Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Nobody in Particular zei:
Bofkont zei:
Nogmaals mijn vraag waar zit die drang van jou om de EV zo op te hemelen.

Nogmaals mijn antwoord: de toekomst van auto's interesseert me net zozeer als de geschiedenis ervan. Deze site gaat vooral over nieuwe auto's, dus heb ik het hier vooral over de toekomst.

En ik hemel niks op. In dit topic post ik eigenlijk alleen maar nieuwsberichten. Feiten, zeg maar. Nou weet ik wel dat je moeilijk onderscheid kunt maken tussen feiten en wat je onderbuik je ingeeft, en dat je dus eigenlijk alleen maar wilt horen wat in je straatje past. Maar dat is jouw probleem. Mijn berichten zijn in dit draadje bij uitstek on topic - en die van jou eerlijk gezegd niet.

Ik heb ernstig bezwaar tegen de manier waarop de overheid de accu-auto als alternatief voor de fossiel gestookte auto brengt. De accu-auto zoals bijvoorbeeld de Renault Twizy is een alternatief wat 'de goede kant' op gaat maar het ding heeft de status van speelgoedbolide, terwijl een loodzware Tesla als 'sportwagen' in de markt gezet kan worden. En denk eens aan een elektrische motorfiets, ik weet uit eigen ervaring dat een motorfiets (dankzij de verstopping van ons wegennet) een fijn forenzenvoertuig is. Daarnaast wordt een Speedelec (45 kim/uur fiets) als super gevaarlijk gemarkeerd en de elektrische fiets moet maar zonder subsidie de extreme populariteit behalen die hij nu heeft. Goede alternatieven voor de forens die slechts een tiental kilometers hoeft af te leggen.
Deze onwenselijke keuzes worden gevoed vanuit een subsidie en voorlichtingsbeleid waarvoor ik geen goede argumenten kan vinden. Zeker als je bedenkt dat de moderne auto een levensduur van 15 tot 20 jaar zal hebben; dat betekent dat een foute keuze nu gemaakt ons nog zeker 15 tot 20 jaar gaat achtervolgen.
Daarnaast (en dat is iets waarvoor weinig aandacht is) zorgt de subsidie regeling er voor dat alleen de mensen met hogere inkomens auto kunnen blijven rijden, het wordt zelfs voor een deel betaald door het volk. Ik ben een rechtse bal, maar dit gaat mij te ver.

Ik geloof wel in elektrische voertuigen. De lokaal werkende vakman kan soms prima uit de voeten met een elektrisch busje, de invalide met bewegingsproblemen is goed geholpen met een scootmobiel - zelfs een die 160 km/uur haalt. Voor incidentele taxiklusjes zou een elektrische bus/mpv een alternatief kunnen zijn, bijvoorbeeld voor bejaardenhuizen. Maar, ga ik een Tesla inzetten om de afgedankte strontpot naar de stort te brengen? Of ga ik met die Tesla oma van 80 met haar broze botjes over de drempels van Rotterdam laten stuiteren?

En waarom worden andere alternatieven doodgezwegen? Dat de waterstofbomauto niet meer genoemd wordt vind ik een goede zaak, maar er zijn heel veel alternatieven voor de bestaande plofmotor. Alternatieven die wel bruikbaar zijn in bijvoorbeeld vrachtwagens. Ik noem de dubbelzuiger diesel, de turbinemotor, de vijftakt motor.

Bofkont zei:
Helemaal omdat je een schuur vol oude wagens hebt staan,

Nogmaals, het één sluit het ander niet uit. Het zal je misschien verbazen, maar er zijn mensen met genuanceerde standpunten, ook als het op auto's aankomt. (Nogmaals) mijn samenvatting: de geschiedenis van de fossielmotor was geweldig. Maar nu, na meer dan een eeuw dom, inefficiënt en verkwistend grondstoffen verstoken, is het wat mij betreft hoog tijd voor iets beters. En daarbij neem ik iets meer in ogenschouw dan alleen broembroem en hengheng, 'zo doen we dat nou eenmaal' en 'EMOTIE!'.

Hier heb je het over een hobby, die ene stinkende plofmotor zal de wereld niet vernietigen.
Maar daar zit de kern van mijn twijfel ook: We hebben een oplossing nodig voor heel veel voertuigen. Niet voor die enkele rally-auto die 2000 km per jaar rijdt, niet voor de dikke deur die zijn reet in decadente luxe wenst te vervoeren maar voor de vrachtwagen die de een paar ton per jaar wegdraait. Voor de woonwerk forens die soms ook een tonnetje per jaar rijdt.
Het dagelijkse werkvoertuig, daar moet een oplossing voor komen.

rke zei:
Maar daar zit de kern van mijn twijfel ook: We hebben een oplossing nodig voor heel veel voertuigen. Niet voor die enkele rally-auto die 2000 km per jaar rijdt, niet voor de dikke deur die zijn reet in decadente luxe wenst te vervoeren maar voor de vrachtwagen die de een paar ton per jaar wegdraait. Voor de woonwerk forens die soms ook een tonnetje per jaar rijdt.
Het dagelijkse werkvoertuig, daar moet een oplossing voor komen.

Je bedoelt een elektrische uitvoering van de T-ford of van de Volkswagen Kever?

Dit zijn de auto's uit het verleden die mobiliteit voor iedereen bereikbaar maakten.
De brandstofauto werd rap goedkoper en kreeg meer bereik en comfort,
terwijl de elektrische auto (die in 1900 een groot marktaandeel had) stilletjes van het toneel verdween.

dakloos zei:
Met die regel was ik niet bekend, heb je daar meer informatie over?

jazeker:
https://www.rdw.nl/sites/tgk/Paginas/Nieuwe-veiligheidseisen-in-werking-getreden-voor-elektrische-voertuigen-.aspx
https://verenigingelektrischerijders.nl/forums/topic/ombouw-van-ice-naar-ev/

de discussie in dat laatste forum gaat mis, het is wel degelijk mogelijk om als particulier zelf een bestaande auto om te bouwen. maar dus niet met zon goedkoop USA setje die zijn hier niet toegestaan wegens de per 2011 geldende EU eisen. de RDW eist een EMC typegoedgekeurde set. En dat is dus alleen die zwarte doos uit duitsland, al dan niet met stickers erop van de wederverkoper.

Dat is een goed initiatief. Smart levert vooral stadsautootjes en daarvoor heeft elektrisch aangedreven wel mijn voorkeur.

Het wordt onderhand ook tijd dat de automotive detailhandel ook overschakelt naar de accu-auto. Een maat van mij runt een garagebedrijf van een merk wat ook elektrische modellen heeft. Laatst had hij een klant met een accuauto die niet meer wilde rijden. De onderhoudscomputer gaf aan dat de acculader overleden was, maar hij mag als merkdealer niets doen aan deze accuauto's. Hij mag er dus ook geen onderdelen voor bestellen. o_O

De auto ging naar een officiële vonkentrekker en na slechts drie weken werd de auto, met alleen een nieuwe lader, als gerepareerd afgeleverd.

Dat doet denken aan het tegeltje bij B. de Haas in het kantoor: Om klachten over service te voorkomen verlenen wij geen service meer......

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/25/elektrische-autos-belasten-het-klimaat-11270679-a1564478

Toch niet zo schoon als men altijd predikt hier :T

Haha zat al te wachten Dakloos:T
Uiteraard heb ik hele artikel wel gelezen, maar het is best leuk om te zien dat pas bij 8 jaar een Tesla model S neutraal is en dan pas milieu winst gaat behalen.

Bofkont zei:
Haha zat al te wachten Dakloos:T
Uiteraard heb ik hele artikel wel gelezen, maar het is best leuk om te zien dat pas bij 8 jaar een Tesla model S neutraal is en dan pas milieu winst gaat behalen.
Weet je zeker dat je het hele artikel hebt gelezen? Want ik lees namelijk ook dit:

NRC checkt zei:
Het Zweedse onderzoek ging uit van ruim 12.000 kilometer per jaar, ook voor de veel zwaardere Tesla S. Maar volgens Verbeek biedt een grote accu juist de mogelijkheid om meer kilometers per jaar te rijden. Dan begint de klimaatwinst al na twee tot drie jaar te tellen.

Wat al een iets ander verhaal is dan 8 jaar. En wat denk je van de andere aannames?

NRC checkt zei:
In beide gevallen gingen de onderzoekers uit van een nieuwe auto met een uitstoot van 130 gram CO2 per kilometer, een automobilist die 12.240 kilometer per jaar rijdt en die benzine gebruikt die voor 18 procent bestaat uit biobrandstof.
Welke auto met vergelijkbare prestaties als een Tesla haalt 130 gram CO2-uitstoot per kilometer? En waar tank jij benzine die voor 18% bestaat uit biobrandstof?

Nog even los van dat de vergelijking van de uitstoot tijdens productie vergeleken met het verbruik tijdens het rijden überhaupt nogal appels met peren is. Dan hecht ik meer waarde aan andere zoeken die wel alle factoren meenemen, zoals de uitstoot tijdens productie van olie. Bovendien wordt hier wederom even voorbijgaan aan het verhaal van lokale uitstoot van schadelijke gassen binnen de bebouwde kom.

Niet voor niets komt de auteur in dit artikel een beetje terug op de conclusie.

Paul Luttikhuis zei:
‘Grotendeels waar’ is misschien een beetje veel eer voor de stelling.

https://decorrespondent.nl/6962/elektrische-autos-sparen-het-klimaat-wel-analyse-van-een-mediahype/732033936150-f9e9c5dd

Je verwijt anderen 'EV-religie', Bofkont, maar zelf geloof je keer op keer alleen wat je wilt geloven.

DDUY-mBXkAA0BQt.jpg:large

Andere aannames doen we niets mee Dakloos.
Je snapt toch ook wel dat het een geintje was:T

Dat is zeker waar Nobody .
Ik geloof ook niet in de EV :D

Iets ertegen? Mja, de torsie inderdaad. Verder vind ik de glooiende daklijn van een coupe altijd mooier dan de toch wel onderbroken lijn die een cabrio vaak kent.

Het grootste gedeelte van mijn voorkeur voor een coupe is de looks, torsiestijfheid kunnen we tegenwoordig wel garanderen en met de steeds beter opgebouwde monocoque waarbij alle sterkte blijft als het dak eraf word gehaald is dat geen argument meer. Dan blijf ik zitten met de looks.

Qua beleving? Mja, daarvoor zal ik toch eens een keer 2 exemplaren (coupe en cabrio) naast elkaar moeten zetten om te vergelijken.

Daarbij is een deel van het spul wat ik dolgraag zou willen hebben niet in cabrio geleverd.

Maar toch erg fijn om je als toekomstvrezer aan vast te klampen, Bofkont, zo'n laatste strohalm.

Komende 25/30 jaar hoef ik nog niets te vrezen NIP :T
Jammer dat je zo meegaat in dat politieke correcte EV geleuter.

Mark v Baal zal het wel beter weten dan Shell die miljoenen investeert :LOL:

Beleving creëer je niet met motoren. Meer mensen dan ooit volgen nu de 'motorisch saaie' F1 omdat er ene Max V. meerijdt.

Elco zei:
Beleving creëer je niet met motoren. Meer mensen dan ooit volgen nu de 'motorisch saaie' F1 omdat er ene Max V. meerijdt.

Volledig oneens Elco, juist het motor geluid maakt de F1 mede zo geweldig.
Vooral de V10 tijd !!
https://www.youtube.com/watch?v=2PRA2Eu5aUk

Formula E heeft amper fans vergeleken bij de F1, wat ook logisch is.
Onze Maxi hype zegt mij niet zoveel, ben niet zo van de massa hysterie en fanboy.

Bofkont zei:
Komende 25/30 jaar hoef ik nog niets te vrezen NIP :T
Jammer dat je zo meegaat in dat politieke correcte EV geleuter.

Mark v Baal zal het wel beter weten dan Shell die miljoenen investeert :LOL:

Frankrijk 2040, UK 2040, Noorwegen 2025. Laatste begint toch wel dichtbij te komen. Ben wel benieuwd hoe ze eea in werking gaan zetten aangezien volledig elektrisch nog geen volwaardig alternatief is, als het dat al ooit gaat worden.

'Groot-Brittannië wil verkoop diesel-en benzineauto's in 2040 verbieden' https://nu.nl/economie/4856817/groot-brittannie-wil-verkoop-diesel-en-benzineautos-in-2040-verbieden.html (via @NUnl)

R-W,

Nederland 2035 is de bedoeling dat nieuw verkocht emissieloos is, dan nog uitloop tot 2050 om de ICE uit te faseren, tenminste volgens het SER akkoord.
al met al zit mijn tijd wel uit.

Bofkont, dat snap ik maar jij denkt toch niet dat de gevolgen dan pas merkbaar zullen worden? De overgang moet dan definitief zijn, daar gaat wel eea aan vooraf en zal een stuk sneller merkbaar worden, vermoed ik.

UK maatregelen voor betere luchtkwaliteit worden oa:
https://www.autobahn.eu/4877/ook-groot-brittanie-doet-fossiele-brandstoffen-in-de-ban/ zei:
Als maatregelen worden het retrofitten van dieselbussen (totdat er een nieuwe generatie elektrische bussen besteld kan worden), een andere wegindeling, het invoeren van groene golven en het weghalen van verkeersdrempels genoemd. Vooral dit laatste zal menig automobilist als muziek in de oren klinken. De Britse regering heeft £3 miljard (zo'n 3,3 miljard euro) uitgetrokken voor verbetering van de luchtkwaliteit. Daarnaast wordt er een speciaal fonds van £225 miljoen in het leven geroepen om dieselvervuiling tegen te gaan.

Zo,de DAF EV33 is maandag in Lelystad zonder aanmerkingen goedgekeurd voor een verder olieloos leven.
Extra tip in deze: 48V is geen hoogspanning en dan vervallen een heleboel keuringseisen en sta je met een uurtje weer buiten.

overigens fotograferen is daar streng verboten maar mijn visueel geheugen kunnen ze niet wissen: er stond een tesla model 3 (snel na binnenkomst onder een pasklaar hoesje gedrukt) voor de typekeur. Dus die komt er ook aan in NL.

R-W zei:
Bofkont, dat snap ik maar jij denkt toch niet dat de gevolgen dan pas merkbaar zullen worden? De overgang moet dan definitief zijn, daar gaat wel eea aan vooraf en zal een stuk sneller merkbaar worden, vermoed ik.

UK maatregelen voor betere luchtkwaliteit worden oa:
https://www.autobahn.eu/4877/ook-groot-brittanie-doet-fossiele-brandstoffen-in-de-ban/ zei:
Als maatregelen worden het retrofitten van dieselbussen (totdat er een nieuwe generatie elektrische bussen besteld kan worden), een andere wegindeling, het invoeren van groene golven en het weghalen van verkeersdrempels genoemd. Vooral dit laatste zal menig automobilist als muziek in de oren klinken. De Britse regering heeft £3 miljard (zo'n 3,3 miljard euro) uitgetrokken voor verbetering van de luchtkwaliteit. Daarnaast wordt er een speciaal fonds van £225 miljoen in het leven geroepen om dieselvervuiling tegen te gaan.

Ik vrees dat je gelijk gaat krijgen R-W, niet een tijd op naar uit te zien als autoliefhebber.

gromsound zei:
Zo,de DAF EV33 is maandag in Lelystad zonder aanmerkingen goedgekeurd voor een verder olieloos leven.

Gefeliciteerd! Heb je ergens foto's van je project staan?

EDIT: Ik zie het al. Geweldig knutselwerk!

gromsound zei:
...mijn visueel geheugen kunnen ze niet wissen: er stond een tesla model 3 (snel na binnenkomst onder een pasklaar hoesje gedrukt) voor de typekeur. Dus die komt er ook aan in NL.

Dat betekent niet alleen dattie in NL komt, maar in één keer type-goedgekeurd is voor de hele EU. Tesla is vaste klant bij de RDW.

Uit het Bloomberg bericht:

Van Beurden will switch from a diesel car to a plug-in Mercedes-Benz S500e in September, a company spokesman said. Chief Financial Officer Jessica Uhl already drives a BMW i3 electric car.

Uit het Nederlandstalige bericht:

DEN HAAG - De volgende auto van Shell-topman Ben van Beurden wordt een elektrisch exemplaar. Aan Bloomberg TV vertelt de baas van Europa's grootste beursgenoteerde oliemaatschappij dat zijn volgende auto eentje wordt zonder benzine- of dieseltank.

Tsja, met een heel lang verlengsnoer zeker ... o_O

Terug
Bovenaan