rke
Kilometervreter
Nobody in Particular zei:Bofkont zei:Nogmaals mijn vraag waar zit die drang van jou om de EV zo op te hemelen.
Nogmaals mijn antwoord: de toekomst van auto's interesseert me net zozeer als de geschiedenis ervan. Deze site gaat vooral over nieuwe auto's, dus heb ik het hier vooral over de toekomst.
En ik hemel niks op. In dit topic post ik eigenlijk alleen maar nieuwsberichten. Feiten, zeg maar. Nou weet ik wel dat je moeilijk onderscheid kunt maken tussen feiten en wat je onderbuik je ingeeft, en dat je dus eigenlijk alleen maar wilt horen wat in je straatje past. Maar dat is jouw probleem. Mijn berichten zijn in dit draadje bij uitstek on topic - en die van jou eerlijk gezegd niet.
Ik heb ernstig bezwaar tegen de manier waarop de overheid de accu-auto als alternatief voor de fossiel gestookte auto brengt. De accu-auto zoals bijvoorbeeld de Renault Twizy is een alternatief wat 'de goede kant' op gaat maar het ding heeft de status van speelgoedbolide, terwijl een loodzware Tesla als 'sportwagen' in de markt gezet kan worden. En denk eens aan een elektrische motorfiets, ik weet uit eigen ervaring dat een motorfiets (dankzij de verstopping van ons wegennet) een fijn forenzenvoertuig is. Daarnaast wordt een Speedelec (45 kim/uur fiets) als super gevaarlijk gemarkeerd en de elektrische fiets moet maar zonder subsidie de extreme populariteit behalen die hij nu heeft. Goede alternatieven voor de forens die slechts een tiental kilometers hoeft af te leggen.
Deze onwenselijke keuzes worden gevoed vanuit een subsidie en voorlichtingsbeleid waarvoor ik geen goede argumenten kan vinden. Zeker als je bedenkt dat de moderne auto een levensduur van 15 tot 20 jaar zal hebben; dat betekent dat een foute keuze nu gemaakt ons nog zeker 15 tot 20 jaar gaat achtervolgen.
Daarnaast (en dat is iets waarvoor weinig aandacht is) zorgt de subsidie regeling er voor dat alleen de mensen met hogere inkomens auto kunnen blijven rijden, het wordt zelfs voor een deel betaald door het volk. Ik ben een rechtse bal, maar dit gaat mij te ver.
Ik geloof wel in elektrische voertuigen. De lokaal werkende vakman kan soms prima uit de voeten met een elektrisch busje, de invalide met bewegingsproblemen is goed geholpen met een scootmobiel - zelfs een die 160 km/uur haalt. Voor incidentele taxiklusjes zou een elektrische bus/mpv een alternatief kunnen zijn, bijvoorbeeld voor bejaardenhuizen. Maar, ga ik een Tesla inzetten om de afgedankte strontpot naar de stort te brengen? Of ga ik met die Tesla oma van 80 met haar broze botjes over de drempels van Rotterdam laten stuiteren?
En waarom worden andere alternatieven doodgezwegen? Dat de waterstof
Bofkont zei:Helemaal omdat je een schuur vol oude wagens hebt staan,
Nogmaals, het één sluit het ander niet uit. Het zal je misschien verbazen, maar er zijn mensen met genuanceerde standpunten, ook als het op auto's aankomt. (Nogmaals) mijn samenvatting: de geschiedenis van de fossielmotor was geweldig. Maar nu, na meer dan een eeuw dom, inefficiënt en verkwistend grondstoffen verstoken, is het wat mij betreft hoog tijd voor iets beters. En daarbij neem ik iets meer in ogenschouw dan alleen broembroem en hengheng, 'zo doen we dat nou eenmaal' en 'EMOTIE!'.
Hier heb je het over een hobby, die ene stinkende plofmotor zal de wereld niet vernietigen.
Maar daar zit de kern van mijn twijfel ook: We hebben een oplossing nodig voor heel veel voertuigen. Niet voor die enkele rally-auto die 2000 km per jaar rijdt, niet voor de dikke deur die zijn reet in decadente luxe wenst te vervoeren maar voor de vrachtwagen die de een paar ton per jaar wegdraait. Voor de woonwerk forens die soms ook een tonnetje per jaar rijdt.
Het dagelijkse werkvoertuig, daar moet een oplossing voor komen.