j.ko: Mini Cooper Pepper (2004) | Toyota Verso 1.8 VVTi Business (2010) | Opel Mokka-e Ultimate (2022)

Deze keer wat geknutseld aan de Mazda. Vorig weekend viel de rolhoes ineens slap in de bagageruimte. Hij rolde niet meer op en was te slap om in de haakjes te blijven hangen. Niet erg handig...

Dus op zoek naar wat dat zou kunnen zijn. Op het Mazda 6 Forum vond ik verschillende lotgenoten, die al tot de conclusie waren gekomen dat vervangen veel te duur is (bedragen gezien tussen € 400 en € 600 voor een nieuwe en € 200 voor een gebruikte). Ook vond ik er een link naar een Duitse e-Bay advertentie, waar je voor € 23 een nieuw aluminium onderdeeltje kunt kopen om de boel vervolgens te repareren. Dat heb ik dus gisteravond gedaan. Het viel niet tegen, binnen een half uurtje was het gepiept:

Duidelijke beschrijving erbij, het kon haast niet mis:

Het haakje van de spanveer is uit het kunststoffen eindstukje gescheurd:

Nieuw aluminium eindstukje erin:

En het zeiltje staat weer mooi strak:

Als opening van pagina 5, een overzichtje van de vorige vier pagina's en daarmee tevens een overzicht van mijn auto-verleden:

Mini Cooper Pepper (nieuw gekocht in 2004): total loss gereden na 3,5 jaar. Werd opgevolgd door Fiat Grande Punto.

Mazda 323 Fastbreak 1.5i GLX (bouwjaar 2000, gekocht in 2007): na bijna 6 jaar weg vanwege behoefte aan wat meer ruimte en zin in wat anders. Dat werd een Mazda 6.

Fiat Grande Punto 1.4-16v T-Jet Edizione Cool (nieuw gekocht in 2008, in 2009 op LPG gezet): na 4,5 jaar weg om geld vrij te maken voor aanschaf van Mazda 6. Werd opgevolgd door Volvo 480.

Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic (bouwjaar 2004, gekocht in 2012): die hebben we nog, voorlopig geen reden om die weg te doen. Doet dienst als woon-werk auto voor mijn vrouw en wordt ingezet voor alle privé-ritten van ons gezin (met drie jonge kinderen).

Volvo 480 ES 2.0i (bouwjaar 1995, gekocht in 2012): die hebben we nog, voorlopig ook geen reden om die weg te doen. Doet dienst voor mijn dagelijkse kilometers (woon-werk, zakelijk en soms gewoon zomaar een ritje).

In de nacht van 3 op 4 maart heeft (waarschijnlijk) een stel terugkerende carnavalsvierders het wel leuk gevonden om wat aan auto's in de buurt te klooien. Ruitenwissers omhoog zetten en antennes verwijderen. Geen grote vernielingen gelukkig, maar evengoed vervelend. De Volvo is ongemoeid gelaten (staat ook niet direct langs de straat), van de Mazda waren we de dakantenne kwijt. Rondje door de straat gelopen om te zien of die niet ergens vlakbij weggegooid was, maar niet gevonden helaas.

Via het Mazda6Forum gelukkig tegen verzendkosten aan een 'nieuwe' antenne kunnen komen, dus de schade valt mee. Ik begrijp er alleen niks van...

Verder deze week de originele folder van de Mazda 6 gevonden, daarmee heb ik van al onze (ex)auto's de folders compleet. Althans, bijna. De kleuren, uitrusting en technische specificaties van de 6 ontbreken nog, die blijken in een aparte folder te hebben gestaan. Dus die zoek ik nog (versie eind 2003 / begin 2004). Onze 6 is een Dynamic, een actiemodel destijds op basis van de Touring. Of daar speciale folders van waren weet ik niet eens, ik heb ze nog nooit gezien. Mochten jullie dat weten, ik hou me aanbevolen!

Gisteren is de Mazda 6 voor een APK en onderhoudsbeurt weggeweest. APK probleemloos, qua onderhoud twee nieuwe banden (nieuwe achter, achterbanden naar voor), remmen rondom grondig gereinigd, nieuwe wisserbladen, olie en filters en een nieuwe accu. Voor € 800,- kunnen we weer een jaar rijden.

Over die accu gesproken, twee dagen voor de beurt wilde de Mazda niet starten toen mijn vrouw er met de kinderen op uit wilde. Accu leeg. Leuk, als je net drie kinderen in hun stoeltje gesnoerd hebt… Ik was niet thuis (AutoWeek Live) en starthulp in de buurt was er ook zo gauw niet.

Toen ik ’s avonds thuis kwam, moest de oude Volvo er dus aan te pas komen om de Mazda met kabels te starten. Toen bleek ook de oorzaak: een leeslampje dat was blijven branden. Stom, hoewel we ons niet kunnen herinneren dat aan te hebben gezet. Maar het gebeurt ons met deze auto vaker (een keer of vier afgelopen twee jaar, telkens een ander lampje), terwijl we het met alle andere auto’s nooit gehad hebben. Rare zaak of stom toeval? Meestal zien wij of de buren het op tijd, maar deze keer dus niet.

Totaal geen problemen met imageshack.us maar ik betaal wel een lousy 20 dollar per jaar.

Daarvoor krijg ik wel de snelle storage (en ja dat merk je duidelijk).

De Volvo was toe aan een onderhoudsbeurtje. Vandaag zelf eens een poging gewaagd. Het ging goed! Eerst alles gereed gezet:

Toen tot de ontdekking gekomen dat ik geen passende sleutel / dop heb voor de carterplug:

Dus even naar de Brezan om een passende sleutel (doppenset met zeskanten, driehoeken, en het voor mijn auto passende vierkantje). Toen kon ik beginnen.

Carterplug verwijderd, olie in de opvangbak laten lopen (olie was warm na die rit naar de Brezan, dus liep er vlotjes uit). Intussen filter los proberen te draaien, maar die was te heet. Half uurtje gewacht, toen ging het prima. Carterplug met nieuw ringetje weer gemonteerd, nieuw filter er op gedraaid en vullen maar. Les voor de volgende keer: een goede trechter kopen en een gaatje in de jerrycan maken, zodat het in plaats van klots-klots-klots met een mooie constante straal uit die bus stroomt. Nu dus nogal slordig gewerkt.

Tijdens het vullen zag ik dat er een massa-aansluiting vlak bij de oliedop niet goed zat. Bleek compleet afgebroken:

Meteen maar even gerepareerd. Ik had er niks van gemerkt, alles werkte voorheen gewoon. Dus hiermee geen probleem opgelost, maar wellicht wel voorkomen. Nu het weer echt goed zit, voelt dat toch beter (veiliger / betrouwbaarder).

Verder nog een half litertje koelvloeistof bijgevuld (even in de gaten houden, kon geen lek vinden op het eerste zicht) en een stads-/dagrijlampje vervangen:

Verder alle verlichting en vloeistofniveaus gecontroleerd, morgen nog langs een tankstation voor de bandenspanning. Dan kan 'ie weer 15.000 km mee.

Inderdaad altijd rare sleutels voor de carterplug...

Sommige pluggen kunnen ook met een gewone steeksleutel los gehaald worden, maar de meesten zijn rond...

Deze is rond inderdaad. Ook met een waterpomptang kreeg ik er niet voldoende grip op. Het schijnt dat je deze plug met een deurklink ook los kunt draaien, maar die gok heb ik maar niet gewaagd (geen zin om een deurklink onnodig te slopen).

Topic ook even doorgeploegd. Wel bijzonder idd, zolang sparen voor je eerste, spiksplinternieuwe auto.

Verder heb je nu een heel mooi setje voor de deur. Ik heb zelf al sinds 1999 een Mazda 323F en als ik nog eens aan een echte gezinsauto moet is een 6 zeker een optie. Mooi ook dat-ie een aparte kleur heeft voor het soort auto en het bouwjaar (y) Verder bestond mijn shortlist in 1999 uit twee auto's: de andere was een Volvo 480. Waar ik overigens nooit in gereden heb, toen ik me er wat meer in ging verdiepen viel een 323F budgettair wat voordeliger uit, de betrouwbaarheid was een puntje in het voordeel van de Mazda en hij bleek er ook te zijn met automaat (wat mij in de file wel fijn leek).

Toch, nog altijd even twee keer kijken als ik een 480 zie ;)

Dank voor je complimenten voor 'het setje'! Tja, qua betrouwbaarheid Mazda 323 vs. Volvo 480 heb je wel een punt inderdaad. De 480 is er overigens ook als automaat (zowel 2.0 als Turbo), al heb ik daar dan weer nooit mee gereden.

De Volvo roest intussen behoorlijk, en ik had me voorgenomen er iets aan te doen dit voorjaar. Maar dat wordt, wil ik het goed doen, een flinke operatie. Dus zolang 'ie door de APK komt, laat ik het maar zo. En wordt de roest een afkeur-punt, dan kijk ik dan wat het budget toelaat (lapwerk, volledige roestauratie, iets daar tussenin, of een andere auto). Als 'ie weg moet, heb ik wel zin in een Alfa Romeo GT. En ik zie in jouw profiel dat jij er zo één hebt. Met de V6 nog wel. Leuk!

PS: over dat 'doorploegen' van het topic: leuk dat je daar de moeite voor hebt genomen. Ik merk dat Imageshack de foto's weer heeft teruggezet (zie paar post terug), maar nu staan ze allemaal in oorspronkelijk formaat. Weet niet hoe het bij jou was, maar laden van de pagina's duurt bij mij eeuwen op deze manier. Ik ga eens kijken of ik ze allemaal kan vervangen via PhotoBucket voor 600x800.

Laadtijd valt wel mee, zoveel foto's per pagina zijn het niet. Nou ben ik gewend aan topics als "Wat zag jij voor bijzonders vandaag" (in Autoliefde roest niet), dus wellicht dat andere forumbezoekers daar anders over denken.

Dat van die 480 automaat wist ik niet! Even opgezocht, blijkt pas vanaf 1992 leverbaar te zijn geweest. Ik denk dat ik het daarom toen niet gezien heb, een 92er was zéker buiten budget. Kan ook zijn dat ik pas op het automaat-idee kwam nadat ik de 480 al had afgeserveerd vanwege het budget. Let wel: ik heb destijds ƒ 9.500 betaald voor die 323F van toen 9 jaar oud en dat was dan ook wel zo'n beetje mijn spaarpot. Ik heb dan ook niet zolang doorgespaard als jij (ik was toen 19) ;) Een paar maanden later heb ik er nog wel een LPG-installatie in laten zetten.

Ik had de GT al in je favorieten zien staan ;) Be advised: een GT wil ook roesten, en wel aan de bodem, zo na 8 à 10 jaar. Gelijk wat aan laten doen dan zit je goed, laat je het een paar jaar sudderen dan vallen de gaten erin. Ik heb de mijne dit voorjaar laten behandelen en dat was precies op tijd.
Ik weet niet hoeveel je nu rijdt, maar een GT heeft nog de ouderwetsche Alfa-V6 (en niet dat GM-ding uit de 159 en de Brera) en deze kan dus ook op LPG (heb ik ook). Dat is gauw de moeite waard, want hij zuipt als een malle. Ik rij 13.000 km/jaar en dan kan het al uit.

Maar terugkomend op je 480, is het echt zo erg dan met de roest? Ik zie je alleen over de spatbordranden, dat kan toch niet de hele wereld kosten? Of begint-ie stiekem ook op een heleboel andere plekken?

Leuk dat je zelf het een en ander doet. Ikzelf vind dat ook altijd wel wat, vooral kleine reparaties (of wat grotere, zoals het raammechanisme). Olie verversen laat ik echter altijd doen. Gisteren voor mijn Ford: 44 dollar, inclusief een wasbeurt.

@ @PM: Behalve de spatbordranden achter is er ook roest aan de kofferbakbodem, het scherm linksvoor, de raamlijst van het linker portier en de binnenbumper achter. En wil ik hem helemaal mooi maken, moeten er ook nog nieuwe achterlicht-units in. Deze zijn dof en gebarsten. Nou hoeft dat allemaal niet gelijk natuurlijk, maar zeker de te spuiten delen in één keer zou toch wel handig zijn. De vraag die ik me dan stel: waarom zou ik dat doen? Het antwoord: voor het mooi (want hij rijdt er niet beter of slechter van). Maar als 'mooi' het doel is, dan moet dus ook de rest van het rijtje hierboven nog gedaan worden. Anders beschouw ik het als half werk. Dus daar spaar ik nu voor. Hopelijk spaar ik sneller dan de Volvo roest... Ambitie is dus een volledige roestauratie, maar als de afkeur eerder komt dan dat ik dat bij elkaar gespaard heb, dan bekijk ik op dat moment waar mijn budget me dan kan brengen.

Over de LPG in je Alfa-V6: gaat dat goed? Ik heb in de Fiat T-Jet uit dit topic LPG gehad, maar na 100.000 km zat er al een koprevisie aan te komen. LPG in zo'n V6 zou een hoop schelen, ik maak circa 24.000 km per jaar. De andere benzinemotoren in dit model van Alfa schijnen niet al te best. De diesels wel, maar om één of andere reden vind ik die niet zo bij een GT passen.

@ Twix: Ik vind het ook leuk om dingen zelf te doen. Wat me meestal tegenhoudt is een gebrek aan tijd of gereedschap. Nu ook weer: moest ik eerst weer om een speciale doppenset voor die carterplug. Waarom geen gewone bout? En de lekbak om de olie in op te vangen moest ik ook eerst kopen. Voor die twee samen was ik € 38,- kwijt. Voor de olie, het filter, carterringetje en lampje was ik € 59,64 kwijt. Hoeveel dat in dollars is weet ik niet, maar zo voordelig heb ik nog nooit een onderhoudsbeurtje gehad... En die lekbak en doppenset kan ik volgende keer weer gebruiken natuurlijk.

Deze motor moet er gewoon tegen kunnen.

De 2.0 JTS is geen beste idd, haalt vaak het opgegeven vermogen niet (er is een keer eentje bij Autoweek op de rollenbank geweest, haalde 138 pk ipv 165 ofzoiets) en moet een modificatie aan ik dacht de zuigers ondergaan om olieverbruik binnen de perken te houden. Bij een hoop exemplaren is dat intussen gebeurd, maar bij een heleboel ook (nog) niet. Zoals een Alfa-dealer(!) tegen mij zei toen ik voor een GT kwam kijken "Koop alsjeblieft géén tweeliter".

De 1.8 is wel goed, maar imho een tikje ondergemotoriseerd voor het soort auto (al komt-ie natuurlijk prima mee met het dagelijkse verkeer). De diesel is idd niets mis mee behalve dat het een diesel is ;)

Vwb de 480: hobby's kosten geld ;) Bij een oudje weet je dat je op een gegeven moment tegen dit soort reparaties aanloopt, en als-ie eenmaal begint gaat het hard. Moet ik niet al te hard roepen want mijn 323F staat er net zo bij, maargoed. Je kunt ook eens rondkijken (als je dat niet al doet) of je ergens goede achterlichten en een roestvrij voorspatbord en dito deur in de juiste kleur op de kop kunt tikken voor weinig. Al is dat wellicht lastig aangezien de auto toch tamelijk zeldzaam is.
Oja en een andere auto kopen (of het nou een Alfa GT is of iets anders) kost ook geld. Dus uitgeven moet je het toch :p

j.ko zei:
Voor die twee samen was ik € 38,- kwijt. Voor de olie, het filter, carterringetje en lampje was ik € 59,64 kwijt. Hoeveel dat in dollars is weet ik niet

Dat komt neer op ongeveer 80 dollar. Je begrijpt, olieverversen in Amerika is echt heel goedkoop.

Vandaag begonnen met anti-roest behandeling. Van de Mazda. Aan de Volvo valt op dat vlak weinig eer te behalen, met een goede behandeling hoop ik te voorkomen dat de Mazda ooit zo ver aftakelt. Doel is niet om de auto weer 'strak' te maken, het gaat enkel om verlenging van de levensduur. Dus wat prutsen in de buitenlucht volstaat. Hoop ik.

Vandaag met de linker wielkast achter begonnen. Schoongemaakt, staalborstel erop, nog eens schoongemaakt, roestvretende gel erop, nog eens schoongemaakt, afgeplakt en in de zinkspray gezet. Die moet minimaal 24 uur drogen. Door regen niet meer toegekomen aan de rechterkant, dus die volgt later.

Foto's:
Zo zag het er vooraf uit. Oppervlakteroest op een flink deel, en een klein deel al 'rot':

Binnenbekleding eruit, schoongemaakt, staalborstel gebruikt en in de roestvretende gel gezet:

Het rotte stukje werd dus een gat:

Afgeplakt en in de zinkspray:

En toen ging het regenen... :cry:

Dinsdag of woensdag primer erop en dan met zwarte lak afwerken.

Hmmmm, wat me het meest opvalt is dat je nogal onveilig werkt. Alleen een schaarkrikje? Leg dan iets onder de auto dat hij nooit ver kan vallen. Al is het maar dat wiel dat je eraf hebt gedraaid...

Groetjes,
Jan

Nou ja, ergens heb je gelijk natuurlijk, maar aangezien ik niet onder maar naast de auto bezig ben, en er geen wisselende krachten op uitgeoefend worden (geen gesjor aan vastzittende bouten en moeren bijvoorbeeld), moest het in mijn ogen wel gaan zo.

Ik denk dat je er wat te ligt over denkt wat er precies gebeurt met je armen als de krik het ineens zou begeven.
10 seconden besteden kan een hoop ellende besparen.
Maar goed het was het eerste wat bij mij opkwam, blijft jou feestje.

Groetjes,
Jan

Ik heb het zien gebeuren dat zo'n krikje door knapte...

Beste man was net onder z'n auto bezig met het vervangen van de uitlaat. Gelukkig was hij net op tijd weg met z'n hoofd en hield er alleen een schram boven op z'n hoofd aan over...

Net daarvoor hadden ze mijn aanbod om garagekrik te gebruiken afgewezen... Ging zo toch prima?

Auto kan behoorlijk door klappen als het krikje breekt. Ik zou niet willen dat dit met een van mijn auto's zou gebeuren.

Allereerst wil ik mijn bewondering uitspreken voor het aanpakken van de roest, maar ook ik heb mijn bedenkingen bij de veiligheid. Een blokje hout of een reservewiel is vaak een goede oplossing. Of een stapel tegels werkt ook goed.

Vandaag (weer in de lichte regen) de rechter rand ontroest en in de zinkspray gezet. Was er beter aan toe dan links. Jullie terechte raad opgevolgd en de auto op houten blokken gezet, met dat krikje als extra steun. Woensdag primer en lak aan beide kanten. Hopelijk droog weer dan...

Vandaag de Mazda gereed gemaakt. Het eindresultaat had beter gekund, goede les voor de volgende keer. De afplaktape was op enkele plekken gevouwen als gevolg van de ronding van het plaatwerk. Die vouwtjes had ik goed dichtgedrukt, maar blijkbaar kan er dan toch nog lak tussen. Gevolg is dat er wat lichtgrijze kringeltjes te zien zijn. Geen ramp, maar wel jammer. Wel weer iets geleerd, dat vind ik ook wel weer leuk (ik ben leergierig).

Foto's:
Auto op houten balken met de krik als extra zekerheidje. De rechterkant dus ook roestvrij gemaakt. Was er beter aan toe dan links gelukkig.

Twee lagen primer erop:

Vervolgens drie lagen zwarte lak:

Eindresultaat links (de olijfolie staat daar omdat die prima werkt om resten schilderstape mee te verwijderen):

Eindresultaat rechts:

De gebruikte producten: staalborstel, 'vloeibaar schuurpapier' (roestvretende gel; duur spul, maar werkt prima), zinkspray (1 laag), primer (2 lagen) en lak (3 lagen):

Keurig hoor. Toch wel jammer dat dit soort klussen al nodig zijn bij een auto van 10 jaar oud.

Dat is inderdaad jammer, deze generatie 6 staat erom bekend. Schijnt te maken te hebben met de bemoeienis van Ford. Mondeo's en Focussen uit die tijd hebben het ook. En dan hebben wij nog mazzel omdat de portieren roestvrij zijn. Er zijn 6-en van deze generatie die daar ook roestige randjes krijgen. Maar verder is het een meer dan fijne auto, dus het is hem vergeven... hopelijk kunnen we er nu nog een jaar of vier mee vooruit.

Vandaag met de 480 meegedaan aan een toerrit in Belgisch Limburg, georganiseerd door enthousiaste leden van het Volvo480Forum. Het blijft leuk om met vijftien 480's de aandacht te trekken. Bij de eerste in het rijtje is er geen reactie bij voorbijgangers, bij de tweede zie je ze denken, 'hé da's dezelfde', bij de derde stoten ze hun partner/kind/ander gezelschap aan, bij de vierde en verder blijven ze bewonderend staan kijken. :)

De rit begon bij de Stroopfabriek in Borgloon:

Onderweg gestopt bij de talrijke kastelen in die omgeving:

Lunch in een Begijnhofje, de parkeerplaats vol:

En onderling drie prijzen verdeeld. Eén voor de mooiste auto in de categorie 'show':

De mooiste in de categorie 'daily':

En de creatiefste modificatie:

Deze heeft last van lekkages, reparatie volgt nog. :)

Inclusief heen- en terugrit 400 mooie kilometers gemaakt vandaag.

Afgelopen vrijdag reed ik bij mijn werk met de 480 de parkeergarage uit ('bliep' met een pasje door het open raam), daarna het raam weer omhoog (elektrisch). Juist toen het helemaal dicht was, hoorde ik een luide 'PANG' vanuit de deur. 'Daar is iets kapot', dacht ik meteen. 'Niet aankomen, want voor het zelfde geld gaat het raam niet meer terug dicht', was de tweede gedachte.

Vandaag op het gemak thuis eens de deurpanelen verwijderd om te kunnen kijken. Ook het mechaniek eens geprobeerd. Het raam gaat wel elektrisch omlaag, maar omhoog moet met de hand (portier open, vlakke hand aan de binnen- en buitenkant en trekken maar). Het blijft ook niet meer vanzelf dicht (zakt een stukje terug omlaag).

Conclusie: raammechanisme stuk. Dat is een zwak punt bij Volvo's 480 op leeftijd (allemaal dus intussen). Raam dus maar 'gestut' met een houten latje in het portier, zodat het dicht blijft. Nu op zoek naar een vervangend mechanisme, als ik dat heb, eens kijken of ik het zelf kan vervangen. Ik zie nu zo 1-2-3 niet hoe ik het er uit moet krijgen, maar dat komt later wel.

Nou nog zien hoe ik morgen weer 'bliep' de parkeergarage in kom. Hoop dat er ruimte genoeg is om het (nogal grote) portier open te doen.

Een raammechanisme vervangen is niet zo heel moeilijk. Ik heb het pas zelf gedaan bij mijn Expedition en Elco heeft het pas gedaan bij zijn 306 cabrio.

Dat is inderdaad duidelijk 'n kabel die het begeven heeft. Bijzonder irritant, maar goed zelf te fixen. Ik heb een nieuwe kabel besteld via eBay, maar je kunt ook gereviseerde complete mechanismen kopen waarmee je er nog makkelijker vanaf komt.

Twix zei:
Ik heb het pas zelf gedaan bij mijn Expedition en Elco heeft het pas gedaan bij zijn 306 cabrio.

Inderdaad. Ter leeringh ende vermaeck: Raammechanisme vervangen van mijn 306 :)

Ik heb bij verschillende 323F's raambedieningen in- en uitgebouwd en het is inderdaad niet zo lastig. Varieert wel per auto blijkbaar, want bij een Mazda zit alles geschroefd, gebout en gemoerd, dus geen popnagels die uitgeboord moeten worden. Hoe dat bij een Volvo zit weet ik dan weer niet ;)

Edit: 2x d-t...t-d... blijft lastig...

Drie mensen die zeggen dat het niet zo moeilijk is: dat geeft hoop, bedankt :)

Eerst een vervangend mechaniek vinden, er is een 480-rijder die ze reviseert (beter dan origineel door bepaalde kunststof delen te vervangen door aluminium).

Morgen langs bij een forumgenoot van het 480Forum, die heeft gereviseerde raammechanismes op voorraad. De oude blijven daar (als ze nog te reviseren zijn), dus we bouwen ze ter plekke meteen uit / in. Meervoud inderdaad, want het raam aan passagierszijde zucht en steunt al langer (durf ik sinds dit voorjaar al niet meer geheel te openen om die reden), dus dat ook meteen maar vervangen.

De parkeergarage in'bliep'en ging trouwens prima vanochtend :D

Zo'n toerrit met allemaal dezelfde modellen blijft toch een fraai zicht (y) Jammer dat je raammechanisme het voor bekeken heeft gehouden; veel succes morgen bij de forumgenoot ;)

Van die toerrit is inmiddels ook een filmpje online, gemaakt door iemand die een Go-Pro-cameraatje op de voorruit (buitenzijde) gemonteerd had. Die reed een hele poos achter mij, dus ik ben vaak in beeld (van 1:03 tot 5:32) https://www.youtube.com/watch?v=XzuB3QZDiTQ&feature=youtu.be :)

Gisteren weggeweest om twee nieuwe raammechanismes te vervangen bij het medelid van het 480Forum. Rechts bleek echt nog niet aan vervanging toe, dat bleek een after-market mechanisme dat door de vorige eigenaar al eens ter vervanging van het origineel was ingebouwd. Omdat het after-market is, geen Volvo-OEM, klinkt het anders. Daarom dacht ik dat het op knappen stond. Het is kwalitatief ook minder dan het origineel, maar nog wel goed genoeg om het (waarschijnlijk) nog jaren uit te houden. Dus maar laten zitten.

Het mechaniek aan bestuurderszijde is wel vervangen. Het kunststoffen blokje waar de kabels mee aan de slede bevestigd zijn, was stuk. Nu zit er een gereviseerd mechanisme in, waarbij dat blokje van metaal is. Gaat nooit meer stuk dus.

Wel heb ik uit de onderdelenkast van dit forumlid nog een set nieuwe mistlampen van het phase I model meegenomen. De glaasjes van mijn phase II zijn dun en super gevoelig voor steenslag. De rechter lamp ligt aan gruzelementen. De phase I lampen zijn veel steviger, dus die zet ik er binnenkort in.

Gisteren geprobeerd om het probleem van de regelmatig uitvallende ventilatie te fixen. Dat speelt al sinds december vorig jaar en er was al twee keer naar de Ventilation Electrical Module (VEM) gekeken / gesoldeerd / gereinigd, zonder resultaat. Deze keer lijkt het gelukt te zijn (nog geen lange testrit gemaakt, dus ik hou nog een slag om de arm).

Van forumleden van het 480Forum (tip voor als je een oude auto overweegt: zoek er één met een levendig forum, da's erg waardevol!) een nieuwe ventilatorschakelaar overgenomen en een andere VEM:

Eerst het gemakkelijkste geprobeerd - dat schakelaartje wissel je in twee tellen - maar de nieuwe schakelaar bood helaas niet de oplossing. Dus de VEM's gewisseld. Van de eerdere pogingen herinnerde ik me dat nog als een k.tklus. De 'nieuwe' VEM eerst getest voordat het dash weer helemaal terug in elkaar geschroefd zat - stel je voor... (en ja, ik moet de lens van m'n camera dringend schoonmaken):

Het werkte allemaal (y). Toen dat kl@te-klemmetje van de kachelthermostaatkabel vastgemaakt (zie onderstaande foto, midden in beeld). Wat een onding. Je kunt er amper bij en het springt alle kanten op als je niet oppast. Op een gegeven moment sprong het stomme ding dus inderdaad weg en kon ik het met een pincet nog onder uit het dashboard opvissen. Na nog wat gescheld, zat het dan toch op z'n plek:

Nog een keer getest, nog steeds goed. Dash weer in elkaar geschroefd (gepaard met wederom wat gescheld). Weer getest, weer werkte alles naar behoren. Ikke blij! :LOL:

Mooi werk j.ko! Een dashboard uit elkaar schroeven heb ik nog nooit gedaan. Weet ook niet of ik dat ooit zou doen...

Dat wist ik tot een jaar geleden ook niet. Nou heb ik wel een werkplaatshandboek waar precies in staat in welke volgorde je de componenten moet verwijderen en waar de schroeven verstopt zitten. Dat helpt. Lijkt in dat opzicht een beetje op de technische Lego van vroeger: plaatje voor plaatje doen wat er op staat, en je komt er vanzelf. Moeilijkheden zijn alleen de lastige bereikbaarheid van sommige dingen, en de breekbaarheid van 20 jaar oud plastic. In mijn geval helpt het als ik hardop scheld op de onmogelijke constructies ('welke löl verzint zoiets nou!?'). o_O Maar als alles weer in elkaar zit en werkt, is de voldoening groot genoeg om dat allemaal weer te vergeten.

j.ko zei:
...

Wel heb ik uit de onderdelenkast van dit forumlid nog een set nieuwe mistlampen van het phase I model meegenomen. De glaasjes van mijn phase II zijn dun en super gevoelig voor steenslag. De rechter lamp ligt aan gruzelementen. De phase I lampen zijn veel steviger, dus die zet ik er binnenkort in.

Vervolg hierop: afgelopen weekend de phase I units willen monteren in de Volvo 480, maar helaas is dat niet gelukt. De stekkers van de phase II units passen niet op de phase I lampen. Gepruts met kroonsteentjes kan als tijdelijke oplossing, maar de kans op sluiting is levensgroot, zo onderin de voorbumper. Doe ik dus niet. Solderen en krimpkousjes gebruiken is al beter, maar daar heb ik de spullen niet voor. Wordt het dus ook niet. Phase I stekkertjes zijn ook niet zonder knip- en soldeerwerk over te zetten, dus van gedachten veranderd. Ik ga op zoek naar een nieuwe / goede gebruikte phase II unit, en transparante folie om de glaasjes daarvan wat extra bescherming te geven tegen steenslag. Voorlopig rijd ik dus zonder mistlampen rond (juist omdat die phase II mistlampen zo gemakkelijk breken, zijn er nog maar bar weinig van te vinden).

Voor morgen heb ik een afspraak staan voor APK. Net even gebeld of de auto afgekeurd wordt op het ontbreken van mistlampen terwijl er wel een knop voor op het dashboard zit. De receptionist wist het niet zeker, maar navraag bij de keurmeester leerde dat het geen afkeur is.

Keuring gaat dus door, morgen spannende dag...

Terug van de APK. Afkeur helaas. :(
Het volgende scheelt eraan (afkeurpunten):
- de linker aandrijfashoes is lek (vorig jaar was de rechter hoes al aan de beurt)
- de rechter fuseekogel heeft teveel speling
- de massa-aansluiting van beide achterlichten is niet helemaal OK, de achterlichten knipperen lichtjes mee met de knipperlichten

Verder was er nog een opmerking (maar geen afkeur) over olielekkage. Waar vandaan werd er niet bij verteld.

Volgende week woensdag een afspraak om het allemaal te laten herstellen (de afkeurpunten) en te specificeren (dat olielek). Zelf kan ik dit allemaal niet (die massa-aansluitingen uitgezonderd wellicht); dit zijn geen klussen voor op de oprit in het halfdonker en met geïmproviseerde steunen en gereedschap.

Terug
Bovenaan