der Magistrat zei:
Joachim Stiller (V.u.H.D.a) zei:
(2) en (3) Hersenspoelen is, wat ik aangaf, zo oud als de weg naar Rome en heeft niets met de intelligentie of denkvermogen van de gehersenspoelde te maken. Wél met kwetsbare en ontvankelijke geesten (brein) die om wat voor reden dan ook gevoelig zijn voor beïnvloeding. Veel jonge mensen zonder (ogenschijnlijk) perspectief zijn - voor een geoefende agitator - een vrij makkelijke prooi. Geef ze een vijandbeeld, status en een cause en ze zijn tot veel in staat, zeker in een groep. Hersenspoelen heeft een negatieve connotatie in ons spraakgebruik, we gebruiken het immers altijd voor onze tegenstanders, zíj zijn immers gehersenspoeld. Vergeet alleen niet dat onze cultuur geworteld is in óns brein, ook wij zijn daardoor gehersenspoeld. Ons brein is onze ergste vijand, het is immers niet eenvoudig ons perspectief te veranderen laat staan er naar te handelen. De pot verwijt de ketel dus. Daesh is wreed omdat zij - zichtbaar - bloed aan hun handen hebben. Wij moorden institutioneel, via proxy oorlogen en 'schone' bommen.
Hoe ik het plaatje interpreteer is zoals de Amerikanen zeggen; Shit for brains. Dat zoveel betekent dat je "shit" plaatst op de plek waar je redelijkheid/medemenselijkheid verwacht. (zoals wij dat zien) Shit is dan de metafoor voor het "slechte", "wrede". En niet over domheid of feces.
Wat is dat voor miraculeuze gedachte dat hersenspoelen, wat het ook exact moge zijn,
enkel bij 'kwetsbare en ontvankelijke geesten' zou plaatsvinden? Des te curieuzer daar je dat later in je stukje ook zelf beschrijft.
Ik heb die uitspraak eens opgezocht en ik kom nagenoeg enkel equivalenten van stupiditeit tegen. Kortom, ik vind, zoals ik het al min of meer verwoordde, de tekening superioriteitsgevoelens jegens IS/Daehs uitdragen.
Enkel? Waar zeg ik dat??
Je verwart superioriteitsgevoel met gevoelens van afwijzing en minachting. Ik minacht en wijs mensen af die met een AK47 een feest bezoeken en willekeurig onschuldige mensen afslachten. Ik minacht en wijs mensen af die anderen hun - in mijn ogen - perfide interpretatie van een geloof met geweld door de strot willen duwen, dat heeft niets met superioriteitsgevoelens mijnerzijds of van mijn (westerse) cultuur te maken. Sterker, ik vind onze westerse cultuur verre van superieur. Laat me niet lachen, kijk naar onze angst voor de vreemdeling, de pure onwil om een stukje van onze overdaad te delen met vluchtelingen die huis en haard verlaten omdat hun levens bedreigd worden. Een cultuur van de individuele
homo economicus waar de mens geen rol speelt en het naakte eigenbelang tot hoogste norm is verheven. Hoe zou ik dat superieur kunnen noemen?
Ik zie het plaatje als een karikatuur, creatief en geweldloos(!) verzet tegen recente barbaarsheden.
Curieus vind ik wel de wijze waarop je mijn woorden verdraait en in een daglicht plaatst die in mijn tekst niet terug te vinden is. Ga gerust je gang hoor, ik hoop alleen niet dat ik je ontrief als ik daar niet in mee ga.