Het grote Autoweek poetstopic!

Auto staat in een grote garage, heel warm zal het er niet zijn :) Maar goed, minstens een kwartier dus. Goede tip! En tussen de waxbehandeling en de vervolgstap mag dus zeker wel een etmaal zitten.

Goed bezig JoostM, de colonite gebruik zelf ook in de wintermaanden.
Echt verbluffend goed is die :cool:
Je wagen staat er prachtig strak bij (y)

Maar echt brandschone lak krijg je pas echt na kleien alleen hoor :)

Wouter,

Het maakt opzich niet echt veel uit hoor, de bescherming is is er echt wel nu.
Maar voor detail gekken zoals mij komt het heel erg nauw :)

Bofkont zei:
Goed bezig JoostM, de colonite gebruik zelf ook in de wintermaanden.
Echt verbluffend goed is die :cool:
Je wagen staat er prachtig strak bij (y)

Maar echt brandschone lak krijg je pas echt na kleien alleen hoor :)

Thnx! (y) Ben er zelf ook echt wel blij mee hoe hij er bij staat, ik zie vaak Focussen van dezelfde leeftijd rondrijden, maar zien er vaak heel wat beroerder uit....

Ik heb hem de eerste keer gekleid, daarna gewaxd.. Daarna gewasssen, daarna weer waxen.
Dan is de lak aardig schoon, toch? ;)

Afgelopen week een BMW Z3 2.8i op bezoek gehad voor een full detail. De Z3 heeft als bouwjaar 1998 en een kilometerstand van 198000. Deze BMW is voorzien van een heerlijke 2.8 liter 6 in lijn met 192pk. De huidige eigenaressen heeft deze cabrio in 2011 zelf geïmporteerd uit Duitsland. De auto is ergens in het verleden in Duitsland ooit een keer volledig over gespoten van licht blauw naar Petrol-Mica blauw. De auto zat behoorlijk in de swirls en RDS.

Voor deze full detail heb ik de volgende stappen uitgevoerd:

Exterieur:
De auto gefoamd met Monello Magico Snowfoam
Velgen gereinigd met Bilberrys velgen reiniger
Velgen gereinigd met Monello Non-Ferro
Wielkasten uitgemest met PoorBoys APV 1:8 en el cheapo afwaskwast
Banden gereinigd met PoorBoys APC 1:8
Gewassen met Dodo BTBM shampo
Vliegroest verwijderd met Monello Non-Ferro
De zijkanten en velgen ingespoten met DoDo Glue and Tarremover
Auto nog een keer gewassen met DoDo BTBM
Lak gekleid met PoorBoys klei en Spray and Wipe.
Zinloze testspot gemaakt. Ik ben namelijk nog nooit zo'n knetterharde lak tegen gekomen. De lak was buitengewoon lastig te corrigeren. Een pass met Monello inizio op paars schaapje gaf gewoon nul correctie en heel veel sticky paint. Daarom gekozen voor de Meguiars M105 en de Meguairs M205. Er waren idioot veel passes nodig om de lak weer een beetje strak te krijgen. En zelfs met de onderstaande idiote behandeling heb ik de lak nog niet helemaal strak gekregen. Uiteindelijk heb ik de volgende passes uitgevoerd (schrik niet!):
Pro 900: twee hits met Monello paarse wol pad en M105, twee hits met gele Monello kompressorpad en M105, twee hits met oranje Monello proffessional pad en M105, twee hits met witte Monello CCS pad en M205.
Dap900: twee hits met lichtgroene Monello CCS pad en M205, één hit met Monello zwarte CCS pad en M205.
Koplampen gepolijst met DAP900 en oranje Monello professional pad en Monello Mezzo, witte Monello CCS pad en Monello Mezzo, licht groene Monello CCS pad en Monello Finale en zwarte Monello CCS pad en Monello finale
Lak schoongemaakt met Eraser
Lak gevoed met PoorBoys Black Hole
Twee lagen EX-P aangebracht (tussen liggende tijd ongeveer 20 uur)
Afgetopt met Collinite 915 ( na weer ongeveer 20 uur)
Velgen gekleid met PoorBoys klei en Spray and Wipe
Velgen gepolijst met Monello zwarte cone en Monello Mezzo
Velgen gepolijst met Monello zwarte cone en Monello Finale
Velgen in twee lagen PoorBoys Wheelsealant gezet (tussenliggende tijd ongeveer 12 uur)
Trims gevoed met Auto Finesse Revive
Wielkasten gevoed met Auto Finesse Revive
Banden gevoed met Meguiars tyre dressing
Cabrio kap:
Gereinigd met PoorBoys APC 1:8 en paardeharen borstel (meerdere keren en afgespoeld met heul veul water)
Nanolex Convertible Tops aan gebracht als bescherming
Motorruimte:
Gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en diverse (verf) kwasten
Kunststof delen gevoed met Auto Finesse Revive
Interieur:
Het interieur zag er op zich nog wel netjes uit, alleen het leer was al in geen tijden schoongemaakt en nog nooit voorzien van een conditioner. Daarom het volgende in het interieur gedaan:
Gestofzuigd
Interieur gereinigd met PoorBoys APC 1:10
Interieurdelen gevoed met PoorBoys Natural Look
Leer gereingd met PoorBoys APC 1:10
Leer gereinigd met Gliptone cleaner
Leer gevoed met Gliptone conditioner
Interieur gereinigd met PoorBoys APC 1:10
Interieurdelen gevoed met PoorBoys Natural Look
Stuur gereinigd met melamine spons

Tijd voor wat plaatjes:

De Z3 bij aankomst:

Duidelijk te zien dat deze Z3 ooit lichtblauw was geweest:

Mocht je ooit deze sticker tegen komen tijdens een detail, dan weet je dat het lastig corrigeren wordt....:

Magico foam in action:

Ingepakt en wel voor het polijsten:

Jasje weer uit na het polijsten:

50-50 Revive

Leer vooraf:

Leer na behandeling:

Hier was al ooit eens iemand aan het kliederen geweest:

En weer netjes gemaakt:

Velg vooraf:

Velg na behandeling:

Rand onder de motorkap:

En na afloop:

Motorruimte vooraf:

En na behandeling:

Een van de RDS:

Zelfde plek na:

Staat van de lak was niet best:

De lak niet helemaal weer strak gekregen, maar toch een mooi plaatje:

Klepje voor:

Klepje na:

Eindresultaat met kap:

En tot slot nog even een rondje rondom zonder kap:

Goed bezig Thunder, hell of a job :eek:

Mooie wagen, en waarschijnlijk mijn opvolger:)
Mis de cabrio nu al weer met dit weer.

Trouwens dat spuitwerk is niet echt netjes tot in de details gedaan in het verleden als ik dat overal zie afbladeren.

Heb vandaag een motorkap van mijn broer gedaan heeft een Bmw 5 serie F10, carbon zwart.
Redelijk veel swirl, toch met de Dap 900 superstrak gekregen, 3 hits gele pad veloce, 1 hit groene pad Mezo.
Daarna met de finale mooi afgewerkt.

Laagje blackhole en EXP :eek:

Toch dik 2 uurtjes werk gehad.

Deze moet ik even delen hier, poetsen moet je duidelijk overlaten aan mensen die dat goed kunnen.o_O

De situatie:

Een vogelpoep vlek met een diameter van een centimeter of 5 op het achterscherm.

Was van een meeuw, dus flink ingebrand. (was aan het werk dus geen tijd gehad om de poep op tijd te verwijderen.)
En dan ga je polijsten, ben daar maar een amateur in dus ik aan de slag met een polijstapparaat.

Resultaat:

Vlek is volledig weg!

En de lak ook...:(

13 maart wordt het achterscherm opnieuw gespoten.
Het was te proberen...

Overigens zat de vlek op mijn Colt, niet op mijn Impreza.
Dat is toch minder erg, maar de oplossing is hetzelfde.

Vogelpoep moet je inderdaad liefst dezelfde dag nog verwijderen, de samenstelling van de poep is duidelijk niet goed voor onze tegenwoordige verf op waterbasis (ik hoop dat ik het goed zeg).

Toevallig net met de 'spray & wipe' even over de Twingo II gegaan. Vriendinlief zei bij thuiskomst: "Ohja, ik zag vanmorgen ook vogelpoep op de auto zitten. Het dak en de zijkant."

Nou, er was er een flink aan de 'race' zeg maar. Gelukkig maar heel dun, dus met een 'wipe' was het ook weg.
Op de neus van de Twingo is het ooit eens langer blijven zitten. Vriendin Vrouw, toen nog vriendin, wist nog niet wat de gevolgen konden zijn.

Ik heb gepoetst, gepolijst, maar de vlek is er nooit helemaal uit gegaan. (n)

Verder ontopic:
Begin augustus 2013, net voor ik de Mégane afgeleverd kreeg heb ik deze helemaal aangepakt. Inmiddels wordt het wel tijd voor ronde twee, want ik word gek van de insecten die massaal kamikaze acties uitvoeren op de witte lak. :)
Voor die tijd wel even een en ander bestellen, want hier en daar zijn wat middelen op.

Ik zoek nog wel een tip voor 'bandenzwart'. Ik heb nu de Hotshine tyrespray van Meguiars.
De bandwang blijft lang zwart, in ieder geval zeker een maand. Het nadeel vind ik dat met wat natter weer dat je binnen no-time de zwarte spetters op de deur en achterbumper hebt zitten. (n)

Iemand ervaring met een ander middel?

Ik heb de bandendressing van Mothers (rode spuitfles). Bevalt prima en geen vlekken.

Afgelopen 3 dagen bezig geweest met een full detail van de Swift. Ziet er weer puik uit maar een flinke pens werk.
Eerst wassen, daarna gekleid, toen hele auto met mezzo op oranje gepolijst. Dag erna nog een keer die combi want nog niet helemaal tevreden. Toen afgebouwd met finale,op lichtgroen en tenslotte een laagje Collinite 845. En natuurlijk nog even de trits gedaan met Autoglym plastic care o.id.

Na gister de auto van m'n vriendin te hebben gewassen vandaag de auto nagelopen met QD+. Voor het eerst dat ik dit gebruik, na het gistermiddag te hebben ontvangen. Maar wat een topspul tot op heden zeg! Heeft alle opgedroogde waterdruppels voor 95% weggekregen, wat me normaal met Perfetto niet lukt. Daarnaast érg mooie, diepe glans. Nu even afwachten wat het qua beading en sheeting gaat doen, maar als dat ook goed is weet ik in ieder geval wat ik voortaan ga gebruiken tussen de wax beurten door!

Trouwens ook nieuwe doeken gebruikt die ik iedereen kan aanraden: CarPro Boa (oranje)

Goede tip van de QD+. Moet ik ook nog maar eens aanschaffen. Gebruik nu vooral PB Spray and Wipe. Werkt ook prima. Spray & Gloss werkt op een zwarte auto wat minder. Veel last van vegen en strepen na het uitpoetsen.

Carkiller

Ingebrande vogel schijt is vrij simpel veilig te verwijderen.

Deze pad, gele kant.
https://www.carclean.nl/product/Monello/Monello_Easy_Detailing_Duo_Cutting_and_Finishing_Pad_MHPD_100972

en deze polijst
https://www.carclean.nl/product/Poorboys_World/Professional_Polish_2_473ml_PB_PP2_16oz_101864
Heeft handmatig weinig kracht maar toch voldoende om de lakschade weg te krijgen.

En uiteraard niet vergeten een nieuw laagje verse wax aan brengen.
Bij voorkeur deze, echt een van mijn favorieten!
Super glans en super lange standtijd!

https://www.carclean.nl/product/Collinite/Liquid_Insulator_Wax_No_845_473ml_CO_845_101219

@ Bofkont,

kun je mij eens voordoen hoe je ingevreten vogel schijt weg krijgt met Prof Polish?

Kan me niet voorstellen dat je dat gaat lukken.

Van een afstandje ziet het er niet zo heel erg uit...
e9921f60.jpg

Maar 15 keer vergroot laat hele andere lak zien... deze is namelijk gebarsten en weggebrand, dit krijg je van ze lang zal ze leven op geen enkele manier meer terug met polijsten, hoe goed je ook bent...
37729cce.jpg

De enige mogelijkheid is overspuiten en/of spot repair.

Beste Patrick,

De foto die jij toont is het idd niet meer te doen, maar beginnende ingebrande stront is heel erg goed te verwijderen met een milde polijst.

Ook een lichtere vorm van ingebrande vogelpoep is lastig te verwijderen met welk polijstmiddel dan ook.

DSC_3778_zps2d86e47e.jpg

Lokaal gewetsand met diverse korrelgroftes.
DSC_3782_zps73da9b91.jpg

Onder een bepaalde hoek en/of lichtinval zie je de plek nog wel als je met je neus er bovenop zit.
DSC_3796_zps495ddd88.jpg

Ik heb al aardig wat auto's onder handen genomen die ingebrande vogelpoep hadden, maar tot op heden is een 100% correctie nog niet gelukt...

Het beste is gewoon om een flesje water of detailerspray en een pakje zakdoekjes in de auto te hebben.
Bij vogelschijt, doekje natmaken, deze op de plek leggen, laten weken en voorzichtig weghalen, die vegen of wrijven.

Beste Nick,

dan zal ik tot nu toe dan wel geluk gehad hebben altijd, ook scheelt het uiteraard als er een goede waxlaag opligt.
Als ik weer zo'n vogelpoep terreur zie verwijder ik hem direct ook!
Gebruik deze hiervoor.
https://www.carclean.nl/product/Autoglym/Fast_Glass_500ml_10595_100139
en daar gelijk een weer laagje van dit.
https://www.carclean.nl/product/Poorboys_World/QD_Quick_Detailer_Plus_473ml_PB_QD_16_101019

2 weken geleden nog een beginnende inbrander verwijderd.
Met mijn dap 900 was hij binnen een paar tellen weg.

https://www.carclean.nl/product/Poorboys_World/Bird_Sh_t_Remover_473ml_BSR16_102592

Zie net deze in het assortiment, lijkt me een zeer goede.

Die bird shit remover heb ik ook. Ben niet erg onder de indruk. Lauwwarm water is zelfs effectiever bij vogelpoep die er minder dan een dag op zit. Het pompje is ook niet prettig, het is veel meer een (dunne) straal dan een spray die eruit komt waardoor je teveel gebruikt en het gelijk over je lak uitloopt.

Binnenkort ga ik een blauw metallic Aston Martin Rapide poetsen (met de hand), er zitten aardig wat swirls op want de auto is regelmatig gewassen door een 'poetscentrale'.

Ik twijfel tussen Dodo Juice en Meguiars.

Dodo Juice
Supernatural Micro Prime (cleaner en polish in één)
Supernatural 2.0 wax
Supernatural Finger Mitt

Meguiars
Ultimate compound (paint cleaner)
Ultimate polish
Ultimate liquid wax

Ik ga voor de beste combinatie van glans en duurzaamheid. Glans uiteindelijk belangrijker, mits de duurzaamheid nog redelijk is.

Met een andere high-end wax (Swissvax) had ik eerder niet zulke goede ervaringen. De swirls bleven veel meer zichtbaar dan bij de behandeling met Meguiars... Hoe is dat bij Dodo Juice? Ik neig naar Dodo Juice vanwege juichende recensies...

Andere suggesties?

Beste PW12,

Handmatig swirls wegpoetsen :eek:
Nou dat wordt een dagje keihard werken, als het al gaat lukken.
Met mijn DAP900 heb ik er al een hele kluif aan eerlijk gezegd.

De Meguairs producten ken ik, zijn erg goed te noemen, die van Dodo Juice heb ik nooit mee gewerkt.

Ik werk tegenwoordig met het spul van Monello en poorboys, goedkoper en net zo goed als meguairs
https://www.carclean.nl/merken/Monello
https://www.carclean.nl/merken/Poorboys_World

Hoe ga je handmatig die swirls te lijf?
Ga je wel een pad gebruiken ?
https://www.carclean.nl/product/Monello/Monello_Easy_Detailing_Duo_Cutting_and_Finishing_Pad_MHPD_100972
Deze gebruik ik voor de hoekjes waar ik lastig bij kan komen met de machine.
Is vrij goed te noemen.

Als wax zou ik deze nemen.
https://www.carclean.nl/product/Collinite/Marque_d_Elegance_Carnauba_Paste_Wax_No_915_340g_CO_915_100812

In het betaalbare segment geen betere te vinden (y)

Hoe ga ik handmatig de swirls te lijf? Nou, zo goed als dat handmatig kan. Gewoon paintcleaner erop, polish en daarna wax. Dan zal de verbetering heel groot zijn. Zo heb ik in het verleden ervaren. En al zijn de swirls onderhuids niet allemaal weg (en worden ze alleen opgevuld door de polish en wax), meer kan ik niet doen. Hij blijft na mijn 6-stappen behandeling voorlopig wel even glimmen :)

Die pad die je laat zien heb ik nog nooit gebruikt. Ik gebruik altijd die simpele gele dingen van Meguiars. Maar deze lijkt beter voor swirlverwijdering?

Tja, je favoriete wax.. Iedereen heeft wel zijn voorkeur. Kijk naar de reviews op carclean.nl en bij vrijwel elke wax zie je wel een commentaar staan dat het iemand's lievelings wax is :) Eerlijk gezegd zie ik eigenlijk geen verschillen tussen de verschillende waxen. Elke wax lijkt even mooi te glimmen met de juiste voorbehandeling. Maar wellicht is mijn lekenoog gewoon ontoereikend om de verschillen te zien ;) Als ik nog een keer Dodo Juice Supernatural 2.0 koop, dan is dat alleen omdat iedereen zegt dat het zo goed, het heeft de naam. Waarschijnlijk zal ik het verschil zelf niet gaan zien... :rolleyes:

Heb besloten dat ik het maar gewoon bij Meguiars houd. Die producten had ik al in huis gehaald voor mijn eigen auto. En om dan nog een wax erbij te kopen. Heb in het verleden al veel te veel waxen tegelijk gekocht. Die ik nu stuk voor stuk moet weggooien omdat ze niet goed meer zijn na al die jaren.

Toch vandaag nog maar een wax gekocht van Dodo Juice. De AM kan de volgende behandeling tegemoet zien:

1. Wassen met Meguiars NXT shampoo
2. Kleien
3. Wassen met Meguiars NXT shampoo
4. Meguiars Ultimate compound (paint cleaner)
5. Meguiars Ultimate polish
6. Dodo Juice Rainforest Rub Golden Dodo Edition.

De ramen zullen worden behandeld met Meguiars Glass Cleaner, de leren stoelen met Gliptone cleaner en conditioner.

Zo hey die dodo juice Rainforest Rub Golden Dodo Edition is absoluut een zeer goede wax, ook gezien de prijs :eek:
Voor het aanpakken van de swirls is deze handmatig echt geweldig https://www.carclean.nl/product/Monello/Monello_Easy_Detailing_Duo_Cutting_and_Finishing_Pad_MHPD_100972

Met een doek of normaal padje heb je geen cutting effect, en dat heeft de gele zijde van deze pad wel.
Nogmaals met de hand een hell of a job :)
Maar het is te doen, al zul je niet de resultaten behalen zoals met die van een dap.

Maar de volgorde is:
eerst de Meguiars Ultimate compound met die gele pad.
Dan de Meguiars Ultimate polish, is ook een filler dus die vult de resterende swirls mooi op voor het aanzicht.
en daarna die heerlijke wax(y)

Voor de rest zeer goede keus kwa poetsartikelen.
Gaat helemaal goedkomen, vooral die wax is wel een hoogstandje (y)

Veel succes.

Dit weekend stond er een BMW Z3 op het programma voor een full detail.
De eigenaar had de auto al op vrijdagmiddag gebracht zodat ik de volgende dag meteen aan de slag kon.

De staat van de lak bij aanvang (foto's eerder genomen...)
20140613_144824_zpsnp0t0yxo.jpg

20140613_144831_zpsn05w4098.jpg

DSC_4214_zpsbf073c98.jpg

DSC_4215_zps6f0074b8.jpg

DSC_4216_zps8560e006.jpg

DSC_4218_zpscce4cf71.jpg

DSC_4220_zps17bdc0c7.jpg

DSC_4221_zps2a320c11.jpg

DSC_4222_zpsd6f09397.jpg

Als eerste de auto onder een laag foam bedekt, zo kan de vastzittende vervuiling losweken.
foamen_zpsa32e5d3c.jpg

Daarna de velgen en banden aan de beurt. De velgen zijn gewassen met een restant sopje, de banden ontvet met Meguiars Super Degreaser. Om nog eventuele vliegroest en/of remaanslag te verwijderen, de Non-Ferro zijn werk laten doen.
velgenwassen_zpscd00ae91.jpg

De cabrioletkap werd gereinigd met een APC oplossing van 1:20. De kap werd ingesprayd en voorzichtig met een borstel ingewerkt.
Na het grondig afspoelen, werd zo veel mogelijk water uit de kap gehaald met een extractor.
kapreinigen_zpsce6f5ee0.jpg

Ook onder de imposante motorkap werd de boel netjes gemaakt, hiervoor diverse kwasten, borstels en APC gebruikt.
DSC_4236_zps35007683.jpg

Na het grondig afspoelen, tijd voor kleien. Hiervoor Poorboys World Spray&Wipe + Dodo Juice SN klei gebruikt.
DSC_4241_zps6ddf9712.jpg

Na het kleien nog een keer de lak geinspecteerd.
DSC_4243_zpsa9d824f7.jpg

DSC_4244_zps140320d8.jpg

DSC_4245_zps7d6bf717.jpg

Hier en daar de lakdiktes opmeten. Vooral op de motorkap zaten uitschieters van ver boven de 400. Betekent maar 1 ding:
deze is overgespoten. De rest van de wagen gaf redelijk normale waardes.
meten_zps8e78f738.jpg

De lak werd in 5! stappen gecorrigeerd:
- rotary + Meguiars light woolpad (de gele) + Meguiars M105
- rotary + oranje kompressor pad + Rupes Medium
- D/A + witte pad + Rupes Medium
- D/A + zwarte pad + Rupes Fine
- D/A + zwarte pad + Rupes Ultra Fine

Kras voor:
DSC_4255_zps2b728cc3.jpg

Kras na:
DSC_4256_zps5b419d82.jpg

Achterlicht voor:
DSC_4257_zpsb5852fb8.jpg

Achterlicht na:
DSC_4258_zps679d9f7b.jpg

50/50
DSC_4259_zpsb0e23f0b.jpg

De koplampen werden gewetsand in 4 stappen: K1000, K2000, K3000 en polijsten
koplampen_zps9eb5611c.jpg

Reflectie zit er weer goed in
DSC_4274_zpse264e474.jpg

DSC_4269_zps4835dd56.jpg

DSC_4270_zpse2c47aa3.jpg

DSC_4271_zps595159f9.jpg

Hier en daar wat flakes...
DSC_4272_zps5adefaa5.jpg

De uitlaat werd onder handen genomen met Auto Finesse Metal Polish
Voor:
DSC_4254_zps23f3c14d.jpg

Na:
DSC_4313_zps5ffaa343.jpg

En dan de na- foto's

De stoffen kap is behandeld met Raggtop. Dit geeft een waanzinnige beading. Zoals iemand als tip gaf, het product opgesprayd en met een zachte schone schoenenborstel inborstelen, dan is het product diep in de stof gedrongen voor optimale bescherming.
De kap is 2x behandeld.
beading_zpsfda39f33.jpg

DSC_4278_zps16f1e000.jpg

DSC_4280_zpsd1d50e37.jpg

DSC_4281_zpsc3f3cbfc.jpg

DSC_4283_zps6283cb32.jpg

DSC_4284_zpsc0cfab5f.jpg

DSC_4285_zps912dd550.jpg

DSC_4287_zpsbe99400a.jpg

DSC_4289_zps9c6bf9c8.jpg

DSC_4291_zps06a783c8.jpg

DSC_4292_zps3c1f1207.jpg

DSC_4294_zps3ea135b4.jpg

DSC_4298_zpsca4587d9.jpg

DSC_4299_zps56177c9e.jpg

DSC_4300_zpsd0adca66.jpg

DSC_4306_zps9c964e0e.jpg

DSC_4286_zpse34e17e4.jpg

DSC_4314_zps0493cf58.jpg

DSC_4315_zps3a059223.jpg

DSC_4310_zpsb9e20a0c.jpg

DSC_4309_zps618419bf.jpg

DSC_4308_zps13775552.jpg

DSC_4307_zps6124aeb1.jpg

DSC_4305_zps057db2dd.jpg

DSC_4304_zps5f521085.jpg

DSC_4303_zps08af1a48.jpg

DSC_4301_zpsd4a4cdf4.jpg

DSC_4295_zps3f803d6f.jpg

Ik zie een aantal leden ook, tegen betaling, auto's poetsen.
Ik heb hier wel interesse in, aan welke prijzen moet ik dan denken!?

jochemstr zei:

Tussen de 150 en 450 euro, afhankelijk van je wensen.

jochemstr zei:

Inderdaad, is geheel afhankelijk van je wensen.
Compleet machinaal gepolijst ben je wel 2 dagen zoet kwa werk.

Even snel wassen en waxen kan in een half dagje.

Even snel wassen en waxen kan ook in een uurtje. Als je geluk hebt, kun je iemand vinden die dat voor 10 euro voor je doet. Wil je meer aandacht voor je auto, reken dan op tussen 100 en 500 euro (voor de állerbeste behandeling mag je ook aan 800+ euro denken)...

Ik doel dan eigenlijk op een, zoals het hier genoemd, word 'full detail' behandeling.
Zoals hierboven door Thunderbird en Nicknameless2 uitgevoerd bij een Z3.
Beide BMW's zien er na de behandeling namelijk super uit...

Ik neem aan dat jullie ook steenslag redelijk goed weg kunnen werken?

Prijzen daarvoor?

jochemstr,

Ja dat is dus het serieuze werk, ben je je wagen een paar dagen kwijt.
Reken op minimaal 250 euro.

Steenslag weg c.q. bijwerken, daar heb je al een goeie dag voor nodig. Het is niet een kwestie van de putjes vol kwakken met verf and thats it.
Putjes worden goed schoon gemaakt en laagje voor laagje opgevuld. Daarna schuren en polijsten.

De afmeting van de auto bepaald de prijs, dit is meestal een basistarief zonder extra's zoals velgen in de wax, ramen water afstotend maken, motorruimte schoonmaken, interieur enz.

Meestal ben ik 2 volle dagen bezig. Even als voorbeeld, in de Z3 zit al ruim 18 uur werk...

Valt mij nog mee, 18 uur maar. Ja 2x 9 uur, maar alsnog. Als je ziet wat er voor resultaat wordt behaald (y)

Met een goede dag polijsten kom je ook al een heel eind, dan is ie bijna weer als nieuw :)

Voor dat ik een prijs afgeef aan een klant wil ik altijd eerst de auto even zien.

De prijs is afhankelijk van de grootte van de auto, staat van de lak, verwachte hardheid van de lak (ofwel een inschatting van hoeveel passes er nodig zijn voor correctie), wel of geen autolak op kleur nodig, staat interieur, wel of geen leer renovatie, etc

Oftewel: ik probeer op voorhand in te schatten hoeveel werk er in zit en op basis daarvan bepaal ik de prijs. Voor een full detail trek ik in elk geval twee dagen uit, maar met hetzelfde gemak kan dat ook zomaar uitschieten tot vier dagen (van 14 uur tot >40 uur)

Zoals nicknameless 2.0 al zegt is steenslag bijwerken echt monnikenwerk, waar veel tijd in gaat zitten.

Kortom het is op voorhand dus eigenlijk niet te zeggen wat de kosten zijn. Voor een nagelnieuwe toyota aygo die met weinig werk te corrigeren is en wordt voorzien van een betaalbare lakbescherming, betaal je iets van €100,-. Heb je een oudere megagrote auto met een hardere lak die vol krassen en lakdefecten zit, en je wilt na 400000km de steenslag laten wegwerken, en het totaal versleten leer wil je laten renoveren, en de rooklucht van de kettingroker die er jaren in heeft lopen paffen moet er uit, en je wilt de allerbeste lakbescherming, etc etc, dan kan dat inderdaad oplopen tot €500,-

Ofwel de prijs is totaal afhankelijk van wat de klant wil.

Van 4 tot en met 6 juli een full detail uitgevoerd. Het slachtoffer was deze keer een BMW 118d uit 2008 met een km-stand van iets meer dan 178000km.

Als gevolg van veelvuldig autokrasstraat gebruik was de lak een waar swirl walhalla. Verder waren er de nodige RDS en had de auto aan de rechter achterkant een lichte parkeerschade. De remstof op de velgen was dermate ingevreten dat de velgen niet meer geheel te reinigen waren

Het interieur was redelijk netjes.

De volgende stappen zijn uitgevoerd:

Interieur:
Stofzuigen
Stoffen bekleding en tapijt gereinigd middels PoorBoys APC 1:10 en extractor
Kunststof interieur delen gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en gevoed met PoorBoys Natural Look
Exterieur:
Auto gefoamd met Monello Magico Foam
Auto gewassen met Monello Lavare
Auto ingesprayed met Monello Non Ferro
Auto ingesprayed met Dodo Supernatural Glue and Tar remover
Velgen gereinigd met PoorBoys Spray and Rinse, Bilberrys velgenreiniger en Monello Non Ferro
Auto nog eens gewassen met Monello Lavare
Wielkasten gereinigd met PoorBoys APC 1:10
Motorruimte gereinigd met PoorBoys APC 1:10
Banden gereinigd met PoorBoys APC 1:10
Lak gekleid met PoorBoys Poly Elastic Clay en Spray and Wipe
Trims afgeplakt
Testspot gemaakt en zoals verwacht was deze BMW lak zeer hard. Daarom de volgende passes uitgevoerd:
Flex PE-2 150:
Meguairs M105. Paarse Monello wollen pad, 2 hits gele Monello pad, oranje Monello pad
Meguiars M205. Witte Monello Raffini pad
DAP 900: Meguairs M205. Lichtgroene Monello CCS pad
Lak gevoed met PoorBoys Black Hole
Lak voorzien van twee lagen PoorBoys EX-P (tussenliggende tijd 12 uur)
Trims gevoed met Auto Finesse Revive
Kunststog in motorruimte gevoed met Auto Finesse Revive
Velgen gekleid met PoorBoys Poly Elastic Clay
Velgen gepolijst met zwarte Monello cone en Monello Finale
Velgen voorzien van 2 lagen PoorBoy Wheelsealant
Banden gevoed met Meguiars Endurance Tyre gel
Uitlaat gereinigd met Auto Finesse Metal Polish en staalwol grade 0000

De BMW bij aankomst:

Ondanks de behandeling met Non Ferro en Glue and Tar remover kwam van een kwart van de motorkap deze vervuiling nog los:

BMW 118d Greenline Bluemotion:

Magico foam in aktie:

Lak bij aanvang:

Zo kan het ook:

Velg voor:

Helaas niet meer helemaal netjes gekregen:

De eigenaresse had helaas een keer langs een paaltje geschaafd:

Na flink polijsten weer een stuk strakker:

Het interieur viel mee:

Interieur nadien:

Motorruimte vooraf:

Motorruimte nadien:

En rondom:

In de periode 15 juli tot en met 27 juli mijn eigen Volvo V70 een full detail gegeven. Al met al is er toch een slordige 40 uur in gaan zitten.

Ik heb de auto zo in april gekocht, maar had nog geen tijd gehad hem in fatsoenlijke staat te brengen. Men wild hem bij aankoop nog netjes maken, maar op mijn verzoek hebben ze dat niet gedaan en wat van de prijs afgehaald

Signalement:
Volvo V70 D5 Edition II
Bouwjaar: 2006
Aanschaf: april 2014
Kleur: Barents Blue

De lak was in erbarmelijke staat, dof en met name op horizontale delen helemaal vol ingebeten vlekken. Het leren interieur was behoorlijk vies en erg droog. De zomervelgen zijn behoorlijk gecorrodeerd en er was veel remstof ingebeten. Daarom worden ze bij de wissel van zomer- naar winterbanden gestraald en opnieuw gepoedercoat.

De volgende stappen zijn uitgevoerd:

Exterieur:
Foamen met Monello Magico Foam
Wassen met Monello Lavare autoshampo
Velgen gereinigd met PoorBoys Spray and Rinse velgenreiniger en Monello Non Ferro vliegroesverwijderaar. De velgen zijn niet helemaal meer netjes geworden als gevolg van corrosie en erg ingebeten remstof. Bij de volgende wissel naar winterbanden worden de velgen gestraald en opnieuw gepoedercoat om ze weer helemaal netjes te krijgen.
Gehele auto behandeld met Monello Non Ferro vliegroestverwijderaar
Velgen en zijkanten van de auto behandeld met CarPro TarX
Motorruimte gereinigd met PoorBoys APC 1:10
Nogmaals gewassen met Monello Lavare autoshampo
Lak gekleid met PoorBoys klei en Spray and Wipe
Trims afgeplakt met 3M tape
Testspot gemaakt. Zoals gewoonlijk was ook deze Volvo lak zeer weerbarstig en was weer een zeer zware polijstsessie nodig. Uiteindelijk uitgekomen op de volgende polijsthits:
Flex PE 14-2 150 rotary: Twee hits met Monello Inizio Forza op Monello paarse wollen pad, één hit met Monello Inizio Forza op Monelle gele cutting pad en oranje light cutting pad, Monello Mezzo op Monello oranje light cutting pad, Monello Mezzo op Monello Polishing pad
DAP 900 dual action: Monello finale op Monello lichtgroene light polishing pad, Monello finale op Monello zwarte finishingpad
Lak gevoed met Mothers step2 glaze
Lakbescherming middels 2 lagen PoorBoys EX-P pure sealant en 1 laag Collinite 915 marque d'elegance carnaubax wax
Trims, kunststofdelen onder de motorkap en wielkasten gevoed met Auto Finesse Revive trimdressing
Uitlaatsierstuk gereinigd met staalwol grade000 en Auto Finesse Metal Polish
Koplampen gewetsand met gritt 1000,1200,1500,2000,2500 en vervolgens gepolijst met de Flex PE14-2 150 en Monello paarse wollen pad, gele pad, oranje pad en Inizio Forza, gevolgd door Monello Mezzo op witte pad en geëindigd met de Dap900 en Monello Finale op lichtgroene pad.
Bescherming koplampen aangebracht middels 2 lagen PoorBoys EX-P pure sealant.
Velgen beschermd met PoorBoys Wheelsealant
Banden gevoed met Auto Finesse Satin tyre gel
Ruiten gereinigd met PoorBoys glasscleaner
Diverse plekjes bijgewerkt met lakstift en daarna gepolijst.

Interieur:
Gestofzuigd
Tapijt en kofferruimte gereinigd met extractor en PoorBoys APC 1:10
Gereinigd met PoorBoys APC 1:10
Kunststof delen gevoed met PoorBoys Natural look
Leer gereinigd met PoorBoys APC 1:10
Leer gereinigd met Gliptone mild cleaner
Leer gevoed met 2 lagen Gliptone conditioner

En nu weer tijd voor illustratie middels plaatjes:

De V70 bij aanvang:

Vies scharnier:

Zelfde scharnier, maar nu na afloop