Het grote Autoweek poetstopic!

Wat zijn een beetje betaalbare spullen om mee te beginnen? (heb nog nooit gepoetst, m'n auto is nu vies, en wasstraat lijkt me zonde, lak is in goede staat, wel dikke laag vuil).

Ik las al wat over Dasty voor je velgen en ramen, zal dat eens proberen. Wat is een goed middel voor je interieur?

DKBM zei:
@Toyotapoetser (en BleetGTI)
ik snap je verhaal maar even een paar correcties. Het stappenplan is als volgt:

1) wassen.
Wil je het echt goed doen, dan eerst de wielen en wielkasten van binnen doen, rubbers en trims ontvetten. Maar goed: de auto wassen met een goede autoshampoo (dus geen Valma, Sonax of Turtle etc), een goede washmitt (never ever nooit een spons, of het moet The Bone van Cobra zijn, want die heeft lange vezels) en uiteraard de 2-emmer methode: 1 met schoon sop en een om je mitt in uit te spoelen. Uiteraard niet het sop van je wilen later gebruiken voor de lak. Afdrogen met een goede droogdoek, absoluut geen zeem, want dan trek je de swirls in je lak.

Afwasmiddel en Dasty ontvetten inderdaad wel, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het is slecht voor je rubber, zoals raamrubbers en ruitenwisserbladen. Ze drogen er van uit.

2) kleien.
Hiermee haal je het vuil uit de lak wat je er met wassen niet uitkrijgt. Je zal verbaasd zijn hoe vuil het wordt, zelfs valk na het wassen vand e auto. Je lak wordt spiegelglad en krijgt extra glans terug

3) polijsten.
Dit is niet altijd een noodzakelijke stap, dat hangt van de lak af en wat je er aan wilt doen. Meerdere lunatics (zoals ik) willen een swirlvrije auto. Dmv polijsten verwijder je swirls. Welke spullen je nodig hebt, hangt geheel af van de auto. Veel polijstmiddelen bevatten vaak ook nog cleaners, maar het echt cleanen gebeurt door te kleien.
De Golf V GTI in metaillic zwart heeft knetterharde lak. Stuur anders TonCoronel (medeforummer hier) een bericht. Hij heeft een GTI gehad, nu een S4 en S5 en heeft al de nodige detailervaring op deze lak. Ik heb zelf wel het nodige gedaan en gezien, maar nog geen VW-lakken gedaan. Kun je een foto maken waarbij de swirls goed zichtbaar zijn?

4) voeden.
Sommige merken leveren producten die polijsten en voeden combineren, bijvoorbeeld Dodo's Juice in de Lime Prime (overigens een licht polijstmiddel). Door middel van voeden breng je een olielaagje aan op je lak, waardoor de la een mooie, natte look krijgt en het de kleur extra ophaalt. Tevens vult het de allerlaatste kleine swirls.

5) waxen.
welke wax (sealant of carnauba wax) te gebruiken is heel persoonlijk. De een zweert bij vloeibaar, de andere bij een vaste wax. Anderen willen een sealant vanwege de doorgaans langere duurzaamheid, maar soms wat minder extra glans.

Extra dingen die je kan doen: trims behandelen, bandendressing (zeker bij een zwarte auto......)

Ik detail machinaal met de DAP500 (even googelen of kijk op carclean), met pads van Lake Country en Monello. Voor het uitpoetsen goede mv doeken met lange vezels. De mv huishouddoeken moet je gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. En dat is dus niet op de auto. :p
Op de vorige pagina's staat al een en ander over bepaalde producten. Vergeet niet: je kan het zo gek maken als je wilt. Ik heb binnen een jaar spullen gekocht waarvoor je ook een mooie set lichtmetalen wielen en banden voor kunt kopen. En het eind is nog niet in zicht. Ik dacht klein en rustig te beginnen met 130 euro op een nieuwe auto, nu is er geen weg meer terug :LOL:

Dit is een heel mooi stappenplan. Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.

Wel jammer dat er voorlopig geen poetsmeeting is, zou graag eerst ervaring op willen doen.

@BMW320d: complimenten!

@blacktwist: Dasty lekker laten staan in de keukenkast, zeker niet voor je auto gebruiken. Er zijn veel betere spullen voor je ramen en velgen, die ook nog eens veel minder agressief zijn.

DKBM zei:

@blacktwist: Dasty lekker laten staan in de keukenkast, zeker niet voor je auto gebruiken. Er zijn veel betere spullen voor je ramen en velgen, die ook nog eens veel minder agressief zijn.

Voor het motorruim is het misschien nog nuttig :p

Ik gebruik altijd Dasty bij een grote poetsbeurt.

Niks mis mee, zolang je het maar niet wekelijks op je lak gaat gebruiken.

Het ontvet lekker goed en is goedkoop in gebruik, je kunt het ook nog eens 1 op 1 met water verdunnen en dan is het effect nog bijzonder goed.

Daarnaast is een goed alternatief voor die dure velgenborstel een simpele WC-borstel.
en voor detailrandjes kan een simpele tandenborstel goed volstaan.

Niet al je spullen hoeven zo vreselijk duur te zijn.

Maar dan ben je geen detailer, wc borstels veroorzaken krassen in je velgen als je niet uitkijkt. Dasty is echt funest voor je velgen, remschijven en blokken. Gewoon niet aan beginnen en meg's wheel brightener, glass cleaner en APC kopen.

Dasty heb ik nare ervaringen mee.... 1 keer mijn stootstrips behandeld, en ik heb ze nooit meer mooi gekregen... jah met diverse middelen...maar na een week is het weer grijs.... APC is beter

Welke extractor gebruik je?
Dit keer was het een gehuurde van Boels.

je weet van wie ik het heb.....:D

Drie weken geleden heb ik m'n auto een complete poetsbeurt gegeven, maar ik was te lui om de strips op de deuren ed. af te plakken. Nu dus overal van die witte plekken erop.

Is het aan te raden om Dasty op een doekje te spuiten en dan proberen het eraf/eruit te krijgen? Of is dat spul te agressief?

Gewoon een sopje met veel afwasmiddel?

Wat de velgen betreft: Indien nodig (1x per jaar) gebruik ik een wheel cleaner en daarna gewone autowasborstel (aan tuinslang). De plekjes die overblijven (randjes, hoekjes) met een zacht doekje om je vinger.

En klaar al weer, met volle tevredenheid.

Ik las wat enge verhalen over Dasty, maar heb het gewoon maar gedaan. Beetje water, beetje Dasty. Eerst met een doek en flink wrijven geprobeerd, dat lukte wel. Maar na 15min. en een raamrubber en een behoorlijk pijnlijke wijsvinger maar even iets anders opgezocht, een nagelborsteltje.

Klinkt eng, maar was het niet. Werkte echt prima!

Alle strips en rubbers zijn weer schoon en zwart zoals het hoort :)

Met Dasty is niets mis, net zoals met afwasmiddel. Zolang je het maar niet frequent gebruikt.

Na beide in elk geval goed waxen vanwege de ontvettende werking. Die werking is tegelijkertijd tijdens zo'n make-over goed te benutten!

Zelfs wanneer mijn eigen auto optisch een grote beurt krijgt, gebruik ik beide. Nog nooit enig negatief resultaat gehad.
En het is heel wat goedkoper dan al die merk-ontvetters zoals van PB of M.

Alleen is Daty een nogal agressief goedje. Het ontvet goed, ideaal voor in de keuken, maar no way dat ik m'n trims laat uitdrogen door Dasty. Ik gebruik APC van Poorboys in verdunde vorm (o.a 1:10), dan is het zeer zeker ook niet duur en net wat minder agressief. Waarschijnlijk had je de witte uitslag ook wel weggekregen met gewoon water en een washandje. Beetje boenen vanwege de oppervlaktestructuur van veel trims (vnl kunststof) en nabehandelen met een voedend product.

Jongens, hoe maken jullie schoon onder de motorkap? Kan dat ook gewoon met de spuit en sop?

Gewoon water en een doek heb ik geprobeerd, maar lukte echt niet. Heb de Dasty wel goed verdund, dus het zal allemaal wel loslopen. Op een paar spetters na is het ook niet op de lak gekomen, volgende keer alles toch maar even afplakken :D

BMW4Life zei:
Jongens, hoe maken jullie schoon onder de motorkap? Kan dat ook gewoon met de spuit en sop?

Ik ben nogal huiverig voor water (vooral sop) onder de motorkap vanwege de electrische delen. Ik neem een oude handdoek (vochtig-nat) en haal dat over de delen heen. Ook de onderkant van de motorkap neem ik dan even mee (bij zit er geen kunststof isolatiemateriaal aan de binnenkant). Er zijn wel diverse filmpjes op internet met how-to's met reinigingsmiddelen en afspuiten (zolang de electrische delen maar afdekt en de motor laat draaien!), maar de methode handdoek werkt bij mij nog uitstekend

DKBM zei:
BMW4Life zei:

Ik ben nogal huiverig voor water (vooral sop) onder de motorkap vanwege de electrische delen. Ik neem een oude handdoek (vochtig-nat) en haal dat over de delen heen. Ook de onderkant van de motorkap neem ik dan even mee (bij zit er geen kunststof isolatiemateriaal aan de binnenkant). Er zijn wel diverse filmpjes op internet met how-to's met reinigingsmiddelen en afspuiten (zolang de electrische delen maar afdekt en de motor laat draaien!), maar de methode handdoek werkt bij mij nog uitstekend

Okee bedankt! Ik ben daar zelf ook huiverig voor, vandaar de vraag :)

Bij mij wordt alles onder de motorkap schoongemaakt met het hoge druk programma in een wasbox. Ik ben dan ook van mening dat alles daar prima tegen moet kunnen, het moet immers ook tegen diepe plassen en hoos buien kunnen. Wat Dasty betreft, ik gebruik het overal op. Ideaal om vliegels en vogelpoep los te weken, ideaal om kunststof delen goed schoon te maken en ideaal voor de velgen. Je moet alleen het materiaal waarop je het gebruikt hebt meteen weer voeden, en dat doet een goede autoschampoo bijvoorbeeld prima op de lak.

Zondag weer een aardig klusje gedaan. Een geoxideerde Ford Ka in de kleur oranje, dat zie je niet vaak!

Auto was in zeer slechte staat en nooit bijgehouden, zie foto's:

Image1.JPG

Image2.JPG

Image3.JPG

Image4.JPG

Aan de slag!

Image5.JPG

Image6.JPG

En dan de na-foto's:

Image7.JPG

Image8.JPG

Image9.JPG

Image10.JPG

Gebruikte middelen:

Cobra The Bone & Meguiar's Gold Class
APC + div. kwasten

Kleien met water en Bilt Hamber Soft

Polijsten met SSR 2 op oranje en SSR 1 op wit.

Daarna Zwart met professional polish.

Poorboys White Diamond op zwart.

Meguiar's M16 als wax.

Bumpers zijn verhit met een verfstripper en daarna behandeld met gekookte lijnolie. Enige manier om ze nog netjes te krijgen en te houden.

Ongelooflijk wat een resultaat. (y)

Mark schreef: zei:
Bumpers zijn verhit met een verfstripper en daarna behandeld met gekookte lijnolie.

Je moet het maar durven...

In overleg met opdrachtgever uiteraard afgesproken dat het een risicovolle onderneming is. Gelukkig is het goed uitgepakt zoals julie zien ;)

Mooi resultaat! :)

De keuze voor de M16 is een hele goeie! Ik sta ervan te kijken hoeveel glans en beading er nog aanwezig is, na 3 maanden
op de auto van ons pap.

De glans is nog steeds prachtig!
Ondanks dat heb ik daarnaast de Collinite 915 aangeschaft, met een zeer hoge carnauba-waarde. Op mijn eigen auto geprobeerd; een heerlijk diepe glans en lekkere beading na een regenbui.
Over de werking op de langere duur kan ik nog niks over deze wax zeggen, maar de verhalen zijn veelbelovend.

Die bumpers van zo'n Ka is altijd een ramp, (net zoals de rest van de auto overigens ... :rolleyes:

M16 is inderdaad fijn alleen mensen kopen m niet vaak omdat het opbrengen en afnemen lastig kan zijn. De Ka is inderdaad een auto die ik nooit zou kopen, één zijkant is al wel is overgespoten vanwege roest aan de tankdop, die roest nu alweer...

Mijn vriendin heeft ook zo'n Ka gehad.

Paarse uni-lak en dat voelde je.. Erger was dat het ding onder je r**t vandaan roestte, de koelvloeistof lekte, en dan hebben we het stuurhuis nog niet eens gehad.
Overigens gaat een uitlaat op een Ka maar vijf jaar mee. Ook bij ons dus...

Na 2 jaar en 1300 euro aan onkosten hebben we hem op Marktplaats gezet, geen seconde spijt van gehad!

Maar deze heeft in ieder geval weer mooie bumpers :)

En weer eens een Saabje gedaan! Dit keer een nogal grote 9000 die de eigenaar 2 weken geleden heeft gekocht.

Met het heerlijke 2.3 Turbo blok er in en automaat!

Wat foto´s van de schade:

Image7.JPG

Image8.JPG

Toen maar is gewassen met Cobra The Bone, Meguiar's Gold Class en drogen met Carrand Drying Towel.

Kleien was nodig (met Meguiar's Consumenten Klei en Quick Detailer):

Image9.JPG

mmm, echt een wasstraatklantje:

Image10.JPG

Image11.JPG

Image12.JPG

Na correctie met Meguiar's Ultimate Compound op Oranje LC en Monello Finale op Light Green:

Image1.JPG

Na voeden (Black Hole op gouden LC) en wax (Meguiar's M16):

Image4.JPG

Image5.JPG

Image6.JPG

Rubbertjes met Pb's Trim Restorer, Ramen met Meguiar's Glass Cleaner, Banden met Meguiar's High Endurance Tire Gel.

Comments zijn welkom en bedankt voor het lezen! :)

Dag poetsers. Vandaag een washandschoen gekocht (omdat jullie daar zo op aandringen :)). Was even wennen, maar werkt erg prettig.

Mijn ouders hebben een Galaxy. weer even heerlijk gewassen.

Alleen zit er een vreselijke aanslag op de velgen, die ik vanaf het begin al niet af krijg :confused::

DSC_2271.jpg

Wat te doen?

Velgen: Met een APC mix 1:4, Wheel Brightener 1:4, Bilberry 1:4 of met klei (bijvoorbeeld van Bilt Hamber).

Toyotapoetser, Black Hole is een glaze dus inderdaad een voedend product.

Commerciele links zijn niet toegestaan maar vertaal autoschoon maar is in het engels. De afkorting voor de shop is CC ;)

Bestel dan gelijk een velgenborstel, zodat je ook de binnenkant van de velg kan schoonmaken. Na het geheel schoonmaken van de velgen een fijn wax/sealant erover heen en het vuil hecht niet meer zo makkelijk aan je velgen, zodat je het er bij het wassen ook gemakkelijker af krijgt.

Bij de weg: ik neem aan dat je voor het wassen wel 2 emmers hebt gebruikt (een voor schoon sop en een om je washmitt in uit te spoelen)?

Deze week zes auto's gewassen, heerlijk!!

Voor degene die het interesseert: Ford Fiesta, Suzuki Alto, Ford Galaxy, Citroën C4 Grand Picasso, Fiat Panda, Peugeot 207. (y)

Heerlijk om al die uren aan auto's te besteden.

Doe dan maar gelijk de foto's! :D
Dat is wel een flinke batterij auto's. Het zou mij niet eens lukken in een week: te weinig washmitts (3x) en droogdoeken (2x).

DKBM zei:
Doe dan maar gelijk de foto's! :D
Dat is wel een flinke batterij auto's. Het zou mij niet eens lukken in een week: te weinig washmitts (3x) en droogdoeken (2x).

Goed wassen :D:D:D:D

heb geen goede foto's gemaakt. Mijn werk is toch nooit zo indrukwekkend als dat van jullie.

Edit: Maar wel wat slechte foto's, zal ze voor jou uploaden. :)

galaxy21-10.jpg

DSC_2272.jpg

Toen was hij nog schoon, nu hebben een paar vogels hem gespot.

Commentaar? Graag, altijd welkom.

Heb de auto net weer gepoetst, zat onder de vogelstront. Mijn moeder zegt dat ik beter niet meer kan gaan kijken, het schijnt weer raak te zijn... :(

Ben toch gaan kijken. Had het er al een keer af gehaald vandaag.

DSC_2277.jpg

DSC_2278.jpg

DSC_2279.jpg

Vogels, bedankt!

Dat is wel heel erg veel scheisse! Het schijnt inderdaad vogelpoep aan te trekken, verse schoongemaakte lak.

P1040601.jpg

Ik heb een vraag, ik ben sinds vrijdag in het bezit van een Hyundai Scoupe van 1991 met een niet zo fraaie NL-sticker achterop. Is het verstandig om deze sticker te verwijderen (zodat er na eventuele behandeling geen kleurverschil meer te zien is) en zo ja, welke middelen werken hiervoor het beste?

Met een fohn de lijm achter de sticker opwarmen, dan de sticker er af peuteren. Met een lijmrestverwijderaar behandelen en daarna polijsten/poetsen met bijvoorbeeld ScratchX2.0 van meguiar's.

Even een poets-gerelateerde vraag: Klopt het dat in sommige gemeenten het verboden is om je auto op straat te wassen? Dit hoorde ik onlangs voor het eerst. Dus ik ben al die tijd illegaal bezig geweest hier voor de deur? En er schijnt ook echt een soort milieupolitie op te controleren! Stelletje zielepoten!

Ik woon overigens in de gemeente Utrecht, waar het volgens mij verboden is, hoewel ik dit nog NERGENS officieel heb gelezen (dus hoe moet ik het dn weten?!).

Hoe zit het nou, is dit echt waar? En storen jullie je aan dit verbod?

Klopt, in sommige gemeenten mag je je auto niet op straat/oprit wassen ivm met milieu verontreiniging/vervuiling van het bodemwater.

Welke gemeenten dit zijn weet ik zo niet, maar het zijn er zeker een aantal!

Weet eigenlijk niet of het hier bij ons (Gemeente Emmen) ook zo is, trek me er ook niet veel van aan eigenlijk :p

Hier in Z.O Brabant is het in bepaalde gemeenten ook verboden. (Ik weet alleen niet welke en ook niet of het in mijn eigen gemeente wel of niet mag.)

Bij mijn weten wordt hier nooit op gecontroleerd. (Hier in ieder geval niet.) Ik heb tenminste nog nooit gehoord van een bekeuring wegens het autowassen voor de deur...
Ik ga er gewoon lekker mee door, vind het een beetje muggenzifterij.

Gek dat veel mensen niet weten of dit mag in hun gemeente, he? Is iets wel illegaal als je niet weet dat het illegaal is? o_O

Ik zie hier wel regelmatig van die milieukarretjes rijden , maar heb altijd gedacht dat ze alleen controleerden op huisvuil verkeerd wegzetten.

Nou dat mogen ze me dan persoonlijk komen vertellen, wat belachelijk. Ik trek me er niets van aan. Ze komen ook iedere keer weer met nieuwe onzin op de proppen om ons meer te laten betalen. He bah.

Weer een mooie Saab mogen doen. Deze is net nieuw aangekocht omdat de vorige (net gedetailde!) 9-5 helemaal in elkaar zat!

Het standaard stappenplan van mij is weer uitgevoerd met de volgende polijststappen:

Menzerna PO85RD3.02 op Oranje LC
Menzerna PO106FA op Licht groene LC

Voeding is de Black Hole van Poorboy's
Wax is de M16 van Meguiar's

Foto's van voordat ik er klaar mee was:

Image1.JPG

Image2.JPG

Image3.JPG

Wat klei doet met de lak:

Image4.JPG

Image5.JPG

Image6.JPG

Geknipt en geschoren:

Image7.JPG

Defecten:

Image8.JPG

Image9.JPG

En weer strak (voor de nabewerking met licht groen)

Image10.JPG

Image11.JPG

50/50

Image12.JPG

En wat na-foto's (helaas in de regen!)

Image13.JPG

Image14.JPG

Image15.JPG

Image16.JPG

Terug
Bovenaan