Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Ik denk persoonlijk dat de EV auto's in de komende 10 - 20 jaar nog geen doorbraak (kunnen) maken, omdat er heel ander probleem aanwezig wat op dit moment veel te weinig aandacht krijgt:
Hoe zorgen we ervoor dat deze auto's uberhaupt opgeladen kan worden met de huidige energie strategie?

Op dit moment bedraagt de maximum capaciteit voor de energiecentrales in Nederland ongeveer 20.000 MW per uur. Bron: Tennet https://www.tennet.eu/nl/elektriciteitsmarkt/data-dashboard/belasting/
De hoogste productie in de afgelopen 12 maanden bedroeg 19.561 MW.

Nederland heeft in 2017 in totaal ruim 8 miljoen auto's. Bron: CBS Statline:
https://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=7374hvv&D1=2-11&D2=0&D3=a&HDR=T&STB=G2,G1&VW=T
Laten we er van uit gaan dat er van de 8 miljoen auto's er 7 miljoen auto's dagelijks (volledig) opgeladen moet worden en het opladen gebeurd d.m.v. oplaadpalen en de gemiddelde accucapaciteit per auto bedraagt 50KWh.

Om deze 7 miljoen auto's volledig te kunnen opladen is 7 miljoen * 50 = 350 miljoen KW nodig. Laten we uit gaan dat het opladen 10 uur duurt, dan is er per 350 miljoen KW\ 10 uur = 35 miljoen KWh nodig om deze auto's op te kunnen laden. Om goed te kunnen vergelijken zet ik deze KWh in MWh om:
35 miljoen KWh \ 1000 = 35.000 MWh

Met andere woorden om deze 7 miljoen auto's (vrachtwagens niet meegerekend) te kunnen opladen is er minimaal 35.000 MW aan stroomproductie noodzakelijk en dan rekening ik het normale elektriciteitsverbruik niet mee. In de nacht bedraagt het elektriciteitsverbruik ongeveer 10.000 MWh
Bron: https://www.tennet.eu/nl/elektricite...ard/belasting/

Tijdens de nacht moet er een productiecapaciteit van 35.000 + 10.000 = 45.000 MW aanwezig zijn om het laden van deze 7 miljoen auto's en de huidige vraag aan te kunnen. Onze huidige productiecapaciteit bedraag ongeveer 20.000 MW.

Simpele conclusie luidt dan ook dat de productiecapaciteit minimaal met 25.000 MW verhoogd moet worden. Dat komt neer op 25.000 / 1500 = 23 (afgerond) grote kolen \ kerncentrales voor Nederland alleen. Ook de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk zal verdubbeld moeten worden. De 380 MW Ringlijn zal in dat geval een extra parallellijn van 380 MW moeten krijgen. Ook het regionale en het lokale zal volledig op de schot moeten.

Deze vergroting kan in 20 jaar gedaan worden, maar dan moet er vanuit de politiek \ overheid wel op deze vergroting aangestuurd moeten worden. Anders zie ik niet in, hoe de EV auto door kan breken i.v.m. tekort aan stroomproductie \ capaciteit.

Rogierdegroot zei:
Nederland heeft in 2017 in totaal ruim 8 miljoen auto's. Bron: CBS Statline:
https://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=7374hvv&D1=2-11&D2=0&D3=a&HDR=T&STB=G2,G1&VW=T
Laten we er van uit gaan dat er van de 8 miljoen auto's er 7 miljoen auto's dagelijks (volledig) opgeladen moet worden en het opladen gebeurd d.m.v. oplaadpalen en de gemiddelde accucapaciteit per auto bedraagt 50KWh.
En hoe kom jij erbij dat van de 8 miljoen auto's 7 miljoen dagelijks opgeladen moeten worden? :confused:

Omdat je er uit mag dat in elk geval een significant deel van het wagenpark ieder dag gebruikt gaat worden. Zeker tijdens de koude winterperiode neemt het autogebruik toe en is de accucapaciteit doorgaans lager, waardoor men de auto's sneller aan de laadpaal moet plaatsen.

De nietesmannetjes hebben gelijk! Je kunt al die EV's helemaal niet laden! Het is onmogelijk! Dat niemand daaraan gedacht heeft...

Of toch wel?

https://youtu.be/BQpX-9OyEr4

Als een EV 300 echte kilometers haalt dan sta je niet iedere dag te laden bij gewoon woon/werk verkeer. Daar naast zal de manier waarop we elektriciteit gaan winnen best veranderen. Zonnepanelen op het dak bijvoorbeeld met accu opslag in het huis. Ook wel iets voor de toekomst zodat we minder afhankelijk zijn van gas en olie.

Boppie zei:
Als een EV 300 echte kilometers haalt dan sta je niet iedere dag te laden bij gewoon woon/werk verkeer. Daar naast zal de manier waarop we elektriciteit gaan winnen best veranderen. Zonnepanelen op het dak bijvoorbeeld met accu opslag in het huis. Ook wel iets voor de toekomst zodat we minder afhankelijk zijn van gas en olie.

Zonnepanelen leveren vooral energie in de zomer (ideaal om deze energie voor de airco's te gebruiken).
Het grootste probleem zit juist in de winterperiode. Het autogebruik ligt dan hoger en de capaciteit van de accu is in veel gevallen lager i.v.m. de lagere temperaturen. Zonnepanelen leveren juist in de winterperiode minder energie op.

Misschien ben ik in mijn berekening iets te stellig geweest, maar ik heb in mijn berekening ook geen gehouden dat het vrachtverkeer eventueel ook elektrisch gaat rijden.

Rogierdegroot zei:
Laten we er van uit gaan dat er van de 8 miljoen auto's er 7 miljoen auto's dagelijks (volledig) opgeladen moet worden

Laten we dat vooral niet doen. Waarom? Omdat het gierende nonsens is.

Een auto in NL rijdt gemiddeld 32 km per dag (bron).

Je gaat zelf uit van de aanname:

Rogierdegroot zei:
de gemiddelde accucapaciteit per auto bedraagt 50KWh.

Lawezegge dat je met die 50 kWh 300-400km ver komt, want al die autokilometers worden gemiddeld zeker niet allemaal hard knoerend op de snelweg afgelegd.

Hoe kun je er dan in hemelsnaam vanuit gaan dat, met een gemiddeld kilometrage van 32km per auto per dag, zeven van de acht auto's dagelijks volledig van nul naar honderd procent opgeladen moet worden? Je zit er minstens een factor tien naast.

Rogierdegroot zei:
23 (afgerond) grote kolen \ kerncentrales voor Nederland alleen.

Daarin heb je natuurlijk wel weer helemaal gelijk: stroom komt altijd van kolen- of kerncentrales. het ligt ook economisch volstrekt voor de hand om die dingen bij te bouwen en geen duurzame energiebronnen en opslag te gebruiken. Dat kunnen we ons gewoon never nooit niet veroorloven, dus moeten we er zeker nooit mee beginnen. Het verleden heeft wel laten zien dat het allemaal volstrekt onmogelijk is!

Laten we voor het gemak de helft van deze auto's uit de berekening verwijderen.
Zelfs dan nog zijn er 10 grotere centrales noodzakelijk. Met duurzame energie ga dit simpelweg niet redden, omdat deze bronnen geen baseload voorzieningen zijn.

Je kunt namelijk niet rekenen dat windmolens altijd energie leveren en in de winter leveren zonnepanelen amper elektriciteit. Dat is ook de hoofdreden waarom het aandeel van duurzame bronnen in Nederland zo laag ligt. Voor de Alpen ligt het aandeel hoger, omdat hydropower (waterkracht d.m.v. dammen) wordt ook als een duurzame energiebron gezien. Nederland heeft geen bergen en kan om die reden geen waterkracht gebruiken.

Een tweede probleem is dat men van het aardgas af wil. Dit houdt in dat in de toekomst veel woningen elektrisch verwarmd moeten gaan worden, waardoor er ook weer extra elektriciteit nodig zal zijn. De problemen zullen hoofdzakelijk in de winter ontstaan, omdat dan de behoefte aan elektriciteit extra hoog zal zijn en de leveren uit duurzame bronnen laag (kan) zijn. Van zonnepanelen hoeven je amper elektriciteit te verwachten.

Lees hieronder maar de gevolgen van het regeerakkoord op de energiesector.
https://www.hoogspanningsnet.com/verdieping/regeerakkoord-2017-gevolgen-hoogspanningsnet/

Volgens deze berekeningen is de extra elektriciteitsvraag voor auto's 30 TWh per jaar en voor het verwarmen van de woningen 15 TWh.
Bij elkaar is dat 45TWh. Het uitschakelen van de 5 kolencentrales kost omgerekend ruim 4,6 TWh op jaarbasis.
Het uitschakelen van deze 5 centrales dekt omgerekend 10% van extra elektriciteitsvraag voor EV auto's en het verwarmen van de woningen.
45TWh komt dan omgerekend op neer op 5 kolencentrales staat gelijk aan 4,6TWh. 45TWh staat dan gelijk aan 45 - 50 kolencentrales.
Lijkt mij toch een goede reden om hier rekening mee te houden.

Afgelopen week (7 dagen dus) nog ongeveer 8.5m3 diesel verstookt voor een windmolenpark
En dan staat er nog niks
Ruwe schatting dat we nog eens een kuub of 107 gaan verstoken hier voordat er uberhaupt iets van constructie gaat gebeuren in dit park
En die constructie-schepen zijn niet zo zuinig als ons scheepje en dan rekenen we de energie voor het produceren van de windmolens en monopiles nog niet eens mee

Ja wind-energie is wel schoon ja

Lycan Capri zei:
Afgelopen week (7 dagen dus) nog ongeveer 8.5m3 diesel verstookt voor een windmolenpark
En dan staat er nog niks
Ruwe schatting dat we nog eens een kuub of 107 gaan verstoken hier voordat er uberhaupt iets van constructie gaat gebeuren in dit park
En die constructie-schepen zijn niet zo zuinig als ons scheepje en dan rekenen we de energie voor het produceren van de windmolens en monopiles nog niet eens mee

Ja wind-energie is wel schoon ja

Nou, poepoeh.

Wat wil je hiermee nou eigenlijk zeggen? Dat we te eeuwigen dage door moeten gaan met het verstoken van fossiele grondstoffen om ons voort te bewegen? Of gaat het je er alleen maar om the bleeding obvious te benadrukken: we moeten nou eenmaal een relatief klein beetje vies investeren om heel veel schoon rendement te kunnen behalen?

Niemand beweert dat we van honderd procent fossiel in één klap duurzaam moeten zijn. Doe dan ook niet net of het wel zo zou moeten, want iedereen - behalve jij misschien - weet dat het onmogelijk is.

Nobody in Particular zei:
Of gaat het je er alleen maar om the bleeding obvious te benadrukken

Vooral dat dus ;)

Tegen de tijd dat een windmolenpark de uitstoot tijdens de constructie heeft goed gemaakt is de levensduur al bijna afgelopen
En dan komen er weer dieselschepen langs om de boel te demonteren
(En de schepen die de mannetjes voor onderhoud heen en weer varen zijn ook gewoon diesel gestookt)

Ik zeg niet dat we (voor alles) bij fosiele brandstof moeten blijven. Maar mensen moeten niet doen alsof de duurzame energie opwekkers zo gigantisch milieu vriendelijk zijn. Dat valt best tegen (ook kwa invloed op dierenleven enz)

Laat het maar 4 miljoen auto's zijn die geladen worden, dan heb je nog steeds een verdubbeling van de stroomvraag.
En ga er maar van uit dat een aanmerkelijk deel van de auto's toch aan de lading gelegd worden na de kantooruren, dus net op het moment dat moeders ook piekt met het elektrisch kokkerellen en daarna de vaatwasser, wasdroger en wasmachine aan zet.

Ik heb het in m'n eigen situatie al eens uitgerekend: 1 fatsoenlijke EV betekent voor mij al ruim een verdubbeling van het stroomverbruik, en m'n dak (en van de rest van de woningen in de straat) is niet geschikt voor zonnepanelen en windmolens dus eigen energie opwekken en opslaan zit er dan ook niet in.
En er staan zo'n 70 woningen in de straat, allen gewoon nog gasverwarmd dus die energievraag staat dan nog steeds buiten het priknet....
Als die totale energievraag allemaal via de prikkabel aangevoerd moet worden heb ik zo'n vermoeden dat de trottoirs hier in de buurt dan tegen de avonduren wel automatisch verwarmd gaan worden door het priknet, en dat die grotere stroompieken in het net nog steeds opgevangen moeten worden door vuile centrales die wel snel in kunnen spelen op de extra energievraag.

En netto wordt er dan nog totaal niets bereikt, want de milieuwinst van de duurzame energie wordt weer even vrolijk teniet gedaan door het toegenomen energieverbruik uit het priknet... er wordt netto niets mee opgelost maar alleen wat geschoven met de uitstoot, een werkelijke milieuwinst zal alleen gerealiseerd worden door minder energieverbruik.
Verder zal ik trouwens ook nimmer volledig afhankelijk willen worden van elektriciteit als enigste energiebron, heb al diverse grote stroomstoringen meegemaakt waardoor je dan letterlijk in de kou zit als je er volledig afhankelijk van bent.

Nou, poepoeh.

Wat wil je hiermee nou eigenlijk zeggen? Dat we te eeuwigen dage door moeten gaan met het verstoken van fossiele grondstoffen om ons voort te bewegen? Of gaat het je er alleen maar om the bleeding obvious te benadrukken: we moeten nou eenmaal een relatief klein beetje vies investeren om heel veel schoon rendement te kunnen behalen?

Niemand beweert dat we van honderd procent fossiel in één klap duurzaam moeten zijn. Doe dan ook niet net of het wel zo zou moeten, want iedereen - behalve jij misschien - weet dat het onmogelijk is.

Nee dat niet, maar wel dat de huidige vormen van duurzame energie het probleem niet gaan oplossen. Je zult echt naar andere technieken moeten gaan kijken, om aan deze toekomstige vraag van energie te kunnen voldoen. Daar is zeer veel geld voor nodig en om die reden ben ik van mening dat je vooral moet inzetten op technieken die veel elektriciteit opleveren, tegen redelijk lage kosten en (redelijk) schoon zijn. Dan hou je maar weinig alternatieven over:
Kernfusie kun je voorlopig vergeten. De proefreactor in Frankrijk is puur bedoelt om de theorie van kernfusie verder te onderzoeken. Het kan nog diverse decennia duren, voordat kernfusie beschikbaar is en deze tijd hebben wij nu niet.
Kolencentrales: laag rendement, veel restvervuiling en zeer hoge CO2 uitstoot. Ondergrondse CO2 opslag zeer kostbaar.
Gascentrales: Vrij hoog rendement, snel opstarten. Ideaal op de piekspanningen overdag op te vangen. Lage CO2 uitstoot. Oplossing voor korte en middellange termijn.
Kerncentrales huidige types: Hoge investeringskosten, maar lagere exploitatiekosten daarna. Veilige techniek. Kernafval kan ondergrondse in klei opgeborgen worden. De huidige weerstand voor ondergrondse opslag is niet te begrijpen, want het meest gevaarlijke afval (splijtstof) is verglaasd en daardoor kunnen deze deeltjes niet uitlogen en door het grondwater verspreid worden (bij eventuele lekkage) .

Om die reden vind ik dat men voor de kortere termijn een aantal kerncentrales van het huidige type moeten gaan bouwen, maar meteen ook moeten gaan inzetten op de zogenaamde gesmolten zoutreactorontwerpen. Deze reactoren zijn kleiner, goedkoper en zeer veilig, omdat een meltdown fysiek niet mogelijk is. Daarnaast is er geen sprake van een overdruk situatie. De deeltjes zullen bij een lek niet met grote druk naar buiten komen.
Tweede voordeel is dat het kernafval veel korter gevaarlijk is (paar honderd jaar) en deze reactor kan kernmateriaal van oudere centrales in kortlevend kernafval omzetten.

Rogierdegroot zei:

Laten we dat vooral niet doen, omdat het weer tot een gierende onzinberekening leidt, die bedoeld is om de problemen zo groot mogelijk te doen lijken.

Ik heb al aangetoond dat je er niet 50% naast zit, maar minstens 1000%. Dat negeer je door slechts 'de helft van deze auto's uit de berekening verwijderen'.

Wat je voor het gemak ook maar keihard negeert (want het past niet in je straatje) is dat we elektriciteit zat hebben voor het laden van EV's zodra we ophouden met het raffineren van fossiele brandstoffen voor wegtransport. Zie de video die ik postte.

Zoals veel posters hier ben je goed in één dingetje: het gigantisch uitvergroten van problemen. Nou vooruit, twee dingetjes: het uitvergroten van problemen en het volstrekt negeren van mogelijkheden. Daarmee kun je jezelf lekker wijsmaken dat het allemaal onmogelijk is. En dat is fijn, want als je problemen maar groot genoeg laat lijken, dan lijken ze onoplosbaar en hoeven we er niet over na te denken of - erger nog - ons gedrag aan te passen. Vooral dat laatste wil natuurlijk niemand.

Het is de taktiek van kleine mannetjes, die diep van binnen nogal bang zijn voor welke verandering dan ook.

"Impossible is just a big word thrown around by small men who find it easier to live in the world they've been given than to explore the power they have to change it. Impossible is not a fact." - Muhammed Ali

Rogierdegroot zei:

Het is de taktiek van kleine mannetjes, die diep van binnen nogal bang zijn voor welke verandering dan ook.

"Impossible is just a big word thrown around by small men who find it easier to live in the world they've been given than to explore the power they have to change it. Impossible is not a fact." - Muhammed Ali

Ik heb ook deze bron in mijn uitleg opgenomen om aan te tonen dat de elektriciteitsvraag sterk gaat toenemen, als het wagenpark en het verwarmen van de woningvoorraad d.m.v. elektriciteit gaat gebeuren. Daarnaast hebben anderen al met duidelijk argumenten aangegeven dat je uitleg van geen kant klopt. https://www.hoogspanningsnet.com/verdieping/regeerakkoord-2017-gevolgen-hoogspanningsnet/

Je hoort mij niet zeggen dat we niet moeten veranderen, maar de huidige strategie gaat niet werken, omdat het gebaseerd is op wensdenken. Dit is ook 1 van de hoofdredenen waarom het aandeel duurzame energie zo sterk achter blijft. Hoogtijd dat de politiek hun roze bril af doet en de situatie serieus gaat aanpakken.
Inzetten op de ontwikkeling van nieuwe technieken.
Inzetten op het energiearm krijgen van met name woningen in de energie D - G klasse (naar klasse :cool:. Nieuwbouwwoningen voorbereiden op warmtepomp \ WKO systemen (goede isolatie en lage temperatuursverwarming), maar nu nog wel van C.V. ketels voorzien. Het rendement van deze ketels is bijna 100%. Bijna 100% van het gas wordt gebruikt. Daar kan geen centrales tegen op.

Rogierdegroot zei:

Laten we dat vooral niet doen, omdat het weer tot een gierende onzinberekening leidt, die bedoeld is om de problemen zo groot mogelijk te doen lijken.

Ik heb al aangetoond dat je er niet 50% naast zit, maar minstens 1000%. Dat negeer je door slechts 'de helft van deze auto's uit de berekening verwijderen'.

Wat je voor het gemak ook maar keihard negeert (want het past niet in je straatje) is dat we elektriciteit zat hebben voor het laden van EV's zodra we ophouden met het raffineren van fossiele brandstoffen voor wegtransport. Zie de video die ik postte.

Zoals veel posters hier ben je goed in één dingetje: het gigantisch uitvergroten van problemen. Nou vooruit, twee dingetjes: het uitvergroten van problemen en het volstrekt negeren van mogelijkheden. Daarmee kun je jezelf lekker wijsmaken dat het allemaal onmogelijk is. En dat is fijn, want als je problemen maar groot genoeg laat lijken, dan lijken ze onoplosbaar en hoeven we er niet over na te denken of - erger nog - ons gedrag aan te passen. Vooral dat laatste wil natuurlijk niemand.

De reactie is weer voorspelbaar. Het enige wat hier wordt aangetoond,
is dat men de ander in de discussie niet serieus wenst te nemen ... :cry:

Boppie zei:
Blackadder the 5th zei:

Ik haat bruine bonen (doordenkertje).

runderschetenonderzoek.jpg

Heb je wel een stuk(je) grasland/wegberm nodig ...;)

Rogierdegroot zei:
Je kunt namelijk niet rekenen dat windmolens altijd energie leveren en in de winter leveren zonnepanelen amper elektriciteit. Dat is ook de hoofdreden waarom het aandeel van duurzame bronnen in Nederland zo laag ligt. Voor de Alpen ligt het aandeel hoger, omdat hydropower (waterkracht d.m.v. dammen) wordt ook als een duurzame energiebron gezien. Nederland heeft geen bergen en kan om die reden geen waterkracht gebruiken.
De opbrengst van zonnepanelen is in de winter uiteraard een stuk minder. 'Amper' vind ik wat overdreven, maar in ieder geval wordt dit ruimschoots gecompenseerd door de extra windopbrengst. Wind is nu juist iets waar we in Nederland genoeg van hebben, zeker in de winter. Je hebt gelijk dat wind geen constante factor is, maar daar kun je met een elektrische auto nu juist slim op inspelen. Verder geef je al aan dat er in het buitenland ander vormen van duurzame energie zijn. Waarom zouden we die niet kunnen importeren? Daarnaast noem je nog meer alternatieven voor de huidige kolencentrales, dus ik zie niet in waarom je dan zo bang bent voor een tekort?

Muddy Bandit zei:
En ga er maar van uit dat een aanmerkelijk deel van de auto's toch aan de lading gelegd worden na de kantooruren, dus net op het moment dat moeders ook piekt met het elektrisch kokkerellen en daarna de vaatwasser, wasdroger en wasmachine aan zet.
Waarom worden die apparaten dan aangezet? Vanwege het daltarief? Dat er is omdat?

Muddy Bandit zei:
Verder zal ik trouwens ook nimmer volledig afhankelijk willen worden van elektriciteit als enigste energiebron, heb al diverse grote stroomstoringen meegemaakt waardoor je dan letterlijk in de kou zit als je er volledig afhankelijk van bent.
Als hier de stroom uitvalt (zeldzaamheid) valt mijn gasgestookte cv ook uit. En of ik nou liever afhankelijk ben van gas nu de kraan in Groningen dicht gaat?

:confused:

Zelf ben je ook maar goed in één dingetje: het gigantisch negeren van problemen. Nou vooruit, twee dingetjes: het negeren van problemen en slechts één mogelijke oplossing alleen maar door een zeer rooskleurig voorgeschotelde roze bril kunnen bekijken. Daarmee kun je jezelf lekker wijsmaken dat je wens de enigste goede oplossing is. En dat is gevaarlijk, want als je één enkele mogelijkheid ook alleen nog maar kunt bekijken door een door anderen rooskleurig voorgeschotelde roze bril dan ontbreekt het aan een eigen realistisch denkvermogen en ligt de val van hoogmoed op de loer.

Het is de tactiek van grote roeptoeters, zo hard mogelijk schreeuwen om ten koste van alles de eigen wens door te drukken en er zoveel mogelijk anderen in mee te slepen.
Maar gelukkig zijn er nog genoeg kleine mannetjes die de grote roeptoeters even weer met de neus op de realistische feiten te drukken.

Een bekende duitser heeft ook ooit eens voorspeld dat Berlijn onherkenbaar zou veranderen... hij kreeg uiteindelijk wel z'n gelijk maar toch op een iets andere manier als hij eigenlijk bedoelde.

Dakloos zei:
Muddy Bandit zei:
Als hier de stroom uitvalt (zeldzaamheid) valt mijn gasgestookte cv ook uit. En of ik nou liever afhankelijk ben van gas nu de kraan in Groningen dicht gaat?

Hier valt de cv dan ook uit, maar m'n houtkachel heeft er echter geen last van en daar kan ik m'n huis ook prima mee verwarmen en tevens op koken.
En met m'n aggregaat kan ik de cv en koelkast trouwens ook wel weer werkend krijgen.;)

Muddy Bandit zei:
Maar gelukkig zijn er nog genoeg kleine mannetjes die de grote roeptoeters even weer met de neus op de realistische feiten te drukken.

Ik toon hier alleen maar aan dat een klein mannetje volstrekt leugenachtig te werk gaat in zijn opportunistische berekeningen en daarbij dus welbewust geen rekening houdt met de realiteit.

Ben ik dan een roeptoeter? Of begrijp ik de woorden 'realistisch' en 'roeptoeter' niet goed?

Samenvatting het blijkt toch allemaal echt niet zo snel te gaan zoals NIP ons wil doen laten denken.
Marktaandeel wereldwijd EV was eind 2017 slechts 1.3% :D

Het ging over China, Kont. Je weet wel, dat onbetekenende landje hier ver vandaan met slechts 1,4 miljard inwoners. Ik weet ook wel dat dat China, zeker in vergelijking met Nederland, helemaal niks voorstelt en volstrekt irrelevant is, maar daar ging het dus over. Niet over de hele wereld.

Interessant...
China is inderdaad één van de landen die schone energie, zeker qua auto enorm stimuleert. En ik denk ook dat misschien wel de meeste EV's daar gebouwd worden. Dit om bijvoorbeeld de ontzettende smog in de grote steden terug te gaan.

Maar ook hier zie je het grote struikelpunt, en daar hebben de "tegenstanders" van de EV's wel een punt, EV's worden alleen maar gebouwd en/of verkocht omdat een regering/overheid de fabrikanten hen daar toe "dwingt" (al dan niet met subsidie)

In ons land werden Hybrides en EV's ook alleen maar goed verkocht omdat ze voordelen hadden, valt dat weg, stort de hele verkoop in (Prius, Outlander).

Kijk je naar de verkopen wereldwijd, dan valt het allemaal nog best wel tegen, in Duitsland is een EV niet populair, zoals wij stekkeren kennen ze daar niet of nauwelijks... Amerika is ook nog niet heel erg om. In Rusland werden vorig jaar ook nog geen 100 exemplaren verkocht.
(Het cijfer van Rusland heb ik van een artikel op de vorige pagina, Duitsland en Amerika heb ik van mensen die ik gesproken heb, die uit die landen komen, voordat er weer allerlei artikelen voorbij komen die mijn woorden naar beneden halen)

De smog in steden speelt zeker een rol voor China maar laten we vooral niet vergeten dat China mijlen achterloopt op de rest als het gaat om R&D in schonere/betere ICE techniek.

@ Uzzi,

vergeet niet dat China aan een enorme inhaalslag bezig is, het is ontzettend bezig met vergroenen. Op allerlei vlakken, en misschien nog wel meer dan dat wij denken.

Maar goed, de kern is zeker, zolang een regering/overheid/één Europa de boel niet (bijna) dwingt om te vergroenen (bedrijven) of om de consument milieu-bewust te kopen, zal het gros van de mensen niet vergroenen. Los van dat een een Hybride/EV nog niet hetzelfde kan (bereik, trekkracht) als een "gewone" auto, dat verschil zal op den duur wel kleiner worden.
En natuurlijk zal op den duur ook het gebruik van een EV/Hybride of nee auto veranderen, maar zo ver is het nog lang niet, want het gros van de mensen wil niet autodelen, of voor de vakantie een auto lenen om de caravan te trekken.
Ja hippe mensen in de grote steden doen dat, maar voor de rest...

En dan kan ons land wel als beste jongetje van de klas gaan roepen, vanaf dan mag er alleen nog maar Hybride worden verkocht, maar zolang dat andere landen daar niet in meegaan, of later pas, en de grote (Europese) merken ook nog amper, zullen die doelstellingen amper gehaald worden.

In mijn ogen is milieu-bewuster, dus minder benzine en meer EV heel goed, maar net als met de pieten-discussie, genderneutraal heb je te felle voor en tegenstanders die beide dusdanig hun zin door (willen) drammen, dat ze nooit en ten nimmer begrip voor elkaar zullen krijgen, dit topic is daar al een hele goede afspiegeling van.

Leesvoer: Financial Times: Electric cars: China’s highly charged power play

Quote hieruit:

Het recente record van centraal geplande innovatie is echter gemengd met projecten die vaak meer door politieke noodzaak zijn geïnspireerd dan economische vraag. Investeringen in hogesnelheidstreinen waren grotendeels succesvol, als het duur was, terwijl een poging om autoloze elektrische bussen te bouwen dit jaar spectaculair uitbleef na beschuldigingen van fraude waarbij 32 mensen werden vastgehouden.

Veel van de pogingen van Peking om de markt te besturen hebben geleid tot overcapaciteit, terwijl ondernemers hun intrede deden in de regeringen van de overheid. Dat heeft overal in de wereld overschotten veroorzaakt, van staal tot zonnepanelen. Sommigen vrezen dat elektrische voertuigen de volgende zijn: meer dan 200 bedrijven hebben in de afgelopen jaren plannen aangekondigd om ze te produceren. Toch blijven er vragen over hoelang het zal duren - en hoeveel er moet worden uitgegeven - voordat de industrie levensvatbaar is.

Het betekent dat de markt voor op batterijen werkende auto's en hybriden in China voorlopig koppig afhankelijk is van subsidies om concurrerend te blijven. Toen deze subsidies in januari met 20 procent werden verlaagd , nam de vraag sterk af. De verkoop van de BYD E6, het best presterende elektrische model van de Shenzhen-groep in 2016, daalde in de eerste zes maanden van 2017 met 62 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Over het algemeen daalde de verkoop van BYD-accu's en hybride auto's tussen januari en juni met 20 procent , na de gesubsidieerde korting.

"De NEV's kunnen nog steeds niet concurreren met verbrandingsmotoren als we geen rekening houden met gunstig beleid of subsidies", vertelde Feng Xingya, vice-voorzitter van Guangzhou Automobile Group, in juni aan een autoforum in Chongqing.

http%3A%2F%2Fcom.ft.imagepublish.prod.s3.amazonaws.com%2Fd9886d28-af33-11e7-aab9-abaa44b1e130

Dus ook in China is de verkoop van EV's sterk afhankelijk van overheidssubsidies.
De vraag is hoe lang ze dat vol kunnen houden.
Of worden de ICE's gewoon simpelweg verboden?

NIP China heeft ook geen andere keus, het stikt letterlijk!!
Bizar vervuild land.

https://www.theguardian.com/global-development-professionals-network/2017/jun/02/china-water-dangerous-pollution-greenpeace

Bofkont zei:
https://www.theguardian.com/global-development-professionals-network/2017/jun/02/china-water-dangerous-pollution-greenpeace

Je beseft toch wel dat je hier uit een door sommigen als 'links' bestempelde publicatie zit te quoten, kont? Als een ander dat bij jou doet zet je informatie gewoonlijk meteen en ongelezen weg als onzin. Waarom is het dan nu wel ineens waar?

En nu ik toch je aandacht heb: waarom zouden wij wel de keus hebben om willens en wetens te blijven vervuilen in de mate waarin we dat nu doen?

Oh ga je ook de bizarre vervuiling in China ontkennen NIP:D
Kijk zo kennen we je weer.

Zoals wij dat doen gaat het prima, ik zie hier in Europa nergens mensen met mondmaskers rondlopen in steden.

Blackadder the 5th zei:
Arjan Lubach: de 5 groene stroomschokken ...

Dit vond ik nog het meest hilarisch:

Het stukje interview met de voormalige minister van economische zaken, Henk Kamp, waarin deze in alle ernst verklaarde dat biomassa geen CO2 uitstoot, omdat dat is vastgesteld door de Europese commissie ... ;)

Dat is nou het grote verschil tussen politiek en wetenschap: als je politiek wetenschappelijk gaat bekijken dan is het al geen politiek meer, want wetenschap kijkt net wat verder als de periode van 1 verkiezingsronde.
Fossiele brandstof is echter ook gewoon biomassa, het valt alleen buiten die periode van 1 verkiezingsronde dus daarom is ze niet meer CO2-neutraal.;)

rke zei:

En juist daarom moet de elektrische 5 persoons auto NIET als het milieuvriendelijke alternatief voor de plofauto in de markt gezet worden. Zet de elektrische scooter als milieuvriendelijk alternatief in de markt.
Dat scheelt een factor 10 in energie.

Eens en niet eens.... ik denk dat er 2 soorten EV's zullen komen, de kleine stadsdingen, waar de range niet zo belangrijk is, gezien het feit dat woon-werk vaak nog geen 50 km per dag is. Vaak zullen deze auto's bereden worden door slechts één persoon, dus ruimte is niet heel erg nodig, misschien een 2e stoel.

Daarnaast zullen er toch ook wel grotere wagen zijn, zeg maar zoals bijvoorbeeld onze "gewone" auto's, auto's die een eind kunnen rijden, en niet onderdoen voor onze gewone auto's.

Want we kunnen wel denken dat de consument wil veranderen, en zijn manier van omgaan met zijn/haar auto, maar zo'n vaart zal dat wel niet lopen. Een Smart zou ook de totale verandering van autogebruik moeten betekenen, en dat is ook niet gebeurd.

Persoonlijk snap ik niet helemaal waarom dat er nog geen enkele importeur heeft bedacht om op grotere schaal EV's uit China te halen, dit is zou een mooie manier zijn om de EV wat goedkoper aan de man te brengen, en zou ook kunnen betekenen dat de Chinese industrie eindelijk wat voet aan de grond kan krijgen in Europa.

In onze steden is met name de uitstoot van stikstofdioxide en fijnstof een groot probleem. Jaarlijks sterven er tussen de zeven en dertienduizend Nederlanders vroegtijdig door vieze lucht.

Hoe veel gaan er straks sterven omdat het klimaat compleet verandert in een recordtijd? Een vorige plotselinge klimaatverandering heeft heel veel soorten dinosaurussen uitgeroeid, we kunnen onszelf gewaarschuwd voelen.

Maar ook voor stikstofoxides en fijnstof geldt dat verminderen van de hoeveelheid benodigde energie een direct gevolg heeft. De halve Randstad rolt 's morgens het bed uit, kruipt in de blikken doos en sluit achteraan de file aan. Als de halve Randstad nu eens 's morgens op de vers opgeladen elektroscooter stapt en zonder al te gekke files naar het werk crost, scheelt dat enorm. Dat scheelt blik op de weg, dat scheelt blik in parkeergarages, het scheelt in aanpassen van de elektriciteits-infrastructuur, het scheelt meerdere complete kolencentrales en het scheelt CO2 en overige ellende wat vrijkomt bij de bouw en gebruik van iedere auto.

Een van de onoverkomelijke minpunten van dat idee is dat de automobielfabrikanten hun producten dan niet meer kunnen verkopen. En dat tikt door in de economie en in de winst van alle autofabrikanten.

Pjötr zei:
Persoonlijk snap ik niet helemaal waarom dat er nog geen enkele importeur heeft bedacht om op grotere schaal EV's uit China te halen, dit is zou een mooie manier zijn om de EV wat goedkoper aan de man te brengen, en zou ook kunnen betekenen dat de Chinese industrie eindelijk wat voet aan de grond kan krijgen in Europa.

Voor China is Europa een kleine markt. China heeft een van de snelst groeiende economieen die misschien geen eens een voet in Europa nodig heeft. En, op dit moment worden al heel veel westerse spullen in China gemaakt, vooral halffabrikaten. Als jij alle Chinese producten uit bijvoorbeeld een Duitse auto zou halen, rijdt dat ding echt niet meer.

Als je sites als Aliexpress, Banggood, Wish en zelfs ebay bekijkt, zie je veel aanbod uit China soms voor afbraakprijzen.

Terug
Bovenaan