wachten.

Dit is waar het om gaat in autoland, dit wil de conservatieve autoliefhebber!

iDS zei:
Bofkont zei:
NIP,

Wij echte autoliefhebbers van de oude stempel zitten daar toch echt niet op de wachten.

Dit is waar het om gaat in autoland, dit wil de conservatieve autoliefhebber!

Noem mij dan maar conservatief, maar heb nog geen leuk rijdende EV mee gemaakt. En ja: ik heb een keer de Tesla Roadster mogen rijden. En dan gaat het mij meer om het rijden an sich dan om dingen als geluid e.d. want ook mijn dikke 1.4 8-klepper produceert geen geluid die je koude rillingen geeft. :)

Maar autorijden is veel meer dan alleen fun. Sterker nog: denk dat 90% gewoon 'van A naar B' is en weinig tot niks met fun van doen heeft. Maar ook daar slaat de EV de plank mis door minimaal 30k te vragen voor een auto waarmee ik gewoon naar mijn werk kan en weer terug. Wil ik dan een keer op verjaardagsvisite bij mijn vrienden moet ik al laden onderweg, waarna op de terugreis nog een keer. De EV heeft nog een hele lange weg te gaan en in het tempo waarin alles nu gaat zie ik mezelf niet voor 2030 in een EV. En dat terwijl ik best open sta voor groene alternatieven van de plofmotor.

Terug
Bovenaan