Janneman's wagenpark, Mazda MX5 '04, Volvo S80 '05, Bürstner camper Ducato '07, Leapmotor t03 '25:

uwbuurman zei:
Oei, Jan, dat is een slevht huwelijk. Opzoek naar een goede 960?

Met een oudere Volvo hoef ik echt niet meer af te komen. Ik krijg meer te horen dat ik ook maar een Aygo moet gaan rijden. Slik..

(nou heb ik al wel een mooie xc90 zien staan....)

Je hebt geen band met de V70 merk ik. Goede reden om voor een XC90 te gaan! :)
Een Autoweek redacteur had ook een oudere Volvo ingeruild op zo'n V70 en viel de kwaliteit ook tegen.

Haha, een XC90. Die staan nog wel een tandje slechter te boek, al is het ook een kwestie van geluk hebben. Met de V70 heb je dat in ieder geval niet.

360.jpg

Nou, de 'nieuwe' is er. Na wat omzwervingen met een XC90 (toch iets te zwaar) en een paar T5 en T6 auto's die te veel kilometers hadden, heb ik deze S80 gevonden. Bouwjaar 2005 en slechts 140.000 km.

Toch een lekkere 170 pk, automaat en een behoorlijk luxe uitvoering. Dat moet wel lukken tot m'n pensioen. Deze is niet op lpg, dus bij de pimp is het even slikken. Nog zitten denken over lpg inbouwen maar dat haal ik er denk ik niet meer uit.

Gefeliciteerd. Zie je niet veel meer, redelijk 'voorspellende, kleur (helaas, vind ik). In mooi donkerblauw vind ik het een mooi model.
Geluk ermee. (y)

Zalvende auto's, die eerste generatie S80. Hopelijk heb je er meer geluk mee dan met de V70. Ik vind deze kleur juist wel fris, donkere tinten doen 'm vaak wat ouder ogen.

Ik heb medeforummers beloofd om iets te vertellen over mijn autosport bezigheden. Omdat ik nog 2 auto's daarvoor heb staan worden dat 2 verhalen. Dit is deel 1.

Begin jaren '90 kwam er een nieuw type Nissan Sunny op de markt, type N14. De importeur wilde hier reclame mee maken en enkele modellen van de voorserie werden naar Nederland gehaald. Bij Beek Autoracing werden 2 auto's opgebouwd voor toerwagen races op Zandvoort met onder ander John Bosch als coureur.

Echt een daverend succes werd dat niet. Het nieuwe type GTi was voorzien van een geheel Aluminium motor. Wat gewicht betreft klinkt dat goed, maar in de racerij bleek het onderblok niet bestand tegen langdurig volgas en ging doorbuigen. Dat leidde tot veel opgaves omdat de koppakking er steeds uit vloog.

Na enkele seizoenen gingen de wagens in de verkoop. Eentje ervan kwam terecht bij rallyrijder Chris Vlaar, die met Sony sponsering er enkele seizoenen mee reed. Oudere forummers herinneren zich misschien het introfilmpje van "de heilige koe" waarbij het laatste shot was dat deze auto net voor de camera eindigde tegen een paal.

Nadien werd de auto te koop aangeboden en kwam ik in beeld. Ik kocht deze Nissan Sunny GTi chassisnummer 4. Zelfs de verbogen motorkap van het hierboven genoemde ongeluk zat er bij. Helaas zat de wedstrijdmotor er niet meer in, voor de rest een mooie auto met prima rolkooi en Proflex onderstel. Ik ging er rallycross mee rijden.
360.jpg

De iets aangepaste motor was niet snel genoeg voor de top maar in een veld van 40 auto's zat ik steeds tussen de 10de en 15de plaats. Het 2e seizoen reed ik hem vol in een bandenstapel. Het kostte 2 weken hard werk om van de banaan weer een rechte auto te maken. Tevens lag de motor los in de auto omdat alle bevestigingspunten uitgescheurd waren. Zelf weet ik niet veel meer van de klap. Ik werd weer wakker toen de dokter bij de auto stond.

Wel even vermelden dat ik na die 2 weken sleutelen mijn beste wedstrijd van dat seizoen reed.

Het jaar daarop werd de auto grondig aangepakt. Een betere motor en versnellingsbak en alle carrosseriedelen maakte ik na wat oefenen zelf van polyester. Helaas werd door privé omstandigheden het een slecht seizoen.

Omdat het grootste probleem, het te hoge gewicht, niet was op te lossen werd alle techniek overgebouwd in een Nissan Micra, maar dat is een verhaal voor deel 2. 10 jaar stond de Sunny vervolgens op blokjes in een hoekje.

Toen werd het plan gemaakt een Belgisch kampioenschap te gaan rijden. Een nieuwe ophanging eronder, zelf een motor bouwen met 2 dubbele weber carburateurs erop. Nieuw in de lak en rijden maar. Het 2e jaar in 2010 haalde ik als Nederlander een prachtige 2e plaats in het Antwerpse regionale kampioenschap.
360.jpg

Daarna kreeg ik zelf een hernia wat mijn autosport activiteiten nogal aan banden legde. Van een heel kampioenschap naar enkele wedstrijden per jaar. Op gegeven moment ging de motor stuk en kwam het stil te liggen.

Maar ja kriebelen blijft het. Andere motor en versnellingsbak zijn in de maak en stiekum hoop ik samen met mijn neefje komend jaar met deze Sunny weer eens aan de start te staan. Wordt vervolgd ..
360.jpg

360.jpg

Een mooi variabel wagenpark heb jij zeg! Praktisch, recreatie, cabrio en racen en dat waarschijnlijk nog redelijk betaalbaar ook, zeker als je steeds schorst. Namens een mede MX5-rijder zou ik zeggen geniet van de mooie MX5!

Gaaf om de Sunny binnenkort misschien weer in de race te hebben. De historie van die auto is daardoor super interessant.

Mooi verhaal! Ik heb 2x een nieuwe N14 gehad, dieseltjes weliswaar....De laatste had naast de verlaging ook veel delen van een GTI in het onderstel zitten. De auto van John Bosch was toch wel m'n ideaal op dat moment. Na een Primera een Micra K11 SE gekocht, die bij Beek weer op krachttraining is geweest naar iets van 90-95pk. Een snel autootje was het geworden. Ik ben ook benieuwd naar de Micra!

Tja, en dan krijg je een telefoontje... het dak is van de werkplaats gewaaid.

Vanmorgen maar gaan kijken. Inderdaad een kwart van het dak is er af. Maar eigenlijk viel het voor ons mee. Het deel waar de cross auto's staan is niets aan de hand. Het deel waar de aanhanger, de bandenopslag en de carosseriedelen staan daar is het dak weg maar verder geen schade.

Maar een zeil gelegd over de spullen die liever niet nat worden. De rest kan hoogstens schoon regenen.

Wanneer alles hersteld wordt is nog even afwachten, ik denk dat de dakplaten-leggers het nu even druk gaan krijgen.

Barri zei:
He dat is balen. Het ging ook wel stevig tekeer. Zelf herstellen is geen optie?

Het is niet mijn ruimte, ik huur misschien 5% van het oppervlak. Ik heb er in het verleden al verlichting gemaakt, houtwerk in de olie gezet en geholpen met de toegansdeuren. En caravans verplaatsen of een lang gestalde auto weer aan de praat krijgen. Als tegenptestatie wordt er niet gezeurd over stroomverbruik of water tappen. Huur het daar trouwens al ruim 35 jaar.

Al snel nadat het dedonder door Rusland begon zag ik in dat de benzine duur ging worden. Na een offerte en wat rekenwerk werd de keuze gemaakt, gas inbouwen in de Volvo. Achteraf is de benzineprijs nog harder gestegen dan ik toen dacht en ook ben ik de huidige gekte met inbouw mooi voor geweest. Loopt er prima op zo'n S80. Dit is mijn 4e Volvo op lpg dus dat is op zich geen verrassing.

De MX5 is ook weer van stal gehaald. Die had wat langer gestaan dan gepland en ik had de accu niet losgemaakt. Hij startte dus net niet. Maar goed dat is een kleinigheid. Verder waren bij de 1e rit de achterbanden beetje vierkant. De vredesteins zaten er al op bij aankoop maar tonen zich wederom bagger. Afgelopen weken natuurlijk heerlijk cabrio weer dus de nodige kilometers gemaakt.

Verder na 6 maanden de camper weer opgehaald. Accupool aansluiten, voor de zekerheid 2 keer voorgloeien en starten. Nou zitten hier voorop ook vredesteins dus je raad het al. Deze zijn al wat ouder en aan vervanging toe. Toch maar een ander merk dus.

Buiten de klussen in en om het huis staan er ook wel wat sleutelplannen in de agenda. Eigenlijk wil ik de distributie en waterpomp van de MX5 vervangen. Geen idee wanneer dit het laatst is gebeurd. Verder moet er voor we echt op vakantie gaan nog wel wat aan de camper gebeuren. Hier moet ook de distributieriem vervangen worden en de schokbrekers voor zijn er ook aardig aan. Dat wordt wel een uitdaging, door de camperopbouw en het daarvoor gewijzigde dashboard is het de vraag hoe ik bij de bovenste bouten kom.

En zo (zucht) kom ik voorlopig weer niet toe aan de crossauto's. Dat is dan wel weer jammer.

Zo, dat is al weer even geleden zie ik. Eigenijk is er op auto gebied ook niet veel spannends gebeurt. De camper heeft in het voorjaar 2 nieuwe banden en een nieuwe distributieriem gekregen. Daarna apk zonder problemen en we hebven er heerlijk mee door Zweden getrokken. En de nodige weekendjes weg. Inmiddels alweer in de winterstalling en geschorst.

De MX5 is niet eens heel veel gebruikt. Een lange hete zomer maakt nog geen goed cabrioweer. Maar voor- en najaar heerlijk mee gereden. Pas apk zonder problemen. Ik wil deze winter de motor eens aanpakken met nieuwe distributieriem en waterpomp en zo, weer een weekendje onder de pannen.

De S80 heeft een jaar zonder problemen kilometers gemaakt en pas een probleemloze apk. Onlangs een setje winterbanden op velg gekocht en dan ook eens kijken waar het gekraak in de voorwieloohanging vandaan komt. Hebben deze auto's wel vaker last van.

De Aygo heeft er nu ongeveer 15.000 km opzitten. Van de zomer een beurtje gehad. Toch wel makkelijk, halen en brengen alles zit in de leaseprijs.

De race-mobielen (binnenkort toch eens deel 2 van de micra opschrijven) dat is helaas niet veel geworden. Mijn vrouw wilde een mooie kast langs de keuken. Toen bedachten we om dan ook maar wasmachine en droger van de zolder naar beneden te verhuizen. Dus compleet met alle stroomaansluitingen en water aan en afvoer was dat een hele klus. Het is wel mooi geworden, zo mooi zelfs dat daarna de hele woonkamer is gestuct (dat heb ik niet zelf gedaan) en alles weer geschilderd is, nieuwe plinten lampen enzovoort. En toen is ook de wens van mijn vrouw voor nieuwe meubels maar uitgekomen. Maar goed, tijd bleef er niet veel over. Toch nog een nieuwe motor opgebouwd en een nieuwe versnellingbak met korte verhouding en platensper. Eigenlijk klaar om in te bouwen. Eerst maar eens een rustmomentje nemen, het was wel even genoeg.

Nee toch nog iets te doen. Ik merk dat ik geen foto's meer kan plaatsen. Eens kijken hoe dat te fiksen.

Na de winter, of meer een wat koelere periode, was het ook weer tijd om een beerje te klussen. De S80 heeft nieuwe rwmblokken gekregen en toen heb ik ook de ophanging voor eens goed bekeken om wat aan het gekraak te doen. Er zit een rubber ring tussen de veerpoot en de spiraalveer en aan weerszijden zat die niet netjes op zijn plaats. Even de veerklemmen erop om wat speling te krijgen en ze er weer nerjes terug op de juiste plaats te krijgen. En warempel het gekraak is over. Nu maar hopen dat ze ook op gun plaats bkijven. Zo'n klusje geeft dan toch veel voldoening. Volgend klusje zal het raammechanisme rechts voor worden want echt soepel gaat dat niet meer. En ik zit er nog over te dubben of ik wat kleinere schades aan de rechterkant laat maken. Het is ook wel weer een auto van 18 jaar oud.

Aan de MX5 was wat meer sleutelwerk. Ik kon nergena in de ondergoudspapieren vinden wanneer de disteibutieriem was vervangen. En ook onder de kap geen stickertje of zo. Dus maar aan de slag. Get is niet een hele dijne auto ondat de notor erg ver naar axhteren ligt. De ontstekingmodule zir dan nog aan de achterkant gemonteerd en dat maakte het een langdurig gepriegel in een houding die mijn rug niet fijn vond.

De krukaspoelie ging dan wel weer vlot los, waarna ik weer uren kwijt was met de bout waarmee de dynamo vastzit. Vlak langs de motorsteun waardoor er net moeite een ringsleutel op kan waarmee je te weinig kracht kan zetten. Afijn maar iets in elkaar gelast waarmee het lukte. Nieuwe riem, alles weer monteren, starten en lopen.

Na een kort testritje ging helaas het mtorstoringlampje aan. Wat nu weer? Rja deze jongen had de stekker naar de lambdasensor er maar half in gestoken. Het lampje ging daarna jammer genoeg niet uit, maar gelukkig wel nadat k de acuu voor een uurtje losgekoppeld had. Sindsdien al weer een paar keer lekker met het kapje open kunnen rijden. Toppie.

Lekker bezig, Jan, met je auto's!! (Maar veel typen op een telefoontje is lastiger, lees ik hahaha)

Een paar weken geleden de camper weer op de oprit gezet. En eigenlijk gelijk ermee op pad met de Paasdagen. Ik merkte al snel dat de remmen niet erg fanatiek werkten. Niet dat het niet remde maar toch.

Ook ging het rooster bij de achterraam 's morgens niet meer naar beneden. En toen werkte ook het toilet ineens niet meer. Aan de slag dus.

Eerst dat rooster maar eens. De boel uit elkaar gehaald. Alles was een beetje klam, daardoor uitgezet en dat klemde. Vocht is natuurlijj niet goed en al snel zag ik dat de kitrand buiten langs het raam vergaan was na 23 jaar. Kit verwijderd en een nieuwe rand erin gemaakt. Ik gebruik daarvoor Sikaflex. Drogen, in elkaar schroeven en weer prima.

Toen het toilet. Het pompje deed het wel maar als de elektrische waterafsluiter niks doet dan ook niks geen water. Via een belachelijk klein luikje dat ding gedemonteerd, schoongemaakt, getest en weer teruggeprutst. Ook weer klaar.

Vervolgens de remmerij. Duidelijk was dat schijven en blokken vervangen moesten worden. Maar als ik op bijvoorbeeld winparts zoek zie ik diverse diameters van remschijven. Omdat ik al een tijdje last heb van armen en handen (tja 60+) besloten het uit te besteden. Voor mij was dat een behoorlijke drempel die ik over moest omdat ik zoiets zelf leuk vind om te doen.

Afijn, nieuwe schijven, blokken, remolie en euro's later is het weer in orde. Meteen een apk er achteraan zonder problemen dus voorlopig kunnen we weer.

Lekker met de camper wat weekjes weg. Eerst naar de kust, later naar het Harz gebergte in Duitsland. Ergens halverwege daar naar toe dacht ik een wat ander geluid te horen. 2 minuten later wist ik het zeker dus maar gestopt bij de eerste parkeerplaats. De uitlaat afgebroken net na de turbo. Zo te zien kon de uitlaat niet op straat vallen maar blijft hij hangen op een balk van de ophanging. Dus maar verder gereden.

Nadat we een leuke camperplaats hadden gevonden maar eens onder de camper gekropen. En beslist dat doorrijden best kon mits ik de boel met ijzerdraad goed kon vastmaken. Want tja, als je een garage belt kun je pas over 4 dagen terecht dus da's ook geen optie. Ijzerdraad heb ik altijd bij maar dat is nogal dunne. Geen nood, 4 stukken afgeknipt en die in elkaar gevlochten. Dat werkte prima dus we konden verder.

Vastzetten met ijzerdraad. Uiteraard onder toeziend oog
54592b3b-bc3d-49ef-a7a4-648cdc16487c.jpg

En zo hebben we nog 800 km gereden. Op de snelweg goed te doen, maar voor de rest wel een bult herrie.

Eenmaal thuis de gebroken pijp, en het stuk dat nog aan de flens bij de turbo zat, erafgehaald, gelast en weer gemonteerd. Dat was eigenlijk appeltje-eitje. En weer klaar voor het volgende avontuur.

De onderkant ziet er verrassend netjes uit na 28 jaar. Kan nog jaren mee.
591d4546-82d2-486e-870d-d23d270dfdb5.jpg

4ba26de5-d91d-45dc-b1ad-d410cadc7e11.jpg

En hier het afgebroken stuk bij de turbo
57db7049-95d0-4eee-b572-a517cd5f3d7d.jpg

Wat aan aparte breuk zeg.. zou er spanning op hebben gestaan?
De techniek ziet er keurig uit verder. De vrij verse slangenklemmen vallen me ook op.

Achter die afgebroken flens zit zo'n koppeling met een paar veertjes. Bedoeling is dat het dan iets kan bewegen zonder lekken. Ik dacht eerst dat het daar vast zou zitten. Maar blinkend metaal dus dat heeft echt nog wel kunnen bewegen.

Hoewel het er netjes uitziet is het wel 28 jaar oud. Ik vermoed toch metaalmoeheid.

Afgelopen weekend met de vrouw en een bevriend stel op bezoek geweest bij Kavae in Uden. Zo kom ik er dan achter dat er zo'n leuk bedrijf vkakbij (we gingen te voet) zit. Een eigen collectie maar de meeste auto's worden er in opdracht verkocht.

Naast de auto's ook wat sieradenverkoop, er is een kapsalon en een verrassend goede lunchroom. De rest heeft zich ook prima vermaakt, ik was degene die mijn ogen uitkeek aan de auto's en motoren.

Jammer dat de bouw nog niet af is. Over een tijdje wordt de ruimte 3 keer zo groot, dan ga ik zeker terug.

795302e5-b5fc-4036-af91-59f92a8a966c.jpg

Waarom toch altijd in het blauw? Wel supermooie auto.

684a5a05-675f-4cca-9212-711717f290fb.jpg

Ook wel vet masr niet mijn ding.

53fd510d-449d-4a20-9b60-0459513c9191.jpg

Ook meer bereikbare auto's te zien.

305609ae-6314-4306-ba1c-dc936bd9565b.jpg

Heel wat Panda's 4x4, liefhebberij van de eigenaar?

57e85541-7292-4c8e-bbee-5e3edf93ebbd.jpg

Afgebouwd vast veel waard. Maar deze deelrestauratie ziet er van dichtbij erg slecht uit. Van voor af aan beginnen,

9ba9a907-84b9-4f11-bbf9-30c2dfebebe3.jpg

Zou ik wel willen. Maar showroomstaat is het ook weer niet.

6a61ebda-09d0-4992-9643-efaf2b1bdd1f.jpg

Wat mij betreft de mooiste. Echt een plaatje.

33e7b604-85ac-436b-b563-8738af75cf6b.jpg

30.000 euro voor een 500 met rotan stoeltjes? Zou het zoiets bijzonders zijn? Blijkbaar wel.

Toevallig zeg. Toevallig kwam ik die rode Delta Integrale tegen gefotografeerd tegen een houten wandje. In Uden dus dacht die staat bij Rijt Auto's. Even verder kijken en toen kwam ik ook uit op Auto Kavae. Even de collectie bekeken, schitterend spul hebben ze staan!

Mooi bedrijf met als basis liefhebberij. Je kunt er ook een vergaderruimte in een deel van een Boeing romp boeken. Of meubels uitzoeken die ooit onderdeel waren van een vliegtuig bij Blckbrd. En in de tussentijd je auto laten poetsen en laten detailen bij Opvallers car detailing'.

Het is overigens "Kaeve" (van (man)cave)) en niet "Kavae".

Leuk bedrijf is dat inderdaad! Vorig jaar ben ik daar wel naar een kleine meeting geweest en inderdaad goed geluncht. Misschien ga ik er binnenkort nog eens heen, er staat alweer een hoop op jouw foto's wat ik toen niet gezien heb.

Zo in het najaar is het weer apk-tijd voor de Volvo en de Mazda.

De Volvo is hier de kilometervreter, dus niet heel verwonderlijk dat daar wat aan gesleuteld moest worden. Naast de normale jaarlijkse beurt zijn de achterremmen aangepakt. Kon het nog een jaartje? Waarschijnlijk wel, maar schijven, blokken, ook van de handrem, het is allemaal nieuw. Tevens ook nieuwe remolie. Daarnaast zag de uitlaat middenpijp er (na bijna 19 jaar) ook niet goed meer uit met een loskomende rand rond de demper. Nog niet lek maar ook maar vervangen.

De Mazda wel nagekeken. Met zo'n 3000 km/jaar slijt er niet veel. Beetje oliezweet aan het blok waar ik eens naar wil kijken en de remschijven achter mag ook hier een keer.

De apk's waren verder geen probleem. Waar de Volvo zich de wintermaanden door mag worstelen mag de Mazda aan zijn winterslaap beginnen.

Nou zeg, alweer dik een halfjaar verder. Een rondje auto's dan maar. De Aygo hebben we inmidels 3,5 jaar dus nog 1,5 te gaan. We hebben het er al wel eens over hoe verder. Nieuwe, langer leasen, overkopen of inleveren en ermee stoppen. Maar nog geen witte rook.

De Mazda heeft met dit weer een rustig bestaan. Buiten een dagje naar het strand en een paar andere ritjes is het afwachten. De Volvo heeft dus al de kilometers gemaakt, ik vind het geen straf dat ding rijdt echt lekker. Wel ging het motorstoringslampje branden. Met mijn OBD dongeltje van 7 euro zag ik een storing op de sensor van de nokkenas versteller. Met het dongeltje kon ik zelfs de foutcode wissen. Natuurlijk kwam de storing na een maand terug. En nog eens. En weer maar nu was er ook heel wat power weg. Dus die sensor maar snel vervangen en dat heeft geholpen. Wat zou dat uitlezen en vervangen bij de dealer gekost hebben?

De camper mocht ook weer voor de apk. Alles nagekeken, maar afkeur. De koplampen te laag. Vreemd kwam zo al jaren door de keuring. Even verder vragen, de eisen zijn veranderd en de keurmeester durfde niet te hard aan de stelschroeven te draaien. Die zaten na -tig jaar inderdaad wel wat vast. Gangbaar gemaakt. Lampen aan voor de garagedeur. Tape onderkant lichtstraal en 2 vingerdiktes hoger stellen. Herkeur en tadaaa goedgekeurd.

Fijn dat de camper weer door de APK is Jan! Laat het vakantie seizoen maar beginnen zeggen we dan maar!

Ik betrap me erop dat ik vaak wel mee lees maar niet altijd reageer.

Najaar betekent dat zowel mijn Volvo als mijn Mazda op moeten voor een apk.

Eerst maar de Volvo. Helaas kon ik pas een paar dagen voor de apk de auto controleren. Ach de auto is nog geen 20 jaar oud, alles zal toch wel in orde zijn? Nou, gevonden mankementen een kapot contourlampje en een gescheurde hoes van de aandrijfas. Lampje vervangen, hoes 'dichtgesmeerd'. Apk geen probleem en inmiddels is de ashoes vervangen en heeft de auto een beurtje gehad.

feade5bd-e666-4e31-aec6-eeac383902ec.jpg

Dan de MX5. Ik vind de achterste remmerij er niet fraai meer uit zien met roestige remschijven. Bij controle werkte het echter prima dus maar even zo laten. Ook heb ik de koplampen nog maar eens gepolijst al was dat voor de apk niet nodig. Verder niks gevonden. Helaas bij de apk was er een remlicht stuk. Tja de week ervoor deed die het nog. Lampje vervangen, ander remlampje bekeken, dat zag ook al wat zwart dus ook maar vervangen. Daarna goedkeur.

5b8154a8-aafc-4459-b96f-16abd40f353c.jpg

Bij de Mazda heb ik ook een vervelend klusje uitbesteed, namelijk de olie van de versnellingsbak en het differentieel vervangen. Zonder brug volgens de kenners erg moeilijk. De komende maanden krijgt ook de Mazda een beurtje en ga ik de remmerij achter vervangen. En in het voorjaar de achterbanden, ik heb het gehad met die Vredestijn banden die na een week al een platte kant hebben en de eerst 5 km er een hobbelpaard van maken.

Verder heeft de Aygo in een paar weken 2 keer een lekke achterband gehad. Tot mijn verbazing ligt er gewoon een reservewiel in, dat was wel even makkelijk. Tevens vond men dat voor de winter er 2 nieuwe voorbanden op moesten. Kilometerstand 28.000. Mijn vrouw blijkt een bochtenridder.

Laatst bewerkt:
2024 is bijna over en ik wil toch wat delen over de crossauto's. Ik heb de tijd nuttig besteed door 2 nieuwe motoren te bouwen. Onderblokken met nieuwe lagers, gemodificeerde zuigers waar insparingen zijn ingefreest zodat bij andere nokkenassen met een grotere kleplift de zuigers de kleppen niet raken.

De cilinderkoppen zijn ietsje geflowt. De ene motor is voorzien van race nokkenassen en van een DTA injectiesysteem. De andere motor heeft nog wat wildere nokkenassen en is daardoor wat meer een koppelmotor. Die heeft 2 stuks 45 mm Weber carburateurs gekregen (zie de foto).

Ook heb ik er 2 versnellingsbakken bij gemaakt. Allebei omgebouwd naar 4 versnellingen met kortere verhouding en rechte vertanding. De ene heeft een echt platensper, bij de ander is het differentieel vastgelast.

2025 wil ik 1 van de auto's, de Nissan Sunny GTi, wedstrijdklaar hebben. En dan bedenken of ik er zelf mee ga rijden of dat uitbesteed aan mijn neefje.

e070a79a-7f2d-4bbf-b6c5-d8883f764d54.jpg

Omdat ik 2 weken vrij ben wat klusjes aangepakt. Om simpel te beginnen, de S80 slaat soms af bij half opgewarmde motor. En dat 'soms' wordt erger. Rij je op een rotonde af en net als ik weer gas geef slaat hij af. Weg stuurbekrachtiging dus het is steeds even schrikken. Het is een automaat daarom bij het afkomen van de rotonde moet je stoppen, de automaat in 'P' zetten om te kunnen starten en dan kun je weer verder.

Bij half opgewarmde motor loopt ie inmiddels op LPG. Paar keer het eerste stuk op benzine blijven rijden en dan slaat hij niet af. Maar hij zakt wel wat ver in toeren tot 500, op gas is dat nog net wat minder en dat is net teveel van het goede.

Dit soort problemen wijst vaak op een vervuild gasklephuis. Daarom die schoongemaakt en dat was ook wel nodig. Daarna 2 keer gereden zonder af te slaan. Dat zegt nog niet alles, maar bij dezelfde rotonde zakt het toerental maar tot 800. Goed gevoel bjj dat het is opgelost.

Vervolgens aan de slag met de MX5. Daar heb ik de remmerij achter vervangen. Dat ging niet zo makkelijk als gehoopt. In 1e instantie kreeg ik de remblokken niet teruggeduwd. Internet biedt uitkomst, aan de achterkant van de remklauw moest ik een boutje verwijderen en daaronder zit een inbus stelbout om de remzuiger terug te stellen. Bijzondere constructie.

De remmen waren nog de originele en na 25 jaar was het flink hameren om de remschjjven er af te krijgen. Om daarna te merken dat de nieuwe schijven 25 cm in doorsnee zijn en die eraf kwamen 27,5. Verkeerd besteld helaas maar ook dat is natuurlijk goed gekomen. Ook de roest meteen aangepakt.

683b23b6-3cfc-4213-a579-368341c89384.jpg

Vervolgens onder de motorkap aan de gang. Kleppen gesteld , bougies vervangen en de boel wat gepoetst. Helaas zit er een kleine olie lekkage op de achterste krukaskeerring. Nog veel te klein om er een hoop werk in te steken.

Volgende en laatste klusje zou nog nieuwe olie + filter worden. Helaas moet ik door het koude schuurtje en op de grond liggen even mijn tol betalen met een vastzittende nekspier. Komt wel weer goed en volgend jaar weer verder.

4e4ec644-a9af-4ecd-b1a8-7e4adbf9cc7a.jpg

En dan hebben we midden in de winter een andere camper gekocht. De oude was prima in orde maar door artrose kreeg mijn vrouw moeite met in het hefbed klauteren. Dat kan natuurlijk niet want je doet het kamperen wel voor je plezier, daar moet je naar uitkijken en niet tegenop kijken.

En ach dan ben je in de kerstvakantie wat aan het rondkijken en zie je ineens DE camper staan en nog betaalbaar ook. Gaan kijken en gelijk gekocht onder voorbehoud van de oude inruilen, want ja, die stond geschorst in de winterstalling.

Die dus maar eens opgehaald, krijg je meteen te horen dat de stalling plat gaat om er huizen te bouwen...

Nou eerst maar eens inruilen. Zoals gezegd, de oude was prima en daarmee was ook de inruilprijs prima. En inmiddels staat de nieuwe al bij huis. Gelukkig ook vrij snel een nieuwe stalling kunnen vinden. Het voordeel daar is dat we zo vaak we willen kunnen halen en brengen. Het nadeel is de dubbele prijs.

De nieuwe camper moet nog wel naar onze zin gemaakt worden. Voor we echt op vakantie gaan denk ik nog wel een setje nieuw rubber achter. En hoe mensen heel Europa door durven trekken zonder reservewiel? Dat moet er ook komen alleen zit er ook niks onder de camper om hem op te hangen. Ik voorzie wat laswerk.

En natuurlijk een paar foto's

04bef2eb-b9d6-49e0-af6e-e0c24fbf9b10.jpg

0a188ae9-f24c-447d-bc2c-4a85f1f4e530.jpg

Het is helaas niet mijn jaar, griep gehad, corona gehad en onlangs een flinke buikoperatie. Dat gaat gelukkig weer de goede kant op.

Maar ja, niets gedaan aan de crossauto's, nauwelijks gereden met de cabrio en ook vakantie met de camper is nog geen succes.

Met de camper op pad wel wat problemen met de EGR klep. Een keer gereinigd maar dat bracht niks. De camper is euro 4 daarom ervoor gekozen de EGR klep uit te laten schrijven in de software. Dan blijkt dat je voor 100 euro extra dan stage 1 tuning erbij kunt doen.

Daar voor gekozen. Van 130 naar 160 pk en vooral 100 Nm erbij. Goed merkbaar maar het zal vooral bergop fijn zijn. Ook zou het verbruik minder moeten zijn. We gaan het beleven.

In November was het tijd voor APK voor de Volvo en de Mazda. Bij de 20 jaar oude Volvo vond men een ashoes waarvan de klem los zat. Bij de 21 jaar oude MX5 was de keuring zonder enige opmerking.

ecf454ef-a824-445e-84be-b45e344bb907.jpg

De Mazda lijkt op de foto wat raar op de acherpootjes te staan maar ik had er hier net de assteunen onderuit gehaald.

Eind Januari loopt het lease contract van de Aygo af. Ik heb al laten berekenen wat langer leasen kost en voor welk bedrag ik hem kan overnemen. Beide vallen me tegen. Dus wellicht toch weer een nieuwe leasen? Spannend, en een mooie kliffhanger...

Terug
Bovenaan