Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Dakloos zei:
rke zei:
Zet de dikke deur op de Gazelluf. Eentje die met een 250 watt motortje werkt in plaats van de 200.000 watt van een Tesla.

Wordt ie nog gezond van ook......
Waarom dan niet gewoon zelf trappen, zonder trapondersteuning?

Natuurlijk, er zijn altijd weer schonere alternatieven. Maar 20 km heen en terug vind persoonlijk toch net te ver om te fietsen, ook elektrisch. In plaats van klagen dat de EV ook niet heilig is kan ik zo'n project als de Daf van gromsound alleen maar heel erg aanmoedigen. (y)

Ik ben wel benieuwd, waaruit bestaan die ombouwkosten ruwweg?

Ik heb zelf jaren lang twee keer 18 km getrapt en een kennis trapte tot voor kort bijna 40 km enkele reis. Op een niet-elektrische fiets, door weer en wind (de NS heeft een winterregeling. Het wordt drukker, dus maken we de treinen korter...).

Er is een project geweest wat gebruik maakte van de techniek van een elektrische vorkheftruck en een oude Swift. Dit is een ouder project waarbij een oude vorkheftruck gebruik werd.

Om laten bouwen is een dure grap. Wat nu in de markt is, is maatwerk en dat is duur.
De ombouwer is best wel even bezig met allerlei verloopstukjes en aanpassingen.
Als je de beschikking hebt over een goed uitgeruste werkplaats en het zelf kan doen is het makkelijker. Ook als je vooraf weet welke onderdelen nodig zijn, scheelt dat ook een stuk. Je zou voor een soort plofmotor die vaak stuk gaat, vooraf verloopstukken passend kunnen maken.

Er zijn nu al uitzonderingen. Zo maakt Burton een conversiekit voor de Citroen 2CV (en dus ook de Ami) die een een op een vervanging mogelijk maakt. Moet je nog wel even een oude 2CV vinden, rotvrij hoeft niet want Burton kan elk onderdeel leveren behalve een framenummer.

https://www.autoblog.nl/nieuws/verkoop-dieselautos-toch-weer-in-de-lift-114554

autofanaat zei:
https://www.autoblog.nl/nieuws/verkoop-dieselautos-toch-weer-in-de-lift-114554

“Het mag er momenteel misschien iets rooskleuriger uitzien voor de dieselauto, het is allesbehalve zeker dat deze stijging de komende maanden en jaren aan zal houden. Immers, de alternatieve brandstoffen winnen alsmaar aan terrein, ten koste van fossiele brandstoffen. Daarnaast is de kans miniscuul dat de dieselmotor ooit nog op het niveau van enkele jaren geleden zal komen.”

Kortom: heel goed om je aan diesel vast te klampen.

quote:''Ik ben wel benieuwd, waaruit bestaan die ombouwkosten ruwweg?''

Motor, regeldoos, accus. zie website van Heijnsdijk (HE-cars) voor de actuele prijzen. Met dat autootje van 700 kg kan je de kleinste set gebruiken van 15kW motor (= de 30kW op 48V ipv 96V).
De mechanische adapters tussen elmo en koppelingshuis -flens en busje- laat je bij een machinefabriekje maken dat zijn de kosten niet paar honderd eu. Paar meter staalprofiel om die accubak te lassen, handjevol relais en knoppies van de Conrad - ach tientjeswerk. Als gezegd alles bijmekaar met 21% BTW (!) en 1000 eu RDtW omkeurkosten (!) kwam ik op 12k. De ombouw is geen rocket science hoor, elke zelfsleutelaar moet dat kunnen desnoods met een externe helper voor het laswerk. Motor, stuurddoos en accus inpassen, draden aanleggen - klaar. Maar dan de RDtW nog ...

https://gromsound.mfbfreaks.com/33e/33e.htm voor de details.

Veiligheid, inderdaad daarom haal ik de Twingo 1 als alternatief aan, dat is allemaal wat couranter voor de normale gebruiker. Klassiekerliefhebbers zijn wel wat spartaansheid gewend. En die Daf had ik toch al (sinds 1983). Er staat hier om de hoek bij een garage een twingo te koop voor 499 eu, dat valt als eerste aanschaf dan ook wel weer mee.

20 km fietsen door weer en wind naar mijn werk is helaas geen optie, terug zou kunnen dan maakt het niet uit of je bezweet, moe en soms verregend arriveert. Met de bus duurt het nog veel langer, dan toch liever voor 1 eu aan elektriek van deur tot deur met eigen middelen.

Inderdaad,

Het RDW kan best lastig zijn. Volbloed techneuten die niets beters te doen hebben dan andermans noeste arbeid te beoordelen, in de verte lijkt het wel wat op rke... Toch, accu´s kunnen VEEL stroom leveren en de combinatie met de soms hoge spanningen is niet ongevaarlijk.

Voor inspiratie betreffende het ombouwen van plofauto´s naar accubakken kan je ook de diverse forums raadplegen. Bijvoorbeeld https://www.diyelectriccar.com

Toch zou ik de zweterige, soms kletsnatte, optie van de trapfiets niet zo maar overboord zetten. Praat eens met iemand die medisch onderlegd is over de voordelen van een goede conditie.
Je kan altijd nog een mooie geranium kopen en er achter gaan zitten, zelfs als je een goede conditie hebt.

Nobody in Charge zei:
“Het mag er momenteel misschien iets rooskleuriger uitzien voor de dieselauto, het is allesbehalve zeker dat deze stijging de komende maanden en jaren aan zal houden. Immers, de alternatieve brandstoffen winnen alsmaar aan terrein, ten koste van fossiele brandstoffen. Daarnaast is de kans miniscuul dat de dieselmotor ooit nog op het niveau van enkele jaren geleden zal komen.”

Kortom: heel goed om je aan diesel vast te klampen.

Waarom niet... het blijft gewoon een zowel economisch als praktisch rekensommetje, en zolang dat het rekensommetje voor de oliestoker gunstiger uit valt als voor de alternatieve of kwastenreiniger gestookte variant kun je nog prima dieselen...met name voor de kilometervreters is diesel nog steeds veel interessanter als de andere brandstofsoorten.
En tegen die tijd dat het sommetje voor alternatieve energiebronnen gunstiger uit gaat vallen dan schakelt de meerderheid vanzelf wel over, maar dan moeten er ook voldoende en realistische mogelijkheden zijn om op alternatieve energiebronnen te kunnen rijden.

Verder zal er ook voldoende aanbod van alternatieve brandstofauto's beschikbaar moeten komen in de occasionhandel om de oudere fossiele auto's te kunnen verdringen... want niet iedereen wil (of heeft de financiële mogelijkheden om) nieuw te rijden.
En daaraan schort het in Nederland ook nog steeds stevig, want het door Nederland zwaar gesubsidieerde nieuwe spul verdwijnt nu na een paar jaar gebruik nog grotendeels op de export dankzij beschikbare subsidies / voordeeltjes elders, en wat er voor de Nederlandse markt resteert is het aanbod van de oudere fossiele stokers waar de overheden nu juist van af willen.

Muddy Bandit zei:
Verder zal er ook voldoende aanbod van alternatieve brandstofauto's beschikbaar moeten komen in de occasionhandel om de oudere fossiele auto's te kunnen verdringen... want niet iedereen wil (of heeft de financiële mogelijkheden om) nieuw te rijden.
En daaraan schort het in Nederland ook nog steeds stevig, want het door Nederland zwaar gesubsidieerde nieuwe spul verdwijnt nu na een paar jaar gebruik nog grotendeels op de export dankzij beschikbare subsidies / voordeeltjes elders, en wat er voor de Nederlandse markt resteert is het aanbod van de oudere fossiele stokers waar de overheden nu juist van af willen.

Daar wringt de schoen.

De overheid subsidieert zodanig dat ik geneigd ben de strategie 'in het wilde weg' te noemen.

Eerst de crisisdiesel. Zuiniger dan 100 gr CO2/km krijgt verkapte subsidie door een belastingmaatregel in een gedrocht van een belastingwet.
Jammer, gemiste kans om het een keer recht te trekken maar het doel was helder en de maatregel enigszins effectief.

Daarna de subsidie op de soort aandrijving. Als reactie op de uitstootmaatregel werd de meermaals gerepareerde belastingvergissing van 'bijtelling' verminkt met een maatregel betreffende de gebruikte techniek. Half elektrisch, half plofmotor moest de oplossing zijn en die oplossing werd zwaar gesubsidieerd. De fabrikanten misbruikten deze reparatiewet en dus ging de subsidiekraan dicht. Weg hybride slurpdoos.

Nu is er heftige subsidie op de accubak. Op zichzelf is aandrijving middels een accu een heel goed idee en de firma Spijkstaal heeft met haar jarenlange SRV-succes aangetoond dat het prima bruikbaar is. Maar ons gebruik van de botsdoos kent meerdere probleemgebieden dan alleen de uitstoot.

Buiten al deze subsidie om heeft de overheid besloten iets aan de uitstoot te doen. De uitstoot is aan banden gelegd en wederom is op basis van de gebruikte techniek een selectie gemaakt. Voor benzinemotoren is de ouderwetse carburatie in het verdomhoekje gezet en vervangen door geregelde injectie terwijl de uitstoot van diesels middels de grootte van roetdeeltjes aan banden gelegd is. Maatregelen die de oplossing schampen, het zijn geen voltreffers. Bovendien twijfelt de medische wetenschap nog steeds in hoeverre kleinere roetdeeltjes minder schadelijk zijn dan grote.
Inmiddels gaat het aanscherpen van uitstoot steeds verder en nu staat de NOx uitstoot onder druk. Een goede zaak, de zure regen wil niemand terug. Maar of je de fabrikant zelf moet laten meten hoeveel ellende er uit de pijp mag komen....

Daarnaast is er het probleem van de hoeveelheid CO2 die we met zijn allen maken. Zoals Muddy Bandit keer op keer heeft aangegeven is de diesel in sommige toepassingen nog steeds favoriet. Zuinig, (vroeger) betrouwbaar en onverslijtbaar.
Ik denk dat we ook naar onze levensstijl moeten kijken en voor onszelf moeten bedenken of dit naoorlogse model van iedereen zijn eigen meerpersoons botsdoos nog steeds bruikbaar is. Een botsdoos die gebruikt wordt als rijdend kantoor en een botsdoos die heel het wegennet zeker twee keer daags verstopt. En een botsdoos die mensen aanzet tot zo weinig beweging dat welvaartsziekten als obesitas en diabetes steeds vaker voorkomen.

Mensen vergeten in hun verlangen naar status en mooi vers blik dat met iedere nieuwe auto het millieu opgezadeld wordt met een tiental ton CO2 en ontstellend veel 'diverse vervuilingen'. En, net zoals met de rekening van een aannemer, het venijn zit in de 'diversen' post op de rekening, niet eens in die tonnen CO2.

Naast al dit menselijke gekonkel is er een blauw bolletje waar we op moeten leven. Dit blauwe bolletje heeft steeds meer moeite de extravagante levensstijl van slechts een klein deel van de mensheid te verwerken terwijl het grote deel van de mensheid ook zo graag welvarend wil zijn. Met nog geen 10% van de wereldbevolking in (decadente) welvaart verbruiken we al bijna twee keer zoveel als de aarde aankan.

Ik ben zelf niet roomser dan de Paus. Ik neem ook een (bescheiden) vliegvakantie, ik gebruik ook een (oude) botsdoos. Maar ik probeer na te denken over hetgeen ik de aarde en volgende generaties aan doe. Daarnaast besef ik ook dat mijn bijdrage die ene druppel van de 7.500.000.000 druppels is. En dus probeer ik andere druppels te bekeren.
Een taak die eigenlijk bij de overheid ligt.

Een Belgische collega heeft zichzelf een echt milieuvriendelijk voertuig aangeschaft: https://youtu.be/KcP-0t1ybiQ

De Xiaomi m365

Ziet er goed uit, kan makkelijk mee de trein in en je kan hem onder de werkbank of het bureau opladen terwijl jij werkt.

Er is slechts een ambtelijk insectenbevruchtend dingetje...

Het is toch niet alles hosanna voor de electrische auto. In Honkong, waar door het belasting en subsidie beleid al heel wat ev' s rondrijden, steken nu de verzekeraars een spaak in het wiel. Electrische wagens blijken duur om te repareren. AXA heeft alle Tesla verzekeringen opgezegd, de meeste verzekeraars hanteren nu premies die 4 tot 5 keer hoger liggen dan voor vergelijkbare auto's en het eigen risico is opgeschroefd tot soms 130.000 hk$ voor een Tesla, het 20 voudige voor een Mercedes E.

Tesla stelt hoge eisen aan schadeherstelbedrijven. Hoeveel er in Nederland goedgekeurd zijn?

+ Dat andere bedrijven zelf een elektrische auto nog aandurven zal het er niet goedkoper op maken.

Kwestie van tijd voordat ieder serieus schadeherstelbedrijf wel een vakman met kennis van elektrische auto's rond heeft lopen lijkt me.

Dakloos zei:
Tesla stelt hoge eisen aan schadeherstelbedrijven. Hoeveel er in Nederland goedgekeurd zijn?

+ Dat andere bedrijven zelf een elektrische auto nog aandurven zal het er niet goedkoper op maken.

Kwestie van tijd voordat ieder serieus schadeherstelbedrijf wel een vakman met kennis van elektrische auto's rond heeft lopen lijkt me.

Tesla stelt die hoge eisen omdat ze naast de eigen dealers ook de schadereparaties willen doen.

Tesla heeft wel een probleem met het leveren van onderdelen.
https://www.driving.co.uk/news/features/tesla-owners-facing-extended-wait-repairs/
https://www.fool.com/investing/2017/03/07/repairing-my-tesla-model-s-has-been-an-utter-night.aspx
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/repair-time-6-months.112515/
https://forums.tesla.com/forum/forums/replacement-parts-why-are-they-impossible-get

Tesla heeft wel meer problemen:
"Tesla jaagt er 6.500 dollar per minuut doorheen"

Diverse computers, ieder voor zich met complexe software, geheime broncode, geen documentatie, een bijzonder complex netwerk...
Misschien is het wel zo handig dat Tesla zelf zorgt dat het ding weer rijdend geprutst mag worden.

Zelfs een simpel middenklassertje met plofmotor schaamt zich niet voor vijf computers, ik durf niet te gokken hoeveel cpu's een Tesla heeft.

Maar, buiten dat simpele en praktische aanloopprobleem: Autofabrikanten zoals Tesla, Porsche (en menig andere) schuiven het energieprobleem van zich af. Energie komt uit een stopcontact, het is het energiebedrijf wat kabouters mag inhuren om stroom te maken.
'Wij maken geen vervuiling, zoek eens aan de andere kant van het verlengsnoer..... "

Ons stoepje is schoon.

Het klinkt nogal Trumpistisch - als ik eens een nieuwe kreet mag verzinnen.

Faraday Future hit with layoffs, salary cuts in attempt to stay alive

faraday_ff91_sized.0.jpg

Faraday Future is cutting its employees’ salaries by 20 percent, and laying off some others, in an attempt to keep the electric car startup alive as it fights with its main investor, The Verge has learned. It could be a serious blow to the company’s overall goal of shipping the first production versions of its luxury electric SUV, the FF91, around the end of this year.

The austerity measures were announced in an email to staff sent Sunday night and will go into effect next week. Faraday Future will also cut its hourly employees’ wages by 20 percent, according to the email, which was obtained by The Verge.
https://www.theverge.com/2018/10/22/18009658/faraday-future-layoffs-salary-cut-jia-yt-evergrande

Even een nieuwtje vanuit Noorwegen: (misschien niet helemaal in lijn met de laatste berichten hier, maar het gaat tenslotte over elektrisch rijden.)

Er stond vandaag in de krant dat 2019 het laatste jaar wordt dat elektrisch rijden financieel wordt gestimuleerd. Het gratis rijden over tolwegen voor elektrisch aangedreven auto's komt dan te vervallen. Laatste jaar alleen al is er een groei geweest van 25% aan elektrische auto's.

[size=large]Goedkoop elektrisch rijden met fiscale truc[/size]

AMSTERDAM - Een afvalverwerkingsbedrijf heeft een fiscale mogelijkheid ontdekt waardoor het spotgoedkoop wordt met een elektrische auto te rijden. De belastingdienst zou ermee hebben ingestemd.

Spaarnelanden stimuleert werknemers over te stappen op een auto met een stekker en zocht naar mogelijkheden om dat financieel aantrekkelijk te maken.

In het Financieele Dagblad staat hoe dat werkt. Een werknemer, met in het rekenvoorbeeld een salaris van 3500 euro bruto per maand, sluit een private-lease contract. Dat kost 466 euro per maand. De werkgever neemt het contract over in ruil voor aftrek van dat bedrag van het bruto loon. Tenslotte past de werkgever de 4% bijtellingsregel voor privégebruik van de auto bij.

Uiteindelijk kost de elektrische auto de werknemer nog maar 256 euro per maand. Voor werkgevers is de regeling ook nog eens gunstig omdat ze over een deel van het loon geen premies hoeven af te dragen.

Vijftien van de 250 werknemers van Spaarnelanden gebruiken het ’fiscale handigheidje’ zoals het FD het omschrijft nu. De belastingdienst was eerst tegen, maar stemde uiteindelijk toch in. Volgens de krant hebben meer bedrijven de mogelijkheid ontdekt.

[size=small]Bron: Telegraaf.nl[/size]

Boppie zei:
Volt zei:

Je kan zeggen wat je wil, maar dit is compacter dan een pomp met alle bij behoren.

Hoeveel auto's staan er op die parkeerplaats? Hoeveel stroom heb je nodig als iedereen tegelijk wil opladen?

Laat ik de boel eens omdraaien.
Dit is een lijst van de elektriciteitscentrales in Nederland. Laat ik een doorsnee centrale een centrale van 500 Mw noemen - er zijn er maar een paar die meer dan 500 Mw leveren.

Hoeveel auto's kan ik tegelijk opladen met die 500 Mw centrale als ik allemaal 22Kw snelladers toepas?

500.000.000 Watt / 22.000 Watt is voldoende voor ongeveer 23.000 auto's. In Nederland zijn 8.400.000 auto's, dus een centrale (bijvoorbeeld de kerncentrale in Borssele kan 0,3% van het wagenpark tegelijkertijd met een snellader opladen....
Bedenk dan ook dat zelfs een snellader nog een paar uur nodig heeft om een auto op te laden.

[sarcasme]Heren, dit is echt de oplossing ....... [/sarcasme]

Snellader een paar uur nodig? Dacht het niet. Natuurlijk, als iedereen morgen elektrisch gaat rijden hebben we een probleem. De opkomst van de koelkast, tv en computer hebben we ook overleefd. Kwestie van vraag en aanbod.

De oplossing voor het laden van elektrische auto's is juist een mix aan te bieden van snelladen en langzamer laden afhankelijk van de parkeertijd.

"Het doel van de pilot is om te testen of er behoefte is aan snelladen tijdens het doen van de dagelijkse boodschappen, gemiddeld zo’n 30 minuten. Fastned installeert DC snelladers waarmee elektrische rijders in ongeveer een half uur 150 km aan range kunnen laden."

Dat is dus net zoiets als elke dag voor een tientje fossiel gaan tanken i.p.v. de tank vol te gooien... zouden er veel autorijders zijn die dat doen?

Volt zei:
De oplossing voor het laden van elektrische auto's is juist een mix aan te bieden van snelladen en langzamer laden afhankelijk van de parkeertijd.

"Het doel van de pilot is om te testen of er behoefte is aan snelladen tijdens het doen van de dagelijkse boodschappen, gemiddeld zo’n 30 minuten. Fastned installeert DC snelladers waarmee elektrische rijders in ongeveer een half uur 150 km aan range kunnen laden."
Zelfs meneer Fastned heeft geen kaboutertjes op hometrainers in dienst om elektriciteit te leveren.
Die elektrische energie MOET ERGENS gemaakt worden of je het nu langzaam laadt of snel.

Dat meneer Fastned in staat is prachtige snelladers te maken, is al bewezen.

Even vertalen naar termen die een beter begrepen worden: Straks hebben we allemaal een splinternieuwe Ferrari voor de deur en de benzine wordt druppelsgewijs geleverd. Ieder benzinestation levert voortaan de benzine met druppels tegelijk in plaats van de vette straal die we nu kennen.
Dat werkt toch ook niet?

ferrari-f430-spider-c619511122017194322_1.jpg

Kortom: als we allemaal elektriek willen gaan rijden betekent dat veel meer centrales (de foute soort: kolen, gas en kernenergie), een forse investering in het elektriciteitsnet (hoogspanningsmasten, ttransformatorhuisjes, bekabeling) en veel meer laadstations. Daarnaast is onze regering ook nog eens een lobby gestart om alle energie in huis elektrisch aan te leveren. Verwarming en kooktoestellen.

rke zei:
Even vertalen naar termen die een beter begrepen worden: Straks hebben we allemaal een splinternieuwe Ferrari voor de deur en de benzine wordt druppelsgewijs geleverd. Ieder benzinestation levert voortaan de benzine met druppels tegelijk in plaats van de vette straal die we nu kennen.
Dat werkt toch ook niet?
Als je thuis en/of op werk kan tanken, wat maakt het dan uit dat het een paar uur duurt?

Dakloos zei:
Als je thuis en/of op werk kan tanken, wat maakt het dan uit dat het een paar uur duurt?
Je hebt gelijk.

Eigenlijk maakt het niets uit.

Als je in meer dan een maand de accu-auto een uurtje aan de lader mag hangen, dan maakt het niet uit dat je 2 uur snelladen nodig hebt. Gewoon meer dan twee maanden wachten om een paar honderd kilometer te rijden, simpel toch?

Laten we aan de kabouters vragen om zo snel mogelijk centrales, hoogspanningskabels en masten te bouwen.

Noorwegen (wordt vaak als voorbeeld van batterijautoland genoemd) heeft als grote voordelen dat het dunbevolkt is EN dat het waterkracht als energiebron kan gebruiken EN dat het nu al te veel stroom opwekt. Voor de Noren is het een kwestie van de stroomschakelaar naar de buren op uit te zetten.

Nederland is dichtbevolkt en we hebben slechts fossiele en kerncentrales als energiebron. En wij moeten nu al stroom inkopen bij onze buren.

Ik zou eens met de kabouters gaan praten over een stad van elektriciteitscentrales. De Flevopolder is wel geschikt.

Ik begin op een grammafoonplaat met een tik te lijken. Iets uit een andere tijd, iets wat een deuntje speelt wat niemand meer wil horen en bovendien een deuntje wat in herhaling valt.

Je post begint en eindigt goed. Maar wat je tussendoor dan weer schrijft?

rke zei:
Als je in meer dan een maand de accu-auto een uurtje aan de lader mag hangen, dan maakt het niet uit dat je 2 uur snelladen nodig hebt. Gewoon meer dan twee maanden wachten om een paar honderd kilometer te rijden, simpel toch?
In een maand de auto een uurtje aan de lader? Ik ga niet eens vragen waar je de berekening vandaan haalt. Zolang energiebedrijven zich geen zorgen maken bespaar ik mezelf de energie.

Dakloos zei:
Zolang energiebedrijven zich geen zorgen maken bespaar ik mezelf de energie.
Waarom zou het energiebedrijf zich zorgen maken? Er komt zoveel megawatt uit die centrale, deal with it.

Voor het energiebedrijf is dit een gegarandeerde afname van hun product, dat kan alleen als prettig uitgelegd worden. .

Heb je ooit van schadevergoeding gehoord? Ik heb daar met mijn particuliere aansluiting al recht op. Laat staan wat voor claims bedrijven neer kunnen leggen.

AD: "Autorijden wordt straks gratis"

Quote hieruit:

Ook in Groot-Brittannië biedt Nissan al een soortgelijk systeem aan. Monteban: ,,Daar zijn we een samenwerking aangegaan met energieleverancier OVO Energy. De Britse klanten kunnen met korting een V2G-laadstation aanschaffen en ook zij kunnen vervolgens gratis stroom laden, op voorwaarde dat de batterij van de elektrische auto ook energie kan leveren aan het openbare net. Bijvoorbeeld op piekmomenten als de vraag naar stroom erg groot is. Op deze manier wordt de stabiliteit van het openbare stroomnet bevorderd en dat is belangrijk als in de toekomst op sommige momenten misschien wel miljoenen elektrische auto's tegelijk op het stroomnet worden aangesloten.''

Bij het grid-systeem is het dus een vereiste om de stilstaande EV voortdurend aan de laadpaal te hebben staan. Er wordt hierbij vanuit gegaan dat er maar weinig zijn die
hun accu-capaciteit in 1 dag verbruiken en de restcapaciteit van de EV-accu's kan dan worden benut voor het stabiel houden van het stroomnet.

Betekent wel dat voor elke parkeerplaats/garage standaard een laadpaal beschikbaar moet zijn. En niet de eigen EV afkoppelen van het net als de eigen accu vol is ... ;)

Dakloos zei:
Heb je ooit van schadevergoeding gehoord? Ik heb daar met mijn particuliere aansluiting al recht op. Laat staan wat voor claims bedrijven neer kunnen leggen.

Ik heb wel eens van schadevergoeding gehoord. Ik wil je ook alle succes toewensen met je schadeclaim.

Er worden nu al vergunningen voor laadpalen geweigerd omdat er onvoldoende stroom is. Ik heb weinig verstand van schadeclaims maar ik zou zo maar verwachten dat je pas een claim kan indienden nadat je een overeenkomst hebt gesloten waarin de levering gegarandeerd wordt.
Heb jij zo'n (uitgeschreven) overeenkomst met jouw stroomleverancier?
Zo'n grondig dichtgetimmerde overeenkomst dat een handige advocaat er geen wc-papier van maakt?

Anyway, de optelsom is heel simpel. Er is gewoon niet voldoende capaciteit voor alle accubakken met de huidige hoeveelheid elektriciteitscentrales. Als iedereen zijn plofauto inruilt voor een accubak heb je over meer dan het dubbele aantal centrales.

Blackadder the 5th zei:
AD: "Autorijden wordt straks gratis"

Quote hieruit:

Ook in Groot-Brittannië biedt Nissan al een soortgelijk systeem aan. Monteban: ,,Daar zijn we een samenwerking aangegaan met energieleverancier OVO Energy. De Britse klanten kunnen met korting een V2G-laadstation aanschaffen en ook zij kunnen vervolgens gratis stroom laden, op voorwaarde dat de batterij van de elektrische auto ook energie kan leveren aan het openbare net. Bijvoorbeeld op piekmomenten als de vraag naar stroom erg groot is. Op deze manier wordt de stabiliteit van het openbare stroomnet bevorderd en dat is belangrijk als in de toekomst op sommige momenten misschien wel miljoenen elektrische auto's tegelijk op het stroomnet worden aangesloten.''

Bij het grid-systeem is het dus een vereiste om de stilstaande EV voortdurend aan de laadpaal te hebben staan. Er wordt hierbij vanuit gegaan dat er maar weinig zijn die
hun accu-capaciteit in 1 dag verbruiken en de restcapaciteit van de EV-accu's kan dan worden benut voor het stabiel houden van het stroomnet.

Betekent wel dat voor elke parkeerplaats/garage standaard een laadpaal beschikbaar moet zijn. En niet de eigen EV afkoppelen van het net als de eigen accu vol is ... ;)

Het is te mooi om waar te zijn. Dat zal de overheid nooit accepteren. Buiten dat: Op het moment dat het net voluit belast wordt wil je ook met de auto op pad. Het hele stroomnet is nu berekend op de piekbelasting die er is vanaf 6 uur ’s ochtends. Betekend dus ook dat je nooit beschikking hebt over je volle accu. Komt daar bij nog dat door het vele laden en ontladen de levensduur van je accu beperkt wordt. En hoe gaat het met koelen/verwarmen van de accu? Gratis lijkt hier meer een sigaar uit eigen doos.

rke zei:
Dakloos zei:

Ik heb wel eens van schadevergoeding gehoord. Ik wil je ook alle succes toewensen met je schadeclaim.

Er worden nu al vergunningen voor laadpalen geweigerd omdat er onvoldoende stroom is. Ik heb weinig verstand van schadeclaims maar ik zou zo maar verwachten dat je pas een claim kan indienden nadat je een overeenkomst hebt gesloten waarin de levering gegarandeerd wordt.
Jazeker. Heb jij ook een bron voor geweigerde laadpalen wegens onvoldoende stroom?

rke zei:
Zo'n grondig dichtgetimmerde overeenkomst dat een handige advocaat er geen wc-papier van maakt?

Anyway, de optelsom is heel simpel. Er is gewoon niet voldoende capaciteit voor alle accubakken met de huidige hoeveelheid elektriciteitscentrales.
Eens, nu nog niet, dat schreef ik een paar post daarboven al. Ik verwacht echter niet dat energiebedrijven schadeclaims af gaan wachten en vertrouwen op een handige advocaat. Investeren om aan de vraag te blijven voldoen lijkt me een betere strategie.

Dakloos zei:
rke zei:
Dakloos zei:

Jazeker. Heb jij ook een bron voor geweigerde laadpalen wegens onvoldoende stroom?

rke zei:

Anyway, de optelsom is heel simpel. Er is gewoon niet voldoende capaciteit voor alle accubakken met de huidige hoeveelheid elektriciteitscentrales.
Eens, nu nog niet, dat schreef ik een paar post daarboven al. Ik verwacht echter niet dat energiebedrijven schadeclaims af gaan wachten en vertrouwen op een handige advocaat. Investeren om aan de vraag te blijven voldoen lijkt me een betere strategie.

Volgens mij is dit niet iets van de energieleverancier maar heeft het te maken met het netwerk. Zie Boskoop: zonnepark kan niet omdat de capaciteit onvoldoende is. Liander moet een nieuwe aansluiting maken in Zevenhuizen. Door de procedures duurt dit 5 tot 6 jaar!! Wie is dan verantwoordelijk? De overheid of de netwerkleverancier? Of heeft de aanvrager hier ook een verantwoording? Als het netwerkbedrijf op tijd weet van de plannen kom je niet plotseling voor een voldongen feit te staan. Wat ik zie is dat er besloten wordt een zonnepark aan te leggen, de subsidie in gang gezet wordt en aan het eind bedacht dat je een zonnepark niet zomaar op je kabel kan aansluiten. Daar is nogal wat voor nodig: aansluitkast ter grote van een schuur, een kabel naar de hoofdleiding(met veel graaf- en vaak ook nog boorwerk) Dat verhaal blijkt dan nog 2 jaar te duren.
Kortom: aanvrager heeft ook een eigen verantwoording. Claims neerleggen bij een netwerkleverancier vind ik te gemakkelijk. Zo gaat het in Amerika, hier gelukkig nog niet.

Na aanleiding van bovenstaande post even gegoogeld op zonnepark boskoop:

Bijhen: probleem Liander is in alphen urgenter dan elders

quote hieruit:

Het stroomnet is oorspronkelijk gemaakt om energie van gas en kolencentrales naar gebruikers te brengen. Hoe verder van de centrale, hoe dunner de stroomkabel. In dunbevolkte gebieden en aan de zijkanten van het verzorgingsgebied is de kabel daardoor het dunst.

Juist die dunbevolkte gebieden waar een dunne kabel ligt blijken vanwege de gunstige grondprijzen interessant voor met name ontwikkelaars van zonneweiden. Een zonneweide wekt veel stroom op, maar de dunne kabel en achterliggende installaties zijn hier niet op berekend.

Boskoop
Boskoop is zo’n vrij dunbevolkt gebied zonder zware industrie aan de zijkant van het verzorgingsgebied van Liander. Daardoor ligt er een relatief dunne kabel. De uitvoering van het elektriciteitsnet voldeed zeer goed in de situatie waarin er nog geen duurzame opwek bestond. Die situatie is veranderd.

"Wij zijn constructief in gesprek de gemeente Alphen aan den Rijn. De plannen van de gemeente zijn bekend. Wij willen graag van haar weten welke locaties zij aanwijst voor de opwek van duurzame energie. De gemeente zit momenteel midden in dat proces om te komen tot duurzame opwekking op de juiste locaties. Samenwerking en gezamenlijk visievorming is noodzakelijk om de juiste dingen te doen", aldus Hofland.

Gezien bovenstaand bericht vraag ik me af in hoeverre de energiebedrijven/netbeheerders kunnen garanderen dat extra EV's in de toekomst geen probleem zouden zijn.
Men blijkt nu al moeite te hebben om een zonnepark in een dunbevolkt gebied binnen een korte termijn aangesloten te krijgen ...

Blackadder the 5th zei:
Men blijkt nu al moeite te hebben om een zonnepark in een dunbevolkt gebied binnen een korte termijn aangesloten te krijgen ...
Je zegt het zelf al: een dun bevolkt gebied. Hoeveel EV's moeten daar nou helemaal opgeladen worden?

Ongetwijfeld zullen er aanpassingen gedaan moeten worden hoor, maar dat hoeft toch niet allemaal volgend jaar geregeld te zijn? Nu wordt gesproken over 2030 als richtlijn voor alleen nog maar nieuwe auto's op 'schone energie' (kan dus ook nog waterstof of een of andere biobrandstof zijn). Dat is over meer dan 10 jaar. Voor dat dan het merendeel van het wagenpark vervangen is ben je nog een paar jaar verder. Dan heb je toch nog wel even om kabels te vervangen en centrales te bouwen. Glasvezel werd hier binnen een paar weken uitgerold.

zeebra zei:
Claims neerleggen bij een netwerkleverancier vind ik te gemakkelijk. Zo gaat het in Amerika, hier gelukkig nog niet.
Niet eens nodig. Die vergoeding krijg je automatisch. (y)

Dakloos zei:
Blackadder the 5th zei:
Je zegt het zelf al: een dun bevolkt gebied. Hoeveel EV's moeten daar nou helemaal opgeladen worden?

Ongetwijfeld zullen er aanpassingen gedaan moeten worden hoor, maar dat hoeft toch niet allemaal volgend jaar geregeld te zijn? Nu wordt gesproken over 2030 als richtlijn voor alleen nog maar nieuwe auto's op 'schone energie' (kan dus ook nog waterstof of een of andere biobrandstof zijn). Dat is over meer dan 10 jaar. Voor dat dan het merendeel van het wagenpark vervangen is ben je nog een paar jaar verder. Dan heb je toch nog wel even om kabels te vervangen en centrales te bouwen. Glasvezel werd hier binnen een paar weken uitgerold.

Het gaat om het aanpassen van het energienet op de plaatsing van een zonnepark (lees alternatieve energie centrale), niet om het laden van de EV's in dat gebied.
Die paar EV's kunnen waarschijnlijk wel rechtstreeks op de zonnepanelen worden aangesloten. Alleen kunnen die dan niet rijden als de zon het eventjes te lang af laat weten ...
Wat betreft het aansluiten van dergelijke zonneparken zou het handiger zijn deze in de buurt van verouderde (kolen)centrales
te plannen, zodat de aansluiting op het bestaande energienet minder problematisch is. De vraag is dan weer of daar ter plekke wel voldoende ruimte voor is ...

Na de ontdekking van het aardgas in Groningen heeft het nog zeker 25 jaar geduurd voordat iedereen (ook in het buitengebied) was aangesloten.
Een termijn van 10 jaar is helemaal niet zo lang, zeker niet als er infrastructuur vernieuwd/aangepast moet gaan worden.
Wil men de zaak versnellen, dan zal er een soort van Deltaplan voor de energievoorziening moeten gaan maken, waarin alle partijen hun verantwoordelijkheid nemen.

Ik begin te twijfelen of elektrisch rijden wel voor iedereen geschikt is...

https://www.tubantia.nl/auto/foutje-vrouw-probeert-elektrische-auto-af-te-tanken~a999dca3/

Muddy Bandit zei:

https://www.tubantia.nl/auto/foutje-vrouw-probeert-elektrische-auto-af-te-tanken~a999dca3/
:):D

Gelukkig hoor ik hier alle clichés al voorbij komen. Eerst waren het de BMW rijders, toen de Audi rijders en nu weer de Tesla's en PHEV's.

michel1975 zei:
Muddy Bandit zei:

:):D

Gelukkig hoor ik hier alle clichés al voorbij komen. Eerst waren het de BMW rijders, toen de Audi rijders en nu weer de Tesla's en PHEV's.
Ik ken het cliche van het irritante weggedrag van deze groep bestuurders, maar ik snap de connectie met het zoeken naar een tankdop bij een Tesla niet zo.

Zo vol heb ik het nog niet eerder gezien bij een Fastned. Je zal maar MOETEN laden, dan kan je wel een uurtje uittrekken voordat je aan de beurt bent.

Blackadder the 5th zei:
Dakloos zei:
Blackadder the 5th zei:

Het gaat om het aanpassen van het energienet op de plaatsing van een zonnepark (lees alternatieve energie centrale), niet om het laden van de EV's in dat gebied.
Die paar EV's kunnen waarschijnlijk wel rechtstreeks op de zonnepanelen worden aangesloten. Alleen kunnen die dan niet rijden als de zon het eventjes te lang af laat weten ...
Wat betreft het aansluiten van dergelijke zonneparken zou het handiger zijn deze in de buurt van verouderde (kolen)centrales
te plannen, zodat de aansluiting op het bestaande energienet minder problematisch is. De vraag is dan weer of daar ter plekke wel voldoende ruimte voor is ...

Na de ontdekking van het aardgas in Groningen heeft het nog zeker 25 jaar geduurd voordat iedereen (ook in het buitengebied) was aangesloten.
Een termijn van 10 jaar is helemaal niet zo lang, zeker niet als er infrastructuur vernieuwd/aangepast moet gaan worden.
Wil men de zaak versnellen, dan zal er een soort van Deltaplan voor de energievoorziening moeten gaan maken, waarin alle partijen hun verantwoordelijkheid nemen.

Vergeleken met de elektrische transitie was de aardgastransitie een makkie. Door de enorme toename van leveranciers van elektriciteit, de grote toename van de vraag en de niet gegarandeerde levering van wind- en zonne energie maakt deze transitie, zacht gezegd, een hele grote uitdaging.

Kom tegenwoordig tijdens mijn WW veel EV’s tegen. Ik rij er zelf ook 1. Ik vind het leuk om te zien! Snelladenof uberhaupt extern laden heb ik nog nooit gedaan. Denk dat dit hooguit bij een weekend weg oid nodig is. Daarnaast: we vliegen altijd, maar lijkt me leuk om het als uitdaging toch te doen. Woon-werk is ongeveer 200 kilometer, bij thuiskomst heb ik nog zo’n 200-225 km range over. Met etentjes etc redden we het ‘s avonds makkelijk. Daar heb ik me bij het bestellen nog wel even druk over gemaakt. Het valt mij alles mee en ik vind de ontwikkeling leuk om te volgen. Wel vind ik het vreemd dat er nog <60kwh auto’s op de markt komen. Ik denk dat 60-80 kwh toch wel zo’n beetje de standaard moet worden.

Pos 6724056 zei:
Kom tegenwoordig tijdens mijn WW veel EV’s tegen. Ik rij er zelf ook 1. Ik vind het leuk om te zien! Snelladenof uberhaupt extern laden heb ik nog nooit gedaan. Denk dat dit hooguit bij een weekend weg oid nodig is. Daarnaast: we vliegen altijd, maar lijkt me leuk om het als uitdaging toch te doen. Woon-werk is ongeveer 200 kilometer, bij thuiskomst heb ik nog zo’n 200-225 km range over. Met etentjes etc redden we het ‘s avonds makkelijk. Daar heb ik me bij het bestellen nog wel even druk over gemaakt. Het valt mij alles mee en ik vind de ontwikkeling leuk om te volgen. Wel vind ik het vreemd dat er nog <60kwh auto’s op de markt komen. Ik denk dat 60-80 kwh toch wel zo’n beetje de standaard moet worden.

Nee absoluut niet. Het gaat ook om efficiency, de WLTP score van een e-Niro is beter dan die van een gelijkwaardige Leaf. En dan heeft die eerste een kleiner accupakket. En dan kun je zeggen ja maar das maar 800 Wh. Oke maar als je rekent met 135 Wh per km volgens de WLTP is dat kleine stukje bijna 6 km waard.

Voor mijn oma zou ongeveer 40 kWh een ideale optie zijn als ze toch nog een grote auto nodig heeft. Een klein autootje met een mooie aerodynamische vorm en een theoretisch WLTP verbruik van 100 of 90 Wh per km zou resp. 30 kWh of 27 kWh nodig hebben om een WLTP score van 300 km te halen. Dat gekoppeld aan een snellader op 80 kW zou je dat kleine pakketje in net geen 23 minuten vol hebben. Nou ja ze moet nu al geen 300 km gaan rijden met die auto, eigenlijk moet je sowieso ff een pauze hebben na 300 km rijden, dan is je pakket zo vol en kun je weer door.
Accu's zijn zwaar he. De Leaf gebruikt nu accu's die 224 Wh/kg hebben, Tesla Model S zit, afhankelijk van de uitvoering, op 214 Wh/kg of 243 Wh/kg. Dus een pakket voor de Leaf van 60 kWh weegt daarom ook 268 kg waar de 40 kWh 179 kg meezeult. Verschil is 89 kg! Dat was vroeger minimaal 1 belastingschaal he. ;)

Daarbij laden is niet gelijk aan tanken, als jij arriveert op kantoor met een halfleeg accupakket, hem op 22 kW (AC) kan laden en dan om 2 uur wegrijd naar een vergadering is je accupakket ook vol, 3 uur later na je vergadering rijd je naar huis, alweer met vol accupakket. etc. etc.

En dan kun je nog degradatie meenemen.....het is allemaal niet zo simpel. ;)

BENZine zei:
Weer even met de voeten op de grond
EV ?? Leuk en aardig, maar nog geen serieus alternatief voor de traditionele brandstofauto. Nog lang niet.

Ik ben best wel pro EV omdat ik erg (elektro)technisch ben en kijk regelmatig of het wat voor me is. Maar vandaag las ik ook weer wat tegenvallers op een Tweakers Kona/Niro draadje, dit zijn toch erg moderne EVs met Tesla formaat accu's van 64kWh (de kleinste model S heeft/had 60kWh, maar de meeste 85-100kWh)

"De rit van Almere naar Elst was met 210 [range] te gaan en 105 [km werkelijk] te rijden een eitje dacht ik. Maar dat liep snel terug en het duurde denk ik even voor de batterij warm was en de extra drain ophield." (45km over uiteindelijk, dit was afgelopen zondag begreep ik met een klein beetje vorst)

"Jammer, ik kreeg mijn nieuwe auto met maar 90km accurange" (De beste eigenaar moet dus eerst 4-5 uur laden voor z'n eerste echte rit of met samengeknepen billen naar een snellaadstation áls je dat durft als beginner met je nieuwe auto en verse laadpas.)

"Van Amsterdam naar Maastricht ... 4u52 inclusief 40 minuten laden." (Dat vind ik toch voor een weekendje weg een pittig oponthoud, ja je moet elke 2 uur 'even een kopje koffie doen' maar ik zou toch liever 5 minuutjes even wat liters bijtanken of toch maar even doorrijden en/of van chauffeur wisselen)

"Je kan niet met 3 fasen laden, dus je moet de meter upgraden naar 3x 35A" (Dat is een paar tientjes per maand extra vastrecht)

Terug
Bovenaan