Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

Sja, scheelt weer grondstoffen en arbeid! Vooral die meter 1,5mm^2 koper doet het hem :LOL: geniaal!

Dan zijn PassatjesII toch werkelijke luxe-automobielen, daarin zat de analoge klok gewoon standaard :cool:

Zonder klok werd het verschil tussen de C en de CL weer zo klein he. Allemaal marketing :)

Nog even een vraagje: valt het jullie ook op dat de Golfjes mkIII zo vreselijk goedkoop worden? Soms zelfs goedkoper dan een mkII, en dan zijn het nog redelijk nette exemplaren. Ik wil altijd nog een keer een snelle auto hebben (al is het maar voor even). De snelste was een 207 110pk HDI, maar een Golf GTI of VR6 lijkt mij ook heerlijk om even te proberen.
Niet dat ik nu een extra auto ga kopen, maar een verlaagde VR6 met 17" wielen, heldere verlichting, een jaar APK, uit inruil verkregen (aangeboden door een dealer/handelaar) voor ruim €800,-. Dat is toch weinig? Stel dat het blok in de soep loopt: voor €400,- ben je het interieur, de wielen en wat plaatwerk al kwijt. In het slechtste geval: originele wielen zoeken, originele verlichting erin en voor €1000,- verkopen. Gekke gedachte, of niet?
Deze advertentie was dus de aanleiding.

Barri zei:
Zonder klok werd het verschil tussen de C en de CL weer zo klein he. Allemaal marketing :)

Nog even een vraagje: valt het jullie ook op dat de Golfjes mkIII zo vreselijk goedkoop worden? Soms zelfs goedkoper dan een mkII, en dan zijn het nog redelijk nette exemplaren. Ik wil altijd nog een keer een snelle auto hebben (al is het maar voor even). De snelste was een 207 110pk HDI, maar een Golf GTI of VR6 lijkt mij ook heerlijk om even te proberen.
Niet dat ik nu een extra auto ga kopen, maar een verlaagde VR6 met 17" wielen, heldere verlichting, een jaar APK, uit inruil verkregen (aangeboden door een dealer/handelaar) voor ruim €800,-. Dat is toch weinig? Stel dat het blok in de soep loopt: voor €400,- ben je het interieur, de wielen en wat plaatwerk al kwijt. In het slechtste geval: originele wielen zoeken, originele verlichting erin en voor €1000,- verkopen. Gekke gedachte, of niet?

Dat was mij ook al opgevallen. Je kunt er al een aantal voor €250.00 krijgen.

De GTS was gebaseerd op de C en had dus de "lade"in het midden. Er zat los een console bij waardoor je dus 2 laatjes kreeg. ( werd geleverd los in de auto te samen met de andere "Autoplus"accessoires .

Die VR 6...idee is goed alleen denk dat als een auto er zó uitziet de berijder er ook zo heeft mee gereden... Kijk dus goéd uit met de staat van de motor. Een VR 6is leuk ( heb er zelf een gehad) maar hij is wat gevoeliger in onderhoud dan de 4-cil zeker als ie wat ouder wordt en mss achterstallig onderhoud heeft genoten.

Prijsstelling zie je hetzelfde bij BMW. Een E30 in goede staat is nu duurder dan een E36, die nu écht goedkoop wordt ( ook de latere)

Barri zei:
Zonder klok werd het verschil tussen de C en de CL weer zo klein he. Allemaal marketing

Ja, dat is al een paar jaar zo. Denk dat dat komt omdat de VR6jes (en iets mindere mate de GTI's) niet erg goedkoop qua lasten/onderhoud zijn. Als er dan iets duurs aan zit te komen gaan ze in de verkoop, zeker omdat veel van deze auto's nog niet bij liefhebbers zijn beland.

Ben niet erg gecharmeerd van het exemplaar uit je link, maar snel is het natuurlijk wel (en het rijmt ook nog:p) Kijken kan geen kwaad, maar je zult er ernstig rekening mee moeten houden dat de vorige eigenaar een stereotype scheefzitter-met-petje-op is geweest.

Haha, je reactie was er net iets eerder;)

Persoonlijk vind ik de Golf VR6 een interessante auto, waarvan de waarde de komende jaren zal stijgen. Wel zou mijn voorkeur beslist uitgaan naar een exemplaar dat niet of nauwelijks gemodificeerd is. Deze lijkt me vrij aardig. En deze ook, heeft bovendien een lekker kleurtje.

Edit, er was nog een afzonderlijk VR6-topic trouwens, hier.

Een originele VR6 is helemaal top. Dan zou ik nog wel een mkIII willen rijden. Het schijnt trouwens wel dat de vroege exemplaren nogal wat motorproblemen hadden. Maarja, voor een paar honderd euro is een afgeragd exemplaar ook leuk. Het gaat mij vooral om het gevoel: is een VR6 echt zo leuk als dat het lijkt? Bevalt het dan, dan kan ik altijd gaan sparen voor een mooie (voordat er een Porsche komt bij mij uiteraard :D).
En er staan nu al 3 auto's voor de deur van een eigen huis wat ook betaald moet worden, dus een extra auto komt er voorlopig nog niet. Maarja, dat hoor ik bijna elke forummer bij 'Autoliefde roest niet' zeggen en die ontkrachten dat ook voortdurend :)

Barri zei:
Nog even een vraagje: valt het jullie ook op dat de Golfjes mkIII zo vreselijk goedkoop worden? Soms zelfs goedkoper dan een mkII, en dan zijn het nog redelijk nette exemplaren.

Zal vermoedelijk komen omdat de kwaliteit van de meeste Golf III-tjes niet al te best is. De meeste roesten flink (heb zelf een Golf III uit 1995 gehad, en deze begon aardig krokant te worden)

Leuk ding! Wat me opviel: het is een 'nieuw type', maar toch zit de schakelaar voor de alarmlichten op het dashboard i.p.v. op de stuurkolom. Is dit iets Amerikaans?

Nee, modeljaar 88 en 89 en hebben de alarmlichtschakelaar op het dash.
MFA/richtingaanwijzer hendel is ook anders!

Ik heb toen ik voor mijn vakantie onderdelen voor mijn Syncro bestelde, abusievelijk het verkeerde lucht- en brandstoffilter besteld. Nu is mijn bedoeling niet om hier een soort alternatief voor marktplaats.nl te beginnen, maar kan ik iemand nog blij maken met een luchtfilter (Mann C31 152/1) en een brandstoffilter (groot ding: Mann WK830/7)?

Passen in ieder geval niet op de carburateur modellen maar volgens mij wel op de injectiemodellen (met zo'n groot luchtfilterhuis).

Barri zei:
Dat wist je toch wel Ivo? Ik weet dat we het er eerder eens over gehad hebben ;)

Ok :). Ik word oud haha dan vergeet je weleens wat!

Ik was in de veronderstelling dat de andere naaf, plaats van schakelaar voor alarmlichten en richtingaanwijzerhendel / ruitenwisserbediening met de facelift meteen veranderd waren!

Nope! :)

Ook de zekeringkast niet, mijn GTI heeft een ertzulassung bij de Oosterburen van mei 1989 en heeft ook nog een oud type zekeringskast!

Bedankt voor de schema's overigens!!! (y)

Barri zei:

Hmm, ik vind dat exemplaar uit de link helemaal niet zo lelijk. Grille met logo, originele koplampen en achterlichten vind je voor weinig op de sloop. En dan maar hopen dat 'ie een tijdje heel blijft!:)

Onze Golf is zonder problemen door de keuring gekomen :) Het enige dat ze konden vinden was dat het profiel van de linker voorband richting het minimum ging. Dus binnen kort de wielen die nu voor zitten maar wisselen met die nu achter zitten, dan kunnen we er weer een tijdje mee door.

Pasadena_91 zei:
Onze Golf is zonder problemen door de keuring gekomen :) Het enige dat ze konden vinden was dat het profiel van de linker voorband richting het minimum ging. Dus binnen kort de wielen die nu voor zitten maar wisselen met die nu achter zitten, dan kunnen we er weer een tijdje mee door.
Daar zou ik voorzichtig mee zijn. Je kunt beter de slechtste banden voor monteren, hoe onlogisch dat ook klinkt. De reden: een achterwielslip is veel moeilijker te corrigeren dan een voorwielslip. Heb ik geleerd (zowel theorie als praktijk) bij een grip- en sliptraining bij de ANWB.

Ik zou gelijk twee nieuwe bandjes kopen. 185/60-14 kost bijna niks toch?
Ook tweedehands ook prima aan te komen.

Audi80Coupé zei:
Om het logo te vervangen in de grille kun je het beste de grille zelf er even uit pakken. Aan de bovenkant van de grille zitten plugjes die door het voorfront heen gaan, deze voorzichtig naar je toe trekken en vervolgens kun je de grille er uit pakken. Het logo zit met drie haakjes vast aan de grille, deze kun je heel simpel terugdrukken.

Zo vandaag voor 5 euro een zo goed als nieuwe Logo gescoord op de sloop voor in de grille, kwam uit een grille van een VW Golf GT uit 1995 past ook in het 'nieuwe model' golf type II van na 1988. Ik zag op de achterkant dat die gemaakt was in 2002. Ik vind 26,50 euro voor een stuk plastic bij de VW Dealer net iets te veel geld.

Het inzetten was na het losmaken van de gehele grille eenvoudig binnen een minuut te doen, @Audi80Coupé bedankt voor de tip.

Gevonden in een kast:

Een bouwpakket dat ik een jaar of 15 geleden als verjaardagscadeautje heb gekregen, en toen in elkaar heb gezet. Nu kan ik er twee dingen mee doen, a: zo laten of b: restaureren, dwz voorzien van een laklaag die wel netjes is en de afgevallen onderdelen (spiegels, antenne) er weer opplakkken. Wat zal ik doen?

Revell zo te zien. Hij is nog wel te krijgen, dus ik zal hem zo laten. en evt. een nieuwe kopen.
Het is plastic, dus die laklaag kun je er erg moeilijk vanaf halen. (Dan kun je helemaal gaan schuren) en dan nog is het de vraag of je het netjes krijgt.

Grappig modelletje! En die kentekenplaat ook! :)

Gisteren ben ik even met de Golf bezig geweest. Ik heb de onderkant in de tectyl gezet (aan de zijkanten onderaan was het er allemaal afgesleten, dus het werd wel tijd) en ik heb de mistlampen aangesloten. Was nog een heel gedoe.
En bij het monteren brak een stukje van de bumper (daar waar de bumper vastschuift aan het zijscherm). Dat heb ik dus moeten oplossen met een tie-wrap...
IMG_20120826_130130.jpg

Dat ziet er keurig uit zo!

Die Revell-Golf heb ik ook nog staan, als ongebouwde kit. Is inderdaad nog wel te vinden voor een paar euro. Leuk model, ik zal de mijne ook eens gaan opbouwen.

Audi80Coupé zei:
Pasadena_91 zei:
Is het moeilijk om een trekhaak onder een Golf 2 te monteren (zit er aan te denken om er een onder te zetten, zodat we een fietsendrager kunnen gebruiken).

Nee, een trekhaak is vrij makkelijk te monteren, moeilijkste van het geheel is het aansluiten van de benodigde kabeltjes.
De trekhaak bestaat uit een één deel samen met de bumperbalk, dus het beste kun je een complete bumper+trekhaak kopen, vervolgens is het een kwestie van vier bouten om het spul los (en vast) te draaien.

Moeten de bouten van de trekhaak nog met een bepaald aantal Nm worden vastgezet? De kabel van de stekker kan gewoon door het rubber dopje dat midden achterin het scherm zit?

Idd, een GT4 was niet te verkrijgen met airco. Dit was een actiemodel van Pon. Uitgevoerd met het GT interieur van vóór de facelift ( waarschijnlijk hadden ze er nog heel veel van liggen. Ook kon je er een los pakket bij bestellen met o.a grille met dubbele koplampen, zwart rode achterlichten 16 V spoiler vóór en achterspoiler. Stuur zoals op de afbeelding hoorde ook bij het GT4 extra pakket net als het zachte dashboard. Deze wielen waren niet origineel. Er zaten 14 inch Ronal velgen bij met een gepolijste rand en antraciet hart. Ik heb en GT4 nieuw gehad, de SB-13-BD.

Verdere fabrieksopties kon je er niet bijbestellen.

@JC: SB kenteken, dan was ie van vóór de facelift denk ik? De eersten van na de facelift waren ongeveer met SH kenteken volgens mij.

@Pasadena: ach, ik heb de trekhaak gewoon op gevoel vastgezet, net zoals de bumpers.

Barri zei:
@JC: SB kenteken, dan was ie van vóór de facelift denk ik? De eersten van na de facelift waren ongeveer met SH kenteken volgens mij.

@Pasadena: ach, ik heb de trekhaak gewoon op gevoel vastgezet, net zoals de bumpers.

Ik bedoelde SN-13-BD ( BB knopjes zijn ook zo klein...)

Jerome Caine zei:
Idd, een GT4 was niet te verkrijgen met airco. Dit was een actiemodel van Pon. Uitgevoerd met het GT interieur van vóór de facelift ( waarschijnlijk hadden ze er nog heel veel van liggen. Ook kon je er een los pakket bij bestellen met o.a grille met dubbele koplampen, zwart rode achterlichten 16 V spoiler vóór en achterspoiler. Stuur zoals op de afbeelding hoorde ook bij het GT4 extra pakket net als het zachte dashboard. Deze wielen waren niet origineel. Er zaten 14 inch Ronal velgen bij met een gepolijste rand en antraciet hart. Ik heb en GT4 nieuw gehad, de SB-13-BD.

Verdere fabrieksopties kon je er niet bijbestellen.

In aanvulling op de toelichting van Jerome, hierbij de brochure:

GT4a.jpg

GT4b.jpg

GT4c.jpg

GT4d.jpg

!!!

https://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/volkswagen/jetta-16-cl-33dkm-nap-1ste-eigenaar-unieke-auto/2595039

image.php

Als ie er nog is misschien van het weekend even een kijkje nemen.

rzasa zei:
!!!

https://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/volkswagen/jetta-16-cl-33dkm-nap-1ste-eigenaar-unieke-auto/2595039
Als ie er nog is misschien van het weekend even een kijkje nemen.
Ziet er op de foto's heel netjes uit! Als hij in het echt net zo goed blijkt, is het een koopje!

hallo mensen
gaaf dat er een speciaal topic is voor de golf II
ik ben eigenaar van 2 golfjes 2 .
mijn ouders rijden erin
ik werk op een autosloperij waar regelmatig golf 2 binnen komt , zoekt u iets vraag het dan ,
er staat nu een GT4 en een madison
groeten jacco

trotse golf eigenaar

Wow die folder! Die kan me nog goed herinneren! In die kleur heb ik hem dus gehad, precies hetzelfde. De betreffende SN-13-BD dus die nu "kwijt"is.....

@ marathonmetallic: Mooie folder van die GT4!! Heb je meer folders van Pon actiemodellen? Ik zoek naar opsommingslijstjes van de uitrusting, opties e.d. (y)

En weet iemand hoe dit in de praktijk heeft gewerkt? Bouwde Pon die modellen zelf om vanuit bestaande basisuitvoering (CL/GL/GT), of werden ze in Nederland compleet afgewerkt? Alvast bedankt (y)

Terug
Bovenaan