Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Briljant plan (y)

Niets meer aan veranderen en direct invoeren.
Wss ook zonder rijbewijs te besturen.
Probleem wordt de rokerige man. Slecht voor de gezondheid...

Business Standard: Tip van BMW voor Tesla voor het maken van grote aantallen EV's

Vertaalde quote uit het artikel:

Aangezien Tesla Inc. worstelt met de productie van zijn eerste auto met groot volume, heeft BMW AG wat advies voor zijn rivaal voor elektrische voertuigen: omarm menselijke arbeid, wees flexibel en focus op de details.

"Auto's produceren in cycli van 60 seconden: dat is de beslissende factor," Oliver Zipse, die toezicht houdt op het productienetwerk van BMW, dat Tesla's volledige output in 2017 eens in de twee weken uitvoert, zei in een interview. "Het assemblageproces volledig automatiseren is niet ons doel, omdat de mens met zijn unieke eigenschappen onverslaanbaar flexibel is."

Wat gebeurd er als ik met mijn type 2 stekker 16A kabel deze inplug op een 32A lader? Werkt dat totdat de kabel gesmolten is?
Waarom 16A kabels?

Onze NIP doet nog een poging :D

Ondertussen in Noorwegen waar men alles bijzonder fors subsidieert, zonder dat trucje zou geen mens zo'n accu doos kopen.
Dat hebben we hier in NL al gezien, zodra de subsidie stopt, is er geen belangstelling meer voor, dan blijven enkel de nadelen nog over.

Het modernste laadplein van de Benelux ligt vanaf nu in Eindhoven: 5 minuten laden en weer 100 km verder zei:
EINDHOVEN - Na vijf minuten laden weer honderd kilometer vooruitkomen met je elektrische auto. Vanaf deze week is het mogelijk bij het Van der Valk hotel in Eindhoven. Als je tenminste een geschikte auto hebt.

In Eindhoven is het modernste laadplein voor elektrische auto's van de Benelux geopend. Het plein heeft hypermoderne High Power Chargers (350 kW) die nu al ultrasnelle laadmogelijkheden bieden voor een nieuwe generatie elektrische auto's. Het nieuw geopende laadstation bij het Van der Valk hotel markeert het begin van een Europees megaproject, MEGA-E genaamd.

Dat project, waarvan Allego initiatiefnemer is, moet de laadinfrastructuur in Europa aanpakken. Het project komt mede tot stand door een miljoenensubsidie van de EU en behelst het realiseren van 322 ultrasnelladers in tenminste tien Europese grootstedelijke gebieden.

De laders in Eindhoven vormen - in combinatie met de in totaal vijftig laadpunten - het modernste laadplein in de Benelux, waarbij een combinatie van slim, regulier, snel en ultrasnel laden wordt geboden.

,,De High Power Chargers zijn zo high tech, dat de meeste elektrische auto's ze nog niet op volle sterkte kunnen gebruiken", zegt Harold Langenberg van Allego. ,,Het laadplein biedt nu al mogelijkheden voor de nieuwe generatie elektrische auto's." De Jaguar I-Pace is een van de weinige auto's die gebruik kan maken van het ultrasnel laden.

Voor Rick Polman van Van der Valk is het laadplein een aanwinst: ,,Ik hoop alleen wel dat Allego het laden niet nog sneller maakt", zei Polman gekscherend. ,,Een lunch duurt gemiddeld 20 minuten en we willen wel kunnen profiteren van de laders hier."

,,Dit is een heel belangrijk moment, ook voor Eindhoven omdat ze de eerste in Europa is die dit nu op deze snelheid kan laten zien", zegt Anja van Niersen, CEO van Allego.

De High Power Chargers in Eindhoven zijn geïnstalleerd vlakbij de snelwegen A2 en A67. Het laadplein heeft de naam ‘Green Zone’ en beschikt over 24 snelladers specifiek voor Tesla-rijders en het Allego Charging Plaza met zestien laadpunten (elk 22 kW), waarbij slimme software de beschikbare energie verdeelt over de aangesloten auto’s. Verder kunnen e-rijders op vier laadplekken gebruikmaken van High Power Charging (tot 350 kW) en nog eens twee parkeerplaatsen zijn voorzien van de Allego Triple Fast Charger (50 kW). Hiernaast zijn er nog vier reguliere laadpunten (11 kW) beschikbaar. Door deze opstelling kan elke e-auto geladen worden.

https://www.ed.nl/eindhoven/het-modernste-laadplein-van-de-benelux-ligt-vanaf-nu-in-eindhoven-5-minuten-laden-en-weer-100-km-verder~a73ac909/

Allereerst lekker snel natuurlijk.(y) Maar wel veel verschillende laadpalen. Kun je over een paar jaar je 'oude' EV nog wel opladen?

Ondertussen in Brussel

Dat is handig. Als iedereen ingeblikt stil staat, zoef ik met een paar wattjes over het fietspad toch naar het werk.

Mij konden vandaag geen oliefilters en bougies verkocht worden, maar gelukkig wel nieuwe remvloeistof. €170,00 op een paar euro na.

Oh Renault toch...

R Breijer zei:
Mij konden vandaag geen oliefilters en bougies verkocht worden, maar gelukkig wel nieuwe remvloeistof. €170,00 op een paar euro na.

Oh Renault toch...

Dat is krankzinnig. Zelfs al zou het DOT5 zijn en alle vloeistof zijn vervangen. Dealers zijn afzetters. De meeste althans.

Lijkt me een simpel klusje wat je bij een willekeurige universele garage kunt laten doen, met behoud van fabrieksgarantie.

Nobody in Charge zei:

Dat is een aanvaardbaar initiatief. Neem een botsdoos die zijn tien ton CO2 voor de fabricage er al op heeft zitten en maak hem elektrisch.

Daarna dagelijks gebruiken als werkvoertuig (taxi, rijdende werkplaats, goederenvervoer). Origineel is ie toch niet meer maar je hebt wel 10 ton CO2 bespaard voor het maken van een nieuwe botsdoos.

P.s. Veel bedrijfsbusjes worden gebouwd voor ongeveer vijf jaar en twee ton. Je zou met goede roestpreventie die vijf jaar enorm kunnen oprekken en na twee jaar dieselen frommel je er een accu en elektroaandrijving onder.
Doe je ineens meer dan 10 jaar met een bedrijfsbus waardoor de afschrijving van een goed interieur ook veel lager wordt.

Hier een voorbeeld van een bedrijf in Nederland die EV-conversie voor een Fiat 500
(de klassieker) aanbiedt: Ombouwkit Fiat 500

Het idee is leuk: jammer dat het zo kostbaar is (bijna. 16000 Euro voor de ombouw).
Eigenlijk alleen haalbaar voor dure klassiekers.
De vraag is dan van welke invloed de EV-conversie zal zijn op de waarde van een dergelijke klassieker.

Ombouw voor een bestaande auto is eigenlijk alleen interessant als men het casco zodanig maakt dat dit minstens
25/30 jaar meegaat en op voorhand er rekening wordt gehouden met toekomstige conversies/aanpassingen.
De auto in de vorm zoals wij die kennen, is daarvoor te veel een wegwerpproduct.
Na na 10 tot 15 jaar gebruik kost het teveel arbeid en dus geld om de auto aan te passen.
Daarbij komt nog dat het lastig/onmogelijk wordt om de nieuwe inzichten in (bots)veiligheid door te voeren,
omdat deze vaak invloed hebben op vorm/structuur van het koetswerk.

Yep.

Een moderne auto bestaat uit een aantal computertjes die ons geklooi opvangen. Doordat deze computertjes allemaal anders werken, is een standaard oplossing alleen mogelijk als je al het speelgoed weggooit en alleen de basisfunctie van de auto overhoudt.
Maw: dan werkt hij als een klassieke auto.

Maar zolang wij ons druk maken over 1 gram CO2 per kilometer meer of minder en ondertussen 10.000.000 gram CO2 opofferen om een verse botsdoos te laten maken, waar zijn we dan mee bezig? En als je dan ook bedenkt dat de hedendaagse techniek een verbruik van een liter per vierduizend kilometer mogelijk maakt...

De Engelsen gebruiken een spreekwoord wat de lading nauwelijks dekt:
Penny wise, pound foolish.

Nobody in Charge zei:

Dat is inderdaad het begin, maar dan wel het begin van het einde.
Waarom zou je een klassieker minder waard gaan maken door er dit soort dure investeringen in te gaan knutselen?
Voor het bedrag van de waardevermindering van de klassieker + de investeringskosten van de elektrameuk kun je ook een 2e hands prikmobiel kopen.

Muddy Bandit zei:
Nobody in Charge zei:

Waarom zou je een klassieker minder waard gaan maken door er dit soort dure investeringen in te gaan knutselen?
Voor het bedrag van de waardevermindering van de klassieker + de investeringskosten van de elektrameuk kun je ook een 2e hands prikmobiel kopen.

De man was pas op de radio. Wat ik begreep ging het niet om echte dure klassiekers, maar meer oude wagens waarbij de combinatie emotionele band en een milieuzone of zeer groen geweten de extreem hoge kosten verzachtte.

Financieel en praktisch kan dit natuurlijk niet uit. Ook zo'n ombouwbedrijf haalt het natuurlijk nooit qua betrouwbaarheid in vergelijking met de grote fabrikanten. Alleen al overige elektronica, extra gewicht op de ophanging en roest maken het lastig.
Verder gelden er natuurlijk veel accuwetten dan alleen capaciteit , hoe werken deze als het 5 graden vriest, hoe snel kan je laden, hoelang blijven ze goed.

Muddy Bandit zei:
Nobody in Charge zei:

Om een plofmobiel die gebouwd is om na twee ton stuk te gaan te gebruiken als hij meer gereden heeft dan twee ton.

Als je in een - gewoon een voorbeeld - een Ford Transit een werkplaats gaat inbouwen voor - ook een voorbeeld - een loodgieter, zal deze werkplaats een levensduur hebben van ongeveer een jaar of vijf. Geef je de Transit nieuw een anti-roest behandeling en laat je de plofmotor na stuk gaan vervangen door een elektromotor, dan heeft diezelfde werkplaats een levensduur van waarschijnlijk meer dan 10 jaar. Daardoor is de afschrijving van het dure interieur de helft geworden waarmee het ook financieel aantrekkelijk geworden is.
Aan de andere kant, Spijkstaal is ook failliet gegaan ondanks de goede kwaliteit van hun producten.

Voor een klassieke Porsche, zoals in het filmpje, zou ik ook eerder denken aan reviseren van de plofmotor, omdat je het in dat geval over historisch, industrieel erfgoed hebt.
Je gaat in een klassieke stoomlocomotief toch ook geen pantograaf en elektromotor inbouwen als dat ding toch in een museum staat.

rke zei:
Als je in een - gewoon een voorbeeld - een Ford Transit een werkplaats gaat inbouwen voor - ook een voorbeeld - een loodgieter, zal deze werkplaats een levensduur hebben van ongeveer een jaar of vijf. Geef je de Transit nieuw een anti-roest behandeling en laat je de plofmotor na stuk gaan vervangen door een elektromotor, dan heeft diezelfde werkplaats een levensduur van waarschijnlijk meer dan 10 jaar. Daardoor is de afschrijving van het dure interieur de helft geworden waarmee het ook financieel aantrekkelijk geworden is.
Aan de andere kant, Spijkstaal is ook failliet gegaan ondanks de goede kwaliteit van hun producten.

Werkplaatsinterieurs worden vaak overgezet van de oude naar de nieuwe bestelbus,
zeker als het gereedschap en de indeling ervan nog steeds aan de eisen voldoet.
Hetzelfde merk/type bestelbus kopen is dan wel handig, maar indien nodig
is het interieur ook nog wel passend te maken.
Dit soort bestelbussen maken naar verhouding niet zoveel kilometers,
ze zijn meer als werkplaats dan als transportmiddel in A naar B in gebruik.

Voor een sticker van Musk kunt u terrecht bij NIP, een hoge ome van de Tesla fanclub.

Toyota roept miljoen stekkerauto's terug

TOKIO (ANP/BLOOMBERG) - Toyota roept wereldwijd ruim een miljoen auto's terug naar de garage. Bij wagens van de types Prius en C-HR bestaat de kans op kortsluiting en daarmee het risico op brand.
https://www.telegraaf.nl/financieel/2519421/toyota-roept-miljoen-stekkerauto-s-terug

Carfanatic zei:
Toyota roept miljoen stekkerauto's terug

TOKIO (ANP/BLOOMBERG) - Toyota roept wereldwijd ruim een miljoen auto's terug naar de garage. Bij wagens van de types Prius en C-HR bestaat de kans op kortsluiting en daarmee het risico op brand.
https://www.telegraaf.nl/financieel/2519421/toyota-roept-miljoen-stekkerauto-s-terug

Dus Toyota maakt blijkbaar ook mobiele lasapparaten.:)

111-7-898x542.png

Tja van 1 naar 2 lijkt natuurlijk procentueel gezien geweldig, maar ondertussen in de echte wereld is het aanbod ev nog steeds nihil gelukkig.

Als je een Tesla hebt in hier in Noorwegen komt, dan zul je merken dat je hier eigenlijk een saaie burgerbak heb, net zoiets als een Volkswagen Golf in NL. Want: ontzettend veel mensen rijden hier Tesla. Het is 1 van de meest geziene auto's op de weg.

Maar ja, naast dat mensen hier gemiddeld gezien meer geld hebben dan Nederlanders wordt er dan ook flink wat voordelen gegeven, zoals dat je geen tol (de wegenbelasting hier) hoeft te betalen en ook geen kosten bij één van de vele veerponten om de fjorden over te steken.

Als ik het goed heb zijn hier vanaf 2020 (misschien is de datum alweer verschoven ondertussen) geen nieuwe brandstofauto meer te verkrijgen. Ze willen dan ook koploper zijn in Oslo. De oplaadpalen van (alleen geschikt voor Tesla) staan dan ook altijd volledig bezet.

Benieuwd hoe deze subsidies en voordeeltjes eruit zien, wanneer het gros hier elektrisch rijdt.

Enige pluspunt vind ik wel, dat men hier daadwerkelijk op groene(!) stroom rijdt (ondanks de vele windmolens in NL nog geen 3% van totale energie-opbrengst), gezien waterkrachtcentrales hier makkelijk en goedkoop stroom kunnen leveren.

Ja Tesla gaat super :D

Elon Musk rookt joint, bestuurders stappen op: weer roerige dag voor Tesla - https://nos.nl/l/2249448

In de VS....ze knallen hem af als hij een joint of drankje neemt....maar neemt hij een M16 in zijn handen dan is het een held....

quote: <<Financieel en praktisch kan dit natuurlijk niet uit. Ook zo'n ombouwbedrijf haalt het natuurlijk nooit qua betrouwbaarheid in vergelijking met de grote fabrikanten. Alleen al overige elektronica, extra gewicht op de ophanging en roest maken het lastig.>>

ach, ik heb afgelopen fraaie zomer vanaf april t/m aug dagelijks de 2x20km woonwerk gependeld met de Daf EV33, volkomen probleemloos a 1,20 eu per dag. Ding is ook in 1x door de apk gegaan (eerste keer na ombouw). Dus praktisch gaat dat prima en met 12k DHZ ombouwkosten vind ik dat in vergelijking met bv een Renault Twizy -zelfde specs- helemaal niet slecht (Daf is 3 persoons plus nog fikse bagageruimte, geheel wind en waterdicht itt de reno). Er mag bij zoveel mogelijk tussenladen gerekend worden op 2000 laadcycli daar kan ik jaren mee vooruit. Na 1 jaar is er nog geen meetbare capaciteitsvermindering (LiFePO4). De Heijnsdijk stuurdoos is uiterst eenvoudig opgezet en vertoont geen problemen.
Gewicht is +75 kg tov het origineel er hoefde NIETS gewijzigd te worden aan de ophanging of de remmen het zit gewoon in het normale draagvermogen.
Een liefhebbersklassieker heeft geen roest (meer) en eerlijk gezegd is er de afgelopen 20 jaar ook eigenlijk geen roest bijgekomen. Staat natuurlijk wel binnen en rijdt niet door de pekel.
Kortom ik ben zeer tevreden met deze oplossing en heb geen behoefte aan een nieuwe EV (bv een E-Up), die komt nauwelijks verder en is wel effe 3x zo duur. De eerstvolgende jongere ''klassieker'' die ik hiervoor zeer geschikt acht is de originele Twingo, moet met dezelfde spullen kunnen als mijn Daf maar uiteraard dan wel blijven schakelen (vermoedelijk alleen tussen 2 en 3).

gromsound zei:
quote: <<Financieel en praktisch kan dit natuurlijk niet uit. Ook zo'n ombouwbedrijf haalt het natuurlijk nooit qua betrouwbaarheid in vergelijking met de grote fabrikanten. Alleen al overige elektronica, extra gewicht op de ophanging en roest maken het lastig.>>

ach, ik heb afgelopen fraaie zomer vanaf april t/m aug dagelijks de 2x20km woonwerk gependeld met de Daf EV33, volkomen probleemloos a 1,20 eu per dag. Ding is ook in 1x door de apk gegaan (eerste keer na ombouw). Dus praktisch gaat dat prima en met 12k DHZ ombouwkosten vind ik dat in vergelijking met bv een Renault Twizy -zelfde specs- helemaal niet slecht (Daf is 3 persoons plus nog fikse bagageruimte, geheel wind en waterdicht itt de reno). Er mag bij zoveel mogelijk tussenladen gerekend worden op 2000 laadcycli daar kan ik jaren mee vooruit. Na 1 jaar is er nog geen meetbare capaciteitsvermindering (LiFePO4). De Heijnsdijk stuurdoos is uiterst eenvoudig opgezet en vertoont geen problemen.
Gewicht is +75 kg tov het origineel er hoefde NIETS gewijzigd te worden aan de ophanging of de remmen.

Dat is ook de truc van de vele EV enthousiastelingen wereldwijd. Plofmotor los, electromotor monteren, besturingselectronica en dikke accu er in en gaan. Scheelt toch eventjes enkele tonnen CO2 uitstoot... buiten de muntjes om.

Ik denk alleen dat een Twingo een betere keuze is dan een DAF 33. Al is het maar omdat de veligheid op een acceptabel niveau staat.

Waar ik verder nog toepassingen zie, zijn de rijdende werkplaatsen. Als je als optometrist (bijvoorbeeld) voor 3 ton aan apparatuur in een boes laat schroeven, ben je enigszins teleurgesteld als na vij jaar de gaten er in gerot zijn. Die plofmotor kan je vervangen (desnoods door een volgende plofmotor) maar een complete bus dichtlassen is heel veel werk. En als dan eerst die delicate werkplaats er uit geschroefd moet worden, is het eigenlijk niet haalbaar.

Maar... zelfs een Daf 33 weegt toch nog zo'n 700 kg. En een elektrische fiets weegt... minder, misschien?

Die 700 kg op gang slingeren kost veel energie, energie die we nog steeds voor een groot deel uit steenkool halen.
Daarom roep ik dat EV wel veel beloftes in zich heeft maar dat we ondanks die nieuwe mogelijkheden toch moeten blijven zoeken naar energiebesparing.

Zet de dikke deur op de Gazelluf. Eentje die met een 250 watt motortje werkt in plaats van de 200.000 watt van een Tesla.

Wordt ie nog gezond van ook......

rke zei:
Zet de dikke deur op de Gazelluf. Eentje die met een 250 watt motortje werkt in plaats van de 200.000 watt van een Tesla.

Wordt ie nog gezond van ook......
Waarom dan niet gewoon zelf trappen, zonder trapondersteuning?

Natuurlijk, er zijn altijd weer schonere alternatieven. Maar 20 km heen en terug vind persoonlijk toch net te ver om te fietsen, ook elektrisch. In plaats van klagen dat de EV ook niet heilig is kan ik zo'n project als de Daf van gromsound alleen maar heel erg aanmoedigen. (y)

Ik ben wel benieuwd, waaruit bestaan die ombouwkosten ruwweg?

Dakloos zei:
Maar 20 km heen en terug vind persoonlijk toch net te ver om te fietsen, ook elektrisch.

Toch heb ik het járen gedaan, 2 x 29 km, naar m'n werk en terug, ging prima, alleen niet met ijzel/sneeuw en heftige regenbuien, dan pakte ik de auto.
Rugzak achterop met verschoning. Maar ik was/ben alleenstaande en dan heb je thuis ook andere belangen dan wanneer er een gezin in het spel is.

Terug
Bovenaan