Het grote Autoweek poetstopic!

En jawel hier is er weer eentje.
Van 4 tot en met 6 augustus een full detail uitgevoerd op een Volkswagen Golf 1.6 FSI Trendline. Het bouwjaar van deze Golf is 2007 en de kilometerstand ongeveer 200000km. De kleur is parelmoer grijs.

De wagen wordt door de eigenaar goed verzorgd en zowel de lak als het interieur waren in goede staat. Er waren wat swirls en her en der wat lichte krassen. Op de kofferdeksel zat wel een behoorlijke roestplek. Het verzoek van de eigenaar was, om de Golf weer even helemaal netjes te maken.

De hele detail heeft ongeveer 20 uur in beslag genomen.

De volgende stappen zijn uitgevoerd:

Interieur:

Stofzuigen
Interieur gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en extractor
Kunststof delen gereinigd met PoorBpys APC 1:10 en gevoed met PoorBoys Natural Look
Stuur gereinigd met melamine spons
Exterieur:

Gefoamd met Monello Magico Foam
Gewassen met Monello Lavare shampo
Velgen gereinigd miet Bilberry's velgenreiniger en Monello Non Ferro
Vliegroest verwijderd met Monello Non Ferro
Motorruimte, wielkasten, trims en banden gereinigd met PoorBoys APC 1:10
Nog een keer gewassen met Monello Lavare
Gekleid met PoorBoys klei en Spray and Wipe
Testspot gemaakt. De verwachting was dat deze VW lak knetterhard zou zijn, maar dat bleek reuze mee te vallen. Daarom uiteindelijk uitgekomen op de volgende stappen:
Flex PE2-14 150 rotary: Oranje Monello Raffini pad met Monello Inizio Forza, Witte Monello CCS pad met Monello Mezzo
DAP 900 Dual Action: Lichtgroene Monello CCS pad met Monello Finale
Lak gevoed middels PoorBoys Black hole
2 Lagen PoorBoys EX-P aangebracht
Afgetopt met Collinite 915
Velgen gekleid met PoorBoys klei en Spray and Wipe, gepolijst met zwarte Monello cone en Monello Finale
Banden gevoed met Meguiars Endurance Tyre Gel
Trims, kunststofdelen motorruimte en wielkasten gevoed met Auto Finesse Revive
Roestplek bewerkt met Brunox roestomvormer en bijgewerkt met op kleur gemaakte lak.
Ruiten gereinigd met PoorBoys glasscleaner
Bij aankomst zag de Golf er al best wel netjes uit.

Feitelijk niet echt nodig om te foamen, maar voor de zekerheid toch maar gedaan

Alle trims en naden afplakken ter voorkoming van ophoping van polijstresidu

De velgen waren al best netjes bij aanvang

Maar konden nog nét iets netter

Het interieur voor behandeling

Interieur na behandeling

Ai, roest aan de onderkant van de kofferdeksel

Na bewerking weer een stuk netter

De dorpels waren wat vies en dof

Na behandeling

De motorruimte voor behandeling

En na behandeling

En het resultaat rondom

Leuke reacties hierboven :D, hoop niet dat de eigenaar hier ook meeleest.

Voor allen die bezorgd zijn over de grote velgen en bandjes: don't worry don't fear. De eigenaar heeft inmiddels een setje 17 inch origineel lichtmetaal liggen met nieuwe Michelins, maar rijdt deze banden nog even op. Daarna gaan de velgen op marktplaats. Dus als er hier nog gegadigden zijn.....:))

Tja, en dat gemaggel onder de motorkap is totaal overbodig. Die info staat ook gewoon in het afgestempelde seviceboekje. :)

En daar is de volgende alweer :D

Voor de tweede keer dit jaar was van 8 tot en met 10 augustus een BMW 118d te gast voor een full detail. Dit exemplaar is gebouwd in 2009 en heeft een kilometerstand van ruim 186000km. De lak had wat swirls en her en der een paar krassen. Verder zijn de poetshologrammen van de poetsbeurt bij aflevering, anderhalf jaar geleden, verwijderd.

Zowel de lak als interieur waren in in behoorlijk nette staat toen de auto werd aangeboden.

Tijdens deze full detail zijn de volgende stappen uitgevoerd.

Interieur:

Stofzuigen
Reinigen met PoorBoys APC 1:10
Stoelen en achterbank reinigen met PoorBoys APC 1:10 en extractor
Kunststofdelen voeden met PoorBoys Natural Look

Exterieur:

Foamen met Monello Magico Foam
Vliegen verwijderd met PoorBoys Bugsquash
Wassen met Monello Lavare shampo
Velgen gereinigd met PoorBoys Spray and Rinse velgenreiniger
Lak en velgen ontdaan van vliegroest en remstof middels Monello Non Ferro
Lak en velgen ontdaan van teer en hars middels Dodo Juice Supernatural Glue and Tarremover
Wielkasten en motorruimte gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en diverse kwasten en borstels
Nogmaals gewassen met Monello Lavare shampo
Trims afgeplakt met tape
Testspot gemaakt en ook deze BMW lak was weer zeer hard en daarom uiteindelijk de volgende stappen uitgevoerd:
Flex Rotary: Meguiars M105 op Monello paarse wolpad, gele cuttingpad en oranje light cuttingpad, Meguiars M205 op Monello witte CCS polishingpad
Dap900: Meguiars M205 op light groene light polishingpad
Lak gereinigd met Gyeon Prep
Lak gevoed met Mothers glaze
2 lagen PoorBoys EX-P aangebracht
Afgetopt met Collinite 915
Trims, wielkasten en kunststofonderdelen motorruimte gevoed met Auto Finesse Revive
Uitlaat eindstuk gereinigd met Staalwol grade 000 en Auto Finesse Metal Polish
"Nieren"gereinigd met PoorBoys Professional Polish

De BMW bij aanvang:

Monello foam:

Naden en trims worden afgeplakt om te voorkomen dat residu van polijstmiddelen achter blijft

Conditie van de lak bij aanvang

Behandeling diepe kras middels wetsanden

En na polijsten

En als een spiegel in de zon

Motorruimte bij aanvang

En na reiniging

De dorpels voor reiniging

En na reiniging

Linker voorvelg voor reiniging

En na reiniging

Uitlaat voor behandeling

En na behandeling

Resultaten interieur

En een rondje rondom

En aangezien ik nog weinig had gepoetst de afgelopen week....:)

Op maandag 11 augustus samen met de eigenaar op locatie een quick exterior detail uitgevoerd op een Caddilac coupe deville. Deze schitterende Amerikaan is in 1960 gebouwd en twintig jaar geleden geïmporteerd uit Minnesota. Deze Amerikaan heeft inmiddels 50000 mile afgelegd en is een aantal jaren geleden voorzien van een volledig nieuwe laklaag.

Bij aanvang was de auto al in buitengewoon goede staat. De eigenaar wilde graag iets meer glans en diepte in de lak en er moesten wat hologrammen, van een eerder door iemand anders uitgevoerde poetsbeurt, worden verwijderd. De auto was voor aanvang al door de eigenaar gewassen. Het interieur heeft geen behandeling gehad.

Voor de behandeling van deze zes meter lange limousine was in totaal 7 uur beschikbaar. Deze 7 uur werdt nog twee keer onderbroken door een fikse regenbui.

Testspot gemaakt en uiteindelijk gekozen voor de volgende polijsthits:
Flex PE14-2 150: Monello raffini witte polishing pad met Monello Mezzo
Dap900: Monello CCS light green light polishing pad en Monello CCS zwarte finishing pad met Monello Finale
Lak gevoed met Mothers Glaze
Lakbescherming aangebracht middels Collinite 915 Marque 'd elegance
Finishing touch met Nanolex Final Finish
Chroom gereinigd met PoorBoys Porfessional Polish
Hierna moesten we snel weer van het huis van de eigenaar naar de stalling rijden, aangezien er weer een regenbui op komst was. Aldaar gelukkig nog wel een aantal na foto's kunnen maken. Gezien de tijdsdruk zijn er voor en tijdens het proces (helaas) geen foto's gemaakt.

Direct na de laatste polijststap werden we overvallen door een fikse regenbui. Onderstaand is te zien dat ook zonder een beschermende wax- of sealantlaag een goed gepolijste auto al een flinke beading heeft.

En twee keer een rondje om de auto:

Och och na het zien van al die mooie poetsbeurten schaam ik me voor mijn auto :(
Is er een forumlid hier die in omgeving breda dit soort werkzaamheden doet?

Of Thunderbird op welke locatie kan ik bij u langskomen?

Van de week weer eens mijn eigen auto onder handen genomen:

- Polijsten D/A oranje pad + Rupes Medium
- Polijsten D/A witte pad +Rupes Medium
- Polijsten D/A zwarte pad + Rupes Fine
- Gyeon Prep
- Gyeon Prime
- Gyeon Cure
- Gyeon View
- Gyeon Tire
- Sonax Polymeer Netshield op de velgen, gewoon omdat het kan

10453452_840904035929139_7839896416206909355_n.jpg

Ook nog een set koplampen van een 2003 Volvo XC90 een opfrisbeurt gegeven.

- handmatig korrel 600
- machinaal korrel 1000 - 2000 - 3000
- roterend polijsten gele spotbuff pad, groene spotbuff pad, zwarte sptobuff pad i.c.m. Rupes polijstmiddelen Medium en Fine.

Flink verweerd.
20140909_140851_zps7a911b95.jpg

20140909_141753_zps7de35e17.jpg

Machinaal schuren
20140909_150823_zps78c4179c.jpg

20140909_150842_zpsc3d2ce47.jpg

geschuurd tot en met korrel 3000
20140909_153253_zpsdf480693.jpg

gepolijst met een medium compound. 50/50
20140909_165322_zpse5c1e625.jpg

20140909_165326_zpsad685112.jpg

verschil
20140909_165009_zpsd5e6e37b.jpg

beide koplampen beschermd met carpro dlux.
20140909_170646_zpsa56056be.jpg

Vraagje: Het dak van mijn Matiz zit vol met zwarte stipjes. Als je er met je hand overheen gaat dan voel je duidelijk dat dit spul op de lak vastzit. Met normaal water en autoshampoo krijg ik het niet weg. Weet iemand wat het is en hoe is het kan verwijderen. Alvast bedankt.

2014-11-14%2B12.34.20%2B%28Custom%29.jpg

2014-11-15%2B16.49.33%2B%28Custom%29.jpg

2014-11-15%2B16.49.57%2B%28Custom%29.jpg

Nou dan heb je daar je antwoord! ;)

Je zou het met allerlei spulletjes kunnen proberen, maar regelmatig wassen, wax bescherming en daar liever niet parkeren :D Ik zou eens Iron-X of soortgelijk proberen.

Iron x reageert alleen op metaal deeltjes, dus dat zou volgens mij niet zoveel helpen.
Goed wassen met een stevige dosis auto shampoo of zelfs dreft zou ik doen.
Daarna goed kleien en dan gaat dat er echt wel af.
https://www.carclean.nl/product/Mothers_Wax/California_Gold_Clay_Bar_Paint_Saving_System_kit_07240_101424

Daarna even een goed laagje wax, deze zit 4 tot 6 maanden, en is zeer vriendelijk geprijsd.
Wel zeer dun aanbrengen.
https://www.carclean.nl/product/Collinite/Super_DoubleCoat_Wax_No_476S_255g_CO_476_100990

Ik schat in dat het hars is. Dat kun je het beste verwijderen met een hars/teer verwijderaar, bv dodo Tar and Glue remover, of Valet Pro, TarX oid.

Als je toevallig in de buurt van Heerenveen woont kun je wel wat van mij krijgen om te proberen.

Van 11 november tot en met 15 november had ik een Rover 75 Tourer op bezoek voor een full detail. Deze Rover was voorzien van een metallic grijze lak en had een kleine 180000km op de teller staan. De hele auto was in het verleden opnieuw gespoten en de lak was in redelijk goede staat en goed te corrigeren. De motorkap had een beduidend hardere lak dan de rest. In het interieur waren diverse koffievlekken aanwezig.

De volgende werkzaamheden zijn uitgevoerd tijdens deze full detail:

Interieur:

- Stoelen en tapijt gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en extractor
- Kunststof gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Kunststof gevoed met PoorBoys Natural Look
- Houtinleg gereinigd met PoorBoys Professional Polish

Exterieur:

- Velgen gereinigd met PoorBoys Spray and Rinse velgenreiniger en Monello Non Ferro
- Auto gefoamd met Monello foam
- Wielkasten gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Auto gewassen met Monello Lavare shampoo
- Vliegroest verwijderd met Monello Non Ferro
- Teer- en harsvlekken verwijderd met DoDo Tar and Glue remover
- Hoekjes, gaatjes, etc gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Motorruimte gereinigd met Poorboys APC 1:10
- Auto nogmaals gewassen met Monello Lavare shampoo
- Koplampen gewetsand met korrel 1000,1500, 2000, 2500 en daarna gepolijst met Meguiars M105 op Monello gele, oranje CCS pad en Meguiars M205 op Monenello witte en lichtgroene CCS pad
- Lak gekleid met PoorBoys klei en Spray and Wipe
- Testspot gemaakt en uiteindelijk met de volgende combinaties gepolijst:Fle x 1-2 150: Monello Veloce op Monello CCS oranje pad. Monello Mezzo op Monello CCS pad. Motorkap eerst nog gedaan met Monello gele CCS pad en Monello Veloce. Dap 900: Monello Finale op Monello lichtgroene pad
- Lak gevoed met PoorBoys Black Hole
- Lak beschermd middels 2 lagen EX-P
- Afgetopt met Collinite 915 Marque d'elegance carnaubax wax
- Velgen gekleid met PoorBoys klei en Spray and Wipe
- Velgen gepolijst met Monello Finale op zwarte Monello cone
- Kunststof motorruimte gevoed met Auto Finesse Revive
- Trims gevoed met Auto Finesse Revive
- Wielkasten gevoed met Auto Finesse Revive
- Banden gevoed met Meguiars Endurance Tyre gel
- Velgen beschermd met PoorBoys Wheelsealant

De Rover bij aankomst

De Rover gefoamd

Tankklepje vooraf

Schoon tankklepje

Interieur vooraf

Interieur na reiniging

Het paneel bij de bestuurder had eens bezoek gehad van een kop koffie

Na bewerking met APC en extractor

De koplampen waren behoorlijk dof

Na wetsanden en polijsten keek deze Rover weer helder uit zijn ogen

De motorruimte vooraf

Motorruimte na reiniging

De Rover staat regelmatig in de nabijheid van een spoorweg. De Non ferro doet goed werk.

Instappen met zonnebrandcreme aan de handen is niet aan te raden

Na het polijsten niets meer van te zien

Een 50-50 Natural Look op de bestuurdersstoel

Ook de trims werden wel blij van Revive

De motorkap nadat deze was afgetopt met Collinite 915

Helaas regende het de laatste twee dagen continu. Het rondje rondom is dan ook in de regen gemaakt.

Elk nadeel heeft zijn voordeel. Door de regen kon wel meteen de beading worden getest

Hallo Allen,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Volvo C30 met R pakketje in de kleur metallic Blauw.
Nu heeft de voorbumper wat krassen, en de rest van de auto mag ook wel wat aandacht hebben.
Wie kan dit verzorgen in het oosten van het land(regio Hengelo/Enschede?)
Zodat ik "beschermd" de winter in kan, de auto is gisteren net op de winterbanden gezet.
243m2b4.jpg

2d2i24z.jpg

Mvg,

Mark.

Ik vind het altijd leuk om de verslagen van poetswerk te lezen, ga zo door! Speciaal complimenten aan de uitgebreide beschrijvingen met foto's van Thunderbird. Het stappenplan (neem aan dat alles in volgorde van behandeling staat?) heeft mij al op ideeën gebracht hoe ik de handwasbeurt steeds verder uit kan breiden. Zo neem ik nu ook om de zoveel tijd de kieren en motorruimte mee met APC. Velgen kleien ga ik ook eens proberen.. heb wel een paar 'slachtoffers' waar non-ferro lang niet alles wegkrijgt.

Nog wel een kwestie waar ik mee zit: mijn auto wordt altijd met de hand gewassen, maar de onderkant neem je daarbij niet mee. Hoe lossen jullie dit op? In de winter toch af en toe door de wasstraat?

Zoals gewoonlijk weer perfect Thunderbird (y)

Ik ga binnenkort mijn poets assortiment uitbreiden met een PAW900, heb al een Dap 900.
Maar de PAW900 schijnt nog een stukje krachtiger zijn met zijn 21mm uitslag terwijl de de Dap900 maar 8mm haalt.

Heren, vast al 100.000 keer beantwoord in dit topic maar een keertje extra zou fijn zijn.

Lichte krasjes uit een 2008 Fiat Panda poetsen, kleur zwart. Wat zijn dan de beste producten qua prijs / kwaliteit? Ik noem de auto omdat het geen showroom staat hoeft te worden, maar gewoon verkoop klaar zeg maar. Thanks!

Beste Jeust,

Handmatig ?? of machinaal ??
Handmatig is sowieso een hels karwei maar niet onmogelijk.

https://www.carclean.nl/product/Monello/Raffini_Mezzo_Polish_500ml_Cut_3_5_5_Gloss_3_5_MRM0105_101575

En afwerken met deze.
https://www.carclean.nl/product/Monello/Raffini_Finale_Finishing_Polish_500ml_Cut_2_5_Gloss_5_5_MRF0105_101576

Deze pad.
Gele kant is voor het polijsten
https://www.carclean.nl/product/Monello/Monello_Easy_Detailing_Duo_Cutting_and_Finishing_Pad_MHPD_100972

En daar is de volgende al weer:)
In de periode 17 november tot en met 22 november een full detail uitgevoerd op een Volvo V70 D3 met als bouwjaar 2010 in de kleur grijsbruin metallic. Het interieur was redelijk netjes, maar is toch nog wel behoorlijk opgeknapt. De auto had op de kofferdeksel (Zet dus nooit de doos met boodschappen op de auto!) en op de motorkap een aantal behoorlijk stevige krassen, maar zag er verder erg netjes uit. Zo te zien was deze V70 altijd met de hand gewassen en had in elk geval niet vaak de krassstraat gezien. Ook de motorruimte zag er erg netjes uit

Interieur:

Gestofzuigd
- Stoelen, tapijt en matten gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en extractor
- Interieur gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en gevoed met PoorBoys Natural Look
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glasscleaner

Exterieur:

- Auto gefoamd met Monello Artico Magico Snowfoam
- Velgen gereinigd met Poorboys Spray and Rinse velgenreiniger en Monello Non Ferro
- Auto gewassen met Monello Lavare
- Auto ingesprayd met Monello Non Ferro. (Er kwam nagenoeg geen verkleuring van af, dus weinig vliegroest)
- Asfaltspetters verwijderd met Valet Pro Tar and Glue remover
- Wielkasten, trims, randen, richels en banden gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en diverse kwasten
- Auto nogmaals gewassen met Monello Lavare
- Gekleid met PoorBoys klei en Spray and Wipe
- Testspot gemaakt. De lak bleek in tegenstelling tot de meeste Volvo lakken goed te corrigeren. Uiteindelijk de volgende passes uitgevoerd:
Flex 14-2 150: Meguiars M105 op Monello oranje CCS pad
Dap900: Meguiars M205 op Monello witte Raffini pad en zwarte CCS pad
- Velgen gepolijst met Monello Finale en Monello zwarte cone
- Lak ontvet met Gyeon Prep
- Twee lagen PoorBoys EX-P aangebracht (tussenliggende tijd 12 uur)(vanwege de aankomende winter en langere standtijd van de EX-P deze keer geen glaze aangebracht.)
- Afgetopt met Collinte 915 Marque d'elegance carnaubax wax
- Velgen voorzien van twee lagen PoorBoys Wheelsealant
- Trims, kunststofdelen motorruimte en kunststof delen wielkasten gevoed met Auto Finesse Revive
- Laatste extra beetje glans toegevoegd met Nanolex Final Touch (omdat het kan)
- Ruiten gereinigd met PoorBoys glascleaner

Tijd voor de bijbehorende plaatjes:

De V70 bij aankomst:

V70 in een sneeuwjasje

Op het eerste gezicht waren de velgen nog redelijk netjes, maar bij gebruik van Non Ferro bleek er toch nog wel behoorlijk remstof/vliegroest op te zitten.

V70 na het aanbrengen van de Final Touch

Aangezien de achterbank niet vaak wordt gebruikt had iemand anders hier zijn jachtterein van gemaakt...

De achterbank kon ook nog wel een reinigingsbeurt gebruiken

En weer schoon

Interieur vooraf

Interieur na reiniging

Scharnier kofferruimte vooraf

En na reiniging

Velg bij aanvang

Velg bij oplevering

Zet nooit!!! een doos met boodschappen boven op de auto!

Better safe than sorry. De krassen er niet helemaal uitgekregen, maar het is wel weer een stuk netter

En tot slot een rondje rondom

En jawel, daar is er weer één. Sorrie alvast voor de vele foto's, maar het was me ook wel een klus. En wel de meest uitdagende klus tot nu toe.

De eerste weken van december stond namelijk een Renault Megane op het programma met op diverse plaatsen behoorlijke roestschade en een deuk in het linker voorspatbord. En aangezien de Megane altijd "keurig met de "één-emmer,spons,dreftoplossing,afspoelen-met-regenwater en afzemen met een zeem" methode werd gewassen, was de lak ruim voorzien van krassen en swirls en zodoende behoorlijk dof. Ook het interieur kon wel een opknapbeurtje gebruiken.

De Megane is van juni 1996 en heeft iets meer dan 100000km op de kilometerteller staan.

De volgende werkzaamheden zijn uitgevoerd:

Exterieur:

- Wieldoppen verwijderd
- Auto gefoamd met Monello Artico Magico foam
- Auto gewassen met Monello Lavare shampo
- Vliegroest verwijderd met Monello Non-Ferro
- Hars en teer verwijderd met Valet Pro Citrus glue and tar remover
- Wielen gedemonteerd en velgen gereinigd met PoorBoys Spray and Rinse velgenreiniger, Monello Non-Ferro en Valet Pro Citrus clue and tar remover
- Schades hersteld. (beschrijving hieronder)
- Wielkasten gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Gewassen met Monello Lavare
- Trims, banden, motorruimte, kieren, naden en scharnieren gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en diverse kwasten
- Lak gekleid met PoorBoys klei en Spray and Wipe
- Polijsten. De Renault lak en de Flex rotary konden geen vrienden worden. Erg veel last van sticky paint. En dit zowel met Monello, Meguiars als PoorBoys polijstmiddelen. Daarom alles met de Dap900 gedaan. De lak was op zich goed te corrigeren, maar de lak was in een dergelijk slechte staat dat er, na het maken van een testspot, toch naar een behoorlijk zware combi moest worden gegrepen. Uiteindelijk de volgende polijstbeurten uitgevoerd: Monello Veloce op Monello paarse wollen cuttingpad en Monello gele ccs cuttingpad, gevolgd door Monello Mezzo op Monello oranje raffinni light cuttingpad en Monello witte ccs polishing pad en geëindigd met Monello Finale op Monnello lichtgroene ccs light polishingpad en Monello zwarte finishingpad.
- Vanwege de winterse omstandigheden en behoud van standtijd er voor gekozen om geen glaze aan te brengen
- Bescherming aangebracht middels twee lagen PoorBoys EX-P (tussenliggende tijd 12 uur)
- Afgetopt met Collinite 915 marque 'd elegance carnaubax wax (na nog eens 12 uur)
- Wielkasten, kunststof delen motorruimte, trims gevoed met Auto Finesse Revive
- Wieldoppen gereiningd met PoorBoys APC 1:5, gewetsand met gritt 120, 220,500
- Primer (gespoten) aangebracht op wieldoppen, wieldoppen opnieuw gespoten met velgen lak (2 lagen) en blanke lak (2 lagen)
- Wieldoppen gepolijst met Monello Finale op lichtgroene ccs light polishingpad
- De puntjes op de i gezet met Nanolex Final Finish

Bewerking roestschades en spatbord:

- Roest en aangetaste lak verwijderen met roterende staalborstel op de boormachine
- Bewerkte plekken kaal geschuurd met gritt 120 en 220
- Eventuele overgebleven roest omgezet met Brunox roestomvormer
- Bewerkte plekken opgevuld en geëgaliseerd met epoxy plamuur
- Plekken glad gemaakt en geëgaliseerd middels wetsanden gritt 220 en 500
- Primer gespoten middels spuitbus
- Twee componenten lak op kleur laten maken en in spuitbussen laten doen en de bewerkte delen met de twee componenten lak opnieuw gespoten (3 lagen)
- Drie lagen blanke lak gespoten
- Gespoten delen gewetsand met gritt 1500, 2000, 2500
- Gespoten delen op de zelfde wijze gepolijst als de rest van de auto

Interieur:

- Uitgebreid gestofzuigd
- Tapijt, stoelen en achterbank gereinigd met Poorboys APC 1:10 en extractor (2x)
- Interieur gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Kunststofdelen interieur gevoed met PoorBoys Natural Look

Dan nu het uitgebreide foto verslag (sorry, het zijn wat veel foto's, maar wel allemaal functioneel:cool:):

De Megane bij aankomst:

Het interieur vooraf:

Het interieur na behandeling:

De lak had veel krassen en swirls;

Na flink polijsten toch weer een stuk netter:

Als gevolg van het raken van een kei is de dorpel gaan roesten en zat er een flinke deuk in:

Toch weer een stuk netter geworden;

Het linker achterspatbord had behoorlijk wat roest:

En is weer hersteld:

Onderaan bleek het spatbord wel aardig krokant:

En toch weer aardig hersteld;

Ook rechtsachter bleek na een iets betere inspectie wel aardig wat roest aanwezig:

En ook weer netjes gemaakt:

Een parkeerschade voor:

En weer een stuk netter:

Ook op de kofferklep had de roest toegeslagen:

Na behandeling:

En twintig centimeter naar links zat er nog één:

En ook die is weer een stuk netter geworden:

En ook onder de kofferdeksel had de roest zowel links als rechts zich genesteld:

Na het aanbrengen van roestomvormer, primer, kleur- en blanke lak:

Het linkervoorspatbord had een deuk opgelopen die alleen was bijgekwast:

Niet helemaal meer strak gekregen, maar wel beter:

De tank dop vooraf:

En na een reinigingsbeurt:

Alle vier de wieldoppen hadden behoorlijke stoeprandschade:

Na reinigen, schuren en spuiten is het resultaat:

Motorruimte voor behandeling:

Motorruimte na behandeling:

En tot slot het resultaat vanuit vier hoeken:

De laatste klus van 2014 betrof een Volvo V70. Aangezien de eigenaar de V70 wil verkopen moest deze even weer netjes worden gemaakt. Zowel het interieur als het exterieur kon wel een goede poetsbeurt gebruiken. De bekleding had diverse vlekken en de lak had erg veel krassen en swirls. De auto had veel onder bomen gestaan en zat dan ook onder de hars. De UV coating van de koplampen was totaal verweerd en daardoor erg dof. Het bouwjaar van deze V70 is 2005 en de kilometerstand een kleine 430000km.

De volgende werkzaamheden zijn uitgevoerd:

Interieur:

- Stofzuigen
- Tapijt en stoelen gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en extractor. (Het zitmeubilair had drie keer deze behandeling nodig om weer netjes te worden)
- Kunststof delen gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Kunststof delen gevoed met PoorBoys Natural Look

Exterieur:

- Auto gefoamd met Monello Artico Magico Foam
- Velgen gereinigd met PoorBoys Spray and Rinse velgenreiniger, Monello Non-Ferro vliegroestverwijderaar en Valet Pro Citrus glue and tarremover
- Banden gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Kieren, naden, trims en emblemen gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Auto gewassen met Monello Lavare shampoo
- Vliegroest verwijderd met Monello Non-Ferro
- Asfalt en hars verwijderd met Valet Pro Glue and Tarremover
- Motorruimte gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Lak en velgen gekleid met PoorBoys klei en Spray and Wipe
- Testspot gemaakt en uiteindelijk uitgekomen op:
Flex 14-2 150 rotary: Meguiars M105 op Monello Paarse wollen cutting pad en Monello oranje light cutting CCS pad
DAP 900: Meguiars M205 op lichtgroene CCS light polishingpad
- PoorBoys Black Hole als glaze aangebracht
- Twee lagen Collnite 915 Marque 'd elegance carnaubax wax aangebracht
- Trims en kunststof delen motorruimte gevoed met Auto Finesse Revive
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glass Cleaner
- Velgen beschermd met PoorBoys Wheel Sealant
- Banden gevoed met Meguiars Endurance High Gloss Tyre Gel

De bijbehorende plaatjes:

De V70 bij aankomst:

De lak zat behoorlijk onder de krassen en swirls:

Het interieur vooraf:

Het interieur na reiniging:

Diverse vlekken in de bekleding:

En zonder vlekken:

Het was al enige tijd geleden dat er een stofdoek over het dashbord was gehaald...

Zo kan het ook:

Velg bij aanvang:

Velg na afloop:

De UV coating van de koplampen was inmiddels flink aangetast:

Na een paar uurtjes schuren en polijsten:

Motorruimte bij aanvang:

En na afloop:

En het geheel ziet er van uit vier hoeken dan als volgt uit:

Beste,

Familie lid van mij krijgt binnenkort zijn nieuwe bmw 4serie. Nu wast hij ze auto's al grotendeels met de hand. Maar nog wel met een ouderwetse spons en zeem. Ik heb hem al vertelt als die dat bij ze nieuwe bmw gaat doen, ongetwijfeld swirls krijgt. Nu ben ik niet zo bekend met alle merken en de kwaliteiten ervan. Ik wil voor hem een microvezel spons/handschoen en een droog doek aanschaffen.

Wie kan mij welke producten aanraden die kwalitatief goed zijn ?

Ik heb op internet en op forums gezocht, maar niet naar mijn zin het antwoord gevonden.

Alvast bedankt.

jaaper567 zei:
Wouter82 zei:
Zo veel mensen, zo veel wensen. Maar in diverse draadjes hier wordt dit aanbevolen:
Washandschoen
Droogdoek

I see, bedankt voor je reactie.

En nog een belangrijke wassen met de 2 emmer methode.

1 emmer gebruik je om je washandschoen schoon te spoelen zodat het zeepwater mooi schoon blijft.
Liefst ook nog een scratch shield plaatsen in de emmers.

https://www.carclean.nl/product/Scratch_Shield/Scratch_Shield_Blauw_SSBFSB_102202

Bofkont zei:
jaaper567 zei:
Wouter82 zei:
Zo veel mensen, zo veel wensen. Maar in diverse draadjes hier wordt dit aanbevolen:
Washandschoen
Droogdoek

I see, bedankt voor je reactie.

En nog een belangrijke wassen met de 2 emmer methode.

1 emmer gebruik je om je washandschoen schoon te spoelen zodat het zeepwater mooi schoon blijft.
Liefst ook nog een scratch shield plaatsen in de emmers.

https://www.carclean.nl/product/Scratch_Shield/Scratch_Shield_Blauw_SSBFSB_102202

Die methode heb ik inderdaad voorbij zien komen. Is het dan zo dat je in allebei de emmers een scratch shield plaats ?

hallo allemaal
ik heb sinds kort een leuke opel astra van 96
die nog redelijk in de lak zit alleen op de motorkap zitten zwarte plekjes denk steenslag
maar ik wil hem weer laten glimmen me vorige auto (volvo 460) deed ik altijd met turltel wax
daar ben ik een beetje klaar mee maar wat is de beste manier om zo oude weer lekker netjes te krijgen
bvb dank (y)

Thunderbird zei:
Sebastiaan, je hebt PM met twee links naar een goed stappenplan.
he bedankt man ik ga het aandachtig lezen :) en zekker wat proberen en wat hoe vervagde zwarte lijsten te doen heb gehoord met bande zwart
en een maatje van had het over speedwax
graag julie advies

Terug
Bovenaan