Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
DKBM zei:@Toyotapoetser (en BleetGTI)
ik snap je verhaal maar even een paar correcties. Het stappenplan is als volgt:
1) wassen.
Wil je het echt goed doen, dan eerst de wielen en wielkasten van binnen doen, rubbers en trims ontvetten. Maar goed: de auto wassen met een goede autoshampoo (dus geen Valma, Sonax of Turtle etc), een goede washmitt (never ever nooit een spons, of het moet The Bone van Cobra zijn, want die heeft lange vezels) en uiteraard de 2-emmer methode: 1 met schoon sop en een om je mitt in uit te spoelen. Uiteraard niet het sop van je wilen later gebruiken voor de lak. Afdrogen met een goede droogdoek, absoluut geen zeem, want dan trek je de swirls in je lak.
Afwasmiddel en Dasty ontvetten inderdaad wel, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het is slecht voor je rubber, zoals raamrubbers en ruitenwisserbladen. Ze drogen er van uit.
2) kleien.
Hiermee haal je het vuil uit de lak wat je er met wassen niet uitkrijgt. Je zal verbaasd zijn hoe vuil het wordt, zelfs valk na het wassen vand e auto. Je lak wordt spiegelglad en krijgt extra glans terug
3) polijsten.
Dit is niet altijd een noodzakelijke stap, dat hangt van de lak af en wat je er aan wilt doen. Meerdere lunatics (zoals ik) willen een swirlvrije auto. Dmv polijsten verwijder je swirls. Welke spullen je nodig hebt, hangt geheel af van de auto. Veel polijstmiddelen bevatten vaak ook nog cleaners, maar het echt cleanen gebeurt door te kleien.
De Golf V GTI in metaillic zwart heeft knetterharde lak. Stuur anders TonCoronel (medeforummer hier) een bericht. Hij heeft een GTI gehad, nu een S4 en S5 en heeft al de nodige detailervaring op deze lak. Ik heb zelf wel het nodige gedaan en gezien, maar nog geen VW-lakken gedaan. Kun je een foto maken waarbij de swirls goed zichtbaar zijn?
4) voeden.
Sommige merken leveren producten die polijsten en voeden combineren, bijvoorbeeld Dodo's Juice in de Lime Prime (overigens een licht polijstmiddel). Door middel van voeden breng je een olielaagje aan op je lak, waardoor de la een mooie, natte look krijgt en het de kleur extra ophaalt. Tevens vult het de allerlaatste kleine swirls.
5) waxen.
welke wax (sealant of carnauba wax) te gebruiken is heel persoonlijk. De een zweert bij vloeibaar, de andere bij een vaste wax. Anderen willen een sealant vanwege de doorgaans langere duurzaamheid, maar soms wat minder extra glans.
Extra dingen die je kan doen: trims behandelen, bandendressing (zeker bij een zwarte auto......)
Ik detail machinaal met de DAP500 (even googelen of kijk op carclean), met pads van Lake Country en Monello. Voor het uitpoetsen goede mv doeken met lange vezels. De mv huishouddoeken moet je gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. En dat is dus niet op de auto.
Op de vorige pagina's staat al een en ander over bepaalde producten. Vergeet niet: je kan het zo gek maken als je wilt. Ik heb binnen een jaar spullen gekocht waarvoor je ook een mooie set lichtmetalen wielen en banden voor kunt kopen. En het eind is nog niet in zicht. Ik dacht klein en rustig te beginnen met 130 euro op een nieuwe auto, nu is er geen weg meer terug![]()
DKBM zei:@BMW320d: complimenten!
@blacktwist: Dasty lekker laten staan in de keukenkast, zeker niet voor je auto gebruiken. Er zijn veel betere spullen voor je ramen en velgen, die ook nog eens veel minder agressief zijn.
Dit keer was het een gehuurde van Boels.Welke extractor gebruik je?
@BMW320d: complimenten!
BMW4Life zei:Jongens, hoe maken jullie schoon onder de motorkap? Kan dat ook gewoon met de spuit en sop?
DKBM zei:BMW4Life zei:Jongens, hoe maken jullie schoon onder de motorkap? Kan dat ook gewoon met de spuit en sop?
Ik ben nogal huiverig voor water (vooral sop) onder de motorkap vanwege de electrische delen. Ik neem een oude handdoek (vochtig-nat) en haal dat over de delen heen. Ook de onderkant van de motorkap neem ik dan even mee (bij zit er geen kunststof isolatiemateriaal aan de binnenkant). Er zijn wel diverse filmpjes op internet met how-to's met reinigingsmiddelen en afspuiten (zolang de electrische delen maar afdekt en de motor laat draaien!), maar de methode handdoek werkt bij mij nog uitstekend
Mark schreef: zei:Bumpers zijn verhit met een verfstripper en daarna behandeld met gekookte lijnolie.
mark123 zei:Velgen: Met een APC mix 1:4, Wheel Brightener 1:4, Bilberry 1:4 of met klei (bijvoorbeeld van Bilt Hamber).
mark123 zei:Commerciele links zijn niet toegestaan maar vertaal autoschoon maar is in het engels. De afkorting voor de shop is CC![]()
DKBM zei:Bij de weg: ik neem aan dat je voor het wassen wel 2 emmers hebt gebruikt (een voor schoon sop en een om je washmitt in uit te spoelen)?
DKBM zei:Doe dan maar gelijk de foto's!
Dat is wel een flinke batterij auto's. Het zou mij niet eens lukken in een week: te weinig washmitts (3x) en droogdoeken (2x).