Ik heb medeforummers beloofd om iets te vertellen over mijn autosport bezigheden. Omdat ik nog 2 auto's daarvoor heb staan worden dat 2 verhalen. Dit is deel 1.
Begin jaren '90 kwam er een nieuw type Nissan Sunny op de markt, type N14. De importeur wilde hier reclame mee maken en enkele modellen van de voorserie werden naar Nederland gehaald. Bij Beek Autoracing werden 2 auto's opgebouwd voor toerwagen races op Zandvoort met onder ander John Bosch als coureur.
Echt een daverend succes werd dat niet. Het nieuwe type GTi was voorzien van een geheel Aluminium motor. Wat gewicht betreft klinkt dat goed, maar in de racerij bleek het onderblok niet bestand tegen langdurig volgas en ging doorbuigen. Dat leidde tot veel opgaves omdat de koppakking er steeds uit vloog.
Na enkele seizoenen gingen de wagens in de verkoop. Eentje ervan kwam terecht bij rallyrijder Chris Vlaar, die met Sony sponsering er enkele seizoenen mee reed. Oudere forummers herinneren zich misschien het introfilmpje van "de heilige koe" waarbij het laatste shot was dat deze auto net voor de camera eindigde tegen een paal.
Nadien werd de auto te koop aangeboden en kwam ik in beeld. Ik kocht deze Nissan Sunny GTi chassisnummer 4. Zelfs de verbogen motorkap van het hierboven genoemde ongeluk zat er bij. Helaas zat de wedstrijdmotor er niet meer in, voor de rest een mooie auto met prima rolkooi en Proflex onderstel. Ik ging er rallycross mee rijden.
De iets aangepaste motor was niet snel genoeg voor de top maar in een veld van 40 auto's zat ik steeds tussen de 10de en 15de plaats. Het 2e seizoen reed ik hem vol in een bandenstapel. Het kostte 2 weken hard werk om van de banaan weer een rechte auto te maken. Tevens lag de motor los in de auto omdat alle bevestigingspunten uitgescheurd waren. Zelf weet ik niet veel meer van de klap. Ik werd weer wakker toen de dokter bij de auto stond.
Wel even vermelden dat ik na die 2 weken sleutelen mijn beste wedstrijd van dat seizoen reed.
Het jaar daarop werd de auto grondig aangepakt. Een betere motor en versnellingsbak en alle carrosseriedelen maakte ik na wat oefenen zelf van polyester. Helaas werd door privé omstandigheden het een slecht seizoen.
Omdat het grootste probleem, het te hoge gewicht, niet was op te lossen werd alle techniek overgebouwd in een Nissan Micra, maar dat is een verhaal voor deel 2. 10 jaar stond de Sunny vervolgens op blokjes in een hoekje.
Toen werd het plan gemaakt een Belgisch kampioenschap te gaan rijden. Een nieuwe ophanging eronder, zelf een motor bouwen met 2 dubbele weber carburateurs erop. Nieuw in de lak en rijden maar. Het 2e jaar in 2010 haalde ik als Nederlander een prachtige 2e plaats in het Antwerpse regionale kampioenschap.
Daarna kreeg ik zelf een hernia wat mijn autosport activiteiten nogal aan banden legde. Van een heel kampioenschap naar enkele wedstrijden per jaar. Op gegeven moment ging de motor stuk en kwam het stil te liggen.
Maar ja kriebelen blijft het. Andere motor en versnellingsbak zijn in de maak en stiekum hoop ik samen met mijn neefje komend jaar met deze Sunny weer eens aan de start te staan. Wordt vervolgd ..