Idefiqss
Kilometervreter
Als dat feitelijk juist is, en dat neem ik van je aan, neem ik afstand van die leus. Zowel Palestijnen als Israëli hebben recht om in vreedzame co-existentie met elkaar op dat grondgebied te leven. Opmerking: 'Palestijn' is ongelijk aan 'Hamas', maar Hamas zijn natuurlijk wel Palestijnen.Die leuze 'from the river to the sea' verwijst naar het bestaansrecht van Hamas (zegt Hamas zelf): ze willen de vernietiging van de staat Israel en dat hele gebied tot Palestijnse staat uitroepen. Bill Clinton heeft daar eens een keer duidelijkheid over gegeven, parafraserend: ze wezen meermaals alle vredesopties af, ze willen geen vrede, ze willen een einde aan Israel. Hamas kwelt en mishandelt en martelt de eigen bevolking, gebruikt burgers als menselijk schild, 7 oktober was een pogrom. Hamas wordt door de EU en de VS dan ook beschouwd als een terroristische organisatie.
Dat de VS en Europa Hamas als terroristisch bestempelen is een waardeoordeel gegeven door de bondgenoten van Israël . Je zou ze ook een verzetsbeweging kunnen noemen, zoals buiten de westerse wereld ook gebeurt. Feit is dat ze onschuldige burgers doden, wat verwerpelijk is. Wat Israël overigens ook doet. Waarom wordt dat geen terreur genoemd zou je je kunnen afvragen.
Het is daar oorlog, sinds oktober dan een wapenstilstand. Genocide is een heel zwaar woord, en ook al doen sommigen organisaties alsof het een feit is dat er sprake zou zijn van genocide, juridisch gezien is het vooralsnog geen genocide. Die term is in 1948 duidelijk beschreven en om tot zo'n veroordeling te komen is er heel wat nodig. Veel rechtsgeleerden verwachten ook niet dat het zover komt. Het is zonder die term al meer dan erg genoeg wat daar over en weer gebeurt.
Er is geen sprake meer van oorlog in Gaza (de inval in Libanon buiten beschouwing latend), enkel eenzijdige vernietiging van burgers en infrastructuur. En uithongering van de bevolking, onthouding van medische zorg en noodzakelijke medicatie. Er is door Israël een waslijst aan oorlogsmisdaden gepleegd die voortduren tot op de dag van daag. In Gaza, op de Westbank en in de talloze Israëlische (martel) gevangenissen. Je stelt dat veel rechtsgeleerden aangeven dat het niet tot een genocide uitspraak zal komen. Zou kunnen, de VS zal dat blokkeren. Evenzovele rechtsgeleerden en hulporganisaties hebben al aangegeven dat er wel degelijk sprake is van feitelijke genocide. Maar los daarvan is er sprake van nutteloze kwelling, marteling, verhongering en vermoorden van een bevolkingsgroep. Jouw stelling van wat er "over en weer gebeurt" vind ik, met respect, een gotspe. Er is aan Palestijnse kant allang geen sprake meer van enig militair vermogen. Ik vind het dan ook een doorzichtige en eigenlijk best kwalijke bagatellisering van de werkelijkheid aldaar. De militaire overmacht van Israël is enorm, het gepleegde geweld is buitenproportioneel.
Niemand met enig verstand zal Israëli het recht ontzeggen dat ze zich mogen verdedigen tegen hen die Israël wil vernietigen. Maar het antwoord van Israël is allang de zelfverdediging voorbij.Ik begrijp het wel, gedacht vanuit Israel, juist omdat ze zo geleden hebben onder de holocaust is hen er alles aan gelegen om organistaties die tot doel hun ondergang hebben, te bestrijden. In die zin is het een getraumatiseerd volk. Termen als zionistisch facisme en 'een ander volk systematisch verdrijft en vermoord' vormen politieke kwalificaties die nogal omstreden en beladen zijn, en door velen als antisemitisch wordt gezien.
Je mag van mij aanstoot nemen aan de gebezigde vetgedrukte bewoordingen, maar het maakt ze niet minder waar. Dat je ze 'antisemitisch' zou willen noemen is eveneens een politieke kwalificatie, maar feitelijk onjuist. Antisemitisme=Jodenhaat. Ik ben allesbehalve een hater van mijn Joodse medemens. Wel ben ik van mening dat de acties van het huidige Israëlische discours(!) (Politieke leiding, leger, en een groot deel van de Israëlische samenleving) buitenproportioneel geweld gebruikt tegen een ander volk. Wel snap ik dat de term antisemitisme een welkome diskwalificatie van andersdenkenden kan zijn voor hen die het Israëlisch geweld goedkeuren dan wel bagatelliseren.
Opvallend vind ik verder dat je geen woord besteed aan;
Het kolonistengeweld en landjepik op de WB en het faciliteren daarvan door de overheid, politie en het leger.
De martelingen in Israëlische gevangenissen.
De feitelijke apartheid in Israël.
De standpunten van de politieke leiding in Israël;
Itamar Ben-Gvir (Nationale Veiligheid) en Bezalel Smotrich (Financien):
Beide ministers pleiten voor het vertrek van Palestijnen en de komst van Israelische kolonisten (etnische zuivering)
Smotrich deed de uitspraak dat het gerechtvaardigd en moreel kan zijn om inwoners te laten verhongeren totdat de gijzelaars vrij zijn. (Opm van mijzelf: De Israëlische gevangenissen zitten vol Palestijnen die zijn gevangen gezet zonder proces, dus feitelijk eveneens gijzelaars)
Laatst bewerkt: