Het grote BMW Baur TC Topic!

het is geen jeTTronic maar jetronic.
en is het een D-jetronic, E-jetronic, K-jetronic, KE jetronic, K-lambda jetronic, een L-jetronic, een LE-jetronic, een LH-jetronic, LU-jetronic, mono-jetronic?

volgens mij is het origineel.
heel vroeger gebruikte BMW nog wel kügelfisher-injectiesystemen, maar vanaf de eind 70-er/ begin jaren 80 dacht ik dat ze injectiesystemen van Bosch gebruikten...maar ik kan het mis hebben natuurlijk.:)

o_O :D

Trouwens vind ik oranje knipperlichten een stuk mooier op dat model :

059527mr7.jpg

Hier nog een leuk verhaaltje:
08.jpg

Dit is de 323i van Günther. Günther heeft deze wagen helemaal zelf gerestaureerd. Was veel werk. En hij heeft 'm een beetje op (zijn) smaak gebracht. Maar het was het waard. Bedoel; als je de 5e Baur hebt, heb je wel iets bijzonders!

Toen ging Günther zijn 323i verkopen. En hij zette 'm op het forum van de Baur-club. Een goede zet, daar zitten immers mensen die graag zo'n wagen willen hebben. Helaas voor Günther echter ook mensen die er verstand van hebben...
op Günthers site stond namelijk ook een foto van het Baur-plaatje. En hoe moest Günther nou weten dat die laatste 2 cijfers het type dak aangaven?
BAUR_SCHILD-klein.JPG

Antwoord van Günther:
Günther zei:
Dass ich die Nummer 1135 und nicht die 5 hab, ernüchtert mich jetzt schon ein bissl

:D

Hier overigens Günthers site, met leuke foto's!
Baur TC1 #5, ohnee, #1135

Gr Jeroen

Mooi stukje knippen plakken Gullwing:) Ik stem voor orange!!

De site van Günther had ik ook al gevonden. Mooi stukje werk. Wat moest hij kosten?
Ik lees ook over een 2.7 blok, hoe zit dat waren dat speciale motoren of is dat uit een 325 ofzo?
Zijn er nog meer "specials" geweest wat motoren betreft.

Wat een vragen he? Maar ik wil me goed orienteren voor ik wat koop vandaar(y)

Dat motorblok heeft hij zelf gemaakt. Wat hij voor zijn wagen vraagt weet ik niet. Wat ik wel weet is dat hij bereid is de hele wagen terug te bouwen naar origineel. Iets wat ik zelf zou kiezen, aangezien ik zo'n wagen origineel het mooiste vind.

Qua bijzondere motoren is van alles mogelijk als "origineel". Zo zullen er zeker Baur's zijn geweest die meteen van een Alpina C1 2.3 of Hartge H23 motoren zijn voorzien. Maar is 143 pk van de 323i dan onvoeldoende? Lijkt mij niet;)

Maar vooral Garage Du Bac, de Franse Alpina importeur was nogal Baur-minded:
c1-7.jpg

c1baur-3.jpg

c1baur-2.jpg

c1baur-1.jpg

c1-10-1.jpg

c1-9.jpg

c1-8.jpg

Ooit bouw ik een Baur TC om tot Alpina! Dat staat voor mij nu al vast! En indien mogelijk wordt dat een Alpina C2 2.7 Allrad Baur TC...dan hoef ik geen 2de wagen te kopen :)

Gr Jeroen

NH-94-GY had ik nog niet, gisteren aan excel-database toegevoegd. Ik zal dadelijk trouwens eens de excel online zetten; die is sneller te updaten dan zo'n html-page.

Gr Jeroen

Hmmm, de alpina striping vind ik niet echt mooi staan.(althans niet elke kleurstelling zal ik maar zeggen....) En als ik een zilvere Baur Alpina heb met blauwe striping ga ik daar natuurlijk geen boekje in zitten lezen maar moet hij rijden. Vraag me af wat voor boekje hij eigenlijk zit te lezen :) Lijkt wel een vieze man:D

@jeroen, als ik voor jouw een Baur nummer heb dan kan jij zien hoe de auto in eerste instantie is afgeleverd toch? Daar wil ik dan wel een keer gebruik van maken :)

Maar inderdaad welke lijst is aktueel van je register?

En weer een Baur gespot, stond naast me bij de verkeerslichten bij Vreeland: TV01ZJ. Maar volgens mij issie grijs/zwart ipv rood, zoals in je Excel bestand staat.

laatst stond er een rode Baur te koop in Vlissingen.
een 320i.
kwam er te laat achter, want hij vroeg er niet veel voor.
helaas, ik heb het kenteken niet opgeschreven, maar hij stond er nog niet bij...stom genoeg had ik er ook niet aan gedacht om je te contacteren...

Wanneer is het niet veel? Ik zie behoorlijke verschillen in vraagprijzen van auto's en vroeg me af wat een beetje gangbare prijzen zijn voor een Baur, afhankelijk van het type natuurlijk.

Het valt me ook op dat de Baurs die te koop staan allemaal ook erg lang te koop staan, is dit een goed teken? Er zijn dan toch weinig kopers voor dit type auto.....

@Barri; volgens mij heb je dat al eens eerder gemeld. Zal vanavond even bij opmerkingen grijs/zwart zetten

@Vec; wel jammer van kenteken. Maar was niet van plan nog een Baur op korte termijn erbij te kopen (of het moet al één voor de onderdelen zijn voor een paar honder euro)

Tja, of het goed is dat sommige Baur's zo lang te koop staan is de vraag. Denk dat het er vooral aan ligt dat de Baur vroeger als een goedkope(re) cabrio werd gezien. Tegenwoordig zijn ze echter zeker in de lift. Daardoor zie je soms slechte exemplaren voor te veel tekoop, heel soms goede exemplaren voor te weinig (twee jaar terug een heel mooie 320i voor 1250,-, welke vorig jaar voor 3000 euro te koop stond!!!). En dan heb je nog de goede, maar ook duurdere wagens. En dan zijn er nog te weinig liefhebbers bereid zoveel geld uit te geven, aangezien er nog altijd goede wagens voor weinig te vinden zijn. Persoonlijk denk ik dat je over een jaar of 5 geen koopjes meer kunt vinden. De oldtimer/youngtimerwereld komt er dan namelijk aan en gezien de productiecijfers is een Baur een relatief zeldzame wagen, die door zijn opbouw ook goed te gebruiken is als leuke youngtimer gezinsauto. Plaats voor 4, veel bagageruimte, degelijke cabrio-constructie, relatief veilig, niet gek roestgevoelig.

Gr Jeroen

@ Baur; De Alpina Baurs waren leverbaar met dezelfde motoren als de normale 3-serie, dus ook de B6 2.8 en Alpina had volgens mij ook een C1 2.7. De E30's waren leverbaar met 3,5 liter motoren van ong 250-260 pk. In principe kon elke carrosserie-variant van Alpina-techniek worden voorzien.

@VQ6: helemaal klopt je verhaal niet. De TüV keurde de (M30) B6-blokken (2.8 en 3.5) namelijk niet goed voor de Baur TC-carroserie. Blijkbaar is de Baur-carroserie toch iets minder sijf dan de sedan. Dit is trouwens ook de reden dat er geen B6 3.5 Cabrio bestaat. Die 3.5 had trouwens 254 pk in de non-kat uitvoering.

De (M20) C1 (2.3/2.5), C2 (2.5/2.7) en B3 (2.7) waren geen probleem. Maar doordat deze wagens eerst naar Baur en dan pas door naar Alpina gingen, zijn deze niet als Alpina geregistreerd in de Baur-productielijsten. Er zullen best wel 323i en 325i's tussen staan die later als Alpina door het leven gingen.

Er is trouwens in Zwitserland wel iemand die een 325i heeft omgebouwd tot B6 3.5. Dus mogelijk dat er in Frankrijk (Garage Du Bac) of Groot-Brittanie (TWR) wel Alpina B6 Baur TC's rondrijden. Maar in Duitsland zeker niet!

Gr Jeroen

OK, zo word ik ook weer wijzer.

Wat staat er trouwens op het kentekenbewijs van de C1's: BMW, Baur of Alpina.

@Barri; volgens mij heb je dat al eens eerder gemeld. Zal vanavond even bij opmerkingen grijs/zwart zetten
Nu je het zegt: volgens mij ben ik die inderdaad al eens eerder hier op de N201 tegengekomen, toen thv afslag Nederhorst den Berg.

@VQ6: Bij de C1 ligt het eraan waar je het over hebt. De C1 was voor de E21 iig een tuningpakket. Dus een echte C1 2.3 E21 kun je enkel hebben indien je een bonnetje hebt met daarop de datum van aankoop van dat pakket.
De C1 E30's werden echter bij Alpina zelf gemaakt (of bij Garage Du Bac/TWR), en hadden Alpina C1 op kenteken. En indien Baur zou er dus op het kentekenbewijs Alpina C1 2.3 Baur TC moeten staan. Baur was namelijk (nog) geen fabrikant. Enkel bij de Baur TC3 (soort Z1 Coupe) en Baur XL Cabriolet (Mercedes G-klasse lang cabriolet) was Baur de fabrikant.

Gr Jeroen

Ohja; wie kan het kenteken van die rode E21 bovenaan de pagina lezen? JB-50-BG is het iig niet...

Gr Jeroen

TB-50-BG ?? dat is wat ik eruit kan halen.. heb het nog niet gecontroleerd.. maar moet voor examens leren ;)

thx voor de info, weet je dan toevallig ook wanneer Alpina autofabrikant is geworden, ik meende ergens in de 80er jaren. Tegenwoordig wordt Alpina ook wel gebruikt om nog niet voor serieproductie geschikte modellen uit te laten rijpen. Bekend voorbeeld hiervan is de D10 3.0 die een voorloper was van de 535d (motor is ook getest in de X3 rallyraid in Paris-Dakar).

Maar dat is voor hier niet zo interressant. ;)

Hee Jeroen,

Ik zag er gistermiddag nog eentje!

een zwarte 316i E30 uit '91, kenteken: SB-TH-36

Dirk,

Dank je! Ga jij trouwens nog naar BMW Promotiedag? Ik was iig wel van plan te gaan. Misschien wel leuk om als je gaat samen op te rijden.

Gr Jeroen

De cabrio van Günther :eek:
BMW E21 323i Baur Cabrio Cabrio/Roadster (Fahrzeugcode 501585)

Baujahr: 1979, KW: 154, PS: 210, Kilometerstand: 81000, , Handschaltung
Innenfarbe: blau/gelb/Leder, Aussenfarbe: Polarissilber metallic
unfallfrei: ja kein Wertgutachten vorhanden

Historie des Fahrzeugs:
Hab das Cabrio vor 2 Jahren komplett restauriert. Alle Infos sind auf meiner Homepage beschrieben: www.e21-power.ag.vu

Allgemeine Fahrzeugbeschreibung:
Kleiner Auszug: Umbau auf 2,7 Liter (mit K-Jet), 4 Kolben Bremsanlage mit 284mm Bremsscheiben, BBS RS Alus, Edelstahlauspuffanlage, Härteverstellbares Konifahrwer, usw. Schauen Sie auf meine Homepage: www.e21-power.ag.vu

Sonstige Bemerkungen:
Fahrzeug kann auf Wunsch in den kompletten Originalzustand wieder zurückgebaut werden. Der Preis ist dann ohne Tuningteile entsprechend billiger.

Angebotspreis: 12600 €

Ja, chassis-nummer klopt.

*En gaapt nog eens na...gisteravond bij oldtimerclub weer 2 uur zien worden*

Gr Jeroen

Kenteken HL-86-TF
Voertuigsoort Personenauto
Merk BMW
Handelsbenaming 318 I AUTOMATIC BAUR CABRIOLET
Kleur(en) Rood (nu zwart)
Brandstof Benzine
G3 Installatie N.v.t.
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 0 cm3
Vermogen 0 kW
Aantal zitplaatsen 0
Aantal staanplaatsen N.v.t.

Roetfilter N.v.t.
Euroklasse N.v.t.
Zuinigheidslabel Tijdelijk niet beschikbaar
Massa leeg voertuig 996 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane Maximum massa voertuig 0 kg
Massa rijklaar 0 kg
BPM Niet geregistreerd

Datum eerste afgifte Nederland 09-02-1982
Datum eerste toelating 30-06-1980
Datum aanvang tenaamstelling 15-12-2006

Vervaldatum APK 08-06-2008
Wacht op keuren Nee

Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd 0 kg
- geremd 0 kg
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.

Alleen voor brom- en snorfietsen:
Maximale constructiesnelheid N.v.t.
Vermogen N.v.t.

Merci, register is weer aangevult (zie excel).

Maar waar kwam die 315 nu vandaan?

Gr Jeroen

Ik kan helemaal geen foto's vinden van 315 Baurs:cry: Zijn daar geen foto's van Jeroen?
Vindt je dat een 315 meer waarde heeft doordat er zo weinig van zijn gemaakt?
Ik vermoed dat de modellen met grote motoren beter zijn behandeld of dat er daarom nog veel van over zijn.

Hoeveel type dakbedekking kon je kiezen voor de Baur? En wat zijn daar de Baur nummers voor?

De 315 is gewoon in NL hoor! Maar haar toestand is niet zo....:cry:

Uiteraard zijn daar wel foto's van:
HD41TG.jpg

HD-41-TG; het enige exemplaar van de 315 origineel verkocht in Nederland. Baur-nummer 3400-11.
HRPJ53.jpg

HR-PJ-53.

Ik denk overigens niet dat een 315 meerwaarde heeft. Daarvoor is het dingetje te simpel. Maar misschien is juist zo'n simpele uitvoering wel leuk...

Van de daken had je deze soorten:
11: PVC Schwarz
12: PVC Sand
13: Sonnenland Schwarz
14: Sonnenland Blau
15: Sonnenland Braun

Je kunt ze echter ook tegen komen zonder die 1 ervoor. En dan is er nog 1 TC1 die helemaal wit is uitgevoerd (wit dak, witte lak, wit leder) en die heeft 29.

Maar heeft die witte 315 waar je het nu over hebt ook een Nederlands kenteken? Want die staat dan niet in het register. En een foto zou natuurlijk ook niet gek zijn.

Gr Jeroen

Even afwezig geweest, druk druk druk... Heb een paar Baurs bekeken maar nog niets gekocht :-(
De 315 staat al in je register als 323i

Kwam deze nog tegen.

TC2 Baur M3

Weer een origineel NL Baur gespot! En zowaar hier in het dorp! Een grijze Baur E30, met een bejaard echtpaar erin. Kenteken: KJ57TV.
Een 316 dus, en nog van eerste eigenaar! :eek:

Datum eerste afgifte Nederland 21-03-1984
Datum eerste toelating 21-03-1984
Datum aanvang tenaamstelling 21-03-1984

Dakkleur van die 316 E30? Donker. Ik denk zwart. Kan me ook geen andere kleuren indenken. Hoe zien die verschillende dakkleuren er dan uit?

Hallo Baur liefhebbers,
Sinds kort ben ik in het bezit van een 323I Baur.
Graag zou ik willen weten met welke wielen deze auto origineel verkocht is? of alpina of BBS?

Hallo Gert,

Origineel werden alle BMW 3-series geleverd met staalvelgen. Optioneel kon je dan velgen van BBS krijgen.

Heb je ook foto's/kenteken/Baur-nummer voor mij?

Gr Jeroen

Jeroen bedankt voor je reactie, echter de sedan 323 werd standaard verkocht met alpina velgen maar de andere type's niet.
Het kenteken van mijn baur is PN-HX-36.

Terug
Bovenaan