Na kijken voor langere private lease of de Aygo overkopen werd de keuze een andere auto leasen. De wens van mijn vrouw is vooral klein, hsndzaam en fijn rijden.
Nou is het aantal kleine auto's flink achteruit gegaan. Bijvoorbeeld een Aygo xcross is toch echt weer een maat groter en viel daarmee af. Net als meer modellen die voorheen ook kleiner waren.
Er bleef een shortlist van 4 auto's over waarvan 2 benzine en 2 EV. De 1e proefrit was met een Hyundai i10. Nou ja proefrit, na misschien 2 kilometer zei ze liever met de huidige Aygo verder te willen dan met 'dit hok'. Duidelijk. De Picanto had ze al geen zin meer in dus die proefrit afgebeld.
De eerste EV was de Dacia Spring. We hadden een wat langere proefrit besproken omdat ze nog nooit in een EV had gereden en zeker het remmen met gas los moet je aan wennen. Op zich reed hij niet slecht maar de zitpositie is raar omdat de pedalen wat onlogisch zitten.
De 2e EV was de Leapmotor T03. Ik zelf vond het info scherm wat laag zitten. Het glazen dak is wel een mooie extra.
Dan vergelijken. De Dacia heeft Android auto wat de T03 niet heeft en meer kofferruimte... maar voor de rest won de Leapmotor. Waar je bij de Spring bijbetaald voor opties of een grotere accu heb je bij de T03 gewoon meteen alles aan boord, airco, elektrische ramen rondom, het speciale dak, lichtmetalen wielen. Je kan kiezen uit 3 kleuren en that's it.
Daarnaast voelt de binnenkant wat minder plastiekerig, zijn de stoelen beter en vooral, hij rijdt heel veel fijner. Vlotter, minder gedoe bij drempels en fijn stuurgevoel.
Tja een Leapmotor. Ik zag hem niet direct aankomen. Inmiddels besteld maar nog afwachten tot eind januari.
En in deze kleur