Joël D. | Alfa Romeo 155 1.7 TS '94 | BMW Z4 3.0 si Individual '08

Mooi hoor, ga je veel plezier aan hebben. Ben wel benieuwd naar de telefoonhouder, ik zoek ook nog iets om mijn telefoon aan te bevestigen voor navigatie.
Voorbumper sluit zo te zien niet helemaal perfect aan op de motorkap. Misschien met wat afstellen weer netjes te krijgen.

Hele mooie uitvoering gevonden! Altijd al een zwak gehad voor een 2 zitter carbio. Zijn alleen met 1 persoon teveel in huis om dat passend te krijgen :)

Veel plezier ermee!

Nogmaals, geweldig interieur! (y)

- Spiegelverstelling rechts werkt niet om de verticale as, even kijken wat dat precies is
Dit klinkt als een herkenbaar probleem, waarvoor ik zelf nog te lui ben geweest om het verder uit te zoeken. Ik pak de popcorn en blijf dit topic volgen.

Mooi hoor, ga je veel plezier aan hebben. Ben wel benieuwd naar de telefoonhouder, ik zoek ook nog iets om mijn telefoon aan te bevestigen voor navigatie.
Voorbumper sluit zo te zien niet helemaal perfect aan op de motorkap. Misschien met wat afstellen weer netjes te krijgen.

Ik heb zelf een houder ontworpen en (3d) geprint. Deze zit klem tussen de sierstrip en het instrumentarium. Daar heb ik een 12V snoertje ingelijmd die nu op de sigarettenaansteker zit. Het touwtje zit normaal gesproken bij het asbakje 'weggepropt' waardoor je het niet ziet.

Voorbumper zit inderdaad niet helemaal top, daar ga ik dit weekend even naar kijken.

Onder tussen wel de eerste mod gedaan, er loopt een pijp (soundgenerator) van de inlaat naar het interieur met twee stukjes foam erin om het geluid te dempen. Ik heb deze eruit gehaald, maar hij is nu wel erg luid. Van het weekend dus weer een stukje terugstoppen. :oops:

Mooie oplossingen. Helaas was ik te ongeduldig en heb ik een Brodit-clip besteld en ingebouwd. Iets minder fraai maar wel een ontzettend fijne plek. Heb een houdertje besteld maar wil eigenlijk een mag-safe achtige oplossing die minder opvalt. Voordeel is gelukkig wel dat het onzichtbaar uit te bouwen is. Maar doet wel wat afbreuk aan het mooie dashboard.

Ik had ook de Brodit besteld, maar die kwam achteraf toch best ver het dashboard in. Ik vind de huidige plek ook beter, niet heel opzichtig maar wel goed bereikbaar.

Nogmaals, geweldig interieur! (y)

Dit klinkt als een herkenbaar probleem, waarvoor ik zelf nog te lui ben geweest om het verder uit te zoeken. Ik pak de popcorn en blijf dit topic volgen.

Stop je popcorn maar weg, hij doet het weer! Even op gedrukt terwijl ik hem bediende, waarschijnlijk gewoon een beetje 'vastgeroest'.

Staat eigenlijk best goed zo! ;)

12mQTnR.jpg

OkHsreN.jpg

Maar goed, laatste keer bij elkaar voorlopig, vanmiddag komt de koper hem ophalen:

Dz2aoRj.jpg

0dIJzRh.jpg

2UvBEgp.jpg

Mooie, misschien schreef je het al ergens maar maakt het motorvermogen veel verschil?
Sorry, overheen gelezen! Ja, ontzettend. De oude 2.5 is vlot, maar nooit echt snel, terzij je hem echt helemaal uit gaat wringen. De 3.0 si heeft ook een stuk meer koppel waar je heel lekker op kan rijden. En als je deze uitwringt is het echt een snelle auto. Verder bevalt hij heel goed, je merkt dat de LCI betere bouwkwaliteit heeft. Ook het onderstel is eigenlijk wel iets fijner, de Bilstein B12 was top, maar soms net iets te laag en te hard/stuiterig. Zeker geen spijt van overigens, want het onderstel moest vervangen worden. Maar nu er een 'normaal' onderstel onderzit (Eibach veren/Bilstein dempers wel) valt het verschil wel op.

Voor de hardtop heb ik inmiddels een aanbetaling binnen, dus die is hopelijk volgende week weg! De koper had er geen interesse in, en ik geen interesse om hem mee tegen bij het bod wat hij had gedaan op de auto. ;)

Beter laat dan nooit maar wat een leuke aankoop weer deze nieuwe Z4. De uitvoering maakt hier echt de auto, een een fijne motor in heet vooronder. Veel fijne kilometers!

Die originele zijn ook al wat donkerder zo te zien, denk dat het tezamen met dat grilletje een stuk chiquer staat.

Dit vind ik wel een upgrade. Mooi, je nieuwe velgen! En mocht ik het nog niet gezegd hebben: Prachtige Z4! Je kunt zien dat je de liefde voor mooie auto’s van huis uit hebt meegekregen. (y)

Thanks! Ik ben ook benieuwd hoe het gaat staan. :)

Nog wat leuke informatie gevonden op het internet.

In totaal zijn er 26.053 Z4 3.0 si's gemaakt.
Hiervan is de verdeling Coupe/Roadster: 12.170/13.883
Van de Roadster zijn er 6.238 handgeschakeld.
Er zijn 164 Z4 Roadsters (3.0 si) gemaakt in Rubinschwartz (79 handbak).
Hiervan hebben er 16 + (9 Volleder, 7 Teilleder) een individual Amarone interieur. Meeste hiervan zijn handgeschakeld (11, 6 en 5 resp). Opvallend dat al deze 16 Rubinschwarze met Amarone interieur naar Duitsland zijn gegaan. Op eentje na; die van mij.
In Nederland zijn er 251 Z4 3.0 si's geleverd. 197 Coupe, 54 Cabrio (waarvan 22 handbak).
Een opvallende die in Nederland is geleverd is een Rubinschwarze handbak met Caramel interieur en een beige softtop.

Een optie miste nog, een multifunctioneel stuurwiel. Toevallig kwam ik de knopjes plus kapjes tegen voor niet al te gek veel geld. De kapjes moest ik wel even spuiten. Blijkbaar moet je bij de LCI echter ook een retrofit loom hebben. Ik dacht alleen bij auto's voor september 2003, zoals bij de oude. Dus het werkt nog niet...
.
Ook nog een M pookje gemonteerd, 180 vs 80 gram. Schakelt een stukje beter. Verder nog wat klein ander grut, om hem af te maken. :)

N8tY8mR.jpeg

Mooie roadster!
Maar ik begrijp het “individual” verhaal qua kleur niet : zwart is I.t.t. een echte kleur toch gewoon zwart. Niet zoals bvb rood met zijn 1.001 varianten.

Ik heb ook een zwarte roadster en een foto op Internet zegt niet alles, maar ik zie geen verschil qua kleur. Behalve dat die van mij dringend nog eens moet gepoetst worden .
Hopelijk een mooie zomer / herfst en lekker open toeren!!

Mooi stuur, pakt denk ik veel lekkerder vast dan het standaard stuur. Wel jammer van de gebruikssporen. Afdekking op linker spaak lijkt ook gescheurd.
Is ook lastig met auto’s van 20 jaar oud. Heb ook wel wat puntjes die beter kunnen. Maar of het wordt niet meer geproduceerd of het is peperduur. Uiteindelijk is ie ook om te gebruiken en om van te genieten.

Hij staat er weer prachtig en OEM bij zo. Echt een heel mooie auto in een geweldige kleurcombi! Enjoy!

Mooie roadster!
Maar ik begrijp het “individual” verhaal qua kleur niet : zwart is I.t.t. een echte kleur toch gewoon zwart. Niet zoals bvb rood met zijn 1.001 varianten.

Ik heb ook een zwarte roadster en een foto op Internet zegt niet alles, maar ik zie geen verschil qua kleur. Behalve dat die van mij dringend nog eens moet gepoetst worden .
Hopelijk een mooie zomer / herfst en lekker open toeren!!
Dit is dus dan ook geen zwart, maar Rubinschwarz. Als de zon er op schijnt komt er een rood/bruin achtige gloed doorheen, maar dat is heel lastig vast te leggen, helemaal als de auto smerig is.

Deze foto laat het nog wel het beste zien:
rubinschwarz-042-jpg.22536

Mooi stuur, pakt denk ik veel lekkerder vast dan het standaard stuur. Wel jammer van de gebruikssporen. Afdekking op linker spaak lijkt ook gescheurd.
Is ook lastig met auto’s van 20 jaar oud. Heb ook wel wat puntjes die beter kunnen. Maar of het wordt niet meer geproduceerd of het is peperduur. Uiteindelijk is ie ook om te gebruiken en om van te genieten.
Klopt, hij is niet perfect, vooral rondom de inleg is het leer wat versleten. Het blijft altijd lastig, vind ik. Aan de ene kant wil je natuurlijk alles netjes, aan de andere kant vind ik het ook zonde om daar vele honderden Euro's in te steken. Dus ja, een logo voorop waar het wit vanaf is vervang ik wel. Een logo achterop waar wat gebruikssporen op zitten laat ik lekker zitten. Het is immers een 16 jaar oude auto met bijna 2 ton op de klok.

Goed gezien dat de afdekking links gebroken is, daar kwam ik ook achter toen ik hem aan het schuren was. Ik laat het voorlopig zo, deze waren 2 tientjes, misschien kom ik nog eens wat nettere tegen.
Hij staat er weer prachtig en OEM bij zo. Echt een heel mooie auto in een geweldige kleurcombi! Enjoy!

Thanks. Ja, hij is nu wel behoorlijk smerig, ik ga in juni, als ik terug ben van vakantie eens wat tijd investeren om hem helemaal te polijsten. :)

Die kleur is echt geweldig. BMW doet dat goed met die Individual kleuren. Zeker in de zon ziet dat er zo goed uit. Over die gebruikssporen: lastig inderdaad, maar dat heb je ook met een nieuwere. Ik heb op mijn auto, anderhalf jaar oud nu, ook al wat gebruikssporen zitten. Die hoogglans dorpels bijvoorbeeld. Ziet er leuk uit, maar het is niet krasvrij te houden. Ik ga er ook geen moeite voor doen, gewoon lekker rijden en genieten.

Fotodumpje. ;) Inmiddels 5.000 km verder. Ben er nog steeds heel blij mee!

8biWlDv.jpeg

GylbUMm.jpg

Alleen even kijken naar het ruitenwisservloeistofreservoir. Volgens mij lekt die een beetje, nu al 2x kort na elkaar een melding gekregen dat hij leeg is, ondanks het bijvullen en het niet gebruiken.

Alfa Romeo 155 blijft drama. Ik had problemen met stationaire loop met schommelende toerentallen. Na het schoonmaken leek alles goed te zijn. Dus vol goede moed vandaag naar de stalling. Starten ging perfect, maar hij blijft stationair hoog (+- 1500 rpm draaien). Als de fan aanslaat zakt hij juist wat terug. Echter allemaal wel constant, in tegenstelling tot hiervoor. Voor mijn gevoel draaide hij niet heel hoog stationair, dus even gekeken wanneer hij afsloeg met afremmen. Het rempedaal was heel hard (geen bekrachtiging) en na afremmen begonnen hij weer met 'pendelen'. Het feit dat het rempedaal hard aanvoelt doet me wel denken dat er toch ergens een vacuumlek is. Maar ik kan totaal niet vinden waar....

Klinkt als vervroeging/verlating. Dus ik zou eens met remmenreiniger spuiten rond je gasklephuis en zo. Dat merk je direct, als daar een lek zit.

Fotodumpje. ;) Inmiddels 5.000 km verder. Ben er nog steeds heel blij mee!

8biWlDv.jpeg

GylbUMm.jpg

Alleen even kijken naar het ruitenwisservloeistofreservoir. Volgens mij lekt die een beetje, nu al 2x kort na elkaar een melding gekregen dat hij leeg is, ondanks het bijvullen en het niet gebruiken.

Alfa Romeo 155 blijft drama. Ik had problemen met stationaire loop met schommelende toerentallen. Na het schoonmaken leek alles goed te zijn. Dus vol goede moed vandaag naar de stalling. Starten ging perfect, maar hij blijft stationair hoog (+- 1500 rpm draaien). Als de fan aanslaat zakt hij juist wat terug. Echter allemaal wel constant, in tegenstelling tot hiervoor. Voor mijn gevoel draaide hij niet heel hoog stationair, dus even gekeken wanneer hij afsloeg met afremmen. Het rempedaal was heel hard (geen bekrachtiging) en na afremmen begonnen hij weer met 'pendelen'. Het feit dat het rempedaal hard aanvoelt doet me wel denken dat er toch ergens een vacuumlek is. Maar ik kan totaal niet vinden waar....
dit klinkt zeker als een vacuum lek!
Als je de slang naar de bekrachtiger eens loshaalt en dan vergelijkt met lopende motor, dan kun je kijken of het daar misschien inzit. Vervolgens met lopende motor het gat dat normaliter aansluit op de bekrachtiger even met je duim dichtdrukken. Mocht hij dan ergens sissen weet je dat het in de slang zit naar de bekrachtiger toe.

Ha Joël. Mooie nieuwe Z4 (y) Veel plezier ermee!
En succes met je Alfa, leuk dat je die nog steeds hebt. Hopelijk vind je snel de oorzaak..

Donkere velgen ogen al snel "boos" maar ik vind lichte velgen vaak ook chiquer staan, inderdaad. Vooral als het zo'n goed kloppende maat is: met 18 inch wielen is het ontwerp van de Z4 perfect in balans.

Goede upgrades ook voor het stuur en de pook! Jammer van het gescheurde kapje, maar dat is vast niet zo lastig te herstellen lijkt me. Merk je met de M-pook een andere schakelbeleving of was het vooral een esthetische upgrade?

dit klinkt zeker als een vacuum lek!
Als je de slang naar de bekrachtiger eens loshaalt en dan vergelijkt met lopende motor, dan kun je kijken of het daar misschien inzit. Vervolgens met lopende motor het gat dat normaliter aansluit op de bekrachtiger even met je duim dichtdrukken. Mocht hij dan ergens sissen weet je dat het in de slang zit naar de bekrachtiger toe.
Ik begin te twijfelen. Want hij doet het pas als hij warm is. Ik wil nog even de bougieskabels controleren, anders trap ik hem naar de garage. Ben er wel een beetje klaar mee. En eigenlijk moet hij ook weg, want er komt binnenkort een auto van de zaak. Ik heb een nieuwe baan en daar hoort een lease auto bij. Ik krijg een beetje karma naar aanleiding van mijn opmerking in het Ford Capri topic, maar het is een mat zwarte VW ID4. Eigenlijk best blij mee, want nog 8% bijtelling. Dus lekker in de bijtelling en wat minder rijden met de Z4.

Ik heb van het weekend de velgen van de Z4 gecoat, dat wilde ik nog doen. Ze zijn nog als nieuw, dus dat ga ik maar proberen te houden. Voor de gein nu naafdopjes in plaats van de Individual afdekkappen:

KcTSGut.jpg

Volgende maand even wat tijd vrijmaken om hem helemaal te polijsten. Er zitten wat oppervlakkige krassen in de rechterportier, ik hoop dat ik die er nog uit krijg. En ik ben benieuwd of ik met een goede wax de kleur wat beter naar boven krijg!

Merk je met de M-pook een andere schakelbeleving of was het vooral een esthetische upgrade?
M pookje is ongeveer twee keer zo zwaar en schakelt daardoor een stukje beter merk ik. Die ervaring had ik ook met de vorige, dus vandaar deze upgrade.
Ik heb de rode net zien rijden. Bij Meijel.

Zag er nog goed uit, kapje open blije eigenaar erin.
Dat kan kloppen! Die woont daar in de buurt. Ik kreeg laatst nog een berichtje dat hij heel blij was met de auto. Wat dat betreft is hij goed terecht gekomen. Echt een liefhebber die er van geniet. Hij heeft hem ook nog helemaal gepolijst, dus hij staat er stralend bij!

Terug
Bovenaan