Joachim Stiller (V.u.H.D.a) zei:
Het leven van - ik citeer je even Rob - een witneus telt ook niet. Die paar verkeersdoden extra compenseren we wel. Ik hoor het Schulz nog zeggen bij de verhoging van de Vmax naar 130km/h. Veel cynischer wordt het niet. Denk ook aan de tabaksindustrie, farmacie e.d.
Het kwam niet zo lekker haar strot uit, zullen we maar zeggen..
ja, in theorie zal de snelheidsverhoging meer slachtoffers kunnen opleveren.. al denk ik dat het gevaarlijker is om 80 km/h per uur (aanname) over het fietspad te knallen, zoals vanochtend in Rotterdam..
Toch denk ik niet dat die 10 km/h per uur hogere maximumsnelheid nu zo schadelijk is voor de verkeersveiligheid.. Het is een keuze, net als roken..
Joachim Stiller (V.u.H.D.a) zei:
(..)
Ook de wereldpolitiek draait om macht, invloed. Ik maak mij geen enkele illusie over de waarde van welk mensenleven dan ook.
Toch zijn er kleine lichtpuntjes zoals het Internationaal Strafhof, de diverse tribunalen. Kleine stapjes weliswaar.
Eerder werd gestel dat ieder mens behoefte heeft (intrinsiek) aan o.a. een vreedzaam leven. Ik denk dat je daar macht ook onder kan schuiven. Als je denkt aan het dierenrijk.. dan is territorium bewaking veelal een must. In het menselijk leven is dat ook noodzakelijk.. voor de één alleen meer dan voor de ander.. het begint dat de mens macht (controle) over zijn eigen leven wenst, in zijn eigen gebiedje.. Het begint al bij kinderen die je moet leren om samen te spelen.. Van nature willen ze meestal alles zelf houden
Het delen moet aangeleerd worden.
========
@Rob.. ik lees je bijdrage niet als zuur.. de woede lees ik er echter ook niet direct in.. Ik lees het als een opsomming waar ik mij wel in kan vinden en denk dat die grotendeels een waarheid kan zijn..
Het vergt moed om tegen de algemene opvattingen in te gaan..
Als voorbeeld.. op het werk maandag werd ook 1 minuut stilte gevraagd.. Eén medewerker hield zich daar niet aan, wat goed te horen was op de werkvloer.. (dat hij het niet wist is moeilijk voor te stellen daar het door teamleiders is medegedeeld en vooraf nog centraal omgeroepen..
Ik dacht bij mijzelf.. misschien is die beste man wel teleurgesteld dat voor Parijs wel aandacht is maar de week ervoor niet voor Beiroet.. Edoch, hij werd na de minuut door een leidinggevende wel met 'wat ben jij een klootzak' toegesnauwd.. van bovenaf een verdieping..
Tja, waar is de respect en waarvoor hebben wij net een minuut halt gehouden?
Dat respect werkt dus 2 kanten op.. want collega's die wel gehoor geven aan de oproep kunnen het doorwerken door één collega als niet respectvol beschouwen..