Wat het geheel zo vervelend maakt is de olifant-in-porceleinkast houding van de overheid.
Oh, ev is goed... weet je wat, we smijten er belastingkorting en subsidie tegenaan, dan gaat alles goed komen. En de lagere ambtenaren doen het verhaaltje nog eens dunnetjes over: Wij hebben gehoord dat diesels stinken, dus geen stinkdiesel meer in het centrum.
Met Pasen stookte men een traditioneel vuurtje in het Noordoosten en ook uit Limburg kwamen de klachten over stankoverlast..
Leve het idee van het centrum afsluiten voor stinkdiesels.
Kijken we naar de handel in fietsen, zien we een veel gezondere ontwikkeling. Men koopt tegenwoordig geen fiets meer zonder accu, tenzij als trainingsapparaat. Die fiets kan met het bestaande net opgeladen worden, die heeft een kabouteraccu vergeleken met een auto, hij heeft nauwelijks ruimte nodig en de nieuwste rage van de heren medici (zullen we obesitas-Nederland vertellen dat ze moeten bewegen) is ook gelijk geregeld.
Waarom spelen de overheden niet mee met deze stroming? Zorg voor fietsruimte in de trein, zorg voor goede fietspaden, zorg voor fietsparkeerplaatsen. Geef subsidie aan nieuwe ontwikkelingen in die richting, zoals de elektrische ligfiets en de snelle e-fiets.
Dat geeft minder blik op de weg waardoor busjes en vrachtwagens kunnen opschieten en niet een uur voor een stoplicht staan te walmen.
Daarnaast moet er een hoog, maar voor iedereen gelijk tarief voor de auto komen. Eventueel met een verrekening naar de hoeveelheid CO2 en andere ellende per gereden kilometer maar de huidige situatie is simpelweg onrechtvaardig.
Maar deze discussie is verzand in een welles/nietes spel met als inzet de toekomst van IEDEREEN. Juist dat woordje iedereen moet de aandacht krijgen, niet de status van ikke en ikke alleen. Ik zit niet te wachten op de zoveelste reclame van een fabrikant die de plofmotor vervangt door accu plus elektromotor, dat kunstje heb ik nu wel begrepen.
Jij zit net zo goed in de stank van dit falende idee als ik en alle andere lezers.
Nog even en er komen luchtreinigers in de handel om in de huizen van de happy few te monteren.
Wat? Oh? Die zijn er al....

Gauw een bestellen, de stank zal nog wel even blijven.