Het grote Autoweek poetstopic!

De heren van CC hebben het mij idd ook afgeleerd.

Ik wax enkele keren per jaar. Verder was ik de auto alleen met water en borstel op tuinslang (ben te lui voor het 2-emmer verhaal), wel aparte borstels voor de wielen. Daarna gaat het waxen prima en ook een half jaar later zie je aan de druppeltjes nog dat er nog wax op zit.

Geen shampoo?
Ik hou nog wel vast aan het 2-emmer-verhaal, dat wil zeggen. Bij de huidige voorloper niet, bij de Twingo ook niet. Daar zitten zoveel swirls in, die moet ik eerst nog polijsten.

Wassen met NXT shampoo van Mequairs, en minimaal gebruik.
En dan inderdaad enkele keren per jaar een laagje wax. Binnenkort wil ik de Twingo nog eens helemaal kleien, polijsten, glace en wax. Moet alleen nog steeds een DAP-set aanschaffen en daar komt het nog niet van.

De nieuwe leaser ga ik voor aflevering al kleien, waxen etc.

Idd geen shampoo. Maar ik heb gelukkig geen zwarte auto(s) :)

Mijn kids kwamen langs met hun zwarte (metallic) C30. En dan zie je ook alles. Als je een krasje hebt weggepoetst moet je daarna met polish eroverheen en weer waxen. Heb ik gelukkig geen last van.

Daarom heb ik ook geen zwarte meer genomen maar parelmoerwit :)
Nu die Twingo er t.z.t. nog uit voor een andere die niet zwart is, al wordt dat lastig. De wederhelft vindt zwart absoluut de mooiste 'kleur' op een auto.

Enige wat bij een zwarte natuurlijk geweldig is, is de enorme spiegeling als ie eenmaal schoon is.

Pfff ik zie door de bomen niet echt het bos meer....

Ik heb sinds 3 weken een nieuwe 'tweedehands' auto. Deze is door de dealer bij aankoop helemaal gepoetst en gewaxt enzo. Als t heeft geregend, zie je veel druppeltjes op de lak blijven liggen. Een teken dat er een goede waslaag op zit toch?

Nu wil ik de lak wat substantieler bij gaan houden dan bij mijn vorige auto. Dus komend weekend een wasbeurt geven. Wat raden jullie aan te doen?

Ik dacht aan
- afspuiten met de hogedruk
- een wasmitt aanschaffen en gebruiken :) (gewoon bij de halfords?)
- wassen met de twee emmer methode (wat is een beetje een fatsoenlijke autowas?)
- drogen

Moet ik dan nog meer bijzondere dingen doen voor een gewone maandelijkse wasbeurt? 1x per half jaar in de was is voldoende?

Gaat om deze wagen btw:

20130618_165935_resized.jpg

Alvast bedankt. Ik heb dit topic wel doorgenomen, maar mis wat dingen als 'basisatributen' en een soort van onderhoudsschema's (wat doe je wanneer?) in de OP.

Beste Casper,

Afspuiten met hoge druk, wassen met 2 emmers, goede shampoo (meguiars krijg je bij halfords dacht ik, Gold Class en NXT Carwash oid).
Washmitt geen cheap ass model pakken want daar krijg je spijt van. Google even (ik ga geen reclame PM maar als je meer wilt weten).
Investeer ook in een GOEDE droogdoek. Was die doek NOOIT met wasverzachter.

Nu:

1) Auto 2-wekelijks (of wekelijks wat je wilt) wassen
2) Elke maand kun je bepaalde stappen herhalen
3) Elke 3 maanden kun je de waxlaag opnieuw aanbrengen

Persoonlijk was ik elke 2 weken de auto, zuig hem, doe de ramen.
Elke 4 weken behandel ik de auto met Dodo Juice Need for Speed
Elke 3 maanden breng ik de waxlaag opnieuwe aan
Elke 6 maanden (na de winter, na de zomer) klei ik de auto en neem ik alles onderhanden.

T'is maar net wat je allemaal erbij wilt doen. Hoe meer moeite je de eerste keer erin stopt, hoe beter het resultaat en hoe minder werk je na verloop van tijd hebt. Wassen kost me nu max. 30 min, daarna behandelen met Dodo Juice kost me al met al een 20-30 min.

Afgelopen weekend de Corsa (km stand 55000km) van Thunderbirdin maar eens weer een full detail gegeven. Aangezien de auto altijd met 2EM wordt gewassen (Hetzij met Monello Mitt als Thunderbird het doet, hetzij Monello spons als Thunderbirdin het doet) viel het aantal swirls mee.

Uiteindelijk toch weer een slordige uur of 16 aan besteed.

De volgende stappen heb ik uitgevoerd.

Exterieur:
- Velgen gereinigd met Bilberry's wheelcleaner en IronX
- Banden gereinigd met APC 1:10
- Auto ingesprayed met IronX. Weinig tot geen reactie.
- Aangezien ze de weg naar het dorp onlangs opnieuw hebben geasfalteerd ook de zijkanten maar met TarX behandeld en dat was geen overbodige luxe
- Wielkasten gereinigd met APC 1:10
- Motorruimte gereinigd met APC 1:10 en diverse kwasten en afgespoeld met broes
- Sponningen idem
- Wassen met Dodo BTBM
- Gekleid met PoorBoys klei en Spray and Wipe
- Testspot gemaakt en de lak bleek redelijk eenvoudig te corrigeren. De gehele auto gedaan met Mezzo op witten CCS pad op de Pro900 (ivm tijd) en gefinisht met Finale op lichtgroene CCS pad. Voor net dat extra stukje glans ook nog een ronde met Finale op zwarte CCS pad gedaan.
- Velgen gepolijst met Finale op zwarte cone
- Lak ontvet met Eraser
- Lak gevoed met Mothers glaze. Dit gaf net een iets mooier resultaat op deze lak dan de Black Hole van PoorBoys
- 2 lagen EX-P aangebracht (tussenliggende tijd ± 12 uur)
- Afgetopt met Collinite 915 ( na weer ± 12 uur)
- Velgen in de PoorBoys Wheelsealant gezet (2 laags).
- Trims en wielkasten gevoed met Auto Finesse Revive
- Meguiars Endurance High Gloss Tire gel aangebracht op de banden

Interieur:
- Volledig gestofzuigd
- Twee vlekken uit bestuurdersstoel verwijderd met extractor
- kunststof delen gereinigd met APC 1:10
- Kunststof delen gevoed met Natural Look
- Hoogglans deurgrepen behandeld met PoorBoys Professional Polish
- Ruiten gereinigd met Meguairs Glass Cleaner

Corsa bij aanvang:

Interieur bij aanvang:

Interieur na behandeling:

Motorruimte bij aanvang:

Motorruimte na behandeling:

Velg voor behandeling:

Velg na behandeling:

Rondje om de auto:

En nog twee mooie reflecties:

Ik ga vanmiddag onze Marea Weekend maar eens wassen. Gewoon met twee emmers en een washmitt, geen fancy dingen. Maar stiekem zou ik ook wel eens zo'n poetsbeurt willen voor m'n auto. Zitten hier autopoetsers in de omgeving van de gemeente Utrechtse Heuvelrug? En wat zou zoiets gaan kosten?

@ Yellow Cab,

afhankelijk van de wensen, moet je rekenen op een bedrag tussen de 250 en 300 euro. Gezien de afmeting van de auto, zit hier toch gauw 1,5 tot 2 dagen werk aan voor een volledige exterieur behandeling.

2 laagjes Collinite 915 van anderhalve week oud en een buitje: Helaas een Iphone foto, dus niet van heel hoogstaande kwaliteit)

Hoi,

De lak van mijn V40 begint er slecht uit te zien. Weet iemand in de regio Arnhem een goed autopoetsbedrijf of een amateur die auto's poetst?

Hoor graag van jullie!

Even een vraagje aan de deskundigen!

De koplampen van mijn E39 zijn dof, beetje mat. Nu heb ik vanmiddag even wat Commandant cleaner gebruikt en dat scheelt al. Zinvol om hier even wat meer tijd in te steken of is dit slecht voor het "glas"?
Mij is Austomotive aangeraden om het professioneel te laten doen. Wat vinden jullie?

Beading ziet er goed uit, Thunderbird!

@ michelr: Ik wil het gerust voor je doen, maar woon in Barneveld. Stuur maar PM als je interesse hebt. :)
@P504: Het is zeker zinvol om te doen. :). Vaak wordt gebruik gemaakt van de wetsanding techniek, oneffenheden en dofheid wegschuren en daarna polijsten.
Austomotive ken ik niet dus kan ik je geen advies over geven.

@JoostM: Dank voor je snelle reactie. Dus na het "Commanderen" moet ik het nog wel ergens mee polijsten? Zo ja, kan je me iets aanraden?

Meer voor het '' Commanderen'' moet je nog iets doen. Althans, ikzelf werk niet met Commandant, maar volgens mij is dat vergelijkbaar met de Monello poetslijn waarmee ik werk. Hier staat ook een mooi verslag van herstel van de koplampen.

Eerst licht opschuren en daarna het doffe wegpolijsten, of handmatig met commandant. Kan lastig zijn om dat handmatig te verwijderen.

Thunderbird, wat een geweldig resultaten behaal jij zeg! Chapeau!!!
Waar leer je zoiets? Ik bedoel hoe weet je welke producten je moet gebruiken en zo???

De Natty Paste Wax Blue doet het ook nog altijd lekker qua beadingshots.
IMG_3718RAW.jpg

IMG_3727RAW.jpg

Voor de niet volgers van het mijn-auto-topic.
Voor aflevering van de nieuwe leaser heb ik deze volledig aangepakt i.p.v. dat de dealer de auto 'klaarmaakt'.
Dus grondig wassen, drogen, kleien (alleen al 45min op de motorkap bezig geweest want je ziet werkelijk alles op wit), White Diamond en daarna Natty Paste Wax Blue.

Paar foto's:

Ook nieuwe auto's zijn nog steeds ontzettend vuil na een grondige wasbeurt
20130803_125331.jpg

Van een zwarte naar witte auto, dus van BlackHole naar White Diamond
20130803_141026.jpg

net voor het uitpoetsen
20130803_150608.jpg

En een paar dagen later afgeleverd:
20130808_165143.jpg

20130808_165149.jpg

JoostM zei:
Meer voor het '' Commanderen'' moet je nog iets doen. Althans, ikzelf werk niet met Commandant, maar volgens mij is dat vergelijkbaar met de Monello poetslijn waarmee ik werk. Hier staat ook een mooi verslag van herstel van de koplampen.

Eerst licht opschuren en daarna het doffe wegpolijsten, of handmatig met commandant. Kan lastig zijn om dat handmatig te verwijderen.

Ik heb dat bij mijn auto ook gedaan. Is lang niet zo goed gelukt (wel het meeste weg om de auto door de APK te krijgen).

Mijn fout was dat ik te voorzichtig was met het wetsanden. Gewoon de lampen stevig aanpakken want het doffe van het wetsanden kreeg ik eigenlijk (machinaal) vrij makkelijk weer weg.

Is er iemand in de buurt van Gennep-Boxmeer-Nijmegen die mijn zwarte BMW X3 wil poetsen tegen een schappelijke prijs? De auto is vrij netjes maar de vorige eigenaar heeft hem helaas niet met de hand gewassen. Auto is door mij destijds gekocht als "Premium" bij de BMW dealer maar deze weet dus ook niet wat echt goed poetsen is... Anyway, wil de auto graag gekleid en gepolijst hebben :p
Wie heeft er zin an???

@Partagas:

Als je zelf wat wilt leren zou ik dit eens doorlezen:
https://forum.carclean.nl/cc_postst5868/Volledig-exterieur-stappenplan-machinaal--DAP500-900.aspx

Thunderbird zei:
@Partagas:

Als je zelf wat wilt leren zou ik dit eens doorlezen:
https://forum.carclean.nl/cc_postst5868/Volledig-exterieur-stappenplan-machinaal--DAP500-900.aspx

Yep, heb ik gedaan... ook meteen aangemeld voor een workshop :)

Iemand met een gouden tip voor het verwijderen van kitresten, zowel kit dat niet uitgehard is (omdat het niet uithard) als kit wat uitgehard is maar flexibel blijft?
Al geprobeerd: Caramelschijf, Terpentine, Stickerverwijdereaar: Deze verplaatsen/verspreiden enkel of doekjes raken binnen 10seconden verzadigd.
Lak moet heel blijven en het moet geen uren duren.

Het gaat om Ruitenkit.

Pobresh zei:
Iemand met een gouden tip voor het verwijderen van kitresten, zowel kit dat niet uitgehard is (omdat het niet uithard) als kit wat uitgehard is maar flexibel blijft?
Al geprobeerd: Caramelschijf, Terpentine, Stickerverwijdereaar: Deze verplaatsen/verspreiden enkel of doekjes raken binnen 10seconden verzadigd.
Lak moet heel blijven en het moet geen uren duren.

Het gaat om Ruitenkit.

Misschien afwasmiddel en een doek?

JoostM zei:

:rolleyes:

Commandant kun je niet vergelijken met de Monello polijstmiddelen! Commandant blijft maar doorwerken aangezien de Monello een zogenaamd diminishing abrasives produkt is. De 'schuurkorrel' breekt zichtzelf af naarmate hij verder verwerkt wordt, tot hij uitgewerkt is in tegestelling tot de Commandant, dat blijft maar 'doorschuren'

Gisteren de velgen van mijn up! gewassen. Totaal zwart na er zo'n 6 maanden niks aan te hebben gedaan. Een beetje Meguiars shampoo er overheen en ze glimmen binnen no-time weer als nieuw. Geen enkel zwart spikkeltje meer te bekennen :rolleyes: Ze kwamen wel volledig gewaxed uit de winterstalling, dat dan weer wel. Tot zover het nut van regelmatig je velgen wassen :rolleyes: :eek:

Phaeton W12 zei:
Gisteren de velgen van mijn up! gewassen. Totaal zwart na er zo'n 6 maanden niks aan te hebben gedaan. Een beetje Meguiars shampoo er overheen en ze glimmen binnen no-time weer als nieuw. Geen enkel zwart spikkeltje meer te bekennen :rolleyes: Ze kwamen wel volledig gewaxed uit de winterstalling, dat dan weer wel. Tot zover het nut van regelmatig je velgen wassen :rolleyes: :eek:

Ik denk dat je het vooral aan de wax te danken hebt dat je ze weer makkelijk schoon hebt kunnen krijgen ;)
Goeie wax beschermt goed en zorgt dat het vuil op de waxlaag ligt en niet zich aan de velg gaat hechten.

Niet vergeten om je velgen dus na je wasbeurt goed opnieuw in te waxen (waxlaag blijft natuurlijk wel een paar wasbeurten zitten, maar bij velgen is het wel handig als je tijdig een nieuw laagje aanbrengt om ze makkelijk schoon te houden)

Hoi alle poetsers.
Kunnen jullie mij helpen met een plan van aanpak. Ik heb niet de ruimte om mijn auto grondig aan te pakken en zal op de parkeerplaats met tuinslang/hogedruk kunnen beginnen en wil handmatig graag de extra nodige handelingen doen die mogelijk zijn. Ik heb een dubbele nekhernia waardoor ik gefaceerd te werk moet gaan, ik kan niet alles in 1 dag voorelkaar krijgen. Ik heb al begrepen dat je o.a. een apc kunt gebruiken voor zowel de binnen als de buitenzijde, kan ik de dag erna kleien?? en wat is de directe volgende stap die ik zonder electrische middelen kan of moet doen, klopt het dat ik bijv daarna black hole kan gebruiken en daarna waxen?
Ik zie zoveel informatie en weet gewoon niet wat het beste is.
Daarbij komt ook dat ik het interieur met een extractor wil gaan reinigen maar het blijkt dat de stoffering aan de portieren geplakt is, dus zonder foam tussen het kunstof en stof. Het lijkt mij dat een extractor hier geen effect op heeft? Hoe kan ik dit goed reinigen? De stoffering is daar namelijk sterk vervuild (vieze kringen). Ik heb deze auto namelijk net 2ehands gekocht en heeft zwart metalic lak.
Oja, enig idee hoe je beschadigingen aan de voorzijde van het dashboord weg kunt krijgen? Er zitten behoorlijke haken op van het stoten met iets hards en scherp.
En trouwens, kan ik voor het wassen,drogen, napoetsen e.d. de gewone standaard microvezeldoeken gebruiken aan de buitenkant??

Ik heb geen ervaring met de dag erna kleien maar kan je wel vertellen

ik heb ook geen elektrische hulpmiddelen en na het kleien doe ik dus wat jij voorstelt

wassen, kleien, voeden ( blackhole ), waxen

Als je een mooie lak hebt zonder swirls,krassen ed.. kan je dit zo best doen, Als je swirls ( niet ondenkbaar dat je die ziet op een zwarte auto ), krassen ed.. hebt zal je een na het kleien moeten polijsten ( machinaal ), ik heb hier geen ervaring mee dus hierover kan ik je geen info geven.

Zorg dat je na de blackhole ook waxt, want met eventueel wassen en er zit geen wax overheen haal je de blackhole er zo weer vanaf

Over stoffering reinigen kan ik je niet zo veel vertellen

als je krassen in het dashboard hebt zijn er wel verschillende manieren en theorieën als het gewoon een doffe plek is of een kras zonder diepte kan bijvoorbeeld natural look ( van poorboys ) wonderen doen, ik gebruik dit ook en vind het perfect, mooie look en totaal niet vet...

DE VOLGENDE TIP IS OP EIGEN RISICO

Werkte vroeger in garage en daar werden krassen wel is weggewerkt met een plastic voorwerp, achterkant schroevendraaien, tandenborstel ofzo ( let op dat de kleur niet afgeeft ) en een heatgun..

werkt op zich goed maar zitten wel risico`s aan, te kort met de heatgun en er gebeurd niets, te lang met de heatgun en je hebt een vervormt onderdeel, als je het probeert doe het dan op een stukje wat je niet ziet of makkelijk en goedkoop te vervangen is

Om te kleien moet de auto wel schoon zijn. Dus als er zand op komt na het wassen lijkt mij dat niet zo handig.

Drogen met een microvezeldoek schiet niet op. Beter speciale droogdoek (goede zijn vrij duur, maar de goedkopere zijn ook veel dunner).

Ik ga morgen mijn auto wassen, maar wil ook het interieur een goede beurt geven. Dan praat ik alleen over het plastic en het nephout.
Wat kan ik dan volgens jullie het beste gebruiken?

Interieur:

IMG_0261.jpg

Kunststof reinigen met APC (PoorBoys of Meguiars) 1:15, daarna voeden met PoorBoys Natural Look. Nephout reinigen met PoorBoys Professional Polish.

Mocht je ook de leren bekleding willen doen, reinigen met APC 1:15 en daarna voeden met Gliptone Conditioner.

Dank je voor de tip!
Ik ben er vandaag niet aan toegekomen, maar ik ga de spullen kopen en ik ga de auto feestdagenklaar poetsen.

Ontdekte nog iets erg naars, wat mijn dag een beetje verpeste. Ik keek tijdens het rijden naar links en zag krasjes in de zijruit. Dat is dus tijdens het ijskrabben gebeurd. Ik heb alles bekeken en gevoeld, inderdaad, krassen. Rechts zitten er ook een paar. Voor helemaal niets. De achterruiten ook niet.
Ik baal er best van, want dit valt niet te repareren.

Vanochtend voor kerst terug gekomen vanuit Frankrijk, meteen maar even de inmiddels zeer smerige auto weer gewassen, de laatste keer was immers in augustus. Of beter gezegd, even laten wassen in de tunnel. Normaal doe ik het graag met de hand, maar in de winter moet ik toch bekennen dat het gemak van de tunnel wint.

Bij het nalopen van de kleine plekjes die niet meegenomen waren kwam ik er achter dat een of andere $^##@%# de auto als deurstopper heeft gebruikt. Gelukkig geen schade, maar wel rode laksporen op de witte deur :(

Bestaat er een middeltje waarmee ik deze sporen van de deur af kan poetsen? Mogelijk een of ander middel waarmee ik ook andere plekken weg kan krijgen? Op wit is alles te zien, een middeltje om na het wassen de hardnekkige plekken weg te krijgen zou dan handig zijn.

Foto van de plek:
i2q51w.jpg

20znzvt.jpg

Probeer het eens te kleien. Dat is bij een witte auto sowieso erg handzaam bij het verwijderen van bijv zwarte spikkels.

Polijsten kan ook altijd natuurlijk, maar zit wel op een gevoelig plekje imo, dus daar zal je voorzichtig mee moeten zijn.

Erg leuk dat intensief poetsen (ik heb er een spuughekel aan maar ieder zijn eigen ding) maar is het niet dweilen met de kraan open? In de warme maanden was ik mijn auto ook wel eens met de hand. Al doe ik dat met een simpel auto sopje en een goedkope spons maar verder gooi ik hem eigenlijk altijd door de wasstraat. Hierdoor heb ik nu ook erg veel lelijke swirls maar goed dat is dus mijn eigen schuld.
Maar mijn auto is na het wassen na een week alweer net zo smerig als voor het wassen. Hoe pakken jullie poetsfanaten dit dan aan? Elke maand weer poetsen?

Als je je auto een beetje bijhoudt is het niet zo gek veel werk hoor.

Volledige behandeling 2/3/4 keer per jaar en verder 2 wekelijks wassen om hem bij te houden. Kost je max een uur en dan staat hij er weer veel mooier bij dan als je hem door de wasstraat haalt. Een keer tussen de volledige beurten door even de liggende delen in de wax zetten (uurtje extra werk). Prima te doen :D

BMW Power zei:
Probeer het eens te kleien. Dat is bij een witte auto sowieso erg handzaam bij het verwijderen van bijv zwarte spikkels.

Polijsten kan ook altijd natuurlijk, maar zit wel op een gevoelig plekje imo, dus daar zal je voorzichtig mee moeten zijn.

Een kameraad van me heeft het een en ander aan poetsspullen, komt morgen even langs om te proberen het weg te krijgen. Rest van de auto wil ik in een later stadium (lente) een keer doen.

Ben vanwege die rotplek allang blij dat het enkel lakresten zijn en geen deuk, dit laat zich hopelijk nog makkelijk oplossen.

@RRL: Inderdaad eerst proberen te kleien. Indien nog nodig polijsten. Mocht je in het noorden van het land wonen wil ik je eventueel wel even helpen. (Mocht het nog nodig zijn)

Thunderbird zei:
@RRL: Inderdaad eerst proberen te kleien. Indien nog nodig polijsten.

Kameraad heeft het plekje met klei bijgewerkt. Het grootste deel is er gelukkig af, al blijven er wel kleine plekjes te zien maar die vallen enkel op wanneer er echt goed op gelet wordt. Nu ik heb gezien hoe snel vlekken met klei te verwijderen zijn begint het me nog wat meer te kriebelen om in het voorjaar maar eens een setje te kopen en de auto eens goed na te lopen. Eerst voor het gemak van even afspuiten in de een wasbox en doorrijden naar de tunnel, nu enthousiast aan het raken over het handwerk. En dat zelfs auto die niet van mij is (en een eigenaar die het niet kan schelen), straks compleet enthousiast bij een eigen auto? :LOL:

Thunderbird zei:
Mocht je in het noorden van het land wonen wil ik je eventueel wel even helpen. (Mocht het nog nodig zijn)
Dank voor het aanbod, helaas is het noorden wat uit de buurt aangezien ik zelf in de regio van Arnhem woon.

patrick.vanrijsbergen zei:
JoostM zei:

:rolleyes:

Commandant kun je niet vergelijken met de Monello polijstmiddelen! Commandant blijft maar doorwerken aangezien de Monello een zogenaamd diminishing abrasives produkt is. De 'schuurkorrel' breekt zichtzelf af naarmate hij verder verwerkt wordt, tot hij uitgewerkt is in tegestelling tot de Commandant, dat blijft maar 'doorschuren'

Je hebt volkomen gelijk, Patrick!

Iemand interesse of bekend met iemand die mijn auto eens helemaal onderhanden wil nemen? Kleien, leer the whole szabaam :) Omgeving Rotterdam. Graag PB met info en prijzen. Moet binnen 1 dag gedaan zijn. Geen zin om auto achter te laten.

Tx!!

Afgelopen week de eerste klus van dit jaar gedaan. Dit keer was het slachtoffer een Renault Twingo 1.2 16V Authentique van maart 2011. De kilometerstand was ± 50000km. De lak was in uni wit, met daaroverheen een blanke lak. De eerste dag tijdens het wassen was het gelukkig droog. Daarna regen, regen en nog eens regen (lang leve de verwarmde garage.) Op de laatste dag was het 's middags gelukkig weer droog, zodat ik buiten de auto nog even na kon lopen en foto's kon maken. Helaas geen zonnetje tijdens het foto's maken, maar het is niet anders.

Op het eerste gezicht zag de auto er nog wel aardig uit, maar van iets dichterbij bekeken bleek dit toch nog wel tegen te vallen.
- Aangezien de Twingo trouw eens per twee weken door de autokrasstraat wordt getrokken waren er aardig wat swirls te aanschouwen.
- Aangezien de krasstraat de wielkasten niet meeneemt, zat daarin een laag van ongeveer drie cm dikke modder.
- Drie van de vier wieldoppen waren behoorlijk beschadigd als gevolg van meerdere stoepranden.
- Randjes en richeltjes neemt de krasstraat ook niet mee.
- Over de hele auto waren vuillopers te zien die met normaal wassen niet meer weggingen.
- De achterkant zat onder de teerspetters. (Hoe je die daar krijgt is mij een raadsel.:weetniet )
- Op diverse plaatsen groeiden en bloeiden algenculturen.
- Rechtsachter zat een kleine parkeerschade (ter grootte van ongeveer een 20 cent muntstuk). Deze was wel wat bijgewerkt, maar nog erg duidelijk te zien.
- In de zittingen van de voorstoelen zaten een paar vlekken.

Kortom genoeg werk te doen.

Ik heb de volgende werkwijze uitgevoerd:

Exterieur:
- Nummerplaten en nummerplaathouders verwijderd en gereinigd met PoorBoys APC :10 en PoorBoys Professional Polish
- Wieldoppen verwijderd en doppen en velgen gereinigd met Bilberry's 1:2.
- Doppen en velgen gereinigd met IronX.
- Wassen met Dodo Born To Be Mild shampo.
- Teer verwijderd met Dodo Supernatural Glue and Tar remover.
- Hele auto ingespoten met IronX.
- Randjes, richeltjes, geultjes, dorpels, scharnieren, etc gereinigd met PoorBoys APC 1:8 (ingeborsteld met diverse el cheapo kwasten) en afgespoeld met broes.
- Motorruimte gereinigd met Poorboys APC 1:8 en diverse el cheapo kwasten.
- Banden gereinigd met Poorboys APC 1:5 en afwaskwast.
- Wielkasten leeggegraven en daarna gereinigd met Poorboys APC 1:8.
- Tweede keer gewassen met Born To Be Mild.
- Kleien met PoorBoys klei en Spray and Wipe.
- Testspot gemaakt en uiteindelijk gekozen voor de volgende hits: twee hits met Monello Mezzo op Oranje Monello pad, Monello Mezzo op witte Monello CCS pad, Monello Finale op lichtgroene Monello CCS pad en (omdat het kan en je er nog net een beetje meer glans van krijgt) gefinished met Monello Finale op zwarte Monello CCS pad. Voor het polijsten heb ik deze keer alleen gebruik gemaakt van de DAP900.
- Dorpels gepolijst met Monello Mezzo (2x) op 3 inch Monello Oranje pad en gefinished met Monello Finale en zwarte Monello cone.
- Kleine parkeerschade bijgewerkt met 6 lagen witte kleurlak (met autolakpenseeltje), gewetsand (3M blokje met 2500 grit), gepolijst met Monello Mezzo op witte Monello CCS pad, twee lagen blanke lak aangebracht ( met autolak penseeltje), gewetsand ( 3M 2500 grit) gepolijst met Monello Mezzo op witte CCS pad en Monello Finale op zwarte Monello CCS pad.
- Lak gevoed met Mothers Glaze.
- Poorboys EX-P aangebracht (2 lagen).
- Afgetopt met Collinite 915 (Omdat het nog steeds kan het een iets diepere glans geeft en ik het gewoon lekker vind ruiken.).
- Wieldoppen gekleid met PoorBoys Klei en Spray and Wipe.
- Wieldoppen plaatselijk gewetsand (1500 grit, 2000 grit)
- Wieldoppen bijgewerkt met Motip lak.
- Wieldoppen gepolijst met Monello Mezzo op zwarte cone.
- Wieldoppen voorzien van 2 lagen PoorBoys Wheelsealant.
- Trims gevoed met Auto Finesse Revive.
- Kunststof delen motorruimte gevoed met Auto Finesse Revive
- Kunststof delen wielkasten (tenmiste het weinige wat daar in zit) gevoed met Auto Finesse Revive
- Merkembleem gereinigd met PoorBoys Professional Polish
- Uitlaateindstuk gereinigd met staalwol en Auto Finesse Metal Polish

De lak voor de wieldoppen is nog een verhaal op zich. Ik naar de plaatselijke Renault Dealert. Ik: "Goedemorgen, kunt u mij misschien ook helpen aan de kleurcode van de wieldoppen van een Renault Twingo met kenteken ......? Deze zijn namelijk in dezelfde kleur gespoten als de spoiler en spiegelkappen en zijn behoorlijk beschadigd. En ik ben bezig met een volledige detail van deze auto en wil graag ook de wieldoppen weer een beetje netjes maken" Werkplaatsmeneer:"Nee. Dat kan ik niet. Ik kan alleen nieuwe doppen leveren in de kleuren heel lichtgrijs, lichtgrijs, grijs, donkergrijs, heel donker grijs, zwart en nog ongeveer vijf andere grijzen. En die hebben allemaal hetzelfde bestelnummer....Mopper de mopper de mopper, waardeloos bestelsysteem, mopper de mopper,belachelijk, mopper de mopper.... Ik heb er laatst ook tot vier keer toe geprobeerd een wieldop voor een Twingo bij te bestellen, en dat is niet gelukt. Altijd kleurverschil meneer. Heb die klant maar aangeraden vier nieuwe te kopen. En dat kunt u ook veel beter doen. Dat kost maar negen tientjes. Dat geklooi met een spuitbussie of lakstiftje wordt toch alleen maar geklieder en kost heul veul tijd en dan het lijkt dan nog nergens naar" Ik:"Maar ik heb er juist lol in om de auto weer zo netjes mogelijk te krijgen met de bestaande onderdelen en ik heb tijd genoeg. " Toen keek de man mij aan met een blik van o_Oo_O. Ik nog een keer proberen:"De kleurcode van de spoiler en de spiegelkappen, is die misschien ook te achterhalen?" Werkplaatsmeneer (met een nog grotere o_O blik): "Neu, je hebt heel licht grijs, etc etc, mopper de mopper" Ik:"vriendelijk bedankt voor de moeite, ik kijk nog even verder." Daarna naar de plaatselijke automaterialen zaak gegaan en met behulp van een uiterst vriendelijke en behulpzame medewerker alle Motip lakstiften met iets van wat op grijs leek naar het daglicht gezeuld en naast de wieldop gehouden. Uiteindelijk het lakstiftje wat qua kleur het dichtst in de buurt kwam meegenomen voor € 6,95.

Interieur:
- Grondig gestofzuigd.
- Gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Zittingen voorstoelen ingespoten met PoorBoys APC 1:10 en gereinigd met Hydro7000 extractor
- Kunststof delen gevoed met PoorBoys Natural Look
- Stuurwiel gereinigd met melamine sponsje
- Ruiten, spiegels, en koplampunits gereinigd met Auto Glym fast glass

Zo, weer genoeg gekletst, tijd voor wat plaatjes.

Het slachtoffer van de afgelopen dagen bij aanvang:

Diverse lopers in de lak over de hele auto:

Leuk zo'n geultje achter de achterste ruiten, maar als je daar een beetje APC op los laat en met een kwastje (Ja, ja, geen paniek et was een hele zachte kwast!) gaat borstelen....:

IronX aan het werk:

50-50 Revive:

50-50 Natural Look:

En dan nu een aantal voor- en na foto's.

Lang leve de krasstraat:

Zo kan het dus ook:

Wieldopje achterkant vooraf:

Wieldopje achterkant na reiniging:

Staat van drie wielen vooraf:

Niet helemaal strak, maar toch een stuk beter:

Vies:

Schoon:

Dit neemt de krasstraat dus niet mee:

Ik wel:

Het klopt, het zuigt, het veegt en het beweegt:

En iets netter:

Het is toch altijd weer boeiend wat daar groeit en bloeit en ons altijd weer boeit (vrij naar..):

Zo kan het ook:

Motorruimte voor:

En na:

Parkeerschade voor:

En na:

Interieur voor:

En na:

Tot slot nog even een rondje rondom:

Even kijken of hier nog iemand actief is.. :)

Ik wil graag beginnen met car detailing. Heb net een nieuwe auto van nu 2 weken oud. Helaas heb ik al wat krasjes opgelopen in de wasstraat. De ernstigste krassen worden op kosten van de wasstraat als het goed is gepolijst (motorkap). Op andere plekken wat kleine krasjes die bijna niet opvallen. Behalve deze plekjes hier en daar, is de lak uiteraard nog in goede staat, aangezien de auto nog nieuw is.

Deze fout wil ik niet meer maken, dus vanaf ga ik het goed doen. Ik wil graag wat advies van jullie over de spullen die ik moet hebben. Op internet heb ik natuurlijk het een en ander uitgezocht, maar ik wil niet meteen zo extreem fanatiek beginnen als je overal leest, zowel vanwege de kosten, als vanwege de tijd. Als ik de hobby een beetje heb opgepakt, kan ik het altijd nog utibreiden. Maar nu zou ik dus graag een advies hebben voor wat ik nodig heb om het allemaal wat simpeler aan te pakken.

Wat ik al heb (allemaal van Meguiars):

Endurance high gloss tyre gel
Tyre dressing applicator pad
Gold class even coat applicator pads

Wat ik nog wil halen (ook allemaal van Meguiars):

Supreme shine microfiber
Wash mitt
Water magnet
Gold class car wash shampoo
ScratchX 2.0
NXT wax

Daarnaast nog iets om te kleien, daarvoor had ik deze kit op het oog: https://www.halfords.nl/product/105510-meguiars-schoonmaakkit.html

Zijn er nog dingen die ik beter kan inwisselen voor iets anders? Dingen die ontbreken of die ik juist weg kan laten?

Kleur van de auto is trouwens wit parelmoer, mocht dat van belang zijn.

KoenH zei:
Even kijken of hier nog iemand actief is.. :)

Ik wil graag beginnen met car detailing. Heb net een nieuwe auto van nu 2 weken oud. Helaas heb ik al wat krasjes opgelopen in de wasstraat. De ernstigste krassen worden op kosten van de wasstraat als het goed is gepolijst (motorkap). Op andere plekken wat kleine krasjes die bijna niet opvallen. Behalve deze plekjes hier en daar, is de lak uiteraard nog in goede staat, aangezien de auto nog nieuw is.

Deze fout wil ik niet meer maken, dus vanaf ga ik het goed doen. Ik wil graag wat advies van jullie over de spullen die ik moet hebben. Op internet heb ik natuurlijk het een en ander uitgezocht, maar ik wil niet meteen zo extreem fanatiek beginnen als je overal leest, zowel vanwege de kosten, als vanwege de tijd. Als ik de hobby een beetje heb opgepakt, kan ik het altijd nog utibreiden. Maar nu zou ik dus graag een advies hebben voor wat ik nodig heb om het allemaal wat simpeler aan te pakken.

Wat ik al heb (allemaal van Meguiars):

Endurance high gloss tyre gel
Tyre dressing applicator pad
Gold class even coat applicator pads

Wat ik nog wil halen (ook allemaal van Meguiars):

Supreme shine microfiber
Wash mitt
Water magnet
Gold class car wash shampoo
ScratchX 2.0
NXT wax

Daarnaast nog iets om te kleien, daarvoor had ik deze kit op het oog: https://www.halfords.nl/product/105510-meguiars-schoonmaakkit.html

Zijn er nog dingen die ik beter kan inwisselen voor iets anders? Dingen die ontbreken of die ik juist weg kan laten?

Kleur van de auto is trouwens wit parelmoer, mocht dat van belang zijn.

Het is zonde dat je met je nieuwe auto al de wasstraat hebt bezocht waardoor je de eerste krasjes hebt opgelopen.

Belangrijkste bij een nieuwe auto is netjes houden. Dus wassen met twee emmers, een goede washmitt en fatsoenlijke shampoo. Dat is de essentiële basisuitrusting.

Als je hem daarna nog wil beschermen is het goed om hem te kleien alvorens de wax aan te brengen. Dit hoeft echter maar eens in de X maanden, beetje afhankelijk van gebruik en kilometers. Qua producten is heel veel afhankelijk van persoonlijke voorkeur van mensen. Ik zou zeggen: lees daarvoor vooral de reviews op bijv carclean.nl door.

Zorg verder voor goede doeken om mee te werken.

Samengevat:
- washmitt
- shampoo
- klei + bijbehorende spray (zou aanraden een detailspray te kiezen die je kan gebruiken voor zowel kleien als detailen, bijvoorbeeld Monello Perfetto of PB Quick Detailer)
- wax (zelf fan van Dodo Natural Hybrid)
- applicator pads
- droogdoek (Monello aqua senza)
- poetsdoeken (Monello trio verde)

Zonde inderdaad.. :) Maar daar is het nu te laat voor. Heb mijn vorige auto altijd in de wasstraat gewassen en die kwam er altijd perfect uit. Vanwege verhuizing nu op zoek geweest naar een nieuwe wasstraat (weliswaar zorgvuldig uitgezocht), maar helaas toch niet goed afgelopen. Ik ga dat wel in orde maken. Een gedeelte wordt als het goed is door de wasstraat geregeld omdat de krassen zijn veroorzaakt door onjuiste handelingen van een werknemer, en wat dan nog overblijft laat ik zelf ergens polijsten. Deze fout zal ik zeker niet meer maken.

Verder bedankt voor je tips! Zo te zien heb ik dan eigenlijk alles op het lijstje staan.

Terug
Bovenaan