Mijn 480 heeft een startonderbreker. Die ziet er zo uit:
Het dongeltje aan de sleutelbos moet je tegen de twee contactpuntjes bij het rode lampje houden. Dan volgt er een piep, waarna je de auto met de contactsleutel kunt starten. Naar huidige maatstaven nogal omslachtig, maar typisch nineties en daarom wel leuk.
Nou heb ik al een poosje dat onder het rijden dat piepje ineens klinkt. Verder niks, en af en toe een piepje, och, ik lag er niet wakker van. Het eerste half uur van een rit was 'ie sowieso stil, en verder piepte het ding een of twee keer. Maar sinds deze week is het erger en word ik knettergek van het piepje dat te pas en te onpas klinkt. En afgelopen donderdag werd de startonderbreker daadwerkelijk ingeschakeld.... bij 120 per uur op de A12. De motor viel uit, maar omdat de startonderbreking ook meteen weer vrij kwam, liep de motor gelukkig meteen weer (door de snelheid, hij duwde zichzelf meteen weer aan). Maar goed, nu wordt het dus link, tijd voor actie.
Vandaag de boel rond de stuurkolom opengemaakt en eerst de contactslotverlichting vervangen. Dat heeft verder niks met het probleem te maken, maar dit was al langer stuk en ik kon er nu goed bij:
Dan de startonderbreker. Ik heb de boel eens bekeken en mezelf verwonderd over de manier waarop het aan elkaar geknoopt zit allemaal. Volgens mij is dit niet origineel Volvo, en als het dat wel is, dan is het niet af fabriek zo geleverd, maar achteraf gemonteerd.
Vanaf het startonderbreker-contact loopt een vijf-aderige band naar een los in het dashboard slingerende black-box. De band is véél te lang (eerste reden waarom ik denk dat het aftermarket is) en ligt opgerold in de kunststof behuizing van de stuurkolom (zie ook bovenstaande foto).
De black-box zit dichtgekneed met keiharde gom en heeft afgebroken randen (reden twee dat ik denk dat het aftermarket is). Er zit een printplaat in die er nog net met een hoekje buiten steekt:
De bedrading zegt mij qua kleur niets, maar zit er als volgt aan:
Uit het dashboard (kabelboom) komt een rode draad. Die is gesplitst in twee rode draden, waarvan er één naar die black-box gaat, en één naar het contactslot.
Uit het dashboard komt een witte draad, die gaat naar het contactslot.
Uit het dashboard komen een blauw-witte draad en een grijze draad, die gaan naar de black-box. Daar komen ze ook weer uit, en gaan dan naar het contactslot.
Uit de black-box komt een zwarte draad, die zit vast aan de bruine draad bij de dimmer. De isolerende tape daar omheen was los, die heb ik vervangen.
Uit de black-box komt dus ook die vijf-aderige band die naar het startonderbreker-contact loopt.
Voor de duidelijkheid even in een schetsje (waarin ik de witte draad voor de zichtbaarheid met groen heb getekend):
Ik heb de isolatietape dus vervangen waar zwart op bruin zit gesoldeerd, en de stekker van het contactslot eraf gehaald en weer terug gezet (er mankeert niks aan). Verder houden mijn mogelijkheden wel op nu. Ik heb geen multi-meter waarmee ik e.e.a. kan doormeten, die black-box krijg ik niet op een non-destructieve manier open en ik ben nu niet in de gelegenheid om er een proefrit mee te maken, dus ik ben benieuwd wat 'ie doet bij de volgende rit.
Intussen heb ik op het 480Forum gevraagd of iemand weet of dit een origineel Volvo-accessoire is. Zo ja, dan wil ik het graag behouden, dan hoort het bij de auto. Is het aftermarket, dan mag het ding eruit. Maar of je dit er simpelweg tussenuit kunt knippen en dan de bedrading kleur-op-kleur verbinden? Dan zou het een gemakkelijk te omzeilen startonderbreker zijn...