rke zei:
....
In die berekening stel je het rendement van een klassieke plofmotor EN van een kolencentrale op 100%. Ze komen geen van beide zelfs maar in de buurt (50% voor de kolencentrale, 35 ~ 40 % voor de plofmotor).
Ow ik heb misschien een deel van het draadje gemist, ik berekende puur naar die 63kWh/100km toe. Je zou kunnen zeggen dat een heel goede brandstofcel (voor benzine) misschien wel 500km kan rijden met 7 liter benzine.
rke zei:
Maar het feit blijft dat uitstoot besparen door schaalverkleining nog de meest effectieve methode is om aan CO2 reductie te doen. Al is het maar omdat een 400 kg zware BMW Isetta veel minder staal (wat allemaal gesmolten en bewerkt moet worden) nodig heeft dan een moderne 1-serie. Je laat ongeveer net zo veel CO2 maken bij de bestelling van een nieuwe plofauto als wanneer je 70.000 km rijdt met een auto zoals we die nu kennen. Een auto met een accu kan dat grapje nog beter, daar komt nog eens tien ton CO2 voor de accu bij.
Ik zou daarom willen pleiten voor modernisering en beter onderhoud van de huidige serie auto's en onszelf richten op de veel zuinigere micro-auto's.
En ja, een plofmotor is meer geschikt als kachel, daarom heb ik het wel eens over die oliekachel in het vooronder. Er zijn tuinbouwers (geweest ? ) die hun elektriciteit opwekken met een plofmotor en de restwarmte gebruiken als kasverwarming.
Ja lichter is altijd beter, elektrische scootertjes, twizzies e.d. zijn altijd beter dan Leafs, Ipaces, Model S/X etcetera. Je kan gaan denken aan die Nuon Solar wagens van 100kg, daar is ook een 'gezinsversie' van die weegt ook niet meer dan 400kg schat ik.
Helaas wil de veiligheid en comfort ook iets. Geluidsisolatie, airbags, airco, geventileerde stoelen met 8 elektromotoren, automatisch inklappende deuren, spiegels, kleppen, etcetera.
Tuinders doen het nog efficienter: Ze stoken aardgas in een gasturbine, de CO2 en warmte én elektra gaat de kas in, de overproductie gaat het net op. Het is in sommige tijden zo interessant dat tuinders de turbine puur voor de elektra draaien. Een jaar of tien geleden was het zo populair dat de energie het Westland niet uit kon vanwege te weinig kabels.
rke zei:
Dat grapje is ook het voornaamste argument om nu al op warmtepompen voor huizen over te stappen: Tweederde deel van de huizen verwarm je met warmtepompen, een derde deel met de restwarmte van de centrale. Je gebruikt 15 Kw per huis om 30 Kw warmte te verpompen en die 15 Kw levert ook 15 Kw restwarmte op wat nu in koeltorens verdwijnt. Plus dat je dan kernenergie kan gebruiken (in een centrale die dicht bij een woonwijk staat.... dat wel. )
Er zijn tegenwoordig wel experimentele methodes om kernenergie veel veiliger te gebruiken dan we nu industrieel doen. Met name het grapje waar Tjernobyl aan ten onder gegaan is (reactie niet meer onder controle, ontploffing met radioactieve wolk) schijnt hiermee verleden tijd te zijn. Maar kernenergie blijft voorlopig nog een heel gevaarlijk spelletje.
Ja hier moet ik toch wat marketingpraat uit je betoog filteren. Een warmtepomp kan lang niet altijd de warmte verdubbelen. Net zoals heel veel zonnepanelen je ook niet gaan helpen met je EV ritjes van november tot maart (én die panelen moet ook nog gefabriceerd worden) zoals ze ook niet helpen als je de EV in juni na 20:00 parkeert en wil opladen voor de volgde dag om 8:00.
Ik vind het eerlijk gezegd allemaal 'in de waan van de dag'. Energie is absoluut geen probleem (kolen, gas, olie, PV, kern, wind). Schone energie ook niet (PV panelen gaan immers 30 tot 40 jaar mee en worden alleen maar beter).
Kernenergie is absoluut veilig. De enige serieuze ramp was Tjernobyl en daar waren procedures, controles en werkverhoudingen volledig van de kaart. Laten we niet vergeten dat er zo'n 450 reactors al tig jaar prima draaien en dat deze techniek en werkwijzen alleen maar veiliger worden.
Het stoort mij vooral dat er inderdaad vol wordt ingezet op zware Tesla's en zonnepanelen. Terwijl diezelfde huishoudens bakken vol energie verspillen omdat ze amper weten hoe hun thermostaat en CV werkt. Zoek maar eens op CV tuning op tweakers, je zal zien dat er echt een hoop energie te besparen is met zo goed als geen uitgaven.
Vergis je ook niet in het verbruik van een Tesla die stilstaat, die staat 's winters ook gewoon lekker zijn accu warm te houden voor eventueel vertrek.