Joël D. | Alfa Romeo 155 1.7 TS '94 | Mazda MX-5 PRHT 2.0 NC2 '10

Is er tegenwoordig nog een verschil in technisch of economisch total loss?

En jammer, beter had hij nog hersteld kunnen worden...

In principe wel, eigenlijk is hij niet technisch total loss. Ik denk dat je hem nog prima kan repareren, ondanks dat de veerpootbrug geknakt is, maar dat kan best recht getrokken worden. Maar zelf kan ik dat niet en bij een officieel schadebedrijf ben je dan snel 10-15k kwijt, en dat is de auto niet waard. Als hij 2 jaar oud was geweest was dit wel gemaakt.

Stevig balen dit zeg:( Het lijkt erop dat het allemaal financieel wel weer redelijk goed komt, respect dat je er redelijk nuchter onder lijkt te blijven.

Sterkte :( Hoe dan ook gedoe en verlies. Is het niet in euro's, dan altijd qua tijd, emotie, humeur en een prachtige klassieker in spé...

Ik ben wel benieuwd wat een verzekeraar zou doen, wanneer de dagwaarde hoger is dan de verzekerde aanschafwaarde. Dat ken ik eigenlijk alleen van specifieke klassiekerverzekeringen, die dan meestal de eis hebben van (minimaal) iedere drie jaar taxatie.

Ik ben wel benieuwd wat een verzekeraar zou doen, wanneer de dagwaarde hoger is dan de verzekerde aanschafwaarde. Dat ken ik eigenlijk alleen van specifieke klassiekerverzekeringen, die dan meestal de eis hebben van (minimaal) iedere drie jaar taxatie.
de kleine lettertjes.... Het is een contractuele overeenkomst en daar leg je iets in vast... Duimen dat er "Bij totaal verlies uitkering op basis van dag- of aanschafwaarde, wat het hoogste is." ergens staat. Taxatie is alleen handig in het proces om waarde te bepalen en om bewijs te hebben dat een auto een bepaalde waarde ooit had als er niets meer is... totaal afgebrand, gestolen etc. De taxatiewaarde is feitelijk de dagwaarde van dat éne object, in die staat, op een bepaalde datum.

officieel schadebedrijf ben je dan snel 10-15k kwijt,
En kennis heeft vorig jaar een benz laten rechttrekken, 1500 euro, kun je die z4 niet deze kant opsturen ? :ROFLMAO:

156de598-4528-4551-ae9a-ea0b5ce270ad

3aa341f3-c3dd-4825-84c5-f6d6ba922b57

zoiets blijft toch ook leuk, https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=447249344&

Ik zie ze nog amper die 155's!
Vorige week nog wel een 166, ook al zo'n zeldzame verschijning tegenwoordig.

Een Alfa 155, ik zou niet weten wanneer ik die laatst heb zien rijden; idem 145/146. Het blijft natuurlijk zuur, maar goed je hebt leuk vervoer en dus wat tijd om uit te kijken naar iets anders. De 155 zal ook niet slechter worden van geregeld eens de benen te mogen strekken.
De optie van een afschrijvingsvrije Z3 voor de zomer en zo 'tijd kopen' voor een Z4 die hier al eerder werd vermeld zou ik zelf doen.

Het vliegt weer alle kanten op, maar ik ga vanmiddag kijken bij een potentiële opvolger. Volgens mij had ik hem al eerder afgeschoten, maar na het kijken van wat ik leuk vind in een auto en wat ik nodig heb, ga ik het toch even een kans geven. En deze valt ruim binnen budget, dus ook nog ruimte voor mods.

Hij hangt wel lekker laag in z’n veren. Moet ook zeggen dat een NC standaard echt veel te hoog staat.

Zo, even een snel wat gegeten en een kop koffie erbij. Gaan we dan.

Ondanks dat ik de afgelopen tijd wel wat zat te kijken naar iets anders, was ik nog steeds wel blij met de Z4. Maar goed, ik moest nu toch echt wat anders. Maar wat? Nog een keer een E85 Z4? Dat zag ik toch niet gebeuren, ik had eigenlijk toch wel de ultieme E85 (op de M na), 3.0 si, handbak, sportstoelen, Individual. Zie dat nog maar eens te vinden. En een stap terug zag ik toch niet echt zitten. Een stap omhoog zou een Porsche Boxster betekenen. Ik heb er een aantal gezien (987) die binnen budget vielen, maar dat durfde ik toch net niet aan. Een E89 zou de logische opvolger zijn, maar toch wel met wat haken en ogen. Eigenlijk vind ik dat er in zo'n auto een 6 cilinder hoort. Een 23i had ik al eens in gereden, maar viel me toch wat tegen. Dan blijft dus een 30i en 35i(S) over. De 35i(S) heeft een N54, en dat vind ik toch wel wat tricky. Ook stel ik een handbak wel op prijs, dus dan blijft de keus wel beperkt. En eigenlijk te beperkt, of je moet ruim 20.000 willen besteden en een auto kopen die niet aan je wensen voldoet qua kleurencombi en spec's. Verder ook eigenlijk gewoon een dure auto om te hebben, qua vaste lasten, verbruik en onderhoud. Daarmee had ik ook de E89 wel afgeschreven. Daarna wat gefocust op enkele hot hatches (Fiesta ST Mk8 en i30N), waarbij de i30N toch wel als eerste af viel, ik vermoed dat die qua running costs niet heel veel onderdoet aan een E89 Z4. Een Fiesta ST bleef abosluut wel op mijn shortlist staan (en dat staat hij eigenlijk nog steeds), maar mist toch wel één ding: het dak kan er niet af. En toen kwam ik toch weer terug bij de auto die ik nog nooit heb aangeschaft, en eigenlijk ook de reden dat ik ooit een Z4 heb gekocht: de MX-5. Tijdens mijn studie hadden heb ik een groepje vrienden gevormd die op een gegeven moment allemaal (op ik na) een MX-5 reden (van NA t/m NC). Omdat ik dwars ben, heb ik 6 jaar geleden een Z4 gekocht (en nooit spijt van gehad!). Dat bracht mijn zoektocht bij een ND. Die heb je natuurlijk weer in verschillende uitvoeringen, maar eigenlijk moest het dan een 2.0 GT-M met Recaro's worden (ik maak de fout niet meer om een roadster met standaard stoelen te kopen). Nou heb je die met 160 pk en later ook met 184 pk. Na even zoeken viel de 184 pk af, vanwege de prijs en bleef de 160 pk over. Nou ken ik mezelf, en als ik nu de 160 pk versie koop, dan blijft de zoektocht naar de facelift met 184 pk open staan. En ook de 160 pk was qua prijs (inclusief Recaro's) toch wel prijzig. Verder gebruik ik de auto als daily en staat hij altijd buiten. Dus premium betalen voor een auto met 70.000 km is weggegooid geld. Dusja, wat dan? Een vriend rijdt nog steeds in een MX-5, een NC2 2.0 hardtop (PRHT) met Recaro's. Daar nog maar eens in gereden afgelopen week en toen dacht ik.... waarom 20k betalen voor een ND als je voor ongeveer de helft ook een NC hebt? Toevallig kwam er deze week net een NC2 met exact dezelfde specificaties online. Wel bijna 200.000 km, maar 2e eigenaar, goeie mods (onder andere Bilstein B12 onderstel) en redelijke prijs. En toevallig nog te koop in Delft, dus lekker dicht bij. Uiteindelijk kon ik terecht in dezelfde straat waar ik tijdens mijn studententijd heb gewoond. De verkoper was een liefhebber (zijn wagenpark bestond ook uit een 850 T5-R, een Lada Niva en een Lotus Elise) en de auto zag er gewoon eerlijk uit. Nog even gereden, maar dat was volgens verwachting: Top. Eigenlijk rijdt zo'n NC beter dan een E85 Z4. Lang verhaal kort: Morgen, na het EMWalhalla ga ik hem ophalen!

Mooi op tijd voor de zomer en de roadtrip naar Spanje.

Haha, ik dacht, het zal toch niet? 6 jaar zelf mee gereden tot 2021. Nu 5 jaar verder met een ND moet ik eerlijk gezegd toegeven dat een NC - voor mij dan toch - beter rijdt of beter bij me past qua rijden.
Stuur voelt directer wegens hydraulisch ipv electrisch en de auto reageert VEEL minder giftig als je wat te snel gaat en bruut van het gas gaat. NC gromt, ND bijt. Maar toch zou ik niet willen teruggaan, de gasrespons is zo geweldig en hoe die auto mooi rond zijn as draait - wat ook het lift off oversteer verklaart denk ik - zalig.

Veel fijne km’s gewenst, onderhoud kan je makkelijk zelf doen. Er is een zeer goede manual maar die is weg met de auto, ik dacht van Haynes?

Leuk! Mijn ouders hebben ook een MX-5 NC dus ken ze goed. Een van de laatsten met nog een maagdelijke kilometerstand. Rijdt heel fijn en leuk. maar leuker dan de Z4 vind ik niet. Kracht van de Z4 is letterlijk en figuurlijk ook die fantastische 6-cilinder.
Qua verbruik scheelt het trouwens weinig, de 1.8 van mijn ouders verbruikt zo’n 1:13 met rustige rijstijl. Dat red ik ook makkelijk met de Z4.

Dat is wel de grap ja. Hoe meer andere auto's je gaat rijden, hoe meer de E85 Z4 tegenvalt. Doet verder niets af aan de kwaliteiten van de BMW, die zijn er ontegenzeggelijk en de lat ligt hoog, maar onder de streep zijn er pakketjes die beter kloppen.

Leuk zo'n NC, benieuwd naar de foto's!

Zoals elders ook al gemeld. Met jouw post kwam bij mij pas het besef dat dit model al weer een jaar of 15 oud is, dat zie je er niet aan af!

Die trip naar Spanje komt wel goed zo!

694060541_27277175585222418_3733736309272734189_n.jpg

692078968_10236676528027977_3027415613073205592_n.jpg

Bedankt allemaal! Eerst nog even een foto van de 155 op EMWalhalla! Weer lekker wat kilometers gemaakt afgelopen week. ;) Ik moet alleen nog even op zoek naar een issue wat zorgt voor een hogere stationairloop als hij warm is, ik vermoed de idle control valve of een vacuumlek....

Maar goed. De Mazda dus. Helaas nog niet echt weer geweest om lekker open te rijden, maar dat komt wel. Ik ben er ontzettend blij mee! Rijdt echt heerlijk, deze is vrij sportief uitgelijnd, dus hij stuurt echt in als de malle. De vorige eigenaar heeft hem gebruikt voor slaloms op Lelystad, wellicht dat ik dat ook eens ga doen. En nogmaals, dit stuurt, rijdt en schakelt echt veel beter dan de E85 Z4. Ja, die had de fantastische 6 in lijn, maar alles eromheen was het voor een sportieve roadster eigenlijk net niet. Hij ligt wel vrij laag, wat bij mij in de wijk nogal een uitdaging is, maar daar komen we wel overheen. ;)

gylMdbw.jpeg

Szh1AkX.jpeg

2JtY46d.jpeg

Laatst bewerkt:
Leuk de 155 weer gezien te hebben!
De advertentie van de MX5 kwam ik op MP al tegen. Leuk ding hoor. Die Recaro’s zien er ook heerlijk uit! Er zit wel een vrij Duits stofje op.

Terug
Bovenaan