Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Joh lees je wel? Wij als NAVO en EU hebben uitgebreid ondanks diverse waarschuwingen. Even los van de Scandinavische landen moeten we ons serieus afvragen of een neutrale bufferzone tussen de NAVO landen en het voormalige Rusland niet gewoon een betere optie was geweest? Dit hebben we niet gedaan dus is het ons pakkie aan ook geworden.
Dat kun je je afvragen maar ik denk niet dat een bufferzone iets had geholpen. Dan had de discussie zich verplaatst naar de exact locatie van-, functie van- en omvang van die bufferzone. En hadden we daar allerlei gesodemieter om gehad.

Vergelijk het met de hands- en buitenspel regel in het voetbal. Altijd voor interpretatie vatbaar en dat weten beide partijen, die altijd de voor hun gunstige interpretatie gebruiken voor eigen gewin. Helaas kunnen we er niet op steunen dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt, zich volwassen opstelt en zich conformeer aan eerder gemaakte afspraken. Poetin zeker niet.

Maar daar had je geo politiek wel rekening mee moeten houden. Als je dat niet doet stop je je kop
In het zand.
Misschien zag je hem al aankomen maar ik ben het niet eens. Landen hebben recht op zelfbeschikking en als al die landen zich vrijwillig aaansluiten bij de NAVO heeft een ander soeverein land daar niets over te zeggen. En wees eerlijk, had Poetin zich niet geroerd in Georgië of Oekraïne dan had de NAVO nog steeds in erbarmelijke staat bevonden en waren Finland en Zweden geen lid geworden.

Rusland had met de natuurlijke rijkdommen een mooie rol kunnen spelen. Nu worden vooral de mensen rond Poetin steenrijk en sneuvelen de arme zakken uit de buitengebieden aan het front in Oekraïne door een oorlog die het Kremlin is begonnen.

Ik kan het niet mooier maken, Poetin heeft er een zooitje van gemaakt.

Dat kun je je afvragen maar ik denk niet dat een bufferzone iets had geholpen. Dan had de discussie zich verplaatst naar de exact locatie van-, functie van- en omvang van die bufferzone. En hadden we daar allerlei gesodemieter om gehad.

Vergelijk het met de hands- en buitenspel regel in het voetbal. Altijd voor interpretatie vatbaar en dat weten beide partijen, die altijd de voor hun gunstige interpretatie gebruiken voor eigen gewin. Helaas kunnen we er niet op steunen dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt, zich volwassen opstelt en zich conformeer aan eerder gemaakte afspraken. Poetin zeker niet.
Waar we ook rekening mee moeten houden is dat ze in Rusland anders denken dan wij in het westen. Geo politiek ligt dit gevoelig. Waarmee ik niet zeg dat het juist is. Sterker ik sta aan de kant van Oekraïne. Alleen denk ik wel dat we het verkeerd aangepakt hebben. Zoals ik al zei een kat in het nauw maakt rare sprongen.

En als de desbetreffende landen nu eens geen bufferzone willen zijn? Wat dan? Mag Rusland ze zomaar binnenvallen dan? Hebben landen en/of volken die de pech hebben tussen twee geopolitieke rivalen te liggen geen eigen soevereiniteit meer?

Landen zijn vrij om te kiezen tot welke gemeenschap, invloedssfeer zo je wilt, te behoren. Het feit is dat vrijwel allle voormalige Oostbloklanden m.u.v. Belarus bij de EU en/of de NATO wilden behoren als (kandidaat) lid.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan