Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
R-W zei:
Rob0032 zei:
Ik neem aan dat je nu doelt op de pro-Zwarte Pieten groep, die met veel agressie, geroeptoeter en weinig inhoud een kinderfeestje omzet naar middel om racistische politiek te bedrijven?

beide zijden zijn te sneu voor woorden eigenlijk, laat een kinderfeest gewoon een kinderfeest zijn, zoals het dat al jaren is/was.

Ben ik helemaal met je eens. Daarom mis ik ook vaak het debat. Geldt ook voor de vluchtelingendiscussie. Prima als je niet wilt dat 'ze' hierheen komen, maar dan vind ik het wat vreemd om (non-)verbaal geweld en agressie te gebruiken omdat je bang bent voor.... geweld en agressie.

Het is een beetje mens eigen denk ik. Kijk maar naar een verjaardag. Genoeg mensen die nog net niet schreeuwen als de politiek op tafel komt. Men gaat steeds harder praten omdat die ander niet overstag gaat. Maar dat is mijn bescheiden visie.

Rob0032 zei:
Ben ik helemaal met je eens. Daarom mis ik ook vaak het debat. Geldt ook voor de vluchtelingendiscussie. Prima als je niet wilt dat 'ze' hierheen komen, maar dan vind ik het wat vreemd om (non-)verbaal geweld en agressie te gebruiken omdat je bang bent voor.... geweld en agressie.

Het debat is helaas vaak ver te zoeken, veelal blijft het beperkt tot een herhaling van (de eigen) standpunten. Beter zou het zijn de eigen standpunten te wegen naar feitelijke relevantie en te bezien hoe deze overkomen op de ander.

Dit geldt voor beide partijen in de genoemde onderwerpen.

Joachim Stiller (V.u.H.D.a) zei:
Beter zou het zijn de eigen standpunten te wegen naar feitelijke relevantie en te bezien hoe deze overkomen op de ander.

In het Midden-Oosten en in andere conflictgebieden volgt er de ene bomaanslag na de andere. Dat nu het Westen in shock is, als we zelf eens worden getroffen, zal daarom als huichelachtig overkomen op hen die dit al regelmatig moeten meemaken. Want daarover hoor je het Westen niet of nauwelijks. Te meer daar al die bomaanslagen in het Midden-Oosten en in andere conflictgebieden vaak een Westers tintje hebben. Linksom of rechtsom zijn er verbanden met daders die door de VS en de Westerse wereld worden gesteund.
Ik ken niet alle ins en outs maar dat beeld heerst er wel. De in mijn ogen onbeschofte landjespolitiek van Israël bijvoorbeeld zet veel kwaad bloed. En Israël wordt als pion van het Westen gezien.

Het Westen wijst, in de ogen van het niet Westen, te veel met de vinger naar de ander. De ander heeft het gedaan. Wat meer zelfreflectie zal op meer begrip van de niet Westerse wereld kunnen rekenen. Daar begint de vreedzame coëxistentie.

En het Westen moet zich niet overal mee bemoeien. De VS wil graag de politie van de wereld spelen. Daar is de VN voor.

Zemelaar zei:
Beter zou het zijn de eigen standpunten te wegen naar feitelijke relevantie en te bezien hoe deze overkomen op de ander.

In het Midden-Oosten en in andere conflictgebieden volgt er de ene bomaanslag na de andere. Dat nu het Westen in shock is, als we zelf eens worden getroffen, zal daarom als huichelachtig overkomen op hen die dit al regelmatig moeten meemaken. Want daarover hoor je het Westen niet of nauwelijks. Te meer daar al die bomaanslagen in het Midden-Oosten en in andere conflictgebieden vaak een Westers tintje hebben. Linksom of rechtsom zijn er verbanden met daders die door de VS en de Westerse wereld worden gesteund.
Ik ken niet alle ins en outs maar dat beeld heerst er wel. De in mijn ogen onbeschofte landjespolitiek van Israël bijvoorbeeld zet veel kwaad bloed. En Israël wordt als pion van het Westen gezien.

Het Westen wijst, in de ogen van het niet Westen, te veel met de vinger naar de ander. De ander heeft het gedaan. Wat meer zelfreflectie zal op meer begrip van de niet Westerse wereld kunnen rekenen. Daar begint de vreedzame coëxistentie.

En het Westen moet zich niet overal mee bemoeien. De VS wil graag de politie van de wereld spelen. Daar is de VN voor.

Iedere dag zijn er ook moordpartijen, ligt toch wat gevoeliger als een familielid ineens het slachtoffer blijkt te zijn. En vingerwijzen gebeurt nogal 2 kanten op maar is toch iets anders dan gericht in een concertzaal te gaan executeren of 2 kantoortorens tegen de vlakte te vliegen om je standpunt wat kracht bij te zetten.

@R-W
Dat laatste, daar geloof ik nog altijd niks van.
Is dat al eens goed uitgezocht?
Ik heb het niet zo bijgehouden de laatste tijd.

Maar waar was iedereen dan toen er in Kenia 147 studenten werden geëxecuteerd? En dan heb ik het niet over een minuut stilte in Nederland en dat soort onzin, maar ik heb toen nergens gezien dat Google, YouTube en Facebook steun betuigde... Laat staan een Nederlander.

Zemelaar zei:

Je hebt hier zelf ervaring mee?

Rob0032 zei:
Maar waar was iedereen dan toen er in Kenia 147 studenten werden geëxecuteerd? En dan heb ik het niet over een minuut stilte in Nederland en dat soort onzin, maar ik heb toen nergens gezien dat Google, YouTube en Facebook steun betuigde... Laat staan een Nederlander.

Zemelaar zei:

Op dezelfde plaats als waar men was toen er een hele groep studenten verdween in Mexico. Je moet het niet mooier maken dan het is, als het dichtbij komt, ligt het nou eenmaal gevoeliger. Daar is niets vreemds aan toch?

Rob0032 zei:

Dat is, voor 'ons in het Westen' een ver van ons bed show.. (tenzij het wellicht christelijke slachtoffers waren?)..

Ergo, vorige week was er een flinke aanslag in Beiroet.. en toen hield het Westen geen minuut stilte.. Hoorde ik gisteren anderen ook benoemen, o.a. middelbare school leerlingen in een Eén vandaag radio reportage.

Zemelaar zei:

Precies. Bij zo'n beetje elk conflict heb je partijen tegenover elkaar staan die het beter denken te weten (voor een ander). Vreedzame coëxistentie begint met acceptatie van de situatie zoals die is.

Zemelaar zei:
Daar is de VN voor.

Daar ben ik zeer voor, ware het niet dat de belangen, tegenstellingen en economische motieven over het algemeen zwaarder wegen dan medemenselijkheid.

Zelfs genocide is kennelijk onvoldoende om preventief onder VN verband op te treden, mijn initiële enthousiasme over bijvoorbeeld Obama blijkt dan ook misplaatst. Alleen als er niet op al te veel tenen wordt getrapt klinken er ferme woorden en ratelen de machinegeweren.

Dat bloedbaden elders geen emotie opwekken ben ik het overigens niet mee eens, de ogenschijnlijke apathie is inflatoir. Er zijn er zo veel, je bent machteloos en we zijn niet eensgezind. Kijk naar de bezetting van Israël.

Rob0032 zei:

Het debat is helaas vaak ver te zoeken, veelal blijft het beperkt tot een herhaling van (de eigen) standpunten. Beter zou het zijn de eigen standpunten te wegen naar feitelijke relevantie en te bezien hoe deze overkomen op de ander.

Dit geldt voor beide partijen in de genoemde onderwerpen.

Deze opmerking ging trouwens over onze binnenlandse (in mijn ogen ietwat benepen) animositeit over ZP, grenzen dicht en angst voor globalisering en vreemde culturen.

R-W zei:
Rob0032 zei:

Zemelaar zei:

Op dezelfde plaats als waar men was toen er een hele groep studenten verdween in Mexico. Je moet het niet mooier maken dan het is, als het dichtbij komt, ligt het nou eenmaal gevoeliger. Daar is niets vreemds aan toch?

Daarom benoemde ik specifiek grote media die nagenoeg wereldwijd actief zijn. Zij hechten kennelijk meer waarde aan een stelletje Westerlingen dan aan mensen met een ander kleurtje die op een minstens zo gruwelijke wijze het leven laten door terrorisme.

Durashift zei:
Rob0032 zei:

Dat is, voor 'ons in het Westen' een ver van ons bed show.. (tenzij het wellicht christelijke slachtoffers waren?)..

Ergo, vorige week was er een flinke aanslag in Beiroet.. en toen hield het Westen geen minuut stilte.. Hoorde ik gisteren anderen ook benoemen, o.a. middelbare school leerlingen in een Eén vandaag radio reportage.

Keniaanse studenten werden gescheiden van elkaar op basis van religie. Islamitische studenten mochten vertrekken, ogenschijnlijk christelijke studenten werden geëxecuteerd. Maar ja, dat waren geen witneuzen. Dat interesseert ons niet, liggen we geen seconde van wakker. Pas als de slachtoffers op ons gaan lijken, dan gaan we veinzen alsof het ons boeit. Gaan we onszelf profileren als maatschappelijk betrokken door een Frans vlaggetje op Facebook te posten of eindelijk eens een minuut te zwijgen op een willekeurige maandag. Pure ijdelheid en hypocrisie.

@Joachim,
Ik begreep je punt. Een goed punt denk ik ook, waarbij ik direct de kanttekening maak dat het verschrikkelijk moeilijk is om voor elkaar te gaan denken. Tot de tijd dat er een fatsoenlijk debat mogelijk is, geniet ik van de fantastische wijze van beargumenteren. De meningen van mensen tegen vluchtelingen zijn overal te vinden op het wereldwijde web en een aantal beeldfragmenten zijn meermaals uitgezonden op diverse media. Ergens triest dat dit soort mensen stemrecht hebben, maar het is uitermate plezierig vermaak! (y)

herman m zei:
R-W zei:
Wat geloof je niet?
Dat je met een paar verkeersvliegtuigen twee mega gebouwen over de weg van de meeste weerstand in elkaar kan laten ploffen.

Ah, een complotdenker, interessant. Daar loopt op Fok! een zeer interessant topic over als je geinteresseerd bent.

De Schaduw zei:
herman m zei:
R-W zei:
Wat geloof je niet?
Dat je met een paar verkeersvliegtuigen twee mega gebouwen over de weg van de meeste weerstand in elkaar kan laten ploffen.

Ah, een complotdenker, interessant.

Dat is maar een label. Ik vind het gewoon totaal ongeloofwaardig.
Een beetje flat op Manhattan weegt al gauw tegen de kwart miljoen ton.
Een volgeladen Boeinkje 767 nog geen 0,1% daarvan.
Laat verder maar zitten hoor, dit is een gebed zonder eind. Ooit tien jaar terug al eens in een discussie verzand, ik dacht misschien is er al enige consensus ontstaan. :)

herman m zei:
De Schaduw zei:
herman m zei:
R-W zei:
Wat geloof je niet?

Ah, een complotdenker, interessant.

Laat verder maar zitten hoor, dit is een gebed zonder eind. Ooit tien jaar terug al eens in een discussie verzand, ik dacht misschien is er al enige consensus ontstaan. :)

Lijkt me een goed plan.

Zij hechten kennelijk meer waarde aan een stelletje Westerlingen dan aan mensen met een ander kleurtje die op een minstens zo gruwelijke wijze het leven laten door terrorisme

Dat maak jij er van, ik denk dat er meer mensen feeling hebben met een aanslag zoals deze in Frankrijk was, laat staan 9/11, dan met deze groep in Kenia. Maakt het niet minder erg, komt wel minder in het nieuws. De meesten zullen Kenia niet eens weten te liggen, Frankrijk lukt de meeste NLers nog wel.

herman m zei:

Het gaat niet om het gewicht van het vliegtuig, maar om het vrijkomen van de energie van de impact, dan geldt de massa voor het vliegtuig maar voor eeg gering deel mee. (E=1/2MV2) En dat is heel veel, nog los van de kettingreacties die in het flatgebouw worden opgeroepen als gevolg van de botsing.

Rob0032 zei:
@Joachim,
Ik begreep je punt. Een goed punt denk ik ook, waarbij ik direct de kanttekening maak dat het verschrikkelijk moeilijk is om voor elkaar te gaan denken.

Ik bedoel meer te zoeken naar standpunten bij jezelf die gevoelig liggen bij de ander. Waarom is een bepaald standpunt voor de één vanzelfsprekend en voor de ander kwetsend? Van je opponent mag dan uiteraard hetzelfde worden verwacht.

Er wordt m.i. te weinig geluisterd, ik denk door angst. Er is niets mis met het bijstellen van een mening.

Hij die zijn mening nooit verandert heeft zelden iets geleerd. (volgens mij) :)

herman m zei:

Het gaat niet om het gewicht van het vliegtuig, maar om het vrijkomen van de energie van de impact, dan geldt de massa voor het vliegtuig maar voor eeg gering deel mee. (E=1/2MV2) En dat is heel veel, nog los van de kettingreacties die in het flatgebouw worden opgeroepen als gevolg van de botsing.

De Twin Towers zijn niet ingestort door de impact, maar door de vuurzee die daarna ontstond.
Door de ontstane hitte werd de inwendige staalconstructie van de toren verzwakt en uiteindelijk begaf deze het, waarna de torens instortten:Collapse: how the twin towers fell

R-W zei:
Zij hechten kennelijk meer waarde aan een stelletje Westerlingen dan aan mensen met een ander kleurtje die op een minstens zo gruwelijke wijze het leven laten door terrorisme

Dat maak jij er van, ik denk dat er meer mensen feeling hebben met een aanslag zoals deze in Frankrijk was, laat staan 9/11, dan met deze groep in Kenia. Maakt het niet minder erg, komt wel minder in het nieuws. De meesten zullen Kenia niet eens weten te liggen, Frankrijk lukt de meeste NLers nog wel.

Maar je zegt toch precies hetzelfde als wat ik zeg? Alleen noem ik het beestje bij de naam. En het is niet eens zozeer de geografische afstand, hetgeen ik al eerder aangaf met de genoemde media. Maar ook Obama was er als de kippen bij om er iets van te vinden, terwijl de helft van de Amerikanen Frankrijk waarschijnlijk niet eens kunnen aanwijzen op de kaart.
Zolang het geen mensen zijn die een beetje op ons lijken, boeit het ons niet. En als het zogenaamd dichtbij zou komen, dan zien 'we' kans om persoonlijke ijdelheid te voeden met, in mijn ogen grotendeels, geveinsde betrokkenheid. Een minuutje stilte, een symbolische voetbalwedstrijd, een vlaggetje op Facebook, een filmpje op de voorpagina van YouTube... Waar was iedereen toen een Russisch vliegtuig uit de lucht viel? Toen bijna 150 christelijke studenten werden geëxecuteerd? Toen 43 mensen door bomaanslagen in Beiroet om het leven kwamen? Toen er bijna iedere nacht meer mensen - dan vrijdag in Parijs - verdronken in de Middellandse Zee? Wist je dat er meer vluchtelingen zijn verdronken dit jaar dan op heel 9/11?
Maar nee, die zijn wij niet als een van ons. Zij vormen vooral een gevaar, want straks komen die enge, vreemde mensen met hun gekke, vreemde cultuur hierheen! En, ondanks dat de meesten Parijzenaars ook niet verstaan, dan lijken Fransozen veel meer op ons. Doen we even als braaf kuddedier een Frans vlaggetje op Facebook posten. Voelen we ons ook weer goed over onszelf...

Dat mag je natuurlijk vinden. Begrijpelijk ook. Ik stel me erg kritisch op ten opzichte van de ongelijke waarde van mensenlevens. Het frustreert me gigantisch en ik merk dat de pathetische houding van het Westen me woedend maakt. Die woede zul je ongetwijfeld kunnen proeven in m'n betoog.

Ik kan het mij ook goed voorstellen. Ik kan het niet goed verwoorden, maar begrijp het denk ik. Waar je wel voor moet waken is dat je niet te zuur wordt. Prik door het lawaai heen, genoeg mensen die er hetzelfde over denken maar dit niet sterk uiten. Ik ben van mening dat Europa meer kan en moet doen voor bijvoorbeeld de bootvluchtelingen. Of meer hulp aan moet bieden in Afrika. Helpen bij het bestrijden van Boko Haram en Al Shabaab.

En over het eng en anders......vooral Wilders kan er lekker hard over schreeuwen en zijn uitlatingen over het sluiten van de grenzen zijn totaal zinloos. Het bekt goed nu. Maar ik kan mij ook voorstellen dat een chauffeur die veel via Calais naar Engeland moet een totaal ander beeld heeft over vluchtelingen.

Het leven van - ik citeer je even Rob - een witneus telt ook niet. Die paar verkeersdoden extra compenseren we wel. Ik hoor het Schulz nog zeggen bij de verhoging van de Vmax naar 130km/h. Veel cynischer wordt het niet. Denk ook aan de tabaksindustrie, farmacie e.d.

De slachtoffers in Parijs wekken terecht beroering bij de bevolking, voor de politici geldt dat belangrijk is wat men van ze verwacht, beslist niet meer.

Ook de wereldpolitiek draait om macht, invloed. Ik maak mij geen enkele illusie over de waarde van welk mensenleven dan ook.

Toch zijn er kleine lichtpuntjes zoals het Internationaal Strafhof, de diverse tribunalen. Kleine stapjes weliswaar.

Het leven van - ik citeer je even Rob - een witneus telt ook niet. Die paar verkeersdoden extra compenseren we wel. Ik hoor het Schulz nog zeggen bij de verhoging van de Vmax naar 130km/h. Veel cynischer wordt het niet. Denk ook aan de tabaksindustrie, farmacie e.d.

Het kwam niet zo lekker haar strot uit, zullen we maar zeggen..
ja, in theorie zal de snelheidsverhoging meer slachtoffers kunnen opleveren.. al denk ik dat het gevaarlijker is om 80 km/h per uur (aanname) over het fietspad te knallen, zoals vanochtend in Rotterdam..

Toch denk ik niet dat die 10 km/h per uur hogere maximumsnelheid nu zo schadelijk is voor de verkeersveiligheid.. Het is een keuze, net als roken..

(..)

Ook de wereldpolitiek draait om macht, invloed. Ik maak mij geen enkele illusie over de waarde van welk mensenleven dan ook.

Toch zijn er kleine lichtpuntjes zoals het Internationaal Strafhof, de diverse tribunalen. Kleine stapjes weliswaar.

Eerder werd gestel dat ieder mens behoefte heeft (intrinsiek) aan o.a. een vreedzaam leven. Ik denk dat je daar macht ook onder kan schuiven. Als je denkt aan het dierenrijk.. dan is territorium bewaking veelal een must. In het menselijk leven is dat ook noodzakelijk.. voor de één alleen meer dan voor de ander.. het begint dat de mens macht (controle) over zijn eigen leven wenst, in zijn eigen gebiedje.. Het begint al bij kinderen die je moet leren om samen te spelen.. Van nature willen ze meestal alles zelf houden ;)

Het delen moet aangeleerd worden.

========
@Rob.. ik lees je bijdrage niet als zuur.. de woede lees ik er echter ook niet direct in.. Ik lees het als een opsomming waar ik mij wel in kan vinden en denk dat die grotendeels een waarheid kan zijn..

Het vergt moed om tegen de algemene opvattingen in te gaan..
Als voorbeeld.. op het werk maandag werd ook 1 minuut stilte gevraagd.. Eén medewerker hield zich daar niet aan, wat goed te horen was op de werkvloer.. (dat hij het niet wist is moeilijk voor te stellen daar het door teamleiders is medegedeeld en vooraf nog centraal omgeroepen..
Ik dacht bij mijzelf.. misschien is die beste man wel teleurgesteld dat voor Parijs wel aandacht is maar de week ervoor niet voor Beiroet.. Edoch, hij werd na de minuut door een leidinggevende wel met 'wat ben jij een klootzak' toegesnauwd.. van bovenaf een verdieping..

Tja, waar is de respect en waarvoor hebben wij net een minuut halt gehouden?
Dat respect werkt dus 2 kanten op.. want collega's die wel gehoor geven aan de oproep kunnen het doorwerken door één collega als niet respectvol beschouwen..

Heel goed punt, Durashift. En dat is ook een beetje het probleem met onze 'vrijheid' van meningsuiting: je mag alles vinden, als je maar de grote massa volgt. Denk aan de Charlie Hebdo-marsen kort na die verschrikkelijke gebeurtenissen. Je had daar eens tussen moeten gaan staan met een bord "ik ben tegen Hebdo" of iets dergelijks... Ik denk dat je blij mag zijn als je die dag dan had overleefd. Die provocatie zou echt niet gewaardeerd worden.
Mijn universiteit heeft haar foto op Facebook ook aangepast naar een Franse vlag. Ik heb me daar, geheel en al in beschaafde bewoording, kritisch over uit gelaten en gevraagd of ze ook hun foto gaan aanpassen voor de ruim 3.000 verdronken vluchtelingen. Vluchtelingen die vluchtten voor dezelfde mensen. Diezelfde middag had ik al 80 'likes' op dat bericht, hetgeen echt heel veel is. Maar ik had ook een stel bedreigingen in m'n mailbox zitten. Of ik misschien voor de terroristen was en of ik soms in elkaar gebeukt wou worden... Dat krijg je dus, als je niet als mak schaap achter de kudde aan hobbelt. Vrijheid of niet.

@Joachim,
Ik ben het volledig met je eens, hoewel je eerste (niet onterechte) punt appels en peren vergelijken is. Zolang het ons niet raakt incasseren we ongeluk bij anderen als 'part of life', waar we dat bij terrorisme (man made disasters) niet of minder gauw doen. En als je dan ook nog eens een ander kleurtje hebt.

Overigens steek ik ook hand in eigen boezem. Zondag reisde ik van NL naar BE met de trein en ik betrapte mezelf erop iets te lang stil te staan bij een islamitisch uitziend iemand die wat zat te klooien met z'n bagage. Dat was direct een verdachte handeling, waarbij ik een klungelige blanke eerder lachwekkend zou vinden. Racisme is ook onderdeel geworden van mijn cultuur.

Elkaar in de waarde laten en niet je eigen gedachtegoed bij iemand door de strot duwen. Begrijp dat iemand anders heel anders over bepaalde zaken kan denken. Mag ik het zo samenvatten?

Het lijkt zo simpel, maar het is zeer lastig toe te passen.

@Rob,
Dat is ook appels en peren, dat realiseer ik mij. Het ging even voor de beeldvorming hoe er überhaupt (:rolleyes:) over menslevens wordt gedacht bij het vormen van beleid. Ik denk niet dat in de gedachte van de Westerse mens racisme de oorzaak is van vermeende apathie bij terreur elders in de wereld. Ik denk dat onmacht en gewenning (het komt immers zo veel voor) en niet onbelangrijk zelfbescherming een belangrijke oorzaak is.

Voor mij geldt dat zelfbescherming een belangrijke reden is. Ik zie de ellende op televisie, lees er over in de media, laat mijn stemgedrag erdoor beïnvloed worden en informeer mijzelf. De Palestijnse kwestie grijpt mij zeer aan, men leeft in een openluchtgevangenis en wordt stelselmatig gediscrimineerd en vernederd, en dan heb ik het nog niet eens over de kolonisten. En dat door een volk dat zo goed weet wat lijden is. Ook de door jou eerder genoemde moordpartijen gaan beslist niet ongemerkt voorbij. Veel invloed om dit veranderen heb ik niet, continu hiermee bezig zijn lost de problemen daar niet op. Cynisch en apatisch? Wellicht, onmacht lijkt mij eerder. Ik denk dat dit voor de meeste mensen zo in elkaar zit. Tolerant zijn voor mensen die hier naar toe komen is het enige wat in onze individuele macht ligt.

Dat je een islamitisch iemand in deze tijd extra in de gaten houdt is geen racisme in mijn opinie. Je herkent je initiële reactie en stelt deze ter discussie. Dat laatste is het huiswerk voor ons denk ik, waarom doe ik wat ik doe en denk ik wat ik denk? Ons brein is gevormd door onze culturele achtergrond, deze zien wij als de waarheid. Je kunt het ook indoctrinatie noemen. Altijd goed daar kritisch en alert op te zijn leert de geschiedenis.

Durashift zei:
Eerder werd gestel dat ieder mens behoefte heeft (intrinsiek) aan o.a. een vreedzaam leven. Ik denk dat je daar macht ook onder kan schuiven. Als je denkt aan het dierenrijk.. dan is territorium bewaking veelal een must. In het menselijk leven is dat ook noodzakelijk.. voor de één alleen meer dan voor de ander.. het begint dat de mens macht (controle) over zijn eigen leven wenst, in zijn eigen gebiedje.. Het begint al bij kinderen die je moet leren om samen te spelen.. Van nature willen ze meestal alles zelf houden ;)

Klopt, daar hebben we wetten voor, om een gelijk speelveld te creëren. Alleen is dit speelveld voor de één helaas wat gelijker dan voor de andere...;)

Rob0032 zei:
Mijn universiteit heeft haar foto op Facebook ook aangepast naar een Franse vlag. Ik heb me daar, geheel en al in beschaafde bewoording, kritisch over uit gelaten en gevraagd of ze ook hun foto gaan aanpassen voor de ruim 3.000 verdronken vluchtelingen. Vluchtelingen die vluchtten voor dezelfde mensen. Diezelfde middag had ik al 80 'likes' op dat bericht, hetgeen echt heel veel is. Maar ik had ook een stel bedreigingen in m'n mailbox zitten. Of ik misschien voor de terroristen was en of ik soms in elkaar gebeukt wou worden... Dat krijg je dus, als je niet als mak schaap achter de kudde aan hobbelt. Vrijheid of niet.

Lees eens terug hoe ik me begin dit jaar kritisch uitliet over Charlie Hebdo en over de vrijheid van meningsuiting. Dezelfde teneur. Ook ik zou voor de terroristen zijn. Veel mensen zijn als een kip zonder kop. Ook hier op dit forum. Nadenken schijnt moeilijk te zijn. Achter de kudde aanlopen niet.

Durashift zei:

Klopt, daar hebben we wetten voor, om een gelijk speelveld te creëren. Alleen is dit speelveld voor de één helaas wat gelijker dan voor de andere...;)

Dierenrijk doet niet aan fatsoen en democratie, ze kunnen hooguit samenwerken als het voor hen voordelig is, belangrijk verschil met de mens. Om het voorbeeld van die doorwerkende arbeider maar te gebruiken, zou in het dierenrijk prima zijn (of hij zou verjaagd of om zeep geholpen worden) maar als soort mens is het ronduit asociaal. Ja, het mag idd maar met een beetje fatsoen in je donder, hou je even een minuutje je gemak. Als het goed is, moeten wij dat kunnen begrijpen. Overal een excuus of een zgn kritische noot voor gebruiken 'omdat het mag/ook zou moeten', is belachelijk, zo ook het commentaar op het plaatsen van een vlag op de site van die universiteit. 80 likes, jeuj, maar het zegt helemaal niets. En om het kleurtje even uit de de discussie te halen, hoe stond men er in toen Breivik destijds zijn rondje deed of de Unabomber nogal een explosief de aandacht vroeg?

Zemelaar zei:
Rob0032 zei:

Lees eens terug hoe ik me begin dit jaar kritisch uitliet over Charlie Hebdo en over de vrijheid van meningsuiting. Dezelfde teneur. Ook ik zou voor de terroristen zijn. Veel mensen zijn als een kip zonder kop. Ook hier op dit forum. Nadenken schijnt moeilijk te zijn. Achter de kudde aanlopen niet.

Weet ik alles van. Zelfs kritische vragen resulteren in beledigende reacties. Meelopen schijnt de norm te zijn :rolleyes:

Zemelaar zei:
Rob0032 zei:

Als ik mij goed herinner had jij het over actie=reactie oud in relatie tot Charlie Hebdo. Daar ga ik iig niet in mee. Maar prima als jij dat wel zo ziet.

Als er iemand een vergelijkbare facebookactie zou hebben gestart voor de verdronken bootvluchtelingen dan zouden er waarschijnlijk ook veel mensen hun profielfoto hebben aangepast. Maar niemand nam die moeite. En dat is wel spijtig.
Nog spijtiger is het dat het vluchtelingenprobleem pas een gezicht kreeg nadat de foto van het verdronken jongetje op de voorpagina's van de kranten werd geplaatst. Hoe schrijnend de foto ook was, het is nog schrijnender dat de duizenden bootvluchtelingen die eerder de dood vonden niet dezelfde aandacht kregen.

Deze GIF van Daesh kwam op facebook voorbij. Ik vind hem wel aardig.

is.gif

Overigens waren de uitvoerders van de aanslagen in Parijs bepaald geen militaire genieën. Gelukkig maar, het stadion kwamen ze niet in, vervolgens blies één terrorist zich op met medeneming van (helaas natuurlijk) één slachtoffer.

Bij het concert gebruikten ze slechts één ingang in plaats van de nooduitgangen af te grendelen. Gelukkig maar.

speedtouch zei:
der Magistrat zei:
Alsof het zulke domme mensen zouden zijn??

Als je gebrainwashed bent, ik hoop dat ik het goed schrijf, dan doe je blijkbaar zowat alles, tegen beter weten in.

Wil je ook beweren dat we hier in het Westen niet gebrainwasht zijn/worden?

Rob0032 zei:
speedtouch zei:
der Magistrat zei:
Alsof het zulke domme mensen zouden zijn??

Als je gebrainwashed bent, ik hoop dat ik het goed schrijf, dan doe je blijkbaar zowat alles, tegen beter weten in.

Wil je ook beweren dat we hier in het Westen niet gebrainwasht zijn/worden?

Toch niet in die mate, dat ik mijn medemens en mezelf het leven beneem? Dan moet je toch wel hele aparte gedachten hebben.

Terug
Bovenaan