Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

En weer een topic naar mijn smaak, heel leuk mijn complimenten(y)

De Plaatjes van Audi80Coupe zijn weer heel leuk, of komt dat door dat deze auto's nog in originele staat zijn?

Die bruine jetta is mooi, zo'n kleur heb ik in NL nog nooit gezien.
Mijn favo is die golf in nevada Beige. Die manila groene is echt zo'n type 1 kleur, mijn eerste type 1 had nml ook die kleur.[ik moet wel zeggen, het staat hem niet]

Zelf geen Golf 2 gehad, mijn vader wel, een memphis uit 1988 met van die mooie stalen velgen met een zwart hart, het was een 70pk td, wat een power voor die tijd.
Heel veel later kwam er een goudkleurige van 88 [met nog de stijltjes in de ramen],deze werd bij een handelaar aangeschaft met het volgende verhaal:
Van een huis moedertje gewees, kijk maar naar de gordels achterin[?], net een beurtje met olie en filter, ook de remmen zijn bekeken.
Enkele weken later maakte die ouwe een flinke rit.....koppakking d'r uit....
De opkoper vertelde ons later dat die olie er zeker 10 jaar in gezeten heeft.

PS de GTS had je in NL in Wit maar ook in Rood!

Het kenteken was TK-88-nog iets, waarschijnlijk een gevalletje lang in de showroom.

Gevalletje heel lang in de showroom dan ja :) Dan is het op zijn jongst een bouwjaar 87 geweest. Heb je plaatjes van jullie Golfjes?

Dan moet ik heel goed zoeken in het ouderljik fotoboek, en naar mijn idee heb ik dat ook al eens gedaan, de enige auto die daar in staat is de trouwauto [Käptein], ja joh vroeger waren mijn ouders niet zo van de foto.
Leve het huidige digitale tijdperk!!!

De Golf was idd model 87, kenteken 88.

De losse onderdelen van de GTS waren allemaal in het AutoPlus-accessoireprogramma van Pon te leveren door de dealer. Ik maak me sterk dat de GTS ook gewoon door de dealer werd opgebouwd.

Wat Golfs II uit mijn foto-archief:

dscn4533b.jpg

dscn4518b.jpg

dscn4517bm.jpg

dscn3519b.jpg

dscn4451b.jpg

dscn4240b.jpg

dscn4233b.jpg

dscn4232b.jpg

dscn4509b.jpg

Leuk topic! Ik heb zelf gelest in twee Golfs II diesel en mijn ouders hebben er drie gehad, dus hij heeft een grote rol in mijn persoonlijke autohistorie gespeeld. De kentekens van die drie: KK-18-XS (1.6 CL, donkerrood, driedeurs), KT-96-VJ (1.3 C, blauw metallic, vijfdeurs) en TK-78-RY (1.3 Tour, lichtblauw metallic, driedeurs). De laatste reed zeer onlangs nog gewoon rond. En zelf was ik eerder dit jaar serieus in de markt voor de manilagroene van Audi80coupé, ware het niet dat er een andere Duitser langskwam.

De Golfs van mijn ouders: KY-43-LJ, NV-55-PB en YJ-62-RN, geen van allen meer in leven (maar ik heb nog wel de fietsenrek-kentekenplaten uit de garage meegenomen).

imgp9746z.jpg

imgp9747.jpg

onze golf 2 diesel gehad van 91 tot december 1999. daarna ingeruild op een astra F daar heeft mijn moeder 9 jaar lang spijt van gehad.:)

Mijn ouders hebben van '88 tot '90 in een Golf 2 diesel gereden, de PP-25-DF. Die bestaat overigen al jaren niet meer. Zelf heb ik de XY-41-VP gehad van 2006 tot 2008, dit was een 1.6 automaat die veel teveel zoop :). Daarna de YT-32-JS, dat is een 1.8i die ik nog steeds rij als dagelijks auto. Daarnaast nog een 87er GTI (40-TP-HJ) die ik nu alweer 4 jaar in bezet heb en compleet heb gerestaureerd.

Mijn TF-93-GD was er ook nog een met de stijltjes in de voorportieren.

Ook een 87er met 88er kenteken.

Van die staat alleen de Millionare niet in de lijst ;). Was dat zo'n uitvoering met meegespoten grille?

In het blauw metallic (speciale kleur, alleen voor deze versie gebruikt), 'turbine'velgen met de 'inlaten' meegespoten.

g2_mill.jpg

g2_mill1.jpg

Aussenausstattung
Leichtmetallräder 6 J x 14 (PR COU), partiell in Wagenfarbe ausgelegt
Reifen 185/60 R 14 H
Blau getönte Scheiben rundum
Außenspiegelgehäuse in Wagenfarbe lackiert, Spiegelfuß schwarz
Schwarze Radhausverbreiterungen
Partiell abgedunkelte Rückleuchten
Dekorstreifen auf der oberen Zierleiste der Stoßfänger in emailleblau
Klebedekor "10 Millionen" auf Seitenteilen und Heck

Innenausstattung

Höheneinstellbarer Fahrersitz
Sportsitze vorn mit Mittelbahnen in Velours "Multi-Diagonal-Streifen" mauritiusblau,
Sitzwangen in Velours "Multi-Diagonal-Uni" mauritiusblau

Code Bezeichnung Ausführung Bild
03 Multi-Diagonal dunkelblau

Seiten, Böden und Spannteile in Kunstleder mauritiusblau
Kopfstützen vorn, höhen- und neigungseinstellbar, in Velours "Multi-Diagonal-Uni"/Kunstleder
mauritiusblau
Tür- und Seitenverkleidungen in Velours "Multi-Diagonal-Uni" mauritiusblau
Fensterbrüstung in Kunstleder schwarz
Bodenbeläge Tufting-Velours mauritiusblau
Gepäckraumabdeckung und Teppichbelag auf den seitlichen Konsolen in mauritiusblau
Geschäumte Schalttafel
Abschließbares Ablagefach mit Beleuchtung
Geschäumter Schalthebelknopf
Schalthebelstulpe in Kunstleder schwarz
Ladekantenschutz
4-Speichen-Sportlenkrad
Mittelkonsole mit Zigarettenanzünder und Ascher
Beleuchteter Make-Up-Spiegel auf der Beifahrerseite

Funktionsausstattung

Außenspiegel von innen einstellbar, auf der Beifahrerseite konvex, auf der Fahrerseite mit
asphärischem Spiegelglas
Scheibenwischer-Intervallschaltung
Quarz-Zeituhr mit Analoganzeige
Tageskilometerzähler

Lackierung

Farbe Starblue
Bemerkung metallic
Farbbeispiel
Farbcode LD5T
VW-Code 9016

De grote stickers waren niet standaard, er zaten kleinere versies op de voorschermen.

Je kunt nog de Tour en Tour L toevoegen.

Wat vinden jullie trouwens de velgen voor de Golf II? Mooie BBS'jes of gewoon simpel staal?

Ik ga trouwens maar eens langs bij de autopoetser om wat aan die doffe lak van mijn Golf te doen. Metallic vind ik toch veel beter want dat verkleurt bijna niet.:)

Ik ook! Ik ben bezig met een setje daarvan op te knappen voor onder de GTI. Dat vind ik toch wel erg gaaf staan :).

Zo'n 8 jaar terug nog eens interesse gehad in een GTI, SR-80-DT met raamstijl, deze was helemaal origineel, en had een beetje schade.
Later is ie verkocht aan een gozert die er G60 bumpers onder zette, vervolgens rukte hij er een ruitenwisser af en liet die andere naar omhoog wijzen.
Inmiddels is ie al gesloopt....

Stif zei:
Later is ie verkocht aan een gozert die er G60 bumpers onder zette, vervolgens rukte hij er een ruitenwisser af en liet die andere naar omhoog wijzen.

Jammer, jammer en nog eens jammer.

Leuk topic!
De kleur Heliosblau mist nog, dus hier komt ie!

De SP10LR, in 2006 door mij gekocht en helaas in 2009 weer verkocht.
VW Golf 1.3 Avance Comfort, een actiemodel speciaal voor de Nederlandse markt.
Vorig jaar kwam ie nog even te koop voor een paar honderd euro, maar ik viste nét achter het net.

Bij aanschaf:
06072006006.jpg

06072006005.jpg

06072006008.jpg

06072006009.jpg

En later (helaas ten tijde van de foto een deuk in de achterbumper...):
SL370228.jpg

SL370223.jpg

SL370232.jpg

SL370234.jpg

SL370220.jpg

SL370216.jpg

Sl3700281.jpg

29102007420.jpg

19062007172.jpg

19062007166.jpg

19062007168.jpg

Sorry van de grote hoeveelheid foto's, maar het was mijn eerste eigen auto en ik blijf het een geweldige auto vinden! Mijn vriendin verklaart me voor gek dat ik omkijk bij elke Golf II die voorbij rijdt. En vroeg of laat koop ik er weer eentje en het liefst weer de SP10LR!!

Het grappige van die Avance-modellen is dat ze meestal een mix zijn van het prefacelift- en faceliftmodel.

Jij had er toch eentje van na de facelift, maar dan wel weer met de schakelaar voor de gevarenlichten op het dash ipv stuurkolom?

Ach ja, de Golf II......
Mijn vaders eerste auto, hij kocht de RR-21-VX (1.3 basis, 4-bak, pre-facelift, met sticker "katalysator",3 deurs, kaler dan kaal) in '89, de Golf was toen 2 jaar jong. De standaard-velgen oogden wel wat kaal, met een paar "GT-ringen" en een middenkapje (standaard vanaf de CL) leek het al beter. Ik was 18 en had net m'n rijbewijs, dus de Golf is de auto waarin ik heb leren rijden. Fijne, ruime auto; mijn broertje en ik (beiden 1,90 m.) pasten prima op de achterbank. Om te rijden prima, zolang niet volbeladen, want dan was 55 pk. te weinig. In 2001 heeft mijn vader 'm ingeruild op een Golf IV 1.8 Highline (zoveel vermogen en zoveel luxe, hij wist niet wat 'm overkwam...). De RR-21-VX, 130.000 km. en in prima staat, verdween niet helemaal. Op allerlei plaatsen in 't land zijn we 'm in de 10 jaar daarna tegengekomen, inmiddels enkele eigenaren verder en still going strong. Een paar weken geleden op de A28: in de verte een blauwe Golf II, nieuwsgierig, een beetje gas en jawel: de RR-21-VX. Wat deukjes, wat roest aan de voorschermen, maar verder nog net als 10 jaar eerder !! Achter het stuur een vijftiger die 110 hard zat vond. De APK is nu een week verlopen, ben benieuwd of hij nog weer een jaar verder mag !

Mijn favoriete uitvoeringen:

- De ultraluxe Gof Carat (alleen in de eerste jaren geleverd, nog nooit een gezien, staat er nu een op MP !)
- De Golf 10 Millionen ('88, in hele mooie kleur blauw met mooie velgen)
- De Golf Tour
- De Golf GL (chroom lijstjes, chroom dopjes)

Mach1 zei:
Jij had er toch eentje van na de facelift, maar dan wel weer met de schakelaar voor de gevarenlichten op het dash ipv stuurkolom?
Klopt helemaal!

@244-55: leuk verhaal! Leuk dat jullie 'm nog regelmatig hebben gespot!

Nog meer Golf II-verhalen: de eerste Golf II van mijn ouders is aan zijn einde gekomen doordat een truckchauffeur achter het stuur in slaap viel en door rood reed. Daar kwam net mijn moeder aan, die werd een stuk tussen de truck en de vangrail meegesleurd. Er was geen paneel aan die auto meer recht, maar hij was maar een jaar oud. Een paar jaar later zagen we de KY-43-LJ weer, roestig en tien kleuren wit en met slecht passend plaatwerk...

De laatste Golf II van mijn ouders werd opgevolgd door een Golf IV, ingeruild bij een VW-dealer in het midden van het land. Jaren later zat ik samen met een vriend in zijn auto voor een puzzelrit van de Audiclub, ergens flink ver van huis. We hadden het over de auto's waarmee we waren opgegroeid en ik was net de kentekens van de Golfs II aan het opnoemen. De YJ-62-RN was nog niet uitgesproken of er kruiste ons een witte Golf Madison... precies, diezelfde. Die zag er gelukkig stukken beter uit, ook mijn kleine schadereparatie was nog steeds netjes.

Wat betrefd de mooiste Stalen velgen: dan vind ik de velgen ionder die beige turbo diesel het mooist, van de foto van klassiekerrijder

Mooie foto's beste Barri, ook de aangepaste versie van jou eerste auto ziet er nog te pruimen uit, allemaal originele accecoires.
Enne wat was er actie aan dat {avance} model, als ik de foto's van het interieur zie is het zo basic als een standaard golf.

Zie je eindelijk eens een Golf Miljonair, is het ding een partij afgetrapt...
De witte is weer een exponent van de styling-stroming waar ik niets van begrijp. Lijkt echt nergens op.

dscn4575br.jpg

dscn4574b.jpg

dscn4564bf.jpg

dscn4563b.jpg

Klassiekerrijder zei:
De witte is weer een exponent van de styling-stroming waar ik niets van begrijp. Lijkt echt nergens op.

dscn4575br.jpg

Ah, de retrolook. Het plaatsen van blauwe platen en whitewalls op auto's die dat van origine nooit gehad hebben, in combinatie met een verlaging. Vaak ook nog met ouderwetse houten imperiaal met koffertje erop, in dit geval echter niet. Hij ziet er dan wel weer vrij goed uit, afgezien van de deuk in de achterklep.

Best bijzonder inderdaad! Het valt op dat Golfs met kenteken < X-reeks aan het verdwijnen zijn.

Late, origineel Nederlandse exemplaren verdwijnen, geimporteerde belastingvrije diesels komen ervoor terug.

Mijn Golf 1600 Automaat die ik heb gereden van 2006-2008. Ik kwam hem laatst nog tegen op een treffen :D

Ik kocht hem met kruiskoplampen en een embleemloze grille, maar die hebben er niet lang meer in gezeten :D>

april022.jpg

april020.jpg

Andere grille:
excursie007.jpg

feb2007027.jpg

S-rohr:
feb2007034.jpg

AL met al veel plezier van gehad, maar het ding was veel te onzuinig :D.

Thanks! Toen ik hem laatst bij een treffen tegen kwam was ie aardig 'Sjonnie' :D. Zwarte ramen, hele foute velgen, toch weer een embleemloze grille en ga zo maar door. Hij is sinds dat ik hem in maart 2008 verkocht nog een keer of drie door verkocht.

Toch jammer, een auto waar je werk in stopt (en in dit geval zeker mooier maakt) later weer in mindere staat aantreffen.

Terug
Bovenaan