Het grote Autoweek poetstopic!

@ up!: je kan het ook wel eens merken bij een wat agressieve velgenreiniger. Even met een staalborstel schuren en even spuiten maar ;)

@ Plieshout,

voor een auto zoals de Auris, moet je aan een prijs van +/- 200 á 250 euro denken. De BMW Touring die ik ook heb gedaan, ligt zo rond de 350 euro.

@ up!,

ik heb tot op heden geen problemen ondervonden dat de Iron-X de remklauwen aantasten of zo.

Metaal kan worden aangetast als het te lang wordt bloot gesteld aan Iron-X.

Het metalen ringetje heeft een week in de Iron-X gelegen. Let wel, het zo goed als bijna opgeloste ringetje was het zo groot als de ander... :eek:
aee90455.jpg

Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand het zou verzinnen om het product zo lang op de auto te laten inwerken

@veteran: Of je nu € 5 of € 15 betaalt, je blijft krassen krijgen.

Van de week stond er een wash&wax en DLUX behandeling op het programma voor de auto van mijn zwager.
Het belangrijkste vond m'n zwager dat de velgen extra aandacht kregen vanwege de aankomende winter. Een volledige exterieur detail zal pas in het voorjaar plaats vinden.

Rond de klok van 8 uur begonnen.

De auto bij aankomst:

DSC_2840.jpg

DSC_2841.jpg

DSC_2842.jpg

Als eerste heb ik de banden behandeld met Meguiars Super Degreaser zodat de vervuiling goed effectief verdwijnt.
DSC_2844.jpg

Mijn zwager heeft ondertussen de velgen behandeld met Poorboys World Spray&Rinse, dit ingewerkt met diverse Wheel Woolies en washmitts.

Daarna de velgen ingesprayd met Iron-X, dit gaf zeer weinig vervuiling af.
DSC_2845.jpg

Op de gehele velg, was dit alles .... ik blijf er bij dat regelmatig schoonmaken met een sopje echt bijdraagt aan minder vervuiling
DSC_2846.jpg

Vervolgens mijn zwager aan het werk gezet met de hoge druk reiniger en de foamlans.
DSC_2847.jpg

DSC_2850.jpg

Nadat de hele auto gewassen is, hebben we deze afgedroogd met diverse droogdoeken.
Na het drogen heeft mijn zwager de auto gekleid. Hiervoor is de Dodo Juice SN clay en Poorboys World Spray&Wipe gebruikt.

Heel veel vervuiling kwam er niet van de lak af, dit omdat de auto voor 90% van de tijd binnen staat en omdat m'n zwager zijn auto regelmatig wast en met Poorboys World QD+ de lak naloopt.
DSC_2852.jpg

Intussen heb ik me ontfermt over de velgen.

De velgen bij gedemonteerd, nogmaals gewassen en gedroogd. De velgen zijn gekleid en daarna ontvet met Eraser.
DSC_2853.jpg

DSC_2854.jpg

DSC_2858.jpg

M'n zwager heb ik de wax laten aanbrengen en wat past nou beter bij een Italiaanse auto dan de Monello Ibrido wax? :-d
DSC_2864.jpg

DSC_2861.jpg

We hadden ook nog visite. Uiteraard weggejaagd. Het is een MiTo, geen Spider.... :-d
DSC_2871.jpg

Nadat de wax gecured was, hebben we deze samen uitgebuft met diverse doeken.
Puntjes op de i gezet zoals de banden behandeld met Auto Finesse Satin Tyre Gel, kunststof achterbumper behandeld met DLUX, ramen schoon gemaakt met glass cleaner.

Uitlaat voor:
DSC_2855.jpg

Behandeld met Auto Finesse Mercury Metal Polish, afgewerkt met een laagje DLUX
DSC_2857.jpg

Tijd om de auto naar buiten te rijden en te genieten.
DSC_2872.jpg

DSC_2873.jpg

DSC_2878.jpg

DSC_2874.jpg

DSC_2881.jpg

DSC_2882.jpg

DSC_2876.jpg

DSC_2883.jpg

Echt super mooie resultaten worden er in dit topic bereikt zeg!! Wow!
Ik heb ook zojuist mijn auto helemaal met de hand gewassen en gepoetst, maar zo mooi als hier krijg ik hem niet..

Zou iemand mij eens kunnen vertellen wat je allemaal nodig hebt voor een auto met zwarte metallic lak..
Ik heb totaal geen verstand van een DAP? of welke pads? je moet gebruiken..
Welke polijst en wax soorten.. Etc

Zou het bijzonder waarderen!

wow mooi werk, nu zal iedereen weer denken dat hij nieuw is, aangezien hij nog gewoon nieuw wordt geleverd.
daar zal ik onze golf maar niet naast zetten:p:cry:

@ Rookworst,

machinaal stappenplan
Hierin worden de producten besproken die nodig zijn voor het machinaal polijsten. Let wel, niet alles wat er staat, is ook daadwerkelijk nodig, het is meer een leidraad.

@ up!,
dat was ook de bedoeling voor nu, even door de winter heen trekken met extra bescherming, de volledige detailbeurt zal pas in het voorjaar plaats vinden.

@ Goedendag,
de auto is zo goed als nieuw, geleverd afgelopen Januari 2012. De auto is door m'n zwager vanaf het begin netjes bijgehouden, welliswaar met de basic producten zoals goede shampoo, droogdoeken, wasmitts en een detailerspray.
Plus het voordeel dat de auto nagenoeg altijd binnen staat, zowel op het werk als thuis.

Ik heb een tijdje geleden de Swissvax Gloss Corrector Matt gekocht, om het leer van de auto weer mat te krijgen (is een beetje gaan glimmen na 120.000km). Maar het lijkt niet echt te werken, het leer wordt helemaal niet mat... Iemand ervaring met dit product (misschien heb ik het verkeerd aangebracht?) of met een ander leerspul dat het leer echt weer in nieuwstaat (mat) brengt? Er staat ook dat je de Gloss Corrector niet meer dan 7x mag aanbrengen, is dit per keer of in totaal op een heel autoleven? :confused:

https://www.swissvax.us/product/SE1043110.html

Kijk eens naar de producten van Gliptone

Je hebt dan de Liquid Leather Gentle Cleaner en de Liquid Leather Conditioner nodig. Kosten overigens een schijntje vergeleken met de Swissvax prijzen :eek:

Ik heb je raad direct ter harte genomen en Gliptone besteld. Want je weet, er is geen betere raad dan voorraad (y)

Afgelopen weekend de RS ook weer van een vers laagje Natty's Paste Wax voorzien. Nadat de winterbanden erop lagen besloten om de hele auto maar zoutklaar te maken.

22419_400034350064675_1688815076_n.jpg

20121110_151107.jpg

Vooral het resultaat na regen/dauw is altijd genieten :)
20121111_115656.jpg

na dauw:
20121113_081200.jpg

Binnenkort staat het volledig aanpakken van de Twingo II van m'n vriendin op het programma. Dat wil zeggen, kleien, blackhole en wax.
Wil hem eigenlijk polijsten maar de DAP staat nog op de wensenlijst. En handmatig polijsten doe ik niet meer. :)

Ik geeft het poetstopic maar even weer een schopje.

Afgelopen weekend een Zweedse jonge dame van bijna 20 jaar oud op bezoek gehad met 350000km ervaring van een collega van mij. De auto heeft in die 20 jaar en 350000 km alleen maar autokrasstraten gezien en in een enkel geval een emmer en een spons Het was dan ook één groot swirlwalhalla. Verder had de auto op een parkeerschade rechtsachter na eigenlijk weinig RDS. Voordat de eigenaar de auto bij mij afleverde had hij hem nog even "gewassen" middels een volledig wasprogramma bij de plaatselijke autokrasstraat, ondanks het feit dat ik hem had gezegd dat hij zich de kosten en moeite daarvoor kon besparen. "Ja maar, hij was wel heel erg smerig hoor". Toen ik de man vertelde dat mijn eerste stap het wassen van de auto was, was hij stomverbaasd: "Ja maar, hij is net door de wasstraat geweest hoor! Dan is hij toch schoon en is het toch overbodig om hem nog een keer te wassen? Ik heb de man maar even een paar plekjes aangewezen waar de krasstraat niet komt. (Zie foto vogelstront oa)

Qua polijsten was dit wel de lastigste lak die ik gedaan heb. Aan de ene kant moest ik toch behoorlijk zware combo's inzetten om de benodigde correctie te behalen, terwijl ik aan de andere kant met de langharige kant van de Monello peluce Bianco er bij het afnemen accuut nieuwe swirls in trok. Met de kortharige kant ging het wel goed.

De man had ook zijn zwaar verwaarloosde zomervelgen meegenomen. Deze heb ik helaas niet helemaal schoon kunnen krijgen. De auto zelf stond op winterbanden op stalen velgen met wieldoppen.

Afgelopen vrijdag gestart met de klus en afgelopen maandagmiddag eind van de middag was ik klaar. Uiteindelijk is er een uur of 30 werk in gaan zitten.

Het volgende programma is uitgevoerd:

Exterieur:
- Gewassen met Monello Lavare en Monello Washmitt
- Wielkasten gereinigd met Poorboys APC (1:5)
- Stalen velgen en doppen gereinigd met Bilberrys velgenreiniger (1:3) en IronX
- Auto ingesprayed met IronX
- Auto ingesprayed met TarX
- Tweede keer gewassen met Monello Lavare en Monello Washmitt
- Gekleid met Poorboys Poly Elastic Clay en Spray and Wipe
- Testspot gemaakt. Uiteindelijk uitgekomen op de volgende combo's: Pro 900: Twee hits met Inizio Forza op gele Monello cutting Kompressor pad, Inizio Forza op Monello oranje kompressor cutting pad, Mezzo op witte Monello CCS polishing pad. DAP 900: Finale op Monello licht groene CCS light polishing pad en Finale op Monello zwarte CCS fiishing pad.
- Ontvet met Eraser
- Poorboys Black Hole aangebracht
- Twee lagen Poorboys EX-P gezet
- Afgetopt met Collinite 915 (omdat het kan)
- Losse zomervelgen gereinigd met Bilberrys velgenreiniger (onverdund)(4 x) TarX en ironX (4 x). Vanwege tijdgebrek de velgen niet gepolijst en restanten plaklood niet kunnen verwijderen, Velgen waren ook al dermate vervuild en aangetast dat ik niet echt een bevredigend resultaat kon boeken.
- Losse zomer velgen in de Poorboys wheelsealant gezet.
- Chromen uitlaatstuk gepolijst met Autofinesse Metal Polish
- Trims gereinigd met Poorboys APC 1:10
- Trims gevoed met Auto Finesse Revive
- Wielkasten gevoed met Meguiars Trimrestorer (laatste restje wat ik nog had staan)
- Banden gereinigd met Poorboys APC (1:10)
- Banden gevoed met Meguiars High Gloss Endurace Tiregel

Motorruimte
- Gereinigd met Poorboys APC (1:5)
- Kunststof delen gevoed met Auto Finesse Revive (Helaas vergeten voor en na foto's te nemen)

Interieur:
- Volledige uitgebreide stofzuigbeurt
- Kunststof delen gereinigd met Poorboys APC (1:10)
- Kunststof delen gevoed met Poorboys Natural Look
- Leer gereinigd met Poorboys APC (1:10)
- Leer gereinigd met Gliptone cleaner
- Leer gevoed met Gliptone conditioner. (2x) ( het leer was totaal craquelé en uitgedroogd)
- Tapijt en matten gereinigd ingesprayed met Poorboys APC
- Tapijt en matten gereinigd met Hydro 7000
- Stuur gereinigd met melamine spons
- Ruiten gereinigd met Ajax glasreiniger

Gebruikte doeken: Monello Peluce Bianco, Peluce verde en Pico Nero. en voor de smerige klusjes goedkope MF doeken van de Action

En dan nu de plaatjes:

Onze Zweedse schone bij aanvang van de schoonheidsbehandeling:
IMG_0031.jpg

"Ja maar, hij is net door de wasstraat geweest hoor!" Deze shit zat zo vast dat ik het er bijna niet af kreeg. Uiteindelijke wel gelukt, maar het koste heel wat moeite.
IMG_0047.jpg

Een lichte impressie van de swirls op de motorkap:
IMG_0067.jpg

Het dak zit er ook niet echt zonder...:
IMG_0068.jpg

Oeps een paaltje mee gepikt:
IMG_0071.jpg

Volvo Bluemotion halverwege het polijsten:
IMG_0086.jpg

Tja, daar is dus nog nooit iemand met en doekje geweest:
IMG_0045.jpg

Dit kwam de bij de tweede extractie nog uit het tapijt:
IMG_0065.jpg

Duidelijk een unilak! resultaat van 1 hit op de motorkap. (en dat is best een enorme lel bij deze auto!)
IMG_0083.jpg

Tja, de Nartural Look is geen overbodige luxe:
IMG_0103.jpg

Ach, de Revive doet zijn naam eer aan:
IMG_0094.jpg

De eens maagdelijk witte handdoek na alleen het zitvlak van de bestuurdersstoel te hebben afgenomen.
IMG_0062.jpg

Zomervelg voor (Stond al in de Bilberry's. vergeten eerder een foto te nemen:
IMG_0054.jpg

Velg na:
IMG_0131.jpg

Interieur voor:
IMG_0036.jpg

Interieur na:
IMG_0118.jpg

Achterbank voor:
IMG_0040.jpg

Achterbank na:
IMG_0128.jpg

Na twee keer met de extractor er door te zijn geweest was het weer netjes (helaas vergeten voor foto te maken:
IMG_0107.jpg

Resultaat na rechts achter:
IMG_0110.jpg

Resultaat na links achter:
IMG_0117.jpg

Resultaat na rechts voor:
IMG_0112.jpg

En tot slot resultaat na links voor
IMG_0122.jpg

De collega was buitengewoon tevreden over het resultaat en inmiddels staan er twee andere collega's in de wacht rij om hun auto ook te laten doen:)

Thunderbird zei:
De collega was buitengewoon tevreden over het resultaat en inmiddels staan er twee andere collega's in de wacht rij om hun auto ook te laten doen:-b

Daar kan ik me iets bij voorstellen :eek: Grappig om te zien dat een auto met 3,5 ton op de teller er weer als nieuw uit kan zien.

Ik heb een vraagje, mijn vader heeft een Peugeot 306 break die af en toe eens in de 4 maand of zo gewassen word en ik heb nu ff een paar foto's gemaakt zou ik de rode kleur door middel van Autoglym - Super Resin Polish weer redelijk terug kunnen krijgen of raden jullie mij wat anders aan? ik wil deze auto eens ver wennen met een full detail

IMAG0124-1.jpg

IMAG0123.jpg

IMAG0122.jpg

IMAG0121.jpg

IMAG0120.jpg

@Thunderbird: mooi werk! (y) Wat vraag je hier voor, nu er zo'n 30 uur werk in gaat zitten?

@up: Ik doe het als hobby naast mijn werk en ik doe ongeveer 10-15 auto's per jaar. Ik hoef er dan ook niet de hoofdprijs voor te hebben, maar heb inmiddels wel aardig wat geinvesteerd in middelen en materialen. Wat ik er voor vraag is vaak afhankelijk van grootte van de auto en staat van lak en interieur. Voor een klus als deze vraag ik ergens tussen de 200 en 300 euro, afhankelijk voor wie het is en hoeveel tijd ik heb op dat moment.

@DDJ: Wil je het met de hand doen of gebruik je een DA polisher? Met de hand ga je het niet redden schat ik zo in. Ik zou dan eerder iets van Meguiars Ultimate Compound pakken gevolgd door een goede sealant zoals Poorboys EX-P of een goede wax zoals Collinite. Met een DA polisher zou ik voor de Monello lijn gaan of Poorboys, gevolgd door de eerder genoemde EX-P of Collinite.

Ik wil dit met de hand gaan doen, ik zal eens kijken wat ik met de middelen uit je lijstje kan hartelijk dank voor de tips en uiteraard gaat er ook een foto verslag van komen maar denk niet meer dat dat dit jaar word

Met handwerk zou ik het inderdaad bij wassen, kleien, SRP en een mooie sealant houden. Wil je echt stappen maken ontkom je niet aan een DA, en eventueel zelfs een rotary. (Maar dat is niets voor beginners, altijd een workshop volgen...)

SRP vind ik best wel geniaal spul. Maskeert heel goed de swirls en mooie diepe glans. Zelf polijst ik de auto twee keer per jaar en aangezien de lak van mijn Honda superzacht is, hou ik hem nooit geheel swirlvrij. Tussen de polijstbeurten gebruik ik dus de SRP met een laagje Collinite als bescherming.

Met de stappen die -McShine- aangeeft krijg je denk ik al een levensgrooot verschil. Vergeet ook niet om de trims (kunststof) te behandelen.

He poetsers, wat een fantatische resulaten worden hier bereikt! Mooi om te zien hoe er voor elke vlek, beschadiging of doffe plek weer een ander goedje tevoorschijn wordt getoverd.

Ik ben sinds een paar dagen de trotste eigenaar van een zwarte Toyota Avensis uit 2007 met slechts 93.000 km op de klok. De auto staat er prima bij maar ik denk dat hij nog beter uit de verf, of moet ik zeggen uit de lak, komt wanneer er zich een poetser/detailler over heeft ontfermd. Is er een forummer in de omgeving Eindhoven die dit zou willen doen? Ik heb meer vertrouwen in een liefhebber die op amateurbasis auto's poetst dan in een poetsbedrijf. Contact kan uiteraard per pb.

DopjeD zei:
Is er een forummer in de omgeving Eindhoven die dit zou willen doen? Ik heb meer vertrouwen in een liefhebber die op amateurbasis auto's poetst dan in een poetsbedrijf. Contact kan uiteraard per pb.

Neem eens contact op met Bart. www.time2shine.info. Zit in Budel-Dorplein.

Een tijdje geleden iemand van het Corolla forum geholpen met zijn matte verweerde koplampen.

Stappenplan:
- machinaal wetsanden korrel 1000, 2000 en 3000
- roterend polijsten 4 inch pad: oranje + mezzo, wit + mezzo, zwart + finale.

De linkerkoplamp (bestuurderszijde) was het ernstigst aangetast.
728577_535352376484308_277224572_o_zps0d08eafc.jpg

Close up
566990_535352389817640_1174959593_o_zps944d0e58.jpg

Begonnen met wetsanden. Ik had van een ex Corolla rijder vernomen dat er goed door geschuurd moest worden om de verweerde laag en de eventueel nog aanwezige UV coating eraf te schuren.
De eerste 3 hits gedaan met korrel 1000, daarna 3 hits met korrel 2000 en naderhand 3 hits korrel 3000.
711362_535365439816335_612195222_o_zpse5369877.jpg

50/50, het linkergedeelte reeds gepolijst.
567079_535369699815909_336918270_o_zps2efea7da.jpg

708257_535369673149245_1816002296_o_zps0cb36c5c.jpg

Eindresultaat:
708337_535373019815577_1255579915_o_zps1c90ecea.jpg

Er zit nog een heel licht waasje, maar dat zit aan de binnenzijde.
708640_535373039815575_1255111178_o_zpsb8d43259.jpg

De rechterkoplamp was ook duidelijk aangetast, je ziet duidelijk dat de UV coating z'n beste tijd heeft gehad.
708444_535352349817644_961227007_o_zps2186142f.jpg

708647_535352329817646_1195392329_o_zps25fdc953.jpg

En de na foto's.
702647_535658296453716_342223991_n_zps15eeea50.jpg

730697_535658289787050_1232004241_n_zps311351dd.jpg

Behalve op carclean ook hier maar even gepost.

Afgelopen weekend een Renault Clio op bezoek gehad voor een full detail. (Voor de opmerkende lezer: Nee, dit is niet dezelfde als die van augustus 2012. Wel hetzelfde type, alleen deze is een half jaartje jonger) Deze Clio was aardig verwaarloosd en het interieur was totaat uitgewoond. De lak zat behoorlijk onder de swirls en her en der wat RDS. De koplampen hadden last van de bekende Clio-kwaal, verweerdde koplampen.

De volgende stappen heb ik ondernomen:
Interieur:
- Stofzuigen
- Kunststofdelen gereinigd met PoorBoys APC 1:5
- Stuurwiel gereinigd met melaminesponsje
- Bekleding drie keer gereinigd met extractor en APC 1:10
- Kunststof gevoed met PoorBoys Natural Look
- Sponningen etc gereinigd met PoorBoys APC en ingeborsteld met diverse kwasten

Exterieur
- Gewassen met Monello Lavare en Washmitt (en uiteraard 2EM)
- Wieldoppen gereinigd met Bilberrys velgenreiniger, PoorBoys APC 1:10
- Wieldoppen in de PoorBoys Wheelsealant gezet
- Velgen gereinigd met Bilberrys velgenreinger en IronX
- Banden gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Wielkasten uitgemest met PoorBoys APC 1:5
- Lak gereinigd met IronX en TarX
- Nogmaals gewassen met Lavare
- Trims afgeplakt met blauwe tape 3M
- Testspot gemaakt en uiteindelijk uitgekomen op: Pro 900: 1 hit Inizio op oranje Monello Kompressorpad, 1 hit Mezzo op groene Monello Professional pad en Dap 900: 1 hit met finale op lichtgroene Monellop licht groene pad.
- Mothers glaze aangebracht
- 2 lagen EX-P
- afgetopt met Collinite 915 (omdat het kan en ik het wel lekker vind ruiken:) )
- Banden in de Meguiars High Gloss Endurance gel gezet
- Trims gevoed met Autofinesse Revive

Motorruimte
- Gereinigd met Poorboys APC 1:5 en ingeborsteld met diverse el cheapo verfkwasten.
- Kunststof in de Autofinesse revive gezet

Koplampen
- Gewetsand met gritt 1000, 2000, 2500
- Gepolijst met pro900 en inizio op gele ccs pad, mezzo op oranje ccs pad, mezzo op witte ccs pad, finale op licht groene pad (allen Monello)
- Koplampen voor zien van twee lagen EX-P

De Clio bij binnenkomst:
IMG_0339_zps3cdde85f.jpg

Een impressie van de staat het interieur bij aanvang:
IMG_0345_zps29665411.jpg

IMG_0343_zps103e43a9.jpg

Dit kwam er de derde keer nog uit de achterbank:
IMG_0370_zps5bd56688.jpg

De achterbank nadien:
IMG_0402_zps9ebeed06.jpg

Bestuurderskant voor:
IMG_0348_zps7ea96e1f.jpg

Bestuurderskant na:
IMG_0464_zpsefd32c04.jpg

De sponningen gereinigd en wel:
IMG_0401_zps85dba81b.jpg

Dashboard voor:
IMG_0364_zpsd09d6cd3.jpg

Dashboard na:
IMG_0428_zpsbed21567.jpg

Koplamp bij aanvang:
IMG_0381_zps2508bacf.jpg

Koplamp na:
IMG_0468_zpsd24bb37c.jpg

IronX aan het werk:
IMG_0361_zpsd3677207.jpg

Impressie van het swirlvalhalla:
IMG_0377_zps7a741557.jpg

Na polijsten zag het er weer een stuk toonbaarder uit:
STA_0393_zpsc946efa9.jpg

Even een close upje van de flakes na behandeling:
IMG_0396_zps91c16e44.jpg

Revive 50/50:
IMG_0387_zps3eb08c53.jpg

Motorruimte voor:
IMG_0357_zps2494fb97.jpg

Motorruimte na:
IMG_0430_zps725ac29a.jpg

Detail kofferklep voor:
IMG_0350_zpsc1add55d.jpg

Zelfde detail na:
IMG_0434_zps0b4af40b.jpg

En dan nog even van uit alle vier de hoeken:
IMG_0448_zps86d74e66.jpg

IMG_0451_zpsf5310303.jpg

IMG_0453_zps9a79063a.jpg
IMG_0457_zpsfe28a8f0.jpg

Super job weer!! Beetje de laatste pagina's hier zitten doorlezen, worden echt mooie resultaten behaald! Dat wil ik ook kunnen! Haha..

Nadeel voor mij is ook wel dat ik geen goede plek heb om de auto zo uitgebreid te doen, of ik moet naar mijn ouders rijden, maar dat is ook weer zo wat.

Van het voorjaar maar eens op zoek naar iemand die m'n A4 een goed kan poetsen. :)

Mooi werk weer!

Misschien dat ik hier met een vraag terecht kan:
Wat te doen met swirls op de voorruit?
Kun je die ook polijsten? en zo ja hoe?
Ruit is verder in orde, alleen in de zon komen die dingen vervelend tevoorschijn.

Mijn auto is namelijk door de vorige eigenaren blijkbaar vaak door de krasstraat heen geweest, want de voorruit zit vol met swirls (de lak trouwens ook, maar dat moet eens een goede polijstbeurt krijgen)
Ik was zelf altijd met de hand of wasbox.

Glas polijsten gaan niet zo makkelijk als met gelakte delen, simpelweg omdat er minder warmte door de wrijving is. De warmte zorgt bij lakbehandelingen voor een gladder oppervlak, glas is nauwelijks te behandelen op de zelfde manier. Er zijn wel wax of andere harssoorten die krassen kunnen opvullen (Carglass HPX2 bijvoorbeeld / Rain-x), echter dit zal niet egaal als laag aan te brengen zijn. Een diepe kras of barst dus wel (volgens de reclame).
Heb mezelf wel eens 'suf - gepolijst' met speciale glaspolish op een roterende poetsmachine, maar met weinig resultaat.
Je kan wel een waxlaag op glas gebruiken die je ook op lak gebruikt, dit vult wel altijd iets maar je blijft de krassen toch zien. Persoonlijk doe ik dat ook altijd, aangezien je ruiten dan schoonspoelen tijdens regen en je de ruitenwissers nauwelijks nodig hebt.

Wrangler zei:
Glas polijsten gaan niet zo makkelijk als met gelakte delen, simpelweg omdat er minder warmte door de wrijving is. De warmte zorgt bij lakbehandelingen voor een gladder oppervlak, glas is nauwelijks te behandelen op de zelfde manier. Er zijn wel wax of andere harssoorten die krassen kunnen opvullen (Carglass HPX2 bijvoorbeeld / Rain-x), echter dit zal niet egaal als laag aan te brengen zijn. Een diepe kras of barst dus wel (volgens de reclame).
Heb mezelf wel eens 'suf - gepolijst' met speciale glaspolish op een roterende poetsmachine, maar met weinig resultaat.
Je kan wel een waxlaag op glas gebruiken die je ook op lak gebruikt, dit vult wel altijd iets maar je blijft de krassen toch zien. Persoonlijk doe ik dat ook altijd, aangezien je ruiten dan schoonspoelen tijdens regen en je de ruitenwissers nauwelijks nodig hebt.

wax zou idd nog te proberen zijn.
Heb ook nog een set lampjes liggen (glas) waarbij er allemaal steenslagputjes in zitten. Glas word wel gladder, maar de putjes gaan er niet uit, die zijn te diep ofzo. Maar dat zal ook wel niet behandeld kunnen worden zeker? heb t met een vrij grof polijstmiddel geprobeerd.

Deze keer weer een set koplampen van een '99 Toyota Yaris gecorrigeerd omdat de eigenaar het vermoeden heeft dat de auto met deze koplampen in deze staat, niet door de apk zou komen.

Met name bij dit bouwjaar staan ze er om bekend dat de koplampen verweren, ze slaan mat uit en vergelen helemaal.

Plan van aanpak en gebruiktte materialen:
- koplampen reinigen
- omliggende delen afplakken
- dodo juice born slippy als glijmiddel
- excentrisch wetsanden met korrel 1000, 2000 en 3000
- roterend polijsten met 4 inch backingplate + oranje pad, witte pad en zwarte pad
- polijstmiddelen van Flex Special Polish P 3/5 en Flex NanoPolish P02/06

De koplamp vóór aanvang.
20130331_111439_zpsa493b71f.jpg

Alles rondom afgeplakt zodat de scherpe hoekjes en de lak niet beschadigd kan worden
20130331_112009_zpsfbfd5270.jpg

De koplamp heb ik 2x behandeld met elke korrel grofte.
20130331_112437_zpsa396c1f2.jpg

Begonnen met korrel 1000. Als je goed kijkt, zie je de piggy tails zitten, ondanks een excentrische machine met een schuuruitslag van slechts 2mm
20130331_112433_zpsf78b73f7.jpg

De volgende stap is korrel 2000, ook deze stap 2x gedaan op de koplampen.
De piggytails worden al een stuk minder en het glas kunststof wordt al een stuk 'helderder'
20130331_113039_zps0a8a0231.jpg

20130331_113550_zps40e0e465.jpg

Nagenoeg geen piggy tails meer.
20130331_113556_zps4311569a.jpg

Voor het polijsten heb ik 3 verschillende pads gebruikt: oranje, wit en zwart. Elke polijstsessie heb ik 2x gedaan.
een soort van 50/50
20130331_114057_zps1eebb03b.jpg

En de koplamp is klaar. Die kijkt weer helder uit zijn ogen.
20130331_120124_zps2014a3b8.jpg

20130331_120156_zps6b0cd243.jpg

Okee, het is niet verstandig om een 50/50 te maken met afplaktape, maar in dit geval wil ik even duidelijk het verschil laten zien tussen on-/ en behandeld
20130331_120911_zpsaca5a3eb.jpg

Uiteraard heb ik de rechterkoplamp op dezelfde manier behandeld als de linker, hiervan zijn geen foto's, wel van het eindresultaat.

20130331_124357_zpsde9052d7.jpg

20130331_125521_zpsac303cb6.jpg

20130331_125529_zpsc1336e56.jpg

De gebruiktte materialen (alleen de Born Slippy staat er niet op)
20130331_131740_zpsf3674490.jpg

Vandaag maar weer eens de zomer velgen onder het stof vandaan getoverd. Hieronder het resultaat na ruim 1 uur zwoegen.

zomervelgen_zps789dd9fb.jpg

Ze staan weer netjes in de sealant en komen morgen onder een vieze Megane :D. Deze staat op de planning voor het weekend.

Nu maar hopen dat er geen onbalans in de wielen zit aangezien ik deze set tweedehands op de kop getikt heb. ;)

*Edit
Ze zitten inmiddels onder de Megane en geen rare trillingen of iets dergelijks!

Afgelopen vrijdag op locatie een schitterende Chevrolet Stylemaster mild custom uit 1947 onder handen mogen nemen voor een exterieur detail. Deze wagen is een paar jaar geleden volledig gerestaureerd en opnieuw gespoten. Door niet helemaal de juiste wasmethode toe te passen en een keer in de te was zetten zonder vooraf de auto te wassen (laat staan te kleien) waren er diverse (lichte) swirls in de lak verschenen en dat is bij zo'n prachtbak toch eeuwig zonde. Vandaar dat de huidige eigenaar mij had gevraagd of ik een keer wilde helpen om de auto weer in showroomstaat te brengen. Uiteraard heb ik daar geen nee tegen gezegd! De binnenkant had geen geen behandeling nodig aangezien die in nieuwstaat was. (Auto staat altijd binnen, afgedekt en er wordt alleen bij mooi weer mee gereden)

Voor deze klus hebben we de beste (kuch) dag van de afgelopen week uitgezocht. Het heeft namelijk de hele dag geregend terwijl het de rest van de week prachtig weer was. Maar dat mocht de pret niet drukken. De auto paste niet helemaal in de garage, daarom had de eigenaar een partytent voor de garage geplaatst.

We hadden weinig tijd. We hadden namelijk maar 1 dag (± 8 uur, 10.00-18.00 uur) voor deze detail, aangezien de eigenaar graag de volgende dag naar een meeting wilde met een op en top glimmende Chevy. Daarom samen flink doorgewerkt.

Toen ik om 10.00 uur arriveerde had de eigenaar net de auto helemaal gewassen.

Vervolgens hebben we de volgende stappen gedaan:
- kleien met Poorboys Polyelastic Clay met als glijmiddel Spray and Wipe. Met kleien kwam er nagenoeg geen vervuiling van de lak.
- testspot gemaakt op het linker spatbord (wat overigens een horizontaal vlak heeft waar de motorkop van de gemiddelde middenklasser een puntje aan kan zuigen). De lak was vrij gemakkelijk te corrigeren. we konden dan ook volstaan met 1 hit Mezzo op groene Monello hexa heavy polishing pad en 1 hit Finale op Monello lichtgroene CCS pad. Vervolgens de beide voorspatborden en de motorkap (zeg maar gerust gewelf) met de DAP900 op deze wijze gedaan. Vanwege de tijdsdruk de rest van de auto voor de Mezzo en groene Monello hexa heavy polishing pad toch de PRO900 maar gepakt en daarna afgewerkt met de DAP900 en Finale op Monello lichtgroene CCS pad.
- lak gevoed met Poorboys Black Hole
- 1 laag EX-P aangebracht (geen tijd meer om een tweede laag te zetten)
- afgetopt met Collinite 915
- Chroom gedaan met Auto Finesse Mercury Metal Polish
- Banden gereinigd met Poorboys APC 1:10, afgespoeld met water en gevoed met Meguiars Endurance High Gloss Tyre Gel

Al met al een hele leuke klus, bij een zeer gastvrije eigenaar.

En toen was het 17.30 uur en werd het zowaar droog! En dat gaf ons de mogelijkheid toch nog een paar na-foto's te maken:

De Chevy bij aankomst van ondergetekende:

De hele auto had wat lichtere en zwaardere swirls:

Thunderbird in action:

Patrick (Eigenaar) geconcentreerd bezig met het uitbuffen van de Mezzo:

Het resultaat na afloop, waarbij de flakes weer aardig tot hun recht kwamen:

En dan nu uit 4 hoeken;

Rechtsvoor:

Linksvoor:

Rechtsachter (En voor de opmerkzame kijker: "Ja, ik was voor het nemen van de foto bij de rechterachterband een stukje vergeten met de bandendressing) , maar dat heb ik nadien alsnog even gedaan):

En tot slot linksachter:

Wat een slee zeg! Netjes weer geworden.

Is het trouwens niet lastiger te werken als je half in het donker werkt?

Wat voor tape gebruik je om af te plakken?

@Pobresh: Met wat meer licht is het inderdaad wat fijner werken, maar minder licht is niet onoverkomenlijk. Ik had uiteraard wel mijn Brinkmann Tuffmax inspectielamp meegenomen voor inspectie.

Afplakken doe ik met 3M tape

Gisteren was het mooi weer, dus de Panda na de winter maar eens goed onder handen genomen. Eerst gewassen met het twee-emmer systeem en daarna gepoetst met een busje vaste Turtle Wax. Ik gebruik het al jaren en het blijft goed. Ik ben weer tevreden met het resultaat :)

Laatst heb ik mijn 1e eigen poetsmachine aangeschaft. TS24 1100.
photo.php

Moet zeggen dat ie goed bevalt.

1e project is reeds achter de rug, een Ford Fiesta uit 1987 helemaal gedaan.
image_zpsf218c159.jpeg
Eigenaar was erg tevreden.

Laatst mijn eigen velgen voor de Mondeo gepolijst tussen de spaken. Velgen zijn nog mooier dan voorheen en lekker glad dus, weinig vuil en zo weer schoon.

Binnenkort nog meer projecten in de planning, waaronder de 306 Break van mijn broer en een Focus 2000 (broer van de Fiesta eigenaar).
Eigenaar van de Fiesta heeft ook een Escort uit 1991 met zeer weinig kilometers en fraaie kleur blauw, die zal ook wel eens gedaan moeten worden.

Pobresh zei:

De (genoemde) 3M-tape gebruik ik ook, in 3 maten leverbaar bij deze leverancier: https://carclean.nl/product/3M/3434_afplaktape_25mm_breed_20307897_100951

Werkt prima.

Meeuw zei:
Pobresh zei:

De (genoemde) 3M-tape gebruik ik ook, in 3 maten leverbaar bij deze leverancier: https://carclean.nl/product/3M/3434_afplaktape_25mm_breed_20307897_100951

Werkt prima.

Ah thx voor de link! Bestel ik gelijk mee met wat ander materiaal wat ik al wilde bestellen daar.

Wrangler zei:
ook de betere automaterialen zaak heeft 3 m hoor :rolleyes:

Alleen 4mm breed. Daar heb je niks aan voor dit soort werk.
Schuurpapier boven korrel 1200 konden ze ook allemaal niet leveren hier in de buurt.

Let je er wel op dat je speciaal automotive schuurpapier neemt en niet zomaar een willekeurig waterproof velletje?

Een plaatje zegt meer.

sandpaperdiagram_zps1a88a2da.jpg

Het Meguiars schuurpapier is speciaal vervaardigd voor wetsanden. De korrels zijn allemaal van dezelfde grootte en op een speciale manier 'gezet' en verlijmd op het papier.

Vergeet ook niet een speciale pad te gebruiken en niet met de losse vingers schuren. Door de druk van je vingers achterop het schuurpapier, schuur je als het ware 4 'banen' in de vorm van je vingers in de lak.
Door de pad te gebruiken, verdeel je de druk over de pad.

Ook erg belangrijk is om het schuurpapier minimaal een dag te laten weken in een emmer water. Dit zorgt ervoor dat de schuurkorrel niet los kan breken en ergere schade kan aanrichten op de lak als je deze droog zou gebruiken.

Idd gewoon Meguiars schuurpapier. Heb eerst HPX gehad (ook automotive trouwens), maar das maar tot korrel 1200
Tis trouwens om koplampen terug helder te krijgen. Korrel 1200 is te grof om vervolgens te polijsten (blijft gewoon dof, ook met andere producten en andere poetspads)
Daarbij wil ik ook de lak van de auto wat beter krijgen, want na het gebruik van een scotchpad(nat) en een polijstmiddel glimt er nog niks (schade-herstel, zie ander topic) Dus ook dat even net wat fijner schuren voor ik er nog eens met een polijstmiddel overheen ga.

Die pad, moet dat persee die zijn? Of kan het ook iets anders zijn? Want ik heb hier nog wel meer materiaal liggen.

Afgelopen weekend stond er een duo detail op het programma. Het betreft de auto van een forumlid.
Aangezien hij niet de middelen tot zijn beschikking heeft om zijn auto machinaal te doen of net even dat tintje meer glans te geven, hebben we de auto samen gedaan.

Het gaat hier om een BMW 325e (E30) uit 1986 in de kleur smaragdgrün metallic.
Vanmorgen vroeg afgesproken rond de klok van 07:30 uur.

Zo stond de auto erbij bij aankomst:
bmw325EE30003_zps9e5b3590.jpg

bmw325EE30004_zpsb284f08f.jpg

bmw325EE30005_zpsc0526b6b.jpg

bmw325EE30006_zps54161aaa.jpg

De banden hadden een grauwe grijs/bruine gloed
bmw325EE30001_zps4ff2cda8.jpg

De hele auto aan de onderzijde is voorzien van een behandeling met Dinitrol, maar door een combinatie van warmte en nog relatief kort geleden aangebracht, loopt het hier en daar door.
bmw325EE30002_zpsd78053ce.jpg

Als eerste de auto afegespoten met een hogedrukreiniger en daarna behandeld met foam.
bmw325EE30007_zps7c44a7dc.jpg

bmw325EE30008_zpsda9c4076.jpg

Na het foamen en afspoelen van de auto, deze ingeneveld met Iron-X. Heel veel vervuiling kwam er niet af. Kwestie van goed wassen of toch het voordeel dat de auto altijd binnen staat?
bmw325EE30010_zps27e6ade9.jpg

Alle Dinitrol die hier zat….
bmw325EE30011_zps65823913.jpg

… zit nu hierop.
bmw325EE30012_zps83d7e979.jpg

Na het wassen, de auto naar binnen gereden, daar de auto gedroogd en aan het kleien gegaan. Heel veel vervuiling kwam er niet vanaf.
bmw325EE30015_zps2d25469c.jpg

De algehele staat van de lak, wat lichte swirls
bmw325EE30014_zps8d925ef5.jpg

En bij nadere lakinspectie zaten hier en daar wat lelijke krassen. Op het dak
bmw325EE30016_zps5359d0d2.jpg

De kras lokaal gewetsand
bmw325EE30022_zpsab7bef7a.jpg

Daarna gepolijst
bmw325EE30023_zpsb1cbf634.jpg

Na behandeling: er zit nog wel een diepe(re) kras die onder een bepaalde hoek nog zichtbaar is.
bmw325EE30020_zpsd095f9ce.jpg

Op de kofferdeksel
bmw325EE30018_zps377df0f5.jpg

Na behandeling
bmw325EE30019_zps82067507.jpg

Kraakheldere lak
bmw325EE30028_zpsc84e8638.jpg

Lekker in het magazijn, uit de wind, uit de zon, alles bij de hand
bmw325EE30033_zps282a9dbf.jpg

Reflectie:
bmw325EE30035_zps30e3b9a4.jpg

50/50
bmw325EE30036_zps0b8ac405.jpg

En de na foto's

bmw325EE30037_zps0589a376.jpg

bmw325EE30038_zps7ce6444a.jpg

bmw325EE30039_zpse7e20458.jpg

bmw325EE30040_zpsca90592a.jpg

bmw325EE30041_zpse651077b.jpg

bmw325EE30042_zpse2645107.jpg

bmw325EE30043_zpsafdf5901.jpg

bmw325EE30044_zpsd76e2402.jpg

bmw325EE30047_zps8ee7b166.jpg

bmw325EE30026_zpsd3422f14.jpg

bmw325EE30025_zpsd308a796.jpg

Gebruikte materialen:

Gebruikte materialen:

- prewash foam
- wassen met poorboys
- drogen diverse doeken
- Auto Finesse klei met spray&wipe
- machinaal wetsanden
- polijsten diverse polijstmiddelen o.a. Mezzo, Finale, 3M lichtblauwe dop, Flex polijstmiddelen, diverse pads, zowel roterend als met de D/A
- Auto Finesse trim restrorer
- Auto Finesse satin tire gel
- Monello Ibrido wax

Goed, een jaar verder en de Corolla heeft weer een full detail gekregen.

Afgezien van af en toe wassen, een detailerspray erover heen en de laatste keer een waxje, heb ik er niets meer aan gedaan. Het tijdperk van ieder weekend hardcore detailen zit er voor mij niet meer in, gewoon door het gezinsleven en dat m'n rug me af en toe in de steek laat.

De auto heeft in een jaar tijd uiteraard de nodig swirls en andere lakdefecten opgelopen, aan dit soort dingen ontkom je haast niet, hoe voorzichtig je je auto ook wast. Toch is er nog genoeg werk te doen, ik had voor deze klus 2 dagen uitgetrokken. Alles bij elkaar heeft het me ruim 20 manuren gekost.

Zoals altijd maak ik wat vóór foto's zoals de auto erbij staat bij aanvang.

DSC_3148_zps2de4fe65.jpg

De velgen hadden al ruim een maand geen sopje meer gezien, de banden nog veel langer geen aandacht meer gehad, dus genoeg vervuiling aanwezig.
DSC_3146_zps51bb5dad.jpg

DSC_3145_zps505cc411.jpg

Voor het gemak heb ik de kentekenplaten en houders ook verwijderd, hierachter gaat ook vuil zitten.
DSC_3147_zps5ad8d80f.jpg

DSC_3149_zps32e6b6ac.jpg

Zoals altijd werk ik in een vaste volgorde. Ik begin met de banden te ontvetten. Hiervoor gebruik ik Meguiars Super Degreaser en een Meguiars Versa-Angle Wheel Face Brush Short Handle.
DSC_3151_zps6fee4074.jpg

Na de banden is het tijd voor een foambandje. Hiervoor de ValetPro Snow Foam Combo gebruikt.
DSC_3152_zps39a15e7a.jpg

Na het afspuiten van de foam, heb ik de auto gewassen met C-Quartz Soap Gel. Heel veel vervuiling kwam hier niet vanaf.
DSC_3153_zps17fb81cf.jpg

Zelf van de velgen kwam weinig vervuiling vanaf, hiervoor de gewone Iron-X gebruikt.
DSC_3154_zpsae505fbb.jpg

Na het hele wasprogramma, de auto naar binnen gereden en aldaar begonnen aan het kleien. Hiervoor de Dodo Juice SN klei gebruikt en Spay&Wipe als lubricant.
Wederom haast geen vervuiling. Ik heb het idee dat als je de auto regelmatig behandeld, al is het alleen afspuiten in de waxbox, dit aardig de vervuiling helpt te voorkomen.
DSC_3156_zps305cfc4b.jpg

Om het mezelf makkelijk(er) te maken, heb ik zoveel mogelijk gedemonteerd.
DSC_3157_zpsaa0712ec.jpg

Na het kleien komt de ware aard van de lak tevoorschijn. Allemaal lichte waskrasjes.
DSC_3159_zps6d5bbe26.jpg

DSC_3159_zps6d5bbe26.jpg

Voor het polijsten heb ik de volgende producten en/of combinaties gebruikt:

- rotary + oranje pad + 3M lichtblauwe dop
- rotary + witte pad + 3M lichtblauwe dop
- dap900 + zwarte pad + menzerna super finish

DSC_3162_zps0d156f2a.jpg

DSC_3163_zpsb01b52b7.jpg

Na de hele auto ontvet te hebben met Eraser (tip, gebruik het buiten of in een goed geventileerde ruimte. Aangezien ik het binnen had gebruikt zonder ventilatie, gevolg, knallende koppijn....), heb ik de lak voorbereid op de coating. Hiervoor de primer verwerkt op een zwarte pad.
Hiervan heb ik geen foto's.

Na het afnemen van de primer, de lak een 45 minuten laten uitdampen om vervolgens de coating aan te brengen.
Hiervoor ook een zwarte pad gebruikt.
DSC_3176_zps6a8c9bce.jpg

In de tussentijd dat de wax gecured heeft (30 ~ 45 minuten) en een droogtijd van 2 uur, heb ik allerlei klusjes tussendoor gedaan. De motorruimte verdiende ook weer wat aandacht.
Heel erg vervuild was ie niet, gewoon even een doekje met wat apc afnemen en daarna met Auto Finesse Revive Trim dressing behandeld. Overtollig product afgenomen met een badstof washandje.
DSC_3177_zps11d6cce9.jpg

Banden behandeld met Auto Finesse Satin Tyre Gel. Op de foto glimt het nog erg, maar foto is gemaakt net na het aanbrengen ervan.
DSC_3183_zpsdf74051a.jpg

Ook de uitlaat kreeg weer de nodig aandacht. Ook deze behandeld met de Polishangel coating.
DSC_3184_zps1745960c.jpg

Aangezien het op de dag dat de auto klaar was, het met bakken uit de hemel kwam zetten en dat de coating minimaal 6 ~ 12 uur droog moet staan, dan maar een paar after foto's binnen gemaakt.
DSC_3178_zpsb5b6c13d.jpg

DSC_3179_zpsee339c97.jpg

DSC_3185_zpsdeaa27ca.jpg

En vandaag (21-05-2013) de auto weer naar buiten gelaten en thuis even snel wat foto's geschoten tussen de regenbuien door.
DSC_3186_zps13ee2901.jpg

DSC_3187_zps5cbd8ac6.jpg

DSC_3188_zpsab0cfdae.jpg

Tja ontzettend gaaf! En ik ben het volledig met je eens: eens in de zoveel tijd bijhouden met sopje/wasstraat, met spray&wipe en een waxlaag werkt echt top!

Terug
Bovenaan