j.ko: Mini Cooper Pepper (2004) | Toyota Verso 1.8 VVTi Business (2010) | Opel Mokka-e Ultimate (2022)

Nissan GT-R zei:
Ja, ontwikkeld in Helmond en Volvo Zweden heeft eigenlijk nooit echt toestemming gegeven ervoor. Een van mijn docenten was toen projectmanager over de motoren. Dus de 2.0 is het beste. Maar mocht ik er ooit nog een kopen (niet mijn eerste, want te duur in onderhoud met mijn budget) dan ga ik er een andere cilinderkop opzetten, daar wordt de warmtehuishouding beter van en dan kan het blok met gemak 180 pk aan.

Maar voor nu niet :D

Maar ja. Hoeveel heb jij nu betaald voor je 480 en wat zijn je kosten per km? Want het knaagt nog wel. En ik heb er al een gezien die ik wel zou willen. Maar dan moet ik er niet op leeglopen. Ik heb 100 euro onderhoud per maand gerekend. En dat moet naar 50 wil ik de auto een beetje kunnen gebruiken. Want om nu 10.000 per jaar te rijden vindt ik ook niks vergeleken met de 22.000 die een andere auto mogelijk maakt.

De standaard 109 pk van de 2.0 volstaan voor mij. De auto weegt ook niet zoveel (996 kg), en het 2.0 blok heeft lekker veel koppel onderin. Om kracht zit je nooit verlegen.

Ik houd de kosten van onze auto's tot op de cent bij, ik zal later vandaag eens kijken en hier e.e.a. posten daarover. Ik weet uit m'n hoofd wel dat ik nog nooit zo voordelig auto gereden heb, maar dat komt vooral omdat ik hiervoor nieuw reed en dus veel meer afschrijving had.

Twix zei:
Leuke update j.ko! Goed dat de auto nog in goede conditie is.

Grappig van de airco, dat had je dus 3 jaar geleden ook al kunnen doen. Qua airco's heb ik een ding geleerd. Bij problemen eerst altijd laten afvuren en je niet bang laten maken.

Die les heb ik nu ook geleerd inderdaad.

levensnevel zei:
Goed dat je TonCar gevonden hebt en dat daar die click is.
Heb daar in de vijf jaar dat daar m'n blauwe kaasschaaf in onderhoud was de meest mooie verhalen over de 480 gehoord.
Doe de volgende keer Rob, Ton & Willem de groeten van me.

Willem heeft beide keren dat ik daar was mijn 480 onder handen gehad. Die heeft destijds alle fabriekstrainingen voor de 480 gevolgd, kent die auto's van haver tot gort en zit vol mooie verhalen inderdaad.

En we zijn alweer op pagina 7. Als (semi-)opening daarvan, een overzichtje van de vorige zes pagina's en daarmee tevens een overzicht van mijn auto-verleden:

Mini Cooper Pepper, 12-NT-XK (bj.2004)
Nieuw gekocht in 2004, total loss gereden na 3,5 jaar (2007, kilometerstand toen 125.000). In 2011 op internet nog te koop zien staan bij een autobedrijf in Hoensbroek. Volgens de RDW rijdt de auto nog, een maand of vier geleden is de tenaamstelling gewijzigd.
Werd opgevolgd door 'n Fiat Grande Punto.

Mazda 323 Fastbreak 1.5i GLX, 43-DT-TG (bj. 2000)
Gekocht in 2007, na bijna 6 jaar (2012, kilometerstand toen 164.000) weg gedaan vanwege behoefte aan wat meer ruimte en zin in wat anders. Dat werd een Mazda 6. De 323 is toen geëxporteerd naar Benghazi, Libië.

Fiat Grande Punto 1.4-16v T-Jet Edizione Cool, 91-ZD-BT (bj. 2008)
Nieuw gekocht in 2008, in 2009 op LPG gezet en na 4,5 jaar (2012, kilometerstand 141.000) weg gedaan om geld vrij te maken voor aanschaf van de Mazda 6. De Fiat is door mij verkocht aan een handelaar in Rotterdam, daarna nooit meer gezien. Rijdt nog wel volgens de RDW.
Werd opgevolgd door de Volvo 480.

Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic, 50-NX-XZ (bj. 2004)
Gekocht in 2012 en nog steeds in bezit. Voorlopig geen reden of plannen om die weg te doen. Doet dienst als woon-werk auto voor mijn vrouw en wordt ingezet voor alle privé-ritten van ons gezin (met drie jonge kinderen). Huidige kilometerstand 135.000.

Volvo 480 ES 2.0i, ND-LJ-52 (bj. 1995)
Gekocht in 2012 en nog steeds in bezit. Voorlopig ook geen reden of plannen om hem weg te doen. Doet dienst voor mijn dagelijkse kilometers (woon-werk, zakelijk en soms gewoon zomaar een ritje). Huidige kilometerstand 250.000.

Twix zei:
j.ko zei:
Ik houd de kosten van onze auto's tot op de cent bij

Ik ook, erg leerzaam.

Ik reken het nu helemaal uit, wat is het goedkoopste en wat vind ik dan nog leuk om te rijden en te bezitten.
En dan straks inderdaad verbruik bijhouden en onderhoudskosten, zodat ik precies kan zeggen voor hoeveel cent per km ik rijd.

Ik heb er nu al zin in. Maar ja, ik had de 480 erg hoog aangeslagen wat misschien niet eens hoeft.

De kosten van mijn 480 tot nu toe, gerekend over 34,5 maanden (bijna drie jaar) en 75.710 kilometer (= 26.334 km/jaar). Bedragen afgerond op hele centen.

- Afschrijving en accessoires (dingen die ik los kocht, maar bij eventuele verkoop met de auto mee weg gaan, denk aan een mattenset, leren stuur, armsteun). Daarbij de opmerking dat ik voor de afschrijving elk jaar 50% waardevermindering neem. Feitelijk schrijft de auto niet af, stijgt zelfs lichtjes in waarde.
KOSTEN TOTAAL € 1.294,41 KOSTEN PER MAAND € 37,52 KOSTEN PER KM € 0,02

- Motorrijtuigenbelasting, tarief Noord-Brabant.
KOSTEN TOTAAL € 1.103,67 KOSTEN PER MAAND € 31,99 KOSTEN PER KM € 0,01

- Boetes. Ik hou me 90% van de tijd aan de snelheidslimiet.
KOSTEN TOTAAL € 93,00 KOSTEN PER MAAND € 2,70 KOSTEN PER KM € 0,00

- Brandstof. Ik haal een gemiddeld verbruik over de genoemde periode van 1:13,70. Van december 2012 t/m juli 2013 tankte ik in Nederland (vooral Tinq), vanaf augustus 2013 tank ik in België (Esso Express). Gemiddeld betaalde ik over de hele periode € 1,51 per liter euro95.
KOSTEN TOTAAL € 8.447,46 KOSTEN PER MAAND € 244,85 KOSTEN PER KM € 0,11

- Onderdelen op voorraad. Dus nog niet gemonteerd en eventueel nog los weer te verkopen (denk aan een binnenbumper, wat seals, etc.). Zodra ik ze monteer, gaan de kosten over van deze post naar 'accessoires' of 'onderhoud'.
KOSTEN TOTAAL € 430,25 KOSTEN PER MAAND € 12,47 KOSTEN PER KM € 0,01

- Onderhoud en reparatie. Kleine oliebeurtjes doe ik zelf, de rest via autobedrijven. In het begin enkele achterstallige puntjes van de vorige eigenaar weggewerkt, maar ook preventief heb ik e.e.a. laten doen. Lees het topic er maar op na. Het kan beduidend goedkoper, technisch is mijn 480 voor 98% in orde. Dat kan ook minder.
KOSTEN TOTAAL € 6.130,64 KOSTEN PER MAAND € 177,70 KOSTEN PER KM € 0,08

- Verzekering. No-claim korting gedurende deze periode gemiddeld 12,5%. Uitsluitend WA, onbeperkt aantal kilometers.
KOSTEN TOTAAL € 1.103,39 KOSTEN PER MAAND € 31,98 KOSTEN PER KM € 0,01

Alles bij elkaar levert dat:
KOSTEN TOTAAL € 18.602,82 KOSTEN PER MAAND € 539,21 KOSTEN PER KM € 0,25

Ik zal wanneer ik thuis ben dat eens vergelijken met wat ik allemaal heb. In mijn berekeningen is de afschrijving altijd 100%, dus alles wat ik ooit terug krijg is een bonus en laat de km-prijs wat dalen.

Boetes reken ik niet bij de autokosten. Dat kan ik de auto niet aanrekenen. Plus dat de meeste van mijn boetes in Nederland zijn, in huurauto's.

Ik ga ook geen afschrijving rekenen, zoals je zelf al zei de 480 stijgt in waarde iets wat ik wel heb gemerkt. Daar je voor 2000 euro minder auto krijgt.

En je hebt een goede kleur met de juiste velgen, dus dat is prima...

Verder, onderhoud ja was ik al bang voor, ik kan het meeste zelf dus zal ik meer onderdelen rekenen, maar al valt het me mee voor 26.000 km......het geeft wel goed mijn angst voor ietwat hogere kosten weer.
En als student.........

Als student zou ik er (op deze manier) niet aan beginnen inderdaad. Je zou een wat slechter (goedkoper) exemplaar kunnen opzoeken met een jaar APK, en die dan oprijden en in onderdelen verkopen. Dan heb je een jaar rijplezier, zonder afschrijving, zonder noemenswaardig onderhoud. Maar dat moet je wel kunnen, mij zou dat niet lukken.

j.ko zei:
Als student zou ik er (op deze manier) niet aan beginnen inderdaad. Je zou een wat slechter (goedkoper) exemplaar kunnen opzoeken met een jaar APK, en die dan oprijden en in onderdelen verkopen. Dan heb je een jaar rijplezier, zonder afschrijving, zonder noemenswaardig onderhoud. Maar dat moet je wel kunnen, mij zou dat niet lukken.

Het zit hem meer in de prijs van de onderdelen. Dan ben ik wel zo dat ik een goedkoop exemplaar dan zou willen houden omdat het zonde is om hem te slopen zogezegd.
Tsja......beter niet inderdaad. Komt nog wel eens, koop ik er eentje van 1000 om een D5 in te lepelen.

Ja, een vijfcilinder erin, dat zou mooi zijn. Zou het passen? Ik weet wel dat de GT Turbo een bomvolle motorruimte heeft (met dus een viercilinder, turbo, ABS/TRACS, en airco).

Edit: er zijn meer mensen die met die gedachte spelen: https://www.volvo-480-europe.org/forum/viewtopic.php?f=3&t=9065 en er schijnt een concreet voorbeeld te zijn, maar dat kan ik zo gauw niet vinden.

qua ruimte moet het passen. subframe aanpassen, blok erop en van onderen erin leggen, evt wat carroseriedelen aanpassen.

Zodra dat blok erin zit lukt de rest ook wel.

Mijn 480 heeft een startonderbreker. Die ziet er zo uit:

Het dongeltje aan de sleutelbos moet je tegen de twee contactpuntjes bij het rode lampje houden. Dan volgt er een piep, waarna je de auto met de contactsleutel kunt starten. Naar huidige maatstaven nogal omslachtig, maar typisch nineties en daarom wel leuk.

Nou heb ik al een poosje dat onder het rijden dat piepje ineens klinkt. Verder niks, en af en toe een piepje, och, ik lag er niet wakker van. Het eerste half uur van een rit was 'ie sowieso stil, en verder piepte het ding een of twee keer. Maar sinds deze week is het erger en word ik knettergek van het piepje dat te pas en te onpas klinkt. En afgelopen donderdag werd de startonderbreker daadwerkelijk ingeschakeld.... bij 120 per uur op de A12. De motor viel uit, maar omdat de startonderbreking ook meteen weer vrij kwam, liep de motor gelukkig meteen weer (door de snelheid, hij duwde zichzelf meteen weer aan). Maar goed, nu wordt het dus link, tijd voor actie.

Vandaag de boel rond de stuurkolom opengemaakt en eerst de contactslotverlichting vervangen. Dat heeft verder niks met het probleem te maken, maar dit was al langer stuk en ik kon er nu goed bij:

Dan de startonderbreker. Ik heb de boel eens bekeken en mezelf verwonderd over de manier waarop het aan elkaar geknoopt zit allemaal. Volgens mij is dit niet origineel Volvo, en als het dat wel is, dan is het niet af fabriek zo geleverd, maar achteraf gemonteerd.

Vanaf het startonderbreker-contact loopt een vijf-aderige band naar een los in het dashboard slingerende black-box. De band is véél te lang (eerste reden waarom ik denk dat het aftermarket is) en ligt opgerold in de kunststof behuizing van de stuurkolom (zie ook bovenstaande foto).

De black-box zit dichtgekneed met keiharde gom en heeft afgebroken randen (reden twee dat ik denk dat het aftermarket is). Er zit een printplaat in die er nog net met een hoekje buiten steekt:

De bedrading zegt mij qua kleur niets, maar zit er als volgt aan:
Uit het dashboard (kabelboom) komt een rode draad. Die is gesplitst in twee rode draden, waarvan er één naar die black-box gaat, en één naar het contactslot.
Uit het dashboard komt een witte draad, die gaat naar het contactslot.
Uit het dashboard komen een blauw-witte draad en een grijze draad, die gaan naar de black-box. Daar komen ze ook weer uit, en gaan dan naar het contactslot.
Uit de black-box komt een zwarte draad, die zit vast aan de bruine draad bij de dimmer. De isolerende tape daar omheen was los, die heb ik vervangen.
Uit de black-box komt dus ook die vijf-aderige band die naar het startonderbreker-contact loopt.

Voor de duidelijkheid even in een schetsje (waarin ik de witte draad voor de zichtbaarheid met groen heb getekend):

Ik heb de isolatietape dus vervangen waar zwart op bruin zit gesoldeerd, en de stekker van het contactslot eraf gehaald en weer terug gezet (er mankeert niks aan). Verder houden mijn mogelijkheden wel op nu. Ik heb geen multi-meter waarmee ik e.e.a. kan doormeten, die black-box krijg ik niet op een non-destructieve manier open en ik ben nu niet in de gelegenheid om er een proefrit mee te maken, dus ik ben benieuwd wat 'ie doet bij de volgende rit.

Intussen heb ik op het 480Forum gevraagd of iemand weet of dit een origineel Volvo-accessoire is. Zo ja, dan wil ik het graag behouden, dan hoort het bij de auto. Is het aftermarket, dan mag het ding eruit. Maar of je dit er simpelweg tussenuit kunt knippen en dan de bedrading kleur-op-kleur verbinden? Dan zou het een gemakkelijk te omzeilen startonderbreker zijn...

Ik gok op aftermarket. De dongle is precies eender als bepaalde GPS-systemen die tegenwoordig ingebouwd worden.

Ik zou het er uit halen.

Als het origineel was, zou er wel ergens Volvo op staan, toch? Eerlijk gezegd denk ik dat het inderdaad zo simpel is om gewoon de blauwe en grijze draden op kleur aan elkaar te knopen en de rode (voeding) en zwarte (massa) weg te snoeien. Op die manier is een startonderbreker inderdaad makkelijk te omzeilen, maar ik denk dat destijds de gedachte was dat een dief i.p.v. een auto met deze voorziening een andere auto zou pakken die makkelijker (zonder gedoe) te jatten was.

Maar better safe than sorry, even een schema erbij halen om te zien hoe het contactslot origineel aangesloten hoort te zijn. Dat zal vast wel lukken via dat 480-forum.

Alleen al hier om moet ik niets van die zooi hebben.
Aftermarket hoef ik echt geen alarm, startonderbrekers en oh ja ook wielsloten, weg met die zooi.

Wel leuke volvo overigens(y)

Bedankt allemaal. 't Is inderdaad aftermarket, en toen ik er vanmiddag mee reed, piepte hij weer. Dus het gaat er allemaal uit zodra ik er tijd voor kan maken.

Zojuist wat soldeergereedschap besteld, komend weekend eens kijken of het me lukt die startonderbreker te verwijderen.

Ander nieuws: afgelopen maandagavond heeft mijn vrouw een aanrijding gehad met de Mazda 6. Niks ernstigs gelukkig, alleen blikschade. De tegenpartij is aansprakelijk, dus het kost gelukkig niks (we hebben alleen WA). Mijn vrouw reed links, de Peugeot (tegenpartij) kwam naar links terwijl mijn vrouw daar dus al reed. Gelukkig met lage snelheid (50 km/u), en geen gedoe (netjes formulieren ingevuld enzo). Schade aan onze Mazda is geraamd op € 1.750,-. De hele rechterzijde moet worden gespoten, er zitten krassen op de voorbumper (zijkant), het spatscherm, de velg rechtsvoor, de spiegelkap, allebei de portieren en het achterspatbord. Het achterportier heeft ook een lichte deuk. Als ik gelegenheid heb om bij daglicht foto's te maken, zet ik ze hier wel neer.

Hier de beloofde foto's van de schade aan de Mazda:

Voorbumper:

Velg rechtsvoor:

Scherm rechtsvoor:

Spiegelkap:

Voorportier:

Achterportier. Die zwarte streep op de tweede foto is van de spiegelkap van de Peugeot. Het is de enige plek waar behalve spuitwerk ook uitdeukwerk aan te pas komt:

Spatbord achter:

Weer wat ontwikkelingen deze week. Eerst de schade aan de Mazda. Daarvan wil de verzekeraar van de tegenpartij eerst een rapport van een schade-expert laten opstellen. Pas daarna kunnen ze aangeven of ze uitkeren of niet, daarna kunnen we dus pas de boel laten herstellen. Kan nog wel een week of drie duren, zo werd ons gezegd. Komende vrijdag komt die schade-expert langs bij het schadebedrijf. Verder gebeurt er op dat vlak dus nog weinig voorlopig. Helaas.

Dan de Volvo. Daar ging deze week de linker koplamp stuk (het lampje). Gelukkig is dat eenvoudig te vervangen. Je schroeft de hele unit er uit en kunt dan heel goed de lamp vervangen. Kom daar maar eens om bij een moderne auto.

Verder verloor ik vorige week vrijdag de naafkap linksvoor, op de snelweg. Die ben ik dus kwijt. Ik vond een nieuwe, maar toen ik die er vandaag op wilde klikken, zag ik dit:

Er ontbreekt ook een wielbout :eek:! De Volvo-dealer kon me daar vandaag niet meer aan helpen, maandag pas. Maar dan moet ik er al weer mee weg, dus ik hoop dit weekend via het forum nog een bout te vinden, die kan ik dan met de Mazda op gaan halen. Want ik rij dus waarschijnlijk al ruim een week met 3 van de 4 bouten rond (er vanuit gaand dat de wielbout het naafkapje eraf heeft gedrukt), maar nu ik het weet, durf ik er niet meer mee te rijden.

Tot slot de startonderbreker van de Volvo: die heb ik er nog niet uit gehaald. Ik moet buiten met soldeerspul aan de slag, en daar is het weer te wisselvallig voor voorlopig. Misschien morgen, anders volgend weekend.

Of die draad nog goed is, is 'n goeie vraag. Niet bij stil gestaan, al vraag ik me af hoe die kapot kan gaan. Ik weet ook niet zeker wanneer dat wiel er voor het laatst af geweest is. Gaat dat er bij de APK af (om de remmen te controleren)? Dan is het een maand geleden (4.000 km) dat dat wiel is gemonteerd, door een garagebedrijf in Etten-Leur. Als dat wiel er bij een APK niet af komt, is het nog veel langer geleden, 4 maanden en 12.000 km, bij Toncar. Bij allebei mag ik aannemen dat ze 't met het juiste moment vastzetten. Maar daar komen we niet meer achter.

Ik kan me uit mijn tijd als chauffeur bij een bakkerij nog wel herinneren dat als de Vito's en Sprinters bij de dealer geweest waren, er altijd een sticker op het dashboard zat met 'LET OP, wielmoeren natrekken bij kilometerstand ......'. Wellicht toch geen overbodige luxe.

Teveel moment proberen, normaliter zou ik voor jouw auto tussen de 110 tot 130 Nm verwachten.

Velgen met off-road banden onder een LandRover worden met 180 Nm vastgezet. Als je echter bouten te vast zet trek je die draad door en draait je bout eruit.

Nissan GT-R zei:
Teveel moment proberen, normaliter zou ik voor jouw auto tussen de 110 tot 130 Nm verwachten.

Velgen met off-road banden onder een LandRover worden met 180 Nm vastgezet. Als je echter bouten te vast zet trek je die draad door en draait je bout eruit.

140Nm die van mij en ik trek ze na een paar ritjes altijd na, geen overbodige luxe want ik vind ondanks dat ik zelf een moment sleutel heb regelmatig een of twee een beetje los.

Mijn ervaring met dealers en bandenboeren is dat ze maar wat doen, ik ben er geen tegengekomen die ze met de juiste Nm gemonteerd heeft ik heb meermaals gehad dat ze overtrokken werden en één bandenboer vergat ze zelfs helemaal vast te maken. Daar kwam ik een km later achter. Dus mijn vertrouwen in de professionals is erg laag.

Als je geluk hebt zijn ze hem vergeten, met pech hebben ze hem te hard vastgemaakt en is de draad stuk maar dat lijkt me onwaarschijnlijk je zou dan verwachte dat hij er niet afloopt.
Ook zou ik de rest even controleren en idd niet meer mee rijden ondanks dat je dat al gedaan hebt.

Hier in het VK gaan de wielen bij een APK er niet af. De schijf meten ze van de binnenkant en de blokken bekijken ze op het oog van de buitenkant.

Hier in NL ook niet, als het te zien is zonder de wielen eraf te halen (en dat is hier het geval).

Qua vastzetten doen de meeste garages, van kwikflut tot merkdealer, idd maar wat. Ik heb zelfs al eens meegemaakt dat ik mijn vader moest vragen om op de wielsleutel (van een halve meter lang) te gaan staan omdat ik zelf niet zwaar genoeg was om de moer los te krijgen o_O

Ik zou zeker aanwennen om na een paar ritten de wielen even na te trekken als ze eraf zijn geweest. Ik heb dezelfde ervaring als Sketcher, dat er soms toch eentje een beetje los loopt.

Volgens deze website is het aanhaalmoment voor de wielen van een Volvo 480 110Nm.

@PM zei:
Volgens deze website is het aanhaalmoment voor de wielen van een Volvo 480 110Nm.

Oh ja is 4 bouts natuurlijk.

Sketcher zei:
140Nm die van mij en ik trek ze na een paar ritjes altijd na, geen overbodige luxe want ik vind ondanks dat ik zelf een moment sleutel heb regelmatig een of twee een beetje los.

Jij hebt vast geen Maxxis off-road tyres. ;)

Zondag nog een wielbout kunnen ophalen, meteen bevestigd. En gelukkig, hij 'pakte', dus geen kapotte draad. Zelf heb ik trouwens geen momentsleutel, dus ook ik doe zomaar wat. Ik trek ze altijd zo vast ik kan, zonder mijn gewicht in te zetten (ik ga niet op de sleutel staan springen). Sleutel is ongeveer 30 cm lang, dus of ik de 110 Nm (is ongeveer 300 kilo op 30 centimeter) haal, vraag ik me nu ook af. Heb wel eens van iemand (monteur) begrepen dat ik ze te vast zet, dus dat zou dan weer betekenen dat ik die 110 Nm ruim haal. Misschien toch eens een keer een momentsleutel aanschaffen. Is daar nog een foute keuze in mogelijk?

Handige lijst trouwens @PM, jammer dat er van de jongere auto's niks in staat.

Mooi dat het gelukt is!

Even een misverstandje wegwerken: 110 Nm is ca. 37,5kg op 30cm. 1Nm is niet hetzelfde als 1kgm, het zijn twee verschillende eenheden (wel voor dezelfde grootheid): 1 kgm is ca. 9,8 Nm. 110 Nm is dus 11,2 kgm. En het is minder dan je zou denken, ik verbaasde me er ook over toen ik voor het eerst wielbouten aandraaide met een momentsleutel, ik was net lekker op gang zegmaar toen-ie al *klik* zei.

Nu je het zegt... maar ik denk dat voor jouw 6 (aangenomen dat je daarop doelt) gewoon de 88-118 van toepassing is, aangezien het er eentje van de eerste generatie is. En bij de nieuwere versies zal het ook niet veel meer worden.

Vervelend van je schade. Nog een behoorlijk schadebedrag gezien de vrij lichte schade. Mijn schadebedrag was lager en ik had aardig wat meer schade (oke ook een veel oudere auto).
Ik verwonder me er wel over dat het zo snel gaat bij die verzekering. Ik heb nu net een mailtje de deur uitgestuurd naar de verzekering van de tegenpartij (die ook aansprakelijk is) wat de status update is, omdat ik sinds de aanrijding op 3 november nog steeds helemaal niks gehoord heb..

Bepalend voor het schadebedrag is vooral het aantal panelen met schade: bumper, spatscherm, spiegelkap, twee portieren en achterscherm. In feit moet de halve auto opnieuw gespoten worden, in metallic lak. En ik weet niet of ze de velg op kunnen knappen, of vervangen. Jouw schade ken ik niet, dus weet niet of dat vergelijkbaar is (qua te spuiten oppervlak)?

Wij hoeven trouwens zelf niet achter de verzekeraar van de tegenpartij aan, dat doet onze WA-verzekeraar (zit gratis verhaalsbijstand in). Maar die moeten vervolgens ook drie weken wachten op reactie, helaas.

Edit: plaatjes in je topic gezien. Die schade zou ik ook duurder inschatten dan die aan onze Mazda. Maar goed, die schadebedragen gaan ook alle kanten op soms...

Slechte keuze in een momentsleutel is een goedkope kopen. En je moet hem elke keer na gebruik weer op 0 zetten anders gaat ie kapot.
En alleen vastdraaien, met losdraaien maak je hem ook kapot.

Dit is best een goede.

Nissan GT-R zei:
@PM zei:

Oh ja is 4 bouts natuurlijk.

Sketcher zei:

Jij hebt vast geen Maxxis off-road tyres. ;)

Nee standaard velgen met standaard maat AT banden. Maar volgens mijn maakt dat niet uit. zijn de bouten niet leidend? Kan zeker zo zijn dat andere (Defender) 180Nm is of met stalen velgen wellicht?

@J.Ko

Ik heb deze en werkt perfect. Duur is hij zeker niet (sorry link is ebay.co.uk)

EDIT: IDD wel steeds op 0 terug zetten.

Het was een Defender. 26 inch inclusief banden meende ik.

En heel eerlijk. Geen idee het is mij zo geleerd om het op die manier te doen en bij Automotive heb ik er nooit iets over kunnen terugvinden in de boeken.
En die is best goedkoop Sketcher.

Update over de schade aan de 6: maandag mochten we hem ter reparatie aanbieden, de verzekeraar van de tegenpartij was akkoord. Net de auto weer opgehaald. Volgens het schadebedrijf was de verzekeringsexpert die er naar gekeken had in dubio over wel of niet total-loss verklaren. Op economische gronden uiteraard. Het schadebedrag is daarom iets naar beneden bijgesteld door de velg en de spiegelkap niet te spuiten, maar te polijsten. De rest is wel gespoten (rechter zijkant voor voorbumper tot achterscherm).

Tijdens de reparatie hadden we een Citroën Xsara Picasso te leen. Fijne auto, wel veel wolliger in de bediening dan onze 6. Maar het viel niet tegen, vlot en comfortabel ding, ook op de snelweg.

De vervangende Picasso:

Het resultaat op de Mazda (voor zover te zien in het donker):

Al met al blij dat we deze kunnen houden en niet met een total-lossje zitten.

Gelukkig weer opgelost (y)
Is het resultaat op de velg en de spiegelkap ook naar tevredenheid?

Netjes opgelost zo! Ik had persoonlijk dat bedrag ook niet gegeven, maar aan de andere kant de halve auto moest gespoten worden... Dan tikt het wel aan.

Blijft een mooie auto, dit model 6!

@ @PM: Dat polijsten is op de spiegelkap prima gelukt, daar zie je niks meer van. Op de velg is er nog een klein beetje van te zien, als je weet waar je moet kijken. Maar het valt echt niet op, en het argument van de verzekeringsexpert was dat het ook al geen nieuwe velg meer was voor de aanrijding (er zit wat stoeprandschade aan). Daar heeft 'ie gelijk in. En het heeft er aan bijgedragen dat de auto niet economisch total-loss ging. Schadebedrag ging omlaag van € 1.750,- naar € 1.488,-.

@ Pjötr: De schade bestond dus uit dat spuitwerk van de hele zijkant, er zijn twee nieuwe stootlijstjes op gezet en het achterportier is uitgedeukt (waarbij ook al bestaande parkeerdeukjes zijn verwijderd). En het polijsten van de velg en spiegelkap. Als je dan bedenkt dat ik ooit voor een miniem scheurtje in de achterbumper van de Mini al meer dan € 600,- geoffreerd kreeg, vind ik het nog wel meevallen.

@ allen: Bedankt voor de complimenten, we zijn nog steeds erg blij met deze 6.

Vandaag eindelijk de juiste combinatie van tijd en goed weer gehad om die startonderbreker uit de Volvo te bouwen. Mijn vuurdoop met de soldeerbout. Het heeft wat gescheld en getier gekost (dat helpt...), maar het eind van het liedje is toch dat het gelukt is. Draden doorgeknipt en nieuwe soldeerverbindingen gemaakt. Ik had telkens het idee twee handen te kort te komen: linker draad vasthouden, rechter draad vasthouden, soldeerbout vasthouden, rolletje tin vasthouden; met een verfroerhoutje kon ik dat oplossen. Krimpkousjes er omheen lukte ook niet overal; de eerste was al gekrompen door de soldeerhitte voordat ik hem over de verbinding had geschoven, bij de derde was mijn soldeerverbinding te dik geworden om de kous er nog overheen te kunnen schuiven. Dan dus toch maar isolatietape gebruikt, had geen zin de soldeerverbindingen weer los te maken. Intussen een hernia opgelopen door dat gepruts onder het dashboard, maar: het moment dat je dan de contactsleutel omdraait en hij start gewoon, da's alles waard. Nog een 'nieuwe' stuurkolombekleding geplaatst (in de mijne zat een gat voor die startonderbreker), en klus geklaard!

Foto's heb ik niet veel gemaakt, maar toch een paar.

De startonderbreker en de oude stuurkolombekleding:

Verfroerhoutje als hulpmiddel. Werkte prima, hield de andere draden weg en diende als miniatuur-werkblad om de te solderen draden vast te houden:

Overzichtsplaatje:

Een nieuwe auto uitkiezen is altijd leuk, dus het wordt (een beetje) spannend komende tijd. Het lijkt er namelijk op dat ik in aanmerking kom voor een lease-auto of mobiliteitsbudget... Moet de precieze voorwaarden en regels nog uitzoeken, maar ik heb het afgelopen jaar meer zakelijke kilometers gedeclareerd dan het criterium om in aanmerking te komen voor een lease-auto. Dus wie weet wat 2016 gaat brengen...

Verschillende gedachtes gaan nu door mijn hoofd:
- Mobiliteitsbudget vragen en ook zakelijk doorrijden met de 480: dan hou ik geld over, en da's nooit mis.
- Lease-auto uitkiezen en die privé niet gebruiken. De 480 blijft dan voor de plezierritten privé, de tellerstand loopt dan niet meer zo hard richting 3 ton.
- Luxe-probleem met een lease-auto is dat mijn werkgever een maximum CO2-uitstoot hanteert van 106 g/km. Dus ondanks dat ik geen privé gebruik zal maken van de auto, zit ik vast aan maximaal 21% bijtelling en een leasebudget van 900 euro per maand. Eerste gedachte is een C4 Cactus diesel automaat. Lekker eigenwijs ding, en een diesel automaat is prima voor de snelwegkilometers en files. Nu al zin om er een samen te stellen, maar de configurator op Citroen.nl doet het vandaag nog niet…

Kortom: leuke tijden, maar first things first: eerst eens uitzoeken hoe de leaseregeling precies in elkaar steekt.

Altijd leuk! En zakelijk een Cactus rijden is heel niet gek. Spaar je de 480 ook gelijk een beetje!
Ik wist trouwens niet dat de Cactus er als diesel automaat is. Los van de uitvoering of motorisering is de Cactus wel een leuke keus.

Terug
Bovenaan