Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Er zijn elektrische koekblikken die je al voor rond de 35000€ koopt

Maar voor dat geld koop je inderdaad veel mooiere plofbakken die veel verder komen en veel sneller weer op 100% van hun capaciteit zitten (in plaats van 80% in 20 minuten)

Dakloos zei:
Blackadder the 5th zei:
Tsja, het ene vinden en het andere doen is niet verboden,
maar echt geloofwaardig komt het niet (meer) over ... ;)
Dus het is geloofwaardiger wanneer ik roep dat elektrisch rijden niet de toekomst is en daarbij elk serieus onderzoek naast me neerleg?

Nee, het is geloofwaardiger als er wordt aangegeven dat er zowel aan EV als ICE haken en ogen zitten, en dat het kiezen voor
de ene of de ander vooral een centenkwestie is.

Als een gemiddelde EV goedkoper wordt in aanschaf en gebruik dan een vergelijkbare ICE, zullen de EV's niet aan te slepen zijn.
Op dit moment is dit alleen te bereiken door extra subsidies/belastingkortingen of wat voor naam je het ook geven wilt te geven
op de EV.
Je zou het geld ook uit kunnen geven aan beter openbaar vervoer (een groot deel ervan rijdt al jaren op elektriciteit)
zodat de auto minder wordt ingezet voor 1-persoons vervoer tijdens de spits.

Nobody in Particular zei:
joebarteam zei:
NIP, je moet je schamen!
Sta je hier alleen maar te blaten, dat iedereen elektrisch moet gaan rijden,

Kijk eens aan, wat een mooie, zuivere drogreden. Ben je zeker wel trots op, hè?

Deze heet 'tu quoque', ook wel jij-bak. En je geeft er alleen maar mee aan dat je niet in staat bent om over dit onderwerp een dialoog te voeren op basis van goede, inhoudelijke argumenten.

Om er toch nog even inhoudelijk op in te gaan (paerlen voor de zwijnen, maar vooruit):

Ik geef helemaal nergens aan dat iedereen elektrisch moet gaan rijden. Dat maak jij ervan, omdat je dat lijkt te willen horen. Ik post vooral in dit draadje omdat ik de EV-ontwikkelingen interessant vind en omdat ik die wil delen met andere mensen. Maar ik begrijp inmiddels dat dat breed verkeerd begrepen wordt.

maar zelf heb je een Daihatsu...

Ik zal 't je nog sterker vertellen: mijn vrouw heeft de Daihatsu, ik rijd dagelijks in een hybride Lexus en ik heb een schuur vol met oldtimers. Dat laat allemaal onverlet dat ik de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van EV's razend interessant vind. Mag dat alsjeblieft? Of moet ik net zo eendimensionaal en zwart-wit als veel andere reaguurdertjes hier zijn?

Je bent zeker politicus?

En ij bent zeker een groot aanhanger van ad hominem 'argumenten'?

Dat je geïnteresseerd bent in de EV-ontwikkelingen, moet je zelf weten, maar je post constant berichten over hoe goed elektrisch rijden is, met "bewijzen", geschreven door mensen die ook pro-elektrisch rijden zijn.
niet pro-elektrisch rijden berichten, die "bewijzen" dat elektrisch rijden helemaal niet zo goed/groen is als jij wilt doen voorkomen, bestook je weer met andere pro-elektrisch rijden berichten.

De rest va je betoog begrijp ik niet en heb niet de behoefte je, voor mij, moeilijke woorden te ontcijferen.
Ik ben maar een simpele boerenl*l en als je met mij iets te melden hebt, graag in simpel boerenl*llen Nederlands.

Dat het breed verkeerd begrepen wordt dat jij niet vind dat elektrisch rijden de heilige graal is van de toekomstige voertuigen, maar dat jij slechts geïnteresseerd bent in de techniek, ligt dan waarschijnlijk toch aan jouw manier van posten.

Blackadder the 5th zei:
Nee, het is geloofwaardiger als er wordt aangegeven dat er zowel aan EV als ICE haken en ogen zitten, en dat het kiezen voor
Dat er aan beide haken en ogen zitten zal hier niemand ontkennen. Ze worden alleen graag een beetje uitvergroot.

joebarteam zei:
Dat je geïnteresseerd bent in de EV-ontwikkelingen, moet je zelf weten, maar je post constant berichten over hoe goed elektrisch rijden is, met "bewijzen", geschreven door mensen die ook pro-elektrisch rijden zijn.
niet pro-elektrisch rijden berichten, die "bewijzen" dat elektrisch rijden helemaal niet zo goed/groen is als jij wilt doen voorkomen, bestook je weer met andere pro-elektrisch rijden berichten.
Ja? Dat noemt men argumenteren...

joebarteam zei:
De rest va je betoog begrijp ik niet en heb niet de behoefte je, voor mij, moeilijke woorden te ontcijferen.
Ik ben maar een simpele boerenl*l en als je met mij iets te melden hebt, graag in simpel boerenl*llen Nederlands.
Jij bent zeker geen politicus?

Dakloos zei:
Blackadder the 5th zei:
Dat er aan beide haken en ogen zitten zal hier niemand ontkennen. Ze worden alleen graag een beetje uitvergroot.

Dat was mij nog niet opgevallen ... ;)

Jammer alleen dat sommigen zichzelf wel heel erg serieus nemen. Een beetje ontspannen met het onderwerp omgaan
zou al veel helpen.

Blackadder the 5th zei:
Dakloos zei:
Blackadder the 5th zei:
Tsja, het ene vinden en het andere doen is niet verboden,
maar echt geloofwaardig komt het niet (meer) over ... ;)
Dus het is geloofwaardiger wanneer ik roep dat elektrisch rijden niet de toekomst is en daarbij elk serieus onderzoek naast me neerleg?

Als een gemiddelde EV goedkoper wordt in aanschaf en gebruik dan een vergelijkbare ICE, zullen de EV's niet aan te slepen zijn.
Op dit moment is dit alleen te bereiken door extra subsidies/belastingkortingen of wat voor naam je het ook geven wilt te geven
op de EV.
Je zou het geld ook uit kunnen geven aan beter openbaar vervoer (een groot deel ervan rijdt al jaren op elektriciteit)
[size=large]zodat de auto minder wordt ingezet voor 1-persoons vervoer tijdens de spits[/size].

[size=x-large]
Bingo.​
[/size]

De auto is een meerpersoons blikken doosje, gemaakt om minstens twee en (wettelijk gezien) maximaal 9 personen te kunnen vervoeren. En er zit een enorme blunderrand aan die in heel veel gevallen het gepruts en geknoei van de doorsnee automobilist kan en moet opvangen. Bovendien hoort het een voorwerp te zijn om mensen te vervoeren en geen wereldverwoestend statussymbool.

Dus: Ga eens een voertuig gebruiken wat geschikt is voor het juiste aantal personen, stop nu eindelijk eens met dat geblunder, gepruts en gekwijl.

Als we dan ook nog (ja wel, ook nog !!!! ) het vermogen aanpassen aan de eisen die de wet aan een voertuig stelt (maximum snelheid is 130 km/uur), zijn we eindelijk een keer zinnig bezig. Daar zouden we subsidie of belastingkorting op moeten geven.

Dit is de ideale auto:
38390912536_8e616c18c3_k.jpg

Is niet voor iedereen ideaal: er zit geen 3-tons trekhaak aan en tevens mis ik 4 m3 inwendige laadruimte en 4wd.:)
Gelukkig kan ik me fulltime prima redden met slechts 2 zitplaatsen, dus lege stoelen vervoeren is niet van toepassing dankzij het bestaan van grijze kentekens.;)

Groene e-bus-armada van honderd voertuigen koerst naar Schiphol

"Doordat de batterijen de eigenschap hebben dat ze zeer frequent en snel geladen kunnen worden, kunnen in de spits zeventig bussen rijden, terwijl er tegelijkertijd dertig worden opgeladen. Zo kunnen ze rouleren."

De e-bussen, gemaakt door fabrikant VDL, kunnen 80 kilometer rijden zonder te 'tanken'.

Niet alleen de range is dramatisch, als ze op diesel zouden rijden hadden ze 30% minder voertuigen nodig gehad?

Carfanatic zei:
Groene e-bus-armada van honderd voertuigen koerst naar Schiphol

"Doordat de batterijen de eigenschap hebben dat ze zeer frequent en snel geladen kunnen worden, kunnen in de spits zeventig bussen rijden, terwijl er tegelijkertijd dertig worden opgeladen. Zo kunnen ze rouleren."

De e-bussen, gemaakt door fabrikant VDL, kunnen 80 kilometer rijden zonder te 'tanken'.

Niet alleen de range is dramatisch, als ze op diesel zouden rijden hadden ze 30% minder voertuigen nodig gehad?

Kan me voorstellen dat ook bij dieselbussen de inzetbaarheid niet 100% is in verband met onderhoud e.d.

Onderhoud kun je plannen buiten de diensturen

Dat er van die electrische bussen meer nodig zijn is niet erg. Ze zijn immers milieu-vriendelijk geproduceerd ;)

Carfanatic zei:
Kan me voorstellen dat ook bij dieselbussen de inzetbaarheid niet 100% is in verband met onderhoud e.d.

uiteraard, maar 30% meer voertuigen o_O En ook elektrische voertuigen hebben onderhoud nodig

Maar wat is dan wel gangbaar? 5%? 10%? Een getal op zich zegt mij niet zoveel, een vergelijking met de huidige situatie wel ...

Blackadder the 5th zei:
Carfanatic zei:

uiteraard, maar 30% meer voertuigen o_O En ook elektrische voertuigen hebben onderhoud nodig

Maar wat is dan wel gangbaar? 5%? 10%? Een getal op zich zegt mij niet zoveel, een vergelijking met de huidige situatie wel ...

Mijn punt is dat je bij dieselbussen geen last hebt van het moeten rouleren, een dieselbus kan gewoon een dag rijden. "...terwijl er tegelijkertijd dertig worden opgeladen. Zo kunnen ze rouleren."

Over bussen uit de roulatie halen voor onderhoud staat niets in het artikel, dat bedenk je er zelf bij.

Carfanatic zei:
Blackadder the 5th zei:
Carfanatic zei:

Mijn punt is dat je bij dieselbussen geen last hebt van het moeten rouleren, een dieselbus kan gewoon een dag rijden. "...terwijl er tegelijkertijd dertig worden opgeladen. Zo kunnen ze rouleren."

Over bussen uit de roulatie halen voor onderhoud staat niets in het artikel, dat bedenk je er zelf bij.

Voor mij is het niet zo belangrijk of het onderhoud (bij diesel) of opladen (EV-bus) is waardoor een bus niet inzetbaar is, wel wat een gangbaar percentage is voor het extra aantal bussen wat je nodig hebt om een dienstregeling in stand te houden ... ;)

Interessant nieuws!
Lynk&Co komt naar Europa.
https://www.ad.nl/auto/het-eerste-chinese-automerk-komt-op-grote-schaal-naar-europa-lynk-enamp-co~a473da0d/

Ach NIP natuurlijk is dat niet zo, het is enkel politiek correct geneuzel.
Men bouwt gelukkig nu nog steeds die magistrale 6 boxer.
En op termijn is waterstof de toekomst.

Ja was mooi, elke 150 km hebben we lekker een hapje gegeten, even 4 uur gewacht, dus zo hadden we een mooi tempo waarbij we dus elke dag 300 km aflegden. We hebben Berlijn even gezien tijdens onze 4 uur durende stop om te laden en daarna zijn we weer naar huis gegaan. Immers moesten de kids wel weer op school zijn op maandagochtend.

Ik zal 't je nog sterker vertellen: mijn vrouw heeft de Daihatsu, ik rijd dagelijks in een hybride Lexus en ik heb een schuur vol met oldtimers. Dat laat allemaal onverlet dat ik de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van EV's razend interessant vind. Mag dat alsjeblieft? Of moet ik net zo eendimensionaal en zwart-wit als veel andere reaguurdertjes hier zijn?

ik wil toch nog even inhaken hierop, los van het eeuwige gezever van voor en tegen elektrisch rijden..

NiP, als je nu eens iets meer tekst bij je linkjes doet, en niet alleen droppen, wordt het ook wat aantrekkelijker. Er zitten genoeg mensen die net als ik EV's best boeiend vinden, maar in dit topic word alles alleen maar gedumpt, en misschien daardoor worden de "tegenstanders" op hun wenken bediend en ontstaat er nooit een goedlopend topic.

Jammer eigenlijk, want de link die Rzasa deelt is heel erg boeiend, maar daar wordt door niemand op gereageerd.

AD zei:
694

[size=large]Nieuwe Nissan Leaf kan niet tegen snelladen[/size]
De Nissan Leaf is nog maar net op de markt, maar wordt volgens de Belgische nieuwssite Autogids nu al her en der op het internet bekritiseerd omdat deze niet om kan gaan met meerdere snellaadbeurten per dag.

Nissan heeft zijn volledig elektrische middenklasser Leaf onlangs compleet vernieuwd en belooft dat deze op alle vlakken beter is dan zijn voorganger, maar dat lijkt niet op te gaan voor het laadvermogen van de auto. Een aantal klanten heeft namelijk ontdekt dat het niet mogelijk is om de auto op één dag meer dan twee tot drie keer op te laden met een gelijkstroom-snellader. Dat is vervelend voor wie van plan is om lange afstanden in korte tijd af te leggen met de auto.

Te warm
Klanten die de auto meermaals aan de snellader leggen constateren steevast dat het laadvermogen pijlsnel afneemt. Het probleem zit hem naar verluidt in de afwezigheid van een temperatuurbeheersing voor de accu. Na een paar snellaadbeurten wordt die daardoor zo warm, dat het laadvermogen kunstmatig moet worden verlaagd van 45 naar 22 kW. Veel klanten hebben dit al ondervonden en hebben hun teleurstelling doorgegeven. Volgens de Belgische site heeft Nissan nog niet officieel gereageerd.
Bron

Jammer, zou toch niet mogen lijkt me. Zonde, want dit soort dingen werken juist het succes van de EV tegen.

Bofkont zei:

Wederom fout, jij blijft maar in die oude batterij doos van je hangen.

Bwahahahaha! Ik heb nog overwogen om 'Kinderachtige jij-bak in 3, 2, 1...' onder m'n posting te zetten. Moet ik in 't vervolg maar gewoon doen, geloof ik, want veel verder gaat je repertoire niet.

Kinderachtige jij-bak in 3, 2, 1....

Pjötr zei:
NiP, als je nu eens iets meer tekst bij je linkjes doet, en niet alleen droppen, wordt het ook wat aantrekkelijker. Er zitten genoeg mensen die net als ik EV's best boeiend vinden, maar in dit topic word alles alleen maar gedumpt, en misschien daardoor worden de "tegenstanders" op hun wenken bediend en ontstaat er nooit een goedlopend topic.

Ik kijk wel link uit. De nieuwsberichten waar ik naar link(te) spreken in dit draadje voor zich. Ik ga niet voorkomen dat verstokte negativo's er alleen uit halen wat in hun negatieve straatje past. Moeten ze vooral doen als ze daar blij van worden.

Als jij - of iemand anders - het belangrijk vindt dat er nadere duiding aan op zich toch heel duidelijke nieuwsberichten moet worden gegeven: wees mijn gast. Misschien weet je iedereen te verrassen door de verstokte negativo's te bewegen tot een goedlopend topic.

Ik vind niet dat ik een negativo ben.

Maar de bezwaren die genoemd worden zijn imho reëel en de reactie is meer van hetzelfde.

De consumenten en de regeerders hebben elkaar in een soort patstelling gewrongen. De regeerders weten dat brandstof niet ideaal is maar de consumenten willen die grote lompe vervoersdozen.

En straks rijdt iedereen in de stad met een (elektrische) fiets en is alles toch goed gekomen.

Bofkont zei:

Wederom fout, jij blijft maar in die oude batterij doos van je hangen.

Bwahahahaha! Ik heb nog overwogen om 'Kinderachtige jij-bak in 3, 2, 1...' onder m'n posting te zetten. Moet ik in 't vervolg maar gewoon doen, geloof ik, want veel verder gaat je repertoire niet.

Ooit gehoord van de 3e wet van Newton?

Blackadder the 5th zei:
Ooit gehoord van de 3e wet van Newton?

Ja hoor, die ken ik wel.

Maar ik zie het verband niet tussen de derde wet van Newton en het dwangmatig jij-bakken van één zielig figuur hier.

ik stel een slotje voor!

wat een kinderachtig kleuter-topic is dit eigenlijk, een voorstander die alleen maar linkjes wil dumpen en meer niet en daardoor de tegenstanders heerlijk voer geeft, en daardoor alleen maar meer tegenstanders creëert.

Jammer eigenlijk, want de EV's zijn ontzettend boeiend, maar op deze manier, geef mijn portie maar aan fikkie. Als je te beroerd bent om inhoudelijk te reageren, alleen maar links wilt dumpen, lopen huilen over de tegenstanders van EV en niet een "gesprek" wilt voeren, jammer dit.

Die linkjes zijn voor mij juist de reden dat ik dit topic nog volg. Staan regelmatige interessante berichten tussen die de voorpagina hier niet halen. Natuurlijk zitten er voor en nadelen aan elektrisch rijden. Maar de 'discussie' hier is nogal veel van hetzelfde, met steeds weer dezelfde argumenten van mensen die het kennelijk graag altijd bij hetzelfde houden...

Het grote probleem hier is dat je alleen maar de voorgespiegelde voordelen mag bevestigen, kijk je echter wat kritischer naar het EV en de mogelijke andere alternatieven (en geef je daar je mening over) dan wordt je al gelijk in het verdomhoekje van de stelselmatige tegenstanders gedrukt.
Alleen wit is goed, zwart is fout en de rest van het kleurenspectrum bestaat domweg niet... slechts 1 mening telt hier maar, deze wordt bevestigd door een zooitje selectief uitgekozen artikeltjes en andere meningen of uitingen worden niet op prijs gesteld.

Geen gezonde basis voor een discussietopic dus, wat dat betreft sluit ik me volledig aan bij Pjötr.

Wat het geheel zo vervelend maakt is de olifant-in-porceleinkast houding van de overheid.

Oh, ev is goed... weet je wat, we smijten er belastingkorting en subsidie tegenaan, dan gaat alles goed komen. En de lagere ambtenaren doen het verhaaltje nog eens dunnetjes over: Wij hebben gehoord dat diesels stinken, dus geen stinkdiesel meer in het centrum.
Met Pasen stookte men een traditioneel vuurtje in het Noordoosten en ook uit Limburg kwamen de klachten over stankoverlast..
Leve het idee van het centrum afsluiten voor stinkdiesels.

Kijken we naar de handel in fietsen, zien we een veel gezondere ontwikkeling. Men koopt tegenwoordig geen fiets meer zonder accu, tenzij als trainingsapparaat. Die fiets kan met het bestaande net opgeladen worden, die heeft een kabouteraccu vergeleken met een auto, hij heeft nauwelijks ruimte nodig en de nieuwste rage van de heren medici (zullen we obesitas-Nederland vertellen dat ze moeten bewegen) is ook gelijk geregeld.

Waarom spelen de overheden niet mee met deze stroming? Zorg voor fietsruimte in de trein, zorg voor goede fietspaden, zorg voor fietsparkeerplaatsen. Geef subsidie aan nieuwe ontwikkelingen in die richting, zoals de elektrische ligfiets en de snelle e-fiets.
Dat geeft minder blik op de weg waardoor busjes en vrachtwagens kunnen opschieten en niet een uur voor een stoplicht staan te walmen.
Daarnaast moet er een hoog, maar voor iedereen gelijk tarief voor de auto komen. Eventueel met een verrekening naar de hoeveelheid CO2 en andere ellende per gereden kilometer maar de huidige situatie is simpelweg onrechtvaardig.

Maar deze discussie is verzand in een welles/nietes spel met als inzet de toekomst van IEDEREEN. Juist dat woordje iedereen moet de aandacht krijgen, niet de status van ikke en ikke alleen. Ik zit niet te wachten op de zoveelste reclame van een fabrikant die de plofmotor vervangt door accu plus elektromotor, dat kunstje heb ik nu wel begrepen.

Jij zit net zo goed in de stank van dit falende idee als ik en alle andere lezers.
Nog even en er komen luchtreinigers in de handel om in de huizen van de happy few te monteren.

Wat? Oh? Die zijn er al.... :cry:
Gauw een bestellen, de stank zal nog wel even blijven.

@Rke, goed verhaal.

Trein als alternatief voor korte vluchten lijkt nog ver weg

Ik blijf het vreemd vinden dat vliegen (op kerosine) in Europa over het algemeen goedkoper is dan dezelfde rit in de (elektrische) trein.

Zolang diezelfde overheid die milieuzones instelt en EV's stimuleert,
Schiphol tegen de klippen op wil laten groeien, blijft het dweilen met de kraan open ... :confused:

Dure treinkaartjes

Toch is van Boxtel optimistisch over de trein als alternatief voor het vliegtuig: "Ik heb vorige week nog met Pieter Elbers van KLM contact gehad. Wij denken echt precies hetzelfde daarover. Hij zegt ook: ik zou dolgraag willen dat de afstanden tot 500 kilometer goed en snel met de trein bereikbaar kunnen zijn."

Wel wil hij zo snel mogelijk met de verschillende partijen om de tafel om onder andere te praten over de prijs van treinkaartjes. "Daar hebben we nog wel een issue. Vliegtickets hebben geen btw, en wij moeten wel btw heffen op de treinkaartjes. Ik zou daar mee een gelijk speelveld willen." Ook hoeven vliegtuigmaatschappijen geen accijns te betalen over de kerosine die vliegtuigen gebruiken. "De enige die dat echt kan beëindigen is de overheid. Die zou moeten zeggen: wij vinden treinreizen voor de korte afstand zo belangrijk, dat er geen verkeerde concurrentie kan ontstaan tussen goedkope vliegtickets en dure treinkaartjes", aldus de NS-topman.

Ik vind wel dat de trein/tram/metro een betere plaats verdient in onze samenleving. Maar ook in deze tak van sport zien we het falen van de overheid; kijk voor de gein eens hoe een trein geconstrueerd is. Waar een vliegtuig (uiteraard) zo licht mogelijk geconstrueerd is, lijkt een trein wel op een oceaanstomer. Je ziet het ook bij botsingen tussen treinen en vrachtwagens: De machinist pakt een busje verf en een kwastje, de vrachtwagenchauffeur krijgt een laatste rustplaats.

Stel je eens voor dat een trein 2 ton per 8 meter weegt (MPV), hoeveel stroom hebben we dan nodig?
Ja, maar de remenergie van de ene trein gaat de andere in.... dat is bijna waar, een DEEL van die energie gaat de andere trein in.

Toch zie ik wel toekomst in een trein, vooral als de trein beter bruikbaar gemaakt kan worden. Nu is een ding wat slechts voor een klein deel van de mensen als acceptabel vervoer kan dienen.
Ik bedoel maar: de keren dat ik van station Zwijndrecht naar een ander station wil reizen zijn op de vingers van een hand te tellen en dan wil ik snel, comfortabel vervoer zonder complexe overstap(on)mogelijkheden en lange wachttijden op een tochtig perron.

Pjötr zei:
ik stel een slotje voor!

wat een kinderachtig kleuter-topic is dit eigenlijk, een voorstander die alleen maar linkjes wil dumpen en meer niet en daardoor de tegenstanders heerlijk voer geeft, en daardoor alleen maar meer tegenstanders creëert.

Jammer eigenlijk, want de EV's zijn ontzettend boeiend, maar op deze manier, geef mijn portie maar aan fikkie. Als je te beroerd bent om inhoudelijk te reageren, alleen maar links wilt dumpen, lopen huilen over de tegenstanders van EV en niet een "gesprek" wilt voeren, jammer dit.

Volledig mee eens!(y)
Ik heb an sich niks tegen EV's,maar begin door bepaalde gedrag van sommige EV-evangelisten hier er wel een hekel aan te krijgen.
Vroeger was het hier een stuk gezeligger op het forum,ik post al niet zo vaak meer,maar zit er aan te denken om er helemaal mee te stoppen,misschien dat er ergens nog een forum is waar alleen echte autoliefhebbers actief zijn.

Blackadder the 5th zei:
@Rke, goed verhaal.

Trein als alternatief voor korte vluchten lijkt nog ver weg

Ik blijf het vreemd vinden dat vliegen (op kerosine) in Europa over het algemeen goedkoper is dan dezelfde rit in de (elektrische) trein.

Zolang diezelfde overheid die milieuzones instelt en EV's stimuleert,
Schiphol tegen de klippen op wil laten groeien, blijft het dweilen met de kraan open ... :confused:

Dure treinkaartjes

Toch is van Boxtel optimistisch over de trein als alternatief voor het vliegtuig: "Ik heb vorige week nog met Pieter Elbers van KLM contact gehad. Wij denken echt precies hetzelfde daarover. Hij zegt ook: ik zou dolgraag willen dat de afstanden tot 500 kilometer goed en snel met de trein bereikbaar kunnen zijn."

Wel wil hij zo snel mogelijk met de verschillende partijen om de tafel om onder andere te praten over de prijs van treinkaartjes. "Daar hebben we nog wel een issue. Vliegtickets hebben geen btw, en wij moeten wel btw heffen op de treinkaartjes. Ik zou daar mee een gelijk speelveld willen." Ook hoeven vliegtuigmaatschappijen geen accijns te betalen over de kerosine die vliegtuigen gebruiken. "De enige die dat echt kan beëindigen is de overheid. Die zou moeten zeggen: wij vinden treinreizen voor de korte afstand zo belangrijk, dat er geen verkeerde concurrentie kan ontstaan tussen goedkope vliegtickets en dure treinkaartjes", aldus de NS-topman.

Die Van Boxtel laat zich wel mooi gebruiken door de KLM. Natuurlijk vindt de KLM dat afstanden tot 500 km goed en snel met de trein moeten kunnen. Dat is namelijk de afstand waarop prijsvechters de complete markt in handen hebben en KLM geen rol van betekenis speelt. Ik ben benieuwd of hij dezelfde mening had gehad als het over een "transatlantische trein" zou zijn gegaan die direct met de cashcows van de KLM zou concurreren.

Los daarvan heeft hij natuurlijk een punt dat de trein in vergelijk met het vliegtuig te duur is. Ik zou voor het gemak best langere afstanden met de trein willen gaan, maar niet als dat 2 of 3 keer zo duur is.

Dakloos zei:
Muddy Bandit zei:
Alleen wit is goed, zwart is fout en de rest van het kleurenspectrum bestaat domweg niet...
Dit geeft inderdaad goed de houding van de tegenstanders hier aan. (y)

Niet van de tegenstanders maar van sommige tegenstanders... en dat geldt voor de sommige voorstanders idem.;)

Ondanks dat ik in dit topic ook al regelmatig als een "tegenstander" van het EV afgeschilderd ben sta ik toch vrij neutraal tegenover het EV.
Voor een deel (met name stads- en kort woon/werkverkeer) kan ik het het EV best als goede oplossing zien (de fiets een nog veel betere oplossing), maar neem dan wel de kleine EV en niet die elektrische statussymbolen die al hun energie alsnog verkwisten aan zinloze topprestaties en een hoop dood gewicht verplaatsen... wat dat betreft zie ik die elektrische Porsche's, Tesla's enz. absoluut niet als een oplossing maar eerder als een prima voorbeeld van hoe schoon je energieverspilling kunt laten lijken.
Voor een ander deel (met name het werk- en vrachtverkeer) zie ik eerder een toekomst voor waterstof.

Voor mijzelf zie ik nog totaal geen mogelijkheden wat betreft het EV, en ik heb ook niet bepaald de indruk dat er heel hard gewerkt wordt om een betaalbare EV op de markt te brengen die goed geschikt is voor het zwaardere werk.
En daarmee doel ik dan op iets met minimaal 1 ton laadvermogen, 3 ton trekgewicht, 4 m3 laadvolume en 4WD met offroadcapaciteiten.
Dit zijn voor mij gewoon noodzakelijke voertuigeisen om mijn werk uit te kunnen voeren, het EV kan dit nog niet bieden (laat staan betaalbaar bieden) dus ik ben wel genoodzaakt om te blijven dieselen ongeacht wat de milieulobby er ook van vindt.

De trein kan een prima alternatief zijn voor het vliegtuig. Met de thalys rij ik in een uur van Rotterdam naar Londen en dan mag ik een minuut voor vertrek op het perron staan en ik sta tien minuten na het uitstappen midden in Londen.

Maar het vliegtuig is veel goedkoper :(

Ik vind Randstadrail een goed alternatief. Het zot tussen tram, metro en trein in en dat is een prima alternatief. Nu nog een handige Harrie die een èp in elkaar prutst waarmee je makkelijk en duidelijk je ov-route zoekt. Zonder app besta je als bedrijf niet meer...

Een soort waze/Maps.google waarmee je van deur tot deur kan navigeren. Maps.google heeft al een voorzichtige aanzet gegeven, je kan daar in voor het OV kiezen.

Blijft gewoon koffiedik kijken, en voorlopig valt of staat het nog met subsidies en regelgevingen... dat er over 3 jaar een aanbodexplosie verwacht wordt wil nog niet zeggen dat er dan ook automatisch overal een afzetexplosie komt.;)

Die verscherpte uitstootnorm in 2021 geldt voor het gehele modellenaanbod in de totale EU, en dat kan dankzij de grote landelijke variaties in subsidies/wetgevingen binnen de EU zo maar betekenen dat in het ene land de ev een verkoopsucces wordt en in het andere land slechts een bijzaak blijft.
De prijs zal voor de meeste consumenten toch bepalend zijn in de keuze tussen fossiel, hybride en ev, en de meeste fabrikanten hebben nu eenmaal de commerciële eigenschap dat ze produceren wat de consument wil kopen.
En in Nederland is de huidige praktijk dat de nieuwe ev slechts eventjes een (voornamelijk zakelijk) succes is dankzij subsidies, maar na een paar jaar gebruik zijn die voordeeltjes al grotendeels verdampt en verdwijnt de ev ook weer net zo snel naar het buitenland als ze gekomen zijn... kortom: last in, first out, en lekker met de oude meuk blijven zitten.

Terug
Bovenaan