Bofkont zei:
NIP,
Ik geloof die zogenaamde Pro EV onderzoeken dan ook zeer zeker niet, daar zit wat achter, vooral eigen belang.
In de 60-er en 70-er jaren was er veel commotie rond lood in de benzine. De ene groep wetenschappers beweerde bij hoog en laag dat lood zeer schadelijk was, de andere groep
wetenschappers beweerde dat het helemaal geen kwaad kon.
In mijn beleving laten de wetenschappers je op dit soort moment in de steek en moet je terugvallen op het boerenverstand. Bij lood was het simpel, loodvergifting was al bekend bij de Romeinen.
Bij de elektrieke voertuigen lijkt mij de situatie ook relatief simpel. Je hebt een blikken doos van een paar duizend kilo en je wil die blikken doos verplaatsen. In het ene geval doe je dat met een veredelde oliekachel, in het andere geval met een een accu en elektromotortje.
De verplaatsing van al dat beschermende ijzer vraagt energie. Je maakt mij niet wijs dat de plofmachine vervangen door een batterijtje en elektromotor er voor zorgt dat de verplaatsing van dat ijzer ineens minder energie kost.
Vermindering van CO2-productie of milieuvervuiling moet dus komen van rendementverbetering van elektriciteitsopwekking en opslag tegenover het rendement van de plofmachine (dat rendement kan hoger). Aan de andere kant zijn accu's vandaag de dag nog steeds zo zwaar dat een deel van die rendementverbetering teniet gedaan wordt doordat er meer energie nodig is het voertuig te verplaatsen.
Netto, onder de grote streep, staat dus een iets hoger rendement van de complete keten voor de accu-auto. Naast die vermindering van CO2 productie staat een duidelijke vermeerdering van chemisch afval voor de accu's, een upwaardering van ons huiselijke elektriciteitsnet en de nieuwbouw van zoveel miljard bolides - dat laatste plannen we impliciet ongeveer 20 jaar voor in.
Ik blijf echter voorstander van de taboe-methode: zorg voor minder massa om mensen te verplaatsen. Zelfs met plofmotoren is op dit vlak heel veel verbetering haalbaar, zo veel zelfs dat de andere keuzes ondergeschikt zijn. Het is al meerdere keren aangetoond dat je met een liter brandstof meer dan honderd kilometer kan reizen, de top van ons technologische kunnen bereikt zelfs waardes in de buurt van 4000 kilometer met een liter brandstof. Waarom zou je dan een inefficient voertuig wat met een plofmotor 1 op 20 rijdt ombouwen naar een voertuig met een accu?
Neem dat ding wat met een liter 4000 km kan rijden.....
Dan heb je een accu van een paar euro nodig, enkele tientallen kilo's ijzer en een paar kilo's plastics.