Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

NIP,

Ik geloof die zogenaamde Pro EV onderzoeken dan ook zeer zeker niet, daar zit wat achter, vooral eigen belang.

Nobody in Particular zei:
Auto-fan zei:
Sterker nog: iedereen aan de EV is ontzettend slecht voor het milieu blijkt uit onderzoek van Toyota.

Als ik alleen stekkerloze hybrides en handgebouwde waterstofauto's kon leveren, dan zou dat ook de uitkomst van mijn onderzoek zijn. Ik zou dan wel zo'n beetje de enige zijn met die uitkomst, maar ik zou het wel van de daken schreeuwen. In m'n eigen belang.

Laatst nog een stuk over gelezen in de Autovisie.

Had die spreekbuis van de fossiele wereld er ook dit onderzoek bij betrokken? Nee hè?

Overigens komen alle serieuze wetenschappelijke onderzoeken over de hele wereld steeds weer tot die conclusie. Alleen lieden die een ander, eigen fossielbelang hebben komen met slecht onderbouwde, steeds weer snel onderuit gehaalde onderzoeken, waarin ze het tegendeel aannemelijk proberen te maken. In hun eigen belang.
Ten eerste: Jammer dat je er inhoudelijk niet op in gaat. Want los van alle mogelijke context denk ik dat ze wel een goed punt noemen.
Ten tweede: Juist bij al die Pro-EV onderzoeken krijg ik sterk de indruk van eigenbelang.
Ten derde: Het onderzoek specifiek niet, maar de aspecten zijn zeker meegenomen.
Ten vierde: Je kent duidelijk het merk Toyota niet. Zolang het geen Tesla heet is het immers niet goed...

Pas maar op, straks hoor je stofzuigers.:)

https://www.tubantia.nl/auto/stofzuigermerk-dyson-komt-met-drie-elektrische-auto-s~a65f95e3/

Bofkont zei:
NIP,

Ik geloof die zogenaamde Pro EV onderzoeken dan ook zeer zeker niet, daar zit wat achter, vooral eigen belang.

In de 60-er en 70-er jaren was er veel commotie rond lood in de benzine. De ene groep wetenschappers beweerde bij hoog en laag dat lood zeer schadelijk was, de andere groep wetenschappers beweerde dat het helemaal geen kwaad kon.
In mijn beleving laten de wetenschappers je op dit soort moment in de steek en moet je terugvallen op het boerenverstand. Bij lood was het simpel, loodvergifting was al bekend bij de Romeinen.

Bij de elektrieke voertuigen lijkt mij de situatie ook relatief simpel. Je hebt een blikken doos van een paar duizend kilo en je wil die blikken doos verplaatsen. In het ene geval doe je dat met een veredelde oliekachel, in het andere geval met een een accu en elektromotortje.
De verplaatsing van al dat beschermende ijzer vraagt energie. Je maakt mij niet wijs dat de plofmachine vervangen door een batterijtje en elektromotor er voor zorgt dat de verplaatsing van dat ijzer ineens minder energie kost.
Vermindering van CO2-productie of milieuvervuiling moet dus komen van rendementverbetering van elektriciteitsopwekking en opslag tegenover het rendement van de plofmachine (dat rendement kan hoger). Aan de andere kant zijn accu's vandaag de dag nog steeds zo zwaar dat een deel van die rendementverbetering teniet gedaan wordt doordat er meer energie nodig is het voertuig te verplaatsen.
Netto, onder de grote streep, staat dus een iets hoger rendement van de complete keten voor de accu-auto. Naast die vermindering van CO2 productie staat een duidelijke vermeerdering van chemisch afval voor de accu's, een upwaardering van ons huiselijke elektriciteitsnet en de nieuwbouw van zoveel miljard bolides - dat laatste plannen we impliciet ongeveer 20 jaar voor in.

Ik blijf echter voorstander van de taboe-methode: zorg voor minder massa om mensen te verplaatsen. Zelfs met plofmotoren is op dit vlak heel veel verbetering haalbaar, zo veel zelfs dat de andere keuzes ondergeschikt zijn. Het is al meerdere keren aangetoond dat je met een liter brandstof meer dan honderd kilometer kan reizen, de top van ons technologische kunnen bereikt zelfs waardes in de buurt van 4000 kilometer met een liter brandstof. Waarom zou je dan een inefficient voertuig wat met een plofmotor 1 op 20 rijdt ombouwen naar een voertuig met een accu?
Neem dat ding wat met een liter 4000 km kan rijden.....
Dan heb je een accu van een paar euro nodig, enkele tientallen kilo's ijzer en een paar kilo's plastics.

Muddy Bandit zei:
Pas maar op, straks hoor je stofzuigers.:)

https://www.tubantia.nl/auto/stofzuigermerk-dyson-komt-met-drie-elektrische-auto-s~a65f95e3/

Da's mooi, dan kunnen die de weg mooi schoon zuigen voordat ik er met m'n auto's over rij :)
(Scheelt weer steenslag enz :p )

rke zei:
Je hebt een blikken doos van een paar duizend kilo en je wil die blikken doos verplaatsen. In het ene geval doe je dat met een veredelde oliekachel, in het andere geval met een een accu en elektromotortje.
De verplaatsing van al dat beschermende ijzer vraagt energie. Je maakt mij niet wijs dat de plofmachine vervangen door een batterijtje en elektromotor er voor zorgt dat de verplaatsing van dat ijzer ineens minder energie kost.

Als je het over verplaatsen hebt ja. Als ik in de spits om me heen kijk wordt er daarentegen helemaal niks verplaatst, en staan al die ronkende motoren helemaal niks te doen. Ik kan mij met m’n boerenverstand in zo’n situatie niet aan de indruk onttrekken dat het al een hele verbetering zou zijn als die hele blikken polonaise een elektromotor aan boord zou hebben.

TYN zei:
rke zei:
Je hebt een blikken doos van een paar duizend kilo en je wil die blikken doos verplaatsen. In het ene geval doe je dat met een veredelde oliekachel, in het andere geval met een een accu en elektromotortje.

Als je het over verplaatsen hebt ja. Als ik in de spits om me heen kijk wordt er daarentegen helemaal niks verplaatst, en staan al die ronkende motoren helemaal niks te doen. Ik kan mij met m’n boerenverstand in zo’n situatie niet aan de indruk onttrekken dat het al een hele verbetering zou zijn als die hele blikken polonaise een elektromotor aan boord zou hebben.

Mijn nuchtere boerenverstand zegt me dat ik me veel beter voor of na de spits kan verplaatsen en het werk wat dichter bij huis moet houden... daar is het ronken van mijn diesels al veel efficiënter van geworden.;)

Auto-fan zei:
Je kent duidelijk het merk Toyota niet.

Mijn dagelijkse auto is een Lexus. Er staat hier ook nog een Daihatsu.
Zomaar een voorbeeld welke er al jaren is:
2013_Toyota_Prius_Plugin_01-760x397.jpg

Zolang het geen Tesla heet is het immers niet goed...

Laat mij zien waar ik dat zeg of impliceer.
Dat impliceer je over al je reacties heen. In ieder geval bij mij heb je sterk de indruk van Tesla-aanbidder gewekt. Maar nogmaals: ik ben vooral benieuwd hoe je over de visie van Toyota an sich denkt. Zo gek vind ik die persoonlijk niet.

TYN zei:
rke zei:

Ja ja.. die parkeerplaats die ooit snelweg heette.

Koop een motor, neem een tattoo, kijk stoer en scheur er tussen door. Jammer genoeg worden motorfietsen al jaren (sinds de 50-er jaren) gemaakt op prestaties en niet op rendement waardoor veel motorfietsen slechts 1 op 20 weten te scoren.
Toch zie je speciale modellen en China-scooters (die lui begrijpen het hele feestje eigenlijk beter) die zuinig op stroom of zuinig met een plofmotor rijden. Veel goedkoper, minder vervuiling, minder last van files, minder parkeerproblemen in ruil voor de kreukelzone en de kachel.

Hoewel, die kachel........
8752002_2_Leg_Cover_Beenhoes_Universeel_Zwart.jpg

Het trucje wat veel van de 'een op honderd doehetzelvers' toepassen is de china scooter combineren met de overdekte ligfiets. Je kan het kunstje ook omdraaien: combineer de overdekte ligfiets met het accu-tje van de elektrische fiets. Voor zover ik weet is er nog geen bedrijf wat dit levert.

Precies RKE, goede redenatie (y)
Tenminste gezond verstand laat jij zien, onze NIP is enkel een dwangmatig Tesla fan.

Rke heeft helemaal gelijk. Maar even los van de wettelijke mogelijkheden betwijfel ik wie er hier in een ligfiets stapt, zelfs als die met een verbrandingsmotor uitgevoerd mag worden. Ik weet vrij zeker dat de grootste ev-critici hier dan toch liever in een Tesla stappen.

Gewichtsbesparing is in ieder geval wel een goed uitgangspunt. Een elektrische Donkervoort-achtige lijkt mij wel wat.

Dakloos zei:
Rke heeft helemaal gelijk. Maar even los van de wettelijke mogelijkheden betwijfel ik wie er hier in een ligfiets stapt, zelfs als die met een verbrandingsmotor uitgevoerd mag worden. Ik weet vrij zeker dat de grootste ev-critici hier dan toch liever in een Tesla stappen.

Gewichtsbesparing is in ieder geval wel een goed uitgangspunt. Een elektrische Donkervoort-achtige lijkt mij wel wat.

Vanavond gezien op TV: de monsterfile rukt op: forens rijdt 40 km met de velomobiel

c_alleweder.png

Blackadder the 5th zei:
Dakloos zei:

Vanavond gezien op TV: de monsterfile rukt op: forens rijdt 40 km met de velomobiel

c_alleweder.png
Ik zag ooit regelmatig op werkdagen zo'n ding mij voorbij fietsen. Ik fietste toen dagelijks twee keer 18 km en de eigenaar van dat ding reed mij regelmatig met gemak voorbij. Doordat ik tegenwoordig meer met de auto rij, zie ik hem niet meer zo vaak.

De Twizy is als 'auto' leverbaar. Maar de geringe actieradius en lage topsnelheid zijn een ernstig minpunt om hem als auto te gebruiken. (80 km/uur max en 100 km theoretisch.)
Toch is het een van de weinige auto's die je met een normaal huishoudsnoertje kan opladen.

Het dagelijkse drama van files kan enigszins bestreden worden met schaalverkleining door (motor)fietsen in te zetten. Uiteraard zullen dan opnieuw files ontstaan maar dan bij een verkeersdrukte die een factor hoger ligt dan nu.
In ieder geval heb ik bij mijn nieuwe werkgever bedongen dat ik kilometervergoeding krijg in plaats van een leaseauto. Daarmee heb ik zelf de keuze welk voertuig ik voor het woonwerk ritje neem; de auto, de motor of de trein.

Ook Porsche 911 gaat elektrisch - zegt Porsche

"Twee jaar geleden had ik gezegd: in geen geval. Vandaag zou ik dit niet langer categorisch uitsluiten" geeft de productmanager toe. Om mogelijke misinterpretaties te voorkomen: De Porsche 911, Type 992, komt niet meteen als een elektrische sportwagen. Maar op een gegeven moment zou dat een optie kunnen zijn. Achleitner beschrijft de verandering van zijn inzicht als volgt: "Ik reed het prototype van onze aankomende elektrische ambulance Mission E, en dat was zeer overtuigend. Bovendien is de prestatie van de Porsche LMP raceauto's met hybride aandrijving sensationeel. "Zo snel als zij komt geen auto met pure verbrandingsmotor van z'n plaats. Hoewel hij gehecht is aan de zescilinder boxer, kan hij zich nu een elektrische motor voorstellen in de 911. Het zal daarom een volgende stap in termen van aandrijving maken - als het past bij Porsche en het specifieke karakter van de 911 behouden blijft."

Porsche zal komende decennia gewoon zijn geweldige 6 boxer blijven leveren NIP.
Zelfs diesel staat nog gepland voor de nieuwe cayenne.
Je moet toch nog even geduld hebben dat die droom van je in vervulling gaat.

De wereld om je heen verandert zienderogen en steeds sneller, maar je blijft hardnekkig feitenresistent. Je leest niet eens wat er staat - of je weigert de strekking ervan te aanvaarden. Elke keer als de feiten je niet zinnen bedenk je er een verhaaltje bij waarmee je je angst voor verandering kunt onderdrukken. Je bent een meester in het jezelf voor de gek houden. Je kunt alleen nog maar een discussie voeren op basis van luid verkondigde jij-bakken, want inhoudelijk gaat het je allemaal zwaar boven de pet.

Tegen zoveel botte domheid kan ik niet op.

NIP,

We weten dat u zich nogal verheven voelt boven de rest, u bent vooral een meester in de verheerlijking van het meest saaie vervoersmiddel ooit.
De accu doos op wielen. De wereld om ons heen veranderd helemaal nog niet zo snel als u zou willen, denk daar maar eens aan.

Hij sluit het niet categorisch uit......das niet gelijk aan Porsche levert binnen nu en een paar jaar een EV.

Porsche zei ook (veel punten voor Porsche) dat ze nooit een zelfrijdende auto gingen maken, want dat past niet bij het DNA van Porsche.
Daarentegen als de plannen er zijn een diesel achterin een 911 te leggen dan ineens is de wereld ook te klein want waarom kan dat niet?

Hoe dan ook, ik heb het vaker gezegd, EV is niet perse beter dan een plof motor, de vervuiling is gewoon minder merkbaar en zit meer in bulk en in de productie. Alsmede is het als het dan toch moet, een daily EV 911 net zo leuk als een GT3 voor in het weekend.

Ook Porsche 911 gaat elektrisch - zegt Porsche

"Twee jaar geleden had ik gezegd: in geen geval. Vandaag zou ik dit niet langer categorisch uitsluiten" geeft de productmanager toe. Om mogelijke misinterpretaties te voorkomen: De Porsche 911, Type 992, komt niet meteen als een elektrische sportwagen. Maar op een gegeven moment zou dat een optie kunnen zijn. Achleitner beschrijft de verandering van zijn inzicht als volgt: "Ik reed het prototype van onze aankomende elektrische ambulance Mission E, en dat was zeer overtuigend. Bovendien is de prestatie van de Porsche LMP raceauto's met hybride aandrijving sensationeel. "Zo snel als zij komt geen auto met pure verbrandingsmotor van z'n plaats. Hoewel hij gehecht is aan de zescilinder boxer, kan hij zich nu een elektrische motor voorstellen in de 911. Het zal daarom een volgende stap in termen van aandrijving maken - als het past bij Porsche en het specifieke karakter van de 911 behouden blijft."

Zolang Porsche de oude klanten maar service blijft bieden ...;)

Bofkont zei:
NIP,

Er is er maar eentje die het moeilijk heeft zodra meneer wat tegengas krijgt.
Precies, want zodra zijn stellingen onderuit gehaald worden reageert hij alleen op enkele zinnetjes uit de tekst om die onderuit te halen en inhoudelijk durft hij er niet meer op in te gaan. Ik denk dat Toyota het echt niet zo slecht ziet nl, maar dit past uiteraard niet in het Tesla-straatje van NIP.

Dit is buiten de doos denken. Misschien een personenauto als begeleider er voor en klaar is Clara.

Auto-fan zei:
Bofkont zei:
NIP,

Er is er maar eentje die het moeilijk heeft zodra meneer wat tegengas krijgt.
Precies, want zodra zijn stellingen onderuit gehaald worden reageert hij alleen op enkele zinnetjes uit de tekst om die onderuit te halen en inhoudelijk durft hij er niet meer op in te gaan. Ik denk dat Toyota het echt niet zo slecht ziet nl, maar dit past uiteraard niet in het Tesla-straatje van NIP.
Wij van WC-eend...

Dakloos zei:
Wij van WC-eend...

.... kijken ook absoluut niet verder als de WC-pot, en daarna is onze rommel ook andermans probleem.
Wat dat betreft is er dus niet veel verschil tussen de elektrische auto's en pleeblokjes.:)

Interessant artikel:
https://www.theguardian.com/environment/2018/feb/27/lack-of-models-not-charging-points-holding-back-electric-car-market
'The rise of electric cars in Europe is being hampered by a lack of models for consumers to choose from rather than a lack of public recharging points, according to energy companies and carmakers.'

Hybride probleem met lage temperatuur of normaal volgens de dealer.
Heb je met dit lage temperaturen, dat mijn BMW225EX de motor direct of na een paar 100m aangaat.
Systeem ziet de batterij ook niet, geen actie radius van de EV zichtbaar.
Volgens de dealer is dit normaal bij lage temperatuur, dit om de batterijen op te warmen.
mvg.Frans

Mijn 330e rijdt ook niet of nauwelijks elektrisch na de koude start in deze temperaturen. Batterij moet eerst opgewarmd worden.

Klopt hier ook. De PHEV gebruikt de batterij wel maar minimaal. Wel lekker zo doe ik wel een hele dag met een volle accu:)

NIP, je moet je schamen!
Sta je hier alleen maar te blaten, dat iedereen elektrisch moet gaan rijden,
maar zelf heb je een Daihatsu...

Je bent zeker politicus?

Ik rijd mijn zakelijke kilometers met een diesel en dan heb ik ook nog een oldtimer als hobby. Nu mag ik zeker ook niet vinden dat elektrisch rijden een goede oplossing is?

Eerlijk is eer!ijk, een elektrische wagen ligt voor veel mensen nog ver buiten hun bereik. Betekent niet dat ze de ontwikkeling niet toe mogen juigen.

Blackadder the 5th zei:
Tsja, het ene vinden en het andere doen is niet verboden,
maar echt geloofwaardig komt het niet (meer) over ... ;)

Ik vind een elektrische ligfiets de ideale oplossing voor 'het vervoersprobleem'. Toch rij ik een oude Clio.
Ben ik dan ook niet geloofwaardig?

Ik vind wel dat Nobody in Particular een sterke voorkeur heeft voor producten van Tesla, maar die houding zie ik bij andere forummers ook wel (VAG, bijvoorbeeld).

De discussie over mobiliteit is al jaren gaande en sinds een paar jaar is er interesse van de overheid. De populariteit van 'crisisdiesels' heeft aangetoond dat de overheid een hele sterke invloed heeft op de markt en juist daarom vind ik dat de overheid heel serieus moet nadenken wat zij promoten.
De Tesla promoten, bijvoorbeeld, valt bij mij in de categorie als Maserati's promoten met subsidies en lage bijtelling. Die dingen zijn overdreven duur, overdreven luxe en overdreven zwaar als je kijkt wat de gewone man nodig heeft voor zijn werk en ze verminderen de mobiliteitsproblemen in zeer geringe mate. Daarnaast creeren ze nieuw problemen - denk eens aan het gemis van brandstofaccijns en de extra uitgaves aan subsidies.

Belastingkorting en subsidies zijn imho wel ok, maar dan wel de voertuigen promoten die daadwerkelijk een verbetering zijn ten opzichte van het bestaande wagenpark.

op een Tesla zitten geen subsidies. Alleen belastingkortingen. Maar beginnen over subsidies dat doet het altijd wel leuk in Nederland. Dat is hetzelfde als ik iemand voorbij rijdt met 140 in de PHEV. Dan ben ik een aso want subsidieslurper en hoe haal ik het in mijn hoofd om gas te geven op jullie kosten:)

Overigens zie ik hier alleen maar een sterke afkeer richting VAG hoor.

Elektrisch rijden is nog geen volwaardig alternatief voor rijden op fossiele brandstoffen en of het dat ook gaat worden? Geen idee.

rke zei:
Blackadder the 5th zei:

Ik vind een elektrische ligfiets de ideale oplossing voor 'het vervoersprobleem'. Toch rij ik een oude Clio.
Ben ik dan ook niet geloofwaardig?

Met forummers die van goede wil zijn en hierbij op praktische problemen/bezwaren stuiten heb ik niet zo'n moeite.
Ben zelf sinds 5 jaar in het bezit van een E-bike, en heb daar de nodige autokilometers op de korte afstand mee uitgespaard ... ;)
Een EV is voor mij nog een brug te ver, mede gezien de weinige km's (ca. 8000) die ik met de auto per jaar rijd.
Een auto die niet wordt gebruikt, vervuilt niet ...

Niet? Een beetje EV komt tegenwoordig (theoretisch) toch al zo'n 300km ver?
En tijdens je vergadering of wat dan ook kun je weer bijladen toch?

Als je verder moet dan 300km in 1x moet je er 20minuten laden bij rekenen en dan kun je (theoretisch) weer 240km voordat je weer 20minuten staat. Waar binnen NL maak je zoveel kilometers op 1 dag

Klinkt als een ideale oplossing

joebarteam zei:
NIP, je moet je schamen!
Sta je hier alleen maar te blaten, dat iedereen elektrisch moet gaan rijden,

Kijk eens aan, wat een mooie, zuivere drogreden. Ben je zeker wel trots op, hè?

Deze heet 'tu quoque', ook wel jij-bak. En je geeft er alleen maar mee aan dat je niet in staat bent om over dit onderwerp een dialoog te voeren op basis van goede, inhoudelijke argumenten.

Om er toch nog even inhoudelijk op in te gaan (paerlen voor de zwijnen, maar vooruit):

Ik geef helemaal nergens aan dat iedereen elektrisch moet gaan rijden. Dat maak jij ervan, omdat je dat lijkt te willen horen. Ik post vooral in dit draadje omdat ik de EV-ontwikkelingen interessant vind en omdat ik die wil delen met andere mensen. Maar ik begrijp inmiddels dat dat breed verkeerd begrepen wordt.

maar zelf heb je een Daihatsu...

Ik zal 't je nog sterker vertellen: mijn vrouw heeft de Daihatsu, ik rijd dagelijks in een hybride Lexus en ik heb een schuur vol met oldtimers. Dat laat allemaal onverlet dat ik de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van EV's razend interessant vind. Mag dat alsjeblieft? Of moet ik net zo eendimensionaal en zwart-wit als veel andere reaguurdertjes hier zijn?

Je bent zeker politicus?

En ij bent zeker een groot aanhanger van ad hominem 'argumenten'?

Blackadder the 5th zei:
Dus het is geloofwaardiger wanneer ik roep dat elektrisch rijden niet de toekomst is en daarbij elk serieus onderzoek naast me neerleg?

Lycan Capri zei:
Waarom dan geen hybride voor je zakelijke kilometers??
Een centenkwestie. Er wordt hier altijd graag gedaan alsof elektrisch rijden extreem gesubsidieerd wordt, maar in werkelijkheid is dat nu eenmaal de grijskenteken diesel. (y)

Ik maak overigens ook wel eens gebruik van een elektrische deelauto. Gemiddeld is dat aardig hybride. ;)

Lycan Capri zei:
Niet? Een beetje EV komt tegenwoordig (theoretisch) toch al zo'n 300km ver?
En tijdens je vergadering of wat dan ook kun je weer bijladen toch?

Als je verder moet dan 300km in 1x moet je er 20minuten laden bij rekenen en dan kun je (theoretisch) weer 240km voordat je weer 20minuten staat. Waar binnen NL maak je zoveel kilometers op 1 dag

Klinkt als een ideale oplossing

Het enige wat niet ideaal is, is het prijskaartje. Ik koop voor een paar duizend een prima plofmobiel waar ik nog jaren mee kan scheuren.

Over de subsidies: wat ik begrepen heb, kost een Tesla ongeveer 100.000 euro. Een ondernemer kan hier 60.000 subsidie op krijgen.
Ik weet niet of deze informatie al verouderd is, ik ben niet op zoek naar een auto in die prijsklasse.

300 km enkele reis zou voor mij net voldoende zijn. Maar er is recent een rechtzaak geweest van een Nissan Leaf eigenaar die de auto gekocht had op voorwaarde dat hij minstens de HELFT van de opgegeven actieradius zou halen bij normaal gebruik. Na diverse keren gestrand te zijn, heeft hij een rechtzaak aangespannen dat de auto niet voldeed aan de bij aankoop gestelde eisen.

Dat geeft deze burger geen goed gevoel. Ik kan het naar mijn klanten niet maken om regelmatig te moeten bellen dat ik niet op de afgesproken tijd ergens kan zijn omdat de accu leeg is. Dat zal een, misschien twee keer geaccepteerd worden, maar de derde keer heb ik de verkeerde reputatie.

Ik wil wel ooit een elektrische motorfiets gaan kopen. Maar op dit moment voldoet de Franse plofmobiel en heb ik andere prioriteiten dan zoeken naar ander vervoer.

Terug
Bovenaan