Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
En die Clinton, dat was toch eigenlijk ook niks?

Ik ben benieuwd hoe de Amerikaans-Russische relatie er in de komende jaren uit gaat zien. Deze is nu ernstig bekoeld en deze tactiek heeft de afgelopen jaren bijzonder weinig opgeleverd.

Op dat vlak heb ik het idee dat Putin gewoon zijn eigen agenda volgt en maling heeft aan de wereld om hem heen.

Clinton was ook niks, misschien had Bernie Sanders meer klaargespeeld achteraf.

Carfanatic zei:

Ik ben benieuwd hoe de Amerikaans-Russische relatie er in de komende jaren uit gaat zien. Deze is nu ernstig bekoeld en deze tactiek heeft de afgelopen jaren bijzonder weinig opgeleverd.

Clinton is ook niet echt voor het aanhalen van de banden met Rusland. Misschien dat daarom een EU legermacht bij de Poolse grens staat en dat Oekraïne bij de EU MOET!!

Carfanatic zei:

ED: www.ed.nl/algemeen/buitenland/dit-zijn-de-belangrijkste-doelen-van-donald-trump-1.6625798 zei:
Republikein Donald Trump is de nieuwe president van de Verenigde Staten. Maar wat wil hij in zijn vierjarige termijn gaan doen? Dit zijn de belangrijkste doelen van Trump.
Handel
Donald Trump zei tijdens zijn campagne al dat de internationale handelsverklaringen de werknemers in de Verenigde Staten en het concurrentievermogen van het land hadden geschaad. Hij beloofde hard op te treden tegen China en zich terug te trekken uit het handelsverdrag TPP, dat nog niet af is. Een deel hiervan kan hij ook waarmaken, bijvoorbeeld door de tarieven voor landen als China te verhogen. TPP kan hij vertragen, ook als het Congres wel akkoord gaat met het verdrag.

Immigratie
Op het gebied van immigratie deed Trump wat opvallende uitspraken tijdens zijn campagne. Zo beloofde hij een muur te bouwen bij de Mexicaanse grens, miljoenen illegale immigranten te deporteren en immigratie uit landen die ,,aangetast zijn door terrorisme'' te verbieden. Dit gaat echter wel een flinke duit kosten: alleen de muur zou al tussen de acht en twaalf miljard dollar kosten. Eerder zei Trump dat hij Mexico zou dwingen om te betalen voor de muur, maar hier heeft hij geen macht over.

Gezondheidszorg
Als het aan Trump ligt, is de Affordable Care Act, of Obamacare, snel verleden tijd. Hij wil deze wet namelijk intrekken en hem vervangen door een plan dat staten meer controle geeft over de gezondheidszorg voor arme mensen. Daarnaast mogen verzekeraars hun polissen nationaal verkopen.

Lees verder onder de foto.

Belastingen
Trump wil de belastingen flink verlagen, maar wil de gezondheids- en pensioensprogramma's, die meer dan een derde van de uitgaven van de overheid innemen, beschermen. De combinatie van die twee doelen heeft een gigantische impact op de nationale schuld. Volgens het Center for a Reponsible Budget gaat de schuld dan flink omhoog.

Daarnaast wil Trump meer geld uitgeven aan het leger en aan de infrastructuur. De uitgaven voor alle andere categorieën - op de gezondheidszorg en pensioenen na - wil hij jaarlijks met een procent verlagen.

IS
Hoewel Trump meermaals heeft gezegd dat hij de terreurgroep IS ,,neer wil slaan'', heeft hij weinig details gegeven over hoe hij dat gaat aanpakken. De details over zijn strategie zou hij bewust geheim houden, zodat de vijand ze niet krijgt. Daarnaast krijgen generaals dertig dagen na Trump's benoeming tot president om zelf met ideeën te komen.

Rusland
Trump wil een ,,erg goede relatie'' met Rusland opbouwen als president. Samen met het land wil hij strijden tegen IS. Ook wil hij kijken naar het erkennen van de Krim als Russisch gebied en het opheffen van de sancties tegen Rusland door het Westen. Rusland nam de Krim in 2014 over van Oekraïne.

Lees verder onder de foto.

Hooggerechtshof
Op dit moment is er een plaats vrij in het hooggerechtshof en de komende jaren komen er waarschijnlijk alleen maar meer bij. Trump heeft al een aantal kandidaten waarmee hij een conservatieve stempel op de rechtszalen van de Verenigde Staten kan drukken.

Ben ook benieuwd of die vreemde verliefdheid van de EU jegens Turkije overgaat.

herman m zei:
Reagan = het steunen van islamitisch terrorisme wereldwijd (CIA in Afghanistan enz.).
Massamoord in Latijns-Amerika, enz.
Iran-Contra-schandaal.
...

Veel te kort door de bocht, het voert te ver er in dit forum hier tegenin te gaan.

R-W zei:
... Vwb Trump, hij heeft het toch maar gedaan, daar kan ik wel respect voor hebben. Hoe het verder gaat moet nog blijken, zonder de scherpe randen valt het misschien allemaal best mee.

Ik hoop dat je gelijk hebt, dat de checks and balances van de Amerikaanse democratie zaken in evenwicht weten te houden. Ik ben er echter niet gerust op. Zijn uitspraken over de NAVO, het geflirt met Vladimir Putin. Putin die bewezen heeft niet vies te zijn van het rommelen aan de grenzen van Rusland, denk aan Tsjetsenië in de jaren '90 waar met excessief geweld Grozny ongeveer met de grond gelijk is gemaakt (net als Aleppo nu), en nu een crimineel als stroman de gewelddadige scepter zwaait. Dan Georgië in 2008, Oekraïne en de annexatie van de Krim met de "beleefde groene mannetjes". De man twijfelt aan artikel 5 van de NAVO, de grondvesten van het bondgenootschap, de situatie in Syrië zal niet veranderen de komende jaren. (Hoewel Obama het daar ook absoluut heeft laten afweten)

Qua handel zullen we er niet op vooruitgaan door hernieuwd Amerikaans protectionisme, hij geeft geld uit dat er niet is. Meer geld naar infrastructuur, belastingen omlaag en een voorschot nemen op economisch herstel. Daarnaast begint meer en meer horkerigheid de maatschappelijke norm te worden.

Aan de andere kant heeft het establishment het wel over zichzelf afgeroepen, net zoals de opkomst van het populisme in Europa. Europa, dat steeds meer op zichzelf aangewezen raakt en uit elkaar dreigt te vallen waar samenwerking de enige optie is niet obsolete te worden.

Maar misschien zie ik het te somber en valt het - zoals je al aangeeft - in de praktijk mee.

Laten we hem maar beoordelen op zijn daden.

R-W zei:
herman m zei:
P. Klieder zei:
duh, over elke president is wat te mekkeren.

(y)
Ik zal doorgeven dat er wat P. Klieder betreft niet over genocide, oorlog, marteling en verkrachting mag worden gemekkerd.

Wat een onzin, daar is Trump verantwoordelijk voor? Klieder heeft wat dat betreft gewoon gelijk, als het Clinton was geworden had je het zelfde gezanik gehad. Misschien nog niet zo'n gekke ontwikkeling dat er een zakenman aan het roer staat, economisch gezien.

Lezen is ook een vak, het ging over Reagan.

@Idefiqs
Waarom lees je dan die linkjes niet die in dezelfde post staan?

herman m zei:
@Idefiqs

Ik heb ze gezien en (deels) gescand/gelezen, maar omdat iets op internet staat wil niet zeggen dat deze de volledige historische context weergeven.

Of anders gezegd; Het zijn ook veelal "maar" meningen.

P. Klieder zei:
Carfanatic zei:

Clinton is ook niet echt voor het aanhalen van de banden met Rusland. Misschien dat daarom een EU legermacht bij de Poolse grens staat en dat Oekraïne bij de EU MOET!!

Mwah...zeker Polen zijn we historisch gezien wel het een en ander verschuldigd. Die zitten nu knijp nu Putin in Oekraine zijn staart roert. Overigens gaan die troepen onder NAVO vlag daar naar toe.

In het ergste geval kan er over 4 jaar weer een nieuwe POTUS gekozen worden. Tuurlijk wordt Trump voor pussy grabber uitgemaakt. Maar de rol van Clinton bij Benghazi was dubieus. Wat weegt zwaarder?

Idefiqs zei:
P. Klieder zei:
Maar de rol van Clinton bij Benghazi was dubieus.

Of was het een Republican frame?

Tja who knows. Zijn de Clintons mails ook geframed qua rol FBI? Het is maar net wat men wil geloven.

Ik vind het wel "verfrissend". Hij moet het nu laten zien. Het is een onbeschofte boer. Maar ook een slimme business man. Of het gaat werken moet blijken uiteraard.

herman m zei:
R-W zei:
herman m zei:
P. Klieder zei:
duh, over elke president is wat te mekkeren.

(y)
Ik zal doorgeven dat er wat P. Klieder betreft niet over genocide, oorlog, marteling en verkrachting mag worden gemekkerd.

Wat een onzin, daar is Trump verantwoordelijk voor? Klieder heeft wat dat betreft gewoon gelijk, als het Clinton was geworden had je het zelfde gezanik gehad. Misschien nog niet zo'n gekke ontwikkeling dat er een zakenman aan het roer staat, economisch gezien.

Lezen is ook een vak, het ging over Reagan.

@Idefiqs

Nee, daar heb jij het steeds over, het ging over Trump. Wie wat wanneer ooit allemaal wel/niet gedaan heeft is nu niet echt interessant. Trump&co moet het nu gaan doen en hoe dat gaat gebeuren, moet nog gaan blijken. Dat het anders gaat worden dan men gewend is, is duidelijk maar of dat nou zo slecht is?

P. Klieder zei:
Ik vind het wel "verfrissend". Hij moet het nu laten zien. Het is een onbeschofte boer. Maar ook een slimme business man. Of het gaat werken moet blijken uiteraard.

't Is maar wat je onder "slim" wilt verstaan. Leesvoer: https://gawker.com/a-complete-list-of-donald-trump-s-business-disasters-1764151188

Vandaag ben ik vooral bezig geweest met het lezen van commentaren van Jan en Alleman en, recent op het RTL4-journaal, van de NL-politici.

Voor mij was het winnen door Trump eigenlijk een schrikbeeld. Los van een voorkeur voor links of rechts. Maar Clinton vind ik ook een vreselijk wijf. Ingestudeerde ergerlijke gebaartjes en teksten en een inhoud van 0,0. En net zo corrupt als het establishment in de VS en andere landen.

Maar nu ik de reacties van de NL-politici verneem, o.a. Rutte, Samsom en Pechtold, denk ik dat het eigenlijk wel goed is dat Trump gewonnen heeft. De arrogantie van de Nederlandse politici is misselijkmakend. Die lui begrijpen nog steeds niet dat het volk (in welk land dan ook) gewoon wil dat hun belastinggeld wordt besteed aan hun eigen land. Dus niet aan Marokko of Timboektoe. En daardoor heeft Trump gewonnen, hoewel de schuld ook wel bij de afro-Amerikanen ligt. Die waren te beroerd om te gaan stemmen (slechts 12% van de geregistreerden).

Maar goed, zo ligt het nu. Hopelijk hebben de politici in NL nu eindelijk eens begrepen wat het volk wil. Waarom hebben figuren als Wilders en Le Pen zo veel succes? Zijn de genoemde Nederlandse politici nog steeds te dom om dat te begrijpen? Ga zo lekker door, dan wordt Wilders mp in Nederland. Willen wij dat? Ik niet, maar gezien de mentaliteit van 'onze' normale politici misschien wel eens nodig.

Ik zie het wel gebeuren....hoewel ik Obama een sympathieke, welbespraakte man vond heeft hij, mede door tegenwerking in het Huis en de Senaat, maar beperkte resultaten kunnen boeken....Dus of iemand die het (zegt) heel anders aanpakt (aan te pakken) het ook gelijk per definitie slechter gaat doen, moeten we afwachten.
In de tussentijd vind ik permanente buikkramp die politiek correct Nederland op dit moment heeft, na het maandenlang kritiekloos achter Clinton aanlopen, om vooral maar tegen Trump te zijn, "priceless". En dat zeg ik ondanks het feit dat ik zelf misschien ook wel eerder voor Clinton had gekozen. Maar de "hertje in de koplampen- blik" van Pechtold zojuist op TV met bijbehorend commentaar was echt onbetaalbaar.
En die glibber wil wel premier worden en dan volgend jaar, de hypocrisie ten top, natuurlijk wel de POTUS de hand schudden....Ik heb andere politici, die er ook niet blij mee waren, zich vandaag een stuk professioneler zien gedragen....

Ik vond de opmerking van een Amerikaanse commentator veelzeggend; hij dacht dat hij in een 2016 Versie van de Wizard of Oz terechtgekomen was....de keuze was "between an empty headed Tin Man and the Wicked Witch of the West" .....
Ik denk dat dit de juiste opmerking was; ik denk dat veel Amerikanen vooral tegen de andere kandidaat gestemd hebben en dat was mede het gevolg van de wijze waarop door beide partijen campagne is gevoerd. Er werd vooral verteld waarom de ander geen goed idee zou zijn....
Laten we hopen dat we het volgend jaar in Nederland anders doeno_O

@Meeuw, helemaal mee eens.
@jazzik, te makkelijk weer. Een tegenovergesteld lijstje is net zo makkelijk op te stellen.

Denk dat er weinig actieve/geslaagde ondernemers zijn waar ook niet het een en ander mislukt is. De kunst is om met je geslaagde projecten meer te verdienen dan je mislukte projecten kosten. Om dan alleen op de mislukte te wijzen getuigt van een beperkt inzicht.

Natuurlijk, projecten slagen en projecten mislukken. Het 2e is voor tegenstanders natuurlijk heel leuk maar maar een beperkt deel van het totaalplaatje. Slechte verliezers komen helaas niet verder.

Jaszak, grote mensen maken grote fouten.

Meeuw, goed verwoordt. Met de kanttekening dat ik steun aan andere landen prima vind, maar niet als er hier vol gas bezuinigd wordt op bijvoorbeeld politie en defensie.

Helemaal meet meeuw eens. Heb met kromme tenen naar Pechtold zitten kijken. De meest typerende opmerking van deze dedaine politicus was de volgende. Het ging over defensie. Als deze laagopgeleiden niet bij defensie hadden gezeten zaten ze nu in de gevangenis. En niemand die er over viel. Het was er 1 in de Clinton categorie dat Trump stemmers deplorable waren. Ik kon het niet verder aanzien en heb gezapt alleen dat werd niet veel beter toen ik die Heleen mees en die DENK trol sylvana Simons moest aanhoren. Toen ben ik uit ellende maar grand designs gaan kijken.

Gisteren bij Humberto werd de vinger wel even op de zere plek gelegd. Veel stemmen op Trump komen voort uit ontevredenheid over het huidige beleid, er is acht jaar lang een democraat aan de macht geweest. Niet gek dat er dan een republikein voor in de plaats komt. Maar wat je in de VS ziet, speelt overal ter wereld. In veel landen lijkt de politiek zich drukker te maken over het wel en wee elders ter wereld, terwijl er binnen de landsgrenzen ook genoeg ellende is om op te lossen. Dat speelt al een aantal jaren, maar zo langzaam aan bereiken we het punt dat de bevolking het niet meer pikt. Mensen stemmen tegen het huidige regime, welke naam er bij de zogenaamde vernieuwer hoort is dan minder relevant. Er komen meer verkiezingen aan. Duitsland, Frankrijk, Nederland... Verwachting is dat er in meer landen flinke politieke verschuivingen plaats gaan vinden. De burger voelt zich niet gehoord/vertegenwoordigd, op een gegeven moment barst de bom. Wat dat betreft kon het ook wel eens een voorbode zijn voor de promotie van Wilders tot minister-president. Trump heeft wat dat betreft toch een beetje het ijs gebroken zeg maar.

Volgens bepaalde groepen:

Referendum: boehoe
Brexit: boehoe
Trump president: boehoe

Voor diegene kan de democratie beter afgeschaft worden blijkbaar o_O

Majortom zei:
Ik denk dat dit de juiste opmerking was; ik denk dat veel Amerikanen vooral tegen de andere kandidaat gestemd hebben en dat was mede het gevolg van de wijze waarop door beide partijen campagne is gevoerd. Er werd vooral verteld waarom de ander geen goed idee zou zijn....
Laten we hopen dat we het volgend jaar in Nederland anders doeno_O

Waarbij veel mensen gemakshalve even vergeten dat Amerika gewoon een meerpartijenstelsel heeft, die door het verdelen van de zendtijd tussen democraten en republikeinen zijn terug gevallen tot een tweepartijensysteem. De keuze is er wel, maar het propagandasysteem werkt niet zo mee. Het scheelt maar één partij met Noord Korea, zeg maar. En dat voor de zelfuitgeroepen democratie der democratieën. Waar je met een minderheid aan stemmen president kunt worden. Wat een bizar land. Een land wat nog steeds drijft op een grondwet uit 1787(!), alleen met wat toegevoegde amandementen. Failliet tot op het bot, maar ze blijven maar blazen. Ik heb Trump gisteren fictief al weer biljoenen horen uitgeven, terwijl ze al zwaar in het rood staan. Nou mag hij het waar gaan maken. Ik vermoed dat het einde van het van het verhaal zal zijn dat rijk nog rijker is, arm nog armer en de kloof nog dieper. Het zou me niet eens verbazen als het stemmen op Trump het laatste 'vreedzame' signaal is geweest wat de straatarme bevolking heeft willen afgeven. De hang naar het verleden zal ze niet gaan helpen, vrees ik.

@s velthuis
Ik vind het allemaal een beetje dubbel. Trump is in de basis wel anti-oorlog, maar dan voornamelijk omdat het te duur is. Is iets voor te zeggen. Vervolgens wil hij wel IS platbombarderen. Tja... Ook merkwaardig: we zien Trump allemaal als de succesvolle zakenman en miljonair (miljardair?) maar zijn manier van zakendoen is ook niet altijd heel prettig. Er zijn genoeg verhalen bekend van mensen die wereldwijd (ook in NL) duur hem gedupeerd zijn. Daarnaast schijnt het zo te zijn dat veel bezittingen van The Don gewoon eigendom zijn van banken. En dat diezelfde banken hem in het verleden van een faillissement hebben gered, simpelweg omdat de merknaam 'Trump' zo sterk is. Het is een bijzonder man, dat is een ding dat zeker is. Aan het eind van de rit is het echter denk ik heel simpel: Trump heeft een zware stem in alles, maar is geen alleenheerser. Hij zal toch ook mensen om zich heen hebben die zo nu en dan zeggen 'laten we dat maar eens NIET gaan doen'. Daarbij: elk land krijgt de leider die het verdient, en Trump is eerlijk gekozen (neem ik aan). Geef die man een kans.

s velthuis zei:
Failliet tot op het bot, maar ze blijven maar blazen. Ik heb Trump gisteren fictief al weer biljoenen horen uitgeven, terwijl ze al zwaar in het rood staan.

Dat is een misverstand, er is geen goudstandaard dus dat gaat niet op voor een soeverein land.
De VS heeft geen financieringsprobleem.
Hij kan met geld smijten wat hij wil, alleen moet het Congres het wel goedkeuren.
Een rechts Congres klaagt alleen over geld uitgeven als het om "linkse" plannen gaat.

Ik vermoed dat het einde van het van het verhaal zal zijn dat rijk nog rijker is, arm nog armer en de kloof nog dieper.

Dat ben ik met je eens.

Dezelfde mensen die 8 en 4 jaar geleden Obama kozen, hebben nu Trump gekozen. Dus de kandidaat kan wel aangevallen worden maar de "fout" (als je daar al van kunt spreken) ligt toch echt bij de kiezer. En dus het democratische proces. Als ik sommige commentaren hoor/lees schijnt een dictatuur beter te zijn o_Oo_O

De meerderheid van de kiezers die kwamen opdagen heeft trouwens op Hillary C. gestemd, maar in Amerika heb je nou eenmaal geen "one man, one vote".

herman m zei:
s velthuis zei:
Failliet tot op het bot, maar ze blijven maar blazen. Ik heb Trump gisteren fictief al weer biljoenen horen uitgeven, terwijl ze al zwaar in het rood staan.

Dat is een misverstand, er is geen goudstandaard dus dat gaat niet op voor een soeverein land.
Hij kan met geld smijten wat hij wil, alleen moet het Congres het wel goedkeuren.
Een rechts Congres klaagt alleen over geld uitgeven als het om "linkse" plannen gaat.

Ik vermoed dat het einde van het van het verhaal zal zijn dat rijk nog rijker is, arm nog armer en de kloof nog dieper.

Dat ben ik met je eens.
Joh.
Laat dat nu net de plannen zijn die het meeste kosten. Maar we gaan weer oeverloos verzanden in links en rechts begrijp ik?

herman m zei:
De meerderheid van de kiezers die kwamen opdagen heeft trouwens op Hillary C. gestemd, maar in Amerika heb je nou eenmaal geen "one man, one vote".
Of ons systeem zo zaligmakend is? Zo versplinterd dat ieder regeerakkoord een compromis is. wat vlees noch vis is.

Amerika heeft gekozen en daar hebben wij het maar mee te doen. Waar ik me voornamelijk aan irriteer is dat de politici, wereldwijd, want het is geen Nederlands probleem de signalen niet oppakken maar hun hielen steeds verder in et zand zetten waardoor het hele politieke bestel steeds verder uit elkaar gaat liggen. Rechts wordt rechtser en links steeds linkser.

Wat mij voornamelijk tegen de borst stuit is het gebrek aan kennis van de heersende politici. Zij maken beslissingen op basis van hun gebrek aan kennis en door uitgebreide lobby. Mooiste voorbeeld voor mijn vakgebied is Jeroen Dijsselbloem. De regelgeving die uitgestort wordt over de financiële dienstverlening onder het mom dat het beter voor de klant is heeft er voor gezorgd dat advies voor de middengroep, mkb en de onderkant van de samenleving onbereikbaar gaat worden of reeds is. Iedere 4 jaar is er weer iemand die zijn stempel wil drukken en rucksichtlos te werk gaat.

Een cordon sanitaire om Wilders heen. Prima dat partijen dat op voorhand roepen. Dan weet je waar je aan toe bent. Maar bijna ieder voorstel van de PVV wordt afgewezen omdat het van de PVV komt en niet op inhoud. Als ik dan toch wat mag zeggen. Ik vind DENK veel enger dan Wilders.

We hebben destijds voor een democratie gekozen. Leef daar dan ook naar en luister naar het volk. Maar de hedendaagse politiek draait alsof het een lieve lust is. Links en rechts. Het referendum is hiervan een goed voorbeeld. Nee is nee. Hoe vervelend ook. De stemmers hebben gesproken. De thuisblijvers hebben geen recht van stem. Dan hadden ze gebruik moeten maken van hun stemrecht. Met name de rol van D'66/Pechtold hierin is discutabel. Zij steken nog de grootste middelvinger naar de kiezer op. Dat zag je gisteren ook weer met Pechtold. De PVV het verwijt maken dat ze groepen uitsluiten maar zelf even een hele groep, in dit geval Amerikaanse defensiemedewerkers, wegzetten als laagopgeleid tuig dat zonder defensie eigenlijk in de bak had gezeten.

Ik zou oprecht niet weten waar ik in maart op moet gaan stemmen. Een echte rechts liberale partij is er niet meer.

P. Klieder zei:
Wow wat oneerlijk. Het systeem is de boosdoener.

Het systeem is bewust zo ingewikkeld om teveel invloed van het volk te voorkomen.
Bijv. in de senaat waar de kleinere conservatieve staten grotere invloed hebben.
Toen de grondwet werd opgesteld waren ze niet zo heel enthousiast over de democratie.

herman m zei:
P. Klieder zei:

Het systeem is bewust zo ingewikkeld om teveel invloed van het volk te voorkomen.
Bijv. in de senaat waar de kleinere conservatieve staten grotere invloed hebben.
Toen de grondwet werd opgesteld waren ze niet zo heel enthousiast over de democratie.
Dus wat is je punt?

michel1975 zei:
herman m zei:
s velthuis zei:

Dat ben ik met je eens.
Joh.
Laat dat nu net de plannen zijn die het meeste kosten. Maar we gaan weer oeverloos verzanden in links en rechts begrijp ik?

Nee hoor, dat is gewoon aantoonbaar een feit in de VS. Als er voor 1 miljard sociale uitgaven moeten worden gedaan, schreeuwen de Republikeinen moord en brand. Als er voor 10 miljard defensieuitgaven worden gedaan, hoor je ze niet.
Dat is niet mijn "mening".
Mijn enige punt was: Amerika kan het zich makkelijk veroorloven om heel veel geld uit te geven, ongeacht waaraan. Er zijn heel veel werklozen, er is veel achterstallig onderhoud, dus dan kun je met geld smijten zonder gevaar voor inflatie.

michel1975 zei:
herman m zei:
P. Klieder zei:

Dus wat is je punt?

Meer een toelichting n.a.v. het sarcasme van P. Klieder.

herman m zei:
michel1975 zei:
herman m zei:
P. Klieder zei:

Dus wat is je punt?

Meer een toelichting n.a.v. het sarcasme van P. Klieder.
Duidelijk.

P. Klieder zei:
Dezelfde mensen die 8 en 4 jaar geleden Obama kozen, hebben nu Trump gekozen. Dus de kandidaat kan wel aangevallen worden maar de "fout" (als je daar al van kunt spreken) ligt toch echt bij de kiezer. En dus het democratische proces. Als ik sommige commentaren hoor/lees schijnt een dictatuur beter te zijn o_Oo_O

Eerlijk gezegd...

Even terug naar de oudheid...
Griekenland, Egypte & Roma waren hoogstaande maatschappijen waarin de meeste burgers het niet slecht hadden.
Waren zij democratisch?

Waar ligt de basis van de moslimterreur en IS?
Moest men de dictators Khadaffi, Sadam Hoessein en Assad ten allen prijze laten vallen?
Waren de doorsnee burgers in die landen niet beter af onder hun bewind?
Waren wij niet veiliger tegen moslimterreur onder hun bewind?

Erdogan is democratisch verkozen.
Staat het Turkse regime nu boven elke verdenking?

Je mag me hautain vinden,
maar als ik aanschuif aan het stembureau en eens rond mij kijk,
en dan bedenk dat die mensen mee beslissen wie de komende 4 jaar over mij gaat regeren,
dan twijfel ik echt of "one man, one vote" het ideale systeem is...

British Racing Green zei:
P. Klieder zei:

Eerlijk gezegd...

Even terug naar de oudheid...
Griekenland, Egypte & Roma waren hoogstaande maatschappijen waarin de meeste burgers het niet slecht hadden.
Waren zij democratisch?

Waar ligt de basis van de moslimterreur en IS?
Moest men de dictators Khadaffi, Sadam Hoessein en Assad ten allen prijze laten vallen?
Waren de doorsnee burgers in die landen niet beter af onder hun bewind?
Waren wij niet veiliger tegen moslimterreur onder hun bewind?

Erdogan is democratisch verkozen.
Staat het Turkse regime nu boven elke verdenking?

Je mag me hautain vinden,
maar als ik aanschuif aan het stembureau en eens rond mij kijk,
en dan bedenk dat die mensen mee beslissen wie de komende 4 jaar over mij gaat regeren,
dan twijfel ik echt of "one man, one vote" het ideale systeem is...
Met dat laatste ben ik het ten dele eens maar het zijn nogal boute uitspraken die je doet.

Beschaving/democratie is een proces van jaren zo niet eeuwen. In het Midden Oosten zijn ze nog lang niet zo ver en waren wij in ieder geval beter af met de toen heersende dictatoren. Dus de vergelijking met het Westen gaat maar ten dele op.

Erdogan is in beginsel democratisch gekozen maar heeft na zijn verkiezing er ook voor gezorgd dat hem steeds meer macht ten dele viel. Met dictatoriale trekjes door al je tegenstanders buitenspel te zetten door ze vast te zetten en uit hun ambt te zetten. Dus ook hier gaat de vergelijking mank.

Dan nog even je laatste opmerking. Ook ik heb mijn twijfels bij sommige mensen. Maar dat zijn niet alleen de lager opgeleiden alsook de heersende elite en de mensen rondom de media. Maar wie ben ik (meer dan een ander) om te bepalen dat de 1 wel mag stemmen en de ander niet. Het recht van de meerderheid dus.

Hitler kwam ook geheel democratisch aan de macht... ;)
Natuurlijk,
geef zo iemand 51% in steun en de andere 49% worden monddood gemaakt...

British Racing Green zei:
Hitler kwam ook geheel democratisch aan de macht... ;)
Natuurlijk,
geef zo iemand 51% in steun en de andere 49% worden monddood gemaakt...
Ja op deze Godwin hadden we kunnen wachten. Mag hopen dat het sarcastisch bedoeld is anders heeft hierover discussieren uberhaupt geen zin en sla je iedere discussie dood.

Terug
Bovenaan