@Boppie Zoals ik ook al zei. Maar Rutte werd in 2010 voor het eerst MP, dat was alweer een heel andere tijd dan zeg de eerste 10 jaar na de val van de muur en de USSR. Rutte bezuinigde desondanks in verhouding nog meer. Er is altijd een (goede) reden voor bezuiningen, volgens mij was Rutte er vooral op gebrand de staatskas gezond te krijgen, ook met het oog op de toenmalige kredietcrisis. Overigens was er toendertijd vanuit mensen die wel expertise hadden op gebied van conflicten en defensie ook al veel kritiek op de verregaande saneringen. Rutte had gewoon niet zoveel met defensie, zo gezegd. Wat ik de hele situatie overigens nog extra ironisch vind maken is het geven dat Rutte geschiedenis gestudeerd heeft, maar dat geheel terzijde.
Maar hij heeft z'n kwaliteiten op zich hoor. Hij kiest er heel nadrukkelijk voor om een bepaalde rol in te nemen, en om te zorgen dat er zaken voor elkaar komen. En hij kiest dus heel nadrukkelijk niet voor de inhoud. Ik denk dat je als "staatsman" toch echter ook dat laatste helder moet hebben, een beeld moet hebben van waar het naartoe moet met het land. Daar doet Rutte niet aan, en wat mij betreft plukken we daar als Nederland nu de zure vruchten van.