Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

V0RQ zei:
BENZine zei:
Weer even met de voeten op de grond
EV ?? Leuk en aardig, maar nog geen serieus alternatief voor de traditionele brandstofauto. Nog lang niet.

Ik ben best wel pro EV omdat ik erg (elektro)technisch ben en kijk regelmatig of het wat voor me is. Maar vandaag las ik ook weer wat tegenvallers op een Tweakers Kona/Niro draadje, dit zijn toch erg moderne EVs met Tesla formaat accu's van 64kWh (de kleinste model S heeft/had 60kWh, maar de meeste 85-100kWh)

"De rit van Almere naar Elst was met 210 [range] te gaan en 105 [km werkelijk] te rijden een eitje dacht ik. Maar dat liep snel terug en het duurde denk ik even voor de batterij warm was en de extra drain ophield." (45km over uiteindelijk, dit was afgelopen zondag begreep ik met een klein beetje vorst)

"Jammer, ik kreeg mijn nieuwe auto met maar 90km accurange" (De beste eigenaar moet dus eerst 4-5 uur laden voor z'n eerste echte rit of met samengeknepen billen naar een snellaadstation áls je dat durft als beginner met je nieuwe auto en verse laadpas.)

"Van Amsterdam naar Maastricht ... 4u52 inclusief 40 minuten laden." (Dat vind ik toch voor een weekendje weg een pittig oponthoud, ja je moet elke 2 uur 'even een kopje koffie doen' maar ik zou toch liever 5 minuutjes even wat liters bijtanken of toch maar even doorrijden en/of van chauffeur wisselen)

"Je kan niet met 3 fasen laden, dus je moet de meter upgraden naar 3x 35A" (Dat is een paar tientjes per maand extra vastrecht)
300 km range dus met deze kou, en waarschijnlijk nog meer. Vind ik niet slecht. Dat je op een rit van bijna 5 uur moet pauzeren lijkt mij niet erg. Dat doe je normaal ook al. Wat dat betreft zijn deze auto’s wel echt een serieus alternatief. Grootste probleem is de verkrijgbaarheid en de prijs. Die is voor een particulier nauwelijks betaalbaar.

BENZine zei:
Weer even met de voeten op de grond

EV ?? Leuk en aardig, maar nog geen serieus alternatief voor de traditionele brandstofauto. Nog lang niet.

Het zoveelste artikeltje met zo'n triest figuur die z'n verse aankoop blijkbaar niet heeft afgestemd op z'n normale autogebruik... impulsief status aankoopje, of was de uitslag van z'n financiële rekensommetje toch iets belangrijker als de rest?
Ik heb er absoluut geen medelijden mee, ik koop ook geen Nissan Micra als ik weet dat ik ook aanhangers van 3 ton moet verplaatsen.

De elektrische auto is nog steeds een voertuig geschikt voor stadsverkeer en korte afstanden. Datgene waarvoor hij meer dan 100 jaar terug ook al geschikt voor was. Het is een grote scootmobiel, een rijdende werkplaats voor in de stad, boodschappenservicekar, arts en ambulance vervoer, melkboerkar....

Maar voor de kilometervreter (waarvoor hij nu gepromoot wordt dankzij de belastingtrucjes en bijtellingen) misschien wat minder.....

En dat kacheltje wat kan werken dankzij het verbrandingsmotortje in het vooronder... heerlijk. Zeker met de vorst van vanmorgen.
Maar, er is een oplossing voor de laadproblemen:

https://youtu.be/iEjTwsfqHOY

En dat kacheltje wat kan werken dankzij het verbrandingsmotortje in het vooronder... heerlijk. Zeker met de vorst van vanmorgen.

De meeste elektrische auto's zijn (via app oid.) voor te verwarmen met een timer.

rke zei:
De elektrische auto is nog steeds een voertuig geschikt voor stadsverkeer en korte afstanden. Datgene waarvoor hij meer dan 100 jaar terug ook al geschikt voor was. Het is een grote scootmobiel, een rijdende werkplaats voor in de stad, boodschappenservicekar, arts en ambulance vervoer, melkboerkar....

Maar voor de kilometervreter (waarvoor hij nu gepromoot wordt dankzij de belastingtrucjes en bijtellingen) misschien wat minder.....

https://youtu.be/iEjTwsfqHOY

:rolleyes:

32955799418_0969e2729d_c.jpg

Vergt een beetje oefening maar dan kan het prima.

rke zei:

Binnen Nederland zijn de afstanden altijd kort, dus prima geschikt. Vergt af en toe alleen wat lenigheid van geest. Ik zie nu een veelrijder die in een Golf E is gestapt. De afstand die daarmee gereden kan worden is nog een stuk kleiner. Ik hoor nog geen klachten. Komt waarschijnlijk door het netto extra inkomen vanwege de lage bijtelling.

zeebra zei:
rke zei:

Binnen Nederland zijn de afstanden altijd kort, dus prima geschikt. Vergt af en toe alleen wat lenigheid van geest. Ik zie nu een veelrijder die in een Golf E is gestapt. De afstand die daarmee gereden kan worden is nog een stuk kleiner. Ik hoor nog geen klachten. Komt waarschijnlijk door het netto extra inkomen vanwege de lage bijtelling.

Je vertelt dit verhaaltje tegen iemand blij is als hij dagelijks maar 150 km hoeft te rijden. Met de huidige stand van de techniek is die 150 km nog steeds een uitdaging, de verhouding tussen de range-belofte en de werkelijke range ligt nog steeds erg scheef. Men belooft vijfhonderd kilometer maar in praktijk blijkt de helft vaak niet haalbaar.
En nu het ook nog eens goed koud is, is het nu precies het moment waarop het leedvermaak van de oliestokers van de voorbijvliegende botsdoosjes afdruipt.

Als je daarbij bedenkt dat er een paar honderd kilo accu in zo'n botsdoos gefrommeld moet worden.... Accu's gebouwd met metalen waarvan sommigen zo zeldzaam zijn dat ze duurder dan goud zijn. Accu's waardoor mensen een levensverwachting van ongeveer 25 jaar voor lief moeten nemen voordat ze aan de vervuiling bezwijken.
Zelfs de slaven van de gouden eeuw hadden een hogere levensverwachting en...... die vervuiling komt vanzelf "onze' kant uit.

Koude temperatuur hebben absoluut een grote invloed op het bereik van EV's. Maar als je ziet hoe populair Tesla's zijn in Noorwegen, moet dat voor de gemiddelde Nederlander (hogere temperaturen, kortere afstanden) nog wel te doen zijn.

De kritiek op de accu is dan natuurlijk ook van toepassing op telefoons, tablets, laptops en allerlei andere apparatuur.

Dakloos zei:
De kritiek op de accu is dan natuurlijk ook van toepassing op telefoons, tablets, laptops en allerlei andere apparatuur.

Dat is correct maar gelukkig weegt de accu van mijn smartphone of laptop geen 800 kg. Maar je hebt wel gelijk, een laptop zou prima kunnen functioneren zonder accu. Als je een beetje aan planning doet en de vergaderruimte wat stopcontactjes heeft, is een goed werkende accu niet nodig. Hoeveel IT-ers lopen er niet rond met een laptop waarvan de accu nauwelijks nog werkt?

Clean Technica publiceerde onlangs een aantal artikelen, die voor de EV-geinteresseerde buitengewoon lezenswaardig zijn.

https://cleantechnica.com/2019/02/25/the-osborne-effect-on-the-auto-industry/

Dit artikel is een prognose wat de auto-industrie in z'n algemeenheid te wachten en hoe de transitie naar EV zal verlopen. Ook voor EV-sceptici zeer aan te raden.

https://cleantechnica.com/2019/02/24/china-ev-forecast-50-ev-market-share-by-2025-part-1/
https://cleantechnica.com/2019/02/24/china-ev-forecast-50-ev-market-share-by-2025-part-2-consumer-demand/
https://cleantechnica.com/2019/02/24/china-ev-forecast-50-ev-market-share-by-2025-part-3-ramping-production/

Drie artikelen over de specifieke situatie in China.

Veel leesplezier! :cool:

We would be more than happy to translate the rule to this forum, especially the bit where is says surveys are not allowed.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Wittema86 zei:
Vraagje.. kopen jullie auto laadkabels bij de fabrikant of werken die van https://www.4ev.nl/laadkabels ook prima?

Even zonder gekheid...ik heb een laadkabel van 4EV.

Hij werkt gewoon helemaal niet kwam ik laatst achter. :confused:
Daarna heb ik ze gebeld en kreeg ik te horen dat mijn stopcontact foutief was. Dus nu moet ik hem van deze fabrikant uitproberen bij een publieke laadpaal. Maar ze willen deze kosten niet vergoeden. Ik vind dat vrij apart maar goed, dat zal dan wel aan mij liggen.

Nico GTR zei:
Wittema86 zei:
Vraagje.. kopen jullie auto laadkabels bij de fabrikant of werken die van https://www.4ev.nl/laadkabels ook prima?

Even zonder gekheid...ik heb een laadkabel van 4EV.

Hij werkt gewoon helemaal niet kwam ik laatst achter. :confused:
Daarna heb ik ze gebeld en kreeg ik te horen dat mijn stopcontact foutief was. Dus nu moet ik hem van deze fabrikant uitproberen bij een publieke laadpaal. Maar ze willen deze kosten niet vergoeden. Ik vind dat vrij apart maar goed, dat zal dan wel aan mij liggen.

Dat bedrijf is toch geen fabrikant maar een snoerdozenschuiver, lijkt mij?

Ik zou het gewoon terugsturen.. ze zijn er erg 'soepel' mee, lees ik. ;)

4ev.nl zei:
(..) Iedereen kan van gedachten veranderen!

Heeft u het verkeerde artikel besteld of bent u gewoon van gedachten veranderd? Ruilen of retourneren is bij ons nooit een probleem, mits we de artikelen in een verkoopbare staat terug ontvangen.

Zorgt u er bij het terugsturen voor dat u de verzending voldoende frankeert en gebruik maakt van een verzendmethode met tracking code. Wij kunnen geen verantwoordelijkheid nemen voor zoekgeraakte of niet bezorgde artikelen.

Retourneren is bij ons ook na de wettelijk voorgeschreven 14 dagen mogelijk. Wij zullen elk retourverzoek overwegen, ongeacht wanneer het artikel aangekocht is.

Aan de andere kant.. welke kosten heb je nou bij een publieke laadpaal?
1x starttarief indien de kabel ook daar geen stroomoverdracht doet.. en anders heb je 1x starttarief + wat € 's voor een paar KW's. Immers, volledig opladen hoeft niet want de werking van de kabel is dan immers aangetoond.. toch?

Ik zou de kabels in ieder geval kopen op een adres dat door de leverancier van de auto erkend wordt. Kan wellicht via de installateur die een laadpunt (in opdracht van autodealer / importeur) verzorgt.. Inmiddels mag toch wel bekend zijn wie werkend spul verkoopt en wie niet, in EV kabel land, lijkt mij.

4EV laadkabel + een stopcontact lader gekocht, volgende dag ontvangen. Werkt top. Mooie van die stopcontact lader is dat je via normaal stopcontact op 3,7kw kan laden... zit een temperatuur sensor in.

Dank voor de review, ik heb de reclame maar even weggehaald.

Ivanov
AutoWeek Moderator

^^^ Het werkt nog steeds naar tevredenheid?

``~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Even iets anders: ik hoorde zondagmorgen op de radio (1) een item over de eigenbouw van windmolens, voor energielevering, in de jaren 70.

Daarin werd ook het verhaal vertelt van een garagehouder uit 's Heerenbroek die een elektrische aangedreven NSU (2 deurs) gebouwd had voor de zondagse ritten naar zijn ouders. Het was in de tijd van de oliecrisis, brandstof op de bon en autoloze zondagen. De beste man had op zo'n autoloze zondag een lekke fietsband gekregen en had daardoor al snel 'tabak' van fietsen. Daarom bouwde hij een elektrisch aangedreven auto, windmolen op het dak van de auto :eek:, batterijen onder de achterbank en bereikte daarmee een afstand van zo'n 32 kilometer. Met toestemming van de plaatselijke hermandad mocht er dus ook op zondag gereden worden. :cool:

Hoor het verhaal via onderstaande link (ongeveer middenin de uitzending)
https://www.vpro.nl/programmas/ovt/speel~RBX_VPRO_15472294~het-spoor-terug-de-windrevolutie~.html

Bijzonder verhaal, hopelijk komt er nog iets van beeldmateriaal ervan op internet beschikbaar?

Elektrische auto's bestaan al sinds 1910, zo bijzonder is dat niet. Spijkstaal is beroemd geworden met haar elektrische SRV-wagens (de melkboer)

Hoeveel zonnecellen heb ik nodig voor mijn auto. Ga voor de grap vooral eens tellen in de buurt hoeveel zonnecellen er op een doorsnee huis liggen. De TU in Eindhoven heeft "Stella" gebouwd die een eigen zonnecelletjes heeft en bruikbaar is als gezinsauto (voor het gezin wat de auto erg weinig gebruikt). Wat opvalt aan "Stella" is de fragiele, lichte bouw en aandacht voor energiezuinig rijden (smalle banden, laag gewicht, goede stroomlijn). Ik zie de directie de twee tons botsdoos/sloophamer nog niet inruilen voor een 400 kg zware "Stella".

Verder zijn er onderzoeken die aangeven wat het boerenverstand ook al zegt: over de geheel keten van delven tot en met sloop gemeten is een plofauto minder vervuilend als een batterijauto. Datzelfde boerenverstand zegt mij ook dat als je kan besparen op brandstof door het voertuig minder zwaar te maken, die gewichtsbesparing ook bij een elektrisch voertuig minder stroom betekent.
Denk eens aan de diverse Duitse bedrijven die direct na WO II voertuigen met tweetaktmotoren (verbruikt ongeveer twee keer zo veel brandstof als een viertakt) toch zuinig wisten te krijgen, vooral door het voertuig klein en licht te houden. Bijvoorbeeld een Goggo, een Wartburg, een Trabant, een DKW, een Messerschmidt, een BMW.....
Allemaal microcars, vrijwel allemaal met stinkende tweetaktmotor maar ook allemaal relatief zuinig.

Tsja... boerenverstand is iets van vroeger en begint helaas al aardig uit te sterven.
De consument wil voornamelijk groot, luxe, zwaar en status, liefst gehuld in zo'n schijnheilig vleugje groene duurzaamheid.
Waarom zouden de fabrikanten dan weer microcars gaan bouwen die nog veel beter zijn voor zowel het milieu als de portemonnee?

Muddy Bandit zei:
Tsja... boerenverstand is iets van vroeger en begint helaas al aardig uit te sterven.
De consument wil voornamelijk groot, luxe, zwaar en status, liefst gehuld in zo'n schijnheilig vleugje groene duurzaamheid.
Waarom zouden de fabrikanten dan weer microcars gaan bouwen die nog veel beter zijn voor zowel het milieu als de portemonnee?

Omdat we nu op een ramkoers met moedertje natuur liggen. En ik garandeer je, moedertje natuur lacht om onze zielige pogingen. Alsof je met een roeiboot de USS Nimitz van koers wil laten veranderen.

En helaas....
Fabrikanten moeten, om te overleven, zo dom zijn om datgene te bouwen wat wij willen. Terwijl wij datgene willen wat door de fabrikanten ingehuurde reclameboys roepen wat 'gers, cool, lauw, wauw of te gek' is.
Dat is inderdaad te gek voor woorden...

Het kapitalisme is in een vicieuze cirkel geraakt. Het bijt in zijn eigen staart.

@rke
Ik heb voor mijn Ampera een excel-sheet gemaakt, die het stroomverbruik bij een willekeurige snelheid kan berekenen. Dit op basis van de bekende formules voor rol- en luchtweerstand. Natuurlijk weet ik sommige getallen niet exact, maar de sheet is redelijk gecorreleerd met wat ik op de boordcomputer aflees. De Ampera weegt volgens kenteken ongeveer 1630 kg en ik gebruik in mijn sheet 1750 kg als rijklaar gewicht. Als ik dat dan verander in het gewicht van een gemiddelde C-segment benzinebrander, 1400 kg bijvoorbeeld, dan zou ik precies 1 kWh/100 km zuiniger rijden (onafhankelijk van de snelheid). Als ik en mijn Ampera geheel gewichtsloos zouden zijn (0 kg), bespaar ik 5 kWh/100 km. Mijn gemiddelde verbruik in de praktijk fluctueert tussen de 16 en 18 kWh/100 km, 5 kWh daarvan is dus rolweerstand en de rest luchtweerstand.

Er is best wat energiebesparing te halen uit gewichtsreductie, maar in de praktijk zal luchtweerstand voornamelijk de dominante factor zijn. Mijn Ampera is best een gladde jongen, dus het verbruik ten gevolge van luchtweerstand is pas bij 70 km/u gelijk aan het verbruik ten gevolge van rolweerstand. Als ik de geschatte luchtweerstand (nu 0,3) met een gelijk percentage terugbreng als in bovenstaand gewichtsvoorbeeld (dus tot 0,24), bespaar ik bij 70 km/u 1 kWh/100 km en bij 120 km/u ongeveer 3 kWh/100km.

Met mijn vorige auto, een Renault Megane, reed ik op benzine ongeveer 1:14, grofweg 63-68 kWh/100 km. Door electrisch te gaan rijden bespaar ik zo'n 50 kWh/100 km. Dat ik dan 1 kWh/100 km moet inleveren, omdat de Ampera een paar honderd kilo zwaarder is, neem ik dan maar voor lief.

Die ramkoers met moedertje natuur is er al ongeveer sinds de mensheid bestaat, consumptie en milieu staan nu eenmaal haaks op elkaar.
Wat dat betreft kun je de mensheid rustig als een fout (blunder) van moedertje natuur bestempelen.
De strijd tussen moedertje natuur en de mensheid zal pas gestreden zijn als de mensheid zichzelf vernietigd heeft door z'n consumptiegedrag, de enigste vraag die open blijft staan is of moedertje natuur die strijd nog gaat overleven of dat "ons" wereldbolletje daar ook volledig aan ten onder gaat.
En het enigste waar de mensheid zich slechts een beetje druk om maakt is in hoeverre we die totale vernietiging nog uit kunnen stellen zonder ons consumptiegedrag te moeten minderen: nog snel even wat slopen met vernieuwende technieken voordat de definitieve genadeklap daadwerkelijk valt.

L Breevoort zei:
@rke
Ik heb voor mijn Ampera een excel-sheet gemaakt, die het stroomverbruik bij een willekeurige snelheid kan berekenen. Dit op basis van de bekende formules voor rol- en luchtweerstand. Natuurlijk weet ik sommige getallen niet exact, maar de sheet is redelijk gecorreleerd met wat ik op de boordcomputer aflees. De Ampera weegt volgens kenteken ongeveer 1630 kg en ik gebruik in mijn sheet 1750 kg als rijklaar gewicht. Als ik dat dan verander in het gewicht van een gemiddelde C-segment benzinebrander, 1400 kg bijvoorbeeld, dan zou ik precies 1 kWh/100 km zuiniger rijden (onafhankelijk van de snelheid). Als ik en mijn Ampera geheel gewichtsloos zouden zijn (0 kg), bespaar ik 5 kWh/100 km. Mijn gemiddelde verbruik in de praktijk fluctueert tussen de 16 en 18 kWh/100 km, 5 kWh daarvan is dus rolweerstand en de rest luchtweerstand.

Er is best wat energiebesparing te halen uit gewichtsreductie, maar in de praktijk zal luchtweerstand voornamelijk de dominante factor zijn. Mijn Ampera is best een gladde jongen, dus het verbruik ten gevolge van luchtweerstand is pas bij 70 km/u gelijk aan het verbruik ten gevolge van rolweerstand. Als ik de geschatte luchtweerstand (nu 0,3) met een gelijk percentage terugbreng als in bovenstaand gewichtsvoorbeeld (dus tot 0,24), bespaar ik bij 70 km/u 1 kWh/100 km en bij 120 km/u ongeveer 3 kWh/100km.

Met mijn vorige auto, een Renault Megane, reed ik op benzine ongeveer 1:14, grofweg 63-68 kWh/100 km. Door electrisch te gaan rijden bespaar ik zo'n 50 kWh/100 km. Dat ik dan 1 kWh/100 km moet inleveren, omdat de Ampera een paar honderd kilo zwaarder is, neem ik dan maar voor lief.

En als ik dan op de motorbeurs een man proefritjes zie aanbieden op een Zero waarvan hij de extra accu laadt met een verlengsnoertje terwijl het ding continu rondjes rijdt....
Een accu laden, een accu in de motor die weer leeg gereden wordt en laden middels een huishoudverlengsnoer wat max 1 fase van 16A mag hebben. Hoe lang kan jij rijden met de accu-auto als je hem een uurtje kan laden via een huishoudsnoer?
Mijn buurman (heeft toevallig ook een Ampera) klaagde recent nog dat het dagen zou gaan duren voordat hij eindelijk opgeladen zou zijn met een verlengsnoertje. Nu krijgt hij een persoonlijke parkeerplaats met krachtstroom-stekkerdoos.

En denk dan eens aan de pogingen van Allert Jacobs, Ferdinant Piech en anderen om een 1 op 100 voertuig te maken....
En in alle gevallen is dat in de basis niets meer dan een micro-auto met een hoog rendement motor. Weinig gewicht om op gang te slingeren en een klein frontaal oppervlak.

Ja maar, met super high tech...
Inderdaad, met high tech haalde een school uit Frankrijk in de Shell ecomarathon met een voertuig met plofmotor 1 op 2300.
Klinkt toch heel wat beter dan de 1 op 27 die ik ooit scoorde met een Seat Leon.

En het kan nog veel gekker:
21utsM7

Voertuig voor Ecomarathon, waterstof fuel cell, 1 op 4000....
Technische universiteit, ik meen Delft.

Een beetje een BMW uit de jaren '50!
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/93/BMW_Isetta_-_Flickr_-_mick_-_Lumix.jpg/800px-BMW_Isetta_-_Flickr_-_mick_-_Lumix.jpg

Die Microlino volg ik op Facebook. Leuk autootje! Ben benieuwd of het aan gaat slaan.
Ik zie mijzelf over een paar jaar zeker wel elektrisch rijden voor woon-werk.

Ik ben met name benieuwd of die Microlino wel een achteruit versnelling heeft, de Isetta moest je namelijk achteruit duwen.
En het uiterlijk... laten we maar zeggen beter goed gejat dan slecht bedacht.

Met een vaste overbrenging is dat wel relatief compact / eenvoudig te realiseren.

Ik weer niet of die micro EV's het omslagpunt gaan worden.. De Mia electric is het immers al niet gelukt. :(

Durashift zei:
Met een vaste overbrenging is dat wel relatief compact / eenvoudig te realiseren.

Ik weer niet of die micro EV's het omslagpunt gaan worden.. De Mia electric is het immers al niet gelukt. :(

Het publiek wil het niet. Stel je toch eens voor dat de raad van bestuur met zijn schoenendoos komt voorrijden.... Stel jezelf eens voor dat jij met zo'n schoenendoos komt voorrijden. Mensen zouden denken dat je in een doos onder de brug woont. Daarom moeten we af van het imago van de geslaagde man/vrouw en zijn vervuilende bolide. Het plaatje wat door de reclame wordt neergezet in opdracht van de bouwers van luxe botsdozen.

L Breevoort zei:

Ik heb dit weekend zitten puzzelen hoe jij aan dit cijfer komt, wil je eens voorrekenen hoe jij op dik 60 Kwh per 100 km komt?

Als ik een inschatting mag maken hoeveel vermogen ik met mijn Clio nodig heb om 120 km/uur te rijden:
De topsnelheid van mijn Clio is (volgens fabriek) 193 km/uur. Het maximale vermogen van deze Clio is volgens de fabriek 79 Kw. Om 120 km/uur te rijden heb ik daarom een vermogen nodig van 18 Kw. Als ik een uur lang 120 km/uur rij, heb ik 18 Kwh nodig.
In deze berekening zit een stevige meetfout, fabrikanten zijn altijd optimistisch over het vermogen wat de auto levert EN over de topsnelheid die de auto kan halen. De foutmarge dankzij dit optimisme heft elkaar wel min of meer op, maar rond het nu eens af op 20 Kwh.

Muddy Bandit zei:
Ik ben met name benieuwd of die Microlino wel een achteruit versnelling heeft, de Isetta moest je namelijk achteruit duwen.
En het uiterlijk... laten we maar zeggen beter goed gejat dan slecht bedacht.

Een elektromotor kan doorgaans gewoon twee kanten opdraaien. :D
(Noem het 'software' vooral moderne motoren met snelheidsregeling laten zich net zo makkelijk links- als rechtsom draaien.)

Ik denk dat de Smart, Twizzy en die overdekte (later elektrische) BMW scooter grotere hits zouden zijn geweest als die kleine auto's interessant waren. 90% wil uiteindelijk toch nog een extra passagier mee kunnen nemen, meestal kinderen, soms bagage of andere mensen of het is een stuk veiligheid en comfort die men in zo'n klein wagentje niet ervaart. Het is ook niet zo dat je voor een tweezitter de helft betaalt van een vierzitter.

rke zei:
...

L Breevoort zei:

Ik heb dit weekend zitten puzzelen hoe jij aan dit cijfer komt, wil je eens voorrekenen hoe jij op dik 60 Kwh per 100 km komt?
...

1l benzine = 33Mega Joules = 33 Mega WattSeconde die je kan delen door 3600 seconde voor kiloWattUur

1:14 =~ 7 l/100km = 231 MegaJoule = 231 MegaWattSeconde = 64 kiloWattUur

Er gaat natuurlijk zeer veel warmte weg via de uitlaatgassen en warmtestraling van uitlaat, blok, remmen, banden, versnellingsbak, assen, diff, etc, 7 liter benzine is een flinke emmer en je kan je voorstellen dat dat wel een lekker vuurtje geeft (vergelijk het met 3 CV ketels die een uurtje branden)

V0RQ zei:
1l benzine = 33Mega Joules = 33 Mega WattSeconde die je kan delen door 3600 seconde voor kiloWattUur

1:14 =~ 7 l/100km = 231 MegaJoule = 231 MegaWattSeconde = 64 kiloWattUur

Er gaat natuurlijk zeer veel warmte weg via de uitlaatgassen en warmtestraling van uitlaat, blok, remmen, banden, versnellingsbak, assen, diff, etc, 7 liter benzine is een flinke emmer en je kan je voorstellen dat dat wel een lekker vuurtje geeft (vergelijk het met 3 CV ketels die een uurtje branden)

In die berekening stel je het rendement van een klassieke plofmotor EN van een kolencentrale op 100%. Ze komen geen van beide zelfs maar in de buurt (50% voor de kolencentrale, 35 ~ 40 % voor de plofmotor).
Maar het feit blijft dat uitstoot besparen door schaalverkleining nog de meest effectieve methode is om aan CO2 reductie te doen. Al is het maar omdat een 400 kg zware BMW Isetta veel minder staal (wat allemaal gesmolten en bewerkt moet worden) nodig heeft dan een moderne 1-serie. Je laat ongeveer net zo veel CO2 maken bij de bestelling van een nieuwe plofauto als wanneer je 70.000 km rijdt met een auto zoals we die nu kennen. Een auto met een accu kan dat grapje nog beter, daar komt nog eens tien ton CO2 voor de accu bij.
Ik zou daarom willen pleiten voor modernisering en beter onderhoud van de huidige serie auto's en onszelf richten op de veel zuinigere micro-auto's.

En ja, een plofmotor is meer geschikt als kachel, daarom heb ik het wel eens over die oliekachel in het vooronder. Er zijn tuinbouwers (geweest ? ) die hun elektriciteit opwekken met een plofmotor en de restwarmte gebruiken als kasverwarming.
Dat grapje is ook het voornaamste argument om nu al op warmtepompen voor huizen over te stappen: Tweederde deel van de huizen verwarm je met warmtepompen, een derde deel met de restwarmte van de centrale. Je gebruikt 15 Kw per huis om 30 Kw warmte te verpompen en die 15 Kw levert ook 15 Kw restwarmte op wat nu in koeltorens verdwijnt. Plus dat je dan kernenergie kan gebruiken (in een centrale die dicht bij een woonwijk staat.... dat wel. )
Er zijn tegenwoordig wel experimentele methodes om kernenergie veel veiliger te gebruiken dan we nu industrieel doen. Met name het grapje waar Tjernobyl aan ten onder gegaan is (reactie niet meer onder controle, ontploffing met radioactieve wolk) schijnt hiermee verleden tijd te zijn. Maar kernenergie blijft voorlopig nog een heel gevaarlijk spelletje.

@rke
1l benzine bevat 9 kWh (=32MJ) energie, 1l diesel bevat 10 kWh (=36MJ) energie (zie ook VORQ of wikipedia). Als je dan 7l/100km benzine gebruikt, is dat 63 kWh/100km. Van die 63 kWh wordt dus hooguit 16 tot 18 kWh (=verbruik op stroom bij dezelfde rijstijl) gebruikt om het voertuig voort te bewegen (en eigenlijk nog minder, want een EV heeft ook nog wat verliezen), de rest gooi je weg als warmte en geluid.

In de berekening had ik het alleen over de energiebesparing, omdat je daarin geinteresseerd leek. In je laatste reactie schakel je meteen door naar CO2-uitstoot. Daar is mijn bijdrage nog spectaculairder. Het verbranden van 1l benzine levert zo'n 2,3 kg CO2 op en kost ongeveer 0,5 kg CO2 om te maken. Bij een verbruik van 7l/100km zit je dus op ongeveer 20 kg CO2/100km. Mijn stroomcertificaat zegt dat 99,8% van mijn stroom afkomstig is van windmolens en 0,2% van zonnepanelen. Meer dan de helft van mijn kilometers zijn thuis geladen en ongeveer CO2-vrij. Als ik op het werk laad, krijg ik gemiddelde netwerkstroom. Dat kost zo'n 0,45 kg CO2/kWh om te maken, dus mijn kilometers daarop veroorzaken 8,1 kg CO2/100km. Gemiddeld voor de Ampera maximaal zo'n 4 kg CO2/100km, hetgeen een reductie van 80% is ten opzicht van de Megane.

L Breevoort zei:
@rke
1l benzine bevat 9 kWh (=32MJ) energie, 1l diesel bevat 10 kWh (=36MJ) energie (zie ook VORQ of wikipedia). Als je dan 7l/100km benzine gebruikt, is dat 63 kWh/100km. Van die 63 kWh wordt dus hooguit 16 tot 18 kWh (=verbruik op stroom bij dezelfde rijstijl) gebruikt om het voertuig voort te bewegen (en eigenlijk nog minder, want een EV heeft ook nog wat verliezen), de rest gooi je weg als warmte en geluid.

In de berekening had ik het alleen over de energiebesparing, omdat je daarin geinteresseerd leek. In je laatste reactie schakel je meteen door naar CO2-uitstoot. Daar is mijn bijdrage nog spectaculairder. Het verbranden van 1l benzine levert zo'n 2,3 kg CO2 op en kost ongeveer 0,5 kg CO2 om te maken. Bij een verbruik van 7l/100km zit je dus op ongeveer 20 kg CO2/100km. Mijn stroomcertificaat zegt dat 99,8% van mijn stroom afkomstig is van windmolens en 0,2% van zonnepanelen. Meer dan de helft van mijn kilometers zijn thuis geladen en ongeveer CO2-vrij. Als ik op het werk laad, krijg ik gemiddelde netwerkstroom. Dat kost zo'n 0,45 kg CO2/kWh om te maken, dus mijn kilometers daarop veroorzaken 8,1 kg CO2/100km. Gemiddeld voor de Ampera maximaal zo'n 4 kg CO2/100km, hetgeen een reductie van 80% is ten opzicht van de Megane.

Mijn punt is dat een - veel - kleinere auto veel minder energie kost en veel minder vervuiling oplevert. En er is op dit punt met simpele techniek heel veel verbetering mogelijk maar de industrie wil ons juist nog zwaardere en nog luxere auto's verkopen. En daarbij zie ik geen verschil in accu- of ice voertuigen.

Daarnaast vind ik dat accu's nog niet goed genoeg zijn om massaal voor vervoer ingezet te worden. De fabricage van accu's is op dit moment nog een probleem (vervuilend en soms gevaarlijk), hoewel onderzoeken op laboratoriumschaal laten zien dat er wel betere alternatieven kunnen zijn. Maar op dit moment levert de fabricage van een accu lokaal enorm veel vervuiling op en er worden ook nog eens tonnen CO2 de lucht in geslingerd. Willen we dat wel in een tijd dat vervuiling en CO2 grote problemen zijn?

Daarnaast:
Deze site beweert dat slechts 6.6% van de elektriciteit uit "hernieuwbare bronnen" komt, waarbij de door zonnecellen opgewekte energie al meegerekend is en je het verbranden van afval ook als "hernieuwbaar" ziet.
Ook zijn er tussen de 24 en 170 zonnecellen nodig om een Tesla te laten rijden. Op mijn (bescheiden) huis kan ik met moeite 8 tot 12 panelen laten plaatsen (als ik de ook bomen voor mijn huis laat kappen). Maar, dan kan ik maar een goede 30 km per dag rijden en eerlijk gezegd ben ik dan ook wel zo eigenwijs om daar een ouderwetse trapfiets voor te pakken.

Ik snap dat deze houding het autogebruik tot het nieuwe roken maakt, maar misschien moeten we onszelf realiseren dat we aan de auto verslaafd zijn. Soms kan het niet anders maar we kunnen onszelf een beetje meer realiseren welke milieukosten er aan een auto vast zitten (en auto's zonder uitstoot o_O ).
Waarbij een auto slechts een van de vele uitingen van ons moderne, extreme, verwoestende consumptiegedrag is. We doen massaal aan deze gekkigheid mee, het is zelfs een sociale verplichting is geworden. Welke zwerver leeft er nog zonder mobieltje, welke kluizenaar loopt er nog in de mode van vorig jaar, wie heeft er nog een badkamer met blauwgroene tegeltjes, in welke keuken ontbreekt nog de afwasmachine....

En voordat ik er mee om de oren geslagen word: ik doe zelf ook lekker mee. Waarom zou ik het heilige boontje zijn?

Screenshot_666.png

rke zei:
....

In die berekening stel je het rendement van een klassieke plofmotor EN van een kolencentrale op 100%. Ze komen geen van beide zelfs maar in de buurt (50% voor de kolencentrale, 35 ~ 40 % voor de plofmotor).

Ow ik heb misschien een deel van het draadje gemist, ik berekende puur naar die 63kWh/100km toe. Je zou kunnen zeggen dat een heel goede brandstofcel (voor benzine) misschien wel 500km kan rijden met 7 liter benzine.

rke zei:
Maar het feit blijft dat uitstoot besparen door schaalverkleining nog de meest effectieve methode is om aan CO2 reductie te doen. Al is het maar omdat een 400 kg zware BMW Isetta veel minder staal (wat allemaal gesmolten en bewerkt moet worden) nodig heeft dan een moderne 1-serie. Je laat ongeveer net zo veel CO2 maken bij de bestelling van een nieuwe plofauto als wanneer je 70.000 km rijdt met een auto zoals we die nu kennen. Een auto met een accu kan dat grapje nog beter, daar komt nog eens tien ton CO2 voor de accu bij.
Ik zou daarom willen pleiten voor modernisering en beter onderhoud van de huidige serie auto's en onszelf richten op de veel zuinigere micro-auto's.

En ja, een plofmotor is meer geschikt als kachel, daarom heb ik het wel eens over die oliekachel in het vooronder. Er zijn tuinbouwers (geweest ? ) die hun elektriciteit opwekken met een plofmotor en de restwarmte gebruiken als kasverwarming.

Ja lichter is altijd beter, elektrische scootertjes, twizzies e.d. zijn altijd beter dan Leafs, Ipaces, Model S/X etcetera. Je kan gaan denken aan die Nuon Solar wagens van 100kg, daar is ook een 'gezinsversie' van die weegt ook niet meer dan 400kg schat ik.
Helaas wil de veiligheid en comfort ook iets. Geluidsisolatie, airbags, airco, geventileerde stoelen met 8 elektromotoren, automatisch inklappende deuren, spiegels, kleppen, etcetera.

Tuinders doen het nog efficienter: Ze stoken aardgas in een gasturbine, de CO2 en warmte én elektra gaat de kas in, de overproductie gaat het net op. Het is in sommige tijden zo interessant dat tuinders de turbine puur voor de elektra draaien. Een jaar of tien geleden was het zo populair dat de energie het Westland niet uit kon vanwege te weinig kabels.

rke zei:
Dat grapje is ook het voornaamste argument om nu al op warmtepompen voor huizen over te stappen: Tweederde deel van de huizen verwarm je met warmtepompen, een derde deel met de restwarmte van de centrale. Je gebruikt 15 Kw per huis om 30 Kw warmte te verpompen en die 15 Kw levert ook 15 Kw restwarmte op wat nu in koeltorens verdwijnt. Plus dat je dan kernenergie kan gebruiken (in een centrale die dicht bij een woonwijk staat.... dat wel. )
Er zijn tegenwoordig wel experimentele methodes om kernenergie veel veiliger te gebruiken dan we nu industrieel doen. Met name het grapje waar Tjernobyl aan ten onder gegaan is (reactie niet meer onder controle, ontploffing met radioactieve wolk) schijnt hiermee verleden tijd te zijn. Maar kernenergie blijft voorlopig nog een heel gevaarlijk spelletje.

Ja hier moet ik toch wat marketingpraat uit je betoog filteren. Een warmtepomp kan lang niet altijd de warmte verdubbelen. Net zoals heel veel zonnepanelen je ook niet gaan helpen met je EV ritjes van november tot maart (én die panelen moet ook nog gefabriceerd worden) zoals ze ook niet helpen als je de EV in juni na 20:00 parkeert en wil opladen voor de volgde dag om 8:00.

Ik vind het eerlijk gezegd allemaal 'in de waan van de dag'. Energie is absoluut geen probleem (kolen, gas, olie, PV, kern, wind). Schone energie ook niet (PV panelen gaan immers 30 tot 40 jaar mee en worden alleen maar beter).

Kernenergie is absoluut veilig. De enige serieuze ramp was Tjernobyl en daar waren procedures, controles en werkverhoudingen volledig van de kaart. Laten we niet vergeten dat er zo'n 450 reactors al tig jaar prima draaien en dat deze techniek en werkwijzen alleen maar veiliger worden.

Het stoort mij vooral dat er inderdaad vol wordt ingezet op zware Tesla's en zonnepanelen. Terwijl diezelfde huishoudens bakken vol energie verspillen omdat ze amper weten hoe hun thermostaat en CV werkt. Zoek maar eens op CV tuning op tweakers, je zal zien dat er echt een hoop energie te besparen is met zo goed als geen uitgaven.
Vergis je ook niet in het verbruik van een Tesla die stilstaat, die staat 's winters ook gewoon lekker zijn accu warm te houden voor eventueel vertrek.

V0RQ zei:
rke zei:
....

Ow ik heb misschien een deel van het draadje gemist, ik berekende puur naar die 63kWh/100km toe. Je zou kunnen zeggen dat een heel goede brandstofcel (voor benzine) misschien wel 500km kan rijden met 7 liter benzine.

rke zei:

Ja lichter is altijd beter, elektrische scootertjes, twizzies e.d. zijn altijd beter dan Leafs, Ipaces, Model S/X etcetera. Je kan gaan denken aan die Nuon Solar wagens van 100kg, daar is ook een 'gezinsversie' van die weegt ook niet meer dan 400kg schat ik.
Helaas wil de veiligheid en comfort ook iets. Geluidsisolatie, airbags, airco, geventileerde stoelen met 8 elektromotoren, automatisch inklappende deuren, spiegels, kleppen, etcetera.

Tuinders doen het nog efficienter: Ze stoken aardgas in een gasturbine, de CO2 en warmte én elektra gaat de kas in, de overproductie gaat het net op. Het is in sommige tijden zo interessant dat tuinders de turbine puur voor de elektra draaien. Een jaar of tien geleden was het zo populair dat de energie het Westland niet uit kon vanwege te weinig kabels.

rke zei:

Ja hier moet ik toch wat marketingpraat uit je betoog filteren. Een warmtepomp kan lang niet altijd de warmte verdubbelen. Net zoals heel veel zonnepanelen je ook niet gaan helpen met je EV ritjes van november tot maart (én die panelen moet ook nog gefabriceerd worden) zoals ze ook niet helpen als je de EV in juni na 20:00 parkeert en wil opladen voor de volgde dag om 8:00.
Dat is wel waar, je stopt 16Kw in een warmtepomp en je krijgt er maximaal 30Kw uit.

Ik vind het eerlijk gezegd allemaal 'in de waan van de dag'. Energie is absoluut geen probleem (kolen, gas, olie, PV, kern, wind). Schone energie ook niet (PV panelen gaan immers 30 tot 40 jaar mee en worden alleen maar beter).

Kernenergie is absoluut veilig. De enige serieuze ramp was Tjernobyl en daar waren procedures, controles en werkverhoudingen volledig van de kaart. Laten we niet vergeten dat er zo'n 450 reactors al tig jaar prima draaien en dat deze techniek en werkwijzen alleen maar veiliger worden.

Het stoort mij vooral dat er inderdaad vol wordt ingezet op zware Tesla's en zonnepanelen. Terwijl diezelfde huishoudens bakken vol energie verspillen omdat ze amper weten hoe hun thermostaat en CV werkt. Zoek maar eens op CV tuning op tweakers, je zal zien dat er echt een hoop energie te besparen is met zo goed als geen uitgaven.
Vergis je ook niet in het verbruik van een Tesla die stilstaat, die staat 's winters ook gewoon lekker zijn accu warm te houden voor eventueel vertrek.

Energie is geen probleem, het opwekken van energie zoals we dat nu doen is een probleem. Een m[sup]3[/sup] CO2 weegt 2 kg (ongeveer) en voor de bouw van een nieuwe plofauto wordt er 10.000 kg de lucht in geslingerd. Dat is dus 5000 m[sup]3[/sup]...
Voor de beeldvorming: hoe groot is jouw huis?

Kernenergie is op dit moment al veel veiliger dan toen Tjernobyl de lucht in ging. Maar de ramp was dermate groot dat heel de dreiging van een kernoorlog direct de boeken in ging als een grote fabel en op iedere kerncentrale was er ineens veel meer besef dat kernenergie erg gevaarlijk kan zijn. De nieuwste ontwikkelingen gebruiken zout als rem op de nucleaire reactie (het fijne weet ik er niet van, sorry), waardoor de kettingreactie niet meer kan plaatsvinden. Ik hoop echt dat dit in praktijk ook blijkt te kloppen, recente gebeurtenissen in Japan met die kerncentrales waren niet zo spectaculair als Tjernobyl maar we zijn toen weer door het oog van de naald gekropen.

Dat de doorsnee burger best wel wat zuiniger met energie om kan gaan... daar ben ik het 100% mee eens. Zolang we nog geen kiezelstenen in energie kunnen veranderen (zolang we nog afhankelijk zijn van brandstoffen), moeten we zuinig zijn met energie. Het is toch te belachelijk voor woorden dat de gevolgen van CO2 uitstoot al binnen een generatie duidelijk zichtbaar zijn?
Ik ben nog opgegroeid in de tijd dat iedereen een set schaatsen had....

Met de auto op het ijsselmeer in 1963.

V0RQ zei:
Zoek maar eens op CV tuning op tweakers, je zal zien dat er echt een hoop energie te besparen is met zo goed als geen uitgaven.
Je kunt nog veel meer besparen door wel iets uit te geven (aan isolatie). Ik heb de mazzel in een modern huur appartement te wonen en ik heb ooit geinvesteerd in een dikke trui. Mijn CV staan standaard getuned op 10 graden C en is daar heel de afgelopen winter lang niet vanaf geweest, de ketel staat in de eco-stand (bewaart geen warm water) en dus is mijn gasverbruik rond de 8 m3 per maand (voor warm water en koken).

Je pleidooi voor kernenergie is helaas mosterd na de maaltijd. Zelfs al zou de boel tegenwoordig veilig zijn en er een behoorlijke manier is om het afval op te bergen, dan nog zijn er twee argumenten om er niet meer aan te beginnen:
1. Kernenergie is inmiddels duurder dan wind of zon, op een aantal plekken in de wereld zelfs heel veel duurder. Zonnepanelen zijn op veel plaatsen inmiddels veruit de goedkoopste bron van energie.
2. Lead time voor een kerncentrale is gigantisch. Als je nu besluit er een te bouwen, is die niet operationeel voor 2030. En dan ben ik nog optimistisch. Wil je een windmolen bouwen, dan kan dat binnen een paar maanden tot hooguit een paar jaar, afhankelijk van waar je hem wil neerzetten. En zonnepanelen is een kwestie van dagen tot een paar weken.

En de kosten voor een kerncentrale: daar wil geen energiebedrijf meer zelf aan, dus wordt het handje opsteken en de belastingbetaler mag het bijplussen. En dan ook nog een hoger tarief betalen. Weg is het win-win model.

Want het klinkt zo mooi, maar leg het de belastingbetaler maar gewoon voor: wil je extra betalen voor kernenergie of hetzelfde voor gratis elektra op je dak? Of dat er belastinggeld gestopt wordt in de ombouw van de verwarming in huizen? Het aandragen van kernenergie als het panacea tegen hoge kosten van energie transitie is een fantoom verhaal omdat er niet bij verteld wordt wat de kosten en tijdspaden zijn. Natuurlijk vertellen de propagators dat niet. Die hebben heel goed door dat het zichzelf namelijk in de voet schiet. Het is niet goedkoper, het is er ook niet sneller, en daarmee is het ook geen tijdelijk surrogaat als tussenoplossing om tijd te winnen voor de transitie. Er gaat eerder tijd en geld mee verloren.

Een windmolenpark bouwen duurt ook een aantal jaar ;) voor een park van 600MW bestaande uit 150 turbines was dat bijvoorbeeld 3,5jaar (daar zit dan niet de tijd voor het verkrijgen van de vergunningen enz bij, dat duurde ook nog eens 5 jaar)

Gedurende die tijd stoten de constructievaartuigen ook van alles uit, al zijn er natuurlijk wel veel inventies om dat te verminderen ;) [uitlaatgas-scrubbers, romp vormen, power-management enz enz]

Dan nog al het onderhoud waar ook schepen voor heen en weer varen met dieselmotoren

De impact die het op het marine leven heeft ook niet vergeten natuurlijk

Alle beetjes helpen maar windmolens zijn ook niet heilig

Ja, een nieuwe kerncentrale bouwen kost tijd en geld, voor nieuwe windmolens heb je ruimte nodig en het maken van zonnecellen geeft vervuiling.

Maar we hebben alle maatregelen nodig, de aarde doet er bijna twee jaar over om de rommel van een jaar af te breken. En de maatregelen die we nemen komen neer op een enorme vervuiling creëren om met behoud van luxe marginale verbetering te scoren.

Als je al gaat dweilen met de kraan open, moet je wel heel efficiënt dweilen.

Alles wat we maken, veroorzaakt momenteel CO2-uitstoot. Echter in theorie is de energietransitie niet zo heel moeilijk. Er is vraag en aanbod.

Aan de aanbod kant hebben we:
Fossiele brandstof (olie, gas, benzine)
Duurzame brandstof (Biobrandstof, gemaakt uit hernieuwbare bronnen)
Grijze stroom (gemaakt uit fossiele bronnen)
Groene stroom (gemaakt uit hernieuwbare bronnen)

Het is duidelijk dat we fossiele brandstof en grijze stroom op (zo kort mogelijke) termijn moeten uitfaseren. Over biobrandstoffen het volgende. Er zijn grofweg 2 soorten: biobrandstof uit uitval en uit natuurlijke bronnen. Van dat afval hebben we te weinig om een zinnig deel van de energiehuishouding te voorzien. Biobrandstof uit natuurlijke bronnen kan natuurlijk wel op grote schaal geproduceerd worden, maar concurreert direct met ander gebruik van deze natuurlijke bronnen, zoals voedsel of ruimtebeslag voor regenwoud. Biobrandstoffen zullen dus hooguit een klein deel van de aanbodkant kunnen vormen en in de toekomst zal onze energievoorziening voornamelijk bestaan uit groene stroom.

De vraag kant ga ik niet helemaal uitsplitsen, want er zijn natuurlijk enorm veel afnemers. Grofweg zijn ze te splitsen in gebruikers van brandstof (transport, industrie, verwarming) en gebruikers van stroom (huishoudens, industrie, etc). Een heel groot deel van ons energiegebruik wordt nu gevoed door brandstof (uit m'n hoofd zeg ik driekwart). Als in de toekomst stroom onze voornaamste energiebron is, zullen een boel processen van brandstof naar stroom moet wijzigen. Voor alle duidelijkheid, tussenvormen als groene waterstof beschouw ik hier als een afgeleide van stroom (grijze waterstof is een afgeleide van fossiele brandstof). Voor sommige processen zal brandstof nodig blijven en daarvoor kan het beperkte potentieel aan biobrandstoffen worden gebruikt.

De transitie aan de aanbod kant is dus van productie van brandstof naar productie van groene stroom. De transitie aan de vraag kant is van brandstofgebruikers naar stroomgebruikers.

In de praktijk lijken velen te denken dat die transities simultaan en goed op elkaar afgestemd moeten verlopen. Bijna alsof er een dag komt dat we de knop omzetten. Dat is natuurlijk geen realistische veronderstelling en gelukkig ook niet nodig. Een dergelijke aanpak zou veel te lang duren. Efficienter is om te doen wat je kunt doen, pluk het laaghangend fruit eerst. Auto's zijn een voorbeeld van laaghangend fruit. De techniek voor electrificatie is voorhanden, tegen een aanvaardbare prijs. En de winst is er direct, ook als EV's nog enige tijd gevoed worden door grijze stroom.

Grijze stroom kost tien keer zoveel CO2 per kWh om te maken dan een fossiele brandstof, maar stoot geen CO2 uit bij gebruik. Fossiele brandstof stoot dan weer een boel CO2 bij gebruik. Het netto resultaat is dat grijze stroom per kWh ongeveer 1,5x zoveel CO2-uitstoot oplevert als fossiele brandstof (een grof gemiddelde). Echter stroomverbruikers zijn bijna zonder uitzondering veel efficienter dan brandstofgebruikers. Dus als je energie niet alleen opwekt, maar ook gebruikt, dan wordt het nettoresultaat voor de grijze stroom route aanzienlijk gunstiger dan de fossiele brandstof route. Het is dus geen probleem om transitie aan de vraagkant voor te laten lopen op de aanbodkant.

Tegelijkertijd is het duidelijk dat de uiteindelijke winst zit aan de aanbodkant. Alle fossiele brandstof en grijze stroom moet worden vervangen door (voornamelijk) groene stroom. Dit is echter een lastiger proces. Behalve de technische vraagstukken als hoe ontwerp je de grid en welke gebruikers mogen (de schaarse) biobrandstoffen gebruiken, spelen er ook externe factoren als eigendomsrecht, veiligheid, energiezekerheid en geopolitieke belangen. Hoewel volstrekt duidelijk is wat er moet gebeuren, zal dit nog heel veel moeite kosten om daadwerkelijk in de praktijk te brengen. Daarom hebben die protesterende scholieren wereldwijd een valide punt en is tegelijk de politieke aversie ertegen begrijpelijk (vanuit het oogpunt van de politici).

Dus nu al een EV rijden ondanks dat de meeste stroom grijs is, of nu al een windmolen plaatsen ondanks dat de meeste energieverbruikers fossiele brandstof gebruiken, is allebei geen dweilen met de kraan open. Het is het onvermijdelijke resultaat van het onregelmatig verlopen van de twee transities. Het beoogde resultaat is overduidelijk, de weg ernaar toe zal kronkelig zijn met dwarsliggers aan vraag- en aanbodkant. Het goede nieuws is dat de economische en ecologische realiteit iedereen de juiste richting in zal dwingen. Rest alleen de vraag of dat op tijd zal gebeuren en dat is vooralsnog onduidelijk. Tegenwerpingen als 'een zonnepaneel maken veroorzaakt uitstoot' en 'een windmolen moet met een dieselboot in zee worden geplaatst' vergroten alleen maar de kans dat het antwoord op die vraag "nee" zal zijn.

Het is niet alleen dat die windmolens met dieselgedreven schepen moeten worden geplaatst (dat zal ook niet snel veranderen vanwege het gewicht van de accu's)

Het heien van de monopiles maakt herrie onder water (dit wordt verminderd door het gebruik van "big bubble curtains" maar verstoord alsnog het marine leven (walvissen, dolfijnen etc)

De kabels om een en ander onderling en met de wal te verbinden word in de zeebodem ingegraven wat ook voor (minimale) verstoring van het marine leven zorgt (niet elk beest kan op tijd weg komen voordat de trencher langskomt

Maar ja, we zullen inderdaad wel windmolenparken op zee moeten blijven bouwen

@Lycan
Onze huidige fossiele uitstoot zorgt voor verzuring van de oceanen, waardoor we in rap tempo alle koraal aan het vernietigen zijn. Bovendien heeft het (negatieve) invloed op algen en plankton. Dus zelfs de walvissen en dolfijnen zullen er uiteindelijk begrip voor hebben dat we een windmolen in hun leefgebied bouwen.

Ik heb het niet gelezen. Mijn hogere zelf zegt: Minder economie. Vandaar.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar we hebben een complete samenleving gemaakt rond het dubbeltje en het vernietigen van de natuur.
Nu de enorme uitdaging hoe we een van beide gaan redden terwijl we de ander niet helemáál wegpoetsen.

Zonder natuur (een leefbare omgeving) kunnen we niet bestaan en zonder het dubbeltje willen we niet bestaan.

Grote vraag is, geloven we allemaal dat over 10 jaar iedereen een elektrische auto zal aanschaffen als hij of zij een nieuwe auto koopt / neemt?

Voorlopig hangt het EV wagenpark in NL aan elkaar van subsidies, en is het maar de vraag of deze subsidies hebben gebracht waar we op gehoopt hadden.

Vanuit het gezichtspunt van de uitspraak over het PAS programma om stikstof uitstoot (NOx en NH3) te beperken, geldt dat we als maatschappij op zowel het NOx vraagstuk als het NH3 vraagstuk een uitdaging hebben. Beiden zijn schadelijk voor het milieu, mens en dier.

Het beleid van de afgelopen jaren (PHEV's, EV's) levert een paar % minder auto's op die puur op fossiele brandstoffen rijden. Maar volgens mij wil je juist dat het wagenpark in rap tempo schoner (minder vervuilende stoffen anders dan alleen CO2) wordt. Dat bereik je alleen door er voor te zorgen dat de NOx uitstotende voertuigen (primair alles ouder dan EURO 6 met een Diesel motor) zo snel mogelijk van de weg verdwijnt. Elke andere aandrijving dan een vervuilende Diesel <EURO 6 is daarbij een optie. , Dat betekent dat de huidige generatie Diesels (EURO 6d temp) die wel schoon zijn een prima alternatief zijn voor het oude spul.

Heb zelf heel sterk overwogen een EV te rijden, maar uiteindelijk toch besloten een moderne EURO 6 benzine wagen te gaan rijden. Actieradius, afwerking, rijplezier waren de doorslaggevende argumenten om niet voor een Hyundai of een Nissan te kiezen. Ik vermoed dat dat nog wel eventjes zo zal blijven. En vermoed dat de traditionele verbrandingsmotor de komende jaren voldoende ontwikkeling zal doormaken om vooral efficiënter (minder CO2) naast een minimale uitstoot van vervuilende stoffen.

En hoe kleiner / lichter voertuigen worden, hoe makkelijker het wordt om een efficiënte auto te maken met traditionele aandrijving. En dan ook nog het liefst om een hernieuwbare brandstof. En het is maar de vraag of we een schone leefomgeving met minder NOx gaan bereiken door volledig in te zetten op de transitie naar EV's.

Terug
Bovenaan