Het grote Autoweek poetstopic!

Ik heb al veel goede verhalen gehoord over de Wolfgang TSR. En wat goede pads. Om extra mooi te finishen kan je nog een light green pad kiezen. Deze is nog wat fijner als de witte.

Inderdaad White Diemond voor beide auto, aanbrengen met een zwarte pad.

Wat je ook nog kan doen, is Dodo Juice Lime Prime (Lite) gebruiken na de TSR. Dit is een heel licht polijstmiddel (de Lite is nog lichter) voor een mooie finish. Tevens bevat het voedende oliën, vergelijkbaar aan de glaze van Poorboys (dus in jouw geval de White Diamond). De flesjes zijn klein, maar je hebt echt bizar weinig nodig. Breng het aan met een blauwe pad en daarna een mooie wax erover. Succes gegarandeerd!

Hoelang moeten deze producten elk inwerken voordat ik een volgende kan gebruiken? Is dan even het teveel opgebrachte met een vezeldoek verwijderen genoeg om verder te gaan?

(Ik wilde het nog eenvoudig houden:rolleyes:;))

Is een kwestie van een paar minuten. Doe bijvoorbeeld bij aanvang 2 delen en vervolgens deel voor deel. Nadat je de tweede hebt behandeld, kan je de eerste uitbuffen met een mv doek (ook het overtollige (y)). Hoe lang het precies duurt, hangt onder meer af van het weer (vochtigheid), de zon (wel of geen driect zonlicht op de auto) en de temperatuur (zowel buitentemperatuur als ook de temperatuur van de lak). Hoe warmer, hoe korter e.e.a. duurt.

Overigens waren de gegeven adviezen over pads gebaseerd op machinale toepassing. Ik werk zelf alleen nog maar machinaal en was even vergeten dat jij nog authentiek handwerk toepast. Bij handwerk kun je wat grovere pads gebruiken, bijvoorbeeld alleen oranje en wit voor polijsten. Te fijne pads hebben dan nauwelijks of geen effect.

Interessant,
Ik ben zelf ook altijd graag bezig met onze auto's, dus de verzameling bestaat uit een Gold Class Wash&Wax kit, Klei-kit, rode LC handpad voor de wax, Waffle Weave, Meguiars Mitt(degene die ik destijds wilde was niet op voorraad) en nog 2 PB doeken om wax en quick detailer uit te poetsen.
Al met al een begin dus.
De Xsara Picasso heeft echter veel swirls(uit de 1emmer-spons tijd :() en zeer veel kleine beschadigingen, heb het idee dat er geen blanke lak opzit?
De kleur is Noir Onyx, non metallic.
De andere auto is een Golf 2, in een aparte kleur, Jadegrun.
Deze heeft ook swirls, maar wat mij vooral stoort is het dak en de motorkap, deze zijn door verwering helemaal grijs, en zonder glans.
Welke spullen kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Ik zag hierboven een mooi resultaat met Total Swirl Remover, alleen die kost 38 euro, SSR is stukken goedkoper..
Ik wil er best geld aan uitgeven, maar moet het zelf betalen (Ben 17 jaar en de auto's zijn dus van pa&ma)

@ RVH: Bij SSR heb je meerdere soorten nodig, bijvoorbeeld 2.5 en 1.0 om een goed resultaat te krijgen. De TSV doet alle stappen in één, en dan wordt de prijs al een stuk beter.

Afgelopen weekend met een vriend van mij zijn Ford Focus nog eens flink onder handen genomen.

Helaas heb ik geen VOOR-foto's :(

Werkwijze:

-Deurstijlen/sponningen/wiel(kasten)/naden ontvetten onder hoge druk met Dasty (1,89 bij de Wibra :) )

-Wassen met afwasmiddel, lekker verder met ontvetten

-Roterend polijsten met Cut&Cream #86 van M.

-Excentrisch polijsten met de #80 van M

-Polish, de New Car Glaze uit de profi-lijn van M.

-Lampunits met PlastX

-NXT Wax 2.0, ook op kunststof trims

-bandenspray van de action (slechts 1,79!)

-Wheel Brightener voor de wielen

en natuurlijk het gehele interieur stofzuigen, met APC en ALL interior Shine behandelld, plus de ruiten :)

IMG_0125.jpg

IMG_0126.jpg

IMG_0127.jpg

Hij kan er weer tegen :)

Hallo,

Ik ben nog helemaal niet thuis op het gebied van poetsen zoals de meeste van jullie hier doen, en ik zou graag wat meer informatie willen over hoe en wat te kopen, en hoe te handelen met het poetsen dan bedoel ik meer machinaal...en de volgorde van producten gebruik!

Het betreft een zwarte golf V gti die erg aan een goede beurt toe is en omdat ik dat zelf toch vaker wil gaan doen!

Alvast bedankt!

@ Bleet GTi:

Hier op het forum zijn er fanatiekelingen die verschillende merken gebruiken, zelf heb ik voornamelijk alleen ervaring met Meguiars.
Anderen gebruiken ook Poorboys, Wolfgang en meer van dat soort merken, waar ook goeie verhalen de ronde over doen.

Als je een auto uitgebreid gaat poetsen, is het vooral van belang dat je je realiseert steeds op een zo schoon mogelijke ondergrond te werken, zoals je een deur schildert. (Schuren, plamuren, grondverf, etc...)

Je werkt van buiten naar binnen en van binnen weer naar buiten.

Om een voorbeeld te geven bij een auto die extreem vuil is:

-lak ontvetten, ergste vuil eraf, buitenste laag schoon... Ik zet gerust bij hele vieze auto hele plaatdelen in de ontvetter. (Niet te lang natuurlijk...)

-lak wassen, onderliggende 'vuilfilm' was je er dan zo af.

-lak 'kleien', aangehecht vuil dat na normaal wassen blijft zitten, verwijder je hiermee.

-lak cleanen, dit kan zowel handmatig als machinaal. Bij weinig ervaring is handmatig beginnen aan te bevelen. Hiermee verwijder je vuil uit de 'porien' van de lak, en geef je een diepreiniging.
Een vervangbare stap is polijsten, welke echter wat ervaring vraagt. Je 'slijpt' dan iets van de laklaag af, waardoor krassen minder zichtbaar worden.
Roterend polijsten vraagt eerst goeie oefening op bijvoorbeeld een schade-plaatdeel. Hiermee draait de polijstschijf namelijk geheel rond, waardoor de lak extreem opgewarmd wordt, en de kans op inbranden en lakbeschadiging bestaat.
Excentrisch polijsten, waarbij de machine een 'X-achtige' beweging maakt, is veiliger.

Je bent nu tot in het 'binnenste' van de lak zeg maar...
Nu werk je weer naar buiten.

-lak polishen, hiermee voeg je olien toe aan de lak die een voedende werking hebben voor een diepere glans. Doordat je hiervoor alles goed hebt gereinigd, heeft het dan veel meer effect.

Tot slot 'verzegel' je alles met een wax die nog eens extra glans en het beschermende laagje biedt.
Ook deze twee stappen kunnen zowel handmatig als machinaal worden uitgevoerd.

Vervolgens kun je de auto goed bijhouden door hem tweewekelijks (bij intensief gebruik misschien wekelijks) te wassen, en deze behandeling 2 a 3 keer per jaar uit te voeren.
Daarbij is een microvezel spons aan te bevelen tegen waskrassen, en een milde shampoo.

Gebruik voor in- en uitpoetsen van lakwerk ook altijd microvezel doeken.

Dat is in een notendop goeie lakverzorging. Er zijn verschillende winkels met alle aanverwante producten, carclean.nl of lekocarhifi.nl, (maar eigenlijk mag ik geen reclame maken :p )

@Toyotapoetser (en BleetGTI)
ik snap je verhaal maar even een paar correcties. Het stappenplan is als volgt:

1) wassen.
Wil je het echt goed doen, dan eerst de wielen en wielkasten van binnen doen, rubbers en trims ontvetten. Maar goed: de auto wassen met een goede autoshampoo (dus geen Valma, Sonax of Turtle etc), een goede washmitt (never ever nooit een spons, of het moet The Bone van Cobra zijn, want die heeft lange vezels) en uiteraard de 2-emmer methode: 1 met schoon sop en een om je mitt in uit te spoelen. Uiteraard niet het sop van je wilen later gebruiken voor de lak. Afdrogen met een goede droogdoek, absoluut geen zeem, want dan trek je de swirls in je lak.

Afwasmiddel en Dasty ontvetten inderdaad wel, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het is slecht voor je rubber, zoals raamrubbers en ruitenwisserbladen. Ze drogen er van uit.

2) kleien.
Hiermee haal je het vuil uit de lak wat je er met wassen niet uitkrijgt. Je zal verbaasd zijn hoe vuil het wordt, zelfs valk na het wassen vand e auto. Je lak wordt spiegelglad en krijgt extra glans terug

3) polijsten.
Dit is niet altijd een noodzakelijke stap, dat hangt van de lak af en wat je er aan wilt doen. Meerdere lunatics (zoals ik) willen een swirlvrije auto. Dmv polijsten verwijder je swirls. Welke spullen je nodig hebt, hangt geheel af van de auto. Veel polijstmiddelen bevatten vaak ook nog cleaners, maar het echt cleanen gebeurt door te kleien.
De Golf V GTI in metaillic zwart heeft knetterharde lak. Stuur anders TonCoronel (medeforummer hier) een bericht. Hij heeft een GTI gehad, nu een S4 en S5 en heeft al de nodige detailervaring op deze lak. Ik heb zelf wel het nodige gedaan en gezien, maar nog geen VW-lakken gedaan. Kun je een foto maken waarbij de swirls goed zichtbaar zijn?

4) voeden.
Sommige merken leveren producten die polijsten en voeden combineren, bijvoorbeeld Dodo's Juice in de Lime Prime (overigens een licht polijstmiddel). Door middel van voeden breng je een olielaagje aan op je lak, waardoor de la een mooie, natte look krijgt en het de kleur extra ophaalt. Tevens vult het de allerlaatste kleine swirls.

5) waxen.
welke wax (sealant of carnauba wax) te gebruiken is heel persoonlijk. De een zweert bij vloeibaar, de andere bij een vaste wax. Anderen willen een sealant vanwege de doorgaans langere duurzaamheid, maar soms wat minder extra glans.

Extra dingen die je kan doen: trims behandelen, bandendressing (zeker bij een zwarte auto......)

Ik detail machinaal met de DAP500 (even googelen of kijk op carclean), met pads van Lake Country en Monello. Voor het uitpoetsen goede mv doeken met lange vezels. De mv huishouddoeken moet je gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. En dat is dus niet op de auto. :p
Op de vorige pagina's staat al een en ander over bepaalde producten. Vergeet niet: je kan het zo gek maken als je wilt. Ik heb binnen een jaar spullen gekocht waarvoor je ook een mooie set lichtmetalen wielen en banden voor kunt kopen. En het eind is nog niet in zicht. Ik dacht klein en rustig te beginnen met 130 euro op een nieuwe auto, nu is er geen weg meer terug :LOL:

Vandaag (25-08-09) stond de Seat Leon van mijn collega op het programma.

De auto is van Februari '09 en heeft sindsdien nog nooit een wasstraat van binnen gezien of is gewassen door m'n collega zelf.

Gebruiktte produkten in willekeurige volgorde:

- wassen met meguiars shampoo plus
- kleien met dodo sn en meguiars last touch
- drogen met cobra en miracle dryer
- monello mezzo op een witte lc
- monello inizio op een oranje lc
- menzerna final finish op een zwarte lc
- poorboys world ex-p
- collinite #845
- dodo juice blue velvet
- poorboys world trim restorer
- poorboys world wheel sealent
- wolfgang black diamond tire gel

leon001.jpg

leon002.jpg

leon003.jpg

leon004.jpg

leon005.jpg

leon006.jpg

leon007.jpg

leon008.jpg

leon009.jpg

leon010.jpg

Geen beading, sheeting, helemaal niets, noppens, nada...
leon011.jpg

Kwart motorkap.
leon012.jpg

Na het wassen maar eens naar de 'schade' gekeken.
leon013.jpg

leon014.jpg

leon015.jpg

leon016.jpg

leon017.jpg

Oeps, laten vallen. DIRECT weggooien dus :!
leon018.jpg

Gemiddelde waardes.
leon019.jpg

leon020.jpg

leon021.jpg

50 / 50
leon022.jpg

leon023.jpg

leon025.jpg

leon026.jpg

50 / 50
leon027.jpg

leon028.jpg

leon029.jpg

Omdat een collega weg moest tussendoor, is de auto weggezet om vervolgens een uurtje later weer verder behandeld te worden
leon036.jpg

Na het polijsten de wagen naar buiten gereden om opnieuw gewassen te worden. Aardige sheeting ondanks er nog geen wax en/of sealent opzit!
leon038.jpg

leon039.jpg

Reflectie shot. Dit is trouwens ons oude logo ;)
leon040f.jpg

leon033.jpg

leon034.jpg

Klaar! Een hoop na foto's.
leon044r.jpg

leon045.jpg

leon046.jpg

leon047.jpg

leon048.jpg

leon049v.jpg

leon050.jpg

leon051.jpg

leon052.jpg

leon053.jpg

leon054.jpg

leon055.jpg

leon056.jpg

leon057.jpg

leon059x.jpg

leon060.jpg

leon061.jpg

leon062.jpg

leon063.jpg

leon064e.jpg

leon065.jpg

leon067.jpg

Vandaag (26-08-09) stond er wederom een auto van een collega op het programma. Her betreft hier een zilveren Chevrolet Kalos.

Ik had me voorgenomen er een snelle beurt van te maken, maar dat werd uiteindelijk een volledige in- en exterieur beurt.

Gelukkig had ik hulp van mijn collega / eigenaar van de auto. Ik hoor haar het nog zo zeggen:
"Ik wist niet dat een auto poetsen zo leuk kan zijn"

Gebruiktte spullen exterieur:

- Wassen met Shampoo Plus
- Drogen met Cobra en Miracle Dryer
- Dodo SN klei+ PB S&W en Meguiars LT
- Festool rotary + oranje pad + Monello Mezzo
- DAP500 + witte pad + SSR2
- DAP500 + witte pad + PB SSR1
- DAP500 + zwarte pad + Menzerna Final Finish
- DAP500 + rode pad + PB White Diamond
- DAP500 + rode pad + PB EX-P
- DAP500 + rode pad + Collinite #845

Gebruiktte spullen interieur:

- Lloyds extractor
- Meguiars SD
- PB Natural Look

kalos001.jpg

kalos002.jpg

kalos003.jpg

kalos004.jpg

kalos005.jpg

kalos006.jpg

kalos007.jpg

kalos008.jpg

kalos009.jpg

kalos010.jpg

kalos011.jpg

kalos012.jpg

kalos013.jpg

kalos014.jpg

kalos015.jpg

kalos016.jpg

kalos017.jpg

Eerst maar eens de kieren, gaatjes en hoekjes ingesprayd met APC 1:4 en ingeborsteld met de Meguiars Triple Duty Detail Brush.
kalos018.jpg

kalos019.jpg

kalos020.jpg

kalos022.jpg

Daarna de HD erop gezet om de boel af te spuiten
kalos023.jpg

kalos025.jpg

Kleien van een kwart motorkap.
kalos029.jpg

De banden en velgen waren ingesprayed met Meguiars Wheel Brightener. Ik dacht dat dit sterk genoeg zou zijn om ook de banden schoon te krijgen.
Helaas is dit niet zo. Voor de banden heb ik de Meguiars SD 1:4 gebruikt
kalos027.jpg

Om te kijken of de PB APC 1:4 net zo goed zou zijn, heb ik een andere band ermee behandeld.
kalos028.jpg

kalos030.jpg

kalos032.jpg

kalos033.jpg

kalos035.jpg

kalos036.jpg

Mijn collega kan héél goed zuigen. :-b
kalos038.jpg

kalos031.jpg

kalos026.jpg

kalos039.jpg

kalos040.jpg

kalos041.jpg

De gehele wagen gaf waardes aan tussen de 180 en 250! Ik dacht dat de lakmeter van slag was, deze opnieuw geijkt en opnieuw getest. Blijkbaar is de Kalos flink gespoten. Zelfs in de deurstijlen gaf ie waardes aan van 150+ ...
kalos042.jpg

kalos044.jpg

kalos045.jpg

kalos047.jpg

kalos048.jpg

kalos053.jpg

kalos056.jpg

kalos057.jpg

kalos058.jpg

kalos059.jpg

Voor en na foto van PB White Diamond. Iemand die het verschil in glans kan zien?
kalos061.jpg

kalos037.jpg

Een hoop ná foto's.

kalos062.jpg

kalos063.jpg

kalos064.jpg

kalos065.jpg

kalos066.jpg

kalos067.jpg

kalos068.jpg

kalos069.jpg

kalos070.jpg

kalos071.jpg

kalos072.jpg

kalos073.jpg

kalos074.jpg

kalos075.jpg

kalos076.jpg

kalos077.jpg

kalos078.jpg

kalos079.jpg

kalos080.jpg

kalos081.jpg

kalos082.jpg

kalos083.jpg

kalos084.jpg

kalos085.jpg

kalos087.jpg

kalos088.jpg

kalos089.jpg

kalos090.jpg

kalos091.jpg

kalos092.jpg

kalos093.jpg

kalos094.jpg

kalos095.jpg

kalos096.jpg

kalos097.jpg

kalos098.jpg

Samen met de Leon die ik een dag eerder heb gedaan.
kalos099.jpg

kalos100.jpg

Reflectie in de deur van de Leon
kalos101.jpg

Reflectie in de deur van de Kalos.
kalos102.jpg

Groeten Patrick

Ben ik de enige hier die TURTLE WAX gebruikt?

Gewoon Turtle Wax shampoo, vervolgens in de was zetten met wax van hetzelfde merk.

Voor de plastic onderdelen gebruik ik VALMA plastic shine. Ik heb al eens Meguiars Plastx gebruikt, maar dit viel zwaar tegen omdat het nog doffer werd dan het al was!

Voor de ramen, zowel binnen als buiten, gebruik ik Turtle Wax Clearvue Glass Polish. Dit geeft een schitterend resultaat, en het mooie is dat als het regent je vrijwel niet de ruitenwissers hoeft te gebruiken.

Dus gewoon Turtle Wax en Valma voor mij :)

@ Patrick: De Leon en Kalos zijn weer erg mooi geworden, ook vind ik dat je altijd erg interessante post's hebt. Echter zou je van mij wel wat minder foto's mogen plaatsen. Ik moet iedere keer als ik wil kijken wat iemand gepost heeft, een paar min wachten tot alle foto's geladen zijn voor dat ik een nieuwe post kan lezen. En heb je verder financieel belang bij groothandel Gerritse? Je hebt in ieder geval meer dan genoeg reclame voor ze gemaakt.

@ Puntavia: Heb je wel eens merken als Meguiars, Wolfgang of Poorboysworld geprobeerd?

@ Carfanatic: Als ik Puntavia was zou ik ook zeker niet switchen, als je ergens tevreden mee bent moet je dat vooral zou houden. Ik was alleen benieuwd of hij wel eens één van die merken gebruikt heeft. Ik ben namelijk altijd benieuwd naar de redenen waarom iemand bepaalde poetsmiddelen gebruikt. Daar kan ik namelijk misschien nog wel iets van opsteken.

Kreidler zei:
@ Puntavia: Heb je wel eens merken als Meguiars, Wolfgang of Poorboysworld geprobeerd?

Van Meguiars heb ik alleen PlastX gebruikt, en dat viel erg tegen: het plastic op de auto werd er dof grijs van in plaats van glimmend zwart. Valma Plasticshine geeft mij wél het goede resultaat.
Dus ik ben huiverig om een ander product van Meguiars te proberen zoals je zult begrijpen.

@ Puntavia: Ik ben er ook achter gekomen dat ieder merk een aantal goede en een aantal 'minder' goede producten heeft. Door te proberen kom je zo van zelf uit bij de voor jouw ideale combinatie, in dit hoeft lang niet altijd de duurste te zijn. Zo gebruikte ik eerst de Gold Class shampoo van meguiars, maar deze brak duidelijk de wax laag op de auto af. Nu gebruik ik auto shampoo van de action, die geeft een mooi resultaat, kost bijna niets en bevat ook nog eens duidelijk een hoop carnauba. Deze shampoo voedt mijn wax juist ipv deze af te breken.

Kreidler zei:
Zo gebruikte ik eerst de Gold Class shampoo van meguiars, maar deze brak duidelijk de wax laag op de auto af. Nu gebruik ik auto shampoo van de action, die geeft een mooi resultaat, kost bijna niets en bevat ook nog eens duidelijk een hoop carnauba. Deze shampoo voedt mijn wax juist ipv deze af te breken.

Kreidler

denk dat je dan teveel Gold Class in je emmer doet.
1 dopje is meer dan genoeg voor een hele emmer.

Gebruik je te teveel dan bestaat de kans dat je inderdaad je wax laag aantast.
Gebruik je genoeg dan blijft je waxlaag leurig intect en wordt deze nog eens extra gevoed.

Gebruik de GC nu meer dan een jaar en heb nog steeds de eerste fles niet leeg en met prima resultaat.En zoals je weet ben poets ik er lustig op los en blijft dat ook niet beperkt tot mijn eigen auto's

@Patrick

Iets minder foto's zou prettig zijn, openen van dit topic is nu een verplichte koffiebreak aan het worden :rolleyes:

@ A6-red: Ik gebruik altijd maar een paar druppels GC shampoo, en dan zie ik nog dat de wax laag met de goedkope shampoo duidelijk langer mee gaat dan bij de GC. Ik gebruik de GC nu als ruiten reiniger, reservoir vol met water en een paar druppeltjes GC erbij. Werkt veel beter dan zo'n tonnetje ruiten reiniger en tast de was laag een stuk 'minder' aan. Uiteraard moet ik dit niet doen als het gaat vriezen.

Ziet er weer top uit! Ik heb momenteel last van veel tijdgebrek, dus ik kan niet eens forummen - auto poetsen of wat dan ook. Vandaag even snel de auto gedaan nadat die 1,5 maand niet gewassen was (maar wel gewoon 800 km de week mee gereden), toch weer een voldaan gevoel (y)

@Puntavia,
de Glass Polish is echt alleen een polish. Het heeft een heel licht schurende werking. Doe daarna eens Provion Repellant Gel op je ruiten: dan blijven de ramen veel langer watervrij. Zie het al een soort wax op je schone ruiten. De polish beschermt verder niet, dus vuil gaat zich daarna toch makkelijk vestigen op de ruiten. Groot nadeel van de TW Glass Polish: als je de trims vergeet af te plakken, blijft de polish heel lang in je trims zitten.

En voor wat betreft de merken die je gebruikt: ieder maakt zijn eigen leuzes en afwegingen. Tijd, interesse (lees: gewenst resultaat) en geld zijn medebepalende factoren. Een aantal onder ons (waaronder ikzelf) zijn volgens anderen een beetje doorgeslagen. Het kan namelijk altijd beter, mooier etc, maar daardoor wordt het wel een steeds duurdere hobby. Resultaten die bereikt worden, hebben we nog niet gezien met Valma en TW, wel met andere merken. Maar als jij (en anderen) er heel tevreden over bent, be my guest (y). En eerlijk is eerlijk: de fanatiekelingen laten zich ook geregeld gek maken doordat een bepaald product of merk gehyped wordt. Is de intrinsieke waarde van het product misschien 2-3x zo goed als TW/Valma, wordt er over gesproken alsof het minimaal 5x zo goed is.

@Kreidler: neem eens de Dodo's Juice Born to be mild. Je hebt echt heel weinig nodig en doordat het een heel milde shampoo is, tast het je waxlaag ok niet aan

Toch hier maar vaker gaan kijken nu ik vandaag de auto van mijn zus en broer heb gewassen. Hoewel, wat ik heb gedaan is volgens jullie denk ik deel 1 van de 10. :p

Heb ze allebei behandeld met Excalibur Autowash (proefverpakking gekregen :p) in een emmer met warm water. En toen gewoon gewassen met een spons. Daarna 'afgewassen' met dezelfde spons alleen dan vol met water. En daarna met een zeemleren lap afgedaan. De Cinquecento is nog stééds dof qua lak. Alleen de modderspetters en een paar vogelpoepvlekken zijn van de auto/velgen af. Verder glimt 'ie nog niet écht. Dat wordt later nog maar eens behandelen met zo'n Shine product van Meguiars. o_O

De Astra deed het stukken beter, die glimt nu érg lekker. :cool:

Wat is volgens jullie een goed Meguiars beginners setje? :)

Zit er in Dodo Juice Born to be Mild shampoo ook een beetje carnauba? Ik heb overigens nog nooit iets van Dodo Juice gebrobeerd, voornamelijk omdat de marketing met een hoop blije kleurtjes en slogans mij niet echt aantrekt. Het geeft mij juist het idee dat Dodo Juice zijn werk niet helemaal serieus neemt. Maar goed daar kan ik nog niet over oordelen, moet ik het eerst proberen.

@ Puntavia :

Als je al onder de indruk bent van Turtle, wat gebeurt er wel niet met je als je een ander merk gebruikt?
Voor een paar euro meer heb je kwalitatief goede spullen van Poorboys World.
Meguiars Plast-X is voor kunststof zoals koplampen en achterlichten, niet geschikt voor kunststof bumpers en/of stootstrips.

@ Kreidler:

Ik post juist veel foto's om de voor en na stappen te laten zien. De meeste mensen maken een close-up van een 'vies' onderdeel en vervolgens van mega afstand een na foto te maken.
Zo kun je niet eerlijk oordelen of het 'probleem' dus ook daadwerkelijk weg is.

Dodo Juice is een topmerk. Ik was ook altijd zeer sceptisch, met name de prijs weerhield mij ervan deze producten te kopen. Eenmaal geprobeerd en je bent verkocht.

Overigens werk ik bij Gerritse. Aangezien zij het magazijn ter beschikking hebben gesteld, is het niet meer dan logisch een beetje sluikreclame te maken :p

@Kreidler, ik ben met je eens dat Dodo de schijn een beetje tegenheeft als het gaat om de productkwaliteit omdat er zoveel nadruk gelegd wordt op de marketing en aanverwanten. Desondanks zijn het echt topproducten! Net wat Patrick zegt: eenmaal proberen en je bent verkocht.

@Porsche Gek,
allereerst even wat basiszaken:
- wassen met 2 emmers: een met schoon sop en een om je vuile washmitt in uit te spoelen
- een washmitt (geen spons)
- wassen met goede shampoo, bijvoorbeeld Meguairs, Poorboys, evt Dodo's Juice
- afdrogen met een droogdoek, bijvoorbeeld de Waffle weave Drying Towel van Poorboys World of de Carrand drying towel. Over de Water Magnet van Meguairs zijn de meningen doorgaans negatief vergeleken met andere droogdoeken. In ieder geval geen zeem of trekker gebruiken, tenzij je krassen in de lak wilt ;)

@ Puntavia;

Je hebt inderdaad zoals al eerder gezegd het verkeerde product gebruikt.

PlastX van Meguiars is bedoeld om oppervlakken zoals polycarbonaat-koplampen/lichtunits, tellerglas etc. op te frissen, en NIET voor kunststof oppervlakken. Hiervoor heeft dit merk Trim Detailer in huis, maar ook allerlei andere varianten.

Overigens ben ik goed te spreken over de bumpershine van zowel Valma als ook Simoniz.
De wax vind ik vergeleken met Meguiars 3 keer niks, het is er in 2 maanden echt wel vanaf...

Voor de ruiten gebruik ik weleens Meguiars NXT Wax, i.p.v de Clear Vue van Turtle, die ik in het verleden gebruikte.
VEEL meer beading en ik had zelfs op de snelweg bij regen geen ruitenwissers nodig.. alles vloog eraf.

@ Allen hierboven: Bedankt voor de zeer goede tips! Dat van PlastX wist ik niet. Ik had het inderdaad op de stootstrips en plastic bumperonderdelen gebruikt, die vervolgens dof uitsloegen. Dat gaan we dus niet nog een keer doen. Ik zal het spul eens proberen op de lampen.

Dit is een zeer goede thread met veel bruikbare tips! :D :D

Gister bij een clinic van Carclean gepolijst met spullen van Monello https://carclean.nl/product/Monello/Monello_Raffini_Mezzo_Polish_500ml_Cut_3.5_5_Gloss_3_5_MRM0105_101575.aspx

Werkt prachtig naar mijn idee (y)

Iemand hier al ervaring hiermee?

Nee, nog geen ervaring..
Maar gezien de reacties over monello, heb ik vandaag nog het raffini kitje met wat handpads + doeken besteld.
De reeks is volgens mij vergelijkbaar met de SSR-serie van Poorboys, alleen is Monello (hetzelfde als Menzerna) geschikter voor de harde lakken van tegenwoordig.
Ik ga er binnenkort de Golf en Picasso mee behandelen, dus binnenkort wat resultaten ;)

Ik heb er ook nog geen ervaring mee, maar het staat wel op de lijst. Binnenkort gaat mijn auto iets professioneler aangepakt worden, daar Poorboys niet genoeg lijkt te doen op mijn auto. Ook andere, bij sommigen van ons bekende, detailers hebben dat onderkend. Met en van hen, Dennis, ga ik over een paar weken mijn auto met waarschijnlijk Monello onder handen nemen.

adinsx zei:
Gister bij een clinic van Carclean gepolijst met spullen van Monello https://carclean.nl/product/Monello/Monello_Raffini_Mezzo_Polish_500ml_Cut_3.5_5_Gloss_3_5_MRM0105_101575.aspx

Werkt prachtig naar mijn idee (y)

Iemand hier al ervaring hiermee?

Aha, jij was het dus met die blauwe Clio. Hij kwam me al zo bekend voor. Ik was er ook, met de scooter.... ;)

De Monello produkten zijn hetzelfde als de produkten van Menzerna. Enig nadeel van deze produkten dat ze niet echt lekker te verwerken zijn in de (volle) zon. De menzerna/Monello produkten zijn nogal vocht en temparauur gevoelig.

Voor de rest zijn het top produkten!

Dus het dikste mijn-auto-topic hier op het forum was niet voldoende om de clio te herkennen ;) :)

De foto's van de clinic:

De demoplek, de Alfa bleek er nog slechter aan toe te zijn als de wybertjes
DSC00001.jpg

en ja, de Clio bleek ook smeriger als ik dacht. Blijkbaar wat klei meegepakt in de buurt :p

De swirls in de motorkap van de Alfa
DSC00003.jpg

Demo machinaal polijsten
DSC00004.jpg

DSC00005.jpg

Tim en Cees vonden het een goed plan om het schuimkanon op de Clio te zetten...
300820091222.jpg

300820091224.jpg

Brandschoon (y)
DSC00006.jpg

Ook Eric had zijn best gedaan op de motorkap (y)
DSC00008.jpg

Cees pakte nog even de kras op de bumper aan :)
300820091226.jpg

Jaja, Arco hielp lekker mee zoals je ziet ;)
DSC00009.jpg

De R19 glom ook weer (Y) (forummer wie?? :p)
DSC00011.jpg

En zo, 125km later, een Mac-Drive bezoek later (hoop bekijks trouwens..)

En een andere weg naar huis om de modder te ontwijken, het resultaat ;)
DSC00014.jpg

DSC00015.jpg

DSC00019.jpg

DSC00024.jpg

Tjonge, als ik die foto's hier weer zie beginnen m'n handen al weer te jeuken om m'n eigen auto onder handen te nemen.

Hier thuis op de oprit heb ik eigenlijk niet de hele dag schaduw, heb dus een partytent voor 30eu op Wehkamp.nl gevonden die ik ga bestellen. Zal geen topkwaliteit zijn, maar zolang ik maar uit de zon en misschien een kleine regenbui blijf vind ik het allemaal wel prima :)

Verklaar me voor gek, maar volgens mij is het zo'n gek idee nog niet :D

Zo ook hier even spammen over mijn laatste poetsproject:

De auto is behandeldt via de volgende wijze:

- Rotary icm witte LC compressor pad(I LOVE IT:love ) icm Menzerna Intensive Polish
- Excenter icm witte LC pad icm Menzerna Final Finish
- Excenter icm zwarte LC pad icm PB Black Hole
- EX-P
- Collinite 845
- Natty's Blue

Zoals de foto's van de motorkap laten zien veel swirls krassen en hollogrammen
IMG_5026.jpg

50/50
IMG_5029.jpg

Close-up rechts (onbehandelt)
IMG_5043.jpg

Close-up links (behandelt)
IMG_5040.jpg

Motorkapje klaar
IMG_5050.jpg

Ook met de deur was het niet veel beter
Deur voor:
IMG_5075.jpg

Deur na:
IMG_5081.jpg

Uiteindelijk resultaat:
1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

20.jpg

21.jpg

22.jpg

@ B-Real, don't worry! ;) Als je op het forum kijkt van het bedrijf waar de bovenstaande workshop is gehouden, zul je zien dat er meerder mensen zijn die een partytent hebben aangeschaft om de auto te kunnen detailen. Je bent absoluut niet de enige. Kan zijn dat de buren je raar aankijken, maar dat is hun probleem.

Weer mooie plaatjes allemaal!

Ik zie dat Patrick de lakdiktemeter gebruikt. Ik ben erg benieuwd hoeveel micron je van de laklaag verwijdert na een polijstbeurt gemiddeld. Ik weet dat dat natuurlijk ook afhangt van welk polijstmiddel en welke pad je gebruikt.

Ik had bij de Honda nogal last om lichte swirls te verwijderen. Gebruikte daarvoor SSR1 met lightgreen LC. Nu een keer met de zwarte finishpad geprobeerd en dat werkt veel beter. Schijnbaar veroorzaakte de eerste combinatie zelfs swirls.

@ Kristian,

Het is bekend dat Honda en andere Japanse lakken redelijk zacht zijn.

Met het polijsten haal je gemiddeld tussen de 5 en 10 micron weg. Afhankelijk van de staat van de lak en welke combinatie van pads en polijstmiddel wordt gebruikt.

Een witte lc pad heeft een slijpende werking. Deze wordt nog eens versterkt door de SSR produkten. Als je een zwarte LC pad neemt, heeft deze geen slijpende werking meer.
De SSR produkt doet dan het werk totdat deze 'op' is. Dat wil zeggen, de schuurkorrels zichzelf hebben afgebroken.

Vorige week bezig geweest aan een Toyota RAV4, unilak zwart. Echt een klote lak
xp_bad.gif

Zelfs met een schone nieuwe droge Poorboys doek trok je de swirls erin ...

Toen een combinatie van een zwarte Lc pad en Meguiars M205 gepakt, die werkte goed.
Deze combi werd gebruikt om te finishen.

Ok ik heb jullie advies nodig...

ik heb dus
Meq paintcleaner step1
PB Blackhole
PB Natty's Blue wax.
Meq cleanerwax 3in1

net besteld de
Dap500 (ex BTW nu 88 euro:D)
LK SmartPad 5.5 inch Zwart
LK SmartPad 5.5 inch Rood
LK SmartPad 5.5 inch Wit
LK SmartPad 5.5 inch Oranje Light Cutting.

Nu weet ik niet welke product op welke pad...
Mijn idee

Paintcleaner _ Wit
Blackhole _ Zwart
Natty's _ Rood
CleanerWax _ Oranje..
wat vinden jullie?:confused:

Met een rondje SSR1 op de zwarte pad slijp je waarschijnlijk wel wat minder van je lak (hoop ik). Aangezien de lak zo zacht is en je inderdaad alleen door naar de auto te kijken al swirls veroorzaakt zal ik wel regelmatig even met SSR aan de gang moeten. Ik wil echter niet na een paar jaar al door de blanke laklaag heen zijn.

Gelukkig heb ik nu de Bilt Hamber Auto Balm. Die verdoezeld toch heel veel van de kleine waskrasjes door de fillers. Ook verder een geweldig produkt naar mijn mening.

@320d,
de oranje pad is echt een polijstpad voor lastig te verwijderen krassen en swirls. Deze pad kan zeer van pas komen, alleen heb je nu nog niet het jusite polijstmiddel hiervoor, afgaande op het getoonde lijstje. De oranje pad is vrij hard en vrij grof. Bij polijsten wordt de oranje pad zo goed als altijd gevolgd door een lichtere combinatie, omdat de oranje pad doorgaans wel de swirls verwijderd, maar er dan hele fijne krasjes voro in de plaats komen. Deze werk je vervolgens weg met een lichtere combinatie of combinaties.

Paintcleaner _ Wit => goed!
Blackhole _ Zwart => goed!
Natty's _ Rood => goed!
CleanerWax _ Oranje.. => nope. Deze zou ik ofwel met wit doen ofwel met rood, echter niet met de rode pad die je al voor de gewone wax hebt gebruikt

@DKBM

Bedankt voor je info,
Oranje is meer voor PB ssr2.5 bedoel je...
die zou je moeten nabewerken met WIT en ssr1...
Dat wil ik ook nog wel kopen, maar eerst de spullen die ik heb opmaken.

Die cleanerwax werkt wel goed voor mensen die hun auto alleen schoon willen hebben. Na het wassen en drogen bewerk ik de auto met de cleanerwax (binnenkort met machine) binnen een half uur ziet de auto er super uit..ff de trims bijwerken en hoppa.. ik pak de lampen en chroomlijsten mee, super resultaat voor een snelle beurtje van een auto die normaal de wasstraat niet eens bezoekt,.

Binnenkort maar eens een rode pad erbij kopen....
Weet iemand waar je die pads los kan kopen in omgeving R'dam.
Om nu bij arclean aan te kloppen voor een pad en flesje shampoo....

Ik kan niet wachten op de levereing van mijn dap....eindelijk een dap....:D

BMW 320d zei:
@DKBM

Bedankt voor je info,
Oranje is meer voor PB ssr2.5 bedoel je...
die zou je moeten nabewerken met WIT en ssr1...

Klopt helemaal! (y)

BMW 320d zei:
Binnenkort maar eens een rode pad erbij kopen....
Weet iemand waar je die pads los kan kopen in omgeving R'dam.
Om nu bij arclean aan te kloppen voor een pad en flesje shampoo....

Ik kan niet wachten op de levereing van mijn dap....eindelijk een dap....:D

Je kan gewoon langsgaan bij carclean in Bergschenhoek. Even bellen. Zeker als je zelf toch uit Rotterdam komt. En als je de DAP al besteld hebt, maar hij is nog niet geleverd: ook gewoon even bellen, kunnen ze de pad nog bij de lopende bestelling meezenden. :)

@ B-Real, don't worry! winking smiley Als je op het forum kijkt van het bedrijf waar de bovenstaande workshop is gehouden, zul je zien dat er meerder mensen zijn die een partytent hebben aangeschaft om de auto te kunnen detailen. Je bent absoluut niet de enige. Kan zijn dat de buren je raar aankijken, maar dat is hun probleem.

M'n vriendin lachte me al uit o_O haha
De buren zullen dat ook wel doen denk ik.

Ik dacht heel even origineel te zijn, want heb het nog nooit ergens gelezen of gezien. Maar dat valt dus weer tegen :D

Vandaag mij eens uitgeleefd op een Volvo 850 uit 1992, 270.000 kilometer levenservaring.

Helaas getooid met vele krasjes en butsjes, maar Meguiars maakte er absoluut iets moois van :)

Ik heb de volgende aanpak gehanteerd:

-Eerst wielkasten/wielen/sponningen royaal ingesprayd met Dasty. Een hele fles is er doorheen gegaan, er kwam vooral uit de kofferbaknaden onvoorstelbaar veel troep... o_O

-Vloermatten ingesprayd met All Purpose Cleaner, vervolgens afgespoten onder hoge druk.

-Vervolgens de wielen met de Wheel Brightener gedaan i.c.m kwastje. Sommige remslijpsel-plekken moesten twee keer.

-Hierna de auto goed gewassen met afwasmiddel. Slecht? Ja, als je het iedere week doet wel, ik kreeg commentaar dat de strips ervan uitdrogen. Deze Volvo echter ziet een keer per jaar de autopoets-spulletjes en verder nooit..
Het ontvet tenminste lekker en bevalt me beter dan autoshampoo bij een dergelijke grote klus.

-Vervolgens de polijstmachine op 4500 tpm gezet om alles nog eens goed te verwijderen. Dit i.c.m #86, de swirls gemarkeerd door een tweede pass te doen met de excenter. Het hele jaar staat hij onder de bomen voor het huis van de klant...

-Hierna alle slijpresten verwijderd.

-Gepolished met de New Car Glaze (uit m'n hoofd de 5, kan ook de 7 zijn) uit de Mirror Glaze-lijn van Meguiars, fijne polish!

-Gewaxt met de M16 Mirror Glaze uit het blauwe potje van Meguiars, lekkere wax die je dankzij de pasta-vorm beter gelijkmatig kunt verdelen dan vloeibare wax. :)

-Banden met Tire Shine.

-Sponningen met Carnauba-Wax stap 3 (restje, moet op :p )

-Wielen ook met de M16

Ook het interieur kreeg een uitgebreide behandeling. Ramen met de Glass Cleaner uit de Detailer-lijn. Dashboard en panelen eerst met All Purpose Cleaner gedaan, vervolgens met de Interior Shine.

Gestofzuigd, en hierna het tapijt en bekleding ingesprayd met All Purpose Cleaner. Met de Karcher A2004 (nat/droogzuiger) alles afgezogen.
Resultaat is redelijk, maar het is me nog teveel werk.
Daarom schaf ik binnenkort een extractor aan, zodra LEKO hem weer in het assortiment heeft.

Foto's :) Het zijn er niet veel, ik zal van de Fiat Punto zaterdag wat meer, en ook VOOR-foto's maken.

IMG_0128.jpg

IMG_0129.jpg

IMG_0130.jpg

En het interieur, met de extractor hoop ik binnenkort nog wat betere resultaten te krijgen

Ziet er ook weer netjes uit!

Ik ben vanmiddag 2,5 uur bezig geweest met een Golf V.
Voor, gewoon een normaal vervuilde auto:
IMG_0002-11.jpg

IMG_0003-11.jpg

IMG_0004-6.jpg

IMG_0005-7.jpg

IMG_0006-8.jpg

Van binnen ook niet meer dan stoffig:
IMG_0007-12.jpg

IMG_0008-10.jpg

IMG_0009-8.jpg

IMG_0010-12.jpg

IMG_0011-11.jpg

Na:
IMG_0013-9.jpg

IMG_0014-10.jpg

IMG_0016-7.jpg

IMG_0029-4.jpg

IMG_0027-4.jpg

IMG_0019-7.jpg

IMG_0020-8.jpg

IMG_0021-9.jpg

IMG_0024-6.jpg

netjes, best knap in 2.5 uur, hoe krijg je het voorelkaar...of heb je hem alleen gewassen en niet gewaxt?

Vandaag weer lekker een dagje gepoetst:)

Patient: Fiat Punto 1,2 uit 2004.

Voordelen: weinig lakdefecten, staat meestal onder de carport dus heeft weinig te lijden van weer en wind.. Er wordt ook weinig met het wagentje gereden, en dat was te merken met het poetsen. Nooit iets aan lakverzorging gedaan (dus ook geen wasstraat :) )
Maargoed, daardoor kon ik de auto extra goed aanpakken en wat meer aandacht besteden aan het interieur.

De aanpak als volgt:

EXTERIEUR
-Eerst de naden/kieren/wielen/kasten en sponningen lekker ontvet met dasty.

-Wielen gedaan met Wheel Brightener Detailer van Meguiars

-Matten en kofferbakmat onder hoge druk met APC

-Auto gewassen met afwasmiddel.

-Auto gepolijst (i.c.m hogedrukreiniger), met #80. Alleen roterend. De lak had zo weinig defecten, dat zwaarder polijsten naar mijn idee niet echt nodig was. Het eindresultaat was zeker netjes :)

-Vervolgens de polijstresten weggeveegd, lekker broodjes gegeten en laten drogen.

-New Car Glaze Polish

-M16 wax.

-PlastX voor de lampunits

-Trim Detailer voor kunststof delen.

-velgen/sponningen gewaxt.

-banden met Hot Tire Shine gedaan.

INTERIEUR:

-Bekleding eerst geborsteld, daarna uitgebreid gestofzuigd.

-Kunststof delen eerst met APC, vervolgens met All Interior Shine.

-Ramen met Glass cleaner. Streeploos door eerst met microvezel pad op te brengen en vervolgens met doek uit te poetsen, werkt goed :)

-in kieren en naden kwast gebruikt.

Foto's :)

IMG_0132.jpg

IMG_0133.jpg

IMG_0136.jpg

IMG_0137.jpg

Ondanks de carport toch veel viezigheid op de lak.

En dan 4 uur in de middag, na een uurtje of 6 ploeteren :)

IMG_0138.jpg

IMG_0139.jpg

IMG_0140.jpg

IMG_0141.jpg

IMG_0142.jpg

IMG_0143.jpg

IMG_0144.jpg

Reflectieshotje :)

IMG_0146.jpg

Volgende week een Opel Astra, met wat meer eer :)

@BMW 320D: Ik noteer de uren altijd voor de klant, ik kwam op 2:32 uit in dit geval.

Netjes die Fiat!

Terug
Bovenaan