j.ko: Mini Cooper Pepper (2004) | Toyota Verso 1.8 VVTi Business (2010) | Opel Mokka-e Ultimate (2022)

APK-punten is jammer natuurlijk, maar op zich valt het wel mee toch? Na bijna 20 jaar en weetikhoeveel kilometers mag je verwachten dat er een keer een fuseekogeltje en een rubbertje vervangen moeten worden ;)

Olielekkage, ach als het binnen de perken blijft... blijkbaar valt het wel mee, anders had je zelf wel gemerkt dat je regelmatig bij moet vullen. En waar olie zit roest-ie niet :LOL:

Ik moet even terugkomen op een onderwerp dat we eerder op deze pagina hebben besproken: mijn Alfa staat momenteel bij de garage voor, jawel, een koprevisie :cry:
Nu heb ik de auto in Duitsland gekocht, en er zat al een LPG-installatie in. Na enige tijd bleek dat deze installatie niet geschikt was voor een dergelijke "vermogende" motor, in elk geval waren de injectoren veel te klein. Hierdoor heeft de motor te vaak te arm gedraaid, en een te arm mengsel betekent een te hete verbranding en op termijn kan geen enkele motor daar tegen.
Vorig jaar heb ik wel de LPG-installatie laten vervangen door een G3-installatie (die verdient zichzelf sowieso terug: lagere wegenbelasting), maar blijkbaar was het leed al geschied. De auto presteerde de laatste tijd steeds slechter, en uit een compressietest bleek dat alleen de voorste drie cilinders goed presteerden (al was daar het verschil eigenlijk ook al groter dan zou moeten), van de achterste drie presteerden er twee slecht en één deed helemaal niks meer.

Let wel, de algemene consensus binnen het Alfa-wereldje en bij LPG-kenners in het algemeen is dat dit type motor op zich prima op LPG kan. Zelf heb ik daar ook nog steeds het volste vertrouwen in. Maar gezien mijn eerdere opmerkingen over dit onderwerp in dit topic vind ik dat ik bovenstaande toch even moet vermelden.

Als opening van pagina 6, een overzichtje van de vorige vijf pagina's en daarmee tevens een overzicht van mijn auto-verleden:

Mini Cooper Pepper, 12-NT-XK (bj.2004)
Nieuw gekocht in 2004, total loss gereden na 3,5 jaar (2007, kilometerstand toen 125.000). In 2011 op internet nog te koop zien staan bij een autobedrijf in Hoensbroek.
Werd opgevolgd door 'n Fiat Grande Punto.

Mazda 323 Fastbreak 1.5i GLX, 43-DT-TG (bj. 2000)
Gekocht in 2007, na bijna 6 jaar (2012, kilometerstand toen 164.000) weg gedaan vanwege behoefte aan wat meer ruimte en zin in wat anders. Dat werd een Mazda 6. De 323 is toen geëxporteerd naar Benghazi, Libië.

Fiat Grande Punto 1.4-16v T-Jet Edizione Cool, 91-ZD-BT (bj. 2008)
Nieuw gekocht in 2008, in 2009 op LPG gezet en na 4,5 jaar (2012, kilometerstand 141.000) weg gedaan om geld vrij te maken voor aanschaf van de Mazda 6. De Fiat is door mij verkocht aan een handelaar in Rotterdam, daarna nooit meer gezien.
Werd opgevolgd door de Volvo 480.

Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic, 50-NX-XZ (bj. 2004)
Gekocht in 2012 en nog steeds in bezit. Voorlopig geen reden of plannen om die weg te doen. Doet dienst als woon-werk auto voor mijn vrouw en wordt ingezet voor alle privé-ritten van ons gezin (met drie jonge kinderen). Huidige kilometerstand 115.000.

Volvo 480 ES 2.0i, ND-LJ-52 (bj. 1995)
Gekocht in 2012 en nog steeds in bezit. Voorlopig ook geen reden of plannen om hem weg te doen. Doet dienst voor mijn dagelijkse kilometers (woon-werk, zakelijk en soms gewoon zomaar een ritje). Huidige kilometerstand 217.000.

@PM zei:
APK-punten is jammer natuurlijk, maar op zich valt het wel mee toch? Na bijna 20 jaar en weetikhoeveel kilometers mag je verwachten dat er een keer een fuseekogeltje en een rubbertje vervangen moeten worden ;)

Olielekkage, ach als het binnen de perken blijft... blijkbaar valt het wel mee, anders had je zelf wel gemerkt dat je regelmatig bij moet vullen. En waar olie zit roest-ie niet :LOL:

Het valt allemaal nogal mee inderdaad. Maar toch heb je altijd de hoop dat 'ie meteen goedgekeurd wordt. Het goede nieuws is dat de 480 nog een jaar mag blijven, daar ben ik heel blij mee.

Wat die olie betreft: ik vrees een beetje dat die niet uit de motor komt, maar uit de versnellingsbak. Heb er zelf ook even naar gekeken, maar ik kan het niet goed zien. Maar van het motorblok zijn vorig jaar alle keerringen vervangen en het motorolieverbruik is nihil (tussen twee beurten van 15.000 km interval hoef ik niks bij te vullen). We zullen het volgende week wel horen.

@PM zei:
Ik moet even terugkomen op een onderwerp dat we eerder op deze pagina hebben besproken: mijn Alfa staat momenteel bij de garage voor, jawel, een koprevisie :cry:
Nu heb ik de auto in Duitsland gekocht, en er zat al een LPG-installatie in. Na enige tijd bleek dat deze installatie niet geschikt was voor een dergelijke "vermogende" motor, in elk geval waren de injectoren veel te klein. Hierdoor heeft de motor te vaak te arm gedraaid, en een te arm mengsel betekent een te hete verbranding en op termijn kan geen enkele motor daar tegen.
Vorig jaar heb ik wel de LPG-installatie laten vervangen door een G3-installatie (die verdient zichzelf sowieso terug: lagere wegenbelasting), maar blijkbaar was het leed al geschied. De auto presteerde de laatste tijd steeds slechter, en uit een compressietest bleek dat alleen de voorste drie cilinders goed presteerden (al was daar het verschil eigenlijk ook al groter dan zou moeten), van de achterste drie presteerden er twee slecht en één deed helemaal niks meer.

Let wel, de algemene consensus binnen het Alfa-wereldje en bij LPG-kenners in het algemeen is dat dit type motor op zich prima op LPG kan. Zelf heb ik daar ook nog steeds het volste vertrouwen in. Maar gezien mijn eerdere opmerkingen over dit onderwerp in dit topic vind ik dat ik bovenstaande toch even moet vermelden.

Zonde dat je nu toch een koprevisie te pakken hebt. Maar ik begrijp dat je er nog wel even mee door wil (en terecht natuurlijk, echt een hele mooie auto). Dan rij je die extra kosten er weer wel uit door de LPG-besparing. Laat je de kop nog aanpassen, nu die er toch af is?

Gisteren tijdens het wachten op de keuring ook weer wat nieuws geleerd over mijn 480. Ik zal bij het begin beginnen.

Toen ik mijn 480 kocht, in december 2012, zat er geen NAP bij, de stand was 'onlogisch'. De handelaar liet me op zijn scherm zien waar dat aan lag: een typfout. De stand ging van 174.xxx naar 172.xxx en weer naar 174.xxx over een tijdsspanne van een paar weken. Geen groot verschil dus. De auto stond toen te koop en is van verschillende handelaars geweest. Waarschijnlijk heeft één ervan de stand willen controleren en daarbij en 2 i.p.v. een 4 getypt.

In elk geval: ik had vorig jaar al contact gezocht met NAP om dit te laten corrigeren, maar die verwezen mij door naar 'elk willekeurig bij NAP aangesloten autobedrijf'. Haast had ik er niet mee, dus ik heb het nu, bij de keuring, aan mijn autobedrijf gevraagd. Maar de regels zijn intussen veranderd, de RDW beheert de kilometerstandendatabase, niet meer NAP. Wijzigingen kunnen niet meer door autobedrijven gedaan worden, tenzij ze zelf die foute stand ingevoerd hebben en er sindsdien geen nieuwe standen zijn toegevoegd. Ik moet nu zelf met een formulier bij de RDW een correctieverzoek indienen. Daarbij moet zoveel mogelijk bewijsmateriaal (kopiën van onderhoudsnota's bijvoorbeeld). Maar ja, die heb ik niet, de fout dateert van voordat de auto van mij was, en het onderhoudsboekje is niet bijgehouden.

De garagehouder bood mij aan de historie van de auto eens uit te draaien. Op het printje zie ik dat hij daarvoor AutotelexPRO heeft gebruikt. Mij onbekend, maar bij sommige van jullie wellicht wel bekend. Wat ik me door hem heb laten uitleggen (en dus over mijn auto geleerd heb): de auto is in 1995 door een Volvo-dealer op kenteken gezet, maar pas in 2000 verkocht:
- datum eerste toelating 01-11-1995, geen eigenaar vermeld en geen eigendomsduur in dagen.
- eerste geregistreerde eigenaar 10-01-2000, een particulier die hem vervolgens 4.631 dagen in bezit had.
- tussen 14-09-2012 en 01-12-2012 (toen kocht ik hem) heeft 'ie 78 dagen bij een (erkend) bedrijf gestaan. Toen is trouwens ook de fout in de km-historie ontstaan.

Dus mijn auto heeft dik vier jaar als winkeldochter in een showroom gestaan (zo stel ik me dat dan voor). Maar kloppen die gegevens wel, of is er ook in AutotelexPRO geen info beschikbaar vóór 2000 (zoals ook bij de eigenaren-historie op rdw.nl)? Ook weet ik dat in die 78 dagen bij een (erkend) bedrijf de auto is verhandeld. Hij stond eerst bij een Peugeot-dealer, die hem wegdeed aan een handelaar. Daar kocht ik hem.

Iemand ervaring met de betrouwbaarheid van dit soort gegevens uit AutotelexPRO?

Wat er trouwens ook op die print staat: de gemiddelde statijd van een 480 is 139 dagen. Leuk weetje. En volgens de 'norm' zou mijn auto inmiddels 378.500 kilometer gereden moeten hebben. Zo ver is 'ie nog lang niet, er staat nu 217.000 op.

j.ko zei:
Zonde dat je nu toch een koprevisie te pakken hebt. Maar ik begrijp dat je er nog wel even mee door wil (en terecht natuurlijk, echt een hele mooie auto). Dan rij je die extra kosten er weer wel uit door de LPG-besparing. Laat je de kop nog aanpassen, nu die er toch af is?

Vandaag belde de garage, dat-ie de boel uit elkaar had en dat ik even langs kon komen om e.e.a. te bekijken (had ik om gevraagd). Zo gezegd zo gedaan. En daar werd ik nog niet-vrolijker van.
De motor ziet er van binnen uit alsof-ie 4 ton heeft gedraaid, zei de monteur. Alle 12 de uitlaatkleppen lekken (inlaatkleppen had-ie nog niet getest), en de ene klep ligt dieper dan de ander, dus hoewel geharde klepzetels er standaard al in zitten zou dat ook allemaal nieuw moeten. Maar dan zit je nog steeds met een onderblok dat oud is/lijkt. De motor is er ook al een keer eerder uit geweest, dus of het inderdaad niet de originele motor is??
De kilometerstand van de auto lijkt verder wel te kloppen namelijk (die in de boordcomputer is niet aan te passen en vertoont gewoon dezelfde stand als die op het dashboard). Het wordt iig steeds vager met die auto.

Ik heb er daarom voor gekozen om er een andere motor in te laten zetten die (aantoonbaar) 80.000 km heeft gedraaid. Kost niet zo gek veel meer dan een koprevisie. En die koppen worden dan nog even niet aangepast uiteraard, nergens voor nodig bij die km-stand (normaal gesproken).

Da's ingrijpend! Wellicht is er dus een motor ingebouwd die al veel meer achter de kiezen heeft. Maar met die 'nieuwe' motor kun je weer even vooruit. En weet je wat je hebt.

Heb je eigenlijk een mijn-auto-topic hier? Je wagenpark leent zich er wel voor.

Nee, ik moet er nog steeds een keer tijd en zin voor maken om e.e.a. te verzamelen en op een rijtje te zetten. Ook op de merk- danwel type-specifieke fora die ik bezoek.
Als ik dat inderdaad een keer ga doen is het uiteraard een kleine moeite om het hier ook even te plaatsen.

Gisteren fuseekogel, ashoes en massa-aansluiting achterlicht van de 480 laten repareren en meteen weer voor de APK. Goedgekeurd (uiteraard)! Kan er weer een jaar tegen!

Hmm, goed punt, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb echter niet de hele NAP-historie, maar een print-screentje van de bovenste helft. Vanaf 31-12-2003 heb ik het in beeld, toen was de stand 110.000. Als 'ie inderdaad pas vanaf januari 2000 op de weg is, zou er dus ongeveer 27.000 km per jaar mee gereden moeten zijn. Zou kunnen, maar gedurende 2004 komt er maar 6.000 kilometer bij, 2005, -6 en -7 ongeveer 9 à 10 duizend kilometer: een stuk minder dus. Daarom vraag ik me dus af of die AutotelexPRO-uitdraai wel compleet is, of 'blind' is voor historie vóór 2000.

RDW zei:
Ik heb vast kunnen stellen dat de bij ons bekende tellerstand bij dat voertuig inderdaad onjuist is. Deze stand heb ik nu gecorrigeerd conform uw verzoek.

Zo, dat is dus gelukt. De foute kilometerstand is verwijderd, waardoor de kilometerhistorie nu weer klopt.

Het volgende rijtje stond er eerst:

22-11-2010 167.524
18-11-2011 172.041
14-09-2012 174.376
29-10-2012 172.041
01-12-2012 174.404

De vetgedrukte invoer veroorzaakte de 'onlogische stand' bij NAP, die is nu verwijderd (er is niks voor in de plaats gezet). Als motivatie dat dit wel een invoerfout moest betreffen heb ik (op aanbeveling van mijn garagehouder) aangegeven dat er van economisch gewin nooit sprake geweest kan zijn.

Ik zal binnenkort de hele kilometerhistorie eens opvragen (kost vijf euro, maar toch leuk om te hebben). Ik kan hem nu maar sinds 2003 zien namelijk, op het print-screentje van de handelaar bij wie ik hem kocht.

Sinds kort trilde de Volvo bij iets meer dan 120 km/u, precies op snelweg-snelheden dus. Erg vervelend. Wielen laten balanceren en het is weer over gelukkig. Ook meteen de auto laten uitlijnen, omdat ik de rechtuitstabiliteit minder vond (auto ging wel gewoon rechtdoor, maar in het stuur voelde het alsof hij dan naar links, dan naar rechts wilde). Nu rijdt hij weer als op rails en trillingsvrij, heerlijk. Helemaal klaar dus voor een rit van 600 kilometer komende zaterdag, op haar 19e verjaardag, heen en weer naar Assen / Groningen om een set mistlampen voor de 480. Onderdelen zijn schaars, dus ze moeten van ver komen...

Reviewtje van mijn 480 online gezet: https://www.autoweek.nl/autoreview/39233/volvo-480-es-20i. Na twee jaar rijden werd dat onderhand wel eens tijd. Mazda 6 moet ook nog een keer, nog niet aan toegekomen. Misschien binnenkort.

Afgelopen weekend een set mistlampen opgehaald voor de 480. Deze zijn nogal gevoelig voor steenslag, het glaasje breekt gemakkelijk (dat is ook de reden dat ik een nieuwe set zocht en dat ze inmiddels zo moeilijk te vinden zijn). Om nou te voorkomen dat deze ook weer ten prooi vallen aan steentjes, wil ik er steenslagfolie op plakken. Ik heb deze op het oog: https://www.conrad.nl/nl/steenslagfolie-853617.html

Iemand ervaring met dergelijke folie op een lamp-unit? Kan die tegen hitte en licht (verkleuring)? Mij lijkt van wel, omdat plaatwerk in de zon ook erg heet kan worden en UV-straling ondervindt. Maar ik vind nergens iets over steenslagfolie op lampen, het wordt overal verkocht als 'lakbescherming'.

Heb je ze wel eens aan dan? Zonee, dan is het natuurlijk sowieso geen probleem. Ik moet bekennen dat ik mijn mistlampen echt nooit gebruik.

Ja, ik gebruik ze wel bij mist. Zonder gaat ook prima hoor, maar als ze er toch op zitten, gebruik ik ze. Nu met twee gaten in de bumper is ook geen gezicht, en het zou zonde zijn als de 'nieuwe' set weer binnen een jaar sneuvelt. Het glas barst eerst, maar scheurt vervolgens door en dan breken er stukken uit. Dan heb je scherpe delen aan de buitenzijde van de auto en dat is APK-afkeur. Of het lampje nou werkt of niet. Dus daarom, en met het oog op de snel zeldzamer wordende units, zou ik er graag folie op plakken (dat mag trouwens officieel ook niet, maar als de APK daarop stuk loopt, haal ik de hele units er t.z.t. wel weer uit).

Afgelopen week twee keer wat kleins meegemaakt waardoor ik een glimlach niet kon onderdrukken. Ik meld ze hier toch, omdat het juist die kleine dingen zijn die autorijden zo leuk maken.

Vrijdag reed ik met de Volvo 480 op de A29, rechterbaan. Op links kwam een Fiat Punto aan, sneller. Maar in plaats van mij in te halen, remde die, voegde achter mij in op de rechterbaan en bleef daar hangen. Vervolgens knipperende koplampen en een enthousiaste duim omhoog van de bestuurster van de Fiat, alvorens ze weer verder ging. De glimlach kwam als vanzelf :D.

Zaterdag was ik met vrouw en kinderen onderweg in de Mazda 6. Ik naderde een verkeerslicht met twee banen rechtdoor. Het was rood. Rechts stond een Renault Laguna Estate, ongeveer even oud als onze Mazda. Ook met volle passagiersbezetting. Links was vrij. Gokkend op groen koos ik uitrollend de linkerbaan, maar moest toch stoppen. Als ik links vooraan sta, treuzel ik nooit met wegrijden, zodat ik verkeer achter me niet ophoud. Dus toen het groen werd, reed ik vlot weg. De Laguna echter ook, waardoor ik voor ik er erg in had, een stoplichtsprint aan het trekken was. Nou, kom maar op dan. Toerenteller kort het rode gebied laten aantikken, vlot schakelen, en ik won het nipt. Vrouwlief zuchtte eens veelbetekenend, maar het leukste: m’n dochter van vier jaar, joelend vanaf de achterbank: ‘Jaaaaaa! Dat was leuk papa!!’ De glimlach kwam als vanzelf :D.

Vandaag eindelijk tijd en droog weer, dus de 480 weer voorzien van mistlampen.

Het glas van de rechter unit:

De gedachte was om deze 'fixed-focus' units te vervangen door units uit de phase-I modellen. Die hebben veel dikker glas en zijn daarom beter bestand tegen steenslag:

Helaas past dat niet qua aansluitingen. Dus een set andere fixed-focus units gevonden (goed zoeken, daar zijn er namelijk al veel van gesneuveld door... steenslag). Die 'nieuwe' set heb ik voorafgaand aan montage voorzien van steenslag beschermfolie:

En vandaag dus gemonteerd:

Hopelijk zorgt de folie voor voldoende bescherming!

Verder nog een kleinigheidje toegevoegd aan de achterzijde. Voor:

En na:

Jammer dat de sticker niet de hele bedrijfsnaam afdekt, maar toch wel aardig zo.

Dat het niet te lezen zou zijn komt omdat de letters nogal klein zijn. Zwarte folie erachter zou ik achteraf gezien ook gedaan hebben, maar ik stond met die sticker al plak-klaar toen ik zag dat 'ie te smal was. En zwarte folie heb ik niet liggen. Dus ik dacht, och, plak hem er maar op. Zo belangrijk is het nou ook weer niet. Misschien dat ik er nog eens met een zwarte marker over ga, maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe kleur-vast dat is.

Met dat stormachtige weer van afgelopen dagen is de linker spiegelkap van de 480 gesneuveld. De kunststoffen klemmetjes zijn afgebroken, en door de vorige eigenaar al eens met kit opnieuw geplakt. Maar die noodoplossing heeft het nu dus ook begeven. Ik passeerde een tegemoetkomende bus, toen waaide de kap helemaal los. Wel nog kunnen redden, want hij bleef hangen op het randje van het spiegelglas. Binnenkort eens kijken of en hoe dit nog te fixen is.

Nou, het is lang stil geweest hier... tijd voor een update!

De Volvo heeft in januari een kleine beurt gehad. Zelf gedaan, geen bijzonderheden op één ding na: hij lekt of verbruikt koelvloeistof. Het expansievaatje was bijna leeg (ruim onder minimum), terwijl ik dat 15.000 km geleden nog had bijgevuld tot max. Toen stond het ook al zo laag. Moet dus nog eens nader naar gekeken worden, hoewel ik met een verlies / verbruik van een halve liter per 15.000 kilometer ook wel kan leven. Mag je G12+ vloeistof eigenlijk mengen met G11? Er zit G11 in mijn blok, dat mag absoluut niet met G12 gemengd worden (vorming van kleverige substantie), maar zou wel met G12+ kunnen. Ik heb het maar niet geprobeerd, hoewel m'n G11 op was en ik nog wel G12+ had staan. Iemand ervaringen hiermee / kennis hierover?

Verder vandaag het stuurwiel vervangen door een met leer bekleed exemplaar (vergeten foto's te maken) en de spiegelkap vervangen (zie vorige post voor de aanleiding) door een gebruikte waarvan alle bevestigingsclipjes wel aanwezig zijn. Helaas heeft die dan weer een krasje op de kopse kant zitten...

De 'nieuwe' kap warm laten worden in het zonnetje (warme kunststof breekt niet zo gemakkelijk als koude).

De oude kap eraf, spiegelglas eruit en motortje los, daarna de nieuwe rand gemonteerd. Van de oude waren alle vier de bevestigingen afgebroken, geen wonder dus dat alles los kwam.

En alles weer op z'n plaats. De groene kap klikt met zes klemmetjes vast in het metalen frame zoals je dat op voorgaande foto ziet. Van de oude waren ook alle zes die klemmetjes eraf. Op die kras na, ziet het er nu weer netjes uit.

De Mazda 6 is intussen 'still going strong', geen nieuws op dat vlak.

Blijft mooi ding en G11 niet mengen met G12+ , ik zou binnenkort eens op zoek gaan naar het lek, radiateur, scheurtje in een rubber slang, en dan het hele systeem voorzien van schone vloeistof.

Ik ben zelf ook langzamerhand op zoek naar een 480, heb nu een GT uit juli 1995 zien staan, 2.0 net zo oud als ik en alles erop.
Hopen dat ik na de zomer maar een baantje heb voor vast dan kan ik echt op zoek en eens een keer tot koop overgaan in plaats van alleen te dromen.

Leuk hoor, succes met je zoektocht. Je kunt je t.z.t. eens aanmelden bij het Volvo480forum.com, kun je veel info vinden en ondersteuning bij je aankoop indien gewenst.

Vandaag de Volvo en de Mazda gewassen, weg met de pekel. Morgen met de 480 naar de Posbank, de eerste meeting van het Volvo480Forum van dit jaar. Ik kijk er naar uit.

Ligt het aan mij (kleurenblind, red.) of is de 6 te vaak gewassen met bleekmiddel?

Die rode lak van de Mazda is ontzettend moeilijk op de foto te krijgen. Het is geen uni-kleur, maar metallic. In het echt heel mooi, met een diepe schittering erin, maar op de foto slaat het dood, of is het door de reflecties overbelicht.

Het oogt ook zeker niet lelijk hoor, maar het viel me op. Ik ga er eens op letten of ik een 6 in die kleur zie. Hier in de buurt rijdt een gele 6, best aardig nog!
Mag ik trouwens vragen hoe oud je kleine is? Kinderzitjes kun je namelijk beter tegen de rijrichting in zetten, maar dat geheel terzijde. :)

Geel werd volgens mij alleen op de 2.3 Sport geleverd, zie je niet vaak! Dat rood van ons ook niet, hoewel er hier in 't dorp nog één rond rijdt. Het is Velocity Red, ook geleverd op de MX-5 en 3.

Onze jongste is 15 maanden nu, en te groot voor een achterwaarts zitje (voetjes zitten dan klem tegen de rugleuning). Best gezellig op de achterbank hoor, met drie meiden...

j.ko zei:
Die rode lak van de Mazda is ontzettend moeilijk op de foto te krijgen. Het is geen uni-kleur, maar metallic. In het echt heel mooi, met een diepe schittering erin, maar op de foto slaat het dood, of is het door de reflecties overbelicht.

Dat het rood in het echt er heel goed uitziet kan ik volledig beamen. Of ik werd enthousiast van de 6 omdat ik wist dat ik toen jouw kaasschaaf kon spotten...

Kindervoeten zijn een grote last inderdaad. ;)
Maar een erg leuke foto hoor! (y)

Veel plezier op de meeting!!

De 480 ziet er trouwens erg goed uit!! Ik blijf een zwak houden voor dit model!! Schroom dus niet om foto's te maken en ze te plaatsen :)

Jemig, dit topic is wel behoorlijk onder het stof verdwenen trouwens. Als ik wat tijd heb, zal ik weer 'ns een update plaatsen.

Ja,ik moest ook de nodige stof trotseren om hier te komen, en dat met mijn allergie voor huisstofmijt!

Ja dat klopt, dat zijn mijn foto's :) Trouwens, in "jouw artikel" staan ook foto's van mijn hand. Bij de auto die voor groot onderhoud naar de dealer in Assen of Tynaarlo gaat, sterker nog, mijn foto staat op de voorpagina! :)

Nou, hoog tijd voor de aangekondigde update! Vandaag met de 480 voor de APK gegaan. Met een nieuwe einddemper en een knipperlichtje dat niet oranje genoeg meer was en dus vervangen moest worden, mag ik er weer een jaar mee de weg op. Over de kleur van zo'n lampje kun je eindeloos discussiëren, maar het kost praktisch niks, dus maar gewoon laten vervangen. En die einddemper was geen verrassing, die was aardig rot.

Verder vermoedde ik een kapot wiellager en moesten er (van mij, niet voor de APK) twee nieuwe achterbanden op. Linksachter liep langzaam leeg (elke twee weken moest er een barretje bij, er was echter niks aan te zien), rechtsachter was eerder dit jaar al eens gerepareerd met een prop. Maar ze waren sowieso ver versleten en eigenlijk een maatje te laag (195/50). Volvo leverde die maat optioneel, maar standaard staat een '95-er 480 op 195/55. Toen ik deze velgenset kocht, lagen die 50-banden er op. Dus maar opgereden. Nu ligt er weer 55 onder, en ik was verbaasd over de toename van het comfort. Wat zo'n klein beetje extra hoogte doet! Geen klappen meer van de achteras op klinkerwegen, dwarsrichels en putdeksels. Heerlijk. En de bonus: het wiellager bleek niks te mankeren, het zingende geluid kwam ook van die oude banden. Ook opgelost dus.

Die prop in de rechterachterband was er eerder dit jaar ingedaan, nadat ik op de snelweg mijn band lek reed. Dat was midden in de nacht, na een lange rit was ik bijna thuis (de knipper voor mijn afslag stond al aan). Ik voelde dat ik ergens overheen reed en hoorde dat ook wegspringen (tegen de onderkant van de auto). Bijna thuis, dus maar doorgereden. Thuis hoor ik duidelijk gesis, rechtsachter. Besloten om daar de volgende dag naar te kijken. En inderdaad, de band was helemaal leeggelopen de volgende ochtend. Er zat een metalen pin in en het rammelde in de band als je het wiel draaide. Wiel gedemonteerd en achterin de Mazda meegenomen naar een garage vlakbij. Die haalde de band van de velg en vond een schroevendraaier. Het handvat was weggesprongen (dat hoorde ik dus op de snelweg) en de metalen pin was in twee stukken gebroken. De kruiskop stond duidelijk afgedrukt in het velgbed.

Verder heb ik heel even gespeeld met de gedachte de 480 weg te doen. Mijn 480-specialist stopte er min of meer mee na veel gedoe op het 480Forum. Ik heb nooit gelazer gehad met hem, integendeel, maar anderen blijkbaar wel. Dat ging toch knagen bij me. Ik had misschien wel geluk gehad, en nu zijn business fors minder werd, zou hij er dan nog wel voor willen werken? Ik kreeg twijfels en het goede gevoel ging weg. Maar waar dan heen? De dealer ziet je liever gaan met zo'n oud barrel en een universele garage heeft niet altijd de aandacht en / of kunde voor een auto van deze leeftijd. Volvo-specialisten zijn er genoeg, maar die richten zich meestal op de 200, 700 en 900 serie. Met een 400-serie wordt je niet altijd voor vol aangezien, velen vinden dat nog steeds geen echte Volvo's. En zonder goed adres had ik niet zo'n trek meer in 480 rijden. Ik moet er wel op kunnen rekenen namelijk.

Maar toen vond ik Toncar in Berkel en Rodenrijs. Dat is een in Volvo gespecialiseerd allround bedrijf. Ze hebben daar alles in eigen huis, van stoffeerderij tot spuitcabine, van plaatwerkerij tot onderdelen. Je kunt er met een doodgewone Corsa terecht, maar ook met een E-type. En qua Volvo's is er ook van alles binnen. Amazons, V70's en alles daartussen.

Ik ben erheen gegaan en heb eerst eens een algehele inspectie uit laten voeren. Daar mocht ik zelf ook bij kijken, na eerst een rondleiding door het hele bedrijf gekregen te hebben. Erg leuk, indrukwekkend bedrijf.

Maar goed, de 480. Wat zit er allemaal aan te komen? Is het een bodemloze put, of te overzien? Gelukkig bleek het laatste. Roest is het grootste issue. Verder was de uitlaat slecht (de einddemper is dus vandaag al vervangen). En - wat een timing - op de brug daar liet de 480 ineens alle bakolie lopen. Doordat de wielen vrij hingen, kwam er een scheur in de aandrijfashoes aan de bakzijde open te staan, die normaal dichtgedrukt bleef. Even in 't magazijn, en ja hoor, zo'n ashoezenset was nog gewoon voorradig. Meteen gefixt dus.

Omdat het dus geen bodemloze put is en omdat ik enthousiast werd van het mooie bedrijf, heb ik toen (afgelopen zomer) besloten door te rijden met de 480. Ook omdat ik met mijn huidige budget toch niks leukers kan vinden. Dus bij Toncar een afspraak gemaakt voor een grote beurt en de airco. Die doet het namelijk al niet sinds ik de auto heb. Volvo-dealer had ooit iets over een kapotte pomp gezegd, daar moest ik maar mee naar een airco-specalist. Dat was er nooit van gekomen, nu bij Toncar eens gevraagd wat zij er van vonden. Er bleek eigenlijk niks defect, alleen veel te weinig koudemiddel. Systeem bijgevuld, contrastvloeistof erbij en afgeperst. Niks aan de hand. Dus ik had eind van de zomer weer airco, na drie jaar zonder.

Het wordt een lang verhaal zo, maar er is nog één ding. Ik had last van een lamme knipperlichtschakelaar. Die viel op richels dus vaak vanzelf omlaag in de ik-wil-naar-links-stand. Irritant. Een goede gebruikte opgesnord en zelf vervangen. Maar toen deed de grootlicht schakeling het niet. Aan en uit wel, maar seinen niet. De vervangende schakelaar dus geruild voor twee andere (ook gebruikt), maar die hadden allebei hetzelfde euvel. Drie kapotte schakelaars is te toevallig om waar te zijn, dus vermoedde ik dat het probleem in de auto zat. Toen ontdekte ik de zelftest functie van de 480. Je kunt de boordcomputer via een kastje onder de motorkap vragen z'n storingscodes mee te delen via een knipperend ledje op dat kastje. Niks te melden. De functies kun je via dat kastje ook testen. De boel aanzetten en met je handen in je zakken toekijken hoe de raampjes op en neer gaan, de ruitenwissers heen en weer, de claxon klinkt, de knipperlichten werken, en... het grootlicht seint. Tussen computer en lampen zit dus geen storing. Dan ten lange leste de oorspronkelijke schakelaar (die lamme) weer terug gezet. En ja hoor, het seinen werkte. Dus stom toeval bestaat, ik had drie defecte vervangende schakelaars op rij. De vierde was goed...

Oja, en dan stond ik dus in Youngtimer Magazine met mijn 480. Leuk stuk geworden, het ligt nog in de winkel (sept-okt).

Oja (ik moet dit echt weer vaker bij gaan houden), ik heb dit jaar de Volvo480Forum toerrit mede georganiseerd. Die reden we vorige maand, van spookdorp Doel (België) naar Oud Gastel. Was erg leuk om te organiseren en te rijden.

Leuk die reportage ;)

Bij GAOS in Emmeloord ligt nog een facelift-480, ik heb er niet goed naar gekeken maar hij leek nog aardig intact. Misschien is er nog wat bruikbaars van af te halen.

Ja, ontwikkeld in Helmond en Volvo Zweden heeft eigenlijk nooit echt toestemming gegeven ervoor. Een van mijn docenten was toen projectmanager over de motoren. Dus de 2.0 is het beste. Maar mocht ik er ooit nog een kopen (niet mijn eerste, want te duur in onderhoud met mijn budget) dan ga ik er een andere cilinderkop opzetten, daar wordt de warmtehuishouding beter van en dan kan het blok met gemak 180 pk aan.

Maar voor nu niet :D

Maar ja. Hoeveel heb jij nu betaald voor je 480 en wat zijn je kosten per km? Want het knaagt nog wel. En ik heb er al een gezien die ik wel zou willen. Maar dan moet ik er niet op leeglopen. Ik heb 100 euro onderhoud per maand gerekend. En dat moet naar 50 wil ik de auto een beetje kunnen gebruiken. Want om nu 10.000 per jaar te rijden vindt ik ook niks vergeleken met de 22.000 die een andere auto mogelijk maakt.

Leuke update j.ko! Goed dat de auto nog in goede conditie is.

Grappig van de airco, dat had je dus 3 jaar geleden ook al kunnen doen. Qua airco's heb ik een ding geleerd. Bij problemen eerst altijd laten afvuren en je niet bang laten maken.

Goed dat je TonCar gevonden hebt en dat daar die click is.
Heb daar in de vijf jaar dat daar m'n blauwe kaasschaaf

in onderhoud was de meest mooie verhalen over de 480 gehoord.
Doe de volgende keer Rob, Ton & Willem de groeten van me.

@ Nissan GTR,

ik heb indertijd (2000 - 2005) op de website van Pistonheads een soort van weblog
https://www.pistonheads.com/members/showcar.asp?carId=296
bijgehouden met de kosten wat je een idee geeft hoe het 'dagelijkse leven' met een Volvo 480 Turo als daily runner er uitziet en hoe groot daarbij de aanslag was op mijn geldbuidel van uienleer.

Een paar dingen om in de gaten te houden:
- alles is in britse rekeneenheden. Dus geen kilometers noch euro's maar miles en britse ponden
- de bedragen zijn omgerekend tegen de koers op de dag van de update

BTW. blue bell en ik hebben in 2002 in de rubriek Klokje Rond van AW gefigureerd

https://smg.photobucket.com/user/levensnevel/library/CheeseWedge/Autoweek/200218?sort=3&page=1

Wouter82 zei:
Leuk die reportage ;)

Bij GAOS in Emmeloord ligt nog een facelift-480, ik heb er niet goed naar gekeken maar hij leek nog aardig intact. Misschien is er nog wat bruikbaars van af te halen.

Ja, nogmaals dank voor je tip! Anders had ik het gemist.

Die 480 bij GAOS is volgens mij al voorbij gekomen op het 480Forum. De achterspatborden schijnen nog opmerkelijk goed te zijn, maar verder valt er weinig af te halen. Veel dingen zijn vastgekit en dus niet zonder schade te verwijderen. Ik zoek nog (bij voorkeur nieuwe) achterlichtunits, die van mij zijn lelijk (dof en gebarsten). Een gloednieuwe binnenbumper achter heb ik eerder dit jaar wel op de kop getikt, een zeldzaamheid. Die bewaar ik tot de hele roesthandel aangepakt gaat worden. Ik kon hem overnemen van een 480Forumgenoot die stopte met z'n hobby en (net als ik nu) ooit zo'n bumper op voorraad had genomen. Ik was (en ben) ontzettend blij dat ik er op tijd bij was. Ze zijn er verder namelijk gewoon niet meer.

Terug
Bovenaan