Muddy Bandit
Wegverkenner
Het grote verschil tussen willen en moeten is hetgeen wat je door anderen opgelegd wordt... dus ja, er is verschil.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Nobody in Particular zei:
Despite run-up costs for its electric-car programme, the luxury automaker wants to keep its operating profit margin at 8 percent a year at least, two sources close to Audi said. Its profit margin in the first half of this year was 8.9 percent.
The bulk of the 10 billion cost savings would come from cutting research and development costs, the sources said.
Blackadder the 5th zei:Dus eigenlijk de focus van R & D (lees geldstroom) verschuiven van de ontwikkeling
van ICE (en spannende LED-verlichting) naar EV?
Nobody in Particular zei:Blackadder the 5th zei:Dus eigenlijk de focus van R & D (lees geldstroom) verschuiven van de ontwikkeling
van ICE (en spannende LED-verlichting) naar EV?
Daar lijkt het inderdaad op.
Dit werkt natuurlijk wel dubbelop: tien miljard minder in ICE en tien miljard meer in EV. Dat gaat hard.
Nobody in Particular zei:Het zijn niet alleen landen die (grotendeels symbolische) beleidskeuzen maken, maar er komen ook steeds meer gebiedsverboden voor bestaande diesels. Vaak het gevolg van rechterlijke uitspraken waarin een groter gewicht wordt toegekend aan volksgezondheid dan aan economische dieselbelangen. Daarvan stort de dieselmarkt nog veel sneller in.
Bovendien komen er steeds meer uitstekend bruikbare EV's op de markt, die langzaamaan goedkoper worden en voor de gemiddeld autobezitter veel beter rijden dan welke old skool fossielauto ook. Model 3, Bolt, Zoe, in september de nieuwe Leaf.
Een paar dagen geleden is ook een van de laatste dinosauriërs in de auto-industrie tot de conclusie gekomen dat er toch echt iets te veranderen staat: Maserati is door Marchionne aangewezen als eerste EV-merk binnen de FCA-stal. Het is nog maar zo'n vijf jaar geleden dat een andere dinosauriër binnen die toko bezwoer dat dat 'nooit' zou gebeuren. Het kan verkeren.
Blackadder the 5th zei:Wel een omschakeling die vooral aangestuurd wordt door verboden/gebiedsafsluitingen.
Blackadder the 5th zei:Niet doordat de EV echt doorbreekt wat de aanschafprijs betreft.
Nobody in Particular zei:Blackadder the 5th zei:Wel een omschakeling die vooral aangestuurd wordt door verboden/gebiedsafsluitingen.
En die zijn weer een gevolg van een maatschappelijke omwenteling. Beleid staat niet op zichzelf.
Blackadder the 5th zei:Niet doordat de EV echt doorbreekt wat de aanschafprijs betreft.
Dat laatste gebeurt vanzelf. Niet vandaag, niet morgen, maar het gebeurt binnen tien jaar.
Daarom is het verbieden van de verkoop van fossielauto's over 23(!) jaar symboolpolitiek. Ongeveer net zo nuttig als het vandaag nog verbieden van stoomlocomotieven voor openbaar vervoer. Niet nodig, beide zijn al lang ten dode opgeschreven.
Nobody in Particular zei:Het zijn niet alleen landen die (grotendeels symbolische) beleidskeuzen maken, maar er komen ook steeds meer gebiedsverboden voor bestaande diesels. Vaak het gevolg van rechterlijke uitspraken waarin een groter gewicht wordt toegekend aan volksgezondheid dan aan economische dieselbelangen. Daarvan stort de dieselmarkt nog veel sneller in.
Bovendien komen er steeds meer uitstekend bruikbare EV's op de markt, die langzaamaan goedkoper worden en voor de gemiddeld autobezitter veel beter rijden dan welke old skool fossielauto ook. Model 3, Bolt, Zoe, in september de nieuwe Leaf.
Een paar dagen geleden is ook een van de laatste dinosauriërs in de auto-industrie tot de conclusie gekomen dat er toch echt iets te veranderen staat: Maserati is door Marchionne aangewezen als eerste EV-merk binnen de FCA-stal. Het is nog maar zo'n vijf jaar geleden dat een andere dinosauriër binnen die toko bezwoer dat dat 'nooit' zou gebeuren. Het kan verkeren.
Charger zei:Autorijden wordt er dan niet leuker op,elektrisch rijden lijkt mij saai en emotieloos,geen zak aan,als ik een elektrische auto zou hebben denk ik dat ik gauw terug zou willen naar een auto met verbrandingsmotor.
Heb je zelf wel eens in die dingen gereden? Zeker zo'n Zoe rijdt net als een Golfkarretje. De Tesla's rijden prima idd, maar dat mag ook wel voor dat geld. De huidige Leaf is ook niet veel qua rijden. Ik hoef echt geen sportwagen of hot hatch of zo, maar in die Leaf was het echt 'doe maar wat en kijk hoe hij reageert'. Echt 0 gevoel er in. Zelfs mijn vader van 61 vond dat een verschrikking (rijdt nu een Mazda5). Nee, de EV heeft nog een heeeeeeeeeeeele lange weg te gaan...Nobody in Particular zei:Het zijn niet alleen landen die (grotendeels symbolische) beleidskeuzen maken, maar er komen ook steeds meer gebiedsverboden voor bestaande diesels. Vaak het gevolg van rechterlijke uitspraken waarin een groter gewicht wordt toegekend aan volksgezondheid dan aan economische dieselbelangen. Daarvan stort de dieselmarkt nog veel sneller in.
iDS zei:Absoluut gelijk Bofkont, net als rijden met een verbrandingsmotor, niks aan.
Geef mij maar een lekkere stoommachine, kolen laden, druk regelen met de stoomfluit, Da's pas rijden. Dat infantiele indrukken van een gaspedaal: voor mietjes.
Vrijblijvend hoor, maar bekijk eens een filmpje op Youtube van een test van een S7 tegen een Tesla of de gezichten van mensen die voor de eerste maar meerijden in een Tesla die de sporen krijgt: echt niks met écht autorijden te maken...
iDS zei:Absoluut gelijk Bofkont, net als rijden met een verbrandingsmotor, niks aan.
Geef mij maar een lekkere stoommachine, kolen laden, druk regelen met de stoomfluit, Da's pas rijden. Dat infantiele indrukken van een gaspedaal: voor mietjes.
iDS zei:Vrijblijvend hoor, maar bekijk eens een filmpje op Youtube van een test van een S7 tegen een Tesla of de gezichten van mensen die voor de eerste maar meerijden in een Tesla die de sporen krijgt: echt niks met écht autorijden te maken...
Bofkont zei:Die Tesla op lotus basis was een aanfluiting, top gear was destijds een van de 1e testers, loodzwaar en onbetrouwbaar![]()
Remember that I mentioned that they ran out of charge? Not all is at it seems with the ‘unexpected breakdown’ of the car, as reported by George Monbiot:
But it wasn’t unexpected: Nissan has a monitoring device in the car which transmits information on the state of the battery. This shows that, while the company delivered the car to Top Gear fully charged, the programme-makers ran the battery down before Clarkson and May set off, until only 40% of the charge was left. Moreover, they must have known this, as the electronic display tells the driver how many miles’ worth of electricity they have, and the sat-nav tells them if they don’t have enough charge to reach their destination. In this case it told them – before they set out on their 60-mile journey – that they had 30 miles’ worth of electricity. But, as Ben Webster of the Times reported earlier this week, “at no point were viewers told that the battery had been more than half empty at the start of the trip.”
It gets worse. As Webster points out, in order to stage a breakdown in Lincoln, “it appeared that the Leaf was driven in loops for more than 10 miles in Lincoln until the battery was flat.”
When Jeremy Clarkson was challenged about this, he admitted that he knew the car had only a small charge before he set out. But, he said: “That’s how TV works”. Not on the BBC it isn’t, or not unless your programme is called Top Gear.
Blackadder the 5th zei:Ik neem de Top Gear testen niet zo heel erg serieus.
Een auto met een halve tank brandstof op pad sturen, en vervolgens klagen dat de tank zo snel leeg is ...![]()
Nobody in Particular zei:Auto-prof Ferdinand Dudenhöffer: Duitsland loopt zwaar achter en mist de boot
Dudenhöffer: Die Deutschen würden sich schon für ein E-Auto erwärmen können, wenn die Politiker die richtigen Rahmenbedingungen setzen würden. In Deutschland sind seit 1985 bis zum Ende diesen Jahres 200 Milliarden Euro allein in die Dieselsubvention geflossen. Der Liter Diesel wird hierzulande immer noch mit 18 Cent subventioniert. Können Sie sich vorstellen, was man mit so viel Geld hätte machen können?
Beter dan benzine
In de jaren ‘80 werd het als milieuvriendelijk beschouwd om op dieselolie te rijden, al was het pas legaal gemaakte LPG nog veel groener. Maar de installatie het ontploffingsgevaar schrikten vele mensen af. De doorsnee autobestuurder van die tijd ging ervan uit dat omdat een dieselauto minder verbruikte, hij ook minder vervuilde en dus deugdzamer was. Bovendien werd in die tijd lood gebruikt in de benzine om het octaangetal te verbeteren. Dat lood was toen een kwaad dat moest bestreden worden. Geen probleem, lood werd vervangen door benzeen,... waarvan nadien werd ontdekt dat het kankerverwekkend is. Bovendien gebruikten benzinemotoren destijds vaak nog een carburator en die heeft een laag rendement in vergelijking met de dieselmotor met zijn hoge volumetrische verhouding en zijn injectoren. De Fiat Croma innoveerde in 1988 met de 1.9 TDiD met directe injectie van Bosch. Samen met de Rover/Austin Montego betekende hij het begin van een nieuwe stroming.
Het hoogtepunt
In de jaren ‘90 veroorzaken de common rail en daarna pompinjectoren een ware revolutie binnen het dieselpark. De motor wordt efficiënter en de prestaties minder sloom. De Volkswagen Golf TDI werd zelfs een must voor vertegenwoordigers die veel kilometers rijden. Dat was het keerpunt. Vanaf de jaren ‘80 was de vooruitgang constant en op het einde van de jaren ‘90 werd de kaap van de 50 % dieselwagens overschreden. De dieselmotor vond bovendien een nieuwe bondgenoot: de CO2. De uitstoot van dit natuurgas staat immers rechtstreeks in verhouding tot het verbruik en op dat vlak zijn turbodiesels nu eenmaal echte kampioenen. Premies en ecolobonussen geven deze motoren rond 2010 nog een extra boost. Klanten kochten zelfs stadswagens met een dieselmotor, zelfs al reden ze er enkel korte stukken mee. In België en Frankrijk wordt bijna 80 % van de nieuwe auto’s met een dieselmotor besteld. En in 2006 wint een Audi-prototype met een diesel de 24 uur van Le Mans.
Bofkont zei:In Duitsland hebben ze dan ook verstand wat echte auto's zijn NIP
Bofkont zei:het is een hype
Es ist auch in Betracht zu ziehen, dass Lithium nur in wenigen Ländern vorkommt, von denen einige in politisch instabilen Regionen liegen. Deshalb sind trotz ausreichender geologischer Vorkommen Versorgungsstörungen nicht völlig auszuschließen.
En waarom heb jij een '57 TR3
Bofkont zei:NIP wordt betaald door een reclame bureau om die dagelijkse EV onzin te plempen.
Bofkont zei:Stiekem is hij net als mij een ware autoliefhebber![]()
R-W zei:@NIP, heb je ook nog een bepaald doel voor ogen met steeds alleen een linkje plaatsen? Dat motoren in hun huidige vorm eindig zijn, lijkt me vrij duidelijk. Dat EV op dit moment nog geen alternatief is, ook. Wat wil je nou zeggen?
R-W zei:En waarom heb jij een '57 TR3 ipv een Twizy, Leaf oid?
Nobody in Particular zei:Lithium maakt minder dan 2% van Li-Ion-accu's uit.
Nobody in Particular zei:Ik wil zeggen dat de premisse in de titel van dit topic ('elektrisch rijden neemt grote vlucht') waar is. Dat blijkt steeds maar weer uit nieuwsberichten. Het is wel lollig om te zien hoe daar door nietes-mannetjes op wordt gereageerd. Naarmate de tijd verstrijkt wordt dat steeds potsierlijker.
Nobody in Particular zei:R-W zei:@NIP, heb je ook nog een bepaald doel voor ogen met steeds alleen een linkje plaatsen? Dat motoren in hun huidige vorm eindig zijn, lijkt me vrij duidelijk. Dat EV op dit moment nog geen alternatief is, ook. Wat wil je nou zeggen?
Ik wil zeggen dat de premisse in de titel van dit topic ('elektrisch rijden neemt grote vlucht') waar is. Dat blijkt steeds maar weer uit nieuwsberichten. Het is wel lollig om te zien hoe daar door nietes-mannetjes op wordt gereageerd. Naarmate de tijd verstrijkt wordt dat steeds potsierlijker.
R-W zei:En waarom heb jij een '57 TR3 ipv een Twizy, Leaf oid?
M'n garage bevat onder andere een Triumph TR3A. Ik wil niet te koop lopen met de rest. In dit topic gaat het over EV's en daar hou ik het bij - in dit topic. Of ik wel of niet een EV heb lijkt me niet zo relevant voor wat ik hier post.
Bofkont zei:Kan ik je al melden Black adder,
Een EV is niet zo schoon als men wil doen laten geloven, het is een hype, vooral politiek gevoed met vele leugens.
Het is afleiden van de echte milieu problematiek.
iDS zei:Bofkont zei:Kan ik je al melden Black adder,
Een EV is niet zo schoon als men wil doen laten geloven, het is een hype, vooral politiek gevoed met vele leugens.
Inderdaad: net een artikel gelezen van het totaal politiek gestuurde TNO waaruit blijkt dat een EV minder vervuilend is dan andere vervoersmiddelen, zelfs met het hiidige aanbod aan elektriciteitsproductie ( dus inclusief steenkolcdntrales,...)
Naarmate de geoene stroomlevering verbetert, zal de voorsprong van EVs op dat vlak dus enkel toenemen.
Maar ja, een politiek gestuurde studie waarschijnlijk...![]()
iDS zei:Bofkont zei:Kan ik je al melden Black adder,
Inderdaad: net een artikel gelezen van het totaal politiek gestuurde TNO waaruit blijkt dat een EV minder vervuilend is dan andere vervoersmiddelen, zelfs met het hiidige aanbod aan elektriciteitsproductie ( dus inclusief steenkolcdntrales,...)
Naarmate de geoene stroomlevering verbetert, zal de voorsprong van EVs op dat vlak dus enkel toenemen.
Maar ja, een politiek gestuurde studie waarschijnlijk...![]()
Bofkont zei:U moet niet alles geloven wat u leest, TNO doet niet anders dan onderzoekjes gefinancierd door de overheid, het recept voor pure onbetrouwbaarheid.
Nobody in Particular zei:Bofkont zei:U moet niet alles geloven wat u leest, TNO doet niet anders dan onderzoekjes gefinancierd door de overheid, het recept voor pure onbetrouwbaarheid.
Precies! Je moet alleen geloven wat je wilt geloven. Alles dat je niet goed uitkomt geloof je gewoon niet, hoe goed het ook met feiten en berekeningen is onderbouwd. En het mooie is: dan is het gewoon niet waar!
Het leven is zo simpel.